Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

PVV draait omvolking om

  •  
01-07-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
6253 keer bekeken
  •  
ANP-501416466

Op deze bijzondere dag 1 juli, Keti Koti feestdag, dacht Ik aan de commotie rond beoogd ministers Faber en Klever van de PVV die de term omvolking hadden gebruikt, die zijn oorsprong vind in het nazi-begrip 'Umvolkung'. Dat begrip heeft betrekking op de politiek om voormalig Duitse gebieden na herovering te germaniseren door de daar woonachtige niet-Duitse bevolking om te volken tot Duitsers dan wel te vervangen door Duitse immigranten.

Dit is eigenlijk het omgekeerde van de huidige extreemrechtse gedachten en angst die stelt dat de eigen blanke gebieden worden geïslamiseerd en omgevolkt tot moslimstaten. Door deze mensen wordt de angst voor omvolking onderbouwd door voorbeelden over hele wijken in grote steden waar nauwelijks nog Nederlands wordt gesproken, het toenemen van het aantal islamitische scholen, of het steeds groter aanbod van halal-producten plaats vindt. Zelf dacht ik ook aan wijken zoals Meerhoven bij Eindhoven waar Engels inmiddels de voertaal lijkt te zijn, vanwege het grote aantal expats dat hier is neergestreken.

Het omvolken waar de PVV zo graag over spreekt en een eigen draai aan geeft, zal niet zo gauw gebeuren. Bovendien zijn er aanwijzingen dat vermenging juist degeneratie en inteelt kan voorkomen. Gelukkig gaf de presentatie van het Nederlands voetbalelftal waar we allemaal fan van zijn, de nodige relativering. Het grootste deel van dit elftal bestaat uit gekleurde jongens.

Maar terug naar de theorie van het omvolken. Als we kijken naar de geschiedenis van Nederland dan valt op dat ons land een smeltkroes van verschillende volkeren is, en dat 'ons' dna kenmerken bevat van volkeren over de hele wereld. In de recentere geschiedenis zijn er groepen uit andere delen van de wereld via slavenhandel of kolonisatie naar hier gekomen, en later door de behoefte aan (gast)arbeiders die hier voor laaggeschoold en laagbetaald werk konden worden ingezet. Thans is er de vraag naar kenniswerkers, werkers in de zorg, het onderwijs of de bouw en land- en tuinbouw, mede door de uitstroom van Nederlanders die met pensioen gaan.

Zo hebben we als ondernemend Nederland door de hele geschiedenis heen gebruik gemaakt van een potentieel aan mensen uit alle windstreken om in onze behoeften te voorzien. Sommige groepen zijn compleet aan- of ingepast in de samenleving en andere minder of nauwelijks. Maar tot nu toe is er nooit sprake geweest van omvolking van Nederland zonder Nederlanders.

Toch is het goed om ons bewust te blijven dat migratie een wisselwerking is tussen vraag en aanbod en dat we blijvend investeren in integratie, zoals Jeroen Dijsselbloem onlangs bepleitte. Bedrijven zoals ASML, die een grote waarde hebben voor onze samenleving, hebben de verantwoordelijkheid om te stimuleren dat buitenlandse arbeidskrachten die hier met hun gezinnen naar toe worden gehaald, zich thuisvoelen en ook buiten het werk een toegevoegde waarde hebben door zich onze taal en gewoonten eigen te maken.

In plaats van te polariseren moet er steeds weer geïnvesteerd worden in integratie, huisvesting verenigingen, welzijn en taal, om te zorgen dat een willekeurige samengestelde groep mensen ook echt een gemeenschap wordt. Waarbij net de kwetsbaarste wijken extra aandacht behoeven.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (13)

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
2 jul. 2024 - 10:35
Het hele punt met 'volk' is, dat een liberaal systeem, een republiek, niet zoveel van doen heeft met het idee van een 'volk'. Liberalisme (in zijn sociale of neoliberale vorm) is geen etnostaat theorie Er is in Nederland een grondwet en je hebt burgers en die burgers moeten zich hier aan houden Of deze burgers dan Turks, chinees, Marokkaans, of Albanees zijn is geheel irrelevant Of ze hindoe zijn of moslim ook. Of ze gay zijn, of hetero ook. Je kan niet een land als Nederland helemaal vullen met blonde mensen die gereformeerd zijn. Zo werkt de moderniteit niet. Je kan moeilijk alle moslims en hindoes het land uit gaan zetten. Wilders kan wel stoer doen over 'minder Marokkanen' maar wat wilt hij doen dan? Met politiebusjes mensen deporteren? Hij weet zelf ook dat dit niet kan en dus was het alleen maar een loze kreet, om zijn achterban op te hitsen, om haat te zaaien en om weer even media-aandacht te krijgen. En we zien dat een PVV kabinet uiteindelijk toch gewoon aangevoerd word door een VVD/PVDA/Neoliberaal. Dus Geert komt er niet eens tussen, met zijn onzin
Morbidangel
Morbidangel
2 jul. 2024 - 10:20
Het voorkomen van inteelt is een perfecte manier om af te komen van extreem rechts.
michellekepen
michellekepen
2 jul. 2024 - 10:12
"Door deze mensen wordt de angst voor omvolking onderbouwd door voorbeelden over hele wijken in grote steden waar nauwelijks nog Nederlands wordt gesproken...." I.c.m.: "Bovendien zijn er aanwijzingen dat vermenging juist degeneratie en inteelt kan voorkomen" Wordt hier nu echt gesuggereerd dat import van inteelt-gebruiken en lage iq's, degeneratie en inteelt voorkomt?
19 Reacties
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 11:28
@MichelleKepen Wat je hier doet is mensen van buiten Nederland een lager IQ toedichten. Nu kennen we je reacties natuurlijk al wat langer maar je blijft je gewoon ronduit racistisch mogen uiten.
Vuurrood
Vuurrood2 jul. 2024 - 12:59
Deze reactie is verwijderd
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 13:38
Erger MG; degeneratie; ontaarding; achteruitgang waarbij bepaalde eigenschappen verloren gaan. En de openlijke beschuldiging van inteelt, dus dat broers hun zusjes misbruiken en ooms hun nichtjes trouwen. Racistischer wordt het niet. (En uit wat voor milieu kom je dan zelf, dat je zoiets überhaupt verzint!) Het ironische is natuurlijk dat bijv. jonge Afrikanen waarschijnlijk heel wat sterker zijn dan huppelkutje hier, en vrome moslims stukken gezonder. Beiden zijn sowieso moediger. Dat die eenmaal hier een totaal onbekende taal moeten leren, daarnaast bergen informatie te verwerken krijgen en een andere cultuur moeten doorgronden - zoveel IQ-training is aan de gemiddelde Nederlander niet besteed. Suggereer ik hier nu echt dat Micheltje een gedegenereerd inteeltproduct met een laag iq is? Nee zoiets zou ik nooit zeggen!
Olav Meijer
Olav Meijer2 jul. 2024 - 14:03
Waar nog bij komt dat "inteelt-gebruiken" een totaal onzinnige combinatie van woorden is.
michellekepen
michellekepen2 jul. 2024 - 14:05
MG1968-2, Nu kennen we je reacties natuurlijk al wat langer, maar je blijft gewoon doorgaan met onwelgevallige informatie en feiten ontkennen. Uit de Groene, 21 april 2010: "De daartoe door de oeso gemeten Pisa-scores liggen bij immigranten in de Verenigde Staten bóven het gemiddelde. In Europa liggen ze eronder. Oftewel: landen als Amerika, Japan en Australië importeren intelligentie. Duitsland en Nederland importeren het omgekeerde" Overigens is ook vrij algemeen bekend dat binnen de verschillende groepen, immigranten uit Oost-Afrika nóg lager scoren. Maar ik begrijp dat jij dat racistisch noemt? Tja.... Laat ik positief proberen te eindigen: de import van inteelt-gebruiken, die lijk je in ieder geval niet te ontkennen!
michellekepen
michellekepen2 jul. 2024 - 14:23
MG1968-2, KIS (Kennisplatform Integratie en Samenleving) schreef in 2021 overigens het volgende: "Landelijk gezien zit drie procent op het praktijkonderwijs, onder statushouders is dat percentage vijftien procent. Zij scoren vaak ruim onder de 85 op de IQ-test, dat is in de praktijk de grens voor het label Licht Verstandelijk Beperkt" Waarom ben jij zo bang voor onderzoek? Denk je dat je met het botweg ontkennen van zaken die jou niet aanstaan, de wereld geholpen wordt? Dat het daar beter van wordt?
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 14:24
Mja Olav maar ik snap 'm wel; ze bedoelt dat het gebruikelijk is om je moeder te neuken zeg maar. "-traditie" zouden wij er wellicht van maken (ik vertik het om de hele bedoelde term te typen). Maar nu zitten wij natuurlijk heel erg links elitair dedain te vertonen met ons taalgevoel en sociaal-cultureel besef! Want een laag iq moet je niet willen, maar je hoeft nou ook weer niet te etaleren dat je ooit iets nuttigs hebt opgestoken!
Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2024 - 14:27
Karingin. Heb je je wel eens verdiept in de stambomen van de regerende koningshuizen van Europa? Er worden nog steeds elders in de wereld huwelijken gearrangeerd. Ook onder migranten. Er is een dochter, die een echtgenoot krijgt, niet zomaar, maar met het doel om verzorgd te gaan worden. Hem mankeert iets en in het arme land van herkomst zijn geen voorzieningen. Huilende vrouwen op leerlinggesprekken gehad. Zo triest en hulpeloos. Scheiden kunnen ze niet. Ze moeten een goede echtgenote zijn voor de hulpbehoevende neef.
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 16:12
@michelle En als binnen Nederland de situatie onderzocht wordt tussen platteland en stad vind je eenzelfde verdeling. Overigens ook religieus-niet religieus. Maar ik ben niet zo dom zoals jou daarmee te concluderen dat men op het platteland minder iq heeft en het aanhangen van religie eenzelfde gevolg heeft. Dan weet ook ik dat er dan wat anders gemeten wordt. B.v. De validiteit van westerse iq testen in opvangsituaties. Je weet dat je eenzelfde verschil vind bij kinderen binnen de jeugdzorg n.a.v. traumatische gebeurtenissen en mensen met een onbezorgde jeugd. Dat zegt niets over het is maar over het meetinstrument. Maar ja. Jij weet dat wel. Want ook jij weet dat zoiets zo werkt want ook jij liet je kinderen citovoorbereiding doen. Zodat je kon aangeven ‘slimme kinderen hè’ terwijl je wel beter weet. Wat jij doet. Mensen als minder intelligent wegzetten op grond van ras en afkomst heeft geen wetenschappelijke basis en heeft een naam: racisme. Jij en de andere schedelmeters kijken weg. Van die werkelijkheid.
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 16:20
En dan heb ik het nog niet over die andere zaken zoals door Olav en karingin benoemd. Dat bij nogal wat migranten hier in Nederland wegens de handjes uitgebuit worden en geen kennisbijdrage hebben dat staat als een paal boven water. Maar dat is iets wat rechts en extreem rechts in stand wil houden en links als juist van af wil. Dat zijn niet de migranten waar juist rechts op parasiteert. Bij asiel ligt dat gewoon veel genuanceerder. Die populatie is meer geneigd tot het nemen van risico’s maar dat verschil wat jij in de potentie van anderen volkeren duid is er niet. Dat weet jij en heeft een naam.
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 16:26
@michelle Waarbij je overigens zelf wel weet dat je de resultaten bewust leugenachtig interpreteert en selectief weergeeft, want anders had je de link er bij gezet: Zie bijvoorbeeld. https://www.kis.nl/artikel/jonge-eritrese-statushouders-krijgen-vaak-te-laag-schooladvies Het is duidelijk wat jij bent en wilt Michelle.
