Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Finland vraagt lidmaatschap NAVO officieel aan

Russische dreigementen maken geen indruk
Joop

Prinsessen bleven in Griekenland na afbreken vakantie koninklijk paar

  •  
20-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Koningspaar sluit eerste halfjaar af met fotosessie

© DEN HAAG - Koning Willem-Alexander, koningin Maxima en prinsessen Amalia, Alexia en Ariane in de tuin van Paleis Huis ten Bosch tijdens de traditionele fotosessie aan het begin van de zomerva

De prinsessen Amalia en Alexia blijken zaterdag niet mee teruggekeerd te zijn naar Nederland. Koning Willem-Alexander reisde met zijn gezin halsoverkop terug naar Nederland nadat er een storm van kritiek losbarstte over hun reis naar Griekenland. De regering heeft Nederlanders gevraagd geen reizen naar het buitenland te maken die niet noodzakelijk zijn en niet “de randen van wat mag op te zoeken”.
De tieners Amalia (16) en Alexia (15) moesten volgens de Rijksvoorlichtingsdienst achterblijven in de koninklijke vakantievilla “omdat er niet genoeg vliegtickets waren voor het hele gezin”, schrijft het AD. Het duo is dinsdagavond teruggevlogen.
Premier Rutte verklaarde zondag in een brief aan de Tweede Kamer dat hij “een verkeerde inschatting” heeft gemaakt bij de vakantie van de koning. In de brief stelt hij “de volledige ministeriële verantwoordelijkheid” te dragen voor de omstreden vakantie. In die brief spreekt hij wel over de terugkeer van de koning maar niet over het achterblijven van de prinsessen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (59)

Joop den Uil
Joop den Uil21 okt. 2020 - 8:52

Totaal onverantwoord om 2 minderjarige meisjes alleen in een grote villa in notabene Griekenland achter te laten. Zegt wel wat over die familie. En, stel dat ze corona virus onder de leden hebben, is dat dan ook een prive-kwestie ?

4 Reacties
Zwerfstein
Zwerfstein21 okt. 2020 - 10:32

uiteraard is er ook wat beveiliging achter gebleven

Norsemen
Norsemen21 okt. 2020 - 14:06

"Totaal onverantwoord om 2 minderjarige meisjes alleen in een grote villa in notabene Griekenland achter te laten. Zegt wel wat over die familie." Deze opmerking zegt alleen maar iets over jou. "En, stel dat ze corona virus onder de leden hebben, is dat dan ook een prive-kwestie ?" Ja

DaanOuwens
DaanOuwens21 okt. 2020 - 18:35

@ Joop den Uil Jij schrijft: Totaal onverantwoord om 2 minderjarige meisjes alleen in een grote villa in notabene Griekenland achter te laten. Dat je dit serieus opschrijft zegt wel iets over de mate waarin jij nadenkt voordat je iets opschrijft.

Frans Kwakman
Frans Kwakman21 okt. 2020 - 19:17

Joop, weinig vertrouwen in de jeugd. De meisjes zullen vast niet alleen in hun vakantiehuis geweest zijn en ze zullen best wel geprotesteerd hebben toen ze vervroegd naar huis moesten. Maar nu iedereen gereed staat om een fout van het staatshoofd af te straffen kunnen ze zich inderdaad beter gedeisd houden. Stel je voor kinderen met een eigen mening. Het moet niet gekker worden.

Max6
Max621 okt. 2020 - 8:16

Iedereen die hierdoor nog meer tegen het koningshuis is, mag hieronder zijn kandidaat noemen als Nederlandse president... Balkenende, Frans Timmermans, ? Ik denk dat we van de regen in de drup zullen belanden. Accepteer gewoon dat we een (ceremonieel) staatshoofd (nodig) hebben... dat dit geld kost... dat ze domme dingen zullen doen... en ga door met je leven.

5 Reacties
JoepJos
JoepJos21 okt. 2020 - 11:21

Een ceromonieel koningschap is helemaal niet nodig. Vele landen doen het prima zonder. Daarnaast, er zijn nog veel meer andere staatsvormen dan een president. Mocht men toch voor een president kiezen: deze gaat ook weer na een periode weg.

WillemdeGroot
WillemdeGroot21 okt. 2020 - 11:33

Max: 'Iedereen die hierdoor nog meer tegen het koningshuis is, mag hieronder zijn kandidaat noemen als Nederlandse president'. Wat het een met het ander te maken heeft, ontgaat me, Maximus. Bij het afschaffen van het erfelijk koningschap kan inderdaad gekozen worden voor een bepaalde vorm van presidentschap. Dan heeft de stemgerechtigde in ieder geval iets te kiezen; dat heet democratie. Een democratie die volledig ontbreekt bij dat erfelijke koningschap. Kijk naar Frankrijk en Duitsland, waar democratisch gekozen presidenten een bepaalde periode in functie zijn. 'Ik denk dat we van de regen in de drup zullen belanden.' Graag een onderbouwing van je bewering, M. 'Accepteer gewoon dat we een (ceremonieel) staatshoofd (nodig) hebben… dat dit geld kost… dat ze domme dingen zullen doen… en ga door met je leven.' Dat 'accepteren' is in mijn ogen totaal niet 'gewoon'. Het is en blijft een vreemd, ondemocratisch speeltje van mensen die blijkbaar adel nodig heeft om het kindersprookje op volwassen leeftijd in stand te houden en om tegenop te kijken, te bewonderen, te verafgoden eigenlijk. Zo ook het maar 'gewoon' accepteren dat de kosten hoog, maar vooral diffuus zijn, ach, standsverschil tussen het volk en de monarch mag best wat kosten, toch? En, natuurlijk, ga door met het leven.. En laat alle idiote en totaal achterhaalde maatschappelijke ongerijmdheden maar 'gewoon' intact. Tjongejonge..

Zapata
Zapata21 okt. 2020 - 12:06

Drogredenering. Een president is bij voorkeur niet gelieerd aan aan politieke partij maar zou wel iemand moeten zijn met een diplomatieke achtergrond. Keuze genoeg. En helemaal mooi als we dan kunnen kiezen uit meerdere personen. Democratischer, veel goedkoper en functioneler.

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 okt. 2020 - 15:47

'Ik denk dat we van de regen in de drup zullen belanden.' Alsof er geen slimmere mensen voor de functie van president te vinden zijn dan W.A. Kijk naar Duitsland, daar lukt het ook prima zonder koningshuis. Een staatshoofd op basis van erfopvolging begint zolangzamerhand wat uit de tijd te raken.

JoostV2
JoostV222 okt. 2020 - 6:17

Frans of desnoods Bakellende wat maakt het uit. Alles beter dan Koning pils. Ik zou zeggen, laten we Rutte over 4 jaar de eerste zijn :-).

WillemdeGroot
WillemdeGroot21 okt. 2020 - 7:53

Sinds 'we' een koningshuis hebben, zijn er geregeld dingen gebeurd die kant nog wal raken. Lees de geschiedenissen van van al die stadhouders, prinsen, koningen en koninginnen. Niet alleen om die redenen is, in mijn ogen, er veel voor te zeggen om deze feodale instelling af te schaffen. Maar ook om gegevens als erfopvolging, persoonsverheerlijking, sprookjesgeloof, kosten of zielig gevoel van 'boven ons gesteld' zijn redenen te over om eens normaal te doen. En, oh ja, ik hoor de reacties uit bepaalde kringen al: cultureel erfgoed, zwarte piet, prinsjesdag, vlaggen, oranje,feest... Manipulatie per definitie.

Phil2
Phil221 okt. 2020 - 7:20

Ik geloof niet dat de NL bevolking verwacht dat het gezinnetje uit elkaar getrokken wordt en er prinsesjes zouden achterblijven. Moreel niet, en ook niet uit veiligheidsoogpunt. Fout op fout.

1 Reactie
Norsemen
Norsemen21 okt. 2020 - 9:14

Moreel niet? Haha

Zwerfstein
Zwerfstein21 okt. 2020 - 6:05

Blijft toch ongelooflijk, stel dat je als burger in de krant leest wanneer je bent terug gekomen van een vakantie. Ze kunnen niks doen of het komt in het nieuws. Koningshuis afschaffen komt me met de dag meer logischer over.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin21 okt. 2020 - 9:44

Als dat zou kunnen!

henk-alexander
henk-alexander21 okt. 2020 - 11:57

Welke partij werpt zich nu eens op als luizenmoeder om met een stofkam de constitutie onder handen te nemen? Ik stem er meteen op.

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 okt. 2020 - 5:23

Het wordt wel eens tijd om te kappen met dat achterhaalde flauwekul instituut genaamd koningshuis.

Zapata
Zapata20 okt. 2020 - 22:21

Wat die meisjes doen zal mij ook niet echt boeien. Wat de monarch en zijn eega doen ook niet En wat de rest van die familie doet net zo min. Ze gaan hun gang maar. Maar wat mij wel boeit is dat ik niet kan kiezen wie mijn staatshoofd is. Dat 17 miljoen Nederlanders niet kunnen kiezen wie hun staatshoofd is. Dat alles wat het ongekozen staatshoofd doet uit de inkomsten van het Nederlandse volk komt zonder dat de monarch en zijn familie zelf belasting hoeven te betalen. Dat die monarch nergens voor verantwoordelijk is en ook nooit op zijn verantwoordelijkheid kan worden aangesproken. Als oprechte democraat stuit dit mij enorm tegen de borst, mijn hele leven lang al. Ik gun die mensen het allerbeste, ze mogen zoveel geld verdienen als ze maar willen. Van mij mogen ze hun hele leven op vakantie maar erfopvolging is totaal ridicuul. Het zou iedere liberaal tegen de borst moeten stuiten omdat een liberaal uitgangspunt is dat eenieder gelijke kansen moet krijgen. Dat valt niet te rijmen met erfopvolging.

3 Reacties
Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg21 okt. 2020 - 7:47

Helemaal eens

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 okt. 2020 - 9:22

Vertel mij wat!

Norsemen
Norsemen21 okt. 2020 - 9:39

Ben het met je eens Zapata. Al is het bij lange na niet het grootste probleem wat we hebben, en zullen we qua kosten en vakanties etc. bij een gekozen staatshoofd dezelfde discussies hebben als nu. Praktisch is het denk ik het beste om het te houden zoals het is, met wat aanpassingen over de rol die de koning heeft, maar principieel gezien zou het koningshuis afgeschaft moeten worden.

Sailor2
Sailor220 okt. 2020 - 22:09

Het zijn kinderen. Zou in deze geen nieuws moeten zijn. Laten we wat mij betreft maar focussen op de ouders die deze miskleun in gang hebben gezet.

Peter Stans
Peter Stans20 okt. 2020 - 21:58

Wat een gezeik om niets.

Daniel Blank
Daniel Blank20 okt. 2020 - 21:43

Koningshuis in Corona tijd: - Geen afstand houden - Hogere uitkering trekken - Gewoon op vakantie gaan, terwijl je staatshoofd bent. Alle drie geen vorm van sociale antenne. Dit sprookje is gewoon niet van deze tijd. Zelf ben ik tegen erfzonde, ik ben niet verantwoordelijk voor al wat mijn voorvaderen hebben gedaan. Bij Wimlex is dat anders, hij heeft deze functie alleen maar vanwege zijn bloedlijn.

Juppé🎗
Juppé🎗20 okt. 2020 - 21:31

Hier ook in ZO -Frankrijk nog steeds campers met NL-nummers die boven alles menen te mogen staan. Gaan hier niet in quarantaine, en komen abdij bezichtigen zonder mondkapje. Gratis aangeboden mondkapje wordt geweigerd en ze schrokken wel dat hun in het Nederlands werd verteld dat ze dus weg moesten. Laten we de phrase Henk en Ingrid maar vervangen door Lex en Max.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin21 okt. 2020 - 9:27

Tja, goed voorbeeld doet goed volgen toch?

JohnVKR
JohnVKR20 okt. 2020 - 21:21

Kunnen we het over iets anders hebben? Wat een opgeklopte onzin allemaal. Alsof het handig zou zijn geweest als Rutte had gezegd dat de zusjes nog in Griekenland waren en met een lijnvlucht terug naar Nederland zouden komen. Lijkt me uit veiligheidsoogpunt niet echt handig. Dus dat dit is verzwegen, lijkt me meer dan logisch.

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗20 okt. 2020 - 21:44

Natuurlijk gaat het nergens over John en ik blijf ook rustig tuinieren en hobbien maar er zijn veel mensen voor wie een dag thuis een grote crime is. En die ontlenen er er een reden aan om zich niet aan de minimale aanwijzingen te houden

JohnnyValues
JohnnyValues21 okt. 2020 - 9:01

@JohnVKR, Als veiligheid de overweging was, was thuisblijven wellicht een handigere optie geweest. Denk ook niet dat de dames met z'n tweetjes over het vliegveld banjeren maar dat er toch minimaal 1 beveiliger een oogje in het zeil houdt. Sowieso is het veiliger om apart te reizen, stel je voor dat het hele gezin tegelijkertijd iets overkomt omdat het vliegtuig neerstort.

jantje
jantje20 okt. 2020 - 20:38

Toen ik 15 jaar was mocht ik van mijn ouders niet eens met een groepje mensen die ook nog familie van me waren, mee op vakantie.

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗20 okt. 2020 - 22:05

Ja maar eens kwam je daar toch Jannie en kwam je een Italiaanse of Spaanse jongen tegen, waarvoor je ouderrs zo bang waren en is het toch gebeurd....

jantje
jantje21 okt. 2020 - 8:47

Nee Juppé, Voor de Italiaanse jongens werd ik al door collega's op het werk gewaarschuwd. We zeiden: Ciao amore amigo..Voor mij geen kind zonder vader die terug ging naar het land van zijn madre.. Achteraf had mijn moeder natuurlijk wel gelijk, want die bekende vrienden wisten ook van wanten.

Starter2
Starter220 okt. 2020 - 20:10

Vreselijk allemaal. Ik snap werkelijk al die aandacht niet. Wat is dat toch? Maak je druk om je buurman die al weken niet meer naar buiten durft.

1 Reactie
Juppé🎗
Juppé🎗20 okt. 2020 - 22:34

« Maak je druk om je buurman die al weken niet meer naar buiten durft »,,,dat doen we hier al een half jaar en houden we best vol wederzijds. ook als Macron zo iets zou flikken, maar het is prettiger als hij ook solidair is.

Knertel
Knertel20 okt. 2020 - 20:08

Peter R. vroeg het al: Waarom???? Blunder op blunder stapelen. Onbegrijpelijk.

2 Reacties
Peter Stans
Peter Stans20 okt. 2020 - 21:59

Niks blunder. Maar als je toch wil zaniken om het zaniken, lees dan wel de feiten. Dus er waren NIET voldoende tickets. Klaar, uit, next.

Knertel
Knertel21 okt. 2020 - 16:41

@Stans. Gaat niet om het gegeven dat de prinsessen niet meteen mee terug zijn gekomen, maar dat het niet meteen werd verteld. Dus, voordat je gaat zaniken om het zaniken, lees dan wel de feiten.

RaymondenJoop
RaymondenJoop20 okt. 2020 - 20:03

Ik heb niks met het koningshuis, maar wat maakt het uit? Dat het koningshuis geen maatschappelijke antenne heeft wisten we al, dat zij daar dan nog een paar dgn, so be it. Kom alleen niet met zo'n halfbakken lulverhaal

Bert de Vries
Bert de Vries20 okt. 2020 - 20:00

Rutte zegt dat het achterblijven van de meiden niet genoemd is omdat het valt onder de geheimhoudingsplicht. Hij begrijpt er niets van. Wat er over is gewisseld valt onder de geheimhoudingsplicht. Maar het achterblijven zelf uiteraard niet.

2 Reacties
Libertain
Libertain21 okt. 2020 - 6:20

Correct.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 okt. 2020 - 9:29

Rutte heeft altijd al smoesjes. Waarvoor nu niet?

Thuiszitter
Thuiszitter20 okt. 2020 - 19:33

Zou mij verder een worst zijn, fijn dat ze heel huids weer in het land zijn .

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens21 okt. 2020 - 4:38

@Thuiszitter "heel huids" Nou, het is meer 'half huids', of 'een beetje huids'. Niét lekker in hun vel.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9320 okt. 2020 - 19:22

Niet genoeg tickets klinkt als een slap excuus. Ze waren toch met het regeringsvliegtuig? Maar goed wat mij betreft mogen ze daar lekker blijven om van hun vakantie te genieten. Zij zijn immers nog niet staatshoofd en hoeven die verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie niet te dragen. Genieten zolang je jong bent en het nog kan. Zal voor die meiden ook niet makkelijk zijn. Enerzijds gouden lepel maar anderzijds ook wel een enorme last op de schouder vanaf dag 1. WA en zijn vrouw hadden wat mij betreft ook op vakantie gemogen als ze het beter getimed hadden. Enkele dagen na een lockdown als staatshoofd op vakantie gaan. Koning of geen koning, dat is gewoon niet chic.

1 Reactie
Peter Stans
Peter Stans20 okt. 2020 - 22:00

Nee, dat regeringsvliegtuig was al teruggevlogen voordat de koning terugkwam. Wel de feiten tot je nemen.....

JoepJos
JoepJos20 okt. 2020 - 19:04

O wat erg, ze zijn nog dommer dan ik dacht.

1 Reactie
LBNB
LBNB21 okt. 2020 - 6:12

Ik snap best dat je niet bekend maakt aan heel Nederland of de wereld dat je dochters alleen in het buitenland zitten. Ook al worden zij waarschijnlijk beschermd. Welke ouder zou dit wel doen?

Paul250371
Paul25037120 okt. 2020 - 18:56

Niet genoeg tickets?? Vlogen ze met een luchtvaartmaatschappij?

4 Reacties
Poeha
Poeha20 okt. 2020 - 21:11

Ja, wel op de terugweg.

Starter2
Starter220 okt. 2020 - 21:18

Ja

Peter Stans
Peter Stans20 okt. 2020 - 22:00

Yep

Thuiszitter
Thuiszitter20 okt. 2020 - 22:12

Yep

Berend Boersma
Berend Boersma20 okt. 2020 - 18:49

Ze hebben allemaal lak aan het klootjes volk. We zijn beter af zonder.

1 Reactie
Peter Stans
Peter Stans20 okt. 2020 - 22:01

Pffft, fijn dat ik mijzelf dan niet tot "het volk" of welke etiketjes dan ook reken. Dus ook niet tot "klootjesvolk".

LBNB
LBNB20 okt. 2020 - 18:44

Who cares. Ze zijn toch terug?

3 Reacties
Stheno
Stheno20 okt. 2020 - 18:57

LBNB, Op de heenreis was er blijkbaar ook geen vlucht beschikbaar, vandaar dat ze toen maar het regeringstoestel hebben genomen..

LBNB
LBNB20 okt. 2020 - 21:07

@Stheno Ja dus? Uit alles wat de leiders, zoals bijvoorbeeld de koning, Grapperhaus, Rutte en tig voorbeelden uit het buitenland doen blijkt dat de situatie niet zo ernstig is als men ons doet geloven. Overigens heeft de koning het volste recht om gewoon op vakantie te gaan. Laat ieder gewoon doen wat hij wil.

Peter Stans
Peter Stans20 okt. 2020 - 22:01

Stheno, Daar hebben ze ook de beschikking over. Dus niets bijzonders.