Joop

PvdD dwingt deelname NOS-debat af bij rechter

  •  
25-02-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
MarianneThieme_300.jpg
Partij voor de Dieren doet beroep op Mediawet
De Partij voor de Dieren is uitgesloten voor het verkiezingsdebat op 1 maart bij de NOS, maar dat zint partijleider Marianne Thieme niet. Via een kort geding eist ze haar plek op.
Van die tien partijen in de Tweede Kamer zijn maar acht partijen welkom voor het NOS-debat. Ook de SGP is niet welkom. Al in december heeft Thieme de NOS gevraagd om overstag te gaan, maar hoofdredacteur Hans Laroes zegt zich vast te willen houden aan een evenwichtig aantal en de acht grootste partijen.
Thieme doet een beroep op de Mediawet om toch haar plaats in het debat te krijgen. Ze vindt dat de NOS als publieke omroep moet zorgen voor een pluriforme en evenwichtige informatievoorziening, zo meldt ze in het AD:
Je moet het volledige palet laten zien”, aldus Thieme. “Als er 25 partijen zijn en je nodigt daarvan acht uit, dan vind ik dat nog wel begrijpelijk. Maar als er tien partijen zijn en je sluit er twee uit, dan niet.
cc-foto: Roel 1943

Meer over:

nieuws, media,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (44)

doeidoei
doeidoei25 feb. 2011 - 15:45

8 is nog teveel. Zo kun je toch niet discussieren? 4 is meer dan genoeg.

BillDuin
BillDuin25 feb. 2011 - 15:45

En gelijk heeft ze.

Centurion2
Centurion225 feb. 2011 - 15:45

Ik ben het zowaar helemaal met haar eens.

objectivist
objectivist25 feb. 2011 - 15:45

haha wat sneu... arme Marianne.

Ikweetnietwieikben
Ikweetnietwieikben25 feb. 2011 - 15:45

[... Jammer dat ze begonnen is als one-issue partij ...] Als je goed voor ' dieren ' zorgt .. zorg je goed voor de ' natuur ' .. als je goed voor de natuur zorgt .. zorg je goed voor het ' milieu ' .. als je goed voor het milieu zorgt .. zorg je goed voor de ' planeet ' .. als je goed voor de planeet zorgt .. zorg je goed voor ' álle aardbewoners '.

Harmen2
Harmen225 feb. 2011 - 15:45

Want ik ben klein en zij zijn groot! En dat is niet eerlijk!

FransHoutman
FransHoutman25 feb. 2011 - 15:45

Via een kort geding eist ze haar plek op. En terecht.

AE911TRUTH
AE911TRUTH25 feb. 2011 - 15:45

Iedereen die een mening heeft die indruist tegen de huidige ideologie wordt de mond gesnoerd, zo werkt dat in een dictatuur.

schylger
schylger25 feb. 2011 - 15:45

Op zich hebben ze een punt, voor de practicaliteit zullen 2 partijen erbij niet veel veranderen. Maar om dan meteen de rechter erbij te slepen in de hoop meteen wat aandacht en daarmee stemmers te trekken vind ik dan ook weer zoiets. Lijkt mij een goede reden hun uit te sluiten. De reactie van de GSP is laf, maar wel lachwekkend slim. Laat de PVDD de strijd maar vechten, met alle gevolgen van dien, we willen geen risico lopen maar als ze winnen moeten we wel evenveel van de buit krijgen!

Thirza2
Thirza225 feb. 2011 - 15:45

Je kunt met evenveel recht de andere partijen one issue noemen omdat ze primair voor de belangen van (een bepaalde groep) mensen opkomen. De PvdD komt op voor de belangen van alle aardbewoners en heeft als enige partij een (planeet) brede visie, in tegenstelling tot de meeste andere partijen die vooral naar de korte termijn kijken, oftewel het eigen belang.

Hubrecht2
Hubrecht225 feb. 2011 - 15:45

Belachelijk dat hier een rechter aan te pas moet komen.

Han7746
Han774625 feb. 2011 - 15:45

Ja, de partijen waar de politiek correcte nos niet van houdt mogen niet meedoen. Zijn als de dood voor haar slachten verhaal. En de sgp wil vrouwen thuishouden. Ben benieuwd als er een islampartij komt: "vrouwen thuis en slachten doen wij ritueel!".

Klaas2
Klaas225 feb. 2011 - 15:45

Jammer dat ze niet mee mogen doen. Ik vind dat ze een belangrijke partij zijn in het politieke landschap.

JaapvanderWaay
JaapvanderWaay25 feb. 2011 - 15:45

Volkomen terecht dit kort geding. De NOS is een publieke omroep dus alle Nederlanders moeten zicht vertegenwoordigd voelen. Misschien toch tijd voor een frisse wind bij de NOS en Hans Laroes eindelijk eens weg?

Winston2
Winston225 feb. 2011 - 15:45

Jammer dat ze begonnen is als one-issue partij... Deze dame heeft geregeld erg verstandige dingen te vertellen over heel veel zaken, ook nu weer.

1 Reactie
Yggdrasil
Yggdrasil25 feb. 2011 - 15:45

Jammer dat ze begonnen is als one-issue partij... ============ Ach de PVV is ook een one-issue-partij maar daar komt, in tegenstelling tot de PvdD, verder niets zinvols uit. En dat kan ik van de PvdD niet beweren.

[verwijderd]
[verwijderd]25 feb. 2011 - 15:45

Er is: - recht op informatie - recht op een eigen mening - enz. enz. Geen recht op uitsluiting door een 'bedrijf' die juist moet zorgen dat ieder zijn informatie krijgt waar hij recht op heeft.

1 Reactie
doeidoei
doeidoei25 feb. 2011 - 15:45

Ja, maar er is geen "recht" om te verschijnen in een NOS programma. In ieder geval niet iets dat de NOS verplicht alle partijen toe te laten.

[verwijderd]
[verwijderd]25 feb. 2011 - 15:45

Helemaal mee eens. Jammer zelfs dat zoiets via de rechter afgedwongen moet worden. Misschien moet de NOS maar gekort worden met een percentage dat evenredig is aan het aantal partijen dat geweigerd wordt: 20% dus.

1 Reactie
BillDuin
BillDuin25 feb. 2011 - 15:45

20% dus. =============================== Strak plan, moet je opletten hoe snel ze op de knietjes gaan..

Ginerted
Ginerted25 feb. 2011 - 15:45

Geweldig! Gisteren bij P&W veegde ze verbaal de vloer aan met Bleker, en hij werd dan weer rood en dan weer bleker. Die kunst heeft ze al eerder vertoond. Een aanwinst voor het debat. En dat zeg ik als liberaal met een groen hart.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer25 feb. 2011 - 15:45

"Geweldig! Gisteren bij P&W veegde ze verbaal de vloer aan met Bleker" Niet alleen verbaal, ook inhoudelijk.

[verwijderd]
[verwijderd]25 feb. 2011 - 15:45

Overigens vind ik dat daar de lijsttrekkers voor de eerste kamer moeten staan. Daar gaat het tenslotte om.

2 Reacties
Harmen2
Harmen225 feb. 2011 - 15:45

Kennelijk denken ze daar bij de omroep anders over:)

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos25 feb. 2011 - 15:45

Of lijsttrekkers van de provincies. Daar gaat het primair om.

[verwijderd]
[verwijderd]25 feb. 2011 - 15:45

100 % gelijk heeft ze. Sleep ze maar voor het gerecht dat arrogante vooringenomen stelletje lapzwansen. Al wekenlang wordt Nederland van alle kanten ge-hersenpoeld om toch vooral maar te gaan stemmen. Het belang van deze, normaal gesproken meest slaapverwekkende verkiezingen van allemaal, is klaarblijkelijk énorm. Toch zijn álle lijsttrekkers/duwers en andere hotemetoten in hun speeches nog net zo voorspelbaar, ontwijkend, draaikonterig, dertien in een dozijn-achtig als anders. En de énige partij die dat niet is mag niet meedoen van de NOS bovenbaas ! Wie denkt hij dat ie is ? Welke wijsheid heeft hij in pacht ? Ik ben geen groot voorstander van de democratie, en gelukkig bestaat die ook niet, maar als iedereen nou zo graag de loonslaven naar de stembus ziet gaan, dan moet je ze géén massa hypnose show voorschotelen waarbij iedereen in slaap valt.

1 Reactie
MacRebennack
MacRebennack25 feb. 2011 - 15:45

'Ik ben geen groot voorstander van de democratie' dan lijkt het mij verstandig dat je je er verder ook niet mee bemoeit..

Pjotrs
Pjotrs25 feb. 2011 - 15:45

Kijk, dat is nog eens persvrijheid: partijen die via de rechter proberen af te dwingen hun talking heads op het scherm te krijgen. Hopelijk verwijst de rechter ze naar Noord-Korea.

3 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten25 feb. 2011 - 15:45

Hebben ze daar ook dierenwelzijn problemen dan?

JoopSchouten
JoopSchouten25 feb. 2011 - 15:45

Ik vind dat ze een punt heeft.... Tissue of issue-partij, maakt mij niets uit, ik hoor Marianne graag in debatten. Ze spreekt heldere taal en ik heb nog geen onzin gehoord.

Harmen2
Harmen225 feb. 2011 - 15:45

Volgens mij heet dit vrijheid van procesrecht. De procedure aanspannen is nog niet hetzelfde als hem winnen, maar dit terzijde.

Yggdrasil
Yggdrasil25 feb. 2011 - 15:45

Wat een vreemde constructie is dit nu weer. Ik zou eerder de PVV uit willen sluiten van deelname aan het debat. De SGP heeft op dit moment 16 provinciale zetels. De PvdD heeft op dit moment 9 provinciale zetels. De PVV heeft helemaal geen provinciale zetels en heeft derhalve bij dit debat niets te zoeken.

2 Reacties
Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort25 feb. 2011 - 15:45

Je zoekt een stok om mee te slaan. Heel volwassen. De PVV is volgens Synovate de tweede partij van Nederland: die partij doet mee aan de verkiezingen. End of Story.

FransHoutman
FransHoutman25 feb. 2011 - 15:45

Ik zou eerder de PVV uit willen sluiten van deelname aan het debat. Links weer. Zijn tegen uitsluiten behalve als het hen uitkomt. Vanwaar komt die angst toch van ze?

nikita72
nikita7225 feb. 2011 - 15:45

Er is geen enkele garantie dat partijen met veel kamerzetels, ook interessantere dingen te zeggen hebben. Het zou zelfs kunnen dat er een partij is zonder enige kamerzetel, die veel interessanters te melden heeft dan alle andere partijen. Ik denk dat voor een debat het interessant is de PvdD te horen.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs25 feb. 2011 - 15:45

"Ik denk dat voor een debat het interessant is de PvdD te horen" En op basis daarvan besluit je al dan niet te kijken. Kijkt er geen hond, dan hebben de programmamakers blijkbaar iets verkeerd gedaan. Maar dat is nog iets anders dan een gast die zichzelf via de rechter uitnodigt. En als dat ook nog eens een politicus is, dan is het er een die nul komma niks van democratie heeft begrepen. Maar dat was al gebleken door de interne strijd die dat sektelid heeft gevoerd.

bauer
bauer25 feb. 2011 - 15:45

Ieder partij die dit huidige kabinet kan beletten om een meerderheid in de eerste kamer te krijgen zou in feite aan tafel mogen staan. Of Groen links of de CU zouden dan plaats moeten maken en dan lijkt GL een goede kandidaat om dit op zich te nemen, als tegenprestatie voor hun enorme blunder betreffende Kunduz, toch?

1 Reactie
Ikweetnietwieikben
Ikweetnietwieikben25 feb. 2011 - 15:45

[... Of Groen links of de CU zouden dan plaats moeten maken en dan lijkt GL een goede kandidaat om dit op zich te nemen, als tegenprestatie voor hun enorme blunder betreffende Kunduz, toch? ...] Mee eens .. voor deze en andere blunders.

ColorHugo949
ColorHugo94925 feb. 2011 - 15:45

Marianne Thieme mag niet ontbreken bij een goed debat. Goede actie van de PvdD om deelname te eisen van de staatsomroep.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs25 feb. 2011 - 15:45

"Goede actie van de PvdD om deelname te eisen van de staatsomroep." Je geeft inderdaad aan waar het in de kern om gaat: de PvdD probeert van de publieke omroep een staatsomroep te maken.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen25 feb. 2011 - 15:45

Kortom, als ik de Partij voor de Bloedzuigers opricht mag ik ook meedoen?

1 Reactie
Yggdrasil
Yggdrasil25 feb. 2011 - 15:45

Nee die partij bestaat al Is ook wel bekend onder de naam PVV

hminkema
hminkema25 feb. 2011 - 15:45

"Hans Laroes zegt zich vast te willen houden aan een evenwichtig aantal." Wat maakt het getal acht 'evenwichtiger' dan het getal tien? Nonsens-argument.

1 Reactie
Harmen2
Harmen225 feb. 2011 - 15:45

Dat kun je vinden, maar dan geldt andersom natuurlijk ook.