Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

PVV-minister Klever liegt Kamer net zo hard voor als kabinet-Rutte over wapenexport

  •  
26-11-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5559 keer bekeken
  •  
ANP-513467112

PVV-minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) heeft dit jaar militaire exporten toegestaan naar onder meer Egypte, Indonesië en Pakistan ter waarde van 264 miljoen euro. Dit hield zij verborgen voor de Tweede Kamer. Dat blijkt uit onderzoek van Follow the Money (FTM) en The Investigative Desk.

Klever heeft sinds haar aantreden in juli dit jaar, de Tweede Kamer niets laten weten over de export van militaire goederen naar Singapore (61 miljoen euro), Indonesië (35 miljoen), Brazilië (23 miljoen) en Egypte (4 miljoen). Door de Kamer in het onwetende te laten, schendt de ministerde afspraken over transparantie rond wapenexport. Ze moet de Tweede Kamer namelijk informeren wanneer ze een exportvergunning verleent, zodat het parlement zijn controlerende taak kan uitoefenen.

Ook Klevers voorganger Liesje Schreinemacher (VVD) hield zich niet aan dat beleid, zo meldt FTM. in de eerste helft van 2024 keurde zij voor 128 miljoen euro aan exporten goed zonder de Kamer te informeren. Het ging om radar-, communicatie of vuurgeleidingssystemen, voor de krijgsmachten van onder meer Pakistan, Marokko en Zuid-Korea.

Dat de minister de Kamer informeert is haar grondwettelijke plicht. In 2011, ten tijde van de Arabische Lente, beloofde het toenmalige kabinet om die plicht voortaan in te vullen door binnen twee weken brieven naar de Kamer te sturen over ‘gevoelige’ exporten: wapenorders van boven de 2 miljoen euro naar landen buiten de EU en de NAVO.

Die afspraken zijn er zodat de Kamer inzicht krijgt in waarom de minister een export toelaat. Het kabinet moet bijvoorbeeld berichten over de risico’s dat de spullen gebruikt kunnen worden bij mensenrechtenschendingen of het aanwakkeren van gewapend conflict. 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (62)

TomMilo
TomMilo
13 nov. 2024 - 12:30

De burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, herinnerde iedereen emotioneel aan wat Jodenjacht betekent, verwijzend naar de nazi's. Wat ze echter niet inzag, is dat geen enkele Arabier ooit betrokken is geweest bij zulke Jodenjachten, terwijl de Israëlische hooligans die "dood aan de Arabieren" scanderen, een land vertegenwoordigen dat met Arabieren precies doet wat ze zeggen.

DoeDanWat
DoeDanWat
12 nov. 2024 - 7:27

ik lees meermaals "begrijpelijk" over de geweldadige acties in Amsterdam, als tegenreactie op gewelddadig wangedrag van de Israëlische hooligans.

Als geweld tegen alle Israëlische fans begrijpelijk is door het geweld van een subgroep, en je zet die redenering door:

Het is dus begrijpelijk dat Israël heel Gaza bombardeert omdat een subgroep Gazanen Israëlische burgers heeft vermoord. Evenzo is het begrijpelijk dat er dan raketten vanuit Gaza en Libanon naar Israël worden gestuurd. En natuurlijk begrijpen we dan ook dat de bedenkers van die aanvallen door Israël om het leven worden gebracht. Wat een begrijpelijke reactie oplevert vanuit Iran. Gelukkig begrijpen we ook de actie van Israël om duidelijk te maken dat dit niet kan! En we zullen ook begrijpen als er straks kernbommen naar elkaar gesmeten worden toch? En het nucleaire 'wasteland' zal nergens last meer van hebben.

Begrijpelijk is dus niet een juist woord. Ik begrijp ook waarom ze het doen, en het is allemaal volstrekt onacceptabel. Ik heb er geen begrip voor.

Uit de manier waarop velen hier "begrijpelijk" gebruiken maak ik op dat er iets minder afkeuring is. Dat maakt het ook begrijpelijk dat er nog meer Wilders stemmers komen. Ik heb dus ook geen begrip voor dat standpunt.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
11 nov. 2024 - 14:50

Het is uitermate hysterisch dat oorlogsmisdadiger Netanyahu vliegtuigen stuurt om zijn bedreigde schaapjes te ontzetten, een minister die verhaal komt halen en wordt ontvangen door onze gatlikkers, Israël is in de Entebbe modus terwijl die Maccabi stoottroepen zich hier hoe kan het ook anders als bezetters hebben misdragen maar het narratief blijft dat er een jodenjacht gaande was in Amsterdam hoorde ik vandaag in amerikaanse media, maar Netanyahu laat de israëlische gijzelaars ijskoud aan hun lot over, voor die mensen steekt hij geen klauw uit en geen haan die ernaar kraait.

Vim Schuurmans
Vim Schuurmans
11 nov. 2024 - 13:14

De hooligans kregen politiebegeleiding en de antioorlogdemonstranten kregen de klappen.

1 Reactie
Stellingwerver
Stellingwerver11 nov. 2024 - 14:14

Volgens mij heeft andere mensen in elkaar slaan niks te maken met antioorlogsdemonstranten. Ook waren er genoeg supporters van Maccabi die geen hooligan waren. We willen tegenwoordig alles generaliseren en polariseren, waar vooral de media tegenwoordig heel goed aan mee doet

Maurice073
Maurice073
11 nov. 2024 - 12:07

Het gedrag van de Israëlische supporters lijkt inderdaad verdacht veel op het gedrag van willekeurig welke supporters. Jammer dat de politie ze niet heeft opgepakt, dan hadden we deze voetbalrellen kunnen voorkomen.

anne lie
anne lie
11 nov. 2024 - 9:48

En weer wordt duidelijk dat de moslimhaat hoogtij viert. De overeenkomsten met 90 jaar terug zijn zo duidelijk.

Ajax was niet welkom in Spanje omdat bij al hun supporters n kleine groep zit die voor hetzelfde gedrag komt als deze kleine groep Israëliërs. Begrip alom slimme keuze van Spanje

Nu betreft het n kleine groep Israelische supporters en wordt hun gedrag goed gepraat en heeft men het over antisemitisme zodat jawel, Geerts stokpaardje, de Marokkaanse gemeenschap weer het onderspit delft. Net zoals de Joodse gemeenschap dat in de jaren 30 deed.

Keur ik daarmee de reactie op deze opruiing goed, nee maar begrijpelijk is deze wel.

Zeker dat het hier niet om alleen de voetbal of het vernielen gaat.

3 Reacties
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...11 nov. 2024 - 11:24

Stropopje. Wangedrag van harde kern Maccabifans wordt hier door niemand goedgepraat.

JoostJK
JoostJK11 nov. 2024 - 12:41

👍

Stellingwerver
Stellingwerver11 nov. 2024 - 14:12

Ajax supporters waren niet welkom, omdat de vorige keer andere Europese uitploegen er een bende van hebben gemaakt (Anderlecht). Ajax heeft nog nooit tegen Real Sociedad gespeeld en dus ook nog nooit wat vernield in San Sebastian

Van Tax
Van Tax
11 nov. 2024 - 9:08

Ook al is er sprake van uitlokking door hooligans of wat dan ook, dan is de daardoor ontstane "jodenjacht" nog steeds een grove schande.

Het is stuitend en schokkend dat een clubje hooligans een groep Amsterdammers kan doen verworden tot niet zomaar nazi's maar ss-ers.

Het laat maar zien wat een dun laagje beschaving er (over) is en wat voor sentimenten er leven in de samenleving.

4 Reacties
Redskibeat
Redskibeat11 nov. 2024 - 9:28

Gaan we weer, de actie mag en de reactie niet... Hoe hypocriet kun je zijn?

Deugkeizer
Deugkeizer11 nov. 2024 - 10:17

Tuurlijk maar uitlokking door agitatoren is een beproefd concept wat regelmatig ingezet wordt door geheime diensten(vooral in het

Midden oosten). Daar zijn hele dorpen tegen de regering opgezet. Het hele doel van dit soort acties is de boel uit zijn verband te rukken.

Daardoor escaleren zaken snel. Je kan het ene niet los zien van het andere vindt ik.