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 17:11
Oh mijn God, en maar blijven suggereren dat Afrikanen genétisch gezien een lagere mensensoort zijn. Geen enkele notie, of zelfs maar de wens om te achterhalen wat de oorzaken zouden kunnen zijn van een lagere iq-score. Iets met armoede, gebrekkige gezondheidszorg, gebrek aan onderwijs, milieuvervuiling, geweld en meer van die zaken die het best wel lastig maken om een wésters geörrienteerde iq-test succesvol af te ronden. Ik durf te wedden dat de gemiddelde "zandbak"-Afrikaan ons allemaal het leven redt, mochten wij per ongeluk stranden in de Sahara. "IQ" is maar een beperkt meetinstrument en zegt verdomd weinig over de competentie en vooral ook de potentie van een mens in het algemeen. Het zegt al helemáal nix over compassie, tolerantie en medemenselijkheid. Iets waar MutsjeKepen sowieso jammerlijk in faalt - en van dat IQ heb ik ook al geen hoge pet op, gezien haar gebrekkige interpretatie van wetenschappelijke onderzoeken. En dan die zin: "laat ik positief [..] inteelt-gebruiken [..]" Totaal losgezongen 🤪 Het valt ook op dat ze op mijn reacties niet in gaat...toch een gevoelige snaar geraakt?
michellekepen
michellekepen2 jul. 2024 - 22:21
MG1968-2, 1. "Degeneratie en inteelt" zijn termen rechtstreeks afkomstig uit het artikel. Zoals je kunt nakijken. En kon opmaken uit het feit dat ik ze citeerde. 2. ik ga jouw cognitieve dissonantie niet kunnen verhelpen, dat is werk voor professionals. 3. MG1968: "zelf wel weet dat je de resultaten bewust leugenachtig interpreteert en selectief weergeeft, want anders had je de link er bij gezet". Wauw! Ga je mond spoelen en laat jezelf nakijken: ik citeer, ik zet de vindplaats en datum er nota bene ook nog bij. Maar geen linkjes..... omdat jij die kennelijk geplaatst krijgt, maar mijn plaatsings% er drastisch door beperkt lijkt te worden. 4. veelzeggend dat Gerygrr de voorbeelden van inteelt, in NL, uit eigen ervaring kan benoemen, maar jou dat zogenaamd onbekend is....
michellekepen
michellekepen2 jul. 2024 - 22:25
Karingin, 1. daar waar jij "En de openlijke beschuldiging van inteelt, dus dat broers hun zusjes misbruiken" verzint om mij dat vervolgens valselijk toe te dichten, daar herkent Gerygrr de voorbeelden (zelfs in de NL'se situatie!) direct. Veelzeggend. Blijkbaar zit niet iedereen in jouw ontkennings-modus. 2. fijn voor jou dat "de gemiddelde "zandbak"-Afrikaan ons allemaal het leven redt, mochten wij per ongeluk stranden in de Sahara"(citaat Karingin!), maar wat dat met het iq en inteelt uit het artikel van doen heeft??? 3. "Het valt ook op dat ze op mijn reacties niet in gaat...toch een gevoelige snaar geraakt?" (citaat Karingin!) Probeer het eens zonder valse toedichtingen en stropoppen. En temper je eigendunk, met je "gevoelige snaar"....
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 jul. 2024 - 6:01
Karin U speculeert ook maar wat. Aan neef-nicht huwelijken is genetisch wat meer risico op erfelijke ziekten verbonden. Een bekend dorp met huwelijken binnen de familie is Volendam.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 jul. 2024 - 6:03
Het probleem met (psychologische) test is dat ze voor een doelpopulatie zijn ontworpen en dat de normen niet/minder geschikt zijn voor andere groepen. Dit is een onderwerp voor vakspecialisten.
MG1968-2
MG1968-23 jul. 2024 - 6:55
@michelle Ik geef je de linkjes. Je kunt ze volgen. Zij zijn de professionals. Ze schrijven wat ik schrijf. Niet toevallig. En daarin is te zien dat je leugenachtig en kwaadaardig buiten de context citeert. Je hele citaat komt uit die link. Er zal voor de redactie geen reden zijn die link te weigeren. Ga jij maar verder met schedelmeten. Racist.
Morbidangel
Morbidangel3 jul. 2024 - 7:29
@michellekepen Mensen die op een rechts populistische partij stemmen hebben ook vaak een laag IQ. Dus wat dat betreft zou jij je verwant moeten voelen met die Afrikanen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 jul. 2024 - 12:00
Trainen op schooltoetsen werkt maar beperkt. Het Cito raadt het ook af, behalve als kennismaking. Inmiddels zijn er diverse andere aanbieders actief. Niet te verwarren met IQ tests. Zelf jaren als expert op dit vakgebied gewerkt.
NietDan
NietDan
2 jul. 2024 - 9:36
Deze reactie is verwijderd
2 Reacties
weereenmening
weereenmening2 jul. 2024 - 12:00
Denkt u werkelijk dat hier een bron voor is?
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 13:53
Het is in de biologie gewoon een bekend fenomeen dat in homogene populaties de genetische diversiteit verloren gaat. Dat geldt voor planten en dieren en dus ook voor mensen. Hoe zich dat tot op heden ontwikkeld heeft heb ik niet opgezocht, waarschijnlijk is dat nauwelijks te onderzoeken (er staat tenslotte "aanwijzingen"). En ik vind het ook een vrij walgelijk onderwerp, zodra we het over genetica gaan hebben wordt het heel eng. Als je dit soort argumenten uit de kast trekt dan kom je wel erg dichtbij nazi-pleasen
android1984
android1984
2 jul. 2024 - 8:22
Deze reactie is verwijderd
weereenmening
weereenmening
2 jul. 2024 - 7:35
“Bovendien zijn er aanwijzingen dat vermenging juist degeneratie en inteelt kan voorkomen.” Dit is wel het meest absurde argument voor migratie wat ik ooit ben tegen gekomen.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
2 jul. 2024 - 2:34
"Toch is het goed om ons bewust te blijven dat migratie een wisselwerking is tussen vraag en aanbod" Het is natuurlijk niet zomaar vraag en aanbod. Anders heb je geen verdragen of visums of wetten nodig. Het is ook selecteren op criteria en groepen en regulering van aantallen. Dat daar niet meer de fatsoenlijke vat op is brengt ons op de grond waar men daar met politiek profijt ook onwenselijke dingen over gaat roepen. Het is niet het gebruik van het woordje, maar de materieele situatie dat dat woordje onderdeel van gesprekken buiten de achtersteegjes maakt, dat het echte probleem is. Het woordje is maar een van de uitkomsten.
2 Reacties
Zandb
Zandb2 jul. 2024 - 7:48
Paul Ik kan er geen chocola van maken.
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 13:56
Zand: het is dan ook pap
Jozias2
Jozias2
1 jul. 2024 - 22:04
“Bovendien zijn er aanwijzingen dat vermenging juist degeneratie en inteelt kan voorkomen.” Iedereen mag blij zijn met de gevolgen van immigratie al is het alleen maar vanwege de effecten op culinair gebied of een levendiger straatbeeld en breder winkelaanbod. Maar tegelijkertijd mogen mensen toch ook minder blij zijn met het feit dat hun buurt is veranderd, mensen geen Nederlands spreken, dat ze zich er niet meer herkennen, dat nieuwkomers hun stempel drukken op hun leefomgeving. Iedereen die het zich kan veroorloven en het niet bevalt zoekt een woning in de omliggende gemeentes en een deel blijft achter. En of dit nu het gevolg is migratie door asielzoekers, expats bij asml, zuidas in Den Haag,of tijdelijke oost Europese arbeidskrachten of gentrificatie maakt dan niet uit.
11 Reacties
Volrin
Volrin2 jul. 2024 - 6:37
"Maar tegelijkertijd mogen mensen toch ook minder blij zijn met het feit dat hun buurt is veranderd, mensen geen Nederlands spreken, dat ze zich er niet meer herkennen, dat nieuwkomers hun stempel drukken op hun leefomgeving. " Dat proces vind al eeuwen plaats en toch is de hemel niet gevallen. In tegendeel zelfs.
Zandb
Zandb2 jul. 2024 - 7:51
Jozias Je mag overal bij mee zijn en je mag je overal zorgen over maken. Maar wel binnen de grenzen van de wet. Of zeg ik nu iets geks?
Jozias2
Jozias22 jul. 2024 - 8:54
@zandb Nee hoor dat klopt. Maar welke wet wordt er nu overtreden dan? @volrin U mag er geen probleem mee hebben maar dat is niet hetzelfde als dat de ander er (terecht of onterecht) een probleem mee heeft toch?
NietDan
NietDan2 jul. 2024 - 9:38
Deze reactie is verwijderd
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 14:04
Het is een kwestie van contact maken, zo blijkt vaak als ergens een tijdelijk AZC moet komen. Burgers maken bezwaar, maar als ie eenmaal staat en je betrekt ze erbij, dan slaat het sentiment om. https://www.ad.nl/binnenland/omwonenden-opvangcentrum-betreuren-vertrek-asielzoekers-het-geheim-een-open-houding~ad71c4af/ Dat is natuurlijk lastiger in een gewone wijk, daar zou de gemeente of een bewonersorganisatie of zo, een centrale rol kunnen spelen. Maar ja, dat zijn dan weer linkse hobby's...
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 14:18
WelDan: Natuurlijk is dat wel waar, Nederland is altijd een migrantenland geweest: "Vast staat dat de migratie in de afgelopen twee eeuwen een belangrijke invloed heeft gehad op de samenstelling van de bevolking in Nederland. Rond 1800 was naar schatting 5 procent van de bevolking van Nederland in het buitenland geboren. Ruim twee eeuwen later is dat percen- tage meer dan verdubbeld, tot bijna 11." Waarbij je moet bedenken dat voor 1795 geen volkstellingen werden gehouden. En zoek de rest van de geschiedenis zelf maar op
Zandb
Zandb2 jul. 2024 - 14:50
Jozias Wanneer je dergelijke zorgen wilt wegnemen door artikel 1 van de grondwet niet in acht te nemen, dan overtreed je de wet. Je mag ook minder blij zijn met al dat geld van je buurman maar dat betekent niet dat dat dan maar mag afpakken. En zoiets willen helaas heel veel mensen wel, gezien dat ze daarom hun stem uitbrachten op de PVV en Angehauchten. En juist dat is het probleem!
Jozias2
Jozias22 jul. 2024 - 22:55
@zandb Ten eerste zijn er helemaal nog geen wetsvoorstellen die ingaan tegen artikel 1 Ten tweede mag de wetgever de werking van de grondwet inperken bij wet. Dat is een normaal democratisch proces en daarmee niet wettig. Ten derde is de grondwet geen wet zoals het strafrecht die iemand kan overtreden. Ten vierde kan ook de grondwet worden aangepast. Ook artikel 1 is regelmatig aangepast ook recent nog. Ten vijfde zie ik hier regelmatig voorstellen die ingaan tegen artikel 1 zoals het maken van onderscheid op basis van politieke overtuiging. Ten zesde zijn er vele partijen die voorstellen doen die ingaan tegen de grondwet. De pvda gl had bijvoorbeeld in haar verkiezingsprogramma staan om de monarchie af te schaffen. Ook dat is tegen de huidige grondwet.
Jozias2
Jozias22 jul. 2024 - 22:59
@karin Eens. Maar nog steeds zijn mensen vrij om daar anders over te denken. De bubbel en belevingswereld van de een is niet die van de ander. Dat is niet iets om de ander over te veroordelen of weg te zetten. Daar moet je inderdaad het gesprek mee gaan voeren. Dus als omwonende naar azc bewoners en als niet pvv stemmer met pvv stemmers. Velen doen hier namelijk exact hetzelfde als pvv stemmers. Een (moreel) oordeel over de andere groep en de groep buiten de orde plaatsen, dan hoef je er niet mee te praten en kun je de groep wegzetten.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 jul. 2024 - 6:10
Degenen die hun buurt zo zien veranderen dat ze zich er ongemakkelijk bij voelen proberen vaak te verhuizen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 jul. 2024 - 12:08
Bevolkingsgroei in Nederland zou binnen de wet moeten worden tegengegaan. Natuur en milieu zijn er het slachtoffer van.
DeltaNL
DeltaNL
1 jul. 2024 - 19:55
Beste Raf, Mag ik je herinneren aan een aantal complotten die extreemrechts en PVV'ers hebben verspreid? 1) Eurabië is een in 2005 door schrijfster Bat Ye'or geïntroduceerd concept waarmee een geïslamiseerd Europa wordt aangeduid dat uiteindelijk opgaat in de Arabische wereld. 2) Het Kalergi-plan, dat beweert dat Coudenhove-Kalergi een complot beraamde om blanke Europeanen te 'vermengen' met andere bevolkingsgroepen via immigratie en dat dit werd aangemoedigd in Europese aristocratische elites. 3) De 'Great Replacement Theorie' stelt dat joden en sommige westerse (progressief linkse) elites samenzweren om blanke Amerikanen en Europeanen te vervangen door mensen van niet-Europese afkomst, met name Afrikanen en Indiërs (vooral de moslims onder hen). Vanuit het complot-perspectief zijn PVV-inboorlingen dus het slachtoffer van een invasie, gelijk aan die door de Nazi-bezetters indertijd. Onder aanvoering van de geblondeerde leider verzetten PVV'ers zich, in hun beleving, dus heldhaftig tegen de omvolking door invasieve exoten die onverenigbaar zijn met de Joods-Christelijke cultuur.
EenMening6
EenMening6
1 jul. 2024 - 19:20
Nederland heeft sinds 1974-2023 jaarlijks een gemiddeld een migratiesaldo van bijna 40.000 mensen per jaar. Dat is absoluut niet slecht. De laatste jaren is het migratieslado flink gegroeid, o.a. door ruim 100.000 vluchtelingen uit Oekraïne, ex-pats, arbeidsmigratie en asielvluchtelingen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/opvang-vluchtelingen-uit-oekraine/cijfers-opvang-vluchtelingen-uit-oekraine-in-nederland
2 Reacties
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers2 jul. 2024 - 2:51
Mischien krijg je een gemiddelde dat nog lager is als je terug naar 1964 gaat. In 1974 waren er nog grenzen. Na Maastricht en Lissabon was dat anders. Vanaf de val van het Dublin akkoord rond 2015 werd dat wat betreft ireguliere immigratie van buiten de EU hachelijk. Maar dat zal de kapitalisten niet deren. De kosten van arbeid en de arbeids omstandigheden moet omlaag en dat de sociale diensten en rechten daar mee ook zullen zinken zal rijken een zorg wezen.
Zandb
Zandb2 jul. 2024 - 7:57
Mening Ja, en? Wie daar wat aan wil doen, die zal dat zo moeten doen, dat er niet gediscrimineerd wordt. En er is geen enkele rechtvaardiging te bedenken voor een begrip als 'omvolking' hoe dat ook vormgegeven wordt, behalve wanneer daar werkelijke (wettige en overtuigend) bewijzen voor zijn. En dan nog, mochten die bewijzen er zijn, kan en mag je niet discrimineren. Als we het dan simpel willen houden en niet populistisch, dan is dit het wel zo'n beetje.
Sam V
Sam V
1 jul. 2024 - 19:03
Weer hetzelfde verhaal als repliek op de zorgen van veel Nederlanders. Het gaat om het absorptievermogen van de maatschappij en de gevolgen die de huidige snelheid van migratie heeft. Wat zegt links dan? Meer investeren in de integratie van de nieuwkomers: huisvesting, taal, onderwijs, etc. Wat zeggen steeds meer Europeanen? Minder migratie is minder zorgen om de snelheid waarin de autochtone bevolking moet veranderen. Waarom moet die überhaupt veranderen. Die ander zal zich moeten aanpassen. Die komen binnen als gast. Is dat xenofoob? Nee, dat is het gevoel dat verandering opgedrongen wordt zonder te weten waarom. Nogmaals de gast past zich aan. Niet de gastheer als die niet die intrinsieke motivatie heeft.
18 Reacties
Daenen Raf
Daenen Raf1 jul. 2024 - 20:37
Is het bedrijfsleven en bio-industrie rechts of links We mogen mensen wel hier halen om ze te gebruiken maar verder is het kop houden en zie maar hoe je je red volgens mij is dat rechts
Hermen B
Hermen B1 jul. 2024 - 21:46
Ja dat is xenofoob. Opgedrongen veranderingen zijn het gevolg van de vrijheid in Europa te werken waar die Europeaan wil of nodig is. Charlatans als Carolien willen wel het zoet maar niet het zuur wat met die vrijheid gepaard gaat. Haar immigranten zijn welkom voor het bedrijfsleven. Minister Blok heeft het ministerie van volkshuisvesting opgedoekt terwijl de singalen van armoedige huisvesting van die immigranten al vanaf het begin een probleem is. De markt lost het wel op zal die gedacht hebben. Niet dus. Buitenlandse studenten naar Nederland halen om te studeren om zo onze kenniseconomie een zwengel te geven. Weer is er niet nagedacht over waar al die studenten dan moeten slapen. Dat drijft de huurprijs natuurlijk wel lekker op. Wat weer uitstekend is voor de VVD stemmende pandjesbazen. Maar wie zijn toch die immigranten waar de gewone Nederlander zoveel last van heeft? Het zijn de asielzoekers uit Afrikaanse en Arabische landen die huis en haard hebben achtergelaten in hun vlucht voor een beter bestaan. Die niks meer hebben. Die moeten we niet. En de gast wil zich best aanpassen hoor. Maar als de gastheer intrinsiek gemotiveerd moet worden om anderen als medemens te behandelen dan is er iets niet helemaal goed in de bovenkamer van die gastheer. Gelukkig is onze nieuwe minister van zorg daar voor een warm sociaal gevoel bij dit uiterst rechts kabinet. Het bedrijfsleven neemt niet haar verantwoordelijkheid in onze demografisch veranderende samenleving. Alles voor de winst.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen1 jul. 2024 - 23:41
Daenen Raf, "Is het bedrijfsleven en bio-industrie rechts of links?" VVD rechts of neoliberaal rechts zo je wil, niet nationalistisch of populistisch rechts. Als Wilders nog steeds op een nexit had gestaan dan zou dit kabinet niet van de grond gekomen zijn.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers2 jul. 2024 - 2:53
Als je beter selecteert en minder hiernatoehaalt dan kan je de rechten van die groep samen met die van alle burgers van mindr hoge klassen hooghouden. Als je het open markt laat dan zinken die bijde groepen, want dan is het een gevecht naar de bodem.
Volrin
Volrin2 jul. 2024 - 6:38
"Wat zegt links dan? Meer investeren in de integratie van de nieuwkomers: huisvesting, taal, onderwijs, etc. Wat zeggen steeds meer Europeanen? Minder migratie is minder zorgen om de snelheid waarin de autochtone bevolking moet veranderen." Daarmee eeuwen van geschiedenis negerend waarin migratie plaatsvond en de bevolking zich aanpaste. "Waarom moet die überhaupt veranderen." Waarom niet? Wat is er mis met ontwikkeling? " Die ander zal zich moeten aanpassen. Die komen binnen als gast." Dat moeten ze ook in NL en andere EU landen. "Is dat xenofoob? Nee, dat is het gevoel dat verandering opgedrongen wordt zonder te weten waarom." Angst voor het onbekende = xenofoob.
Zandb
Zandb2 jul. 2024 - 8:02
Sam U stelt het wel heel onschuldig voor. Maar........ plannen zoals de PVV die ten uitvoer willen brengen, die kunnen niet omdat die discrimineren op een manier die de grondwet verbiedt! En daar gaat het om, toch? Wie een probleem wil zien, waar dan ook in, geen probleem, als de manier waarop je dat probleem beschrijft en als je oplossing van dat probleem maar binnen de grenzen van de wet is. Ik daag u uit om het daarmee eens te zijn of niet en vooral om u daarnaar te gedragen, opdat de wet zijn werk kan doen. Het zal wel laf stil blijven?
NietDan
NietDan2 jul. 2024 - 9:42
Deze reactie is verwijderd
M. Grootendorst
M. Grootendorst2 jul. 2024 - 9:42
Zeg dat ook eens tegen de horde kampeerders uit Nederland die op buitenlandse campings knus op elkaars lip gaan zitten, klagen als er op de camping geen friet en frikandellen zijn en hun eigen aardappels meenemen. Na jaren nog geen woord Frans willen spreken en klagen over van alles en nog wat. Hollanders in het buitenland zijn even ‘erg’.
Sam V
Sam V2 jul. 2024 - 11:11
@ Zandb Wat een vreemde reactie uwerzijds. Volgens mij heb ik u de vorige drie keer dat u op mij reageerde een antwoord gegeven. Met een reactie als die van u nu, wordt dat wel steeds lastiger op te brengen. Maar toch. Eenieder mag alles vinden. Ongeacht of het wettelijk is toegestaan of niet. In het uiten van hetgeen je vindt, komen de eerste begrenzingen. In het uitvoeren nog meer. Zolang iemand aangeeft dat die vindt dat zaken moeten veranderen die niet wettelijk kunnen, is er volgens mij niets aan de hand. Als iemand vindt dat je de holocaust moet kunnen ontkennen of iemand racistisch moet mogen bejegenen, vind ik dat verwerpelijk. Maar dat mag iemand vinden en iemand mag zelfs vinden dat de wet aangepast moet worden om dat wel voortaan te kunnen. Ik ben ook wel klaar met (vooral linkse) mensen die telkens de wet of verdragen er bij halen om te zeggen dat iets niet mag of kan. Ook wetten en verdragen moet je kunnen aanpassen aan de heersende denkbeelden/realiteit. Alleen gelukkig wel grote meerderheden voor nodig.
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 11:33
@NietDan "Europeanen willen geen massale immigratie meer. Daar is niks mee en dat is zeker niet xenofoob." Daar is niets mis mee. En ook links is niet voor immigratie en links is inderdaad niet xenofoob. Maar max en jij krijgen dan ook geen commentaar op dat doel maar op de manier waarop jullie dat doel willen bereiken. Dat weet hij ook en dat weet jij ook. Maar om die discussie te ontlopen bombardeer je jou manier waarop als de enige mogelijkheid hoe. En tja. Dat is wel degelijk racistisch, extreem-rechts. Gecombineerd met al die andere denkbeelden: het fascisme van de middenklasse.
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 11:40
*voor onbeperkte (massa) immigratie
Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2024 - 14:49
Het punt van Nederland is de vrijheid van het oprichten van eigen scholen. De scholen, waar in geïnvesteerd moet worden is het openbaar onderwijs. Daar worden alle kinderen toegelaten. En daar moet extra geld naartoe.
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 14:50
Wat lul je nou man, niemand vraagt jou om te veranderen! De migrant móet binnen een bepaalde tijd "inburgeren" op straffe van fikse boetes en sowieso kost het hem een flinke duit geld. Overigens met een cursus die nérgens op slaat, maar dit terzijde. Die migrant zal ook niets liever willen dan zich aanpassen in zijn nieuwe omgeving, denk je dat het lollig is als je de taal niet spreekt en de gebruiken niet kent? Ik zag je ergens anders jeremiëren dat "links" aan de ene kant zegt dat migranten hun eigen cultuur moeten kunnen behouden en aan de andere kant prima inburgeren (of zoiets). Jij verwart inburgering met assimilatie. Jij vindt dat migranten hun thuiscultuur helemaal moeten afzweren anders kunnen ze geen Nederlander zijn. Of nee; dat vind je alleen voor bepaalde migranten. Want ik durf te wedden dat je het geen enkel probleem vindt dat een Joods religieus gezin uitsluitend kosjer eet. Dat de mannen des huizes naar de tempel gaan op zaterdag met een keppeltje op. Dat sommige religieuze Jodinnen een hoofddoek dragen. Dat zowat elke Jood wel een Davidsster-sieraad heeft, dat ze Hebreeuws leren, dat ze geen relatie met niet-Joden mogen aangaan, dat ze een Chanukiah opzetten in plaats van een kerstboom. Hoewel er trouwens ook zat Joden zijn die wel een kerstboom opzetten, want lang niet alle Joden zijn reli - goddank. Net zoals dat moslims in allerlei gradaties voorkomen, maar dat het overgrote deel de tradities naleeft is net zo normaal als dat wij Kerst vieren
Zandb
Zandb2 jul. 2024 - 15:10
Sam Dat u leest: Het zal wel WEER laf stil blijven, daar kan ik niet aan doen. Want dat staat er niet. De PVV wil niet oplossen binnen de grenzen van de wet. Dat mag je natuurlijk willen want dat is het probleem niet. Wat wel het probleem is, dat je natuurlijk nooit een PVV gaat steunen of er op stemmen, als die werkelijk plannen koestert die zij niet zou WILLEN verwezenlijken. Het wordt toch wel een hele rare kwestie om iemand te vertrouwen die het plan heeft om de wet te overtreden, zonder dat er ook een plan is, hoe hij dat dan gaat doen. Ik bedoel: U stelt uw vertrouwen in Wilders, die als plan heeft om zo gauw dat maar kan, de wet te overtreden. Van wie u tegelijkertijd zegt: Maar daar hoeft toch niemand bang van te worden, want dat mag toch niet van de wet. Uw voorbeeld van de Holocaust, juist daar gaat het om: Wat Wilders doet, als iemand die beweert dat, zo gauw dat maar kan, vast gelegd moet worden dat de Holocaust nooit heeft plaats gevonden. Nou hoe u dat met zichzelf kunt rijmen, dat u daar geen stelling tegen zult nemen, dat kan ik niet begrijpen. Daarom daag ik u uit. En daarom ben ik bang dat u, laf, geen antwoord geeft, zoals u in wezen ook gewoon duidelijk maakte, in uw reactie. Wetten kun je aanpassen maar in de wet opnemen dat de Holocaust nooit heeft plaatsgevonden of dat de overheid moet kunnen discrimineren: Dat nooit!
