Joop

Presentator Winfried Baijens zegt kerk vaarwel na homospeech paus

  •  
22-12-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
805 keer bekeken
  •  
ANP-Baaijens300.jpg
Baijens roept katholieken die zich kapot ergeren aan de paus op: schrijf je uit via ontdopen.nl 
Presentator en journalist Winfried Baijens heeft besloten om zich uit te schrijven als lid van de rooms-katholieke kerk. Dat deed hij na de kerstspeech van paus Benedictus, die zei dat homoseksuelen ‘de essentie van het menselijke wezen vernietigen’.
Baijens vindt dat de kerk gezien de onthullingen van de afgelopen jaren en de homohaat in christelijke landen als Oeganda zich maar beter even stil kan houden over seksualiteit. Baijens weigert nog langer een persoon als de paus formeel en informeel te steunen.
RTEmagicC_win.jpg
Baijens: 

”In eerste instantie dacht ik: laat maar zitten, het raakt mij zelf verder niet. “Maar dit soort uitspraken heeft in landen waar het wél uitmaakt grote gevolgen en zet aan tot enorme homohaat. 

Deze man weet zelf ook echt wel wat er bijvoorbeeld Oeganda gebeurt als je voor je homo-zijn uitkomt. Ik wil op geen enkele manier meer mijn steun aan zo iemand geven, zelfs niet op papier.”
De presentator vertelt verder dat het voorheen lastig was om je uit te schrijven bij de katholieke kerk. Tegenwoordig kan het online via de website ontdopen.nl. Baijens roept andere katholieken die zich ook ergeren aan de uitspraken van de paus hetzelfde te doen.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (62)

kalmpjes
kalmpjes22 dec. 2012 - 15:48

Grote religieuze instantie geleid door enge oude mannetjes blijkt wereldvreemd en intolerant te zijn. Dit hadden we niet aan kunnen zien komen. Echt waar.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai22 dec. 2012 - 15:48

Bah enge mannen daar in Rome!

Sternenstaub
Sternenstaub22 dec. 2012 - 15:48

Down with Rome!

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder22 dec. 2012 - 15:48

Ik ken de seksuele voorkeur van Bayens niet, maar ik blijf het vreemd vinden dat homo's überhaupt lid van welke kerk dan ook zouden willen zijn. Misschien dat er een speciale homogeloof kan worden opgericht. Met bijpassende kerk. Homo's hebben daarvoor voldoende martelaren in hun gelederen. Illusies opwekken zou geen probleem moeten zijn (Hans Klok). En voor drama zijn ook wel genoeg queen's te vinden. Dus dat zou moeten lukken. Waarom verwachten homo's toch zoveel van de gevestigde kerken. In hun hemel komen ze toch niet.

fdiemen
fdiemen22 dec. 2012 - 15:48

Beste heer van Delft, u ben zelf hetero en lijkt daaraan te koppelen dat het deze houding van de paus u niet raakt. U heeft wellicht ook homoseksuele vrienden, kinderen, familieleden, collega's, buren? Het discrimineren van homoseksuelen, achterstellen van vrouwen, allochtonen, gehandicapten, welke groepen medemens dan ook raakt ons allemaal omdat we elk moment in een groep ingedeeld kunnen worden door een willekeurig 'poppetje' dat op enig moment veel invloed heeft en daarmee geweld -in woord of geschrift- van individuen en groepen aanmoedigt. Ik ben solidair met met de actie van Winfried en zal (ben zelf niet ingeschreven) deze actie bij vrienden zeker onder de aandacht brengen.

adriek
adriek22 dec. 2012 - 15:48

als nu eens meer van de mensen die niet in die poppenkast geloven zich zouden laten ontdopen en ook hun andere steun intrekken, en als daarnaast overheden zouden stoppen met balasting- en andere voordeeltjes voor deze over het paard getilde verenigingen zou de wereld in hoog tempo een beetje mooier worden voor iedereen, al was het maar omdat er wat prachtige museumruimte beschikbaar komt.

Le Chat Botté
Le Chat Botté22 dec. 2012 - 15:48

paus + twitter = popi jopi Welk resultaat verwachten volksmenners met hun vijandbeelden eigenlijk te bereiken? Vrede op aarde?

ElChe
ElChe22 dec. 2012 - 15:48

De paus is mensonvriendelijk! Vrede aan de mensen van goede wil. Daar hoort hij in ieder geval niet bij.

prestant1957
prestant195722 dec. 2012 - 15:48

De paus heeft het woord homohuwelijk niet letterlijk gebruikt. Het stelt wel dat degenen, die niet in het man-vrouw-stramien treden de essentie van het mens-zijn vernietigen. Kortom, hij bedoelde natuurlijk het homohuwelijk. De toespraak van de paus kan niet anders worden gezien dan in de context: In Frankrijk staat men op het punt het homohuwelijk wettelijk mogelijk te maken. Dat kun je verwachten met die goddeloze socialisten! Vrijwel geheel rechts en een hele griezelige kerkelijke organisatie (Civitas) zijn fel tegen. Er wordt in Frankrijk bijna elke dag voor en tegen gedemonstreerd. Regelmatig wordt daarbij aan beide kanten geweld gebruikt. De politie maltraiteert vervolgens Civitas-aanhangers duidelijk minder dan hun tegenstanders. Dat geeft op z'n beurt weer de nodige commotie. Alle kranten staan er al tijden vol van. Een als extreem bekend staande rabbi heeft zich in de kwestie gemengd. Bischoppen gingen zich ermee bemoeien. De paus kon toen gezien de felheid van de polemiek niet meer zwijgen. Het resultaat kennen we nu. Ik houd het er maar op dat het Vaticaan wederom ervan blijk geeft gepreoccupeerd te zijn met voortplanting en alles wat daarmee samen hangt. Sinds Augustinus is dat nimmer anders geweest en het zal voorlopig ook wel niet veranderen. Overigens las ik in Le Monde commentaires van gisteren de volgende stelling: "Si le Pape avait lu la Bible, il aurait compris que Jésus avait deux papas et une mère porteuse." Zo had ik het nog nooit bekeken. Waar letterlijke toepassingen al niet toe leiden.....

rbakels
rbakels22 dec. 2012 - 15:48

Dat je homo bent is niet erg maar dat je Rooms bent wel. Dat heeft Wilfried rijkelijk laat ontdekt.

Joeri2
Joeri222 dec. 2012 - 15:48

Tijd dat dit kabinet dat eens wat makkelijker gaat maken. Gewoon via internet en digiD "unsubscribe" van kerk. Hoeveel werk kan dat nou zijn? 4 weken?

JongLinks
JongLinks22 dec. 2012 - 15:48

Gelukkig kan de paus biechten, want hij heeft toch al wel een aantal dode homo's op zijn geweten.

Heileeuw
Heileeuw22 dec. 2012 - 15:48

hij heeft gelijk

gerryjoris
gerryjoris22 dec. 2012 - 15:48

Ben zelf al zo wijs geweest om mij begin jaren 80 via het Bevolkingsregister uit te laten schrijven toen de paus tijdens zijn bezoek de rol van de vrouw ter discussie stelde (kort door de bocht: de vroiuw heeft één recht: het aanrecht en moet/mag zich niet met kerkelijke zaken bemoeien). Hulde aan de pas overleden Wies Stael die de mannenhierarchie doorbrak met een meesterlijke speech die zij eigenlijk niet had mogen houden.

sandervk
sandervk22 dec. 2012 - 15:48

Citaten van de kersttoespraak “…But there is no denying the crisis that threatens it [the family] to its foundations – especially in the western world. It was noticeable that the Synod repeatedly emphasized the significance of the family as the authentic setting in which to hand on the blueprint of human existence…” “…These words lay the foundation for what is put forward today under the term “gender” as a new philosophy of sexuality. According to this philosophy, sex is no longer a given element of nature, that man has to accept and personally make sense of: it is a social role that we choose for ourselves, while in the past it was chosen for us by society. The profound falsehood of this theory and of the anthropological revolution contained within it is obvious. People dispute the idea that they have a nature, given by their bodily identity, that serves as a defining element of the human being. They deny their nature and decide that it is not something previously given to them, but that they make it for themselves…” Als mensen zijn we geschapen naar Gods evenbeeld, precies zoals God het bedoeld heeft. Het afdoen van gender theorie als een theorie die voorschrijft dat de mens zelf bepaalt welk gender hij of zij heeft lijkt me ongepast en in essentie onjuist. Dit afdoen vooronderstelt namelijk dat mensen zelf kunnen kiezen welk gender ze hebben. Geheel hier tegenin wordt er vanuit het begrip gender gekeken naar hoe de dingen zijn. Het biedt een handvat om te kunnen beschrijven hoe mensen zich voelen, beschrijven hoe mensen relaties aangaan. Het is niet een raamwerk om te kunnen kiezen hoe je je (seksuele) leven vormgeeft. Uiteraard is het niet zo dat wanneer bijvoorbeeld twee mannen of twee vrouwen een seksuele relatie aangaan dat dit biologisch gezien leidt tot het wonder van de geboorte van een kind. Dit heilige sacrament van het huwelijk zoals dit binnen de kerk beschreven wordt komt biologisch gezien het dichtste bij wat in de bijbel beschreven staat als mens zijn, het kunnen scheppen van een nieuwe mens naar het evenbeeld van God. Wanneer het niet aangaan van een seksuele relatie tussen een biologisch gezien man en vrouw, gezien wordt als de fundamentele bedreiging van het gezin, dan zou het zijn van een Paus of priester ook een fundamentele bedreiging zijn voor het gezin.Je begrijpt dat dit niet juist kan zijn. Niet iedereen heeft de roeping om een gezin te stichten. De bedreiging die zichtbaar is, zou in mijn ogen veel meer gezocht moeten worden in het zien van de ander als object. Zowel binnen het huwelijk als daarbuiten zorgt dat er voor dat er geen ruimte is barmhartigheid en voor liefde. Zonder deze liefde stranden huwelijken en doen mensen elkaar veel leed aan. Ik heb dit geschreven vanuit het idee dat je als mens de mogelijkheid hebt gekregen van God om kritisch te zijn, om je eigen keuzes te maken. Sterker nog, in je leven wordt er van je gevraagd om zelf te kiezen, te kiezen voor God. Omdat de kerk bestaat uit mensen worden er ook fouten gemaakt. We zijn immers niet God. Daarbij denk ik direct aan de vele voorbeelden van seksueel misbruik, die recentelijk in het nieuws zijn gekomen. Het getuigt van grote kracht wanneer er door gelovigen binnen de kerk kritisch nagedacht blijft worden en zelf te kiezen. Door dit te uiten hier online wordt zichtbaar dat de kerk niet bestaat uit makke schapen die blindelings volgen, maar dat er mensen zijn die blijven toetsen of datgene wat er gebeurt in de haak is en niet afbreuk doet aan barmhartigheid en aan liefde voor de ander.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods22 dec. 2012 - 15:48

++ Presentator en journalist Winfried Baijens heeft besloten om zich uit te schrijven als lid van de rooms-katholieke kerk. ++ >> +1 (ben van geboorte RK).

EricWakker
EricWakker22 dec. 2012 - 15:48

Ik heb mij vele jaren terug uit de (NH) kerk uitgeschreven toen mijn vader administrateur was van diezelfde kerk. Hij kreeg mijn opzegging dus direct onder ogen. Het was lullig tegenover mijn vader, maar mijn pa deed zijn administratieve plicht en kwam er nooit op terug. Nooit spijt gehad van mijn besluit, maar ik moet toegeven dat als het er op aan komt, dat ik dan wel aan Monumentenzorg een bijdrage zal geven voor het behoud van het kerkgebouw. De kerk is cultureel erfgoed en dat verdient wel een plaats in de historie van onze samenleving. Het is gewoon een mooi gebouw. Met in de toren nog zelfs de kanon kogels en het lege bord zuurkool van Bommen Berend!

[verwijderd]
[verwijderd]22 dec. 2012 - 15:48

Misschien een idee voor de katholieke Verhagen en Leers? Kunnen ze een keer echt een statement maken dat er iets toe doet. Die flauwe praatjes over Wilders waarmee ze hun persoonlijke verantwoording mee proberen te ontlopen beginnen behoorlijk te vervelen.

1 Reactie
rbakels
rbakels22 dec. 2012 - 15:48

Roomsen horen niet bij Holland. Véél erger dan moslims!

[verwijderd]
[verwijderd]22 dec. 2012 - 15:48

Ik denk dat de Paus daar geen slapeloze nachten over krijgt.

2 Reacties
Heileeuw
Heileeuw22 dec. 2012 - 15:48

ik denk van wel als er meer mensen hetzelfde gaan doen

Tom Meijer
Tom Meijer22 dec. 2012 - 15:48

"Ik denk dat de Paus daar geen slapeloze nachten over krijgt." Nee, en dat is ook helemaal niet te verwachten bij gewetenloze personen.

[verwijderd]
[verwijderd]22 dec. 2012 - 15:48

Ik mag toch hopen dat het Katholieke geloof bij mensen verder gaat dan de Paus. Reactie Winfried Bayens past in tijdgeest om instituten te ridiculiseren tot het 'poppetje', maar is contra-productief. Paus zit met 'anti-homospeech' dubbel fout, want hij roept hierbij ook samenwerking op met andere religie, waar vredelievend en vergevingsgezindeChristendom juist onderscheid zou moeten maken. Deze Paus is fout, maar als protestant (en hetero) raakt het me verder niet.

2 Reacties
JandeBoer2
JandeBoer222 dec. 2012 - 15:48

Ach, als protestant (en homo) raakt het me verder ook niet dat het jouw niet raakt. Jammer dat wat de paus zegt - "dat homoseksuelen 'de essentie van het menselijke wezen vernietigen" - zoveel van de 1,4 miljard rooms katholieken wel raakt. Waarschijnlijk moet eerst een imam zoiets zeggen voordat het jou raakt.