Israëlische geheime diensten zijn daar erg goed in. Vorige jaar was er nog sprake or Israël een Palestijns ziekenhuis onder vuur had genomen. Inmiddels is het het al 10x gebeurd.

Van Tax
Van Tax11 nov. 2024 - 11:21

@Redskibeat

Misschien is het verstandiger om niet te reageren op uitlokking. Gewoon negeren. Dat kan nl ook. Maar natuurlijk mag een reactie. In de vorm van vreedzaam protest. Niet in de vorm van een pogrom. Geweld is altijd fout. En dit soort geweld is nog veel fouter.

Daar zit namelijk een verschil tussen mogelijke reacties. En het gaat mij nu juist om het verschil daartussen.

Kennelijk keur jij het geweld goed, begrijp ik dat goed uit je reactie?

Van Tax
Van Tax11 nov. 2024 - 11:40

@Deugkeizer

Desalniettemin een triest gegeven dat die tactieken hier kennelijk aanslaan en dus nogal snel leiden nazipraktijken...

Verwonderlijk hoe snel mensen daartoe in staat zijn.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...
11 nov. 2024 - 7:38

Deze reportage is toch geen overtuigende gamechanger die een totaal ander licht werpt op de georchestreerde klopjachten?

De harde kern van de Maccabifans zijn geen lieverdjes en hebben zich beschuldigd aan hooligangedrag, dit was al bekend. Vermoedelijk zijn er ook arrestaties verricht.

Maar mind you, het gaat hier om hooguit om een schamele 100 van in de totaal 3000 fans.

Overgrote deel was ter goeder trouw en had niets kwaads in de zin...

2 Reacties
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...11 nov. 2024 - 9:27

heeft zich beschuldigd

IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven11 nov. 2024 - 11:27

Punt is dat zelfs dat "schamele" groepje niet opgepakt is, hun gang mocht gaan, onder de oren van de politie, racistisch & genocide-verheerlijkend vrijuit mocht zingen. Vlaggen van woningen afhalen.

En dat de autoriteiten dat nog steeds neit benoemd hebben.

Waterman3
Waterman3
11 nov. 2024 - 7:25

Dit kon een kind toch van te voren zien aankomen, niemand met een redelijke werkende hersenpan begrijpt waarom je dit soort wedstrijden op dit soort politiek "hete" tijden met publiek speelt. In Israël zelf staan deze "fans" bekent als "geen lieverdjes". Ik ben erg onder de indruk van Mevrouw Halsema als Burgemeester, maar het toelaten van suporters van dit elftal, was niet slim.

RaymondenJoop
RaymondenJoop
10 nov. 2024 - 21:43

De linkse reguliere media schetsen een beeld als Bender. Doet ook die NL'er voorman die zich vereenzelvigd met al.het Palestijnse leed.

Politieagenten schetsen weer een ander beeld.

Ik hoop dat al dat gajes komende weken wordt opgepakt en met behulp van de vele camera's overtuigend en maximaal gestraft gaan worden door de rechter. Onafhankelijk.

En.ach, heeft mr Bender gelijk, dan hebben ze ook.niks te vrezen.

Of vind men dan onze rechters bevooroordeeld?

2 Reacties
Amandla
Amandla10 nov. 2024 - 22:30
Deze reactie is verwijderd
anne lie
anne lie11 nov. 2024 - 9:58

De agressor is al weer vertrokken. Deze kunnen alles maken dat zien we wel in heel het gebeuren

En als je er iets tegen vindt dan ben je antisemiet.

Natuurlijk is de reactie niet goed te keuren maar wel begrijpelijk. En het recht heeft niets met rechtvaardig te doen nog met de persoonlijke opvatting van een rechter.

Hef is onrechtvaardig daar de aanstichter in israel een beloning krijgt voor hetzelfde gedrag waarvoor reacties hierop ,hier bestraft worden.

En dit was precies waar men op uit was.

En natuurlijk vindt Geerts aanhang dit prachtig.

Malediven
Malediven
10 nov. 2024 - 21:04

Wat mij opvalt is dat er veel personen hier ineens opgelucht zijn, dat er een filmpje van deze hooligans is. Nu kunnen ze weer rustig ademhalen, want er is geen jodenhaat. Het was gelukkig allemaal tuig. Dat er misschien twee verhalen zijn ( 1. Hooligans, 2. Het opjagen van onschuldige mensen), dat kan er bij hen niet in. Want daar kanhun gemoed niet tegen.

2 Reacties
anne lie
anne lie11 nov. 2024 - 10:05

En dat de "hooligans" uit Israël al dagen van te voren vernielden en onschuldigen opjaagden dat doet er niet toe en zeg er vooral niets over want dan ben je antistmiet.

Ze hadden supporters moeten weigeren net zoals ajax supporters in Spanje geweigerd werden, net zoals Russische sporters overal geweigerd worden.

Antisemitisme wordt als joker ingezet, een verlaat de gevangenis zonder te betalen kaart. En niet omdat men zo met joden betrokken is maar omdat je daar moslims en zo lekker mee om de oren kan slaan.

JoostJK
JoostJK11 nov. 2024 - 12:43

@Anne Lie

👍

Amandla
Amandla
10 nov. 2024 - 18:02
Deze reactie is verwijderd
FrankJan Boere
FrankJan Boere
10 nov. 2024 - 17:36

Ha gelukkig. Er is een strohalm gevonden om onze mening aan vast te klampen. Er is een filmpje opgedoken. Dat bewijst het. Er is geen probleem in Amsterdam. Ik stel voor dat iedereen die hier juichend constateert dat het dus toch uiteindelijk weer de schuld van die Joden zelf is morgen een keppeltje opzet of een Davidsster omhangt en dan eens rustig een avondje gaat rondlopen door Amsterdam.

3 Reacties
Sachs
Sachs10 nov. 2024 - 22:08

[Er is geen probleem in Amsterdam.]

Er is een groot probleem in Amsterdam. Dat begon al op 9 oktober 2023, en was vandaag op de Nieuwendijk opnieuw zichtbaar. Ook de afgelasting van de Kristallnachtherdenking vanwege dreigend Israëlisch geweld is ongekend. Niet eerder vertoond.

[de schuld van die Joden zelf is morgen een keppeltje opzet of een Davidsster omhangt]

'Schuld' lijkt me een groot woord, maar als Joodse Amsterdammer heb ik wel andere zorgen. We zijn als zelden tevoren getuige van het opvoeren van Joden als bliksemafleider voor het gedogen en faciliteren van Israëlische misdaden en wangedrag, in dit geval in ons eigen land. De Jood als 'useful idiot', zeg maar. Het fenomeen wordt tegenwoordig de 'Joodse joker' genoemd, die met hartelust wordt ingezet.

Uit dat gierende antisemitisme wordt nu zelfs getracht politieke munt te slaan, door Joodse en Marokkaanse Nederlanders tegenover elkaar te plaatsen. Wij zijn de stok om Marokkanen mee te slaan – er werd zelfs een Israëlische minister (zelf een misdadiger) aangevoerd om dat perspectief erin te rammen. Hoe gaat dat aflopen, denkt u?

Amandla
Amandla10 nov. 2024 - 22:33
Deze reactie is verwijderd
anne lie
anne lie11 nov. 2024 - 10:15

Dank u wel Sachs

Precies zo zie ik het ook. En mij als niet Jood noemde dan antisemitisch. En ik ben verre van dat , ik ben pro mens ongeacht afkomst, kleur, geloof ras geaardheid etc.

En nu wordt een groep gebruikt om n andere groep in n kwaad daglicht te zeten. Verschrikkelijk. Dank voor uw bericht hopelijk neemt men het van u meer aan dan van mij.

Gaitj
Gaitj
10 nov. 2024 - 15:44

Ik kan iedereen aanraden om het relaas van Keren Hirsch te beluisteren. Keren is fractievoorzitter van de PvdA in Amsterdam-zuid. Ze is joods en ging met de metro naar huis na de voetbalwedstrijd Ajax-Maccabi. De rillingen kopen mij over de rug terwijl ik hier naar luister.

https://x.com/rkemp59/status/1855558026108731516

1 Reactie
Amandla
Amandla10 nov. 2024 - 18:04

Dat lijkt me een onzinverhaal. Vooral omdat er bijna uitsluitend Maccabi fans in de metro zaten. Kijk naar het filmpje.

Bart van de Berg
Bart van de Berg
10 nov. 2024 - 14:10

Gelukkig er zaten hooligans tussen de supporters. Nee, het waren allemaal hooligans. Nee, het was de Mossad in eigen persoon....

Gelukkig, dan kunnen we weer wat langer wegkijken voor het tuig dat onze steden terrorriseert.

Tuig? Nee joh, het zijn helden die de stad hebben verdedigd. Laten we ze een lintje geven....

En nu serieus:

Die hooligans zijn weg, die kun je de volgende keer weren. Of nog beter, gewoon alle uitsupporters weren (ben ik voorstander van).

Maar het tuig dat blijft en gaat de volgende keer een stapje verder als we niets doen of wegkijken.

Tijd om op te treden dus.

5 Reacties
Amandla
Amandla10 nov. 2024 - 18:01
Deze reactie is verwijderd
Amandla
Amandla10 nov. 2024 - 18:06

"Nee, het waren allemaal hooligans. Nee, het was de Mossad in eigen persoon...." correct! en IDF'ers overigens. U weet wel van die kindermoordenaars.

Sachs
Sachs10 nov. 2024 - 20:25

[Die hooligans zijn weg]

Bedoelt u dat ze niet zijn opgepakt? Hoe kan dat?

[Maar het tuig dat blijft]

Net schreef u nog dat ze weg waren.

Amandla
Amandla10 nov. 2024 - 22:16
Deze reactie is verwijderd
Marie Timmerman
Marie Timmerman11 nov. 2024 - 17:17

Amandla denkt dat alle Israeliers die in Amsterdam verblijven zijn strijdende kindermoordende troepen zijn.

Over ontmenselijking gesproken.

jean-mineur
jean-mineur
10 nov. 2024 - 13:43
Deze reactie is verwijderd
Frits Jansen
Frits Jansen
10 nov. 2024 - 13:04

Ik vind het wel verbijsterend dat iedereen zijn conclusies al klaar heeft, en er vooral schande wordt gesproken van antisemitisme, nog voor dat goed is vastgesteld wat er precies is gebeurd.

Nog los van het feit dat antisemitisme volgens mij gericht is tegen joden omdat ze van het joodse "ras" zijn, terwijl nu de joden wordt verweten verschrikkelijk met Palestijnen om te gaan (die natuurlijk ook verschrikkelijk met Israëli omgaan).

1 Reactie
JoostJK
JoostJK10 nov. 2024 - 17:08

Het is inderdaad verbijsterend , Frits Jansen

Maar maak je niet druk , met de nieuwe leider van de vrije wereld aan het roer, doet over enkele maanden niets er ook maar 1 reet meer toe,

Jij blij, iedereen blij, niets meer aan doen.

immers:

"There were good people

on both sides".

Cinach
Cinach
10 nov. 2024 - 13:01

Wat fijn dat er in Nederland ook mensen zoals Annette de Graaf en Bender zijn.

Zonder deze mensen had er anders nooit een objectieve verslaglegging plaatsgevonden rondom de gebeurtenis

en hadden we ook niet geweten wat er allemaal wel en niet vooraf is gegaan aan de confrontatie en wie er nou uiteindelijk wel of niet het slachtoffer is op deze gitzwarte nacht.

Van de mainstream media moeten we tegenwoordig het nieuws met een korreltje zout nemen.

Dank jullie voor jullie eerlijkheid en on-bevoordeelde visie!

Yassinr
Yassinr
10 nov. 2024 - 11:48

Ik ben als Nederlandse marokkaan volledig geschokt door deze gebeurtenissen. Het gaat mij niet eens om de "hooligans" die in werkelijkheid militairen zijn en de chaos die ze hebben gecreeerd in Amsterdam. Het gaat om de erosie van de rechtstaat en democratie in Nederland. Het lijkt alsof de regering en de media volledig corrupt zijn geraakt en in dienst zijn van buitenlandse partijen en er niet zijn voor de bevolking. Toen de Israelische regering zich begon te mengen met de gebeurtenissen terwijl ze in een allesverwoestende Oorlog verkeren kon je als leek al begrijpen dat dit een georganiseerde actie was. De schok komt eigenlijk van de regering en de media die obv (leugenachtige) Israelische berichtgeving volledig tegenover hun eigen bevolking gingen staan. Dit is iets wat bijna niet te bevatten is..nog nooit gezien dat een regering haar eigen bevolking CRIMINALISEERT ten gunste van een bende vreemdelingen (IDF militaieren/MOSSAD agenten) die in eerste instantie niet eens het land in hadden mogen komen laat staan dat ze de hele stad begonnen te terroriseren. De jongeren van Amsterdam zouden een helden lint dienen te krijgen..ze kwamen op voor hun stad en namen hun medeburgers in bescherming. In plaatst als helden te worden beschouwd zijn ze gedemoniseerd. Walgelijk en een extreem schandalige vertoning van de Nederlandse regering en media die momenteel niet meer soverein zijn. Het lijkt wel alsof we in een Apartheid staat zijn terechtgekomen.

6 Reacties
CHRISA7
CHRISA710 nov. 2024 - 15:18

ja precies wat er aan de hand is bedankt voor dit heldere verhaal

Amandla
Amandla10 nov. 2024 - 16:48

volledig met je eens!

Gaitj
Gaitj10 nov. 2024 - 18:27

Voor het jagen op Joden worden geen lintjes uitgedeeld.

Hank Nozemans
Hank Nozemans10 nov. 2024 - 20:31

Mijn hemel, koop nog een rolletje aluminiumfolie want u heeft blijkbaar niet genoeg gebruikt.

Als dat daadwerkelijk militairen en mossad waren, dan hadden we nu wat minder scootertuig in Amsterdam.

Johnblo1
Johnblo110 nov. 2024 - 21:51

Als 76 jarige Nederlandse jood met een erg getraumatiseerde familie geschiedenis ben ook ik.geschokt maar meer nog verdrietig.

Mijn vader en grootouders hebben ondervonden wat het begrip" joden jagers" betekende

Hoewel ik niets met de beroerde politiek van de huidige Israëlische regering t o v de Palestijnen te maken heb is kennellijk dat van geen belang.

Voetbal hooligans van Macabbi Tel Aviv lijken mij niet erger of beroerder dan die van bv Feijenoord,Ado of noem maar een andere Nederlandse of EU voetbal club

Wat wel erger lijkt is de gevoerde hetze voor de wedstrijd op Telegram en bv X waarbij meteen werd opgeroepen om te gaan " Joden.jagen in Amsterdam"

Wat nog veel erger is ,is het feit dat er veel mensen waren in Taxi's,op scooters en in groepjes van veelal Nederlands Arabische signatuur of uiterst linkse signatuur die met graagte deze oproepen.zijn gevolgd.

Wel natuurlijk onherkenbaar vermomd!

Wel roepend dood aan de joden terwijl men mensen in de straat schopten of aftuigden.

Wat mij verder ook verdrietig maakt is daadwerkelijke gebrek aan support voor jullie joodse medelanders door het zo verontwaardigde brede midden

Opa die als een van de weinige Nederlanders wel moed toonde in 40/45 heeft mij vaak verteld "

Wegkijken is ook een keuze jongen "

En.zie daar waar zijn die 100.000en Nederlanders op de Dam en in alle steden om te zeggen

" genoeg"!

Oh ja ,dat gebeurt alleen maar op 4 mei!!

Ik laat niemand meer om oneigenlijke redenen mijn vrijheid afnemen om mijn joodse roots.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2024 - 12:19

Johnblo1

Wat mij opvalt is dat u de arabieren-jacht dan weer niet veroordeelt, immers daar heeft u niets mee te maken. Niet in Israel, niet hier. Dat u verder ook geen enkel verband legt met Israel en de vervolging en uitroeiing en alles in het verlengde daarvan van Palestijnen, neerbuigend " the aribs" genoemd in naam van u, laat u dan wijselijk buiten beschouwing.De Palestijnenjacht van kolonisten en niet enkel zij, daar heeft u blijkbaar geen enkele moeite mee, want niets mee te maken.

