Joop

Publieke omroep wordt grotendeels reclamevrij

  •  
05-06-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Schermafbeelding 2019-06-05 om 17.10.11
NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij. Dat is het gevolg van een coalitieakkoord over de toekomst van de publieke omroep. Pas na 20.00 uur zal op de televisiezenders reclame worden vertoond, online wordt de publieke omroep geheel reclamevrij. Ook zijn afspraken gemaakt over een nieuwe koers voor NPO 3 en voor de financiering van omroepen.
De veranderingen in het akkoord zijn het grootst voor het derde net. Programma’s van de publieke omroep zullen grotendeels van NPO 3 verdwijnen en plaatsmaken voor uitzendingen van regionale zenders. Het wegvallen van de reclame-inkomsten op de drie publieke zenders en online zal door de overheid deels worden gecompenseerd.
De verplichte ledenaantallen die de omroepen moeten hebben worden flink verlaagd. Nu moet een omroep minimaal 150.000 betalende leden hebben, dat wordt 50.000. Die wijziging betekent waarschijnlijk de redding voor kleine omroepen als WNL en Human die nu de status van aspirant-omroep hebben. Aspirant-omroep Powned, dat amper 25.000 leden heeft, verliest zijn vergunning. Bij de verdeling van het geld voor de omroepen wordt de grootte van een omroep minder bepalend. De kleine omroepen gaan er financieel op vooruit, ten koste van de grotere omroepen.
Bronnen: NOS, RTL Nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (26)

Spanveer
Spanveer8 jun. 2019 - 10:30

Minder reclame is weer een halfbakken oplossing ingegeven door de Nederlandse zuinigheid. Het kost de minister te veel geld de omroep voor het gemis van alle ster inkomsten te compenseren. Ster vrij zou een mooi begin kunnen zijn om de PO beter te profileren. Geen zendercoördinatoren meer, geef omroepverenigingen de ruim te zelf te bepalen wat ze willen uitzenden en op welk tijdstip. Dan krijgt de PO weer de plaats en de functie die haar toekomt.

Grietje Genot
Grietje Genot6 jun. 2019 - 8:59

De missie van de VVD is bijna geslaagd: de nekslag voor de publieke omroep is bijna voltooid. De luizen in de pels zijn verdelgd. Het sjoemelen kan, onbespied, door. Het idee dat je je eigen tegenspraak en oppositie moet organiseren beviel hen nimmer.

1 Reactie
Rutger Groot
Rutger Groot6 jun. 2019 - 20:55

Het werd hoog tijd dat die hinderlijke reclames stopten, de publieke omroep krijgt zat geld voor goede programma's. Nu nog ff met de stofkam door de omroepverenigingen want die voegen weinig toe (mooi in kaart gebracht door Lubach) en dan nog even kritisch kijken naar het programma aanbod (reisbureau NPO?) en dan kan er weer meer onderscheidende kwaliteit geboden worden: ik wordt weer fan: hup NPO

Geesteman
Geesteman6 jun. 2019 - 8:46

Ik hoor om me heen alleen maar positieve reacties over minder reclame bij de NPO. Dat er eventueel reclamegeld naar de commerciëlen zal gaan maakt niemand zich druk. (Ik werk niet bij de NPO dus mijn inkomen zal het niet treffen). Er word vaak geroepen de NPO zend programma's uit die ook door de commerciëlen kunnen worden uitgezonden. Reclame is bij uitstek zoiets. En als die wat meer geld verdienen mogen we misschien verwachten dat de rest van hun programmering wat meer kwaliteit zal hebben. Die verwachting zal wel ijdel zijn want ook rond de meest afschuwelijke goedkope puin programma's word reclame verkocht. En bn'ers kunnen nog wel wat geld gebruiken. Maar de verontwaardiging gaat hoofdzakelijk over geld. Wat de kijker wil telt hierin niet mee.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt6 jun. 2019 - 17:28

In het programma M werd, terecht, vind ik, het volgende punt gemaakt: de reclame waaraan je je vooral ergert, is die reclame steeds door de programma's, films heen. Dat gebeurt bij de publieke omroep niet. Dat gebeurt juist bij de commerciélen. De reclame bij de publieke zit tussen de programma's in. Niet eens zo vervelens. Maar vooral: de reclame's leveren de omroep een belangrijke bron van inkomsten. Dit is gewoon een manier van de publieke omroep de nek omdraaien, zoals Grietje Genot beschrijft. Ik noem het dictatoriaal rechts, die manier (zoals Trump, Erdogan , Wilders, Baudet: ondemocratisch zaken de nek omdraaien, omdat ze je niet bevallen)

Klaas Punt
Klaas Punt6 jun. 2019 - 20:39

Ik vind beperking van reclame op TV een goede zaak. Trouwens ook in treinen, bussen, langs de wegen, op de verhuurde rotondes zou matiging getuigen van goede smaak. Gelukkig is wat TV betreft een goed alternatief, de BRT en de BBC. Ik ben dus een TV-Belg geworden. En ja, inderdaad naar die rondetafelconferenties, die in goed Nederlands talkshows genoemd worden kijk ik nooit.

Geesteman
Geesteman7 jun. 2019 - 9:39

@vdbemt Die reclames tussen de programma's is meestal de reden dat ik wegzap naar een andere zender. Dan na 20 zenders afgezapt te hebben is er iets wat even geen reclame heeft. Vijf minuten want dan is er weer een reclameblok. Terug naar de NPO val daar in een programma wat bijna afgelopen is en weer tien minuten reclame moet doorworstelen om het volgende programma te volgen. Hoe gek is het dat niemand meer tv wil kijken.

Freek74
Freek746 jun. 2019 - 8:05

Ik hoop wel dat Zapp op NPO 3 blijft bestaan. Er is geen omroep die op zo'n goede manier educatief leuke programma's te bieden heeft. Mijn zoon kijkt heel graag naar Checkpoint, Klokhuis, Willem Wever, Jeugdjournaal e.d. Ik hoop niet dat ze naar YouTube of de commerciëlen gestuurd worden door dit besluit.

Handige harry
Handige harry6 jun. 2019 - 6:59

Nu betalen grote multinationals het salaris van Mathijs in de vorm van reclame. Nu mogen wij dat weer betalen. Ik had liever wel reclames, gewoon opnemen en doorspoelen.

mjansen2
mjansen26 jun. 2019 - 6:54

he,he als de NPO zich nu ook nog kwalitatief meer gaat onderscheiden is er reden om eens wat vaker NPO te kijken

1 Reactie
vdbemt
vdbemt6 jun. 2019 - 17:29

Dat wordt ze anders, met keer op keer minder geld, knap lastig gemaakt.

Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins26 jun. 2019 - 0:19

Prachtig dat er eindelijk aandacht worst besteed aan de NPO en hopelijk gaaf vooral de VARA er flink op vooruit. Dat heeft de VARA ook wel verdiend. Helemaal mooi is dat het racistische Powned gaat verdwijnen. Wel jammer dan WNL kan aanblijven

1 Reactie
Nico de Mus
Nico de Mus6 jun. 2019 - 7:34

!!Dat heeft de VARA ook wel verdiend!! Verdiend? waarmee? Met die salarissen die afgetopt worden?

Sam V
Sam V5 jun. 2019 - 18:14

Daarmee kijkcijfers irrelevant makend. Maakt niet uit als er geen hond naar kijkt. Het geld is toch al binnen. Als dit leidt tot minder dom vermaak op deze drie zenders ben ik voor.

JohnVKR
JohnVKR5 jun. 2019 - 17:44

Waar is dit bizarre besluit een oplossing voor? Het is nergens een oplossing voor. Wie wordt er beter van dit bizarre besluit? Niemand! Of wacht, toch wel... buitenlandse mediabedrijven als Facebook en Google worden hier beter van, want de reclame euros die nu niet bij de NPO kunnen worden besteed zullen nu voor een groot deel naar het buitenland gaan. Het is dus eigenlijk een staatsvijandig besluit.

3 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt5 jun. 2019 - 18:42

John, ik denk dat je het niet begrijpt. De reclamemogelijkheden op de publieke omroep wordt schaarser, dus de prijs per seconde hoger. Je dacht toch niet dat mensen die nu Nederlandse TV-programma's bekijken nu naar andere technologie grijpen om die reclame te zien. Met reclame gaat het erom jouw publiek te bereiken en door herhaling van de boodschap een koper/volger te vinden. Een staatsvijandig besluit? John, ik denk dat er veel mensen in ons land een reclamevrije ervaring op prijs stellen. Het is dus eerder een menslievend besluit. Maar op RTLs, Veronica of SBS zal nog meer dan genoeg getoond worden om jouw lust te bevredigen, denk ik.

JohnVKR
JohnVKR5 jun. 2019 - 22:39

@Klaas Punt. NPO krijgt minder geld om Nederlandse (culturele) tv-producties te maken. Het is de NPO ook niet toegestaan zelf voor een aanvulling op deze bezuiniging te zorgen. Ze kunnen dus minder zelf produceren en zullen daardoor mogelijk meer in het buitenland inkopen. Waar een land als Frankrijk heel veel investeert in Franse culturele producties, investeert de Nederlandse regering steeds minder in Nederlandse culturele producties. De Nederlandse regering draagt de Nederlandse cultuur dus niet echt een warm hart toe. De reclame inkomsten die de NPO nu misloopt zullen elders worden besteed. Dat zal niet zomaar bij de commerciële Nederlandse zenders zijn. Die reclameblokken zitten vaak al overvol. De kans dat veel van die gelden naar buitenlandse media gaan is groot, in de wetenschap dat Nederlandse media de laatste jaren al heel veel advertentie-inkomsten zijn verloren aan buitenlandse social media bedrijven. Het geld dat naar buitenlandse media gaat zal dus niet worden geïnvesteerd in Nederlandse culturele tv-producties. Met een zwaar woord kan je dat beschouwen als vijandig tegenover producenten van Nederlandse culturele tv-producties. Erg trots op Nederland is onze regering dus niet. Deze Nederlandse regering maakt dus liever buitenlandse media rijker dan dat ze Nederlandse media rijker maakt, en streeft dus blijkbaar liever naar meer buitenlandse tv-producties dan naar Nederlandse.

Klaas Punt
Klaas Punt6 jun. 2019 - 9:09

John, ik vind goede kwaliteit TV belangrijk, en hoewel ik niet vaak naar Franse programma's kijk, keek ik wel altijd naar de TV5 films, die vaak heel goed zijn. Helaas heeft XS4ALL/KPN in hun wijsheid besloten TV5 eruit te gooien. Al jarenlang kijk ik nauwelijks naar 1,2 of 3. De meeste programma's spreken mij niet aan en de zenders zijn vergeven van reclame. Onlangs presteerden ze het zelfs om "..deze uitzending is mede mogelijk gemaakt door...XXX" te brengen. Het zijn toch echt publieke zenders. Dus ik juich verminderde reclame toe. Ach ja minder vaderlandse producties? Ik heb de laatste crimi van Nederlandse bodem, Morten, tot aan deel 3 gevolgd. Geen klik. Goede Engelse, Deense of Zweedse series zijn mij ook welkom. Dat onze regering niet trots op Nederland is beaam ik. Maar ze zijn erg trots op de grote bedrijven dat wel. Die worden ruim in de watten gelegd, soms te veel in mijn ogen. Maar we willen natuurlijk allemaal werken en de kost verdienen, toch?

ruma ankka
ruma ankka5 jun. 2019 - 17:12

Reclame op NPO is heilig vergeleken met bij voorbeeld National Geographic. Een docu die volgens de programmering 50 minuten duurt is in de praktijk de helft reclameblokken om de tien minuten. Na ieder reclameblok een recap van wat daarvoor te zien was. Netto docu tijd: hooguit 20 minuten. Geef mijn portie maar aan Fikkie; naar die zender kijk ik niet meer.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde5 jun. 2019 - 15:50

Mooi, misschien dat ik dan weer ga kijken. Want reclame was de belangrijkste reden om d tv uit te laten. Bovendien is d schrijvende pers vele malen beter dan de ijdele boys en girls van tv. Het NOS journaal en Nieuwsuur zijn de meest infantoele nformatiebronnen

2 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij5 jun. 2019 - 16:48

Dus je gaat alléén vóór 20:00u NPO kijken? Als je ergens met het grootste gemak de reclame kunt ontwijken is het wel op NPO die alleen tussen de programma's reclame uitzendt.

JohnVKR
JohnVKR6 jun. 2019 - 6:57

De NOS-journaals van vóór 20 uur zijn dus nog te pruimen, maar die van ná 20 uur niet meer?

Joop den Uil
Joop den Uil5 jun. 2019 - 15:44

grote vraag: gaat kwaliteit van de programma's nu omlaag (als dat zou kunnen.... volgens mij is de bodem ongeveer bereikt), OF gaan de salarissen/bonussen/onkosten nu omlaag .... volgens mij breekt dan de pleuris uit bij de nontalenten en gaat de kwaliteit derhalve omhoog een dieu-dilemma

Dutchball
Dutchball5 jun. 2019 - 15:21

Bizarre beslissing dat de overheid dus meer aan de NPO uit gaat geven ondanks dat er steeds minder naar gekeken wordt. Ook heb ik het ledensysteem nooit begrepen omdat de inkomsten door de belastingbetalers betaald wordt en niet door de leden.

2 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij5 jun. 2019 - 17:06

Tot 2000 betaalde je kijk- en luistergeld. Toen dat werd afgeschaft verloren de publieke omroepen hun eigen inkomstenbron en werden ze een speelbal van politici die de NPO wilden afschaffen ten voordele van de commerciëlen, onder het voortdurende mom van bezuinigen. Nederland geeft vele malen minder uit per inwoner aan de publieke omroep dan de omliggende landen.

Klaas Punt
Klaas Punt5 jun. 2019 - 17:10

Is maar ten dele waar. De TV en Radio werd traditionaal verzorgd door de omroepverenigingen, en daar moest je lid van zijn. De overheid inde de kijk- en luistergelden. Op een gegeven dag besloot men die bijdrage door de belastingdienst te laten innen. Nu is dat idee geheel verdwenen, dat wel. Maar ja, effectief hebben we dan ook een staatsomroep. Het vooruitzicht dat de reclame pas na 8 uur begint is een goed begin. Maar als na achten de reclameblokken nog langer worden dan zal ik net als nu mijn gunsten verdelen over andere kanalen met minder reclame. Waarom het derde net niet geheel zonder reclame?