Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

De Nederlandsche Bank biedt excuses aan voor slavernijverleden

President Klaas Knot vertelt over de praktijken van zijn historische voorganger
Joop

Populaire infrarood- en oorthermometers zijn onbetrouwbaar

  •  
25-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Mensen schaffen vanwege corona vaak nieuwe, dure thermometers aan, meldt Kassa. Maar hoe goed zijn die eigenlijk? Het consumentenprogramma deed in samenwerking met de Vrije Universiteit een test van enkele thermometers, en concludeert dat met name de infraroodthermometer ongeschikt is: die gaf bijna twee graden te laag aan. De oorthermometer (tot 1,5 graad te laag) deed het nauwelijks beter.
" Volgens Hein Daanen, hoogleraar thermofysiologie aan de Vrije Universiteit (VU), staat de infraroodmeetmethode in wetenschappelijke publicaties al langer ter discussie. “Je meet hiermee de huidtemperatuur en die is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Als je koorts hebt en je hebt hierdoor zweet op je voorhoofd, of je huid koelt af door de buitenlucht dan geeft de thermometer geen betrouwbare meting. De kerntemperatuur van het lichaam is het meest constant en die kun je het beste meten met een rectaal thermometer.” Ook de oorthermometer is minder betrouwbaar, omdat de gehoorgang kan afwijken per persoon. “Als iemand een nauwe gehoorgang heeft, wordt de wand van de gehoorgang gemeten en niet het trommelvlies waardoor de koorts gemist kan worden”, aldus Daanen."
Het beste blijft om rectaal de temperatuur te meten. Dergelijke thermometers zijn bovendien het goedkoopst.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (29)

Thuiszitter
Thuiszitter26 okt. 2020 - 7:53

Die oor thermometers werken bij ons uitstekend, gebruiken ze in het ziekenhuis ook trouwens . Het werkt eenvoudig en supersnel .

Eric Minnens
Eric Minnens26 okt. 2020 - 7:48

Niks in je rectum. Beter tympanisch! ????? https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/60925-de-lichaamstemperatuur-opnemen.html

Mokker
Mokker25 okt. 2020 - 21:07

Beetje onnodig paniekzaaien dit artikel. De thermometers zelf zijn doorgaans erg betrouwbaar, maar de meetmethode moet goed uitgevoerd worden, en kan zorgen dat je niet je gemiddelde lichaamstemperatuur meet, maar een plaatselijke temperatuur. Die overigens ook niet bij elk mens hetzelfde is, in sommige aziatische landen is de normale lichaamstemperatuur 36.0, terwijl in NL het gemiddelde 37.5 is. Dus zolang je zorgt dat je op dezelfde manier meet en weet wat onder normale omstandigheden de gemeten temperatuur is, kun je met de meeste apparatuur prima een verhoging vaststellen.

Eric Minnens
Eric Minnens25 okt. 2020 - 20:06

Shit, ik héb niet eens meer een thermometer, al een halve eeuw lang of zo, nooit koorts, nooit gebruikt, ja vroeger als kind. Moet er in deze coronatijd misschien toch maar eens eentje aanschaffen, maar dan wél eentje die je gewoon in je aars steekt, die zijn blijkbaar het betrouwbaarst, en zo erg is dat nu ook weer niet voor die ene keer...

JanB2
JanB225 okt. 2020 - 20:05

Iedereen met een beetje gezond verstand wist dit al. Lichaamstemperatuur meet je in je reet. De rest geeft (zeer) onbetrouwbare waarden.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 okt. 2020 - 23:43

Volgens mij heb ik in 1997 koorts gehad. Toen was er nog een thermometer in huis.

JanB2
JanB226 okt. 2020 - 1:01

Bovenste verdieping van een flat met plat dak neem ik aan. Ik bedoel, voordat het binnenshuis meer dan 37 graden wordt :-).

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 okt. 2020 - 9:37

Thermometer zoekgeraakt tijdens verhuizing.

NoahAmber
NoahAmber25 okt. 2020 - 17:25

Mensen schaffen vanwege corona vaak nieuwe, dure thermometers aan Bij Aliexpress vanaf € 1,79

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij25 okt. 2020 - 15:33

Ik heb in een ver verleden geleerd dat rectaal meten de standaard was wegens de nauwkeurigste meting, maar als dat niet kon, dat onder de tong mogelijk is en dan moest er x graden bij opgeteld worden. Idem voor metingen onder de oksel. Dus zo moeilijk moet het toch niet zijn om correctiewaardes op te geven? Het is natuurlijk wel zo dat iemand die net uit de vrieskou komt een te koud voorhoofd heeft. Metingen onder de tong mogen ook niet gedaan worden als iemand net thee of een ijsje genomen heeft. Wat ik niet begrijp is dat ze die infrarood meter niet in de geopende mond richten ver achter in de mond. Dan kom je dicht bij de kern van het hoofd, dat is toch veel nauwkeuriger dan het voorhoofd en net zo makkelijk? Overigens begreep ik dat het zeer ongemakkelijke rectale meten iets typisch Nederlands is en dat in het buitenland oraal meten de standaard is?

1 Reactie
prgrssf
prgrssf25 okt. 2020 - 16:59

Inderdaad, als ik mezelf meet doe ik dat met een digitale staafthermometer onder tong. Dat is het meest handige, en ik heb het een paar keer geprobeerd, en daar komt dan steevast 36,5 uit in normale omstandigheden. En ik heb gelezen dat je er dan tot een half graadje bij op kan tellen. Dus voor mezelf heb ik gesteld dat als ik 37,5 (een volle graad boven normaal) of hoger meet, dan beschouw ik dat als koorts.

adriek
adriek25 okt. 2020 - 12:19

"Het beste blijft om rectaal de temperatuur te meten." Echt iets dat je bij de ingang van een restaurant kan uitvoeren.

1 Reactie
JanB2
JanB225 okt. 2020 - 20:06

Voegt wel iets toe aan een restaurantbezoek natuurlijk.

Henri Zwols
Henri Zwols25 okt. 2020 - 11:42

Het voordeel van infrarood- en oorthermometers is wel dat ze laagdrempelig zijn waardoor je vroeg en vaak meet. Een rectale thermometer die niet gebruikt wordt mist de koorts ook.

1 Reactie
JanB2
JanB225 okt. 2020 - 20:07

Klopt.

Ryan2
Ryan225 okt. 2020 - 11:04

Kijk.. -Het beste blijft om rectaal de temperatuur te meten..- Waarom niet gewoon in het Nederlands. Temperatuur opnemen in je gat. Tja, laat dat nu de reden zijn, dat mensen daar niet zo'n voorstander van zijn. Het is nogal onhandig om het zelf te doen. Overigens is het niet zo moeilijk om thermometers zelf met elkaar te vergelijken. Water warm maken tot ongeveer 36 graden, en dan vergelijken. Een eventuele fout kan je dan gewoon noteren, en er in het vervolg rekening mee houden. Als je een oor thermometer een paar keer gebruikt, zie je al gauw of er een tendens is. Overigens is er ook een verschil tussen mensen. Sommigen zitten op 36 graden! De meesten op 37 graden. Dat schijnt genetisch bepaald te zijn. Alleen al daardoor gaan zorgmedewerkers af en toe de mist in.

4 Reacties
Le Chat Botté
Le Chat Botté25 okt. 2020 - 13:21

Rectaal is een Nederlands woord. Moet jij verlangen dat anderen proberen in te schatten welke woorden voor jou mogelijk 'normaal' zijn, of kun je beter zelf de betekenis van woorden opzoeken die je nog niet kent?

NoahAmber
NoahAmber25 okt. 2020 - 17:23

@Ryan 25 oktober 2020 at 12:04 Waarom niet gewoon in het Nederlands. Temperatuur opnemen in je gat. Welk gat?! Zeg dan gewoon reet. Dan weet iedereen dat je het over hetzelfde hebt

Ryan2
Ryan226 okt. 2020 - 7:02

@Le Chat.. Niet iedereen loopt rond met de Dikke Van Dale in zijn kontzak. Rectaal is geen normaal Nederlands woord. Het komt van Rectum.. Tja.. Doe mij maar een broodje rectum? @Noah Verder is "mijn gat" een nette Brabantse aanduiding voor mijn kont. Reet vind ik typisch Hollands. Betekent overigens .. spleet. Klopt dus technisch gesproken al niet! :) Want je moet een thermometer ook niet in je bilspleet duwen. 10 centimeter boven je kontgat werkt immers niet. Kijk,, Kontgat komt niet eens door de spellingscontrole. Nederlands is hopeloos.

NoahAmber
NoahAmber26 okt. 2020 - 8:17

@Ryan 26 oktober 2020 at 08:02 @Noah Verder is “mijn gat” een nette Brabantse aanduiding Brabant is inderdaad een gat

Grozny
Grozny25 okt. 2020 - 11:00

Hier is de vraag heel simpel. Wat is het doel van de termometer? Om snel en niet invassief de temperatuur te meten werkt zo`n infarood termometer super bij evenementen ect.. De mensen die het daar afnemen horen ook te weten dat je rekening moet houden met deze modaliteit. Bij het meten van de temperatuur gaat het ook niet om die +- 0.5 graden. Daarnaast maakt de afwijking niet zo veel uit zo lang deze maar constant is. Dan kan je er makkelijk mee rekening houden.

4 Reacties
Le Chat Botté
Le Chat Botté25 okt. 2020 - 13:22

De afwijking is niet constant, maar afhankelijk van context, zoals in het artikel valt te lezen.

Welp2
Welp225 okt. 2020 - 14:16

@Grozny De probleemstelling zit hem met name in de vals-negatieve tests (geen koorts detectie, maar wel daadwerkelijk koorts hebbend). Dit kan leiden tot schijnveiligheid. Verder waren er enkele aandachtspunten : 1) de afwijking kan toch wel erg groot zijn. In het Kassa-item werden verschillen van 1.5 tot 2.0 graden onderschatting aangetroffen. Iemand die een werkelijke (kern)temperatuur van 38.5 graden heeft, wat toch wel als koorts aangehouden kan worden, kan door de infrarood thermometer aangeduid worden als zijnde 37.0 graden, wat duidelijk niet als koorts beschouwd wordt. 2) wie zegt dat de thermometer een constante fout maakt ? In het item werd nou juist genoemd dat wat de infrarood thermometer aangeeft, heel erg kan afhangen van de persoon zelf. Naast persoonsgebonden verschillen, kan het zijn dat iemand die met de fiets is aangekomen (uit de koude buitenlucht), een andere temperatuur aangemeten krijgt als iemand die uit een warme auto is gestapt. 3) wat niet in het Kassa-item zo zeer naar voren kwam maar ook kwalijk kan zijn, zijn mogelijke fouten die de andere kant op werken. Stel je voor dat infrarood-thermometer 38.5 graden aangeeft, terwijl de persoon geen echte koorts heeft. Weiger je zo iemand binnenkomst ? Moet de bezoeker dan bewijzen dat die geen koorts heeft ? En hoe dan ? Nu was het Kassa-item ook zeer beperkt doordat er maar met 1 proefpersoon werd getest, die kunstmatig koorts heeft opgewekt/nagebootst. Dus in hoeveel gevallen die thermometers onbetrouwbaar zijn, is niet bekend. Het kan inderdaad zijn dat in reguliere gevallen die thermometers betrouwbaar genoeg zijn. Echter vond ik het verhaal van de leverancier/fabrikant ook zwak. Want daar bleek dat ook zij hun systemen hadden gecheckt/'geverifieerd' met slechts 1 persoon die (daadwerkelijk) koorts had.

Grozny
Grozny25 okt. 2020 - 15:03

Le chat botte Voor verschillende klinische studies hebben wij ook eens als meting temperatuur meegenomen. Wat wij deden was ervoor zorgen dat de omgeving constant was. Daarmee maakte het voor ons niet uit dat de meting 1/2 graden beneden de "werkelijke" temperatuur zat. Simpelweg omdat dit voor iedereen zo was. Hetzelfde geld voor deze mensen of organisaties als ze de omgeving zo constant mogelijk houden dan hoef je niet te kijken naar de absolute getallen, maar juist naar de afwijkingen. Welp Als vergelijking kan je het bekijken als onderstaande figuur. https://pharmacytimes.s3.amazonaws.com/v1_media/SafeImages/PTFebruary18PrintTableD.JPG Dat bepaalde metingsplaatsen andere temperaturen geven is algemeen bekend. Daarom verander je de drempelwaarde voor koorts ook. Alle plaatsen van metingen hebben een fout. Ook rectale metingen. die wisselen ook tussen de 0.1 en 1 graden per dag. De variabiliteit in rectale metingen zijn wel kleiner dan de andere metingen. Daarom is het de vraag wat het meest belangrijke is. Een snelle niet invasieve meting met iets mindere accuraatheid wel hoge specificiteit of een langzame invasieve meting met hoge accuraatheid en hoge specificiteit.

JanB2
JanB225 okt. 2020 - 20:09

De onnauwkeurigheid is veel groter dan 0.5 graad. Infraroodmetingen van de gezichtstemperatuur zijn volstrekt waardeloos in dit verband.

NoahAmber
NoahAmber25 okt. 2020 - 10:49

Als je dan rekening houdt met die afwijking dan zit je alsnog goed....

3 Reacties
ton14024
ton1402425 okt. 2020 - 12:18

... in de problemen met testcapaciteit.

Welp2
Welp225 okt. 2020 - 14:38

@NoahAmber Zodra de thermometer een waarde aangeeft, zowel de brandweer te bellen omdat de persoon mogelijk in de fik staat, en een ambulance te bellen omdat de persoon ook mogelijk zwaar onderkoeld is ?

JanB2
JanB225 okt. 2020 - 20:15

De afwijking verschilt van geval tot geval. Had de persoon een muts op of das om? Hoe lang heeft hij of zij in welke omgeving verkeerd? Wat is de buitentemperatuur (indien relevant)? Allemaal zaken die bepalend zijn voor de uitkomst van je meting. Het gaat niet om een constante die je bij de gemeten waarde op moet tellen.