Daarbij doe ik niets af aan uw verdriet, wel met uw argumentatie daaromheen, de eenzijdigheid daarvan. Er bestaat geen alleenrecht op angst en verdriet.

Dacht u dat het anderen helemaal niets heeft gedaan, de jodenvervolging? Wat was uw bedoeling met de woorden; Dat nooit meer? Dat dat nooit meer zou mogen gebeuren met mensen of enkel maar met Joodse mensen.

Of is 'dat nooit weer' geldend voor iedere bevolkingsgroep, voor iedere 'soort' mens. Mijn vraag; Wat heeft u niet begrepen van de pijn en het verdriet van anderen, van de mensen in Gaza en/of op de Westelijke Jordaanoever etc..van hen die dat niet kunnen verdragen zoals ze dat van de Holocaust niet konden en kunnen verdragen, van de pijn van arabieren. Wat denkt u van de angst van arabieren in Gaza en elders weet je wel die (fuck you) aribs en de jacht van kolonisten op hen.

Had ik ook maar een geintje gevoeld in uw reactie van uw begrip, mijn medeleven was geheel met u, zoals dat er altijd geweest is.

Wegkijken is een keuze inderdaad.

Yassinr
Yassinr
10 nov. 2024 - 11:48
Deze reactie is verwijderd
YolanWit
YolanWit
10 nov. 2024 - 9:59

Hulde voor deze jonge en onverschrokken reporter.

cojasan
cojasan
10 nov. 2024 - 9:15

mooi! Mss kan de media het nu dan eindelijk hebben over de verschrikkelijke genocide die stilletjes aan heel Gaza wegvaagt,…dank U 🙏

Radio-Head
Radio-Head
10 nov. 2024 - 9:06

De AD plaatst nu wel een artikeltje geplaatst,

"Ooggetuigen filmen hoe Maccabi-fans na verloren wedstrijd zelf op oorlogspad gingen"

https://archive.ph/vdGxr#selection-1701.0-1701.83

Cynisch is ook hoe de Duitse ARD, de opnames van bewapende en vernielende Tel Aviv "hooligans" juist gebruikte als zijnde bewijs van geweld tegen Joden. (hebben ze overigens volgens het artikel nu gerectificeerd)

Benieuwd of de Politiek met deze niet aan te ontkomen feiten wel wat gaan doen, dat ze "Nie Wieder" door hun onherroepelijk steun aan de Genocide plegende Staat Israel, uit de geschiedenisboeken hebben gescheurd is nu wel duidelijk, maar of ze die pagina nu als bewijs gaan verbranden is een volgende.

De kunst van het lezen
De kunst van het lezen
10 nov. 2024 - 8:50

De beste omschrijving van narcisme..school- voorbeeld voor het herkennen van manipulatieve gevaarlijke sociopaat.

Duidelijker kan het niet.

"Amsterdam hebben de kenmerken van de vaak toegepaste Israëlische strategie: provoceren om een reactie uit te lokken en je vervolgens als slachtoffer opstellen om daarmee alle publieke sympathie te winnen."

Dat is in Nederland weer goed gelukt."

1 Reactie
MGHDamen
MGHDamen10 nov. 2024 - 12:57

# De kunst van het lezen

Snap hier drie keer niets van dus leg eens uit...

De kunst van het schrijven..

Phantom3
Phantom3
10 nov. 2024 - 8:09

Gaan we hier nu de rechtse Bender op het schild hijsen, omdat een reportage ons nu toevallig uitkomt?

4 Reacties
Bescheidenmening
Bescheidenmening10 nov. 2024 - 10:27

ja grappig, ik denk dat de andere Bender filmpjes hier toch een stuk minder in de smaak valt

MGHDamen
MGHDamen10 nov. 2024 - 12:28

Phantom3, bescheiden mening

Gaan we alweer het links-rechts spelletje spelen?

Dit is het eerste wat ik (boomer) van die gast zie en ik zie een redelijk goede verslaggeving..

Ja maar zijn andere filmpjes..dus...wat?

MarcusLucas
MarcusLucas10 nov. 2024 - 13:14

Is niet echt relevant. Bijvoorbeeld Sjuul Paradijs is ook rechts, en heeft allerlei VVD-denkbeelden waar je als links persoon van zal gruwelen, maar als hij zich fel uitspreekt tegen de incompetente PVV-bende in de regering, kan je dat natuurlijk best goed vinden, zonder daarmee je andere inhoudelijke kritiek en principes te verloochenen.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen10 nov. 2024 - 14:44

Zeker wel. Nu de kritiek/waarheid zelfs uit de rechtse hoek komt is er voor rechts geen ontkomen meer aan. Goed voor de Tinekea's en de Frans Akkermannen en hun verwante zielen.

Frits Jansen
Frits Jansen
10 nov. 2024 - 7:57

Het lijkt me heel belangrijk dat er een bevoegde bevestiging komt van dit verhaal want dit is natuurlijk politiek brisant. Ik ben wel bereid dit te geloven, maar het verandert het boel zo sterk dat niet iedereen dat zal doen.

Anne Stapel
Anne Stapel
10 nov. 2024 - 7:29

Eens te meer wordt duidelijk dat het in dit soort gevallen verstandig is je panty aan te houden tot het stof is neergedaald. In een ver verleden deden politici en ook het koninklijk huis dat. Ze wachten met reageren tot duidelijk was wat er precies was gebeurd. Nu struikelde iedereen over elkaar heen om het eerste bij de microfoon te zijn en droeg daarbij nul bij aan de verbondenheid in dit land en de wereld. Sterker, door deze verbale incontinentie bij de huidige politici raakt de samenleving steeds verder verdeeld.

1 Reactie
Sachs
Sachs10 nov. 2024 - 20:29

[Nu struikelde iedereen over elkaar heen]

Klopt. Het gaat namelijk over onze knuffel-kolonie Israël.

Joop1961
Joop1961
10 nov. 2024 - 6:58

Het voetbal heeft zn mooiste tijd gehad en zou eigenlijk vanwege de overlast vernielingen en allerlei andere randverschijnselen zonder supporters gespeeld moeten worden.

Of op iedere supporter n persoonlijke camera om zo zn gedrag vast te leggen want schijnbaar moet er in n groep heden ten dage alfa gedrag met n teveel aan geweld getoond worden.

Kijk eens we hebben die gast op de grond met zn zessen goed in elkaar getrapt !

Dehnus
Dehnus
10 nov. 2024 - 1:06

Dus, Ome Geert, Tante Halsema, Opa Biden, gaan we even onze excuses aanbieden aan de Amsterdammers? En nee, Turkse mensen die in Alkmaar hun team steunden waaren dus ook niet verantwoordelijk.

Niet dat ze een excuses aan gaan bieden, ze zeggen gewoon: Dat beleef ik toch anders. Want het gaat om gevoel.

1 Reactie
MGHDamen
MGHDamen10 nov. 2024 - 12:30

Dehnus

Snap hier drie keer niets van..verklaar je nader..

Greendutch
Greendutch
10 nov. 2024 - 0:23

mannenvoetbal enkel nog te zien op betaalde tv zodat ploegen betaald krijgen uit opnames ipv stoeltjes in stadions.

ben benieuwd of alle ‘supporters’? in hun eigen huis ook alles kapot maken en omstanders in elkaar slaan???

2 Reacties
Greendutch
Greendutch10 nov. 2024 - 0:27

overigens: waarom ligt een kind niet op tijd in bed ipv op straat rond te lopen? beetje interessant doen? waarom vinden volwassenen dat goed? ouders? school? publiek?

’n kind hoort beschermt te worden, niet tentoongesteld

Frits Jansen
Frits Jansen10 nov. 2024 - 7:58

Ja gelukkig alleen op betaal TV want ik ben geen voetballiefhebber en heb geen zin via de belastingen overbetaalde voetballers te sponsoren.

Superrubio
Superrubio
10 nov. 2024 - 0:06
Deze reactie is verwijderd
TwoTone
TwoTone
9 nov. 2024 - 22:17

resumé:

1) rond voetbalwedstrijd - supportersgeweld - 62 arrestaties;

2) later in de nacht - scooterjeugdgeweld - 0 arrestaties

Politie was dus in afnemende mate paraat.

Vanavond hier in provincie - geen geweld - alleen kaaskoppen gezien - wel saai

W.Benschop
W.Benschop
9 nov. 2024 - 22:07

Het is vreemd dat deze Israëlische club hier mag spelen .

Israëliërs houden zich niet aan de regels van het internationale oorlogsrecht dus moeten ze geen onderdak krijgen in ons land .

Dit komt omdat Europa een perverse houding heeft t.ov. Israël .

Eerst hebben ze de Joden in de steek gelaten en nu laten ze de Zionisten de Palestijnse bevolking uitmoorden .

Dat is 2x in de fout .

Pindaklaas
Pindaklaas
9 nov. 2024 - 21:23

Het zou zomaar een vooropgezet plan kunnen zijn. Nederland heeft er weer een reden bij om een politiestaat te worden. De mensen worden via de media geheel murw geslagen en krijgen propaganda voorgeschoteld. Alles om de mond te snoeren van eenieder die zijn mond durft open te trekken.

1 Reactie
Bescheidenmening
Bescheidenmening10 nov. 2024 - 10:30

Exact Klaas, Hoog tijd om het beestjebij de naam te nemen. Maar dan ook echt he

RaymondenJoop
RaymondenJoop
9 nov. 2024 - 21:22

Stppen met uit supporters, hebben we in ieder geval duidelijk welke randdebielen er aan het werk zijn.

3 Reacties
Sachs
Sachs9 nov. 2024 - 21:40

Stel eindelijk een sportboycot in tegen Israël. Voorkom dat Israëlische kolonisten en militairen ooit nog een poot in Nederland kunnen zetten.

JoostJK
JoostJK9 nov. 2024 - 23:57

@RaymondenJoop

Toch wel met een uitzondering voor supporters uit Israël , mag ik hopen?

Die moeten zich immers vrij kunnen bewegen op de wegen die God speciaal voor hen heeft aangelegd, al was het maar om af en toe eens te kunnen ontsnappen aan de ellende die al dat verdedigen van de staat Israël met zich meebrengt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2024 - 8:57

Sachs

Kun je die scheiden van Nederlanders die in Israelische dienst moeten? Of hoe werkt dat precies?

Malediven
Malediven
9 nov. 2024 - 19:58

Iedereen wil graag dat er één waarheid is. Het zou fijn zijn als dat zo zou zijn. Er is dus een groep supporters die zelf ook aan het rellen zijn geweest. Dat is uiteraard afkeurenswaardig en moet hard aangepakt worden. Dat neemt niet weg dat er ook onschuldige supporters achterna gezeten zijn en aangevallen. En ook dat moet keihard aangepakt worden.

Dus niet wegkijken van beide kanten van het verhaal.

8 Reacties
Sachs
Sachs9 nov. 2024 - 20:23

Tot nu toe deed u dat wel.

Malediven
Malediven9 nov. 2024 - 21:09

@Sachs: En waar baseert u dat op?

Beisser
Beisser9 nov. 2024 - 22:05

['Dat neemt niet weg dat er ook onschuldige supporters achterna gezeten zijn en aangevallen…']

Collateral damage, net als die tienduizenden mannen, vrouwen en kinderen (vooral vrouwen en kinderen) In Gaza, de Westoever en Libanon die door diezelfde "onschuldige supporters", merendeels IDF-militairen, vermoord zijn.

JoostJK
JoostJK10 nov. 2024 - 0:13

@Malediven

De waarheid is de waarheid, de waarheid is niet iets dat zich aanpast aan jouw gemoedstoestand.

Dát beseffen kan ervoor zorgen dat je je een tijdje erg ongemakkelijk voelt,maar niet in die mate dat er geen pilletjes verkrijgbaar zijn om je daarbij te helpen.

Malediven
Malediven10 nov. 2024 - 9:44

@JoostJK: Als jij uit mijn verhaal niet snapt wat ik aangeef, moet je misschien zelf een pilletje nemen.

JoostJK
JoostJK10 nov. 2024 - 11:08

@Malediven

Da's een verdomd goed idee!

Bedankt.

Hank Nozemans
Hank Nozemans10 nov. 2024 - 20:40

Wat een zieke geest heeft u. Volgens deze logica kunnen we in Nederland ook op Russenjacht, Chinezenjacht, Turken jacht (koerden), etc. Je moet echt heel ver van het pad af zijn om dit op deze manier goed te praten. Om te kotsen dit.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2024 - 9:02

Henk Rozemans

Wat te denken van arabierenjacht,of mensen tegen genocide? dat mag in uw beleven dus wel?

MarcusLucas
MarcusLucas
9 nov. 2024 - 19:19

De propagandisten van De Telegraaf in complete verwarring. Hebben ze net lekker zitten hitsen tegen Nederlandse moslims vanwege rellen en onacceptabel geweld, blijkt dat alles wat ze schreven ook van toepassing is op de Israëlische hooligans.

4 Reacties
Malediven
Malediven9 nov. 2024 - 20:00

En dat doet alleen de Telegraaf? Vele media (ook hier) laten delen weg, die hen niet uitkomen.

Daarom moet je ook altijd meerdere media volgen en zelf blijven nadenken. En vooral niet in een bubbel blijven zitten om je eigen overtuiging bevestigd te krijgen.

Sachs
Sachs9 nov. 2024 - 20:28

@ Marcus

U vergeet de NOS, Nieuwsuur, WNL enz. Vrijdagavond was een gitzwarte avond voor de Nederlandse journalistiek.

En niet voor eerst. Ook na 7 oktober logen ze het land voor:

https://rightsforum.org/hoe-israelische-propaganda-na-7-oktober-de-wereld-overspoelde/

Superrubio
Superrubio10 nov. 2024 - 0:10
Deze reactie is verwijderd
MarcusLucas
MarcusLucas10 nov. 2024 - 0:29

Beste Malediven en Sachs, ja sorry, met propagandisten bedoelde ik hun 'opiniemakers'.

Het is waar, de media hebben steken laten vallen. Maar o.a. NOS, AD en NU.nl hebben hier inmiddels wel over bericht. Volkskrant en NRC vermeldden e.e.a. al in hun reconstructies. De Telegraaf, met name in de columns, schetst doelbewust een eenzijdig beeld.

Van tuil
Van tuil
9 nov. 2024 - 19:07
Deze reactie is verwijderd
3 Reacties
Beisser
Beisser9 nov. 2024 - 20:09

KIjk zelf eens naar waar die kinderen mee bezig zijn. En probeer dat op een eerlijke, onbevooroordeelde manier te doen (en trap niet in de valkuil van wat genoemd wordt cognitieve dissonantie). Misschien kom je dan wel tot een ander inzicht.

Zou positief zijn.

Bescheidenmening
Bescheidenmening9 nov. 2024 - 20:09

ik heb zelf even (met veel plezier) overigens de meeste Bender filmpjes gekeken vandaag, en het is misschien een irritant joch, maar zeker niet misogyn, vrouwonvriendelijk of extreem rechts.

Dus leuk van Kees Broer zegt, maar je kan beter zelf kijken en oordelen

Sachs
Sachs9 nov. 2024 - 20:34

[Journalist Kees Broer zocht het uit.]

Bedoelt u die CIDI-rat? Of is er een echte journalist die ook zo heet?

Plantenbak
Plantenbak
9 nov. 2024 - 17:52

Dat hooligans zich hebben misdragen kan toch niet rechtvaardigen dat een aantal lui in Amsterdam die nacht alle Israëliërs vogelvrij hebben verklaard, opgejaagd en mishandeld in naam van 'Free Palestine'. Appgroepen waarin wordt gesproken over Jodenjacht laten weinig aan de verbeelding over, evenals de camerabeelden nota bene door dat tuig zelf gefilmd. En dat in een stad en land waar je ongeacht je afkomst en geloof altijd veilig over straat moet kunnen.

