Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

PVV Utrecht gebruikte fractiegeld voor uitvaart

  •  
14-06-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Flickr_PVV_meeuw_Marie-II_300
PVV: Familie en vrienden wilden uitvaart in opspraak geraakte Van Hal Scheffer niet betalen 
De PVV-fractie in de Provinciale Staten van Utrecht heeft 10.000 euro uit het fractiebudget gebruikt voor de uitvaart van oud-Statenlid Jos van Hal Scheffer. Volgens fractievoorzitter René Dercksen was er anders geen geld voor de begrafenis, zo meldt het Reformatorisch Dagblad.
Het fractiebudget van een politieke partij mag niet voor persoonlijke uitgaven van Statenleden worden ingezet. De leden van de PVV-fractie zullen alles terugbetalen als er geen andere oplossing wordt gevonden, beloofde Dercksen vrijdagochtend.
Volgens de PVV wilden familie en vrienden van Van Hal Scheffer niet voor de begrafenis betalen, nadat hij in opspraak was geraakt. Dat meldt RTV Utrecht.
De andere PVV-statenleden stelden zich met hun fractiegeld garant bij de begrafenisondernemer. Toen niemand anders de rekening van 10.000 euro wilde betalen, moesten ze over de brug komen. Volgens Dercksen hebben de PVV’ers vooraf al aangegeven dat ze dat geld uit eigen zak aan de fractie zouden terugbetalen. De griffie van de provincie bevestigt die lezing aan RTV Utrecht.
Het Statenlid legde vorig jaar zijn functie neer en pleegde kort daarna zelfmoord in de bossen bij Zeist. Zijn vrouw Monique Scheffer bleek betrokken bij een fraudezaak. Zij zei eerder deze week dat ze door haar man daartoe was gedwongen. Justitie gelooft dat niet en onderzoekt de zaak verder, aldus het Reformatorisch Dagblad.
Geheim Fractievoorzitter Annemarie Mineur van de SP in de Utrechtse Provinciale Staten benadrukt dat het hoe dan ook “een treurige zaak is”, maar vindt dat het fractiegeld niet had mogen worden gebruikt voor een begrafenis. Arne Schaddelee, fractievoorzitter van de ChristenUnie, vindt dat de provincie coulant moet zijn en geld uit het calamiteitenfonds beschikbaar moet stellen. De VVD en het CDA willen niet inhoudelijk op de zaak reageren. Zij zijn vooral verbaasd dat de zaak is uitgekomen, omdat die in het geheim wordt besproken, aldus RTV Utrecht. RD: PVV gebruikte fractiegeld voor uitvaart
Foto-cc: Marie-II

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (26)

HomoRidenti
HomoRidenti14 jun. 2013 - 10:42

Moeten we hier echt een punt van maken. Op zijn minst smakeloos om over de rug van die man, een formalistische discussie over het aanwenden van die gelden te houden. Laat gaan, who cares.

RMHeijmans
RMHeijmans14 jun. 2013 - 10:42

Wat een criminelen!

BasVV
BasVV14 jun. 2013 - 10:42

Dit is tenminste een menselijke partij. Hulde.

Bernie2
Bernie214 jun. 2013 - 10:42

Ook trieste kopvoddenrukkers hebben recht op een knappe begrafenis. En persoonlijk zie ik liever dat PVV'ers hun fractiegelden reserveren cq. gebruiken voor teraardebestellingen dan voor het onderhouden van hun haatzaaiactiviteiten. Prima zo.

Nico de Mus
Nico de Mus14 jun. 2013 - 10:42

"Volgens Dercksen hebben de PVV'ers vooraf al aangegeven dat ze dat geld uit eigen zak aan de fractie zouden terugbetalen." Wat een drukte weer om niks maar ja het is de pvv

dirkzeeman
dirkzeeman14 jun. 2013 - 10:42

Wat een smakelijkoze foto bij dit artikel. Een overduidelijk als "dode vogel" bedoelde plastic PVV-meeuw, bij een artikel over een overleden PVV-politicus. Ik heb een hekel aan de PVV, maar PVV-ers zijn ook mensen en een website als Joop zou ze dan ook fatsoenlijk moeten bejegen.

johnnysisko
johnnysisko14 jun. 2013 - 10:42

Ik vind dit niet bepaald schandelijk. Dit principe wordt vaker gehanteerd. Hoe vaak worden mensen die geen familie hebben en kennissen hebben niet op koste van de gemeente begraven en wordt er een begrafenismis enz gehouden...... Ik ben het met sommige sprekers eens dat t opgeblazen is omdat t een politieke partij zou zijn

Patrick Faas
Patrick Faas14 jun. 2013 - 10:42

Als een arme vriend van me zou sterven zou ik geen geld inzamelen voor een dure begrafenis, maar een gevoelige grafrede houden, want de waarde van het begrafenisritueel komt niet voort uit de mate van luxe maar uit de emotie van de aanwezigen. Ik kan me wel voorstellen dat PVV’ers door gebrek aan ervaring geen hartverwarmende speeches kunnen schrijven en die geestelijke armoe met geld willen compenseren, maar dan moeten ze dat op een integere manier doen. Door controverse te veroorzaken over de finaciering, benadrukken ze slechts het criminele karakter van de overledene. Sympathiek is dat niet, want Jos van Hal pleegde zelfmoord. Trots op zijn misdaden was hij dus niet.

Vanes2
Vanes214 jun. 2013 - 10:42

Ik ken schandaliger misbruik van overheidsgeld

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger14 jun. 2013 - 10:42

Ik ook, bijv. een BBQ (daar bedoel ik geen crematie mee)

[verwijderd]
[verwijderd]14 jun. 2013 - 10:42

Een uitermate correcte en menselijke actie van de PVV om eerst dit geld voor te schieten en daarna te bezien of ze dit terug krijgen. Verder is het onvoorstelbaar hoe ze weer proberen om hier een negatieve draai aan te kunnen geven. Kotsmisselijk wordt je van dit soort demoniseren. In ieder geval kan je op de PVV rekenen tot zelfs na je dood, dat is nog eens loyaliteit. Ook goed om als kiezer te weten.

1 Reactie
MG1968-2
MG1968-214 jun. 2013 - 10:42

Dus de pvv vind dat in dit geval de uitvaart op kosten van de gemeente te sober is en gebruikt gemeenschapsgeld om deze te bekostigen. Dat gaat de pvv natuurlijk ook vinden als de huidige directeur van het ibn ghaloun met dezelfde reden geld uit daartoe niet bestemde potjes neemt als onverhoopt de ex-directeur (uit schaamte voor de acties van zijn zoon) scheffer achterna gaat.

[verwijderd]
[verwijderd]14 jun. 2013 - 10:42

De man is in ieder geval fatsoenlijk begraven. Wat had men anders moeten doen?

1 Reactie
MG1968-2
MG1968-214 jun. 2013 - 10:42

Dus begraven worden op kosten van de gemeente gebeurd niet fatsoenlijk ? Dus deze partij gaat zich nu inzetten om dit te veranderen? Of is wat de pvv fatsoenlijk acht afhankelijk van het gewezen gedachtegoed van de dode...

HomoRidenti
HomoRidenti14 jun. 2013 - 10:42

Ten eerste vind ik het besluit van de PVV zeer billijk. Daar moet je ook niet over zeuren vind ik. Maar wat me wel bevreemd is dat er uberhaupt geen geld was voor de uitvaart. Had deze man geen uitvaartverzekering? Was er binnen de directe familie geen geld voor die uitvaart? Geen spaarcentjes ergens op een rekening? En heb je dan sowieso geen recht op een gemeente begrafenis? Beetje sneu eigenlijk dat de politieke partij waar hij lid van is geweest, uiteindelijk dit geld moet ophoesten.

1 Reactie
dino_radja
dino_radja14 jun. 2013 - 10:42

nee, niet de partij waarvan hij lid was, want niemand kan lid worden van de PVV.

boswachter2
boswachter214 jun. 2013 - 10:42

==Fractievoorzitter Annemarie Mineur van de SP in de Utrechtse Provinciale Staten benadrukt dat het hoe dan ook "een treurige zaak is", maar vindt dat het fractiegeld niet had mogen worden gebruikt voor een begrafenis.== En dit noemt men sociaal van de SP.

1 Reactie
MG1968-2
MG1968-214 jun. 2013 - 10:42

Familieven vrienden wilden niet betalen. De pvv'ers deden het voor zich zelf. En/of om de partij gezichtsverlies te besparen.

[verwijderd]
[verwijderd]14 jun. 2013 - 10:42

Het valt in elk geval op dat diegenen die het hardste schetteren over bijvoorbeeld de afdrachtregeling binnen de SP dit gedrag een doodnormale zaak schijnen te vinden.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen14 jun. 2013 - 10:42

[Het valt in elk geval op dat diegenen die het hardste schetteren over bijvoorbeeld de afdrachtregeling binnen de SP dit gedrag een doodnormale zaak schijnen te vinden.] Tot diegenen behoor ik. En het is precies hetzelfde. De belastingbetaler op laten draaien voor oneigenlijke zaken.

kassakijker73
kassakijker7314 jun. 2013 - 10:42

Waar bemoeit die mevrouw van de sp zich mee?

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen14 jun. 2013 - 10:42

Het fractiegeld van de PVV is publiek geld. Het is goed dat daarmee partijen in volksvertegenwoordigingen ondersteund worden. Jij en ik betalen er aan mee, en dat is terecht. Ik wil echter niet betalen aan begrafenissen, behalve als het om mijn familie gaat. En natuurlijk al helemaal niet aan een begrafenis van frauderende fascist. Snel terug betalen dat geld! En ik heb een grote hekel aan SP-standpunten, maar dat die mevrouw zich hiermee bemoeit is een goede zaak, dat zou iedereen die opkomt voor belastingbetalers moeten doen.

BATikker
BATikker14 jun. 2013 - 10:42

Dit nieuws is waarschijnlijk gelekt door de SP in de hoop even goedkoop te scoren over de rug van een overledenen. Gelukkig keert het zich nu tegen mevrouw Mineur en haar collega's. Mooie geste van de PVV'ers, hierdoor bewijs je een groot hart te hebben.

1 Reactie
AnneMarieMineur
AnneMarieMineur14 jun. 2013 - 10:42

Nee, Bernard, ik heb dit nieuws niet gelekt. De PVV is bepaald niet mijn favoriete partij, maar ik heb meer fatsoen dan wat jij hier suggereert.

[verwijderd]
[verwijderd]14 jun. 2013 - 10:42

Wat moet die man gehaat zijn geweest in zijn kringen (buiten zijn partij). Dat geen familielid ook maar een cent aan zijn begrafenis wil besteden en ook vrienden (had die man wel vrienden?) passen voor de eer. Dat ze even garant zijn gaan staan met geld van de partij dat ze op een later tijdstip zullen terugbetalen (mits ze het echt terugbetalen) heeft amper nieuwswaarde.

1 Reactie
TheRealHandyman
TheRealHandyman14 jun. 2013 - 10:42

Beste Hassan, ik heb veel voor vrienden of familie over, maar even 10.000 euro neertellen is wel even iets anders. Je hoeft niet iemand te haten om dat geld niet te hebben hoor. Er zijn meer mensen die dat geld niet hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze anderen haten.