Tom Meijer
Tom Meijer22 dec. 2012 - 15:48

"Deze Paus is fout, maar als protestant (en hetero) raakt het me verder niet." Elke paus is fout. En U kunt wel mooi denken dat dit U niet raakt maar U bent blijkbaar christen. Het verschil is minder groot dan U wilt denken.

eeweew
eeweew22 dec. 2012 - 15:48

Gelukkig ben ik nooit met enige kerk in aanraking gekomen.

1 Reactie
Joeri2
Joeri222 dec. 2012 - 15:48

Dan sta je gewoon als kerkelijk bij de gemeente ingeschreven.

[verwijderd]
[verwijderd]22 dec. 2012 - 15:48

In principe heeft de Paus gelijk. Vanuit de essentie van het geloof gezien, het voortbestaan van het menselijk wezen. Daarom is een verbintenis tussen een man en een vrouw daarvoor noodzakelijk. Gaat heen en vermenigvuldig U, is de kerkelijke booschap, die ook weer door deze Paus wordt uitgedragen. Ook hierin zijn de man en de vrouw leidend.. Niet twee mannen of twee vrouwen. Maar in deze "verlichte" tijd is de bewering van de Paus achterhaald. De pil en anderen voorbehoedsmiddelen zetten alle kerkelijke dogma 's in een zijlijn. Niet de voortplanting is meer bepalend, maar het leven zelf met plezier in het leven, zelf bepalend door de mens zelf. Niet de voortplanting is belangrijk, maar het gevoerde leven. Ook kiezend wanneer er kinderen zullen komen. Ook voor de Homo"s is er een duidelijke plaats in onze samenleving, alleen heeft deze conservatieve Paus dat nog niet in de gaten. Maar de Paus preekt niet voor de Europese parochie, ook in het Vaticaan is doorgedrongen dat het westen zijn Kerkelijke taboes en dogma's niet meer afneemt. Het is bedoeld voor een andere wereld, zoals delen van Azië en Afrika, Polen Rusland, die deze Paus op zijn woord zullen geloven. Het is vreemd dat men zich door een kerkelijk leider zodanig laat beinvloeden, dat men tot "ontdoping" denkt te moeten overgaan, duidt op een duidelijke emotie en ook niet van deze tijd. Het geloven aan sich, heeft niets met een kerkelijk leider te maken, het is een levensovertuiging. Uitspraken van deze of gene kunnen en hoeven en mogen daar geen invloed op hebben. Dan lijkt dit meer op stemmingmakerij, om vanuit dit geven de media te halen. We kunnen vaststellen dat is Bayens dan ook weer gelukt. Mijn felicitaties.

3 Reacties
JandeBoer2
JandeBoer222 dec. 2012 - 15:48

== "In principe heeft de Paus gelijk. Vanuit de essentie van het geloof gezien, het voortbestaan van het menselijk wezen. " === De paus zei dat homoseksuelen 'de essentie van het menselijke wezen vernietigen'. Als hij daarin in principe gelijk heeft, dan ben je het vast ook 'in principe' met veel imams eens! :-))

JandeBoer2
JandeBoer222 dec. 2012 - 15:48

== "Het geloven aan sich, heeft niets met een kerkelijk leider te maken" == Klopt. Helaas is het lidmaatschap van de Rooms Katholieke kerk wél iets met deze kerkelijk leider te maken. En ´het geloven aan sich` heeft niets met dat lidmaatschap te maken. Het is dan ook alleen dat lidmaatschap waartoe Winfried oproept zich van te ontdoen. Dáár kan jij je dan toch wel in vinden? Of had je nog niet begrepen dat het dáárover gaat in dit artikel?

Tom Meijer
Tom Meijer22 dec. 2012 - 15:48

" Vanuit de essentie van het geloof gezien, het voortbestaan van het menselijk wezen" De kerk denkt dat biologie onbelangrijk is maar daarin bevindt zich natuurlijk wel de essentie van alle levende wezens. Bij veel diersoorten is waargenomen dat het aantal 'homosexuele' dieren toeneemt als de populatie te groot dreigt te worden. Dat is een natuurlijke rem op nog meer individuen waardoo honger en ziekte gedempt kunnen worden. Bij de mens is het niet anders. 'Homosexuele' mensen spelen een stabiliserende rol in de menselijke populatie en zijn zowel volkomen natuurlijk als noodzakelijk voor ons voortbestaan. De (elke) kerk heeft (ten minste in dit onderwerp, maar in andere evenzeer) ten diepste ongelijk en verspreidt uitermate de soort bedreigende ideeën en is eigenlijk als crimineel te beschouwen. Het zou vanuit deze optiek dan ook niet onverstandig zijn kerkelijke organisaties als levensbedreigende organisaties te verbieden. Daar zijn meer dan voldoende redenen voor.