5 Reacties
Beisser
Beisser9 nov. 2024 - 20:16

Wat die scooterboefjes deden is natuurlijk foute boel, maar wel begrijpelijk als je ziet en hoort wat die Maccabi-hooligans deden en riepen, zoals "Fuck all Arabs" dat is even generaliserend als "jodenjacht"

En Wilders en zijn PVV doen precies hetzelfde met hun hetze tegen "de islam" alsof er geen gematigde, goedwillende, positieve, sociale moslims (de overgrot meerderheid) zijn.

En dan is er nog altijd die genocide-die-geen-genocide-genoemd-mag-worden-maar -het -wel is, die steeds meer weerstand-die geen-antisemitisme-is oproept

Sachs
Sachs9 nov. 2024 - 21:32

@ Plantenbak

[En dat in een stad en land waar je ongeacht je afkomst en geloof altijd veilig over straat moet kunnen.]

U had beter kunnen weten. Op 9 oktober 2023 wapperde de vlag van de Israëlische bezetter op het Amsterdamse stadhuis.

Dehnus
Dehnus10 nov. 2024 - 1:11

app groepen in het Engels? Tussen Nederlanders?

Enne, ze vielen ook huizen binnen en sloegen Taxi chauffeurs in elkaar. Dit laatste slaan nu eenmaal als een groep terug om hunzelf te beschermen.

Maar nee hoor "MOSLIM DAAN" moet het blijven als schuldige, want ja...de Hooligans moeten veilig over straat?

Anne Stapel
Anne Stapel10 nov. 2024 - 7:22

Dat supporters van de Palestijnen op scooters achter Israëliërs aanjoegen, kan toch niet rechtvaardigen dat Israëliërs in een groep met staven achter anderen aan gaan rennen en stenen gaan gooien?

Plantenbak
Plantenbak10 nov. 2024 - 14:50

@Sachs

Wie kon er die dag dan niet veilig over straat in Amsterdam?

Puin Ruimer
Puin Ruimer
9 nov. 2024 - 17:37

De twee vliegtuigen van Netanyahu waren zeker bedoeld om de ergste hooligans van Maccabi zo snel mogelijk naar Tel Aviv terug te vliegen om arrestatie te voorkomen, daarbij werden ze beschermd door de Amsterdamse politie als goeddoener voor de ongeregeldheden tijdens de Holocaust herdenking.

1 Reactie
Sachs
Sachs9 nov. 2024 - 20:38

[daarbij werden ze beschermd door de Amsterdamse politie]

En door Mossad-agenten die de 'supporters' vergezelden, volgens de Israëlische media. Vraag: hebben die zich mede schuldig gemaakt aan de misdragingen?

fb4
fb4
9 nov. 2024 - 17:13

De Nederlandse media die het gedrag van deze Israëlische fascistische supporters niet melden maar spreken van antisemitisme tegen Joden wakkeren het antisemitisme enkel zelf aan.! Persvrijheid in Nederland ligt blijkbaar aan de zelfde banden als in Israël. Lang leve sociaal media.! Bevolking blind houden is niet meer mogelijk. Halsema haar klaagzang word zo op feiten getrakteerd.Nu nog wat meer moed van VARA om dit ook in talkshows te doen.!

Olav Meijer
Olav Meijer
9 nov. 2024 - 16:23

[.....provoceren om een reactie uit te lokken en je vervolgens als slachtoffer opstellen om daarmee alle publieke sympathie te winnen. Dat is in Nederland weer goed gelukt.]

Exact. Het is schandalig hoe de politici en "main stream media" op de automatische piloot van het antisemitisme zijn gaan zitten, en daardoor Nederland ook nog veel schade hebben toegebracht.

1 Reactie
vantivanta
vantivanta9 nov. 2024 - 20:10

Daar zijn zij heel goed in en geestelijk uitgedaagden zoals Geert en zijn aanhang gaan daar graag in mee,

Noam Salomon III
Noam Salomon III
9 nov. 2024 - 16:11

Bender wordt vaak uitgescholden voor extreem-rechts, dus ik ben benieuwd of zijn andere filmpjes ook zo gewaardeerd worden. Als hij nu opeens op het schild gehesen wordt omdat Israëlische hooligans in dit filmpje mogelijk in een kwaad daglicht worden geplaatst, is dat redelijk tendentieus.

2 Reacties
fb4
fb49 nov. 2024 - 16:42

Precies wat er met de gebruikelijke slachtoffer rol bedoel word. Fascisme is geen religie maar een politieke stroming en in Israël is dit gaande. Bevolking van land verdrijven en land claimen. Genocide. Mijn vader zat ook in het verzet. Tegen fascisme. Nu zou hij als terrorist bestempeld worden. Het blijven verwijzen naar de 2e wereldoorlog maakt mij misselijk. Wat u niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet.

LaBou
LaBou 9 nov. 2024 - 17:08

Ah, nu de beelden niet bevallen is het ineens extreemrechts.

pahan
pahan
9 nov. 2024 - 16:01

Vergeet ook het vehikel van ome Elon niet: X.

Daar is het hele verhaal te vinden en te volgen, zonder filter van twee kanten.

Van tuil
Van tuil
9 nov. 2024 - 15:55
Deze reactie is verwijderd
3 Reacties
JasDon
JasDon9 nov. 2024 - 19:53

Bijzonder he? Enerzijds wordt er geklaagd over een eenzijdig beeld, om vervolgens mensen hieronder en in de verschillende draadjes een volledig eenzijdig beeld te zien schetsen. Blijkbaar wil het beeld van jagende Marrrokaanse probleemjongeren niet helemaal in de hoofden passen.

Beisser
Beisser9 nov. 2024 - 20:27

Context Jas! Oorzaak en gevolg Jas! Actie en reactie Jas! Provocatie en verzet Jas!

Die Macabi-hooligans kregen waar ze op uit waren en die paar "onschuldige supporters"?

Collateral damage. Net als de tienduizenden Palestijnse vrouwen en kinderen die diezelfde hooligans (merendeels soldsten van het IDF) het afgelopen jaarvermoord hebben.

W.Benschop
W.Benschop9 nov. 2024 - 22:00

bijna doodgeslagen? U kunt zo bij de Telegraaf gaan solliciteren .

JasDon
JasDon
9 nov. 2024 - 15:48

Verslag van het filmpje, groepje (50-100 man ofzo) verliet hotel, had ruzie met taxichauffeurs, haalde een bed op straat uit elkaar voor wat latten, waren niet gediend van de media, wat grauwigheid hier en daar, paar stenen naar een kraakpand en toen werden ze afgevoerd door de ME.

Dat waren inderdaad Israëlische hooligans die zich misdroegen en die afgevoerd werden.

Maar alle reacties hieronder doen lijken alsof dit het volledige beeld is de van de avond. Erg bijzonder, ook de complotzucht die er bij komt kijken.

2 Reacties
Sachs
Sachs9 nov. 2024 - 20:50

@ JasDon

[alsof dit het volledige beeld is de van de avond]

U vergeet de 'optredens' van het Israëlische contingent op De Dam en elders in de stad, en in het stadion zelf. En mogelijk weet u niet dat Israël as we speak een genocide begaat in Gaza.

randomjooperd2
randomjooperd210 nov. 2024 - 19:53

en dat klein detail (israëlische hooligans die zich misdroegen) is door veel media verzwegen, zeker aan het begin, toen men al openlijk over pogroms (!?) het had.

Een ordinaire rel tussen hooligans zoals die er zo vaak (helaas) plaats vindt, is verheven tot antisemitisme.

Dat is het probleem.

Straks verbazen ze aan de talk shows dat de media niet geloofd wordt.

Alleen feiten
Alleen feiten
9 nov. 2024 - 15:45

Gezien de berichten in de media over pogroms, hoeveel joodse kinderen zijn er nou precies vermoord? Zouden er toch veel meer moeten zijn dan in Gaza aangezien ze daarvoor hun schouders ophalen en de andere kant opkijken.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai
9 nov. 2024 - 14:06

Volslagen onzin de ongeregeldheden stonden al vast het neer halen van een paar vlaggen heeft daar niet veel van mee te doen. Het was al bekend via het web wat de plannen waren, niks geen vlaggen en een spontane actie daarop gewoon een goed doordacht plan om deze joden in elkaar te meppen.

