Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Litouwen waarschuwt voor Russische agressie: 'Dit is ons 1938-moment'

  •  
08-02-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
333 keer bekeken
  •  
Prime Ministers of Baltic Council meet in Vilnius

© epa09629224 A handout photo made available by the Office of the Government of the Republic of Lithuania shows Lithuanian Prime Minister Ingrida Simonyte in Vilnius, Lithuania, 08 December 202

Wanneer Russische troepen aan de grens met Oekraïne zich samenvoegen met het Belarussische leger, komt de veiligheid van de Baltische Staten en heel Oost-Europa in gevaar. Daarvoor waarschuwt de premier van Litouwen. ‘Dit is het 1938-moment van onze generatie,’ aldus Ingrida Šimonytė die het Westen ook laat weten: ‘Neutraliteit helpt de onderdrukker en nooit het slachtoffer.’
Het Russische leger bevindt zich niet alleen langs de grens met Oekraïne in eigen land, maar verzamelt zich ook op Belarussisch grondgebied. Volgens Šimonytė maakt Poetin dankbaar gebruik van de politieke zwakte van de Belarussische president Lukashenko. Die zou voor de verkiezingen in 2020 nog hebben geflirt met de Europese Unie. Die verkiezingen verloor hij, waarna Lukeshenko met harde hand de oppositie en een lange periode van demonstraties neersloeg en aanbleef als dictator. In eigen land heeft Lukashenko nog maar enkele vrienden over, daarbuiten vrijwel geen. De enige die hem met open armen ontvangt, is de immer opportunistische Russische president Vladimir Poetin.
‘Deze huidige opbouw van Russische troepen in Belarus was niet gepland, zegt Šimonytė. ‘Er zou slechts sprake zijn van een Russische militaire oefening in 2021. Maar als deze militaire oefeningen betekenen dat wapens en troepen voor onbepaalde tijd op Belarussische bodem blijven, verandert dat de verhoudingen aanzienlijk.’
Die verhoudingen houden volgens Šimonytė in dat het onoverkomelijk is dat de NAVO-aanwezigheid in het gebied wordt uitgebreid. Dit is dat geen kwestie van provocatie, zoals Poetin graag beweert, maar een reactie op de ontwikkelingen langs de NAVO-grenzen:
"Dit in nu een gebied vol wapens. Russische troepen die zich in het zuiden van het land bevinden, kunnen zeer snel worden verplaatst. Er worden allerlei soorten gecombineerde aanvallen uitgevoerd. Pijpleidingen die uit elkaar vallen. Dit is helaas hoe deze regimes werken. Er zijn geen grenzen die ze niet zullen overschrijden."
Maandag ontving Poetin zijn Franse collega Emmanuel Macron. Die laatste kwam thuis met het bericht dat hij gerustgesteld was: Rusland had geen intenties zijn troepen permanent in Belarus te stationeren. Šimonytė zegt daarover: ‘Wat hij [Poetin] zeker niet zal doen, is zijn ware bedoelingen bekendmaken.’ Verder zegt ze over het bezoek van Macron aan het Kremlin dat het vooral Poetins ego voedt. ‘Hij voelt zich nu erg belangrijk. Iedereen komt met hem praten.’ Volgens de Litouwse president zou de vraag wat er nodig is om Poetin blij te maken helemaal niet gesteld moeten worden. In plaats daarvan moet het Westen duidelijk dat het elke wens tot zelfbeschikking van andere landen zal steunen. Daarmee doelend op Oekraïne dat zijn blik op Europa richt in plaats van Rusland, tot grote onvrede van het Kremlin.
Šimonytė had ook de nodige kritiek op Duitsland, dat ondanks Russische agressie rond Oekraïne en de illegale annexatie van de Krim, in zee gaat met het Kremlin rond de Nord Stream 2 gaspijplijn: ‘Ook al hebben we nauwe banden met Duitsland, we zeggen al heel lang dat ze hun afhankelijkheid van Russisch gas niet moeten vergroten. Bij Poetin zijn er geen puur commerciële projecten. Alles kan worden omgezet in een geopolitiek project.’

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (34)

Nina4
Nina49 feb. 2022 - 7:54

Deze keer zie ik dat de 'Chamberlains' het wat moeilijker wordt gemaakt en dat is een positief iets. Het Kremlin is een ondermijnende entiteit met een agenda tegen de manier waarop we leven. Vandaar ook zoveel steun van PVV en FvD voor de anti-democraat Poetin.

Paul Spijkers
Paul Spijkers8 feb. 2022 - 21:40

Inderdaad, dit gaat deels om mogenlijke overname van Wit Rusland.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee938 feb. 2022 - 18:27

Begrijpen doe ik ze wel gezien de geschiedenis van de Balten al blijf ik er persoonlijk bij dat de donkerrode lijn om de EU&NAVO landen loopt. Oekraïne valt hier buiten. De VS heeft al aangegeven Oekraïne niet militair te steunen. Verder is het logisch dat als Rusland veel troepen aan de grens zet de NAVO het ook doet.

Noordermeer2
Noordermeer28 feb. 2022 - 14:08

Het voormalig Oostblok is een hele complexe wereld. Daar kun je niet zo maar partij kiezen en dat moet je dus ook niet willen. https://www.groene.nl/artikel/in-oekraine-werkt-europa-samen-met-oligarchen-en-fascisten

4 Reacties
lmgikke
lmgikke8 feb. 2022 - 16:12

teun Wel je feiten checken. i.p.v. propaganda verkondigen. Georgie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_in_Zuid-Osseti%C3%AB_(2008) Georgie was degene die de oorlog begon. Rusland heeft daarop ingegrepen en heeft het land weer verlaten. Moldavie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Transnistrisch_conflict

Eid
Eid8 feb. 2022 - 16:59

@imgikke Zuid Ossetie is dus nu vrij? Of heeft u ook weer t propagandblaadje opgevist?

lmgikke
lmgikke8 feb. 2022 - 18:23

@eid. Niets propaganda. ik geef twee wikipedia.org linkjes met daarin de geschiedenis van twee conflicten. Teunbeunhaas suggereert dat Rusland Moldavië en Georgië aan viel. Dat is pertinent niet juist. Begrijpend lezen is lastig hoor Eid, snap ik wel. Jij ziet alles liefst voor gekauwd zonder zelf te hoeven nadenken. Epigoon is daar het juiste woord voor.

Paul Spijkers
Paul Spijkers9 feb. 2022 - 12:59

Je kan partij kiezen voor respect van landsgrenzen en zelfbeslissing van natie staten over hun eigen gebied. Dat is namenlijk voor vrede kiezen of die verdedigen.

Mark Huysman
Mark Huysman8 feb. 2022 - 14:07

Waarom doet Joop.nl mee met het gestook? Ik herinner me dat de hoofdredacteur een keer z’n spijt uitsprak dat hij zich had laten meeslepen in de oorlog tegen Irak. Nu lijkt hetzelfde te gebeuren mbt Rusland. Voor een andere kijk, zie: https://www.solidair.org/artikels/wie-heeft-zijn-wapens-gericht-op-oekraine-de-rol-van-de-vs-en-de-navo

14 Reacties
henk-alexander
henk-alexander8 feb. 2022 - 14:28

Mark, Een ander woord voor 'gestook' in deze context is 'gaslighting' - de westerse burger gek maken. Door constant aan te kondigen dat een oorlog met Rusland onvermijdelijk is.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 feb. 2022 - 16:14

Mark Huysman Helemaal mee eens. Ze gaan Biden achterna die per direct the American way met grote woorden en verhalen m.b.t dreiging begon te gooien. Moest met het voorbeeld afgelopen week op TV van (eventueel) geconstrueerde filmpjes) ook direct denken aan wat ze in elkaar gezet hadden m.b.t. Irak, het bedrog ,ook volledig vanuit een zelf geconstrueerde opname/voordracht/aanleiding. De oorlogsretoriek vanuit die kant is m.i. juist gevaarlijk ( om te volgen).

Hernandez
Hernandez8 feb. 2022 - 18:35

@Mark Wie ben jij om te zeggen dat ze zich in Litouwen geen zorgen mogen maken?

Eid
Eid8 feb. 2022 - 18:40

Ach, ja die troepen ad Oekrainse grens, en de nog verdere opbouw betekent eigenlijk niets. Dat is namelijk de normale manier om zaken vredelievend in te steken. Rustig slapen, gewoon winterkampje. Maar dat reageren van de VS dat is niet goed. Je moet gewoon vertrouwen hebben in wat Putin zegt. Alle troepen weg uit Oost Europa, en beetje Russche uitbreiding in Kazachstan en Belarus. Dan wordt het tenminste veiliger.

Mark Huysman
Mark Huysman8 feb. 2022 - 18:53

@Hernandez Wie ben jij om te zeggen dat Rusland zich geen zorgen mag maken. Het land is tig keer vanuit het Westen aangevallen, de laatste keer kostte dat zo’n 27 miljoen doden. Toen de Amerikanen met Gorbachov onderhandelden over de hereniging van de Duitslanden kreeg Gorbachov de garantie dat de NAVO zich niet naar het oosten zou uitbreiden. Vervolgens is het een na het andere Oost-Europese land bij de NAVO ingelijfd. Probeer je maar eens voor te stellen hoe de VS zou reageren als de Russen (of Chinezen) wapens en troepen aan de Mexicaans-Amerikaanse grens zouden stationeren.

Hernandez
Hernandez8 feb. 2022 - 19:12

@Mark Wat een rare truc om Nazi-Duitsland onder 'het Westen' te scharen. De Krim/Oekraïne is voor Rusland wat het Sudetenland voor Nazi-Duitsland was.

erikbos
erikbos8 feb. 2022 - 20:21

@Mark Huysman ". Vervolgens is het een na het andere Oost-Europese land bij de NAVO ingelijfd. " Beetje vreemd geformuleerd, die landen stonden en staan geheel vrijwillig op de deur van de NAVO te bonken om maar alsjeblieft lid te mogen worden. Er waren nauwelijks Amerikaanse militairen in de NAVO-grensstaten aan Rusland. Het is juist de dreiging van Rusland waardoor die landen om Amerikaanse troepen vragen als onderpand. En dan valt de omvang van die paar duizend Amerikanen in het niet bij de aanvalsmacht die Poetin heeft klaar staan. En wat is er gebeurt met de garantie die Rusland gaf over het waarborgen van de soevereiniteit van Oekraïne? Dat is een garantie die wel in een verdrag is vastgelegd en bekrachtigd. Opvallend dat u het imperialistisch gedrag van Rusland loopt te verdedigen, als de VS zoiets zou doen staat u moord en brand te schreeuwen.

Hernandez
Hernandez8 feb. 2022 - 20:57

@Erik 'Opvallend dat u het imperialistisch gedrag van Rusland loopt te verdedigen, als de VS zoiets zou doen staat u moord en brand te schreeuwen.' Je ziet toch wie het zegt? Ik vind het helemaal niet zo opvallend dat juist 'Mark' dat zegt.

Mark Huysman
Mark Huysman9 feb. 2022 - 10:48

[Wat een rare truc om Nazi-Duitsland onder ‘het Westen’ te scharen.] Wil je beweren dat Duitsland niet tot het Westen behoort? [Beetje vreemd geformuleerd, die landen stonden en staan geheel vrijwillig op de deur van de NAVO te bonken om maar alsjeblieft lid te mogen worden.] Veronderstel dat Mexico op de deur van China of Rusland staat te bonken om in een militair verdrag opgenomen te worden. Zou de VS dat accepteren? Wat deed de VS toen Cuba militaire samenwerking met de SU aanging?

erikbos
erikbos9 feb. 2022 - 11:30

"Veronderstel dat Mexico op de deur van China of Rusland staat te bonken om in een militair verdrag opgenomen te worden" Dan zou VS dat moeten accepteren, recent was aangekondigd dat Cuba en Venezuela nauwer gaan samenwerken met Rusland. Heb niks gehoord over Amerikaanse troepen die zich verzamelen voor actie tegen deze landen. "wat deed de VS toen Cuba militaire samenwerking met de SU aanging?" Die samenwerking was het probleem niet maar de plaatsing van massavernietigwapens gericht op de steden van de VS vanuit Cuba was het probleem. Daar is bij Oekraine of de baltische staten geen sprake van.

Mark Huysman
Mark Huysman9 feb. 2022 - 13:08

[Dan zou VS dat moeten accepteren] Maar dat zou ze niet doen. [..recent was aangekondigd dat Cuba en Venezuela nauwer gaan samenwerken met Rusland. Heb niks gehoord over Amerikaanse troepen die zich verzamelen voor actie tegen deze landen] Bidens nationale veiligheidsadviseur Jake Sullivan over mogelijke Russische militaire inzet in Cuba en Venezuela: “If Russia were to move in that direction, we would deal with it decisively.” https://www.mcclatchydc.com/news/politics-government/white-house/article257290222.html#storylink=cpy [Die samenwerking was het probleem niet ] Die samenwerking (militair en economisch) leidde in 1960 al tot Amerikaanse economische maatregelen die uitmondden in het wurgende embargo waar Cuba nog steeds onder te lijden heeft. [..maar de plaatsing van massavernietigwapens gericht op de steden van de VS vanuit Cuba was het probleem.] Die plaatsing kwam a) nadat de VS in 1961 een invasie in Cuba had georkestreerd en b) nadat er in Turkije massavernietigingswapens op de SU gericht waren.

erikbos
erikbos9 feb. 2022 - 14:29

"Maar dat zou ze niet doen.'' Ik denk het wel, het hangt natuurlijk af van de aard, als ze daar allemaal rakketten gaan plaatsen gericht op de VS is dat natuurlijk een aggresieve actie. Maar van wat Russiche troepen of vliegtuigen in Canada of Mexico zal de VS niet wakker liggen, leuk zullen ze het natuurlijk niet vinden. Maar het verschil is dat Mexico of Canada totaal die behoeft niet hebben omdat ze niet militair bedreigd worden door de VS. In tegenstelling tot bijna alle buurlanden van Rusland. "“If Russia were to move in that direction, we would deal with it decisively.” Dat gaat erover als ze daar aanvalswapens zoals hypersonische raketten(die ook nucleaire kunnen zijn) willen neerzetten. Als Rusland daar wat troepen wil wegzetten geen probleem, volgens mij zijn die er al in Cuba. "Die plaatsing kwam a) nadat de VS in 1961 " Klopt op het hoogtepunt van de koude oorlog en de VS gedroeg zich richting Cuba niet correct. Maar de escalatie kwam pas toen die rakketten op Cuba werden geplaatst, daarvoor konden de Russen ongestoord rondrennen in Cuba.

erikbos
erikbos9 feb. 2022 - 14:32

@Mark Huysman Maar u bent het er mee eens dat de VS niks heeft te zeggen over Cuba en met wie Cuba een verbond wil afsluiten? En dat logischerwijs Rusland dan ook niks te zeggen heeft over Oekraine?

Hernandez
Hernandez9 feb. 2022 - 16:47

@Mark Geologisch wel, maar ideologisch destijds zeker niet.

henk-alexander
henk-alexander8 feb. 2022 - 13:55

Het was achteraf gezien misschien wel beter geweest als het Rode Leger niet helemaal tot in Berlijn was opgerukt, maar was gestopt nadat de laatste Duitser van Russische bodem was verdreven – de rest van Europa had het dan maar zelf met de Duitse nazi's moeten uitvechten. Dat had Rusland hoge bezettingskosten en vooral een hoop rancune van de ‘bevrijde’ bevolking kunnen besparen.

5 Reacties
mordicant
mordicant8 feb. 2022 - 16:17

Welke Russische grens bedoelt u? De Duits Pools grens? Of de Russisch Pools grens?

erikbos
erikbos8 feb. 2022 - 16:33

@henk-alexander Of een wild idee, ze hadden de soevereiniteit Oost-Europese staten moeten respecteren en de bevolking vrij hun eigen regering laten kiezen in plaats van een puppet regime installeren en er vazal-staten van maken. Het helpt natuurlijk ook niet als demonstranten door Russische tanks worden neergemaaid omdat ze demonstreren voor meer vrijheid (Hongaarse opstand).

henk-alexander
henk-alexander8 feb. 2022 - 18:24

mordicant, De Russisch-Poolse grens. erikbos, Exact wat ik bedoel te zeggen. Als het Rode Leger de Wehrmacht alleen uit Rusland had verdreven en gestopt waren, hadden de soevereine Oost-Europese staten geen last gehad van de Russen.

Eid
Eid8 feb. 2022 - 18:44

@Henk Was waarsch het beste achteraf geweest, maar dan had Rusland nooit de gewenste bufferstaten gehad. En het nog jammere is dat ze dan meteen een socialistisch systeem op hun nek hadden, waar die landen zich rond '89 aan ontrukt hebben, om nooit meer naar terug te willen keren, zo'n mooi systeem was t...

Paul Spijkers
Paul Spijkers8 feb. 2022 - 21:38

Dat was niet Rusland. Dat was de Soviet Unie. Dat imperium hield vele staten en naties eronder. De grens van Rusland an sich lag ook toen veel veel verder naar het oosten. In jou plaatje hadden die naties dus nog steeds wel degenlijk last gehad van gebrek aan vrijheid. Je had beter kunnen zeggen dat in DIT tijdperk Rusland niet Ukraine of Georgie had moeten binnenvallen, en zoals nu weer, er mee te dreigen.

nikita72
nikita728 feb. 2022 - 13:19

Ik pleit niet voor militair ingrijpen, maar het is natuurlijk belachelijk dat de vrienden van Poetin gewoon hun geld op Europese banken stallen, en zelfs EU-burger worden. Ook helpt Nederland met het witwassen, pardon het ontwijken van belasting, door criminelen, ik bedoel ondernemers, uit Rusland (en ook uit Oekraïne trouwens). Rebellen schieten met een russische raket een vliegtuig neer, honderden Nederlanders zijn daardoor vermoord, maar nog blijft Nederland Russisch gas kopen. Als de regering een beetje ruggegraat heeft, geeft hij de Groningers een goede schadevergoeding, zodat we dat russische gas helemaal niet nodig hebben.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland8 feb. 2022 - 11:34

nou ik wil de prijzen en de rekeningen wel graag omlaag - dus hier met dat russisch gas graag rare oorlogsstoker ~!

3 Reacties
nikita72
nikita728 feb. 2022 - 13:10

Als dit zo door gaat, komt een moment waarop Nederland militair gaat bijdragen. Die rekening kan wel eens veel hoger worden.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland8 feb. 2022 - 13:23

precies dus geen gestook graag 1938 - een nazivergelijking notabene alsof Rusland even de NAVO gaat aanvallen in hun positie .

lmgikke
lmgikke8 feb. 2022 - 14:59

idd. geen gestook graag. We beseffen niet wat er gebeurt als we in oorlog raken met Rusland. We sturen al vliegtuigen. Wat gaat er gebeuren als de Russen er een uit de lucht schieten? Of nog erger, als er een van ons een Russisch doelwit raakt boven Russisch grondgebied? Dat is wat oorlog is. Wat weerhoudt Rusland om niet terug te slaan richting Nederland als bovenstaande gebeurt? Hoe reageert Nederland als Pernis en de Rotterdamse haven aan gort geschoten worden? Of als men Vliegveld Eindhoven (militair viliegveld!) plat gooit? Hoe reageren we dan? gaan we dan massal huilen? of gaan we dan vergelding eisen (dat betekend Nuclair!)? Wat valt er te winnen? niets. Een oorlog met Rusland heeft de potentie in zich dat we binnen een week een derde wereld land zijn. Want handel met China (onze fabrikant) kunnen we dan ook vergeten.