In Rotterdam mogen 65plusser gratis reizen met de RET. Opvallend veel dames uit het rijke Hillegersberg maken er gebruik van. In mindere mate de andere mensen met minder geld. Ik heb dit enige jaren met groeiende verbazing gade geslagen. Maar het is ook logisch. De dames gaan graag samen winkelen en koffie drinken en eten en dat zijn dingen die de minder goed bedeelde ouderen maar zeer zelden kunnen doen, of steeds vaker niet meer kunnen doen. Gratis OV voor de minima kwam er nooit door. Die mogen lopen.
De vervuiler betaalt; een OV-gebruiker is een vervuiler en dient daarom ook te betalen (maar waarschijnlijk minder dan auto-gebruikers). Gebeurt dit niet dan krijg je allerlei ongewenste effecten. Zo zal bij gratis OV niet alleen het aantal auto's , maar veel meer nog het aantal fietsers en wandelaars afnemen. Of gaan OV-ers verder van werk/winkels wonen.
Terecht. De vervuiler betaalt en ik zie niet in waarom de belastingbetaler voor 100% de kosten moet financieren voor dit project.
Omdat de belastingbetaler baat heeft bij een zo autovrij mogelijke omgeving.
Zo’n twaalf jaar heb ik geleefd in Logan, in het Noorden van Utah niet ver van de grens met Idaho. Het is een Universiteitsstad die ligt in Cache Valley aan de foothills van de Rocky Mountains. In CV leven op een uitgestrekt gebied ongeveer 80.000 inwoners. Cache Valley heeft een bussysteem (http://cvtdbus.org) waardoor ik vrijwel overal ieder half uur de bus kon pakken, eventueel metmijn fiets op het rek voor- of achterop de bus. Gratis. Amerikanen zijn praktisch ingesteld. Wat door “Joop” een prestigeproject wordt genoemd is daar al 18 jaar de gewoonste zaak van de wereld en een evaluatie van enkele jaren geleden heeft uitgewezen dat het zo kan en moet blijven. Het blijkt dat een betalend systeem duurder is en beperkender voor de service dan een systeem met gratis busvervoer. “As a free-fare system for 18 years, CVTD has enjoyed major administrative, operational, and customer service benefits from not charging a fare. From an administrative standpoint, a free-fare system is simple to operate, as there is no need for back-end accounting, secure storage of funds, or marketing and distribution of fare media. From an operational perspective, a free-fare system benefits from short dwell times (no one standing in line to pay, causing bus delays) and avoids disputes between operators and passengers regarding properly paid fares”. Misschien moet er wat meer worden gekanteld in het denken van bestuurders en politici.
Denk niet dat veel mensen dat verwachten van Utah dat sinds 1964 niet meer voor de democraten heeft gestemd.
Geweldig goed idee. Maar hier worden de mensen die niet met het OV reizen knap boos, als hun kostbare belastingcentjes daaraan worden uitgegeven. Dat mag niet van ze en ze betalen zo vreselijk veel. Dus ondanks de goede voorbeelden uit Utah zal dat hier nooit worden doorgevoerd en ik vermoed dat DAT met het ingewortelde Nederlandse Calvinisme te maken heeft... Vooral houden wat je hebt en niet delen.
Gratis is mooi maar ik had als 60+-ser ook graag gebruik gemaakt van het openbaar vervoer als dat onder voor ons betaalbare voorwaarden had gekund. Vroeger kon je dat heel gemakkelijk realiseren, kinderkaartje=bejaardenkaartje, U weet het vast nog wel, roze in plaats van blauwe strippenkaarten en zo. Nu is het met dermate veel haken en ogen voorzien dat we er niet eens aan beginnen. En we zijn helaas de enigen niet. ik draag het openbaar vervoer een goed hart toe en zou er zonder meer gebruik van maken als er niet zo'n berg gedoe aan vast zat. gewoon, per keertje dat je reist betalen, niets meer of minder.
Even wachten tot je AOW krijgt. Niet voor de muziek uitlopen. Het is al duur genoeg.
>ik draag het openbaar vervoer een goed hart toe en zou er zonder meer gebruik van maken als er niet zo'n berg gedoe aan vast zat. gewoon, per keertje dat je reist betalen, niets meer of minder. Zelf reis ik niet heel vaak met het openbaar vervoer (meestal met de fiets) maar ik heb wel zo'n ov-chipkaart met automatische oplaad functie en dat is heerlijk. Ik hoef nooit meer om strippenkaarten te denken of treinkaartjes. Met het openbaar vervoer, gewoon inchecken. Nooit meer kaartjes kopen. Ik kan je dus aanraden om over het 'gedoe' heen te stappen en zo'n 'automatische ov-chipkaart' te nemen.
Denk dat die 65 plussers liever hadden dat men geen belasting hoefden te betalen, daar heeft men wat meer aan in deze barre RUTTE2 tijden. De bus is te lastig, te druk en het duurt te lang en op sommige tijden moet je zeker niet met de bus. Waar ben je zonder auto? Nergens!
Dat ligt er maar helemaal aan waar je woont en wat je behoeften zijn. Zo heb ik familie in het hoge noorden des lands, daar kun je niet zonder de auto. Maar bijv. in Amsterdam is voor veel mensen prima zonder auto te leven.