6 Reacties
Karingin
Karingin9 nov. 2024 - 14:57

Als je het filmpje niet hebt bekeken moet je je mond houden...en je vingers thuis

Marie Timmerman
Marie Timmerman9 nov. 2024 - 15:17

Het filmpje gaat niet over wat daarvoor was gebeurt.

Wimtel
Wimtel9 nov. 2024 - 15:38

Wellicht even zelf wat onderzoek gaan doen. Het stof is neergedaald waardoor de dingen beter zichtbaar worden,. Het AD komt nu ook met een heel ander verhaal: "Ooggetuigen filmen hoe Maccabi-fans na verloren wedstrijd zelf op oorlogspad gingen". Ik heb het artikel zelf natuurlijk ook gelezen. Het zit (helaas) achter de betaalmuur.

Waar het op neer komt is dat de grote internationale media dachten dat het Amsterdammers waren die flink te keer gingen in een filmpje. Het waren echter Maccabi Tel Aviv "toeschouwers". Volgens het artikel in het AD is dat inmiddels rechtgezet door diverse grote media (bijvoorbeeld het Duitse ARD).

Het AD kwam gisteren ook al met een artikel waaruit bleek dat de "Toeschouwers" uit Tel Aviv zich niet als lievertjes hebben gedragen.

Het leek inderdaad een goed doordacht plan van de Maccabi aanhang om te gaan rellen.

Nu even kijken wat het Amsterdams bestuur gaat doen.

Volrin
Volrin9 nov. 2024 - 16:24

Of de onacceptabele acties tegen Joden/voetbalsupporters gepland waren veranderd niks aan het feit dat die supporters zich ook misdroegen.

Bescheidenmening
Bescheidenmening9 nov. 2024 - 20:15

even hè, Volrin, tussen neus en lippen valt het dan wel mee dat er onacceptabele acties tegen joden gepland worden, in Nederland?

MG1968-2
MG1968-210 nov. 2024 - 5:19

@mening

Tegen Israëlieten. Of denk jij dat voor de genocide in Gaza een voetbalwedstrijd tussen deze clubs hetzelfde resultaat had gehad.

Weronika
Weronika
9 nov. 2024 - 13:50

Bender is erg goed in het volgen van demonstraties en kan aantonen dat veel demonstranten vaak niet goed weten waarvoor ze precies protesteren.

Het is echt interessant om zijn video's te bekijken, ze bieden vaak nieuwe inzichten. Ik raad aan om ze allemaal eerlijk te bekijken, want het is opvallend om te zien hoe agressief sommige demonstranten zich kunnen opstellen tegenover kritische media.

Het biedt een andere blik op hoe bepaalde protesten verlopen en hoe de reacties kunnen zijn op journalisten of verslaggevers die vragen stellen.

1 Reactie
Bescheidenmening
Bescheidenmening9 nov. 2024 - 20:16

met veel plezier gekeken en idd, de agressie is soms behoorlijk hevig

Bescheidenmening
Bescheidenmening
9 nov. 2024 - 13:28

Wie de gemiddelde risico wedstrijd van de eredivisie wel eens bezocht heeft (Ajax, Ado, Utrecht, Feyenoord) zal hetzelfde zien helaas. Hetgeen ook onacceptabel is, laat dat duidelijk zijn. Daar zijn het Hooligans voor. De reactie die hierop heeft plaatsgevonden is wel nieuw. Maar wordt hier gepresenteerd als logisch gevolg. Gaat nog gezellig worden in de toekomst!

7 Reacties
Deugkeizer
Deugkeizer9 nov. 2024 - 14:44

Vind je het nou leuk je eigen redenering zo halverwege af te kappen? Dus fans van verschillende clubs gaan elkaar nooit te lijf. De Hooligans scandeerde hier fuck Arabs. Als je dat midden op een plek gaat doen waar er veel van rondlopen en dat in een koor gaat verkondigen vraag je vanzelf om problemen natuurlijk. Dat kan je persoonlijk uittesten zonder al te veel hulpmiddelen op alle bevolkingsgroepen.

Bescheidenmening
Bescheidenmening9 nov. 2024 - 16:24

dat is nu eenmaal wat hooligans graag doen. Provoceren. Heeft niks met Maccabi of een andere klub te maken.

Sachs
Sachs9 nov. 2024 - 21:13

@ Bescheidenmening

[Heeft niks met Maccabi of een andere klub te maken.]

'In Gaza zijn geen scholen, want er zijn geen kinderen meer, lalala'. Dit na de moord op ten minste 14 duizend kinderen. Gezongen op de Dam en in het Ajax-stadion, door de daders.

De politie en het stadsbestuur grepen niet in. Dat werd aan de burgers overgelaten.

Ella WW
Ella WW10 nov. 2024 - 9:33

@Sachs

Nederlandse hooligans zingen al jarenlang (vrijwel straffeloos) teksten als Hamas, Hamas, alle joden aan het gas. Daar kijkt inmiddels niemand meer van op.

Ella WW
Ella WW10 nov. 2024 - 9:35

@Sachs

"De politie en het stadsbestuur grepen niet in. Dat werd aan de burgers overgelaten."

U gaat hier toch niet pleiten voor eigenrichting?

DaanOuwens
DaanOuwens10 nov. 2024 - 19:55

@ Ella WW

Jij schrijft: Nederlandse hooligans zingen al jarenlang (vrijwel straffeloos) teksten als Hamas, Hamas, alle joden aan het gas.

En dat gaat dan niet over joden maar over Ajax supporters die zichzelf joden noemen. Daar in Amsterdam ging het om Israelische militairen of reservisten die zelf waarschijnlijk de situatie in Gaza kenden omdat zij daadwerkelijk bij gedragen hebben aan minder kinderen en minder scholen. Dat jij dat hetzelfde vindt als Den Haag supporters die verbaal reageren op Ajax supporters laat zien dat er wat mis is met je normen en waarden.

Ella WW
Ella WW11 nov. 2024 - 8:41

@Daan Ouwens

Dus volgens jou maakt het niet uit wat er geroepen wordt, maar alleen door wie. Je laat hiermee zien dat er vooral wat mis is met jouw normen en waarden.

Oki Doki
Oki Doki
9 nov. 2024 - 13:06

Het waren gewoon hooligans die vochten met andere hooligans zoals dat bij elke voetbalwedstrijd het geval is. Als er sprake is geweest van enig antisemitisme: De daders oppakken en berechten. Voor de rest is dit een gebruikelijke gang van zaken.

Jan Man
Jan Man
9 nov. 2024 - 12:55

Grappig mannetje. Hoort zo'n kereltje om die tijd eigenlijk niet al uren op bed te liggen?

Israëlische mensen zijn gewone mensen net als alle andere mensen. Dan is het niet raar dat de grote voetbalclubs een harde kern hebben die wel van een beetje rellen houdt. Bender maakt er een spannend verhaal van, maar dit is normaal gedrag van een harde kern van een grote voetbalclub. Het lijkt er hierop dat een man of 200 de boel op stelten zet. Dat betekent dat er ook zo'n 2000 andere fans gewoon gezellig een biertje in de kroeg wilde drinken en verder geen overlast veroorzaakte.

Dus het filmpje toont vooral aan dat Israëliërs niet anders zijn dan andere mensen.

6 Reacties
Karingin
Karingin9 nov. 2024 - 14:59

Maar het gaat natuurlijk om de reacties van politici, andere prominenten en media, die om het hardst roepen dat dit om georganiseerde jacht op vredelievende, onschuldige Joden ging en de vergelijking maken met WoII

Jan Man
Jan Man9 nov. 2024 - 16:20

Wat er gebeurde was dat Marokkaanse jongeren paspoortcontroles bij toeristen in Amsterdam uitvoerden, en kon men geen niet Israëlisch paspoort laten zien dan werd men stevig in elkaar geslagen.

Dit was een razzia.

Echt van een totaal andere orde dan dit supporters geweld.

Volgens mij is dit nooit meer vertoond sinds WO2.