Jantje68
Jantje6822 dec. 2012 - 15:48

Het is diep triest dat Baijens de toespraak van de Paus niet eens heeft gelezen maar zich louter baseert op uit de context getrokken flarden. De Paus heeft in de gehele toespraak het woord Homo niet genoemd en het gaat ook niet over homo's als individu. Het gaat over het huwelijk tussen mensen van het zelfde geslacht wat hij als bedreiging ziet voor het traditionele gezin en daar heeft hij gelijk in. Het huwelijk is niet zomaar een afspraak tussen twee mensen maar een duurzame verbintenis tussen man en vrouw waar kinderen uit voort komen. Kinderen hebben een stabiele basis nodig en een vader en een moeder. Door kinderen met voorbedachte rade te creëren en in tal van constructies in te planten wordt hen bij voorbaat al iets ontnomen en staat het egoïsme van de volwassene voorop ipv et belang van het kind. De Paus doelt ook niet alleen op homo huwelijk maar ook op tal van losse vrijblijvende relaties en het gebrek aan commitment in relaties. Deskundigen zijn het er unaniem over eens dat kinderen enorm lijden aan scheidingen maar ook door het niet kennen van hun biologische ouders of het ontbreken van een vader of moeder. Het is goed dat de Paus zich niets aantrekt van de Nederlandse denk politie en gewoon zegt wat hij vind. In plaats van er over na te denken of er misschien wel iets in zijn boodschap zit of er een discussie over aan te gaan schreeuwen we in Nederland er weer op los. Maar beste mede Nederlanders. Niemand hoort jullie. Met mensen die maar iets roepen valt immers geen gesprek te voeren. In andere Europese landen waar ook de onkerkelijk toe heeft geslagen weet men wel de uitspraken op waarde te schatten Nee, ik ben het niet met alles wat de Paus zegt eens. Homo's in Nederland hebben nog tal van problemen maar het laatste is wel van uitspraken van de Paus. Homo's moeten eindelijk eens accepteren dat ze anders zijn. Niet minderwaardig maar wel anders. Daar hoort bij dat je geen kinderen kan krijgen. Kinderen zijn geen recht of bezit. Het 100% najagen van een hetero leven in alle facetten kan alleen maar tot ongeluk leiden.

1 Reactie
arieroos
arieroos22 dec. 2012 - 15:48

[Het is diep triest dat Baijens de toespraak van de Paus niet eens heeft gelezen maar zich louter baseert op uit de context getrokken flarden. De Paus heeft in de gehele toespraak het woord Homo niet genoemd en het gaat ook niet over homo's als individu. Het gaat over het huwelijk tussen mensen van het zelfde geslacht wat hij als bedreiging ziet voor het traditionele gezin en daar heeft hij gelijk in.] Nee, het gaat veel verder. De Paus is nu bezig om iedereen die voor acceptatie van Homo's pleit, een soort perverse ideologie in de schoenen te schuiven. Nog een flard uit zijn speech: "o, what applies now is this: it was not God who created them male and female – hitherto society did this, now we decide for ourselves. Man and woman as created realities, as the nature of the human being, no longer exist. Man calls his nature into question. From now on he is 'merely spirit and will. The manipulation of nature, which we deplore today where our environment is concerned, now becomes man’s fundamental choice where he himself is concerned. From now on there is only the abstract human being, who chooses for himself what his nature is to be. Man and woman in their created state as complementary versions of what it means to be human are disputed." Het spijt me zeer, maar zelfs als heterosexuele atheist voel ik me hierop aangesproken. Het slaat helemaal nergens op; niemand in de moderne westerse wereld ontkent dat mannen en vrouwen verschillend zijn. En er is ook niemand die denkt, dat het alleen maar een kwestie van kiezen is. De Paus maakt hier een kwalijke karikatuur van de standpunten van zijn tegenstanders. Ik neem hem dit kwalijk. [Het huwelijk is niet zomaar een afspraak tussen twee mensen maar een duurzame verbintenis tussen man en vrouw waar kinderen uit voort komen.] Dat hoeft helemaal niet. In de hele menselijke geschiedenis heb je kinderloze huwelijken gehad. [Kinderen hebben een stabiele basis nodig en een vader en een moeder. Door kinderen met voorbedachte rade te creëren en in tal van constructies in te planten wordt hen bij voorbaat al iets ontnomen en staat het egoïsme van de volwassene voorop ipv et belang van het kind.] Tsja ... dat soort dingen gebeuren. Maar dat heeft niet zoveel met gelijke rechten voor homosexuelen te maken. [De Paus doelt ook niet alleen op homo huwelijk maar ook op tal van losse vrijblijvende relaties en het gebrek aan commitment in relaties.] O ja, daar heeft hij het ook over, ja. Maar dat heeft niet zoveel te maken met gelijke rechten voor homosexuelen. [Het is goed dat de Paus zich niets aantrekt van de Nederlandse denk politie en gewoon zegt wat hij vind. In plaats van er over na te denken of er misschien wel iets in zijn boodschap zit of er een discussie over aan te gaan schreeuwen we in Nederland er weer op los.] Dat klopt. Iemand die de standpunten van zijn tegenstanders zo verkeerd weergeeft, moet je niet serieus nemen. Maar beste mede Nederlanders. Niemand hoort jullie. Met mensen die maar iets roepen valt immers geen gesprek te voeren. In andere Europese landen waar ook de onkerkelijk toe heeft geslagen weet men wel de uitspraken op waarde te schatten Nee, ik ben het niet met alles wat de Paus zegt eens. Homo's in Nederland hebben nog tal van problemen maar het laatste is wel van uitspraken van de Paus. Homo's moeten eindelijk eens accepteren dat ze anders zijn. Niet minderwaardig maar wel anders. Daar hoort bij dat je geen kinderen kan krijgen. Kinderen zijn geen recht of bezit. Het 100% najagen van een hetero leven in alle facetten kan alleen maar tot ongeluk leiden.

MichelReiziger
MichelReiziger22 dec. 2012 - 15:48

Beste heer Baijens. Vuur is heet. Regen is nat De aarde is rond. Geloof is achterhaalt en een bechoogeling Welkom in de werkelijke wereld! (Ach u was natuurlijk allang twijfelende...alleen nog het excuus om u uit de kerk te kunnen schrijven, met dank aan de paus.)

1 Reactie
Sternenstaub
Sternenstaub22 dec. 2012 - 15:48

Geloof an sich is niet per se een achterhaalde begoocheling, hoor, maar als jij dat wilt geloven, en vervolgens als voldongen feit wilt presenteren, ga dan vooral je gang. Ik zou toch eerder godsdienstig fundamentalisme (de letter van de wet boven de geest van de wet, de traditie boven de ervaring; perversies en misconcepties dus), en daar gaat het hier immers om, een achterhaalde begoocheling willen noemen.

[verwijderd]
[verwijderd]22 dec. 2012 - 15:48

Ik denk dat de katholieke kerk blij is met al die vertrekkende homo's. Het probleem was nu juist dat homo's zich binnen de kerk naar voren drongen. Het is heel simpel. De kerk heeft leerstellingen. Als je je daarbij thuisvoelt dan wordt je lid. Als je het er niet mee eens bent dan blijf je weg, maar je gaat niet proberen die stellingen van binnenuit te veranderen (als vijfde colonne). De kerk blijft de kerk. Jij past je aan aan de kerk, niet omgekeerd. Dag homo's!

4 Reacties
TVDL030
TVDL03022 dec. 2012 - 15:48

Dat denk ik niet. Als je ziet hoeveel priesters er homoseksueel zijn, dan is er maar één conclusie mogelijk: de Kerk kán niet zonder homo's.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij22 dec. 2012 - 15:48

[ De kerk blijft de kerk. Jij past je aan aan de kerk, niet omgekeerd. ] Als dat zo was dan hadden we middeleeuwse toestanden met ketterij en brandstapels. De kerk heeft zich wel degelijk aan wetten én wensen van de schaapjes aangepast.

fdiemen
fdiemen22 dec. 2012 - 15:48

De paus kwam later dan Jezus, dus je kunt als gelovige Rooms Katholiek heel goed gelovig zijn en het vredelievende voorbeeld dat Jezus stelt graag willen omarmen. Het instituut kerk is door mensen gemaakt, en ook hierin zitten naast rotte appels (Paus bijvoorbeeld) veel gelovigen die de vredesboodschap niet alleen uitspreken, maar ook daadwerkelijk uitdragen. Bij die mensen en die Jezus kun je wellicht graag willen aansluiten. Vandaar. Optie: paus uitschrijven?

Tom Meijer
Tom Meijer22 dec. 2012 - 15:48

"De kerk blijft de kerk" Gelukkig maar. De tijd dat de kerk dacht dat ze meer was dan alleen de kerk is voorbij. En daar kunnen we dankbaar voor zijn. Dat de kerk maar nog veel kleiner mag worden. En tot ons grote geluk zien we dat ook gebeuren. We boffen.

TVDL030
TVDL03022 dec. 2012 - 15:48

Inmiddels circuleert de tekst van deze speech van de paus op internet. Blijkt dat hij het helemaal niet had over homo's. De kans lijkt me dus groot dat Baijens niet eens heeft gecheckt wat de paus eigenlijk heeft gezegd. Linkje naar de speech van de paus: http://www.news.va/en/news/pope-address-to-the-roman-curia De paus heeft het over het ontkennen van de verschillen in aard tussen man en vrouw. Daar kan je het natuurlijk mee oneens zijn. Maar de NOS zit er aantoonbaar naast met haar bewering dat de paus over homoseksualiteit sprak. Overigens is niet alleen Baijens niet geïnteresseerd in het correcte verhaal. Hetzelfde geldt voor het COC.

1 Reactie
Jantje68
Jantje6822 dec. 2012 - 15:48

Het treurige is ook nog dat Baijens journalist heet te zijn, dus niet zomaar iemand. Maar dit geeft ook aan hoe treurig het is gesteld met de Nederlandse journalistiek. Het moet gegeven worden dat de teksten niet allemaal niet even makkelijk te lezen zijn, al helemaal niet in het engels en dan ook nog eens gerepeteerd moeten worden. Bij de TROS Nieuwsshow had men vanochtend wel een deskundige die de zaak wat in een kader probeerde te zetten, wat al veel moeite koste tegen hijgende Mieke van der Weij die haar oordeel al klaar had.

nachtwacht2
nachtwacht222 dec. 2012 - 15:48

Als gids en adviseur heeft het Kerkhoofd de duiding van de verlossingleer te verkondigen. Ook de Kerk had en heeft zijn minnebroeders welk zich meer bezigden met hun verknipte sexualiteit dan met hun religie. Sexualiteit als zondeval? Een overgeile Paul de Leeuw waar Sinterklaas om zijn maagdelijkheid moest vrezen. Homo ok maar respecteer dat de leer aangaande de maatstaf is en de Paus gehouden deze te verkondigen!_ Hier op de aarde worden wetten gemaakt evenzeer veranderlijk als het weer,zo de universele wetmatigheid !?onveranderlijk en niet omkeerbaar,, het staat eenieder vrij om het niet eens t te zijn, doch de waarheid is eenvoudig en simpel in eenvoud.

2 Reacties
imalama
imalama22 dec. 2012 - 15:48

Waarheidigheid, altijd leuk!

Tom Meijer
Tom Meijer22 dec. 2012 - 15:48

"Hier op de aarde worden wetten gemaakt " Ze worden inderdaad niet op Venus of Mars gemaakt. Zover zijn we nog niet. Komt wel, nog wat geduld.

[verwijderd]
[verwijderd]22 dec. 2012 - 15:48

@- drammer -, za 22 december 2012 19:29 Helemaal eens. Het doet niets af aan feit dat Paus zich in Kerstboodschap moet onthouden van discutabele uitspraken en hij ook niet andere religie voor z'n karretje moet spannen.

1 Reactie
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods22 dec. 2012 - 15:48

++ Helemaal eens. ++ >> En jij durft te stellen dat er in de gristelijke cultuur geen grondrechten geschonden worden?!?! Zie http://www.joop.nl/show/detail/artikel/17720_haatprediker_overstemt_met_all_you_need_is_love/ (kijk ook even naar mijn reactie op jouw bericht vr 21 december 2012 13:14).

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij22 dec. 2012 - 15:48

[ Tegenwoordig kan het online via de website ontdopen.nl. ] Dat is gewoon bullshit. Op ontdopen.nl staan voorbeeldbrieven die je moet versturen (géén e-mail) naar diverse RK instanties die dan weer mogelijk moeilijk gaan doen. Wel handig als leidraad, maar niks online. Wil D66 een a.u.b. een wetsvoorstel maken dat de RK kerk één centraal bestand bijhoudt waar je je probleemloos kan uitschrijven, zoals bij de protestantse kerk wel kan? En als dat niet lukt wil ik een soort Doop-me-niet-register voor iedereen die zich niet meer katholiek wil noemen, dat de overheid moet gebruiken om te vergelijken met de lijst van mensen die de RK kerk aanlevert voor haar jaarlijkse subsidie e.d.

1 Reactie
ValsPlat
ValsPlat22 dec. 2012 - 15:48

"Wil D66 een a.u.b. een wetsvoorstel maken dat de RK kerk één centraal bestand bijhoudt waar je je probleemloos kan uitschrijven, zoals bij de protestantse kerk wel kan?" Aangezien D66 een van de fervente voorstanders is van scheiding tussen kerk en staat, zal dit niet gebeuren. "En als dat niet lukt wil ik een soort Doop-me-niet-register voor iedereen die zich niet meer katholiek wil noemen, dat de overheid moet gebruiken om te vergelijken met de lijst van mensen die de RK kerk aanlevert voor haar jaarlijkse subsidie e.d." Verwacht je dat pas geboren kinderen zich hier inschrijven? Heb je teveel miswijn gedronken?

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai22 dec. 2012 - 15:48

Imagine there's no heaven It's easy if you try No hell below us Above us only sky Imagine all the people living for today. Lijkt me nogal vreemd van de voorzitter van de verenging van kindermisbruikers om je druk te gaan maken over mensen die van elkaar houden. Weg met dat maffe gedoe wat geloof heet. We leven bijna in 2013. Laat deze oude man zich liever druk maken over wat zijn personeel allemaal uitvreet.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen22 dec. 2012 - 15:48

Imagine there's no countries It isn't hard to do Nothing to kill or die for No religion too Imagine all the people Living live in peace... In de VS op de radio steevast met de zin "And religion too" uitgezonden!

[verwijderd]
[verwijderd]22 dec. 2012 - 15:48

Winfried, bedankt voor je fantastische tip van die website ontdopen.nl. Ik vroeg me al heel lang af hoe ik administratief van die misdadige multinational RK Kerk af kon. Ik heb de RK-haters in mijn roomse achterban de website ook gemaild en er zijn al heel wat brieven, w.o. die van mij, onderweg. Overigens is de haat van de RK Kerk tegen homo's niet mijn enige reden; ook de haat of intolerantie tegen vrouwen, sex, anticonceptie, huwelijksscheiding, joden, anders-gelovigen en hun politieke geneigdheid naar (extreem) rechts. Ik was er dus wat eerder bij dan jij om niets te willen maken hebben met die club, die ook nog de pretentie heeft de morele wegwijzer te zijn voor de mensheid.

1 Reactie
Jantje68
Jantje6822 dec. 2012 - 15:48

In plaats van je energie in deze hysterie te steken zou je je ook eens kunnen inspannen om werkelijk te begrijpen wat er gezegd wordt. Een stukje reflectie. Met dit soort loos geschreeuw ben je zelf haat aan het creëren waar het niet is vanuit de RK kerk.

leeu4059
leeu405922 dec. 2012 - 15:48

De zoveelste belediging van een paus wordt me nu toch echt te gortig. Dit was zijn de kerstwens voor 2012: In zijn kersttoespraak heeft de paus gezegd dat homoseksuelen "de essentie van het menselijk wezen" vernietigen. Het gezin wordt volgens hem "tot in de kern bedreigd" door het openstellen van het huwelijk voor homostellen. Eerder noemde hij het homohuwelijk al een bedreiging voor de wereldvrede. De paus citeerde een Franse opperrabbijn die zegt dat mensen onterecht denken dat ze hun geaardheid mogen kiezen. "Mensen ontkennen dat ze een aard hebben die ze is gegeven door hun eigen lichaam. Ze besluiten dat het geen gift is, maar dat ze hun aard zelf kunnen bepalen", zei de paus. Ik heb homoseksuelen vervangen door Joden (gezien de uitspraak van de Franse opperrabijn) en ik weet zeker dat met die tekst er morgen een wereldrel zou zijn losgebroken. Zie de link: http://www.youtube.com/watch?v=RhqbC5_Kh-M P.S. IK BEN GEEN ANTISEMIET!!! Wel voor Vrede op Aarde.

1 Reactie
amsterdam2000
amsterdam200022 dec. 2012 - 15:48

Beste C wil jij jouw bewering onderbouwen met dat gedeelte uit de toespraak van de paus een expliciet anti-homostandpunt inneemt, of loop je gewoon de Telegraaf achterna en heb jezelf het stuk niet eens gelezen?

Monique Sparla
Monique Sparla22 dec. 2012 - 15:48

En het blijkt nog een hele klus te zijn om je uit te schrijven .... kan daar iets aan gedaan worden? Want bij de burgerlijkestand je RK weg laten halen is dus niet voldoende. En voor een ieder zich wil uitschrijven....kijk ook even op deze link. http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html

2 Reacties
jelius
jelius22 dec. 2012 - 15:48

Het recht van vereniging staat in onze grondwet. Daarmee staat, lijkt me, het recht van on(t)verenigen ook vast.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194722 dec. 2012 - 15:48

U kunt beter hier kijken... http://www.katholiek.nl/asp/default.asp?t=show&id=3903...om te weten te komen hoe u de kerk kunt verlaten dan bij die kerkverlaters die u noemt.

MollySweet
MollySweet22 dec. 2012 - 15:48

Tip: ga naar YouTube en klop de zoekterm 'Stephen Fry speech catholic church' in, en trek even 20 minuten uit om een geweldige toespraak aan te horen waar je stil van wordt... Voor de liefhebbers: Hitchens heeft ook gesproken op dat congres, is ook op YT te vinden.

1 Reactie
JongLinks
JongLinks22 dec. 2012 - 15:48

Is zeker een mooie speech, dank u voor het attenderen.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij22 dec. 2012 - 15:48

Bij Eline doet zich een interessante vraag voor; hoe kom je aan de notering RK in het gemeentebestand? Door dopen? Of sowieso als je kind bent van RK ouders? Weet iemand dat?

1 Reactie
FransAkkermans1947
FransAkkermans194722 dec. 2012 - 15:48

Als je gedoopt bent of als een van je ouders gedoopt is.