Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Protest conservatieve katholieken in Nijmegen tegen homovriendelijke zoenposters

  •  
10-03-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
nonnen

© cc-foto: Ben Sutherland https://flic.kr/p/5YAF7K

Een groep conservatieve katholieken protesteert zaterdagmiddag in het centrum van Nijmegen tegen de de reclamecampagne van kledingfabrikant SuitSupply. Op affiches van dat bedrijf zijn twee zoenende mannen te zien. Veel conservatieve krachten hebben moeite met die vrijheid. Dat leidde de afgelopen dagen tot vandalisme. De katholieken van de Nederlandse afdeling van de internationale Civitas Christiana, die eerder in actie kwamen voor het behoud van de racistische kenmerken van Zwarte Piet, gaan met onder meer handtekeningen inzamelen onder het publiek, meldt het AD :
“Het is een uitermate vulgaire afbeelding die niet te zien zou mogen zijn in het publieke domein”, zegt Hugo Bos, de manager van Civitas Christiana. (…) Civitas Christiana gaat van half twee tot vier uur in de buurt van het Keizer Karelplein in Nijmegen staan met spandoeken en een petitie. Die mag ondertekend worden door iedereen die ook vindt dat de posters van Suitsupply schadelijk zijn voor kinderen, aldus Bos. “Het grenst aan porno en je laat kinderen van zes jaar daar toch ook niet naar kijken op internet? Waarom dan wel buiten op straat?”

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (45)

Brave Hendrik4
Brave Hendrik412 mrt. 2018 - 9:38

Het humanistisch cultuurrelativisme heeft nog menig zieltje winnen, zo blijkt. Hoe te werk te gaan? Eerlijkheid, dunkt me. Van meet af aan moet duidelijk worden gemaakt dat het humanistisch cultuurrelativisme geen afgeronde leer is, geen verzameling keiharde dogma's en leerstellingen, maar dat paradoxen worden omarmt en worden geprezen, zonder dat deze, op hun beurt, op een voetstuk worden geplaatst. Duidelijk moet ook worden gemaakt - door voorbeelden en tableaus vivant, fresco's en straattheater en poppenkastvoorstellingen - dat de rede een prominente plaats heeft binnen het humanistisch cultuurrelativisme; met dien verstande, dat de rede altijd gegrond moet worden op axioma's en postulaten en dat daarom het humanistisch cultuurrelativisme altijd uit gevorkte mulitversums zal bestaan en zal moeten bestaan; - dat laatste is geen dogma maar een simpel empirisch feit. Wanneer wij aldus te werk gaan, aldus sprak Zoroaster, -en Wittgenstein beaamde dit met zijn befaamde uitspraak: wat gezegd kan worden, kan duidelijk gezegd worden - zal het weldra gedaan zijn met onbegrip en intolerantie.

OlavM
OlavM12 mrt. 2018 - 2:41

Deze oerconservatieve katholieken zijn wel consequent wat betreft hun schizofreen aandoende geloofsbelevenis: in het openbaar mag bijna niets, in het geniep mag officieel ook bijna niets maar in de praktijk alles, want het vlees is nu eenmaal zwak.

Bernie2
Bernie211 mrt. 2018 - 11:20

Oops, en dat uit de monden van verziekte katho's die al eeuwenlang hun Jezus in een geile HEMA-string en heftig bloedend aan een Ikea-kruis boven de deur in hun huiskamer hebben hangen? Daar hebbie nondeju geen 50 tinten grijs met zweepje meer voor nodig. Dat uit de monden van katho's die wekelijks met gestrekt been in de biechtstoel van een hitsige prelaat stappen. Voor wie zo'n stoel natuurlijk bij gebrek aan het echte werk niets anders is dan een privé pornobios waar hij zedige huisvrouwen devoot uithoort over hun zondes in de echtelijke sponde en blij is dat hij voor de gelegenheid een ruim zittend jurkje aanheeft aangetrokken. Wel drag queens beste oerconservatieven, maar geen homo's? Kom op, dit is 2018.

2 Reacties
Andreas J
Andreas J12 mrt. 2018 - 6:03

@Bernie, en als ik het zelfde stukje over LHBT zou schrijven zou het niet geplaatst worden, maar zou het zelfs strafbaar zijn. Over 2 maten meten gesproken. En je dan nog afvragen waarom mensen hier niet om staan te springen.

