Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

PVV valt door de mand bij Pauw

  •  
10-04-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
boter_op_hoofd.png
Woordvoerder financiële zaken bij de PVV weet geen uitweg in interview over ABN debat in Pauw en geeft het gesprek bizarre wending 
Bij Pauw werd donderdagavond gediscussieerd over het debat over ABN en de loonsverhoging van de top van die bank.
Aan tafel zaten Ferry Mingelen, Eric Smit en PVV-woordvoerder van financiën Teun van Dijck. Met elkaar keken ze terug op het debat.
Dijsselbloem had de loonsverhoging toegestaan omdat er in 2012 een wet was aangenomen die dat toestond. Die wet was toen niet weggestemd. ‘Dat is dus wel een legaal standpunt’, zei Ferry Mingelen over die beslissing van Dijsselbloem. Maar daar was Teun van Dijck het niet mee eens. Die vond dat Dijsselbloem zich niet aan die wet had hoeven houden en de loonsverhoging tegen had moeten houden.
Op een gegeven moment wijst Ferry Mingelen Van Dijck erop dat de PVV in 2012 tegen deze wet stemde die de loonsverhoging onmogelijk moest maken. En dan gebeurt er iets raars: iedereen aan tafel weet dat de PVV tegen die wet stemde en daarmee dus de weg naar de loonsverhoging openliet, maar Teun van Dijck reageert heel anders dan je zou verwachten.
Op een gegeven moment zegt Ferry Mingelen:
U heeft het recht om van mening te veranderen, maar toen had u de kans om deze ellende te voorkomen.
Van Dijck reageert verbolgen en komt met een antwoord waar op zijn zachtst gezegd geen touw aan vast te knopen is en waar bij iedereen bijna letterlijk de mond openvalt.
Het boter druipt van zijn hoofd af, zegt Sharon Gesthuizen van de SP nog, ze zit achter Van Dijck, maar Van Dijck is niet van plan te wijken:
Waarom moeten die bestuurders meer verdienen als de balkenende-norm, we hebben altijd gezegd (…) dat het hele bestuur, omdat het om belastinggeld gaat, elke euro die Gerrit Zalm verdient komt uit uw portemonnee, uit uw portemonnee (…)”.
Pauw probeert het gesprek weer in banen te leiden door opnieuw te zeggen dat de PVV niet met het voorstel van de SP wilde meegaan, waarop Van Dijck weer in wazige taal reageert:
Maar dat heeft een ontzettend symbolische waarde (…) Je kan het als politiek wel mogelijk maken, maar dan heb je nog wel een moreel kompas (…).
Iedereen reageert verbaasd en zelfs als Jeroen Pauw de PVV-woordvoerder op de man af zegt dat hij ook had kunnen toegeven dat ze een fout hadden gemaakt, reageert hij nog ontwijkend in zinnen die, als je ze goed beluistert, nergens over gaan.
Het enige dat duidelijk wordt is dat de PVV tegen de loonsverhoging is, maar de wet die die loonsverhoging had kunnen tegengaan wegstemde. Tegenstrijdiger kan bijna niet.
Ferry Mingelen sluit het gesprek nog af met de vraag of de PVV destijds misschien tegen het wetsvoorstel stemde omdat ze niet voor kónden stemmen omdat ze toen het kabinet van VVD en CDA steunden. Maar zelfs daar reageert de PVV’er nog in volle overtuiging ontkennend op.

Meer over:

nieuws, media

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (43)

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa10 apr. 2015 - 10:31

PVV aanhangers verwachten dat hun hard kraaiende haan ook een ei kan neer leggen ?!

msj_meijerink
msj_meijerink10 apr. 2015 - 10:31

Kan dit stukje folklore minimaal een maand lang op prime time op alle drie de publieke netten worden herhaald. Ik heb gisteren, na het zien ervan, ruim een kwartier lang de slappe lach gehad. Geweldig!!

meijerlahn
meijerlahn10 apr. 2015 - 10:31

Cabaret in optima forma.

