Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

PvdA-leden steunen Samsom in JSF-kwestie

  •  
21-09-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
samsom_02.jpg
Ledenraad heeft vijf mitsen en maren voor kabinet voor het kan instemmen met JSF ... PvdA-leden stemmen tegen motie om uit JSF-project te stappen
Uit de politieke ledenraad die de PvdA zaterdag in Zwolle hield, is gebleken dat de leden de koers van partijleider Diederik Samsom steunen. Met ruime meerderheid werd de motie om uit het JSF-project te stappen en op een later tijdstip een vervanger ‘van de plank te kopen’, werd met ruime meerderheid verworpen. Ook een motie om een partijcongres te organiseren over de vervanger van de JSF, kon niet rekenen op een meerderheid.
De partij heeft nu een aantal eisen opgesteld, waar het project aan moet voldoen voor de PvdA kan instemmen met de aankoop. Zo wil de fractie weten van het kabinet wat de missiedoelen zijn, of die kunnen worden voldaan met 37 JSF’s en of dat aantal met het gereserveerde bedrag van 4,5 miljard euro gekocht kan worden. Verder moet de werkgelegenheid die dankzij de JSF zou ontstaan verdubbelen en moet de partij ervan verzekerd worden dat omwonenden van vliegbases niet meer geluidsoverlast krijgen door het toestel.
Samsom zelf heeft als cruciale vraag of Nederland met de 37 toestellen de internationale missies kan uitvoeren die het wil doen.
Het definitieve bestelmoment voor de toestellen is pas in 2015. De behandeling van het JSF-dossier staat in het najaar op de agenda in de Kamer.

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (51)

Uilenspiegel
Uilenspiegel21 sep. 2013 - 18:03

Samson, heeft dat jochie ook niet wat toezeggingen gedaan over illegalen? Is illegaal verblijf in Nederland straks niet gewoon strafbaar? Is dat geen kabinetsbeleid? En nu gaat ie wat regelen rondom de JSF. Woeeeaaah!!! :) En de PVDA leden geloven dat? Toe maar jongen, een land krijgt een regering die het verdient.

RobGeurtsen
RobGeurtsen21 sep. 2013 - 18:03

en nu dan die flauwekul rond 'participatie-samenleving' aanpakken.

GingerTed
GingerTed21 sep. 2013 - 18:03

Wat de missiedoelen zijn? Die kunnen toch door ontwikkelingen variëren? En zijn er meer dan dit aantal JSF's nodig is kan er toch samengewerkt worden met andere NAV) of EU-landen? Moet de werkgelegenheid die dankzij de JSF zou ontstaan verdubbelen? Werk creëren rondom de JSF waar deze niet nodig is? Daar is de PvdA kampioen in ja, nutteloos werk creëren. Waarom niet met hetzelfde daarvoor benodigde geld werk creëren voor wél nuttige zaken op defensiegebied anders dan voor de JSF? De eis dat er een limiet moet zitten aan de kosten is wel gerechtvaardigd maar toch is deze ook niet absoluut vanwege inflatie, die álle prijzen van alle producten verhoogt. Maar los van de inflatie, die het wél zou kunnen verhogen, zou dit bedrag inderdaad een limiet moeten zijn ja.

JoopSchouten
JoopSchouten21 sep. 2013 - 18:03

Deze moordvliegmachine met atoomwapens zijn bedoeld voor 'elders'. De PvdA doet dus aan machtsdenken en wil meedoen aan 'wereldoorlogen'.

Grootbekje
Grootbekje21 sep. 2013 - 18:03

Ik zeg 't nog maar eens, deze long read, in het september nummer van Vanity Fair, is verplichte kost voor ALLE (PvdA) politici die een stem hebben in de aankoop van de JSF. http://www.vanityfair.com/politics/2013/09/joint-strike-fighter-lockheed-martin Ik geef toe, ’t is een hele kluif, maar verhelderend is het zeker. Het sleutelwoord is ‘concurrency’. From the outset, Lockheed assured Pentagon officials that technological innovation, including heavy reliance on computer simulation, which could take the place of real-world testing, would keep costs down. The Pentagon bought those assurances and allowed the company to design, test, and produce the F-35 all at the same time, instead of insisting that Lockheed identify and fix defects before firing up its production line. Building an airplane while it is still being designed and tested is referred to as concurrency. In effect, concurrency creates an expensive and frustrating non-decision loop: build a plane, fly a plane, find a flaw, design a fix, retrofit the plane, rinse, repeat. Lockheed-Martin kan zich – juridisch – dus altijd beroepen op de onduidelijke taakomschrijving waaraan het vliegtuig volgens het Pentagon aan moest voldoen. Among the F-35’s current limitations, perhaps the most surprising involves inclement weather. As I witnessed during my second day at Eglin Air Force Base, when storm clouds loomed over the Gulf of Mexico, the Pentagon’s supposedly “all weather” F-35 Lightning II, ironically, cannot fly within 25 miles of lightning. Of dat aantal vliegtuigen (37) met het gereserveerde bedrag van 4,5 miljard euro gekocht kan worden? Critics, like Winslow Wheeler, from the Project on Government Oversight and a longtime G.A.O. official, argue: “The true cost of the airplane - when you cast aside all the bullshit - is $219 million or more a copy, and that number is likely to go up.”

a.doorgeest
a.doorgeest21 sep. 2013 - 18:03

Valt me nu een beetje tegen van die Arbeiders. Verkeerde vragen, verkeerde antwoorden: - Internationale missies kun je met legio andere vliegtuigen doen; toestellen die nooit serieus zijn onderzocht, zo liet de Rekenkamer deze week nog weten; - Het werkgelegenheidsargument is grotendeels kul: van andere toestellen kun je grotere aantallen aanschaffen die 100% industrieel gecompenseerd worden. Dit soort biedingen is al ter tafel verschenen. Goede Amerikaanse of Europese equivalenten leiden dus tot meer werkgelegenheid dan de JSF; - En dan over het lawaai dat het ding produceert: 4,5 miljard minimaal weggooien mag, zolang we d'r maar geen last van hebben. Een congres dat, als het puntje bij paaltje komt, kiest voor een heel triest en zielig scenario; met de staart tussen de benen overstag gaat omdat de partij het op dit moment niet zo best doet in de peilingen. De PvdA vraagt erom definitief afgeschreven te worden als belangrijke factor in de Nederlandse politiek. De kiezer is niet gek, allang volwassen geworden, en laat zich echt niet bedriegen en bedotten. Jammer, ik had die partij en leden een stuk hoger ingeschat. En die gekke Amerikaanse atoomwapens die wij langs de weg van gedwongen winkelnering ooit misschien ergens moeten gaan afwerpen, halen ternauwernood de Belgische grens - zelfs niet vanaf Woensdrecht. Een immens risico op rampen als je met zo'n JSF gaat vliegen. Maar ja, Hollanders zijn even naïef als de koeien en kalveren in hun weilanden, dus who cares? 10 miljard door een putje spoelen om nog even aan de macht te kunnen blijven? Triester dan triest en feitelijk te genant voor woorden.

Alex19822
Alex1982221 sep. 2013 - 18:03

De jsf "kwestie"... het jsf toneespel de jsf fraude, de jsf schande. Allemaal betere formuleringen.

steppewolf
steppewolf21 sep. 2013 - 18:03

Langzamerhand veel informatie over die jsf tot me genomen, en ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat het het volgende "derivaten" hoax produkt is van amerikaanse makelij. Dat ding bestaat alleen nog maar vanwege de lobbybelangen die een doel op zich geworden zijn. Het is een gebakken lucht produkt dat vele miljarden oplevert voor lockheed en toeleverende bedrijven. Dat gaat nooit en nooit lukken om 37 toestellen te krijgen voor 4,5 miljard. Die kosten gaan nog veel verder oplopen gezien de gigantische ontwikkelingsproblemen die ze nog op moeten lossen. En tegen die tijd is dat hele stealth gebeuren achterhaald door nieuwe radartechnologie. Ook de onderhoudskosten gaan gierend uit de hand lopen dus dit gaat nooit lukken om binnen die 4,5 miljard te blijven. Wederom een miljardenverspilling. Ze zouden die voorstemmende kamerleden eigenlijk hoofdelijk aansprakelijk moeten stellen bij overschrijdingen. Laten we zeggen 1000 euro pp bij iedere miljoen overschrijding. Dan moet het halve parlement binnen een paar jaar naar de voedselbank. Dat zou ze leren om gemeenschapsgeld zo makkelijk over de balk te gooien. Ongelooflijk, wat een domheid en slaafs lobby volggedrag. Ieder weldenkend mens kan zien als je je er een beetje in verdiept dat dit apparaat nog veel duurder gaat worden en uiteindelijk ook niet zal kunnen wat nu wordt beloofd.

steppewolf
steppewolf21 sep. 2013 - 18:03

Langzamerhand veel informatie over die jsf tot me genomen, en ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat het het volgende "derivaten" hoax produkt is van amerikaanse makelij. Dat ding bestaat alleen nog maar vanwege de lobbybelangen die een doel op zich geworden zijn. Het is een gebakken lucht produkt dat vele miljarden oplevert voor lockheed en toeleverende bedrijven. Dat gaat nooit en nooit lukken om 37 toestellen te krijgen voor 4,5 miljard. Die kosten gaan nog veel verder oplopen gezien de gigantische ontwikkelingsproblemen die ze nog op moeten lossen. En tegen die tijd is dat hele stealth gebeuren achterhaald door nieuwe radartechnologie. Ook de onderhoudskosten gaan gierend uit de hand lopen dus dit gaat nooit lukken om binnen die 4,5 miljard te blijven. Wederom een miljardenverspilling. Ze zouden die voorstemmende kamerleden eigenlijk hoofdelijk aansprakelijk moeten stellen bij overschrijdingen. Laten we zeggen 1000 euro pp bij iedere miljoen overschrijding. Dan moet het halve parlement binnen een paar jaar naar de voedselbank. Dat zou ze leren om gemeenschapsgeld zo makkelijk over de balk te gooien. Ongelooflijk, wat een domheid en slaafs lobby volggedrag. Ieder weldenkend mens kan zien als je je er een beetje in verdiept dat dit apparaat nog veel duurder gaat worden en uiteindelijk ook niet zal kunnen wat nu wordt beloofd.

BakkerGerard
BakkerGerard21 sep. 2013 - 18:03

Ik begreep uit het gesprek met Samsom in Pauw en Witteman (afgelopen donderdag(?) dat de logica als volgt is: - Nederland wil een rol blijven spelen bij het voeren van internationale missies - Uit eerdere ervaringen (Sebrenica) is gebleken dat luchtsteun (=inzet van straaljagers) van andere landen niet werkt Enige conclusie van de legertop van Defensie, die is overgenomen door de VVD, is dan: alleen met de straaljager die het hoogste ambitieniveau aankan, kunnen we veilig een rol blijven spelen bij internationale missies. En daarom moeten we een eigen luchtmacht hebben waarin de JSF's de hoofdrol spelen. De conclusies van Defensie zijn mijns inziens zwaar overtrokken. Er zijn zoveel andere mogelijkheden waarbij Nederland wél internationale missies kan blijven uitvoeren, maar daarbij géén dure luchtmacht hoeft aan te houden. Bijvoorbeeld goede afspraken maken met andere deelnemende landen. Die afspraken waren ten tijde van Sebrenica niet goed genoeg. Bijvoorbeeld niet kiezen voor gevaarlijke missies (en dus erkennen en accepteren dat je als klein land met financiële problemen inderdaad niet alles kan). En zie nu eindelijk eens in dat de door Defensie ingegeven oplossing veel te veel gericht is op eigen belang. Natuurlijk wil de luchtmacht de duurste vliegtuigen. Dan heeft deze tak van Defensie nog tientallen jaren bestaansrecht (waarschijnlijk ten koste van landmacht en marine die relatief meer zullen moeten bezuinigen.) Dus PvdA: terecht dat jullie vraagtekens zetten bij de te hoge kosten van de JSF. Nu instemmen is niet nodig. Frans TImmermans gaf aan dat de enige reden om nu te moeten beslissen is dat 'er al zo lang onduidelijkheid is'. Maar zorgvuldigheid gaat hier voor snelheid. En los van de vraag van de kosten is het ook goed om te kijken naar de noodzaak van het instandhouden van een dure luchtmacht. Want waarom wil Nederland de situatie van de Koude Oorlog vasthouden van een Defensie met een landmacht, én een luchtmacht, én een marine? Werk meer samen met omringende landen, kies voor een compacte Defensie die in één onderdeel uitblinkt (bijvoorbeeld cyberdefensie of marine) en ook ingehuurd kan worden door andere landen en laat de andere onderdelen uitvoeren door bevriende landen. Dat moet toch minstens de helft op de Defensiebegroting schelen, zonder dat het ten koste gaat van veiligheid. Het zou goed zijn als deze discussie nu wordt aangegaan.

insignia
insignia21 sep. 2013 - 18:03

Triest. In deze tijd hadden mijn belastingcenten een socialere bestemming verdiend.

Meta Foor
Meta Foor21 sep. 2013 - 18:03

een historisch moment , deze gemasseerde stemming. bij de PVV hangt de vlag uit

Blisss
Blisss21 sep. 2013 - 18:03

De JSF kan niet klimmen , niet versnellen, niet wenden. Maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. De bedoeling is dat ie onzichtbaar een land binnen vliegt om een atoombom af te werpen. Dat is het enige afzichtelijke doel, daar is ie voor gemaakt. Om voor amerikanen atoombommen af te kunnen werpen in vijandelijke gebied, zonder dat ie opgemerkt wordt. M.i. is helemaal geen vliegtuig voor onze doelstellingen. Loby lobby lobby en nog eens lobby.En dan te weten dat de binnen no time time een antwoord op deze stealth gevonden zal gaan worden door bv rusland of china. Hebben we er weer een Fyra bij, rijp voor de schroothoop. Dankzij ledenraad PVDA. Zucht.

Bernie2
Bernie221 sep. 2013 - 18:03

Het gedoe rond de PvdA downfall en de leugenachtige motieven waarmee de top haar leden wil motiveren doet me sterk denken aan dat beruchte CDA congres in 2010. Waarin Verhagen en Donner hun achterban feestelijk en democratisch verkrachtten door hen de samenwerking met Wilders door de strot te jassen. Ventje Eurlings schetterde toen nog met opgestoken rechterarmpje dat hij natte dromen kreeg van Verhagen en opgewonden van de CDA-koers. Het is nu niet veel anders. De PvdA lemmingen zijn murw geslagen en kunnen alleen nog knikken. Met tegelijkertijd dezelfde electorale dieptepunten als het CDA ten deel viel. Al participerend nieuwe keuzes maken als het ware. Begrijpelijk. Qua geloofwaardigheid is de club een enorme puinbak geworden. Qua warme sociaal democratie lijkt de brandstof op. En om vanuit die puinhopen een doodzieke en peperdure JSF te laten vliegen dat na decennia (!!) van ontwikkelingen nu nog steeds vaker op de tekentafel ligt dan op de startbaan staat is een exercitie onder een erg slecht gesternte. Ik hoor die PvdA'ers hier graag over pakweg 5 jaar nog eens over.

vriest
vriest21 sep. 2013 - 18:03

Nou de compensatie die men belooft komen alleen Amerikaanse bedrijven hier gevestigd ten goede .En dan nog mondjesmaat ,dus ook dat is een leugen dat wij daar van enige voordeel zullen hebben .Zoals zo wat alles een leugen is in dit dossier .Willem Oltmans heeft bij leven er ooit een stukje overgeschreven ,over het corrupte gebeuren rond de JSF ,hij werd toen op zijn vingers getikt met een niet misverstaande boodschap .Waarvan hij zij dat hij in zijn hele journalistieke leven dit soort boodschappen nooit gekregen had ,en hij was niet de enige bleek .Wij kunnen het hem niet meer vragen ,maar gezien zijn strijd tegen de Nederlandse staat die hij na jaren ook gewonnen heeft kun je aannemen dat ook deze uitlating op waarheid beruste .Dat er een smerig spel gespeeld is en gespeeld word rond de JSF word steeds meer zicht baar .

Heberle
Heberle21 sep. 2013 - 18:03

En nog vinden de lemmings van de ledenraad van de P.V.D.A het vreemd dat de PVV 33 zetels hebben (en Ze groeien nog)..Maar hun leider heeft weer gesproken, dus ze zijn weer tevree....zielig hoor als je als lemming nie ts anders durft (weet)..ik hoop snel weer naar de stembus te gaan...

Monique Sparla
Monique Sparla21 sep. 2013 - 18:03

hmmm, hoe kan het dat deze PvdA groep mensen het hebben nagelaten om op te komen voor de inmiddels meer dan 70.000 gezinnen die afhankelijk zijn van de voedselbank? Jammer dat deze groep gepassioneerde PvdA leden zich daar niet heeft laten horen. Is er dan een conclusie te trekken? die van de PvdA staat niet meer voor de mens in de samenleving, toch?

Ratelaar
Ratelaar21 sep. 2013 - 18:03

De PvdA ziet gelukkig ook in dat geld verstandiger kan worden besteed in plaats van over de balk gesmeten. Nieuwe wapensystemen voor onze krijgsmacht, wijze keuze.

Simbro
Simbro21 sep. 2013 - 18:03

De verdere eisen die nog gesteld worden aan de aanschaf van de JSF zorgen er voor dat Samsom het toch nog moeilijk gaat krijgen. Het toestel wordt ongetwijfeld duurder en daardoor kunnen er minder aangeschaft worden en kan de luchtmacht er geen 4 meer in een gevecht laten opereren. Dat betekent alweer een draai, want het toestel komt er sowieso.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa21 sep. 2013 - 18:03

De PVDA heeft niets geleerd van de dramatische faillissement van Fokker , weet u het nog. Maar ja, Samsom was toen een Twintiger of een begin dertiger!

Wouter3
Wouter321 sep. 2013 - 18:03

In Zwolle heeft de PvdA-ledenraad zich afgelopen zaterdag met frisse tegenzin geschaard achter de JSF-koers van Samsom. Een kortzichtige koers, omdat hij primair draait om de toekomst van de krijgsmacht. In feite diskwalificeert de partijleider zich daarmee, omdat de toekomst waar het socialisme voor staat - de rechtvaardige mondiale samenleving - veel meer omvat dan die van de krijgsmacht. Sterker, om die alomvattende vredelievende toekomst in het politieke vizier te krijgen, zullen wij allereerst verlost moeten worden van het JSF-dossier. Dus zullen de opstellers en propagandisten daarvan geweldloos het veld moeten ruimen, door de eer aan zichzelf te houden.

JanB2
JanB221 sep. 2013 - 18:03

Gaap!!! Wie een andere uitkomst van dit rondje "participatiedemocratie" had verwacht mag zich nu melden. De zoveelste dooie mus uit de PvdA-rijen.

Spelchecker2
Spelchecker221 sep. 2013 - 18:03

Wat hebben wij nog gemeen met de VS? Die vraag is meer dan ooit actueel nu we met de aanschaf van de JSF onszelf opnieuw en voor een zeer lange periode in een Amerikaans pak naaien. Wat hebben wij eigenlijk nog gemeen met een land dat ons welbewust met leugens de Irak-oorlog heeft in gerommeld, een land dat daar en in Afghanistan vervolgens enorme aantallen burgerslachtoffers heeft veroorzaakt, ontvoering en marteling tot een acceptabele dagelijkse praktijk heeft verheven, buitengerechtelijke opsluiting voor onbepaalde tijd (Guantanamo Bay) praktiseert, de wereld met haar drones terroriseert, Israël steunt in de gewelddadige onderdrukking van het Palestijnse volk en, last but not least, nu ook ongebreideld inbreuk maakt op onze privacy? En dan hebben we het nog niet eens gehad over hun desastreuze (obese) lifestyle waarmee ze roofbouw plegen op de aarde en waarvoor ze consequent alle milieu- en klimaatonderhandelingen saboteren. Aan welke morele voortreffelijkheid ontlenen de VS eigenlijk het recht om als politieagent van de wereld op te treden? Is dit niet dé gelegenheid voor ons land om te kiezen voor een nauwe aansluiting bij onze Europese buren, waarmee wij geschiedenis, cultuur, religie en sociale gerechtigheid delen en waar overigens ook onze boterham, meer dan waar ook, gesmeerd wordt? Laten we daarom op de valreep die JSF afbestellen en ons bekennen voor een breed gedragen Europese oplossing.

[verwijderd]
[verwijderd]21 sep. 2013 - 18:03

Je staat morgen nog op 9 zetels. Je houdt een ledenvergadering met veel meeklap applaus c.q. blaffen en je snapt je eigen kiezers niet. Je slaat over de aanvulling van de rekenkamer, die defensie had weggestreept, want dat past niet. Je beduveld je kiezers. Wat ben je dan en wat snap je dan niet ? Och het is maar stemvee.

1 Reactie
mees.
mees.21 sep. 2013 - 18:03

Ook al sta je in een peling op 0....dat is niet wat je drijft, een peiingis maar een peiling, enige wat telt isje eigen overtuigende verhaal! Waar journalisten overigens weleens vraagtekens bij mogen zetten is bij de zogenaamde onafhankelijkheid van maurice de hond, door wie en voor wat laat hij zich betalen bijvoorbeeld. Waarom komt een peiler met een peiling naar buiten en de na een JSF debat op een zaterdagavond terwijl hij anders die cijfers altijd op een zondagmorgen presenteert?Probeert hij daarmee niet aktief te beinvloeden bijvoorbeeld

[verwijderd]
[verwijderd]21 sep. 2013 - 18:03

Er was niemand die zich afvroeg of dit eigenlijk wel een goed toestel is. De partijleiding zei dat het goed is (dit zijn blijkbaar vliegtuigspecialisten), dus stemmen de leden ermee in. En ach: het is maar 4,5 miljard, en we *moeten* nu een beslissing nemen.

3 Reacties
MichelReiziger
MichelReiziger21 sep. 2013 - 18:03

Inderdaad Peet. Uit alles blijkt dat het toestel niet alleen niet goed is, maar na jaren en jaren van ontwikkelingsporblemen en uitstel nog steeds niet eens voldoet. als de PvdA nu gewoon eerlijk is en eens uitlegt aan de leden wat de werkelijke reden is om perse voor een gevechtsvliegtuig uit de VS te kiezen ipv een uitermate slecht verhaal over internationale samenwerking en de bescherming van de eigen troepen op missies. Als ze zich werkelijk zo'n zorgen daarover maken, dan was de Eurofighter, of een andere optie allang aangeschaft.

erikbos
erikbos21 sep. 2013 - 18:03

"Er was niemand die zich afvroeg of dit eigenlijk wel een goed toestel is." Je moet de aanschaf van het type toestel ook aan de luchtmacht overlaten niet aan een politieke partij. De politiek bepaald wat voor type missie's ze van de luchtmacht eisen. De luchtmacht geeft dan aan welk type toestel ze daarvoor geschikt achten om de missie's uit te voeren. Je gaat het publiek bij de formule I toch ook niet bepalen wat hoe de raceauto afgesteld moet zijn en welk type motor er in moet liggen. Dat laat je aan het technische team over.

Bakoe
Bakoe21 sep. 2013 - 18:03

Niet te geloven wat een figuren zonder ruggengraat. Weet je wanneer het echte gemor gaat komen? Over een maand of 4 als de peilingen slecht blijven voor die club. Dan komen de baantjes in het geding. Want dat is namelijk het enige waar het om draait bij die lieden.

ronkretz
ronkretz21 sep. 2013 - 18:03

Er speelt nog iets met de JSF. In 2010 heeft de Amerikaanse legertop afspraken gemaakt met vertegenwoordigers van de toenmalige PvdA/CDA/CU regering over aanschaf van 37 JSF’s die atoomwapens moeten kunnen afwerpen. http://www.ravage-webzine.nl/2013/09/21/pvda-top-negeert-vragen-atoombom-functie-jsf/

2 Reacties
adrie2
adrie221 sep. 2013 - 18:03

Ja, dankzij ´onze´ ´volksvertegenwoordigers´ en ´bestuurders´ moet die JSF er komen omdat die de nieuwe generatie atoomwapens kunnen afwerpen! Of ´wij´ dat willen, wordt ons niet gevraagd, mag niet bediscussieerd worden en de pers schrijft er niet over... Besluiten zijn achter onze rug genomen door ondemocratische machten. Met de mond werd beleden dat men af wilde van de atoomwapens op Volkel, maar laat toe dat die worden ´gemoderniseerd´. De geloofwaardigheid van de ´politiek´ heeft voor mij voorgoed afgedaan!

lembeck
lembeck21 sep. 2013 - 18:03

"Not in my Name!" Ik zal toch dat T-shirt moeten aanschaffen.

[verwijderd]
[verwijderd]21 sep. 2013 - 18:03

Partijraden kopen geen vliegtuigen. Congressen trouwens ook niet.

1 Reactie
lembeck
lembeck21 sep. 2013 - 18:03

Nee. Ze geven wel toestemming aan de mensen die het wel gaan doen. Maakt dat deze mensen minder schuldig dan?

BertF2
BertF221 sep. 2013 - 18:03

De PvdA stemt niet in met de JSF omdat het de beste militaire keuze is, maar omdat ze geen alternatieven heeft. De JSF afwijzen betekent namelijk einde kabinet, nieuwe verkiezingen en een volgend, uiterst rechtse, regering van VVD, CDA, D66 en wat klein gedoogspul. Waarmee de overmacht van de VVD in de huidige coalitie duidelijk is geschetst. Het virtuele zetelverlies van die partij doet daar niets aan af. Overigens verkeert de PvdA in weinig benijdenswaardige positie dat ze haar verlies gaat vergroten, ongeacht wat ze doet of laat. Doorregeren zonder hulp van buitenaf leidt onvermijdelijk tot een dramatische kabinetscrisis, hulp van het CDA accepteren betekent onvermijdelijk het verlies van het laatste restje 'links' kabinetsbeleid, en steun van D66 plus CU is minstens even schadelijk. Stemerdink zou weleens gelijk kunnen hebben: Samsom vernietigt de PvdA. Met als kanttekening, dat Samsom daarmee weinig meer doet dan een kroon zetten op de erfenis van Kok en Bos.

2 Reacties
toshiba
toshiba21 sep. 2013 - 18:03

Goed gezien.

Simbro
Simbro21 sep. 2013 - 18:03

"Stemerdink zou weleens gelijk kunnen hebben: Samsom vernietigt de PvdA. Met als kanttekening, dat Samsom daarmee weinig meer doet dan een kroon zetten op de erfenis van Kok en Bos." Zo is het precies. Waar ik me het meest kwaad om maak is dat er vóór de verkiezingen aanwijzingen waren dat de PvdA eindelijk naar links zou opschuiven. Eerst in een toespraak van Bos, daarna het geluid van Spekman en Samsom, het rapport 'Van Waarde''. Maar na de uitslag is er geen serieuze poging gedaan een centrum-links kabinet te vormen, iets wat m.i. wel degelijk mogelijk was geweest als de PvdA daaraan de voorkeur had gegeven boven de keuze voor de VVD. De VVD had geen alternatief om zonder PvdA een coalitie te vormen. Alle strategische stemmen voor de PvdA (waaronder de mijne) werden schandelijk misbruikt. Dat is wat ik Samsom en Spekman zeer kwalijk neem. Links is in de Nederlandse politiek voor lange tijd uitgespeeld door hun onbetrouwbaar gedrag. En eerlijk gezegd betrapte ik mijzelf op leedvermaak , toen ik vanmorgen zag dat virtueel de PvdA nu op 10 zetels staat. Op die partij zal ik nooit meer stemmen. Maar voor een sterke linkse samenwerking is het desastreus.

Tom Meijer
Tom Meijer21 sep. 2013 - 18:03

Ongelooflijk, wat een ruggengraat!

1 Reactie
lembeck
lembeck21 sep. 2013 - 18:03

Welke?? Waar dan?

[verwijderd]
[verwijderd]21 sep. 2013 - 18:03

Domme vraag misschien, maar hoeveel leden hadden de moeite genomen om naar Zwolle af te reizen? Was een mail-referendum onder de leden niet een stuk eerlijker?

1 Reactie
lembeck
lembeck21 sep. 2013 - 18:03

De politieke ledenraad bestaat uit afgevaardigden van lokale afdelingen: http://www.pvda.nl/partij/wie-we-zijn/politieke-ledenraad En in de Volkskrant dit: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3433605/2013/04/29/Waar-waren-de-vrouwen-op-het-PvdA-congres.dhtml Tekenend...

clipper1
clipper121 sep. 2013 - 18:03

Ah, de PvdA-leden hebben net zo'n zwakke ruggegraat als de partijtop en Diederik Samsom #JSF De PvdA-leden zijn high van de Joint (strike fighter).

2 Reacties
Bernie2
Bernie221 sep. 2013 - 18:03

Grijns, een joint. Must have been a Lucky Striker.

MichelReiziger
MichelReiziger21 sep. 2013 - 18:03

Nee, de PvdA leden hebben door, dat niet mee instemmen, einde kabinet is. En dan is het ook tevens het einde van de PvdA, althans als er op korte termijn dan weer verkiezingen zouden zijn. Beter proberen de schade te beperken en deze kabinetsperiode uitzitten..

1thing
1thing21 sep. 2013 - 18:03

JSF oftewel (vrij vertaald) 'Gezamenlijke SlagKracht'. Om een tweede Sebrenica te voorkomen moeten er te allen tijde 4 van de 37 JSF's operationeel zijn om onze 'boots' waar ook ter wereld te ondersteunen. Maar wij treden toch enkel op onder NAVO-bevel? Is het dan zo dat als een NL-peleton acuut luchtsteun nodig heeft de bevelvoerende 'even' met de NL-commandoleiding belt voor ondersteuning en dat die dan zegt 'dat doen we enkel met NL-JSF's anders hebben we geen toestemming van het opper-commando'? Waar is dat 'Gezamenlijke' waar NAVO voor staat dan voor? Ik denk dat als de geallieerden tijdens WOII zo hadden opgetreden er van D-day geen sprake was geweest. Ook dat magische 'stealth' is een wassen neus. Denkt men nou heus dat de Russen, Amerikanen, Chinezen, of welk land met een hoog militaire technologie hier tijdens oorlogstijd geen antwoord op hebben? La me nie lache!!

1 Reactie
SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra21 sep. 2013 - 18:03

== Ook dat magische 'stealth' is een wassen neus. Denkt men nou heus dat de Russen, Amerikanen, Chinezen, of welk land met een hoog militaire technologie hier tijdens oorlogstijd geen antwoord op hebben? La me nie lache!! == Er bestaan VHF-radarsystemen die de JSF gewoon kunnen zien, en die zijn al ingebouwd in de Russische Sukhoi's.

[verwijderd]
[verwijderd]21 sep. 2013 - 18:03

De JSF is gewoon onzin. De Russen en Chinezen beginnen geen oorlog, want dat is ook de vernietiging van hun eigen land. Mochten die Russen toch beginnen, dan valt er per direct een atoombom op Volkel en zijn als die JFS-ers verbrand.

2 Reacties
MichelReiziger
MichelReiziger21 sep. 2013 - 18:03

***De JSF is gewoon onzin. De Russen en Chinezen beginnen geen oorlog, want dat is ook de vernietiging van hun eigen land. Beetje voorbarige conclusie. Er is juist een grote kans dat zowel China als Rusland wel een conflict beginnen. Zuid-oost Azie barst op dit moment van de grens geschillen, al dan niet om economisch-nationalistische redenen. China, Philippines, Taiwan, Korea, Japan, India en Pakistan. Daarnaast hebben we dan nog het conflict Syria, wat zonder ingrijpen van de UN zal uitgroeien tot een groot regionaal conflict. ***Mochten die Russen toch beginnen, dan valt er per direct een atoombom op Volkel en zijn als die JFS-ers verbrand.*** We moeten gewoon niet uitgaan van 'clown' Timmermans zijn excuses voor de aanschaf. Met de Nederlandse bijdrage met de JSF los je geen gewapende conflicten op, guerrilla boeren met high tech wapens... De arrogantie om er vanuit te gaan dat 'het volk' in dit soort domme excuses trpat...je moet maar durven.

Ratelaar
Ratelaar21 sep. 2013 - 18:03

Dus is het wijzer te investeren in de krijgsmacht zodat we meer JSF's kunnen aanschaffen en deze verspreiden over meerdere locaties. De stelligheid waarmee jij beweert dat de Russen in voorkomend geval dan toch een kernbom zullen gooien vind ik erg kort door de bocht. Je opvatting komt nogal fatalistisch over. Vergeet Israel niet, 7,7 miljoen inwoners, omringd door vijanden en na verschillende aanvallen bestaan ze nog steeds.

gabrielm2013
gabrielm201321 sep. 2013 - 18:03

Ik heb geen JSF-fetisch maar heb ik wel het JSF-debat de laatste paar jaar met veel interesse gevolgd, net zoals andere Nederlanders, neem ik aan. Vorige week las ik in papier editie van de Volkskrant thuis dat b.v. Australië 100 JSF toestellen gaat kopen, Noorwegen 52 JSF toestellen enz. Als ik dit JSF-debat goed begrijpt heb, het is op dit moment echt alsof Nederland het enige land ter wereld JSF toestellen gaat kopen. Waarom is ons land de laatste tijd zo aan zichzelf gekeerd?. Ik dacht altijd dat Nederland over het alemeen een open en ruimdenkend land is en daarom is Nederland ook zo gerespecteerd elders, overal ter wereld.

1 Reactie
steppewolf
steppewolf21 sep. 2013 - 18:03

Ook in die landen is de jsf-lobby ijzersterk net als bij ons. Zuid Korea is wel afgehaakt omdat ze volgens hun wet alleen gelimiteerde overschrijdingen van het budget mochten maken. De jsf ging daar over heen. Een gezonde wettelijke bescherming zou ik zeggen. Iedereen duwt de beslissende stemming steeds weer voor zich uit. Als er 1 uitstapt zou de rest als een rij dominostenen kunnen volgen. Vandaar dat de lobby alles uit de kast haalt en onze volksvertegenwoordigers zijn daar vatbaar voor.