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 17:38
(Correctie op mijn eerdere post; het was MattieCo die de over vermeende ambivalentie van links over integratie had) Sammy: En wat zou jij aan het universele mensenrechtenverdrag willen aanpassen dan? Want daar gaat het over. Dan wil ik nu ook concreet weten wat je voor ogen hebt. Het probleem van ons linkse deugneuzen is dat jullie rechtsvolk steeds lijken te suggereren dat vooral dat universele ervanaf moet. Óf dat je niet begrijpt wat dat betekent. Namelijk dat als je bijv. vrije vestiging of het recht op asiel inperkt, dat ook voor jou geldt. Dus als jij een geliefde aan de andere kant van de wereld krijgt, of een geweldige baan aangeboden, het jou dus ook kan worden ontzegd om je daarheen te bewegen. Of dat je daar dan minder rechten hebt. Dat als hier de hele tyfuszooi overstroomt, de buren zomaar kunnen zeggen dat je maar in een boom moet klimmen. Dat als je de rechtsgang voor bepaalde groepen afknijpt, jij ook wel eens in een situatie kan komen dat je je recht niet kunt halen. Het punt is dat ik en velen met mij het idee hebben dat jullie bepaalde groepen mensen echt als minderwaardig beschouwen. Dat zég je niet zo, maar alles bij elkaar opgeteld kan ik niet anders concluderen. Dat staat los van de migratieproblematiek als geheel, die ik wel degelijk erken. Maar dat los je niet op door de mensenrechten aan je laars te lappen - al gebeurt dat nu al op grote schaal, ook al zoiets waar ik jullie nauwelijks over hoor. Sorry, maar ik vind het schandalig en gewetenloos
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 jul. 2024 - 12:10
De voor- en nadelen van arbeidsmigratie komen bij verschillende bevolkingsgroepen terecht.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 jul. 2024 - 12:19
bio-industrie is links- of rechtsom gewoon foute boel.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 jul. 2024 - 12:51
Ook met "assimilatie" is in principe niets mis en geen relatie mogen beginnen met lui buiten de groep is geen positief fenomeen.
Mathijsco
Mathijsco
1 jul. 2024 - 18:57
Houdt me ten goede, maar de term 'omvolking' betekend volgens mij 'planmatig' de samenstelling van een bevolking veranderen. Dus doelbewust. Het heeft geen betrekking op wie er op natuurlijke wijze zoal binnenkomen en vertrekken. Neem nou het op Ruttiaanse wijze de poorten opengooien om de arbeidsmarkt te 'stuffen' met aanbod van werknemers, zodat werkgevers in het voordeel zijn. Is dat 'omvolken'? Ja, dat is doelbewust 'omvolken'. Tot slot veranderd verenigd links iedere keer van standpunt: dán weer, moeten mensen hun eigen cultuur kunnen blijven behouden. Dán weer moeten ze integreren. Het laatste is het meest logische, en eigenlijk overal ter wereld gebruikelijk.
8 Reacties
JosephHenricus
JosephHenricus1 jul. 2024 - 22:36
"Tot slot verandert verenigd links iedere keer van standpunt: dán weer, moeten mensen hun eigen cultuur kunnen blijven behouden. Dán weer moeten ze integreren." Iedere keer? Hoe vaak al? Wat een quatsch!
Vuurrood
Vuurrood2 jul. 2024 - 7:15
math.: Jij maakt er dagwerk van om steeds weer de grootst mogelijke onzin te verkopen. Niet zelden gelardeerd met regelrechte leugens.
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 7:31
@JH "Wat een quatsch! " Wat Mathijsco als integratie ziet is assimilatie tot zijn specifieke nederlandse subcultuur die hij als maat- en richtinggevend neerzet. En ook dan is het nog niet genoeg want aangemeten bruine laarzen zal hij als inferieur neerzetten ten opzichte van die hij als 'eigen prestatie' bij dat paspoort bij geboorte ziet.
Zandb
Zandb2 jul. 2024 - 8:07
Mathijs Ik vind niet zo slim en toch dom bedacht. Want gezien uw definitie van omvolking, hoe wilt u dan bewijzen dat Rutte planmatig de samenstelling van de bevolking wil veranderen? Het is veel aannemelijker - dus ook niet te bewijzen, geef ik toe - dat hij dat uit economische gewin voor ondernemers deed en dat hem de gevolgen aan z'n reet zouden roesten. Temeer daar er andere 'aanwijzingen' zijn, als de politiek van z'n partijgenoot, waar het op 'wonen' aankomt.
stokkickhuysen
stokkickhuysen2 jul. 2024 - 10:47
Ja, dat is doelbewust 'omvolken'. Je verandert de definitie van 'doelbewust' en 'omvolken' en dan kun je dit soort dingen zeggen. 'dán weer, moeten mensen hun eigen cultuur kunnen blijven behouden. Dán weer moeten ze integreren.' Erger nog: er is geen tegenstelling tussen integreren en je eigen cultuur behouden. Twintig jaar discussie en dit is niet doorgedrongen tot Mathijsco. Wel fijn nu Bruin I aan de macht is dat Mathijsco ietsje makkelijker uit zijn guurrechtse hoek komt. Hij hoeft niet meer het 'ik ben links maar met eentje met guurrechts gedachtegoed'-zand in de ogen te strooien.
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 11:54
@ZandB "Ik vind niet zo slim en toch dom bedacht." Simpel en toch eenvoudig. Eijkhagen ooit?
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 16:35
Oh verrek dat was jij van dat zogenaamde dubbele linkse standpunt (sorry Sam!) rond integratie. Het is heel simpel Mattie, integratie kan prima met behoudt van de eigen cultuur (tenzij je duidt op assimilatie, wat me niet zou verbazen). Mensen hoeven hun geloof niet af te zweren en dus ook de bijbehorende gebruiken niet - voor zover die binnen de Nederlandse wet vallen (dus vrouwen dichtnaaien niet, mannenpiemels kortwieken prima). Dat jij en je medestanders dat in geval van de islam problematisch achten, is toch vooral jullie probleem. En hypocriet bovendien, want ik durf er een rug om te verwedden dat je niet dezelfde eisen stelt aan een Joodse familie. Wist je dat Joodse vrouwen ook hun hoofd moeten bedekken? En weet je hoe die sneaky bitches dat vaak oplossen? Met een pruik 😂 geniaal! Maar goed, het punt is dat religieuze Joden net zo veel voor ons onbegrijpelijke gebruiken hebben als moslims, maar dat je het niet in je botte harses zou halen ze die te ontzeggen. Dus. Daar gaat je frame van het linkse ene-keer-dit-andere-keer-dat kun je ook in je reet steken. Je bent of onwetend (zie in dat geval bovenstaande) of aan het trollen. In beide gevallen kom je niet erg slim over - but what else is new
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 16:37
(behoud zonder T Karin, zelfstandig nw ipv werkwoord!)
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
1 jul. 2024 - 18:55
"Het grootste deel van dit elftal bestaat uit gekleurde jongens." Eh ja, maar net zoals bij alle andere Europese teams vooral christelijke (of atheïstische) gekleurde jongens. De meeste moslim voetballers voetballen namelijk liever voor hun tweede thuisland. Grappig dat de schrijver dit voorbeeld aanhaalt, terwijl het juist een teken is van een parallelle samenleving waar de PVV juist wel of niet terecht op hamert.
7 Reacties
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 7:40
@Albos Gefeliciteerd. Je hebt geconstateerd dat mensen met twee paspoorten daadwerkelijk voor twee teams kunnen kiezen en als ze voor team a niet in aanmerking komen dat voor team b doen. Gefeliciteerd. Je hebt geconstateerd dat mensen met maar één paspoort maar kunnen kiezen voor één team en dus niet kunnen kiezen voor een ander team Gefeliciteerd. Dat jij -juist jij- het gebruik van individuele mogelijkheden een culturele of welhaast genetische verklaring geeft want dat is waar de PVV juist op hamert en jij het mee vergelijkt. Had je al eens uitgezocht hoeveel van die mensen met twee paspoorten zich in een derde land vestigen omdat dat belastingtechnisch zo goed uitkomt? Maar dan is kiezen voor de mogelijkheden die je hebt natuurlijk wel gewoon 'slim'. Je laat hier zien dat je de beelden die de PVV neerzet met liefde ondersteunt.
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 7:41
"Had je al eens uitgezocht hoeveel van die mensen met twee paspoorten zich in een derde land vestigen omdat dat belastingtechnisch zo goed uitkomt?" In vergelijking tot mensen met maar één paspoort.
Zandb
Zandb2 jul. 2024 - 8:18
Zonneschijn Het is voorrecht dat ook voetballers vrij zijn om keuzes te maken. Des bijvoorbeeld, heeft gekozen voor de VS. Een keeper, van wie me de naam niet te binnen schiet, die bij Heerenveen speelde koos voor Australië. De Duitsers hebben Gündogan, Özil.... Wij kennen Afellay bijvoorbeeld, Boulahrouz, El Ghazi....
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine2 jul. 2024 - 8:47
@MG, nee, ik constateer dat voetballers die voor team a en team b kunnen kiezen steeds vaker voor team b kiezen, niet meer en niet minder.
M. Grootendorst
M. Grootendorst2 jul. 2024 - 9:56
Als je continue uitgemaakt wordt voor kut-Turk of kut-Marokkaan, terwijl je hier geboren bent en opgegroeid, dan kies je toch al gauw voor dat kut-Turkije of kut-Marokko. En laat je die obese Nederlanders met die vreselijke kale koppen en hun tatoeages lekker zitten. Ik zou het wel weten.
MG1968-2
MG1968-22 jul. 2024 - 11:59
@Albos "@MG, nee, ik constateer dat voetballers die voor team a en team b kunnen kiezen steeds vaker voor team b kiezen, niet meer en niet minder." Jawel. Want je verklaart dat als een teken van die parallelle samenleving door het gebruik van de woorden: "terwijl het juist een teken is van een parallelle samenleving waar de PVV juist wel of niet terecht op hamert." Terwijl het -zo blijkt- gewoon een teken is van mogelijkheden en de logica dat die dan ook gebruikt worden terwijl je referentiepunt is degene die het niet hebben. Waarbij de logica is dat het dan ook niet plaatsvind. Je wou daar een framepje op loslaten. Onterecht. Dat kan onbewust zijn maar dan had je dat hier geconstateerd. Blijkbaar wist je dat je oneigenlijk een frame ondersteunde.
Karingin
Karingin2 jul. 2024 - 16:43
Ja oooeeeh buitenlanders die hun land van oorsprong koesteren, dat doen Nederlanders in het buitenland natuurlijk nóóit! 🙄

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor