Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Politieke partij LEF verstoort uitzending Buitenhof

  •  
12-11-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
8084 keer bekeken
  •  
lef

De lijsttrekker van de politieke partij LEF, Daniël van Duijn, heeft zondagmiddag de uitzending van Buitenhof verstoord. Tijdens het gesprek met Esther Ouwehand verscheen achter presentator Pieter Jan Hagens iemand achter het raam die affiches van LEF opplakte. Hagens verkeerde aanvankelijk in de veronderstelling dat het een glazenwasser betrof.

Ouwehand schrok aanvankelijk omdat de LEF-plakker naar beneden dreigde te vallen, maar kon de gedurfde actie vervolgens wel waarderen. LEF afficheert zichzelf als een partij voor jongeren. De partij wil onder meer een basisinkomen van 1550 euro per maand.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (40)

Gerygrr
Gerygrr13 nov. 2023 - 12:52

Lef tonen is prima! Je hebt het een laat zien wie je bent. Jong en hoopvol. Maar kijk dan eens naar Wortelboer en van Rossem en leer van die combinatie.

Ad Leijenaar
Ad Leijenaar13 nov. 2023 - 11:21

Vooral van der Plas zag ik schrikken, en niet zoals Ouwehand hier beweerd dat deze persoon zou vallen, maar vanwege de onverwachte ruwe inbreuk die bij mensen die ernstig bedreigd worden begrijpelijk zo'n effect geeft. Belachelijke actie.

johnnydoe
johnnydoe13 nov. 2023 - 10:52

Doen hun naam eer aan

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens14 nov. 2023 - 8:33

@Johnny Precies, en Lef zit ook al in Left (bijv. Left Laser). Dat is in het Nederlands dan weer net iets anders, maar goed, je kunt zeggen: Links is voor rechts veel te Link.

Break on through
Break on through13 nov. 2023 - 10:29

Ik heb het gezien. Luidieke actie met inderdaad LEF! Maar ik stem toch gewoon GroenLinks-PvdA. Ouwehand blijft ook goed bij d'r verhaal zeg. Ook als de boel redelijk verstoord word. LEF komt er wel. Nu een ludieke posterplakactie. Strakjes in de kamer en een onvoorwaardelijk basisinkomen realiseren. Top! :)

Eric Minnens
Eric Minnens13 nov. 2023 - 9:51

Qua ideeën zou ik het liefst op Ouwehand stemmen**, ik begrijp haar ongeduld heel goed. Maar dan wordt Timmermans niet de grootste en kunnen we een kabinet met een links klimaatprofiel wel vergeten. Dus stem ik toch maar GroenLinks. ** of op LEF..., misschien nóg beter, maar...

4 Reacties
VeganHarrie
VeganHarrie13 nov. 2023 - 10:33

Strategisch stemmen wil nog wel eens verkeerd uitpakken. Heeft Timmermans al aangegeven wat hij gaat doen als zijn combinatie niet de grootste wordt?

Eric Minnens
Eric Minnens13 nov. 2023 - 11:48

@Harrie Als Timmermans de grootste wordt kan hij het NSC waarschijnlijk naar links laten buigen. Wordt hij niet de grootste, dan buigt het NSC waarschijnlijk naar rechts en belandt PvdA/GL in de oppositie. Dan maakt het sowieso niet meer veel uit in welke aantallen de linkse partijen in de Kamer vertegenwoordigd zijn, immers hoe dan ook samen een minderheid.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 nov. 2023 - 18:54

[ ... kan hij het NSC waarschijnlijk naar links laten buigen.] Ik ben bang van niet.

Eric Minnens
Eric Minnens13 nov. 2023 - 22:14

@DD, En daarom stem jij... laat me raden.. op Ouwehand, ook goed. Maar als jij gelijk hebt, zit links helaas de komende periode wederom voor spek en bonen in de Tweede Kamer.

Frits Jansen
Frits Jansen13 nov. 2023 - 7:15

De actie was volmaakt onschuldig. Ik denk dat ze vooral schrokken dat zo'n actie überhaupt mogelijk was, want iemand met kwade bedoelingen had echt gevaarlijk kunnen worden. Dat Buitenhof in verval is mag ook wel eens gezegd worden. Vooral presentator Twan Huys past met al zijn verbeelding helemaal niet in het programma, dat oorspronkelijk reflectie beoogde na een week met dagelijkse talkshows. Ik houd helemaal niet van de "Oh wat errug!" journalistiek van Huys. Diederik Samsom pakte hem een keer goed aan toen hij ze "als je nou per se nieuws wilt maken ..." en hem toen een hapje toewierp. Ik wacht er altijd nog op dat een talkshowgast zegt: "als dit het niveau van de vragen is stop ik met dit gesprek. Goedemiddag!" In Duitsland doen politici dat soms.