Dehnus
Dehnus10 apr. 2015 - 10:31

Tuurlijk ontkent hij, want dit legt de VVD relatie bloot. En dat moet voorkomen worden zodat ze het Stemvee nog jaren in de VVD schuur kunnen jagen. Ook is deze man de volgende 1 mans fractie. Geert is ongenadig jegens fouten. Dus keuze... weten dat je na de volgende verkiezing waarschijnlijk je plek kwijt bent.. of 1 mans fractie en proberen het nog te redden. Gossie we lijken Rome wel met dit soort bestuurders.

Ethio
Ethio10 apr. 2015 - 10:31

Heb het gezien. Ze stemmen tegen het idee om de salarissen op 6 ton te bevriezen omdat ze vinden dat het 2 ton moet zijn.... En dat vanwege hun "morele compas"! Je vraagt je af of het wel zin heeft met dit soort mensen een gesprek aan te gaan. Het is wel typisch PVV. Je vraag iets onmogelijks in de hoop kiezers aan te spreken maar je ontloopt elke verantwoordelijkheid.

mees.
mees.10 apr. 2015 - 10:31

Meneer Teun van Dijck....even een vraagje,moet u daarom een toupetje dragen om te verbergen dat daar werkelijk niets onder zit?

adriek
adriek10 apr. 2015 - 10:31

"...dat de PVV niet met het voorstel van de SP wilde meegaan..." Dat zegt genoeg. Het voorstel kwam van de vijand, en dus gingen ze niet akkoord. Een veel te veel voorkomend verschijnsel in de politiek: niet op de inhoud, maar op de boodschapper reageren.

Meta Foor
Meta Foor10 apr. 2015 - 10:31

ook PvdA heeft indertyd ingestemd.... en stemmen nu nog steeds in ... sterker nog ... Plasterk heeft wetswijzigingen gefrustreerd zodat die niet op tijd afgemeld konden worden

Armagaddon
Armagaddon10 apr. 2015 - 10:31

>>> Ha....ha...prachtig stukje "low class politics" als het ondererp niet zo ernstig en treurig was, daar de politiek toen een blunder heeft begaan..!! >>> Was het een prachtig stukje hilarisch melodramatisch blijspel van het gehalte boerenbedrog...!! >>> Stuitend als je tonnen boter op het hoofd hebt....maar dan ga je toch over op een oud strijdmiddel van de vroegere slachtvelden...namelijk het leggen van een rookgordijn...of te wel verwonderende vraagtekens bij anderen neer te leggen...en ondertussen hiermee zware subsidies uit de staatskas te incasseren...!! >>Dit was tenenkrommend hilariteit, dus een duur stukje melodrama dat wij voorgeschoteld kregen....

LisanneW
LisanneW10 apr. 2015 - 10:31

De enige met niveau bij de PVV is Wilders en hij is ook de enige die stemmen trekt. Alles wat er omheen loopt is dom.

TruusBeek
TruusBeek10 apr. 2015 - 10:31

En dat zit in de Kamer,wat erg. Maar ik denk dat meer dan de helft van de kamerleden dit niveau heeft.

Freeman2
Freeman210 apr. 2015 - 10:31

De juiste werkmethode ten opzichte van PVV schijnt te zijn om de volgende keer een psycholoog als gesprekleidende op te roepen.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos10 apr. 2015 - 10:31

Zijn er dan ook momenten dat de PVV niet door de mand valt?

rikus1
rikus110 apr. 2015 - 10:31

In de 2e kamer zie je bij de stemmingen de juiste tegenstellingen. Het gaat niet meer om de inhoud van de motie, maar om hoe je de indiener een loer kunt draaien. Er zijn hierdoor andere machtsblokken ontstaan. Dit heeft niets meer met politiek te maken. Het is elkaar de vlooien afvangen. Het zijn net een stel kleuters. Heel kinderachtig

Jaap Vos
Jaap Vos10 apr. 2015 - 10:31

Het leuke is dat je aan de reactie's van de pvv-symphatisanten kunt zien waarom er met de pvv niet is samen te werken. Ten eerste het calimero gedrag van hij toont moed door in de 'linkse slangenkuil' toch maar even toch maar even zijn verhaal durven te vertellen !? Nou, ik zie vaker linkse politici in rechtse programma's van bv wnl verschijnen dan dat ik een pvv bij dwdd zie aanschuiven. Er is een misselijkmakend gedrag naar links dat er gewoon niet met elkaar gepraat kan worden doordat men vaak gewoon niet aanwezig is (geert wilders) & dat gedrag gaat dus zover dat men een voorstel in de tweede kamer van sp die precies voorstelt wat de pvv wil niet heeft ondersteunt !? Daarnaast vertoont deze tweede kamerlid een gedrag wat vele pvv-fans linkse politici verwijten & dat is dat hij gewoonweg willens wetens niet luistert, de vraag gewoonweg niet beantwoord (omdat hij waarschijnlijk voelt dat de pvv inderdaad door de mand is gevallen in deze) & 'gewoon' zijn eigen verhaaltje afdraait. Wat doe je dan in godsnaam in onze tweede kamer als je niet wil samenwerken met iemand die hetzelfde wil als jij wilt in een bepaalde kwestie !????????

longlivemokum
longlivemokum10 apr. 2015 - 10:31

Hoeveel PVV'ers tot nu toe hebben echt kennis van zaken? Ze roepen meestal zomaar wat, vooral via de media en vooral voor de buhnë en voor hun eigen PVV achterban thuis, volgens mij. Gouden bergen beloven, dat kan toch iedereen.

Janssen3
Janssen310 apr. 2015 - 10:31

Volgens mij heb ik 3 of 4 keer weggezapt toen Teun van Dijck aan het woord was. Jezus... wat een aanfluiting was dat. Volgens mij dacht die dat het campagne tijd was en je weg kan komen door het herhalen van steeds dezelfde one-liner.

Bakoe
Bakoe10 apr. 2015 - 10:31

Heb het gezien, wat ging die man vreselijk onderuit. SmulTV weer eens.

1 Reactie
Sardar2
Sardar210 apr. 2015 - 10:31

Denk je dat ook de aanhang hetzelfde ziet wat u heeft gezien? Ik heb sterke twijfels daarover.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen10 apr. 2015 - 10:31

[Het enige dat duidelijk wordt is dat de PVV tegen de loonsverhoging is, maar de wet die die loonsverhoging had kunnen tegengaan wegstemde. Tegenstrijdiger kan bijna niet.] Dat is helemaal niet tegenstrijdig. Als ze voor de wet in kwestie hadden gestemd hadden ze nu geen rel gehad om zich tegenaan te bemoeien om kiezers mee te kunnen winnen. Volstrekt rationeel gedrag dus.

2 Reacties
Sardar2
Sardar210 apr. 2015 - 10:31

Het is niet rationeel wel consequent. In het wegstemmen van het voorstel van SP dachten ze tegen de hoge salarissen gestemd te hebben, gelijk hadden ze wel maar ze hebben ook de deur open gelaten voor nog verdere verhogingen. Dat zal een redelijke tegenstander niet doen. Ook nu zich tegen de verhouding uiten, terwijl zij de kans hadden dat tegen te houden, getuigt niet van enige rationaliteit, wel politieke domheid. De man is zijn woorden waard! Een domme machogedrag!

JanVrij
JanVrij10 apr. 2015 - 10:31

Dat veronderstelt inzicht om te zien dat die loonsverhoging er toch gaat komen, hoe onwenselijk dat ook is. Dat is meer dan de rest van de TK heeft laten zien.

hannogroen
hannogroen10 apr. 2015 - 10:31

Niet alleen de PVV ging op hilarische wijze onderuit, de licht hysterische Sharon Gesthuizen maakte er even later niet minder een potje van. Zo erg dat Pauw op een bepaald moment ingreep met de woorden: 'Sharon Gesthuizen hou nou eens even je mond'.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg210 apr. 2015 - 10:31

Ja, Jeroen was goed in vorm. Hij heeft maar een dingetje laten liggen: ervoor zorgen dat Van Dijck heel hard met zijn hoofd moest schudden. Ik heb me namelijk de hele uitzending afgevraagd of zijn haar dan mee zou bewegen of stil zou blijven staan en dat leidde nogal af van de inhoud.

pietdeg2
pietdeg210 apr. 2015 - 10:31

"Het enige dat duidelijk wordt is dat de PVV tegen de loonsverhoging is, maar de wet die die loonsverhoging had kunnen tegengaan wegstemde." Wie goed luisterde kon wel wat meer uit dat gebrabbel opmaken. De PVV stemde tegen omdat ze het loon zonder die loonsverhoging nog steeds te hoog vonden en het malle idee hadden dat ze door die motie te steunen instemden met dat loon. "Tegenstrijdiger kan bijna niet." Dat zie je wel vaker bij populisten. Die zijn doodsbenauwd om compromissen te sluiten (en iets te bereiken). Als ze het complete verkiezingsprogram niet binnen kunnen halen stemmen ze principieel tegen. Anders breken ze de beloften die ze gedaan hebben aan kiezers die ook niet verder kijken dan hun neus lang is. Vraag maar aan de mannetjes van Siryza.

3 Reacties
Sardar2
Sardar210 apr. 2015 - 10:31

Dat bewijst nogmaals dat populisten alleen de heersende beleid bedienen, ondanks dat zij zich er politiek hevig tegen uiten. Dat is de lot van populisme. Ik vind Syriza geen populistische partij, met duidelijke eisen en programma die ze ook met man en macht proberen tot beleid en realisatie vertalen. Populisten missen deze afslag van politieke wensen tot programma en vooral beleidsvorming.

denmol
denmol10 apr. 2015 - 10:31

"Dat zie je wel vaker bij populisten. Die zijn doodsbenauwd om compromissen te sluiten (en iets te bereiken)." Je bedoelt net zoals D66 die haar kroonjuwelen verkwanseld had en toen bijna niet meer bestond toen ze meededen aan een coalitie.

denmol
denmol10 apr. 2015 - 10:31

"Anders breken ze de beloften die ze gedaan hebben aan kiezers die ook niet verder kijken dan hun neus lang is. Vraag maar aan de mannetjes van Siryza." Dat is een logica die ook voor D66 niet opgaat want ook zij zijn ooit en zullen in de toekomst worden afgerekend op wat zij hun kiezers hebben beloofd en niet hebben kunnen waarmaken. Als jouw denktrant gevold wordt dan waren de kiezers van D66 ook mensen die niet verder keken dan hun neus lang was, en die mannetjes van Siryza zijn inderdaad uit ander hout gesneden dan het mannetje Pechtold van de constructieve oppositie.

zweistein
zweistein10 apr. 2015 - 10:31

Waarom moet de PVV nu uitgerekend deze onbenul afvaardigen? Ze hebben echt wel iets beters in huis.

3 Reacties
JannesJ2
JannesJ210 apr. 2015 - 10:31

Nee, dat heeft de PVV niet. Betere vraag/ opmerking zou zijn: hoevaak moet de PVV nog door de mand vallen? Die partij blijft het een zeggen en het tegenovergestelde doen. Om maar een voorbeeld (v/d vele) te noemen: https://pbs.twimg.com/media/B_04-zsXEAEDdtv.jpg

mees.
mees.10 apr. 2015 - 10:31

Wie dan?

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen10 apr. 2015 - 10:31

Tja, dit is wel hun woordvoerder financiën. Als ze dat door een "onbenul" laten doen zegt dat heel veel van de kwaliteit binnen de eenmansbeweging. Misschien ook eens achter de oren krabben als anderen uit deze club iets roepen?

[verwijderd]
[verwijderd]10 apr. 2015 - 10:31

Nou nou, het lijkt net politiek allemaal. Komen we er nu pas achter dat de PVV ook maar een politieke partij is? Zelfs een populistische a la SP? Feit is dat de hele politiek niks heeft gedaan en nu achteraf moord en brand schreeuwt. Er is al meer salaris van politici aan besteedt dan dat de bonus hoog is. Ga eens echt iets doen voor het land.

1 Reactie
hphilippens
hphilippens10 apr. 2015 - 10:31

Merkwaardig die opmerking over de SP. Die partij kan met recht met opgeheven hoofd opmerken dat zij indertijd voorgesteld heeft die exorbitante salarissen niet te verhogen. Deze opmerking is dus aan mij niet besteedtt (of moet met één t?).

Jan5
Jan510 apr. 2015 - 10:31

toch toont de man moed om in het hol vd leeuw te gaan zitten en notabene een PvdA principe te gaan verdedigen ... zou t zelfde zijn als Samsom het zorgstelsel ging uitleggen alsof dat zijn partij uitvinding zou zijn ...

2 Reacties
Lozerech
Lozerech10 apr. 2015 - 10:31

Nou nou, heet het tegenwoordig al "moed" als een volksvertegenwoordiger bij Pauw aanschuift? Het is vooral laf en ondemocratisch als je dat niet doet, lijkt me. Zoals Wilders.

denmol
denmol10 apr. 2015 - 10:31

"toch toont de man moed om in het hol vd leeuw" Waarom de term hol van de leeuw in deze context vraag ik me af want hij kwam zijn eigen verhaal toelichten en dat hij daarbij vergat dat hij zelf gestemd heeft voor de bankiersregeling die nu ter sprake is en waar hij nu zo'n amok over maakt, komt een beetje over als een dumbass.

Donkerwoud
Donkerwoud10 apr. 2015 - 10:31

Ontiegelijk dom om zo slecht voorbereid een al bij voorbaat beladen gesprek in te gaan. Een beetje politicus maakt toch een inschatting van welke pijnpunten er mogelijkerwijs aan zitten te komen?

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg210 apr. 2015 - 10:31

"Ontiegelijk dom om zo slecht voorbereid een al bij voorbaat beladen gesprek in te gaan." Misschien is het je ontgaan, maar de financieel woordvoerder had al een Kamerdebat over de kwestie achter de rug. Als je dan nog steeds zo slecht voorbereid bent zou je kunnen besluiten om een iets bescheidener betrekking te ambiëren.

[verwijderd]
[verwijderd]10 apr. 2015 - 10:31

Het is natuurlijk niet de 1e keer dat de financieel specialist PVV van Dijck gewoon gelijk heeft. En PvdA Dijsselbloem bijvoorbeeld te kijk zet bij de naheffing door Brussel in 2014. PVV van Dijck weet in zijn eentje meer voor elkaar te krijgen dan PvdA Dijsselbloem inclusief zijn ambtenaren. Let even op de lachwekkend superieure houding van PvdA Dijsselbloem die veel later dat jaar zo ongelofelijk op zijn platte bek ging met de naheffing die er dus wel kwam. https://www.youtube.com/watch?v=nuXE9A7fBk4 En nu doet PvdA Dijsselbloem het weer met de ABN loonsverhoging. Met bijval van de bekende meelopers. En hij zou het weer doen naar eigen zeggen, de praatjesmaker. http://www.nujij.nl/algemeen/dijsselbloem-zou-vandaag-zelfde-afweging-maken.31797015.lynkx Doe nu gewoon wat PVV van Dijck heeft voorgesteld: (semi) overheidsbedrijf Balkenende norm, punt. En niet via slinkse wegen honderdduizenden euro's daar boven goedkeuren.

1 Reactie
hjager
hjager10 apr. 2015 - 10:31

Daar heeft van Dijck ook gelijk in, je dient het beste voorstel in, wat geen meerderheidssteun krijgt, moet je daaran instemmen met een zak voortreksel. Verder vind ik dat er niet gesproken wordt over optie pakketten, deze worden bij beursgang rijkelijk naar bestuurders toegestrooid. Hoe zitten de optie pakketen inelkaar?

longlivemokum
longlivemokum10 apr. 2015 - 10:31

Bij alle belangrijke politieke peilingen is de PVV op dit moment niet meer de grootste virtuele partij van Nederland qua het aantal virtuele zetels = gelukkig maar! :)

1 Reactie
Molly Veenstra
Molly Veenstra10 apr. 2015 - 10:31

De PVV is wel zo groot dat je je langzamerhand af mag vragen wat er mis is met Nederland.