Malediven
Malediven9 nov. 2024 - 20:05

@Karingin: En jij denkt nu op basis van deze beelden, dat (naast dit geweld) geen georganiseerde jacht op onschuldige Joden is geweest? Want het is het een of het ander?

W.Benschop
W.Benschop9 nov. 2024 - 21:55

Met als enig verschil dat Israëliërs voor een groot deel achter de genocide van Palestijnen en Libanezen staan . Die zouden hier niet welkom moeten zijn .

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen10 nov. 2024 - 9:57

Precies dat Jan Man. Dus waar haalt Netanyahu en waar halen onze politici en de huishistoricus het vandaan om de reacties antisemitisme te noemen.

Gewoon wat hooligans onder elkaar. Dus hoezo vliegtuigen om derlui uit het zwaar antisemitische Nederland te redden. Hoezo de politieke aandachtsorgels die hier een slaatje uit slaan? En die Telegraaf kan dus ook in de kattenbak.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2024 - 9:19

Adrienne van Diepen

Zelfs daar is de Telegraaf niet geschikt voor. Die katten voelen dat feilloos aan.

JaapBo
JaapBo
9 nov. 2024 - 12:21

Goede reportage.

Maccabi hooligans op oorlogspad ...

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
9 nov. 2024 - 12:21

Dat een zo jong kind de propaganda van onze pers en onze politici ontmaskert....Goed dat dat gebeurt, maar oei: wat zou ik als ouder voor zijn leven vrezen.

1 Reactie
Weronika
Weronika9 nov. 2024 - 13:52

Klopt helemaal, zijn andere video's zijn overigens ook de moeite waard, je krijgt echt veel inzichten.

F.A.Suwijn
F.A.Suwijn
9 nov. 2024 - 11:37

De massamedia hebben wel wat laten zien van het afscheuren van vlaggen en het zingen van anti-arabische liederen, maar van stenen gooien e.d. hebben we toch ook op X niets gezien. Heeft Bender grapjes proberen te maken?

Wat de massamedia wel benadrukten waren "de scootertjes" die "hit and run-acties" uitvoerden.

1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.9 nov. 2024 - 21:18

En jij probeert nu te ontkennen dat die 'hit en run' acties er waren?

haarklover
haarklover
9 nov. 2024 - 11:20

Wie geen tijd heeft voor de hele video, kan hier misschien een sneller overzicht krijgen van de Maccabi-fans.

https://www.youtube.com/watch?v=clHlvgOPrWY&t=329s

Marie Timmerman
Marie Timmerman
9 nov. 2024 - 11:12

Leuke jongen. Die liet zien dat die gastjes effectief ingetoomd werden. Beetje storm en drang.

Beisser
Beisser
9 nov. 2024 - 11:11

Ik ben een ouwe knar van over de tachtig. Zo'n door tieners gemaakte reportage is voor mij moeilijk te volgen.

Maar wat ik zag is wel een eye-opener als je normaliter alleen de reguliere media volgt.

Glashelder dat die Maccabi-hooligans op rotzooi uit waren.

Die hebben ze gekregen en nu hangen ze het zielige slachtoffer uit. Wat voorspelbaar.

Ik begin me af te vragen of dit niet door de Israëlische propaganda-machine is georganiseerd en geregisseerd en of die "supporters" wel supporters waren en geen Israëlische provocateurs.

7 Reacties
Marie Timmerman
Marie Timmerman9 nov. 2024 - 13:11

Dat was de volgorde niet. Andere nacht.

Malediven
Malediven9 nov. 2024 - 20:09

En ineens zijn, op basis van deze rapportage, alle fans hooligans en dus heeft de jacht op Joden niet plaatsgevonden?

Het niet niet zo zijn, dat een groep hooligans op trammelant uit was en door de ME is ingesloten en opgepakt. En dat daarnaast ook onschuldige supporters zijn opgejaagd en aangevallen?

Sachs
Sachs9 nov. 2024 - 21:24

Ik vraag me af wat de rol was van die meegereisde Mossad-agenten. Waarom hebben die niet woensdag al ingegrepen? En waarom hebben het stadsbestuur en de politie dat niet gedaan? Waarom is dat tuig niet woensdag al opgepakt? Hoe kan het dat die überhaupt zijn toegelaten?

Beisser
Beisser9 nov. 2024 - 22:35

['Het niet niet zo zijn, dat een groep hooligans op trammelant uit was en door de ME is ingesloten en opgepakt']

Die hooligans waren wél IDF-militairen en mossad-agenten/provocateurs.

En hoeveel daarvan zijn er opgepakt? nul volgens mij. Maar wel 57 of zo scooterboefjes die zich aangesproken voelden.

['…En dat daarnaast ook onschuldige supporters zijn opgejaagd en aangevallen?']

Waren die er dan?

Ella WW
Ella WW10 nov. 2024 - 9:43

@Beisser

"Die hooligans waren wél IDF-militairen en mossad-agenten/provocateurs."

U bent blijkbaar goed geïnformeerd!! :) :)

Ella WW
Ella WW10 nov. 2024 - 9:45

@Beisser

"En hoeveel daarvan zijn er opgepakt? nul volgens mij. Maar wel 57 of zo scooterboefjes die zich aangesproken voelden."

Van die scooterboefjes schijnt nu juist nog niemand opgepakt te zijn.

Keykismom
Keykismom11 nov. 2024 - 12:49

Deugkeizer
Deugkeizer
9 nov. 2024 - 11:10

Dit hele gedoe is toch duidelijk gestaged door de Israëlische geheime dienst. Dat kan een kind nog zien.

3 Reacties
Bescheidenmening
Bescheidenmening9 nov. 2024 - 18:28

ja logisch joh, Israël is er nogal gebaat bij om onrust te stoken in een van de weinige landen die ze nog ondersteunen. Oftewel nonsens.

Beisser
Beisser9 nov. 2024 - 20:41

@ondoordachtemening,

['ja logisch joh, Israël is er nogal gebaat bij om onrust te stoken in een van de weinige landen die ze nog ondersteunen. Oftewel nonsens.']

Aan alle kanten mis.

1:alle verzet tegen de Israëlische gennocide-die-geen-genocide-genoemd-mag-worden-maar-er-wel-een-is als antisemitisme framen is onderdeel van deze propaganda-oorlog. Zo houden ze het holocaust-schuldcomplex in de Westerse (christelijke) wereld op het gewenste peil. En dat lukt ze misselijkmakend goed.

2: De hele Westerse wereld staat nog achter Israël, al begint het onder de bevolking hier en daar te dagen dat hier oorlogsmisdaden op grote schaal en genocide op het Palestijnse volk plaatsvinden.

MG1968-2
MG1968-210 nov. 2024 - 5:26

@bescheidenmening

Juist dan is de vlucht naar voren met als doel de onverkwikkelijkheden in het eigen kamp toe te dekken om die ondersteuning niet in gevaar te brengen een logische.

Daarbij gesteund door een regering die immers onvoorwaardelijk steunt. De hele reactie gesteund door autoriteiten was gericht op het grote publiek om de genocideverheerlijkers uit de wind te houden.

Anna R. Chist
Anna R. Chist
9 nov. 2024 - 11:09

Hier de link

https://www.youtube.com/watch?v=ySHIOYyJ95A

Al die journalisten in ons land van NRC, Volkskrant, Telegraaf etc. Moeten het kennelijk afleggen tegen een tiener.

Backtobasics
Backtobasics
9 nov. 2024 - 11:00

Tja, persoonlijk vind ik voetbal supporters eigenlijk meestal niet de meest gezellige en inspirerende types.

De sfeer is bij veel wedstrijden vaak al agressief, primitief en opgefokt, zelfs op regionaal niveau.

Als er dan in dit gespannen tijdsgewricht ook nog politieke en religieuze spanningen bij komen dan explodeert de boel vrij snel.

Mirzas
Mirzas
9 nov. 2024 - 10:49

Wat een droppie zegt de moeder in mij. En ook: ik hoop dat hij niet gewond raakt of erger.

Maar dat droppie doet werk waar onze journalistiek laat afweten. Ik ben van de vorige eeuw, maar ga Bender maar eens in de gaten houden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor