Vliegen op 'huttentut' kan de CO2-uitstoot van een vliegtuig met 84% terugdringen
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft maandag de primeur van een passagiersvlucht op biokerosine.
Om 14.15 uur gaat de Boeing 747 de lucht in, met onder meer minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken aan boord. Een motor van de kist zal draaien op een mengsel van de biobrandstof Camelina en fossiele kerosine. De publicitaire vlucht duurt een uur.
Camelinakerosine kan de CO2-uitstoot van een vliegtuig met 84% terugbrengen, mits alle motoren volledig door de biobrandstof worden voortgedreven, schrijft Het Parool.
Grootste nadeel van dit zogenaamde ‘huttentut’ – net als elke andere biobrandstof uit planten – is het enorme verbruik van landbouwgrond om de plant te verbouwen. Om de gehele luchtvaart van voldoende biobrandstof te voorzien, is 52 miljoen hectare landbouwgrond nodig, die niet meer gebruikt kan worden voor andere gewassen. Nederland telt 820.000 hectare akkers.
De totale luchtvaart zou verantwoordelijk zijn voor circa 2% van de totale uitstoot van het broeikasgas.
KLM durft niet te voorspellen wanneer biokerosine commercieel gebruikt kan worden. Een woordvoerder zegt tegen Het Parool:
”Dat hangt vooral van regelgeving af. Maar het is zaak dat iemand zijn nek uitsteekt. KLM probeert met deze vlucht een zwiep te geven aan de ontwikkeling van biobrandstof. Het is belangrijk dat we meters maken.”