Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Pride vierde dit jaar niet de geschiedenis maar hypocrisie

  •  
12-08-2019
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
pridebannersvondelpark

© Cc-foto: Wikipedia

Het thema van Pride dit jaar was geen Stonewall, maar hypocrisie.
Het is vijftig jaar geleden sinds de Stonewall Riot begon in New York. En wie bekend is met de Stonewall Riot, zal zeker ook bekend zijn met Marsha P. Johnson en Sylvia Rivera. Dit waren twee trans-sekswerkers van kleur die de Pride begonnen als verzet tegen uitsluiting, racisme, armoede, politiegeweld en transfobie. Dit deden ze niet slechts uit eigenbelang, maar voor het belang van de gehele LHBTQI+community.
Op zaterdag 3 augustus was er de Canal Pride, met tachtig deelnemende boten, met als thema Stonewall “Remember the past, create the future”. Tijdens de Pride-week hingen door Amsterdam banners met ‘Black Lives Matter’, ‘Stop killing trans people’ en ‘Gay liberation now’. De ironie en de hypocrisie ervan was om te huilen. Weinig mensen leken daadwerkelijk te begrijpen waar Stonewall voor stond. Mensen waren verontwaardigd en begrepen niet wat Black Lives Matter met de Pride te maken had, want “de gays” waren toch al bevrijd? Maar kunnen we van bevrijding spreken wanneer we niet met onze partner hand in hand kunnen lopen? In hoeverre kunnen we het bevrijding noemen als we bespuugd, bedreigd en in elkaar worden geslagen? Wat is bevrijding als onze zwarte queers getroffen worden met racisme en etnisch profileren?
Anderzijds is het begrijpelijk dat bezoekers weinig snapten van de leuzen, aangezien de Pride al decennia lang op de commerciële toer is. De gewoonte was dat er geen ruimte was voor kritiek of politieke standpunten. Toen er dus plotseling politieke leuzen in het leven werden geroepen, moest men met een biertje in de hand nadenken over begrippen die al tijden gewhitewashed zijn. Maar de ironie gaat verder, want dit jaar is er gekozen voor een ‘cartoonachtige’ vormgeving. Door deze kleurrijke vormgeving vielen de leuzen weg en waren zij amper leesbaar. Voor een thema als Stonewall is het frappant dat uitgerekend dit jaar de Pride-organisatie voor ‘cartoonvormgeving’ kiest.
Ook dit jaar was er uiteraard weer een jury die bepaalde welke boten een prijs kregen. Een van de juryleden was Cornald Maas. De man die tijdens het True Colours-evenement zijn intro begon met transfobe opmerkingen en het publiek uitleg gaf over hoe iemand ‘omgebouwd’ was. Het is onbegrijpelijk dat de Pride-organisatie voor hem heeft gekozen als jurylid. Je kunt niet enerzijds een banner ophangen voor transrechten, en anderzijds een transfoob in de jury plaatsen.
Dat transfobie genormaliseerd is, zien we ook terug in de media. Hoe de media over trans mensen schrijft of censureert is soms schrikbarend. Afgelopen dagen zijn er verschillende artikelen geschreven over intimidatie en geweld tegen homo’s en lesbiennes tijdens de Pride-week, maar het verhaal van de trans-vrouw van kleur die belazerd werd door Booking.com werd keihard genegeerd door de media. Kennelijk zijn de verhalen van trans-vrouwen van kleur niet nieuwswaardig?
Pinkwashing door bedrijven Niet alleen bezoekers waren verward door het thema, maar ook de Pride-organisatie en deelnemende boten aan de Canal Pride. Pinkwashing werd volgens de Pride-organisatie voorkomen door middel van Business Club Membership. Bedrijven moesten aantonen dat ze echt voor LHBTQI+ mensen staan. Maar wat de Pride organisatie en talloze journalisten waren vergeten, was dat Pinkwashing verder gaat dan LHBTQI+ beleid.
Neem de ING, een bank die zich profileert als pro-LHBTQI+, maar ondertussen miljoenen verdient aan pijpleidingen, en de natuur verwoest door enorme investeringen in palmolie in het Zuiden. Een ander voorbeeld is Deloitte Nederland. Het is een enorm bedrijf dat in de VS ruim 236 miljoen dollar verdient aan ICE (Immigration and Customs Enforcement) en contracten met de overheid. Deloitte, Microsoft en Google zijn bedrijven die miljoenen verdienen over de ruggen van migranten. De strijd van de mensen in het Zuiden, inheemse volkeren over de hele wereld en arbeidsrechten gaan samen met de strijd van seksuele bevrijding.