1 Reactie
LaBou
LaBou 13 nov. 2023 - 11:50

En ik wacht nog steeds op de presentator die zegt "als je zo blijft draaien zonder echt te antwoorden sodemieter je maar op". Maar het zal niet gebeuren want stel je voor dat een hotemetoot dan boos wordt.

guy yacobi
guy yacobi12 nov. 2023 - 18:49

die veiligheidsmennekes die die posters dan weer direct verwijderen hebben duidelijk geen lef, maar volgen domweg de rechtse opdracht tot onderdrukken van alles wat te afwijkend is foei foei publieke omroep dat jullie geen lef en niet ruimdenkend zijn of een groot hard hebben

Joop  den Uil
Joop den Uil12 nov. 2023 - 17:32

Geslaagde aktie maar het hoofd bewaking kan beter functie elders gaan zoeken.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa12 nov. 2023 - 17:30

Als je een basisinkomen hebt, maar geen huurplafond, gaat de huur gewoon omhoog. Zo doen 'ondernemers' dat

Kuifje3
Kuifje312 nov. 2023 - 17:21

Is deze Daniël een kleinzoon van Roel? De topschaker annex kabouter? Dat zou extra leuk zijn. Het was een leuke stunt. Ik had nog nooit van LEF gehoord en nu dus wel. Niet dat mijn stem daarheen zal gaan, maar het maakt wel dat er eindelijk een keer iets leuks gebeurt bij deze verkiezingsstrijd. Hulde!

1 Reactie
guy yacobi
guy yacobi12 nov. 2023 - 18:50

oh maar nu ga ik PROVO stemmen

Martin van der Linde
Martin van der Linde12 nov. 2023 - 14:47

Ja, leuke actie. Levert ook goede tv op.

Nicolay2
Nicolay212 nov. 2023 - 14:27

Ja de partij LEF, nadat ik als oude man hun partij programma hebt gelezen zou ik als ik jong was zeker op deze partij stemmen, en zeker niet op de Liberale partij van Omtzigt.

7 Reacties
itsme3
itsme312 nov. 2023 - 14:37

Omtzigt liberaal?? Het is gewoon een op en top CDA conservatief hoor.

Kuifje3
Kuifje312 nov. 2023 - 17:14

Dan snapt Nicolay niet wat Liberaal zijn betekent.

Nicolay2
Nicolay212 nov. 2023 - 21:59

itsme3 en Kuifje3 Misschien ben ik duidelijker als ik schrijf dat hij een nieuwe partij heeft opgericht met rechtse trekjes.

Nicolay2
Nicolay213 nov. 2023 - 6:43

Kuifje3 12 nov. 2023 - 18:14 “Dan snapt Nicolay niet wat Liberaal zijn betekent.” Het Nederlands liberalisme is sinds 1948 georganiseerd in de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD). Sinds 1959 heeft de VVD bijna constant in de regering gezeteld. In 1966 ontstaat naast de behoudend liberale VVD een tweede, progressief liberale partij Democraten 66 (D66). Ik vergeleek de partij van Omtzigt met de VVD, dus een rechtse partij.

Norsemen
Norsemen13 nov. 2023 - 8:45

Liberale partij van Omtzigt? Die man is oerconservatief, daar is helemaal niets liberaals aan.

badgast
badgast13 nov. 2023 - 14:35

@Norseman: De VVD en VVD-ers noemen zich graag liberaal. Dat heeft ervoor gezorgd dat in Nederland de termen liberaal en conservatief als synoniem worden gezien.

Norsemen
Norsemen13 nov. 2023 - 15:31

"De VVD en VVD-ers noemen zich graag liberaal. Dat heeft ervoor gezorgd dat in Nederland de termen liberaal en conservatief als synoniem worden gezien" In Nederland? Onzin. Bij een gedeelte van de bevolking die het verschil niet snapt wellicht.

LEF - Voor de Nieuwe Generatie
LEF - Voor de Nieuwe Generatie12 nov. 2023 - 13:44

De sympathisant van LEF is onze nummer 1, Daniël van Duijn. Als de media ons niet uitnodigen voor talkshows nodigen we onszelf wel uit. Zou leuk zijn als Khalid en Sophie en deNieuwsBV aandacht zouden besteden aan de jeugd en hun problemen. En de partij die speciaal voor hen is opgericht: LEF. Bart de Graaff heeft het rebelse BNN voor hen opgericht toch?!

4 Reacties
Nicolay2
Nicolay212 nov. 2023 - 14:35

LEF - Voor de Nieuwe Generatie 12 nov. 2023 - 14:44 Ja je hebt gelijk, ook ik als oudere hoop dat de VARA aandacht besteed aan de toekomst van Nederland en deze partij een podium geeft om hun interessante meningen te ventileren.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen12 nov. 2023 - 15:01

Lef, Ja, ons kiessysteem is vrij toegankelijk voor nieuwe/kleine partijen, maar om als onbekende partij media-aandacht te krijgen is niet gemakkelijk. De Libertaire Partij, de Piratenpartij etc. kunnen erover meepraten. Een stunt kan soms helpen. Als ik jullie programma zo eens doorkijk zie ik dat het behoorlijk links is, maar ik zie afgezien van dat universele basisinkomen zo snel geen dingen die jullie duidelijk apart zetten van de andere linkse partijen. Zijn er nog meer onderscheidende punten?

LEF - Voor de Nieuwe Generatie
LEF - Voor de Nieuwe Generatie12 nov. 2023 - 18:45

Ons meest onderscheidende punt is natuurlijk dat we 100% opkomen voor jongeren. Daarnaast is LEF voor kwijtschelding van studieschuld, directe toegang tot mentale zorg en een leegstandboete voor vastgoedeigenaren. Ook op onthaasting onderscheiden we ons van andere partijen. Lees dat kopje op https://www.lef.nl/onthaasting

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen12 nov. 2023 - 20:02

Lef, Dank voor de link, daar staan inderdaad wel een aantal originele dingen in zeg. Minder licht- en geluidsoverlast lijkt me zoiezo erg prettig. Dat voorstel over een herindeling van het kalenderjaar in 13 maanden lijkt me wel iets dat je niet als land in je eentje moet doorvoeren, dat zou internationaal een hoop praktische problemen geven. Maar succes met de campagne in ieder geval!

Parquet
Parquet12 nov. 2023 - 13:17

'De partij wil onder meer een basisinkomen van 1550 euro per maand. De partij van het gratis bier?

4 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde12 nov. 2023 - 14:46

'De partij van het gratis bier?' Nee, die bestaat al, de BBBier.

Nicolay2
Nicolay212 nov. 2023 - 14:52

Parquet 12 nov. 2023 - 14:17 “De partij van het gratis bier?” Jij bent meer van de partij die de afgelopen 13 jaar maatschappelijk veel naar de kloten hebben geholpen waardoor vooral veel jongeren geen huis kunnen kopen of huren.

LEF - Voor de Nieuwe Generatie
LEF - Voor de Nieuwe Generatie12 nov. 2023 - 18:43

Een basisinkomen van €1550 per maand is heel goed te financieren. Het helpt mensen in vrijheid en waardigheid te leven. En zorgt ervoor dat iedere vorm van (onbetaald) werk loont, ook ouderschap, mantelzorg, vrijwilligerswerk en studie krijgt daardoor waardering.

Mardya
Mardya13 nov. 2023 - 10:01

Tsja, gratis geld bestaat niet. Maar goed, kom maar op met dat basisinkomen. Ik vermoed dat minstens de helft van de jongeren gierend van het lachen vertrekt om de helft van het jaar in een goedkoop en zonnig land te verblijven. Verder wens ik alle ouders heel veel sterkte met het naar school krijgen van de pubers.

Olav Meijer
Olav Meijer12 nov. 2023 - 13:13

Slim bedacht stuntje. Ouwehand reageerde inderdaad voortreffelijk.

3 Reacties
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin12 nov. 2023 - 13:28

"Ouwehand reageerde inderdaad voortreffelijk." Behalve als ze binnen haar partij buiten de lijntjes kleuren.

Nicolay2
Nicolay212 nov. 2023 - 14:19

Raymond Bhagwandin 12 nov. 2023 - 14:28 “Behalve als ze binnen haar partij buiten de lijntjes kleuren.” Buiten de lijntjes kleuren, jou reactie is net zo onduidelijk als waar Esther Ouwehand vals van werd beschuldigd.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin12 nov. 2023 - 16:51

"Buiten de lijntjes kleuren, jou reactie is net zo onduidelijk als waar Esther Ouwehand vals van werd beschuldigd. " Dat hele gedoe rond de pvdd vind ik ondoorzichtig maar er is geen koe zo bont of er zit een vlekje aan, mijn reactie haakte in op de opmerking die ze maakte in het clipje.