Bernie2
Bernie212 mrt. 2018 - 12:23

Andreas, ik sta opnieuw op voor de underdog, een kwetsbare groep gelijkwaardigen in onze maatschappij. In niets te vergelijken met de debiele rozenkrans-taliban dat een wereldwijde organisatie vertegenwoordigt waar van alles mee mis en fout is. Je zou Vaticaan BV zelfs als crimineel kunnen bestempelen. De dubbele maten waarmee deze oerconservatieven zich profileren doen mij walgen. En niet zo'n beetje ook.

JanBakker2
JanBakker210 mrt. 2018 - 18:56

Net als in Haarlem inzake de posters van Shirin Musa had de wethouder in nijmegen de katholieken moeten vragen wat zij van de posters vonden alvorens hiervoor toestemming tegeven. Trouwens zijn de posters van Shirin Musa nu ook in Amsterdam opgehangen of heeft mij dat al te confronterend maar nagelaten.

5 Reacties
Haastig
Haastig10 mrt. 2018 - 22:30

Nee zeg, je zal zelf vrij zijn te beslissen met wie je de rest van je leven het bed wil delen.... nee hoor, dat moet gewoon op commando met degene die je in de maag gesplitst krijgt. Maag? Sorry, in je vagina gedwongen krijgt. Posters zijn wel een dingetje tegenwoordig. Het problematische is natuurlijk wel dat als je de deur open zet voor “verbod op zoen-op poster”, dat dat dan ook geldt voor elke andere die “gekrenkt” wordt door een uitbeelding van liefde.

Zandb
Zandb11 mrt. 2018 - 6:45

Haastig Dat is wel weer erg rigoureus om te spreken van een "verbod op zoen op poster". Niet zo zeer wat er afgebeeld wordt op een poster dient te worden beoordeeld maar het waarom er van. En als er sprake moet zijn van een "verbod", dan lijkt me dat posters die de liefde verbeelden daar nu juist niet voor in aanmerking komen. Dat zou ik dan meer reserveren voor posters die de liefde misbruiken.

Daniel Dennett
Daniel Dennett11 mrt. 2018 - 9:28

Wat katholieken vinden van wat dan ook zou op geen enkele manier op welke beslissing dan ook mee mogen spelen.

Haastig
Haastig11 mrt. 2018 - 19:06

@Zandb Jij was toch tegen posters die liefde verbeelden? Of alleen selectief?

Zandb
Zandb12 mrt. 2018 - 9:48

Haastig Ik zal vast selectief zijn maar waar dan weer vandaan tovert dat ik "tegen posters die de liefde verbeelden ben", ik heb werkelijk geen idee. Dat komt niet van mij. Trouwens; zou ik beweren dat ik tegen posters ben waarom denkt u dan dat ik die wil verbieden?

Mang
Mang10 mrt. 2018 - 17:54

Zolang ze alleen protesteren is er toch niets mis, deze mensen zullen het waarschijnlijk een stuk netter houden dan alle extreemrechtse en extreemlinkse groeperingen

2 Reacties
Zandb
Zandb11 mrt. 2018 - 6:50

Mang Er is van alles mis met mensen die protesteren tegen afbeeldingen waarop mensen elkaar zoenen ALS/OMDAT dat mannen zijn; dat is discriminatie. Als je vindt dat je kinderen moet beschermen tegen "zoenende mannen in het publieke domein, want dat grenst aan porno" dan is er wel degelijk wat mis met zo'n standpunt.

rvb2
rvb211 mrt. 2018 - 8:26

nee dus, deze rechtsextremisten verspreiden hun christelijke haatboodschap en zijn niets netter.

Thuiszitter
Thuiszitter10 mrt. 2018 - 17:22

Mijn belijdenis van het katholiek zijn zit toch heel anders in elkaar.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon10 mrt. 2018 - 16:36

Ook onder de katholieken bevinden zich nog puriteinse religekkies, weten we dat ook weer.

BingoGrubb
BingoGrubb10 mrt. 2018 - 16:18

ja goed ben he totaal niet een met deze lui, maar hé zolang ze de boel niet slopen en het bij protesteren houden. zie ik het probleem niet

1 Reactie
Zandb
Zandb11 mrt. 2018 - 6:55

Bingo U vindt discriminatie geen probleem? U vindt dat een bewering dat kinderen beschermd moet worden "zoenende mannen in het publieke ruimte want dat grenst aan porno" maar moet kunnen?

Daniel Dennett
Daniel Dennett10 mrt. 2018 - 16:05

Die katholieken zijn misschien nog wel achterlijker dan extreem rechts.

Roel2
Roel210 mrt. 2018 - 14:58

Als twee zoenende mannen al aan porno grenst, dan wil ik niet weten waar datgene wat de pastoor met kleine jongetjes doet onder valt... Maar ja, dat gebeurt netjes achter gesloten deuren, dus niets aan de hand volgens deze conservatieve katholieken natuurlijk...

Kruimeltjes2
Kruimeltjes210 mrt. 2018 - 14:08

Ik weet niet meer wie het zei, maar het is een gouden waarheid. "Ik heb niets tegen religie, behalve georganiseerde religie." Bij elke religie heb je enge fundamentalisten, die menen te mogen bepalen, hoe anderen moeten leven.

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗10 mrt. 2018 - 17:17

Iedereen zijn eigen religie Kruimeltjes......Zolang de Trinité daarvan dan niet gaat bestaan uit...Ik, ik en nog eens ik.....

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 mrt. 2018 - 20:24

Oerconservatieve club die zich beroept op het gedachtengoed van een braziliaanse zeloot, prof. Plinio Corrêa de Oliveira. Dat houdt het verdedigen in van het gezin in de vorm van het huwelijk tussen man en vrouw en de bescherming van het leven vanaf de conceptie tot aan de natuurlijke dood en geen bemoeienis van de staat met onderwijs en opvoeding. Soortgelijke groepen in diverse buitenlanden waaronder de US.

Edwin8
Edwin810 mrt. 2018 - 14:00

Het blijft toch altijd bijzonder met religieuze mensen. Ze hebben moeite met het uitleggen aan kinderen dat mensen van hetzelfde geslacht elkaar lief kunnen hebben. Maar uitleggen dat er een onzichtbare ruimte papa bestaat die dit zondig gedrag vindt hebben ze dan weer geen moeite mee.

Nanno Zeegers
Nanno Zeegers10 mrt. 2018 - 13:40

De katholieke en protestantse gemeenschappen in het Westen hebben hun in de diverse delen van deze landen eerder maatschappelijk absoluut dominerend opgelegde opvattingen over normen, waarden, en toelaatbaar gedrag en uitingen allang opgegeven t.g.v. het voortschrijdende inzicht dat ze deze dicterende positie kwijt zijn geraakt door zich van hen bevrijdende liberale krachten. Dat verbiedt hen, of delen van hun vertegenwoordigende organisaties of leden, niet om bepaalde uitingen als kwalijk of ongewenst te verklaren. Ze zijn daar zo vrij in als anderen als zij dat zelf zijn over allerlei zaken. Net zo goed dus dat anderen de spot met hen, anderen, of zichzelf drijven, kritiek uitoefenen, of voor anderen als liever ongehoorde en slecht verdragen zaken uitdragen. De katholieken, protestanten, hebben net als moslims en al hun vertegenwoordigende organisaties alle recht om woorden en afbeeldingen af te wijzen, verwerpelijk te vinden, maar in geen geval deze te bannen uit de publieke omgeving of als geuit en aangeboden via diverse media. Alleen als het zonder meer pornografische, racistische, of letterlijk tot geweld oproepende of aanzettende zaken betreft kan het zo zijn dat ze een verbod of publieke restrictie krijgen maar anders niet. Dus moslims en hun organisaties en met hen de tegenwoordig zo opvallend met hen hierin optrekkende links-activisten hebben alle recht zich negatief te uiten over zoenende joodse mannen met moslima's zoals katholiken op zoenende nonnen, op erotische uitingen (zeker niet hetzelfde als seksistisch), en strijdbare uitingen, en zelfs geweldsfantasieën (wat nog geen oproep of aanzet tot geweld impliceert), maar in geen geval het recht om dergelijke uitingen te bannen. En dat is maar goed ook want anders kunnen hun bijbelboeken en koranteksten e.d. ook met hetzelfde (on)recht een stevige publikeke censuur verwachten tot er volgens sommigen weinig meer dan een Donald Duck-blaadje van overblijft. Kent u trouwens het prachtige kunstfoto-werk van de snel internationaal meer bekend rakende Romina Ressia? Het deed me direct hieraan denken: https://www.docdroid.net/rOifP5S/r-ressia.pdf Maar om andere redenen heeft ook het werk Piss Christ van Andres Serrano eerder, Maurizio Catellan met zijn door een meteoriet getroffen Paus, of meer recent van Jan Fabre met hemzelf in de hoofdrol als Piëta van Michelangelo gevoelens van weerstand, afkeer, en verlangens tot een verbod opgeroepen bij christenen. Gelukkig is de enige beperking die dat men vrij is het werk af te wijzen maar niet om dat anderen op te leggen door het bijvoorbeeld te bannen: https://en.wikipedia.org/wiki/Piss_Christ http://codylee.co/2014/06/maurizio-cattelan-la-nona-ora/ http://www.beautifuldecay.com/2014/01/07/remake-of-the-pieta-by-michelangelo/ Daar mag dus zeker wel eens een bruid van Christus als onderwerp bij.

2 Reacties
Zandb
Zandb11 mrt. 2018 - 6:57

Nanno Dat is waar: "Dat verbiedt hen, of delen van hun vertegenwoordigende organisaties of leden, niet om bepaalde uitingen als kwalijk of ongewenst te verklaren." maar hier is gewoon sprake van discriminatie.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 mrt. 2018 - 12:09

Zand Hebben diezelfde katholieke dan geen bezwaar tegen zoenende hetero's en dan bedoel ik seksueel.sensueel zoenende hetero's in de reclame en in het openbaar? Weet jij het? Ik niet.

Joe Speedboot
Joe Speedboot10 mrt. 2018 - 12:45

Kan me zo voorstellen dat ze zich bij Suit Supply helemaal te pletter lachen. Lang leve alle gratis publiciteit die tere zieltjes zoals in Nijmegen onbedoeld generen.

Inspector Gadget
Inspector Gadget10 mrt. 2018 - 12:34

Leten we hopen dat de protesterende mensen niet worden aangevallen door mensen die vaak voor het vrije woord zijn, maar nu heel ff niet!

5 Reacties
Haastig
Haastig10 mrt. 2018 - 22:37

@Inspector Dat hoop ik ook; ik acht de kans overigens niet erg groot dat de demonstranten belaagd worden. Zoenende of hand-in-hand-lopende homo’s, das een ander verhaal: die zullen vaker belaagd worden, ook als ze niet demonstreren. Gek genoeg zijn er namelijk al idioten die vinden dat ze abri’s mogen slopen omdat de beelden van 2 kussende mannen vertoond worden. Kennelijk worden ze door heftige emoties overmand..

Zandb
Zandb11 mrt. 2018 - 6:59

Inspector Wanneer je alleen moeite hebt met zoenende mannen of vrouwen in de publieke ruimte, dan is dat een vorm van discriminatie.

DanielleDefoe
DanielleDefoe11 mrt. 2018 - 10:37

Heel onwaarschijnlijk dat aanvallen!

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 mrt. 2018 - 4:28

Zandbergen Ergens moeite mee hebben mag, daar is helemaal niets mis mee en behoeft helemaal geen discriminatie te zijn. Anders is het als je mensen dienovereenkomstig rechten gaat ontnemen die anderen wel hebben of die je anderen wel gunt in overeenkomstige omstandigheden. Je kunt geen claim leggen op gevoelens.

Zandb
Zandb12 mrt. 2018 - 9:53

Minoes Klopt. Ergens moeite mee hebben is niet meteen discriminerend. Je kunt geen claim leggen op gevoelens. Maar dat is nu net wat deze mensen doen; zij hebben moeite met zoenende mannen of vrouwen en eisen dat daar rekening mee gehouden wordt wel. En dat is discriminerend. Zoenende mannen als porno betitelen en vinden dat daar rekening mee gehouden moet worden is ook discriminerend. En tenslotte, menen dat onze kinderen beschermd moeten worden het feit dat ook homo's van elkaar houden, dat is het toppunbt van discriminatie. Vindt u niet dan?

Joop den Uil
Joop den Uil10 mrt. 2018 - 12:16

ik neem aan dat men zich stoort -evenals ik- aan de decolletee, meer dan aan dat vriendinnenkusje.

1 Reactie
Zandb
Zandb11 mrt. 2018 - 7:00

Joop U stoort zich maar aan wat u wilt. Zo lang dat maar geen reden wordt om anderen uw wil op te leggen.

Jan35
Jan3510 mrt. 2018 - 12:10

Protesteren mag in dit land en is ook de enige juiste manier om je onvrede met zaken te uiten. Hulde dus. En niet voor het tuig dat meent de boel te moeten slopen.

8 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗10 mrt. 2018 - 16:58

U heeft helemaal gelijk. Er wordt niets vernield. Toch hebben ze naar mijn weten nooit gedemonstreerd tegen andere « zoenuitingen ».......maar uiteraard geldt er geen plicht tot consistent demonstreren netzomin als voor verontwaardiging.

Cliff Clavin
Cliff Clavin10 mrt. 2018 - 17:30

@ Jan - daar ben ik het mee eens. Vernielingen hebben geen zin, en het is nog maar de vraag of conservatieve katholieken, die doorgaans rustige mensen zijn, die op hun geweten hebben. Nu hebben vernielingen in het algemeen een economisch produktief karakter: ze zorgen voor werkgelegenheid (reparatiewerkzaamheden); ze halen de media (aandacht, ophef, verontwaardiging, discussies, clicks en nog eens clicks, verhoogde belangstelling van de adverteerders), vooral de Telegraaf en GeenStijl gedijen bij dit alles, de verhitte debatten over het schrikbarend toenemende vandalisme aan de stamtafels moeten ondersteund worden door een sterk verhoogde bierconsumptie, waarbij de waard zich vergenoegd in de handen wrijft; en als het even meezit komen er Kamervragen en Deo Volente ook nog een Brede Maatschappelijke Discussie; en als bekroning komt er eventueel ook nog een Parlementaire Enquête - vergis je niet: in al deze sociale processen gaan er aanzienlijke geldbedragen om. Economie is een wonderlijk iets, welbeschouwd.

Zandb
Zandb11 mrt. 2018 - 7:02

Jan cs Protesteren mag, discrimineren niet. En hier wordt gediscrimineerd.

Cliff Clavin
Cliff Clavin11 mrt. 2018 - 12:55

@ Zandb - je hebt ongelijk. Je mag in ons land in de openbare ruimte op een vreedzame manier tegen alles onder de zon protesteren. Dat heet: het uitoefenen van de vrijheid van meningsuiting. De katholieken waar het hier om gaat, die eisen geen wettelijk verbod op het praktiseren van homoseksualiteit, geen beperkte sollicitatiemogelijkheden voor homo's, en ook niet het sluiten van nachtgelegenheden waar homo's elkaar ontmoeten. Ze geven blijk van hun ongenoegen over bepaalde reclame-uitingen. En dat mag, en het is geen discriminatie.

Jan35
Jan3511 mrt. 2018 - 16:50

Zandb Hoezo?

Zandb
Zandb12 mrt. 2018 - 9:58

Cliff Dat ben ik absoluut niet met u eens. Natuurlijk wel dat je er over mag denken, hoe je wil. Maar wanneer je vindt, dat er rekening gehouden moet worden met jouw gevoelens/mening t.o.v. homo's en wanneer je vindt dat kinderen beschermd moeten worden tegen het feit dat ook homo's van elkaar houden - en als dat wel zo is, dat je dat als porno afschildert - dan is dat gewoon discriminerend. Je mag van alles vinden maar je kunt daar lang niet altijd concreet gedrag aan verbinden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 mrt. 2018 - 12:01

Zandb. Je wil toch niet beweren dat die poster ook maar iets met herenliefde te maken had maar alles met uitbuiting daarvan en veel meer seksueel als je wil sensueel, puur fysiek getint is en puur bedoeld ter verkoop van een product. Zoals de jonge dames die op de kap van een auto gedrapeerd worden. Ik kan hier niets in herkennen van een liefdeskus/houding.

Zandb
Zandb14 mrt. 2018 - 7:09

Minoes Ik meen dat "je kinderen willen beschermen" tegen zoenende mannen en niet tegen mannen die een halfnaakte vrouw enorm opwinden en zelfs van achteren lijken te nemen (met hetzelfde oogmerk) een vorm van discriminatie is. Wie een dergelijk ongenoegen etaleert, discrimineert homo's