Bedrijven kunnen dus nooit en te nimmer mee doen aan de Pride, zolang ze arbeiders uitbuiten, zelf enorme winsten maken, de natuur verwoesten, oorlogen ondersteunen, muren bouwen om vluchtelingen tegen te houden en de status quo in de hand houden. Wie mee wil doen aan de Pride kan niet alleen maar met regenboogvlaggen zwaaien, maar moet de status quo proberen te breken. Het beleid op papier is mooi, maar wanneer mensen structureel tegengehouden worden vanwege hun huidskleur, etniciteit, gender, seksualiteit of beperking, valt er geen Pride te vieren.
Je mag jezelf zijn tenzij je een boerka draagt Het thema van Pride dit jaar was geen Stonewall, maar hypocrisie. Uitgerekend tijdens de Pride gaat het ‘boerkaverbod’ in. Terwijl het mogelijk wordt gemaakt voor de LHBTQI+ gemeenschap om één keer per jaar te kunnen vieren om zichzelf te zijn, werd de vrijheid van moslima’s ontnomen die een niqab dragen. Dezelfde politieke partijen (VVD, SP, CDA, PvdA en D66) die voor dit verbod hadden gestemd, stonden tijdens de Canal Pride op een boot. Het is triest om te zien dat dezelfde raadsleden het hele jaar door ‘Recht om jezelf te zijn’ roepen, terwijl hun collega’s in Den Haag voor een islamofobe en racistische wet hebben gestemd. Dat heet simpel gezegd Pinkwashing: de rechten van LHBTQI+ gebruiken om jezelf progressief te profileren, maar ondertussen de rechten van andere groepen ontnemen.
Voor het zomerreces is Pride op de agenda gekomen. Daarvoor heeft BIJ1 twee moties ingediend. De eerste motie pleitte ervoor een onderzoek om meer LHBTQI+ boten mee te laten varen, en de tweede motie vroeg om meer organisaties toe te laten om de Pride te organiseren, zodat de representatie van de gemeenschap gewaarborgd blijft. Maar ook om het monopolie van de Pride tegen te gaan, een fenomeen wat we bij genderpoli van VUmc ook zien. De motie voor meer LHBTQI+ boten had een 100% positief advies gekregen door de burgemeester. Na diverse mailwisselingen met PvdA en GroenLinks, zijn de moties voor de zekerheid aangepast om goedkeuring te behalen. Maar vlak voor de stemming haakten PvdA en GL af, waardoor de moties het uiteindelijk niet gehaald hebben. De doorslaggevende stem was van D66 die de verandering boycotte. GL en PvdA gingen daarin mee.
De discrepantie is groot bij de politieke partijen als het om mensenrechten en recht op zelfbeschikking gaat. De Pride-moties en boerkaban zijn schoolvoorbeelden van A roepen en B doen. Woorden als “jezelf mogen zijn” doen er niet toe, als je vrijheid van niqab-vrouwen ontneemt. Je kunt niet claimen voor LHBTQI+ rechten te zijn, wanneer we simpele burgerrechten ontnemen door een boerkaverbod in te voeren, want de rechten van niqab-vrouwen zijn direct verbonden met de rechten van LHBTQI+. Alle strijden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Intersectionaliteit is op iedereen van toepassing wanneer ze deelnemen aan de Pride. In de eerste plaats hebben ministeries, krijgsmacht, justitie en politie niks te zoeken in de Pride. In de tweede plaats zijn het zijn het verreweg problematische instituten die onderdrukkingsmechanismen in stand houden. Afgelopen maanden zijn er verschillende onderzoeken naar voren gekomen hoe de politie omgaat met personeel van kleur. De onderzoeken lieten zien hoe diep racisme, seksisme en homofobie geworteld zijn in het politieapparaat. Naast alle bestaande problemen die al ruim 30 jaar bekend zijn, is het frappant dat de politie uitgerekend meevaart als het thema Stonewall is, aangezien de riots oorspronkelijk tegen de politie waren. Diverse rapporten hebben keer op keer laten zien dat er in de afgelopen vijftig jaar weinig is veranderd binnen de politie.
Een andere Pride is mogelijk Afgelopen jaar hebben diverse organisaties van kleur evenementen georganiseerd. Zo ook tijdens de Pride. Pride of Colour, Maruf, Colour Collective, Trans United, Man-ish Cave, Sehaq-vluchtelingengroep en We Reclaim Our Pride hebben allen laten zien hoe je een safer space kan creëren voor de LHBTQI+ gemeenschap. Zij hebben allen bijgedragen aan een andere Pride: een inclusieve Pride waar ieder zich veilig en welkom voelt.
Een andere Pride is dus mogelijk als we teruggaan naar de oorsprong. Een Pride die georganiseerd is voor en door de LHBTQI+ community. Een Pride waar je niet je portemonnee voor hoeft te trekken. Een Pride waar je geen drempels hebt om deel te nemen, letterlijk en figuurlijk. Een Pride die intersectioneel is en de strijd met alle groepen over de hele wereld verbindt, dus ook met niqab-vrouwen. En zolang de Pride dit niet erkent, zal er geprotesteerd worden. Met het protest worden de helden die ons zijn voorgegaan, geëerd en vertellen we ons verhaal. In kracht en solidariteit!

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (55)

Mr Ed
Mr Ed14 aug. 2019 - 19:41

Misschien kan de schrijver een afvaardiging van dames in burka of nikab uitnodigen om mee te doen aan de volgende Pride? Echte nikabdraagsters bedoel ik dan, geen verklede PVDA-raadsleden. Deze groep werd bij de afgelopen Pride node gemist.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart14 aug. 2019 - 0:27

Wat dat boerkaverbod aangaat, zijn er enige lichtpuntjes. Waar het vroeger vooral de heren waren die voorschreven wat de dames mochten aantrekken, zijn daar nu enkele spijkerharde 'feministen' bijgekomen. Het blijft onderdrukking door fundamentalisten, natuurlijk, maar nu zijn deze groot-inquisiteurs ook deels getooid met mutsen. Tel uit je winst. Laten we drinken.

3 Reacties
4Vier!
4Vier!14 aug. 2019 - 17:13

Klopt, sommige van ons zijn niet bereid mee te werken aan onze eigen ondergang.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart15 aug. 2019 - 13:52

Tuurlijk, je hebt die vanuit het graf mee willen doen. Maar ik doelde op die groep mutsen die nog niet helemaal genazificeerd zijn, en met één been in de moderne tijd staan, die nog iets met vrijheid en democratie hebben.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart15 aug. 2019 - 13:52

..je hebt er die.

JaapBo
JaapBo13 aug. 2019 - 12:52

Goed stuk!

JohnVKR
JohnVKR13 aug. 2019 - 11:01

Ik ben het grotendeels niet oneens met deze bijdrage. En ook ik ben tegenstander van het boerka-en niqabverbod. Wel heb ik het gevoel dat we wat dat laatste betreft iets te ver dreigen door te slaan. Natuurlijk moet iedereen de vrijheid hebben om zelf te kiezen wat te dragen, ook als dat een boerka of niqab is. Maar we moeten wel oppassen om net te doen alsof de boerka en niqab zo ongeveer de ultieme vorm van keuzevrijheid is. Enige nuancering is hier wel op zijn plaats.

3 Reacties
Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart13 aug. 2019 - 15:11

Zelden - zelden? nooit! - heb ik zo'n nietszeggend 'enerzijds-anderzijds'-commentaar gelezen., John,Enfin, ik vermeld dit even, dacht ik, opdat we dreigen de boel 'kapot te nuanceren.'.

stokkickhuysen
stokkickhuysen13 aug. 2019 - 17:06

opdat = omdat? Ik dacht, ik probeer het gewoon :-)

JohnVKR
JohnVKR13 aug. 2019 - 18:29

Ha ha ha... "NOOIT! - heb ik zo'n nietszeggend 'enerzijds-anderzijds'-commentaar gelezen" Wat tof dat ik in jouw ogen het meest nietszeggende commentaar ooit heb geschreven. Vooral fijn dat je het woord NOOIT gebruikt, dat maakt dat mijn commentaar blijkbaar onovertroffen is. Dank daarvoor.

Ch0k3r
Ch0k3r13 aug. 2019 - 10:27

"Bedrijven kunnen dus nooit en te nimmer mee doen aan de Pride, zolang ze arbeiders uitbuiten, zelf enorme winsten maken, de natuur verwoesten, oorlogen ondersteunen, muren bouwen om vluchtelingen tegen te houden en de status quo in de hand houden. Wie mee wil doen aan de Pride kan niet alleen maar met regenboogvlaggen zwaaien, maar moet de status quo proberen te breken. " Maar ondertussen vind je wel dat fundamentalisten die een religie aanhangen waarin de LHBTQI'ers worden verketterd wel meegenomen moeten worden onder de noemer 'inclusiviteit'? Vind je dat zelf niet redelijk tegenstrijdig overkomen? "Afgelopen dagen zijn er verschillende artikelen geschreven over intimidatie en geweld tegen homo’s en lesbiennes tijdens de Pride-week, maar het verhaal van de trans-vrouw van kleur die belazerd werd door Booking.com werd keihard genegeerd door de media" Ik kan idd niks terugvinden over dat booking.com verhaal. Wel zag ik de afgelopen tijd meerdere artikelen verschijnen over een transstel dat enorm werd weggepest door de omgeving. Dus er is zeker wel aandacht voor transpersonen. Ben wel benieuwd waar dat verhaal met Booking.com over gaat.

Peterrr2
Peterrr213 aug. 2019 - 6:50

Als ik dit soort ingewikkelde verhalen lees dan denk ik al snel 'laat maar, ik geloof het allemaal wel'. Dacht dat dat de Gay Pride ooit georganiseerd werd om homo- acceptatie te bevorderen. Door zo veel eisen en voorwaarden te stellen raakt volgens mij de oorspronkelijke boodschap verloren. Volgens mij is dat de fout die intellectueel links keer op keer maakt. Wie niet dagelijks meedenkt heeft geen idee meer waar het over gaat en haakt af...

1 Reactie
Hemk
Hemk13 aug. 2019 - 14:41

Het idee van instersectionaliteit en inclusiviteit is goed naar mijn mening, maar wordt op deze manier omgebogen tot een soort parodie. Of op zijn slechts een dogwhistle voor uitsluiting. U, reidt een dikke wagen en eet palmolie, dan is uw identiteit als Lgbt+ niet meer legitiem.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2019 - 6:32

De hele wereld? Ik denk niet dat de vrouwen in Iran die vechten tegen de kledingvoorschriften, onder dat juk trachten uit te komen, zich vertegenwoordigd voelen, integendeel.

5 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2019 - 6:40

Ik begrijp echter ook niet het willen uitsluiten van politieagenten die behoren tot de LHBTQI+ gemeenschap. Juist zij hebben het in die omgeving enorm zwaar en zijn juist een state-ment tegen al het overige de politie aangaande. Het is maar van welke zijde je het bekijkt. M.b.t. de commerciële partijen ben ik het eens, die horen hier m.i. niet thuis. Verder vind ik dit heb ongenuanceerd. Want ook de meningen van de verschillende mensen binnen de LHBTQI+ gemeenschap m.b.t. de verschillende onderwerpen lopen uiteen. Als je alles hypocriet gaat noemen gaat iedere persoonlijke nuance aangebracht op enig onderwerp, verloren.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2019 - 7:19

'Verder vind ik dit heb ongenuanceerd' moet zijn: 'Verder vind ik dit ongenuanceerd'.

OlavM
OlavM13 aug. 2019 - 21:26

@ Minoes&tuin: Het is inderdaad allemaal bijzonder ingewikkeld en conflicterend geworden. Juist de boten van de krijgsmacht en de politie werden luid toegejuicht, met name toen zij voor de eerste keer meededen.Het was ook zeker moedig van die werkers in die sectoren om dat zo openlijk te doen. M.i. moet onderscheid worden gemaakt tussen de instituties als geheel, die inderdaad een veelal onderdrukkende -maar soms ook hulp biedende- functie in de samenleving hebben, en de individuele werkers daarin. Want die individuen kunnen een positieve, emanciperende functie vervullen binnen hun eigen instanties. Zo ben ik vroeger (jaren zeventig) eens met een hele groep tegelijkertijd door de politie opgepakt naar aanleiding van een bezettingsactie, en we hebben toen binnen het politiebureau, waar we in een grote ruimte bijeen waren gebracht, gesprekken gehad met individuele agenten over hun eigen arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden! Ook bestond vroeger b.v. een organisatie van dienstplichtigen die politiek werk verrichtten binnen hun dienstplichtvervulling. Wat mij betreft is dit artikel dus zeker op dit punt te schematisch. (Overigens nogal complex, trouwens).

4Vier!
4Vier!14 aug. 2019 - 6:34

OlavM 13 augustus 2019 at 23:26 Het is zo “complex” dat als het gaat om de LHBTQI+ gemeenschap, het helemaal geen “inclusief” feestje, maar uitsluitend één voor links “intersectionelen”, die als het er op neerkomt helemaal niet zo progressief en al helemaal niet “inclusief” zijn. Intersectionelen kunnen natuurlijk prima tegen het boerka-verbod zijn en daar tegen protesteren. Zij zijn dan natuurlijk wel uitermate hypocriet als zij NIET gelijktijdig oproepen tegen het verbod op (gedeeltelijk) naaktlopen; daar heb ik ze nog niet tegen zien ageren. Hypocriet. Gelijktijdig past demonstreren tegen een boerka-verbod echt totaal niet bij een gay-pride. Dat je vóór gedachtegoed bent van een minderheid omdat het het gedachtegoed betreft van een minderheid in je land is krankzinnig. Beoordeel de overtuigingen. De overtuigingen van boerkadraagsters gaan lijnrecht in tegen de belangen van homoseksuelen, transgenders en vrouwen. Zodra deze lui geen minderheid meer vormen -die club van boerka en niqabdraagsters en hun mannen- dan wordt je als gay niet uitgescholden, maar vermoord én 50% van de bevolking krijgt dan ongelijke rechten. Niet uit vrije keus, maar opgelegd. Maupen over bedrijven, maar Taliban-achtige types steunen in hun “cause”. Het is zoiets als het tijdens een (intersectioneel) “Black lives matter”-evenement opkomen voor de vrijheid van het dragen van KKK-outfits. Wat hypocriet is, is dit artikel.

OlavM
OlavM15 aug. 2019 - 1:12

@ 4Vier!: Met "complex" in mijn laatste regel doelde ik natuurlijk op de inhoud en formulering van bovenstaand artikel zélf. Maar dit terzijde. Het is onzin om tegenstanders van een "boerkaverbod" ook voor te willen schrijven -ter vermijding van "hypocrisie"- dat ze ook tegen een verbod van naaktlopen zouden moeten zijn. Dit is een oppervlakkige uitspraak. Je denkt onvoldoende door. Als je vóór vrijheid van meningsuiting bent met zo min mogelijk beperking hoef je ook niet meteen racistische bagger te steunen. Het gaat om grondrechten en de mogelijke beperking daarvan, speciaal als er sprake is van botsing van grondrechten. (Dit laatste kan in de praktijk moeilijk anders dan in concrete jurisprudentie worden opgelost). Bij het "boerkaverbod" gaat het om beperking van de vrijheid van godsdienst én van cultuur- en meningsuiting. De vraag is dan: is het in een democratische samenleving echt noodzakelijk om deze klederdracht formeel-wettelijk te verbieden in het belang van de openbare orde, het verkeer, de gezondheid e.d.? Worden door het dragen van een boerka of niqaab grondrechten van anderen geschonden? Als je -zoals ik doe- tot de conclusie komt dat dat niet zo is, betekent dat helemaal niet dat je voorstander bent of zou moeten zijn van het dragen van dit soort kleding. Het gaat om het respecteren van grondrechten van anderen. En het kan tegelijkertijd zo zijn, dat je het verbieden van naaktlopen in de openbare ruimte wél formeel-wettelijk verboden wil zien in het belang van b.v. de openbare orde, het verkeer, en de gezondheid. Dat is een afweging. Het is gewoon oppervlakkig en gemakzuchtig dan meteen te roepen dat dit anders uitvallen van de afweging "hypocriet" zou zijn. De situatie heb ik "ingewikkeld en conflicterend" genoemd omdat ik weet, dat als je een "boerkaverbod" bestrijdt, daarmee steun geeft aan mensen die opvattingen hebben die in strijd (kunnen) zijn met je eigen opvattingen. Maar "aan het eind van de dag" kan je na afweging van argumenten en belangen tot de conclusie komen dat het recht een boerka of niqaab te dragen niet ontzegd mag worden, ook al verschil je nog zo van mening met betrokkenen op andere gebieden. Dat ik protesteren tegen een "boerkaverbod" zelf ook iets anders vind dan de Pride heb ik al eerder opgemerkt. Die verbinding kan ik ook niet maken. Maar nogmaals: dat de opvattingen van "boerka- en niqaabdragers" wellicht lijnrecht ingaan tegen die van voorstanders van de Pride is niet van belang voor de beoordeling van het al dan niet beperken van het desbetreffende grondrecht.

Vrij zinnig
Vrij zinnig13 aug. 2019 - 5:46

De hypocrisie van Gay-pride organisatie en deelnemers is ronduit stuitend. Complete radiostilte als het gaat om fundamentalistische en extremistische islamitische groeperingen die mondiaal worden onderdrukt en gemarginaliseerd. Er zijn onmiskenbaar parellellen te ontwaren met de achterstelling van LHBTQI+'ers. Hier hoor je deze gemeenschap echter vrijwel nooit over. "Mind you", ook zij hebben het fundamentele grondrecht om lekker zichzelf te kunnen en mogen zijn en om dit te manifesteren. Dat er in deze kringen sprake zou zijn van anti-queer sentimenten is uiterst stigmatiserend en ronduit xenofoob en racistisch.

Eric Minnens
Eric Minnens13 aug. 2019 - 5:01

De Pride steunt alle lhbtq’ers die uit de kast willen komen. Maar steunt de Pride ook alle lhbtq’ers die per se in hun kast gevangen willen blijven zitten? Zoals Bij1 alle boerka-dragers steunt die in hun kast gevangen willen blijven zitten? Een fraai staaltje van pinkwashing. Daar kan de ING nog een puntje aan zuigen. Intersectionaliteit: je moet de grote verbanden zien. Echter: de details niet uit het oog verliezen. Waar staat die B eigenlijk voor in Bij1? Boerka? Blinde vlek?

7 Reacties
Vrij zinnig
Vrij zinnig13 aug. 2019 - 6:02

"Een fraai staaltje van pinkwashing. Daar kan de ING nog een puntje aan zuigen.'" Touché!

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 aug. 2019 - 9:02

Om met de Correspondent te spreken: Het Queeriaans staat niet stil. Hun Roze Redactie heeft in navolging van het ‘Lesbiaans, Lexicon van de Lesbotaal’ van Xandra Schutte en Hanneke Kunst uit 1991 een up to date woordenlijst voor u samengesteld.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 aug. 2019 - 9:49

PS voor een verklaring van de B van Bij1 heb je er niets aan.

Eric Minnens
Eric Minnens13 aug. 2019 - 10:46

@Danielle "voor een verklaring van de B van Bij1 heb je er niets aan." Nee, het hele lemma boerka komt er zelfs niet in voor. Terwijl ik me toch kan voorstellen dat er mensen zijn die vooral op personen in boerka vallen (boerkaseksueel). Of ook personen die zich het liefst seksueel uiten door het dragen van een boerka (boerka-queen).

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 aug. 2019 - 10:54

Eric ????!

stokkickhuysen
stokkickhuysen13 aug. 2019 - 17:09

gevangen willen blijven zitten Wat is het nou, vrij of onvrij? Kiezen om je te beperken doe je in vrijheid. En als er andere redenen zijn waarom mensen brepaalde kleding dragen en die reden duidt op onvrijheid, dan gaan we daar wat aan doen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 aug. 2019 - 18:11

Stock eerlijk gezegd heb ik mijn belangstelling voor filosofie grotendeels verloren nadat ik mijn tentamens had gedaan.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 aug. 2019 - 22:11

De Oslose pride was ook dit jaar weer een gezellig volksfeest met vooral veel vlaggen. Van commercie was verder weinig te merken. De uni verkoopt wel regenboogshirts die gretig aftrek vonden bij de internationale studenten. https://www.youtube.com/watch?v=HdEUYuhMUZM

poeslief
poeslief12 aug. 2019 - 21:42

@So-Roustayor Trek je van al die reacties hieronder niets aan jongen. Zou doodzonde zijn. Ik wacht met smart op een volgende bijdrage van jouw hand. Denk zelfs dat ik lid ga worden van BIJ1 voor 30 euro p/j of me inzetten als vrijwilliger om er alles aan te doen om BIJ1 het parlement in te loodsen en ook in de gemeenteraad hier in Dordrecht. Tijd zat want ik zit in de IVA* vanwege allerlei handicaps* en dat komt dan in dit geval goed uit want dat zijn 2 referentiegroepen kwetsbare mensen - uitkeringstrekkers en gehandicapten - die uitstekend bij BIJ1 passen. 'Match made in heaven'. Latersz So *ja dat is echt zo en bij deze bedank ik iedereen die dit leest hartelijk voor haar/zijn bijdrage aan mijn niet geringe uitkering'

1 Reactie
poeslief
poeslief13 aug. 2019 - 0:15

@moderator Doe niet zo flauw. Leven is vallen en opstaan, een lach en een traan. Geen overtogen woord getypt.

4Vier!
4Vier!12 aug. 2019 - 21:42

“Autoriteiten dreigen adoptiezoons af te pakken: homostel ontvlucht Rusland” Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we volgend jaar -in het kader van “inclusiviteit”- een positief, wervend stukje kunnen verwachten voor de Russische autoriteiten.

Rutger Groot
Rutger Groot12 aug. 2019 - 20:46

Beetje moeilijk te volgen SJW stukje maar ik begrijp de kritiek op de commercialisering van de Pride wel. Onbegrijpelijk zijn de opmerkingen tav de niqab - zoals zo vaak uitgelegd juist een teken van intolerantie - vraag dat maar aan de vrouwen in NL of nog beter in Iran die hoofddoek, niqab etc.willen afwerpen. Vrijheid om te zijn wie je bent of wilt zijn gaat niet samen met (orthodoxe) religie. Tolerantie tav intolerante religieuze stromingen gaat hier helemaal niet bij helpen.

1 Reactie
Elias Unique
Elias Unique13 aug. 2019 - 8:46

Het is geen kritiek op de commercie, enkel op bedrijven die volgens de auteur niet recht genoeg in de lijn zijn. Het budget kan niet omlaag want de strijd is nog lang niet gestreden. De organisatie van de Pride moet voor en door de gemeenschap zelf georganiseerd worden. Dus ING en Deloitte mogen wel storten, maar zich niet afficheren als pro-LHBTQI+ wegens palmolie. Tsja...

Arend Wortel
Arend Wortel12 aug. 2019 - 19:50

["Je mag jezelf zijn tenzij je een boerka draagt"] Wel wat ironisch dat anoniem en onherkenbaar over straat gaan hier gelijk wordt gesteld aan "jezelf zijn" Verder een nogal warrig stuk. Zouden er echt mensen zijn voor wie de Pride te kwetsend is? Zou de Pride voor sommige mensen echt niet 'safe' genoeg zijn?

Arne Koning
Arne Koning12 aug. 2019 - 19:41

De "Black Lives Matter"-beweging e.a. met allerlei eigen belangen mogen zich bij de diverse Pride's in de wereld alleen ondergeschikt ondersteunend aan de belangen van alle LGBTQ-ers in hun volledige diversiteit van personen, dus of het nu blanke, rechtse, joodse, christelijke, zwarte, linkse, islamitische, liberale etc. LGBTQ-ers betreft. Dat "Black Lives Matter"-bewegingen zich in Amerika al eerder allesbehalve verdraagzaam verstorend opdrongen bij Prides maakt dat er reden is hen dit met meer badruk dan bij anderen nodig is duidelijk te maken. De Prides en hun belanghebbenden verdienen het gevrijwaard te blijven van derden die deze als hun vehikel wilken politiseren. https://www.pri.org/stories/2016-07-04/black-lives-matter-protesters-stop-torontos-pride-parade http://www.dailywire.com/news/17411/watch-and-laugh-black-lives-matter-protesters-stop-hank-berrien

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen13 aug. 2019 - 19:18

Ja Arne, nou loop je zelf in de val van je lange zinnen. Nog maar eens proberen wat racistisch gedachtegoed ertegenaan te wrijven. Lonely nights, dat is eigenlijk vooral wat er bij me opkomt.

Hank Nozemans
Hank Nozemans12 aug. 2019 - 19:36

"een inclusieve Pride waar ieder zich veilig en welkom voelt. " Behalve als je gay bent en een boerkaverbod wel een goed idee vindt, dan ben je niet welkom. Aldus het duo raadslid. 'Neem de ING, een bank die zich profileert als pro-LHBTQI+, maar ondertussen miljoenen verdient aan pijpleidingen, en de natuur verwoest door enorme investeringen in palmolie in het Zuiden' Alsof er geen LHBT mensen zijn die miljoenen verdienen aan minder ethische handel. Verder heeft de schrijver de SJW bingo kaart wel volgekregen met SJW vakjargon.

6 Reacties
4Vier!
4Vier!12 aug. 2019 - 22:22

Hank Nozemans 12 augustus 2019 at 21:36 “een inclusieve Pride waar ieder zich veilig en welkom voelt. ” Uiteraard. Dat komt omdat alle demonstranten tegen het boerkaverbod zo sympathiek zijn. Daar was bv “Maiwand Al-Afgani”, side by side naast Bij1. Maiwand was zo vriendelijk homo’s te wijzen op de gratis vlieglessen die te verkrijgen waren in Raqqa. Zulks jovialiteit kom je inderdaad bij het bedrijfsleven niet tegen: die hebben, in tegenstelling tot de kornuiten van Maiwand, de hand op de knip.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2019 - 7:10

Ik vraag me dan ook af wat je doet als je een LHBT zwarte piet bent, die draagt wat die zelf wil. Ik zou er zo vroeg geen aandacht aan hebben besteed ware het niet dat Joop dat al gedaan heeft. Serieus. Ik vind dit een moeilijke vraag in deze. Ieder mens is immers een som der delen en dus verschillend, ook in opvattingen, gedrag t.a.v. verschillende zaken/onderwerpen en dus niet 'over een kam' te scheren. Of gaan we eerst vragen op welke politieke partij ze stemmen alvorens ze gerechtigd zijn deel te nemen? Waarschijnlijk zijn ze onder LHBTOI-ers even gedifferentieerd als onder de rest van de bevolking. En stel dat daar een partij bij is die op sommige punten juist helemaal niet bij hen past maar op andere punten wel. Stemmen ze dan voor het ene en/of tegen het andere punt. In hoeverre loopt dat gelijk en in hoeverre is dat verschil hemelsbreed. Is er niet een LHBTI-er die op een van bovengenoemde partijen heeft gestemd en/of stemt? Staat dat niet veelal los van elkaar? Is er in die zin als je dat zou weten van eenieder niet ook enige vorm van hypocrisie aan te duiden. Of worden ze dan uitgesloten i.p.v. ingesloten,. Kortom er is niet een mens compleet hetzelfde. Zou een onderwerp voor wetenschappelijk onderzoek kunnen zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 aug. 2019 - 10:51

Het was maar een grapje, volgens Maiwand. Bizar gevoel voor humor.

4Vier!
4Vier!13 aug. 2019 - 14:13

DanielleDefoe 13 augustus 2019 at 12:51 “Het was maar een grapje, volgens Maiwand.” Uhuh, hij is in ieder geval consistent in zijn “grapjes”.

4Vier!
4Vier!13 aug. 2019 - 14:16

DanielleDefoe 13 augustus 2019 at 12:51 Hoé hij het zegt is een “grapje”, wát hij zegt niet. Dat meent hij wel degelijk; zelf aangegeven.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 aug. 2019 - 15:20

Voor zover ik weet vond de rechter het al evenmin grappig.

JasDon
JasDon12 aug. 2019 - 18:58

Transgenders en homoseksuele mensen worden zo geboren, een eng orthodox geloof aanhangen is een keuze. Deze mensen haten homo's met het excuus van liefde voor hun god. Bizarre gelijkstelling en prioriteiten dus. Maar als je het als Bij1 niet van de inhoud kan hebben, dan gooi je het maar op identiteitspolitiek.

4Vier!
4Vier!12 aug. 2019 - 18:53

Succes ermee. De boerka is niet “zomaar” een kledingstuk, maar een uitdrukking van een van ‘s werelds meest conservatieve, intolerante religieuze stromingen. Alleen mensen die ultra conservatief zijn zullen dat kledingstuk aan willen. Daar mee weet je vrijwel zeker dat hun denkbeelden over de LHBTQI+ community weinig positief zijn; ook van een SGPer hoef je bv niet heel veel positiefs te verwachten. Een heel ander type pink-washing als de boerka-babes hun zin krijgen: die van een plein waar het bloed van straat gewassen wordt, na het straffen voor het begaan van misdaden tegen “de natuur”. Nu nog opkomen voor het recht om in Nazi-outfit rond te lopen en het feest is compleet. ????113

Imperialist
Imperialist12 aug. 2019 - 18:48

Allah zal mij bewaren: een Pride die intersectioneel is! En dat dan terug naar de oorsprong noemen.

MountEverest
MountEverest12 aug. 2019 - 18:47

So probeert als echte intersectioneel feminist alle mogelijke slachtoffergroepen op te nemen in de Pride. Dus het summum van inclusiviteit. Maar dat is onmogelijk omdat je dan ook groepen moet opnemen die diametraal tegenover elkaar staan. Een goed voorbeeld is de combinatie van niqab-dragers en LHBT'ers. Niqab-dragers zijn salafisten. Als die aan de macht zouden komen is er geen ruimte meer voor LHBT'ers.

Robert Follon
Robert Follon12 aug. 2019 - 18:07

[En zolang de Pride dit niet erkent, zal er geprotesteerd worden] Het eerste tot het tiende gebod: gij zult identiteitspolitiek bedrijven.

Wilco4
Wilco412 aug. 2019 - 18:04

Het is GEEN islamofobe en racistische wet. Het is namelijk niet, wat in de volksmond zo lekker klinkt, het burkaverbod, maar een algeheel verbod op gezichtsbedekkende kleding, en dan lang niet overal!! Kunt u mij trouwens uitleggen wat er precies racistisch is? De islam is geen ras...

5 Reacties
itsme3
itsme312 aug. 2019 - 18:51

Het is algemeen erkent dat het woord racisme slaat op discriminatie op basis van het wijdere begrip etniciteit en niet op het engere begrip ras.

Hemk
Hemk12 aug. 2019 - 20:20

Ras bestaat alleen in hoofden van racisten. islam is geen ethinicteit maar wel gecorreleert aan bepaalde ethiciteiten in nederland. Dus een wetgeving specifiek gericht tegen Islam kan racistisch zijn (maar hoeft niet). Wet is niet specifiek burka maar lijkt vooral islamieten te treffen (of mensen die uit geloofsovertuiging een helm of bivakmuts dragen). Dus kan anti-moslim worden opgevat. Een wet gedeeltelijk verbod afbeeldingen executiewerktuigen zou anti-christelijk kumnen worden opgevat. Zeg niet dat het verbod anti-moslim (islamofobie is een onzinterm) en racistisch is, maar beide sprongen zijn niet onlogisch

FransAkkermans1947
FransAkkermans194712 aug. 2019 - 20:33

@itsme De islam is geen ras maar ook geen etniciteit.

itsme3
itsme312 aug. 2019 - 21:41

@fransakkermans De definitie van het woord etniciteit: "Het concept etniciteit wortelt in het gegeven dat de leden van bepaalde bevolkingsgroepen zich identificeren met gezamenlijke kenmerken, zoals nationaliteit, stamverwantschap, religie, taal, cultuur of geschiedenis en de daaraan ontleende normen en waarden. "

madbako
madbako13 aug. 2019 - 7:59

@Wilco 12 augustus 2019 at 20:04 Het is GEEN islamofobe en racistische wet. Het is namelijk niet, wat in de volksmond zo lekker klinkt, het burkaverbod, De grote initiator achter deze wet, de Hr G. Wilders noemt het zelf een anti-islam wet. Waarom verschuil je je nu achter het is een: verbod op gezichtbedekkende kleding. Zo is het voor de vorm genoemd, maar het is niet meer en minder dan een verbod op burka's, een moslim pest wet.. Dat er collateral damage is voor de bivakmutsen, integraal helmen en japanse mondkapjes is jammer. Dus zeg gewoon wat het is: een anti-islam wet