Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Politieke zuivering Turkije verwoest levens van honderdduizenden families'

  •  
23-05-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
63 keer bekeken
  •  
TURKEY-POLITICS-GOVERNMENT

© 2017-05-21 13:17:34 Turkish President Tayyip Erdogan (C), waves to his supporters upon his arrival at the Extraordinary Congress of the ruling AK Party (AKP) in Ankara, on May 21, 2017. / AFP

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International heeft een rapport uitgebracht over de situatie in Turkije sinds de mislukte couppoging in juli 2016. In dit rapport levert de organisatie scherpe kritiek op hoe de regering van Erdogan op massale schaal rechters, politieagenten, leraren en professoren heeft ontslagen.
Andrew Gardner, een onderzoeker van Amnesty, zegt in een verklaring:
"Ruim 100.000 mensen de toegang tot werk ontzeggen staat gelijk aan professionele destructie op massale schaal en is duidelijk onderdeel van een bredere politieke zuivering van echte en vermeende politieke tegenstanders."
Amnesty baseert zijn rapport op 61 gesprekken met ontslagen ambtenaren in Istanbul Ankara en Diyarbakir. De ambtenaren zijn hun baan kwijtgeraakt vanwege vermeende sympathieën voor imam Fethullah Gülen, die volgens Erdogan achter de coup zou zitten. De ambtenaren vertellen geen baan meer te kunnen vinden omdat werkgevers bang zijn voor represailles. Ze verkeren in financiële nood, omdat ze geen recht meer hebben op sociale voorzieningen. Zo hebben velen van hen hun auto en huis moeten verkopen.
Met name de Turkse universiteiten zijn zwaar getroffen door de politieke zuivering. Volgens de rapporten van Amnesty hebben zo’n 5.000 academici hun baan verloren. Niet alleen zij die ervan verdacht worden te sympathiseren met Gülen verliezen raken hun baan kwijt, ondertussen strekken de massale ontslagen zich uit tot iedere academicus die kritisch is op de regering.
Sommigen omschrijven volgens het NRC de ontslaggolf onder academici als ‘intellectuele genocide’. Een aantal van de professoren, geleerden en docenten konden uitwijken naar het buitenland en daar op zoek naar een nieuwe aanstelling. Maar de meeste academici krijgen geen toestemming om het land uit te gaan en kunnen niet anders dan op zoek gaan naar laagbetaald, zwart werk, of blijven werkeloos. Amnesty oordeelt dat de massaontslagen een ‘catastrofaal effect’ hebben op de levens van honderdduizenden families in Turkije.
Erdogan zei zondag dat de noodtoestand die hij heeft afgekondigd na de coup voorlopig nog in stand blijft. Die noodtoestand heeft hem in staat gesteld om ambtenaren naar eigen voorkeuren te ontslaan en te regeren per decreet, zonder dat hij daar enige parlementaire verantwoording voor hoeft af te leggen. Naar eigen zeggen zal Erdogan de noodtoestand pas opheffen als Turkije ‘vrede en welvaart’ heeft bereikt.
 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (26)

JanB2
JanB223 mei 2017 - 22:48

Dat wordt nog wel eens een burgeroorlog.

2 Reacties
bolle ben
bolle ben24 mei 2017 - 9:14

Hier, of bedoeld u in Turkije? Ik vind beiden een mogelijkheid, met zoveel openlijke fascisten die zich manifesteren.

JanB2
JanB224 mei 2017 - 22:19

In Turkije zeker. En ik hoop dat de rotzooi tot dat land beperkt blijft.

Woeki Hypo
Woeki Hypo23 mei 2017 - 15:38

‘Politieke zuivering Turkije verwoest levens van honderdduizenden families’ “Mensenrechtenorganisatie Amnesty International heeft een rapport uitgebracht over de situatie in Turkije sinds de mislukte couppoging in juli 2016. In dit rapport levert de organisatie scherpe kritiek op hoe de regering van Erdogan op massale schaal rechters, politieagenten, leraren en professoren heeft ontslagen.” Dit is zeer ernstig en kwalijk, zonder meer. Mijn visie is, dat het probleem Erdogan zeer grote overeenkomsten heeft met het probleem neoliberalisme in het Westen. Twee politieke groeperingen (met belangen) die geen andere politieke groeperingen naast zich dulden (TINA). “Professionele destructie” “Intellectuele genocide.” Het probleem met te veel professionals of intellectuelen is, dat ze pas wakker worden als ze zelf of hun soortgenoten benadeeld worden. Hier een verwijzing: https://joop.vara.nl/nieuws/wereldwijde-march-for-science-600-steden M.a.w. hun kritiek is niet objectief en niet neutraal. En dat is niet professioneel, niet intellectueel en niet wetenschappelijk. Ofschoon ik erken dat sommige vormen van subjectiviteit moeilijk te voorkomen zijn. Deze vormen moeten echter wel altijd (indien nodig) expliciet gemaakt worden. Dat de onderklassen al meer dan 3 of 4 decennia systematisch door een (maximaal eenzijdige) wetenschap, de neoliberale economie, benadeeld worden dat schijnt te veel professionals of intellectuelen niet te deren, zoals ook uit de uitslagen van verkiezingen blijkt. Hier twee verwijzingen: https://www.groene.nl/artikel/nixon-was-onze-laatste-echt-liberale-president https://www.groene.nl/artikel/waarom-hillary-clinton-heeft-verloren Hoeveel levens verwoest de neoliberale economie, deze wetenschap? Professionals of hogeropgeleiden, die voor de neoliberale economie kiezen, deze wetenschap, die hebben gewoon boter op hun hoofd of moet ik zeggen brein. Want neoliberalisme is ook (maximaal) marginaliseren van mensen (onderklassen of zwakkeren). Hier moet maar eens een maatschappelijke discussie over komen: Ellende veroorzaakt door de wetenschap (en techniek) en professionals of hogeropgeleiden en dan dat weglopen van hogeropgeleiden voor deze problemen (in de praktijk). Door hogeropgeleiden leren we niet in een positief ethische zin uit of van de geschiedenis. Woeki Hypo is gematigd liberaal. P.S.: Verder ben ik het eens met een aantal kanttekeningen, welke Cliff Clavin (23 mei 2017 at 12:51) plaatst.

bolle ben
bolle ben23 mei 2017 - 11:46

Wat hij in Turkije doet zal me echt een worst zijn, maar dat er hier een grote groep van zijn volgers rondloopt, vind ik wel benauwend. We moeten af van die dubbele nationaliteit, dan heeft deze fascist in ieder geval minder invloed/belang hier.

DaanOuwens
DaanOuwens23 mei 2017 - 11:34

Je gaat onwillekeurig denken aan de Rode Khmer. De Russische revolutie maar ook Nazi Duitsland. Het elimineren van de intellectuele elite om ruimte te maken voor de opvattingen van de gewone man. De wil van het volk wordt opgelegd aan de rest van de bevolking. Het is de zwarte kant van de democratie. Ik lees het hier ook wel eens. Iedereen die heeft gestudeerd is een graaier en onbetrouwbaar. Het gewone gezonde boerenverstand is het beste voor het land. De ingewikkelde problemen kunnen opgelost worden door het maken van simpele keuzes. Er schuilt een complete totalitaire visie achter dit soort standpunten. Wat Erdogan laat zien is dat andere landen niet die kant op moeten. Lessen die ook getrokken kunnen worden uit ontwikkelingen in andere landen zoals Polen. Alle reden om alert te zijn.

5 Reacties
Marc2406
Marc240623 mei 2017 - 14:29

Voor een groot deel mee eens, behalve dat je vergeet de belangrijkste vraag te stellen en dat met de opkomst van dit soort totalitaire regimes meer dan eens uiteindelijk juist niet de "wil" van het volk wordt uitgevoerd omdat meer dan eens iedereen onderdrukt raakt onder dit soort totaliarisme. De vraag is waarom het volk (althans aanvankelijk) steeds maar weer verleidt wordt tot het kiezen voor dit soort charlatans, of kwakzalvers. Kijk je naar de omstandigheden en je ziet steevast dat dit komt omdat precies de elite, het establishment niet meer in het belang van iedereen regeert. Je ziet bijna altijd dat er een verband is tussen groei van de kloof tussen rijk en arm en de opkomst van dit soort populisme. De Franse Revolutie was het gevolg van de adel die niet meer in het belang van het volk regeerde aangezien zij het toelieten dat de franse bevolking honger leidden terwijl zij er wel heel warmpjes bijzaten. De Russische revolutie was het directe gevolg van Tsarenrijk die last had van totaal uit de hand gelopen corruptie van de adelstand daar waardoor mensen (wederom) honger lijdden. De Nazi's konden in de Weimar republiek de macht grijpen omdat Duitsland in een bijzonder zware economische crisis verkeerde die ernstig werd verergerd door een combinatie van austerity (oftewel slopende bezuinigingen) en reperatiebetalingen ivm het verliezen van WO1. Putin kon de macht grijpen omdat Jeltsin een incompetente alcoholist was die het toeliet dat westerse landen de Russische economie "hervormde" volgens de meest rabiate neoliberale theorieën die natuurlijk jammerlijk flopten omdat neoliberaal/neoklassiek beleid nu eenmaal precies de tweedeling tussen rijk en arm tot onacceptabele hoogtes laat opdrijven. Als je het mij vraagt hoort Vladimir Putin dus thuis in het rijtje Wilders-Trump-Erdogan-Le Pen- noem ze maar op. De opkomst van populistische partijen hier en in de VS (nu Trump maar als dit uilskuiken weg is zal er vast een nieuwe opstaan) is een direct gevolg van neoliberaal beleid waarmee in de VS zowel de Republikeinen als vooral de democraten een groot deel van het volk daar heeft verraden met als gevolg dat vooral de democraten in zwaar weer verkeren. In Europa is het eigenlijk niet anders, het neoliberale beleid heeft geleid tot een crisis in 2008 waarin de mede veroorzakers hiervan de financiële sector ruim werd gered, maar ten kostte van jan met de pet die via volgende bezuinigingen de rekening gepresenteerd kreeg. Bovendien hebben we in Europa de Euro die in feite precies werkt als de goudstandaard tijdens de eerste helft van de 20e eeuw. Het was het klappen van de goudstandaard en het daaruitvolgende beleid van austerity die de crisis deed uitgroeien tot een economische depressie van jewelste waardoor in Duitsland, maar ook in Italië met Mussolini en in alle andere Europese landen populisme (of fascisme) de kop op steekt. We hebben nu weer te maken gehad met een "event" die te vergelijken is met 1929 beurscrash en wederom zie je een establishment die duidelijk NIET heeft geleerd van het verleden (dit terwijl juist Mark Rutte een historicus is... hij zou echt beter hebben moeten weten) en net als in Europa toen een bezuinigingsbeleid (laissez-faire heette dit toen = precies hetzelfde als neoliberaal beleid nu = een overmatig en ondoordacht geloof dat de vrije markt" de oplossing voor alles is) doorvoerde die de economie onnodig lang liet sputteren. Gevolg toen was de opkomst van "populistische partijen" met als uiteindelijk resultaat de Nazi's en WO2. Gevolg nu... wie zal het zeggen, maar je zou kunnen concluderen dat door het complete gepruts van precies onze politiek elite en het vasthouden aan neoliberale dogma's. De parallellen zijn meer dan overduidelijk, maar voor de ultieme oorzaak van het opkomen van populistische totalitaire regimes zal je toch echt moeten kijken naar de politiek en de economische religie die het op dit moment aanhangt.

Django3
Django323 mei 2017 - 15:42

Je hebt gelijk. Maar de tragiek van de weldenkende mens ligt natuurlijk in de democratische verhoudingen. Nummeriek altijd in de minderheid. Daarom poogden de geestdrijvers zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde altijd 'het volk' achter hen te krijgen middels geprevel over de zg puurheid van de arbeiders of de boeren. Maarja om die meute achter je te krijgen moet je niet te moeilijk lopen lullen, dan moet je de zaken simpel houden: simpel ééndimensionaal vijandbeeld, simpele kijk op de economie en maatschappelijke verhoudingen.

Woeki Hypo
Woeki Hypo23 mei 2017 - 16:02

@DaanOuwens, 23 mei 2017 at 13:34, Zoals uit mijn eigen hoofdreactie blijkt, denk ik niet in de eerste plaats aan de Rode Khmer, de Russische revolutie en Nazi Duitsland. Maar aan een wetenschappelijke ideologie, welke tegenwoordig dominant is hier in het Westen, inclusief Nederland, EU en Europa. Wat is dat toch met liberalen, die denken dat alle politieke ideologieën radicaal of extreem kunnen zijn, behalve hun eigen ideologie: het liberalisme? Maar helaas. Dat liberalisme is door hogeropgeleiden allang ontspoord in neoliberalisme, een extremisme en een totalitarisme (een Restauratie). Woeki Hypo is gematigd liberaal.

Jo4Hanna
Jo4Hanna23 mei 2017 - 22:46

Eens & Marc. Het 'nieuwe' fascisme wordt autocratie genoemd

DaanOuwens
DaanOuwens24 mei 2017 - 14:39

@ Marc2406 Op zich mooie tekst. Maar ik vind dat verwijt aan "de elite" zo gemakzuchtig. Volgens mij is er helemaal geen elite die eenzijdig de koers van de samenleving bepaald. Het beleid wordt in hoofdlijnen bepaald door de meerderheid in dit land. En jouw verwijt aan de elite zou gericht moeten zijn aan die rechtse meerderheid. Die willen een kleinere overheid, lager uitkeringen, werken voor de bijstand en een laag minimumloon. Verder hebben sommige mensen meer en anderen minder invloed. En sommige bestuurders van grote bedrijven zijn inderdaad invloedrijk. Maar dat zijn vakbondsbestuurders ook. Of sommige politici. Maar het idee dat een beperkte club mensen in overeenstemming het beleid een bepaalde kant op buigt is echt onzin.

Bouwman2
Bouwman223 mei 2017 - 11:05

Dit valt onder de oude titel afrekenen met de elite. Dat zelfde wordt ook hier op kleine schaal gepropageerd door bijvoorbeeld Baudet. In 1968 gebeurde dat ook onder andere in Parijs als de golf van egalité après la lettre. Resultaat: zero virgule zero. Geen land kan buiten een elite, ook al die verjaag je die er komt altijd een nieuwe elite voor in de plaats. Je kunt dus zeggen: de anti elitaire wind wordt gemaakt door degenen die zelf de elite willen zijn. Dat kan alleen door middel van de onnozelheid in te zetten. .

1 Reactie
JanB2
JanB223 mei 2017 - 22:53

Niks mis met een elite. Zolang die met recht aanspraak kan maken op die kwalificatie en niet bestaat uit een stel omhooggevallen proleten met de intellectuele diepgang van een platbodem zoals we die helaas al veel te lang oa in Nederland hebben getolereerd. Hoog tijd om aan díe gedoogconstructie een eind te maken. Turkije is dan weer een ander verhaal. Dat is inderdaad niets anders dan een coup door het gajes. De echte elite die wordt verdrongen door.....inderdaad, een proleet en zijn aanhang.

Kepler
Kepler23 mei 2017 - 10:52

Zou de EU zich er IETS van aantrekken? Denk het niet..... Leve Erdogan!

 Peer
Peer23 mei 2017 - 9:48

ik begin langzaam te vermoeden dat de eis van Erdogan om visumvrije toegang van zijn landgenoten tot Europa te krijgen in ruil voor een vage belofte, een vooropgezet en goeduitgedacht plan was om Gulen-aanhangers goedkoop over zijn grens kwijt te raken. Ben beniwued of zijn plan lukt en of de -ons bekende - EU parlementariers daar een adequaat antwoord op zullen hebben....

1 Reactie
Don Quichote
Don Quichote23 mei 2017 - 11:23

@Meta Foor, ik zelfs nog wel eens aan iets doortrapter gedacht. Alle vluchtelingen binnen de Turkse grenzen krijgen een status waarmee ze zonder visum vrij kunnen reizen naar Europa.

Rick Hofland
Rick Hofland23 mei 2017 - 9:24

Een intellectuele genocide, ongelooflijk, het lijkt wel de Rode Khmer. Ik weet niet of die Gullen iets met die staatsgreep te maken had, maar naar ik begrijp was die man een aanjager van intellectueel ontwikkelen. Volgens mij is het ook juist de samenwerking van Erdogan samen met de maatschappelijk en academisch ambitieuze Gullen aanhangers geweest dat Turkije economisch zo succesvol heeft gemaakt in van circa 2005 - 2015. Maar nu Erdogan "intellectuele genocide" pleegt is de basis van zijn economische succes verdwenen en is het enige waar hij nog op terug kan vallen de bekende nationalistische en oorlogszuchtige bewegingen die iedere dictator vroeg of laat als laatste toevlucht gebruikt. Het trieste is dat in Turkije vooral de onderste onderontwikkelde laag van de bevolking Erdogan nog steunt en dat just die niet overzien wat voor schade deze man op de lange termijn Turkije aandoet met zijn bewind.

3 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin23 mei 2017 - 10:51

Het is een aanval op de intelligentsia, maar eentje die selectief zal blijken te zijn - ik twijfel er niet aan dat de wetenschappen die iets met (bio)technologie en allerlei toegepaste kennis (ICT, wapenfabricage) ongemoeid zullen worden gelaten. De kritische wetenschappen zoals de humaniora (sociologie, antropologie, pedagogie, misschien ook geologie en meteorologie), en geschiedenis, plus psychologie, die liggen onder vuur, en deze zal mogelijk de nek omgedraaid worden. Er is een duidelijk patroon: wat snel geld oplevert, en niet sceptisch tegenover de staatsmacht staat, dat blijft. Wat gewend is om grotere verbanden te leggen, en sociale situaties en ontwikkelingen onder de loep te nemen, dat moet weg, het is maar lastig. Komt dat bekend voor? Ja, want het gebeurd wereldwijd, en het hoort bij autoritair neoliberalisme: https://www.theguardian.com/higher-education-network/2015/sep/25/japans-humanities-chop-sends-shivers-down-academic-spines http://www.huffingtonpost.com/entry/trump-reportedly-plans-to-end-national-arts-funding_us_5880de61e4b070d8cad0e184 Ik twijfel er niet aan dat in Turkije hetzelfde utilitaire en anticulturele patroon gezien zal worden. En zo grijpen 'rechts, reactionair', 'onderdrukking van de kritische wetenschap', en 'dictatoriaal beleid' naadloos in elkaar. Het is problematisch dat er in Nederland op dit gebied verwarring, voorkomend uit domheid of onwetendheid is. Men is bijvoorbeeld én fel tegen de Islam, én fel tegen de kritische wetenschap (sociologie, psychologie, andere studies). Dat zie je hier, dat zie je versterkt op TPO en DDS (waar iedereen zich intellectueel waant), en dat zie je ook in de Nederlandse politiek. Ik wijs op de motie Duisenberg-Straus: http://www.dub.uu.nl/nl/opinie/mijnheer-duisenberg-echte-wetenschap-helemaal-niet-links http://www.debezieling.nl/vvd-motie-is-aanval-op-wetenschap-pleidooi-waarheid-2/ https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2017Z01579&did=2017D03296 Rechts houdt niet van kunst, cultuur, en kritische wetenschap; het ziet daar gevaren, en is er dus erg bang voor. Alle dictators door de eeuwen heen hebben ditzelfde psychiatrische syndroom. Neoliberalisme is totalitair, en de VVD heeft daar zeker gevaarlijke trekken van. Trump, Erdogan, Rutte, Wilders, en ook dat Japanse kabinet: allemaal even link, kijk er verdomd goed voor uit. En heb meelij met de stumpers van onze eigen rechtse volkssites - die leven in meervoudige wanen, waardoor ze dezelfde wensen als mijnheer Erdogan erop na houden, om dezelfde redenen.

Cliff Clavin
Cliff Clavin23 mei 2017 - 10:52

(wetenschappen die iets met... (...wapenfabricage) te maken hebben, ongemoeid...)

Don Quichote
Don Quichote23 mei 2017 - 11:29

ondanks de " bewijzen" van Timmermans van de schuld van de Gulenaanhang is er een beter bewijs van hun onschuld: wanneer alle gearresteerden werkelijk achter de staatsgreep zouden hebben gezeten was deze wel gelukt . Het lijkt mij zeer plausibel om aan te nemen dat Erdogan minstens op de hoogte zou zijn geweest van de poging danwel enige " bemoeienis" zou hebben gehad met de staatsgreep . Zijn " voordeel" is te groot en de reactie te snel en te compleet om binnen zo'n kort tijdsbestek te kunnen organiseren.

RobSon2
RobSon223 mei 2017 - 9:02

En de Europese landen staan erbij en kijken ernaar.

1 Reactie
Tony Soprano
Tony Soprano23 mei 2017 - 11:21

Inderdaad. De geschiedenis herhaalt zich wederom. Dit gaat alle tegenstellingen en polarisatie in het Westen en Nederland inmiddels te boven. Turkije-deal opzeggen en massaal sancties toepassen wat mij betreft.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz23 mei 2017 - 8:56

Erdogan heeft allang de oorlog verklaard aan de vrije geest. Hij lijkt Turkije te willen omtoveren tot een land met volgzame, vrome islamitische burgers waar de vrije geest zoveel mogelijk wordt uitgebannen. Want dat is allemaal natuurlijk een bedreiging voor zijn alleenheerschappij. Het zal allemaal nog veel erger worden.

Joe Speedboot
Joe Speedboot23 mei 2017 - 8:43

De gelijkenissen zijn treffend.. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/turkey/12077703/Turkeys-president-says-all-he-wants-is-same-powers-as-Hitler.html

2 Reacties
Kees777
Kees77723 mei 2017 - 9:17

Inderdaad. Wat is het verschil met de jaren 1930 in Duitsland? En vergeet de genocide niet op de Armenen in 1915 en op de Grieken in 1922 http://www.greece.org/genocide/smyrna1922.htm

Cliff Clavin
Cliff Clavin23 mei 2017 - 9:48

Dat 'all he wants', dat klinkt eigenlijk heel bescheiden, zo van 'meer hoef ik niet' - maar ja, meer dan 'alles' bestaat ook niet.