Joop

PvdA doet niet mee aan 'participatiesamenleving' van Rutte

  •  
12-11-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
hans_300.jpg
Update: Nu met video: Voorzitter Hans Spekman neemt afstand van boodschap troonrede
Het was de meest opvallende passage uit de troonrede. Premier Rutte liet de nieuwe koning Willem-Alexander een nieuwe tijd aankondigen: de verzorgingsstaat is passé en burgers moeten het zelf redden in de ‘participatiesamenleving’. De PvdA noemt dat nu ‘onzinnig’.
Video vanaf circa 21:00
De koning sprak:
De klassieke verzorgingsstaat verandert langzaam maar zeker in een participatiesamenleving. Van iedereen die dat kan, wordt gevraagd verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen leven en omgeving. (…) De omslag naar een participatiesamenleving is in het bijzonder zichtbaar in de sociale zekerheid en in de langdurige zorg.
Naar verluidt heeft de premier zijn coalitiepartner op geen enkele manier gekend in die revolutionaire boodschap. Diederik Samsom zei na Prinsjesdag bij Pauw & Witteman dat hij zijn wenkbrauwen gefronst had bij het horen van de term participatiesamenleving. Oud PvdA-leider Wouter Bos haalde in de Volkskrant fel uit naar de boodschap. Het kon volgens hem niet waar zijn dat de PvdA instemde met het afschaffen van de verzorgingsstaat. Nu blijkt dat ook Hans Spekman niets moet hebben van de boodschap uit de Troonrede. Dat zegt hij dinsdagavond in het NCRV opinieprogramma Altijd Wat. De Volkskrant schrijft in een voorbeschouwing:
7334359188_6e20251273_m
In het NCRV-televisieprogramma Altijd Wat neemt Spekman, in gesprek met Frénk van der Linden, vanavond afstand van die interpretatie. ‘Het is in mijn ogen te veel: ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en dan ben je het beste af. Dat is een definitie die ik onzinnig vind, waar ik me niet in herken.’ Volgens Spekman redeneert Rutte te veel dat pech bijna niet bestaat in het leven, je hebt het allemaal in eigen hand. ‘Debat is wat ik graag zie, maar niet dwingend en niet primair gericht op een kleinere overheid. Dat vind ik fout. (…) Wij hechten zeer aan de verzorgingsstaat’, aldus de PvdA-partijvoorzitter.
De strategie van Rutte om de verzorgingsstaat te ontmantelen komt in grote lijnen overeen met soortgelijk politiek beleid van conservatieven in andere landen. De verzorgingsstaat, die na de Tweede Wereldoorlog in het leven werd geroepen om armoede en sociale misstanden uit te bannen, is conservatieven al langer een doorn in het oog. Bij de Britse conservatieve premier David Cameron bijvoorbeeld kwam vandaag de aap uit de mouw. In 2010 beweerde hij nog dat zijn bezuinigingsbeleid beslist niet ideologisch was, nu zegt hij dat de bezuinigingen permanent zullen zijn om zijn ideologische doel van een kleine overheid te realiseren.
cc-foto: PvdA

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (50)

JoopSchouten
JoopSchouten12 nov. 2013 - 11:53

Ja, ja. Ondertussen wel meedoen aan de op neoliberalisme gestoelde kaalslag. Babbels voor de bühne dus.

Patrick Faas
Patrick Faas12 nov. 2013 - 11:53

"Participatiesamenleving," is een eufemisme voor privatisering en terugtrekking van de staat. Blij dat eindelijk iemand in de PvdA mijn strijd tegen die ontwikkeling gaat delen en helemaal goed dat het Spekman is.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen12 nov. 2013 - 11:53

[De PvdA noemt dat nu 'onzinnig'.] Het is niet de PvdA, maar Spekman, hij mag dan partijbons zijn, maar spreekt niet werkelijk namens de partij. De PvdA heeft zelf de troonrede opgesteld, het kabinet spreekt immers met 1 mond. Spekman is weer eens puur voor de Bühne bezig, zichzelf profileren. Het zou Spekman sieren als hij dat erbij vertelde zoveel is ie ons tenslotte wel verschuldigd met zijn "hele eerlijke verhaal" belofte.

madwim
madwim12 nov. 2013 - 11:53

De geloofwaardigheid van de PvdA als sociaal democratische partij ligt al lang bij het grofvuil. Genadeloos zal de partij worden afgestraft eerst bij de verkiezingen voor de gemeenteraad dan de 2e kamer. Ontmantelen van de verzorgingsstaat is een rechts credo zolang als rechts bestaat. Dat had meneer Spekman en zijn compaan Samsom kunnen weten , en wisten zij ook. Toch meelopen zal consequenties hebben, laat maar eens op.

Jan Jansen2
Jan Jansen212 nov. 2013 - 11:53

Daar doet de PvdA niet aan mee? In elke gemeente waar de PvdA de scepter zwaait is dwangarbeid door werklozen gemeengoed.

Ratelaar
Ratelaar12 nov. 2013 - 11:53

Vadertje staat bepaalt wel wat het beste is voor haar burgers. Veel belasting innen om vervolgens uit te delen en in allerlei instuten waar vreemden van wieg tot graf voor je zorgen. Degenen die niet willen werken liften mee op het kapitaal van anderen. Dat kan ik niet echt solidair noemen. Solidariteit is naar mijn mening zorgen voor anderen uit naasteliefde en omdat je verantwoordelijk voelt voor de ander. Niet omdat de staat dat voor jou regelt. Eigen verantwoordelijkheid.

degreune
degreune12 nov. 2013 - 11:53

Het is zo verdomde terecht jammer dan NIEMAND Spekman meer gelooft. We blijven niet achterlijk !

Klapschaats2
Klapschaats212 nov. 2013 - 11:53

Hoeveel PVDA' s zijn er eigenlijk? Zouden de heren Spekman en Samsom elkaar wel eens spreken over bijvoorbeeld: gedeelde principes, uitgangspunten, politiek wisselgeld en boodschappen naar de verder krimpende achterban? Het lijkt op een vast patroon: in de TK en het Kabinet wordt met karrevrachten geld naar zeer improductieve beleidsdoelstellingen geleid (mede dankzij D66 nog honderden miljoenen meer), in de TK heerst absolute stilte, en de heer Spekman komt keer op keer met ideologische vergezichten. Prachtig voor als de avonden langer worden, en het haardvuur knispert; maar je zult maar niks te makken hebben met de komende feestdagen. Een stil gevallen binnenlandse vraag, een epische EU goedwilligheid en torenhoge fiscale afroming van de nog werkenden doen de rest gedurende deze kabinetsperiode. Nooit waren VVD en PVDA dichter bijeen. Nooit was het politiek onoverzichtelijker, nooit was het desastreuzer.

Thom Holterman
Thom Holterman12 nov. 2013 - 11:53

De politiek leider van de PvdA, dhr. Spekman, doet niet mee met het omzetten van de verzorgingsstaat in een zichzelf reddende participatiemaatschappij. Maar in welke wereld heeft dhr. Spekman geleefd? Al jaren doet zijn partij van harte mee in deze omzettingsactie, zoals die door neoliberalen is bedacht. Dit speelt tot en met het heden in de combinatie Rutte/Samsom. In de Franse situatie is precies hetzelfde aan de orde, dus dat werkt aardig als spiegel: François Hollande presidentskandidaat / François Hollande president. Die twee posities: een wereld van verschil. Maar bedenk: deze ‘socialist’ heeft zich al in 1983 tot het neoliberalisme gericht, zo komt naar buiten. Samen met enkele kornuiten schreef hij met hen onder één pseudoniem (Jean François Trans) een tekst getiteld ‘La gauche bouge’ (Links beweegt; uitgekomen in 1985). En in welke richting wordt bewogen: het neoliberalisme. In zijn ‘Who’sWho’ verzwijgt Hollande die tekst, zo is te lezen in het november nummer van ‘Siné Mensuel’, dat ik onlangs besprak; zie: http://libertaireorde.wordpress.com/2013/11/10/over-grote-werken-het-dominante-kwaad-en-revolutionaire-maatregelen/ En dhr. Spekman weet van niets en doet nu alsof het hem duidelijk is geworden dat de PvdA op de verkeerde weg zit. Dit gelooft toch niet meer?

Zjenny
Zjenny12 nov. 2013 - 11:53

Behalve dieren , die gaan de megastallen in...lekker particieren tot de dood erop volgt. Marianne Thieme ‏@mariannethieme 1h .@PvdA stemde vandaag tegen motie megastallenverbod die NB eerder door voormalig kamerlid @sharon_dijksma (nu staatssecretaris)was ingediend

TheBigLebowski
TheBigLebowski12 nov. 2013 - 11:53

Die term alleen al; "participatie-maatschappij". Brrr. Arbeit macht frei ja!!?

Zjenny
Zjenny12 nov. 2013 - 11:53

http://nos.nl/tekst/574170-verplichte-tegenprestatie-bijstand.html Wat dacht je hiervan Spekman? Bijstand als slavenpool.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman12 nov. 2013 - 11:53

Och gut, er komen gemeenteraadsverkiezingen aan... Als Spekman dit echt meent had hij dit al veel eerder kunnen melden, nietwaar?

Rode druppel
Rode druppel12 nov. 2013 - 11:53

Spekman probeert de afstraffing bij de volgende verkiezingen te verzachten. A zeggen en B doen, dat is de PvdA. Moge zij weggevaagd worden bij de gemeente en Europese verkiezingen.

jvanhall
jvanhall12 nov. 2013 - 11:53

Dit werkt nu toch niet meer? Hoe vaak kun je links beleid beloven en keihard rechts beleid uitvoeren? Hans Spekman kan beter bedanken bij de PvdA en gewoon SP-lid worden. Want dit soort mooipraterij klinkt inmiddels heel ongeloofwaardig uit de mond van prominent lid van een neoliberale partij.

Uilenspiegel
Uilenspiegel12 nov. 2013 - 11:53

Spekman kan zeggen wat hij wil, zijn aartsconservatieve PVVDA steunt neo-liberaal afbraak beleid. PR helpt niet meer.

WendyB2
WendyB212 nov. 2013 - 11:53

En het nieuwste voorstel van dit PvdA-VVD regime: Gemeentes kunnen inkomenseisen gaan stellen, tot 20 jaar na vestiging in een gemeente. 20 jaar lang kun je uit je huis gezet worden, ook als je de huur nog wel kan betalen. Uiteraard is er geen enkele gemeente die niet gebruik maakt van de mogelijkheid om mensen met lage inkomens te weren. Dit gaat trouwens per definitie over werkende mensen omdat mensen met een bijstandsuitkering sowieso niet naar een andere gemeente kunnen verhuizen. Geboren en getogen in Nederland met een Nederlands paspoort wordt gewoon je verblijfsvergunning ingetrokken en je wordt tot illegaal verklaard. Burgerrechten bestaan niet meer in Nederland, alleen nog consumentenrechten. Uiteraard zal Spekman als PvdA-fractielid ook met dit wetsvoorstel in gaan stemmen. http://www.nu.nl/politiek/3627022/blok-past-rotterdamwet-kritiek.html

Gogol
Gogol12 nov. 2013 - 11:53

Als spekman en samsom dat werkelijk menen zou onmiddellijk de stekker uit dit onzalige kabinet worden gehaald. Zo niet, dan geloof ik er geen snars van.

steppewolf
steppewolf12 nov. 2013 - 11:53

Ach ja Spekman, die heeft altijd wel een links lulpraatje terwijl de regeringsfractie van zijn partij volledige medewerking verleent aan de verdere afbraak van het land en de uitlevering aan Brussel. Volstrekt ongeloofwaardige prietpraat. Er zullen wel weer verkiezingen in de buurt komen. Zo achterbaks zijn ze dan ook wel weer om misbruik te maken van de hoop op sociale verandering bij het electoraat.

tomaat70
tomaat7012 nov. 2013 - 11:53

Als Spekman zo hecht aan de verzorgingsstaat, waarom werkt hij dan mee aan de snelle ontmanteling ervan? Ik had Spekman altijd hoog zitten, totdat ook hij door de mand viel door dit kabinet mogelijk te maken en door al die rechtse maatregelen gewoon te steunen. Ik zal nooit van m'n leven ooit op de PvdA stemmen. Mocht ik ooit een alternatief zoeken voor de SP, dan ga ik voor de Partij voor de Dieren, die op sociaal terrein veel op de SP lijken.

JandeBoer2
JandeBoer212 nov. 2013 - 11:53

In dit titel van dit artikel is een vergissing gemaakt. "PvdA doet niet mee aan 'participatiesamenleving' van Rutte" moet zijn : "PvdA doet al jaren mee aan 'participatiesamenleving' van Rutte"

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai12 nov. 2013 - 11:53

Zoiets als dikke vette hamburgers eten en eigenlijk bij de laatste hap als het vet langs je kin loopt zeggen dat je vegetariër bent. Zoiets ongelofelijk mafs heb ik nog niet gehoord. Het afstand nemen van de troonrede is wel heel apart net of het koninklijk huis deze schrijft. De troonrede wordt in hoofdzaak geschreven door de ministers en wordt uitgesproken onder politieke verantwoordelijkheid van het kabinet. Dit is het geval sinds de grondwetsherziening van 1848, waarbij de ministers verantwoordelijk werden voor al het doen en laten van de Koning. Toenmalig minister-president Ruud Lubbers zei rond 1992 dat het een misverstand was te denken dat de koningin de troonrede alleen voorleest. Lubbers noemde de troonrede een co-productie, waar hij en de koningin "vele tientallen uren samen op zaten te werken". Zijn opvolger minister-president Wim Kok zei hierover in 1996: "de Koningin heeft een eigen rol, die bestaat uit het stellen van vragen en het geven van adviezen". 42 dagen voor Prinsjesdag krijgen de ministers het verzoek hun aandeel in de troonrede te leveren. Op dat moment liggen intern al ambtelijke tekstvoorstellen klaar. Elk departement moet een plaats krijgen in de opsomming van beleid, en departementen streven naar maximalisatie van hun inbreng. De tekst van de troonrede wordt door velen bewerkt voordat deze wordt uitgesproken. De minister-president heeft daarbij de regie: hij moet ervoor zorgen dat het een alomvattend en samenhangend verhaal is met een logische lijn. Een eerste concept wordt in de ministerraad behandeld. En het kan dus niet zo zijn als er maar twee regeringspartijen zijn deze tekst de heer Spekman rouw op zijn dak valt. Nee het is het zoveelste beeld van een politieke partij die tussen zijn daden en woorden kilometers verschil maakt. Bij monde van de heer Spekman zou je bijna geloven dat we te maken hebben met een links progressieve partij terwijl de daden zijn die van een rechtse regentenclub.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa12 nov. 2013 - 11:53

Spekman probeerde een druppeltje water te geven aan zijn uitgestorven rode roze, in de hoop dat zijn uitgestorven rode roze half-recht op te krijgen, om bij het raam van de komende gemeenteraadsverkiezingen te zetten?

HomoRidenti
HomoRidenti12 nov. 2013 - 11:53

Volgens Klijnsma mag je dan gekort worden op je uitkering, als je niet voldoende 'participeert'. En die truien zijn w.d.b. ook al op het randje van onverzorgd. Dus pas op met wat je zegt he, Spekman..

MarjoleinS2
MarjoleinS212 nov. 2013 - 11:53

" PVDA doet niet mee aan de participatiesamenleving van Rutte" Nou dit rijmt dan lekker met de nieuwe plannen van staatssecretaris Klijnsma van sociale zaken :-(

boswachter2
boswachter212 nov. 2013 - 11:53

PvdA is echt serieus bezig. Citaat ui Trouw: De afwezigheid van vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) bij onderhandelingen tussen kabinet, coalitie en vijf oppositiepartijen over pensioenen maandag heeft gezorgd voor ontsteltenis in de Tweede Kamer. Asscher was afwezig, omdat hij Sint-Maarten wilde vieren met zijn kinderen.

[verwijderd]
[verwijderd]12 nov. 2013 - 11:53

We weten allang wel dat PvdA voor segregatie staat en waar die polarisatie toe leidt zien we in afbraak Nederlandse cultuur met als actueel voorbeeld Sinterklaasfeest. En sdtraks zal Kerstfeest, Sint Maarten etc aan de beurt zijn.

1 Reactie
lembeck
lembeck12 nov. 2013 - 11:53

Die feesten zijn natuurlijk vele malen belangrijker dan de Zorg, de chronisch zieken en gehandicapten, de jeugd die in problemen komt, de ouderen en de minima.

drsAndus
drsAndus12 nov. 2013 - 11:53

Beetje laat hè Spekman? Oh ja, gemeenteraadsverkiezingen voor de deur!

1 Reactie
lembeck
lembeck12 nov. 2013 - 11:53

Precies! Er zijn al meer Haagse politici gehoord die nu opeens minder erge dingen zeggen en dat zij zullen zorgen dat het allemaal wel zal meevallen, maar zodra hun partijen de verkiezingen gewonnen hebben, is het weer hetzelfde liedje als voorheen. Het probleem is natuurlijk dat de domme kiezer er weer finaal zal intrappen. Helaas.

toshiba
toshiba12 nov. 2013 - 11:53

En wat betekent dit nu concreet Spekman? Gaat de pvda fractie zich nu anders opstellen? hoe kijkt Ascher en Dijsselbloem hier tegen aan? Gaan die nu ook een andere koers varen? Vragen,vragen,vragen.

1 Reactie
Gogol
Gogol12 nov. 2013 - 11:53

Ik denk dat je zelf het antwoord op die vragen wel kunt invullen. Heel voorspelbaar, helaas.

[verwijderd]
[verwijderd]12 nov. 2013 - 11:53

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Gogol
Gogol12 nov. 2013 - 11:53

" Misschien is de representatieve democratie wel achterhaald! Dit is nl. Een schijndemocratie gebleken.. " Ik kom de laatste tijd ook vaak tot die conclusie. Mijn gemeente heeft morgen gemeenteraadsverkiezingen en wil maar wat graag de illusie wekken dat het stemmen uitmaakt. Intussen is het volk niets gevraagd over de gemeentelijke herindelingen maar moeten we nu ineens stemmen nu het al beslist is. Niets representatief, het is gewoon voor ons besloten en achteraf krijgen we de illusie nog een kleine inbreng te hebben.

[verwijderd]
[verwijderd]12 nov. 2013 - 11:53

Spekman wees dan een man en trek de stekker uit dit rampenzooitje Maar eerst je kop houden en dan bij een onbetekend journalist van de NCRV zeggen dat je er niet mee eens bent geeft geen blijk van daadkracht Sta ergens voor man !!! Verwacht een dezer dagen een verklaring van Spekman dat hij het zo niet bedoelt heeft. Lafaard!!

1 Reactie
lembeck
lembeck12 nov. 2013 - 11:53

Deze keer ben ik het helemaal met je eens, Truus.

[verwijderd]
[verwijderd]12 nov. 2013 - 11:53

Een participatie samenleving is best oké, zolang er maar voor de pechhebbers onder ons wordt gezorgd, zoals de ernstig zieken, gehandicapten enzovoorts. Die mensen kunnen er niets aan doen dat ze ziek zijn en proberen met een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beter te worden, aangezien niemand ziek wil blijven. Profiteurs, mensen die de arbeidsmarkt kunnen betreden en dat niet willen om welke reden dan ook, moet men streng aanpakken. In de kroeg ontmoette ik ooit op een dinsdagavond, ik had vakantie, een jonge man van begin dertig die weigerde aan het werk te gaan omdat hij niet wilde werken voor "die rechtse bedrijven" zoals hij stelde. Ook was ie niet van plan om maar een keertje een pak aan te trekken en zijn lange haar in een staartje te doen. Dat was een inbreuk op zijn soevereiniteit als mens. Bovendien, zei hij op een boze toon, moest de Sociale Dienst maar een pak voor hem kopen dan, maar hij had wel geld voor een of ander duur Belgisch biertje. Ik stelde voor dat hij dan maar een 2e hands pak kocht en deze liet reinigen en hopla. Nee, dat was de taak van de samenleving volgens hem. Zo'n profiteur dient niet onderhouden te worden door de Staat der Nederlanden. Hij dient gedwongen te participeren. Hij zal er ook baat bij hebben.

1 Reactie
Rootman
Rootman12 nov. 2013 - 11:53

'Zo'n profiteur dient niet onderhouden te worden door de Staat der Nederlanden. Hij dient gedwongen te participeren. Hij zal er ook baat bij hebben. ' Dit is een normale reactie. Maar geef zo'n mannetje een make-over en zet hem ergens aan het werk. Die houdt het nergens 2 weken uit, ook als hij zijn best doet. Dit is volgens mij iemand met een arbeidshandicap, waarschijnlijk met een flink psychiatrisch/ drugsverleden. Werken in een enigszins beschutte omgeving kan zoiemand goed doen, maar echt rendabel wordt het nooit.

Wilbert2
Wilbert212 nov. 2013 - 11:53

Maar in de praktijk blijft de PvdA gewoon meehelpen met het verder afbreken van de verzorgingsstaat. Je kan er de klok op gelijk zetten. Telkens wanneer de PvdA weer eens "verantwoordelijkheid neemt", stellen ze er weer een links praatje tegenover. Meestal bij monde van Spekman, die nú juist verantwoordelijkheid voor het kabinetsbeleid probeert te ontlopen. http://www.nu.nl/geldzaken/3626585/lagere-uitkering-bij-gezamenlijke-huishouding.html

1 Reactie
lembeck
lembeck12 nov. 2013 - 11:53

Dat van die kleding raakt me. Doordat mensen sinds dit jaar er bijna maandelijks verder op achteruit gingen en die trend zich doorzet in 2014, hebben de mensen geen geld om fatsoenlijke kleding aan te schaffen. Dress for Success bestaat niet in het hele land. Er zouden tientallen nieuwe winkels moeten komen met prima, gekregen kleding van top kwaliteit, zodat deze mensen alsnog geholpen kunnen worden. Mevrouw Klijnsma heeft er ook voor gezorgd dat wat we aan 'vermogen' mogen hebben per 1 januari eventjes met 1000 euro verlaagd wordt. M.a.w. deze regering, inclusief de PvdA, doet er ALLES aan om de minima letterlijk verder in de armoede te storten en vervolgens de schuld geven dat ze 'het' niet goed doen. Het is werkelijk ongelooflijk.... Ben blij dat ik nu nog iets meer dan 300 dagen moet tot mijn pensioen. Dan ben ik van die dictatoriale en zeer neerbuigende regels af.

WendyB2
WendyB212 nov. 2013 - 11:53

"Vraag niet wat de overheid voor jou kan doen, maar wat jij voor de overheid kan doen" Zo'n beetje de leus van "de participatiesamenleving". En een pervertering van de oorspronkelijke uitspraak van Kennedy. De burger als slaaf en eigendom van de BV Nederland. VOC, toch?

1 Reactie
omaoeverloos
omaoeverloos12 nov. 2013 - 11:53

Nounou, ik dacht dat het erom ging eens een boodschapje voor een bejaarde buurvrouw te doen, maar blijkbaar heb ik me vergist.

WendyB2
WendyB212 nov. 2013 - 11:53

De PvdA doet natuurlijk wel gewoon mee met de afbraak en onderdrukking van de onderklasse. Zoals vandaag met PvdAer Kleinsma die nog meer perverse regels bedenkt voor de bijstand: Ouders die gedwongen hun kinderen op straat moeten zetten, werklozen in een isoleercel omdat zelfs een gezamelijke huiskamer verboden wordt en homo's en transgenders die gekort kunnen worden als ze zich naar de mening van de ambtenaar teveel uitzien als zodanig. De armen worden gekeurd door de modepolitie en als ze er armoedig uitzien (geen geld voor een Armani-pak) dan worden ze nog eens verder gekort op de uitkering. http://www.nu.nl/geldzaken/3626585/lagere-uitkering-bij-gezamenlijke-huishouding.html Dit allemaal met de goedkeuring van onder andere Spekman. Want geen enkel fractielid zal ooit tegen de kadaverdiscipline stemmen. (zelf wordt 'ie natuurlijk niet gekort op de uitkering vanwege zijn sjofel uiterlijk).

1 Reactie
lembeck
lembeck12 nov. 2013 - 11:53

Bedankt voor beide links, Wendy. Het wordt me koud om het hart...

[verwijderd]
[verwijderd]12 nov. 2013 - 11:53

Participatie moet je niet alleen willen maar ook kunnen. Veel mensen hebben gewoon niet de sociale eigenschappen om in zo'n verhaal te passen. En dan gaat het heus niet altijd om mensen met een asociale inslag. Vormen van grote verlegenheid of traumatische jeugdervaringen kunnen een mens tekenen. En je natuurlijk ook ongeschikt maken als mantelzorger omdat je bij elk contact herinnerd wordt aan wat je in je jeugd werd aangedaan door degene waarvoor je nu ineens geacht wordt als mantelzorger te functioneren. Maar laten we gewoon eerlijk zijn: we zijn in de handen van een neo-liberaal kabinet die vindt dat iedereen die hulp nodig heeft maar moet stikken en de winsten van het bedrijfsleven prioriteit hebben. Dit zijn woordenspelletjes, begrippen die verzonnen worden om een mensvijandig beleid met fraaie woorden te rechtvaardigen. We zijn rijk genoeg maar we hebben het niet voor onze kindertjes, ouderen en zieken over om fatsoenlijk voor hen te willen zorgen. Liever allemaal met het modernste smart-phone'tje of i-pad in de trein zodat je je medemens niet eens hoeft aan te kijken! Tot je die medemens bent die juist van aandacht afhankelijk is. Maar daar denk je pas aan als het zover is, dat je daar nu de omstandigheden voor schept dat je later in nood zal zijn, ach, dat kost teveel denktijd. Liever maar naar de winkel voor het volgende elektronische fopspeentje.

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger12 nov. 2013 - 11:53

***Participatie moet je niet alleen willen maar ook kunnen. Veel mensen hebben gewoon niet de sociale eigenschappen om in zo'n verhaal te passen.*** Niet alleen dat, er zijn ook cultureel (religieuze) redenen dat mensen niet kunnen of willen meedoen aan een zogenaamde participatie samenleving. Ik zie bijv. een moslima niet de billen wassen van haar PVV stemmende buurman, die buurman zal het bij haar ook niet doen. Er zijn zat minder extreme voorbeelden wat aangeeft dat het niet gaat werken. ***Maar laten we gewoon eerlijk zijn: we zijn in de handen van een neo-liberaal kabinet die vindt dat iedereen die hulp nodig heeft maar moet stikken en de winsten van het bedrijfsleven prioriteit hebben.*** Laten we eerlijk zijn: een particpatie samenleving MAAK JE NIET. Dat moet (=cultuur gerelateerd) groeien, gezien de huidige Nederlandse 'samenleving' is die kans erg klein dat dit werkelijk ook (naar droombeeld van de participatie kruisridders) werkelijk vorm gaat krijgen. We krijgen, dat is nu al een splitsing in zorg. Strakjes (nu) krijg je mensen die voldoende geld hebben om private zorg in te kopen, je krijgt wijken/gebieden waar dit mogelijk gezamelijk wordt ingekocht, en je krijgt wijken gebieden waar grotendeels mensen zijn aangewezen op (alleen) familie/kennissen en eventuele noodhulp. ***Dit zijn woordenspelletjes, begrippen die verzonnen worden om een mensvijandig beleid met fraaie woorden te rechtvaardigen. We zijn rijk genoeg maar we hebben het niet voor onze kindertjes, ouderen en zieken over om fatsoenlijk voor hen te willen zorgen.*** Een ieder met een greintje verstand snapt dat onze 'samenleving' cultuur gerelateerd niet geschikt is voor een participatie droombeeld wat menig politicus ons nu wijs maakt. Het bljift trouwens niet bij ondersteunende zorg thuis bij buren of familie, Plannen (althans in deze gemeente) gaan al veel verder. Onderhoud in groen, gezamnelijk wijktoezicht. De (lokale) overheid trekt zich terug, onder het excuus van burgerparticipatie.

msj_meijerink
msj_meijerink12 nov. 2013 - 11:53

Als je het allemaal zo nodig zelf wilt regelen: doen. Dat moet je kunnen aangeven, maar dan wel expliciet aantoonbaar! Echter, alle mensen die dat te veel werk vinden, zijn 'vergeten' en of zelf niet kunnen, moeten geholpen worden door de staat. Dat is een soort morele plicht voor de samenleving.

1 Reactie
lembeck
lembeck12 nov. 2013 - 11:53

Je vergeet de mensen voor wie dan een brug te ver is. Je vergeet de mensen die niet zelfstandig zoveel zaken kunnen regelen en die niet kunnen rekenen en met geld omgaan. De mens is geen eenheidsworst van de Hema, allemaal hetzelfde. Ervan uit gaan dat iedereen kan wat jij kunt, is inderdaad het Credo van de VVD. Daarmee laat je merken niet te willen accepteren dat er mensen zijn die anders denken en redeneren en dat er mensen zijn die al de nieuwe verplichtingen simpelweg niet aan kunnen. En toch wil je ze blijven afrekenen, zoals jij denkt dat normaal is in jouw ogen. Je ontkent de diversiteit onder mensen.

lembeck
lembeck12 nov. 2013 - 11:53

Misschien moet Hans even dit lezen: http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/23911_kabinet_houdt_uitkering_onverzorgden_en_burkadraagsters_in/ En deze: http://www.sp.nl/werk/nieuwsberichten/15416/131113-spekman_had_gelijk_gezinsbijstand_is_rampzalig.html Hans is kennelijk vergeten wat hij eerder zelf zei hierover.... Nu mag het opeens wel dan?

1 Reactie
adriek
adriek12 nov. 2013 - 11:53

Ja, Nee, Maar, Raven toch! Dingen zeggen en dingen doen heeft in regeringsland niet veel met elkaar te maken, dat weet je toch? Dingen zeggen heeft te maken met opkomende verkiezingen. Dingen doen heeft te maken met eigenbelang, lobbyclubjes, vriendjes en politiek. Heel misschien heeft landsbelang en het welzijn van de burgers er ook nog mee te maken.