Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Primark liegt in het AD

  •  
27-06-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
79 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Hoax of niet, boeit dat? 
Primark verzet zich in de media met leugens na de noodkreten van kledingmakers op kledinglabels
De labels zijn even wereldnieuws. Primark doet nu onderzoek naar de herkomst. Het zou direct van kledingmakers kunnen komen, maar waarschijnlijk komt het van een actiegroep. De Schone Kleren Campagne had in het verleden een soortgelijke actie door flyers in broekzakken te verstoppen. Maar eigenlijk boeit het niet waar de labels vandaan komen, belangrijk is het signaal dat mensen zich nog altijd een ongeluk werken voor onze kleding (en elektronica etc).
Lage prijzen De lage prijzen bij Primark roepen veel vragen op bij consumenten. Opvallend, één op de twintig Nederlanders die via Google zoekt op ‘Primark’ klikt op onze advertentie ‘Primark eerlijke kleding?’. Toch zegt de winkelprijs weinig over het salaris van de kledingmakers. Dure merken doen het minstens zo slecht op onze ranglijst. Van de winkelprijs gaat doorgaans maar een fractie naar de kledingmakers, daarmee zijn lage winkelprijzen niet goed te verklaren, die komen dus uit besparingen elders in het proces.
De leugens van Primark In het AD stelt Primark:
We besparen niet op mensen. Primark kan de prijzen laag houden door onder meer in bulk te produceren en door te werken met eenvoudige patronen. Verder wordt de gedragscode nageleefd die stelt dat leveranciers en fabrikanten ervoor moeten zorgen dat producten onder goede arbeidsomstandigheden worden gemaakt.
Dit is onzin, want het recht op een leefbaar loon, zoals die in de gedragscode staat, wordt structureel niet nageleefd. Primark bespaart dus nog wél op mensen.
Hongerlonen Al 25 jaar strijden onze collega’s van de Schone Kleren Campagne voor een ‘leefbaar loon’ voor kledingmakers. Zie deze infographic voor wat dat betekent. In landen als Bangladesh wordt soms nog geen kwart daarvan betaald. “Slechts 21 van 171 merken die zijn onderzocht, zetten geloofwaardige stappen om een leefbaar loon mogelijk te maken. En zelfs zij hebben nog een lange weg te gaan voordat leefbaar loon een realiteit wordt voor kledingarbeiders.”
C-label Primark behoort volgens de Schone Kleren Campagne tot de merken die zich wel inspannen voor betere arbeidsomstandighen en een leefbaar loon. Bij ons krijgt het merk een gemiddeld C-label. Dat is niet goed en niet slecht vergeleken bij concurrenten. En het bedrijf produceert nog lang geen eerlijke kleding. Dat Primark daarover liegt, daar zakt je broek toch van af.
Dit stuk staat ook op rankabrand.nl

Meer over:

opinie, economie
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor