Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Politiek en bestuur in Nederland moeten dringend op de schop'

  •  
12-10-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
763 keer bekeken
  •  
Nieuwe Kamer in debat met voormalige verkenners

© DEN HAAG - Mark Rutte (VVD) na afloop van het debat in de Tweede Kamer over de mislukte formatieverkenning. Aan de verkenning kwam afgelopen week abrupt een einde toen details over de gespre

Er is iets heel erg mis in Nederland met de politiek en het bestuur van Nederland. Het parlement is te zwak, individuele Kamerleden worden onvoldoende ondersteund, de informatievoorziening is gebrekkig, er wordt te veel vertrouwd op algoritmes, de rol van rechters is te gering en de overheid staat te weinig open voor kritiek. De tekortkomingen zijn vastgesteld door een commissie van de Raad van Europa die op verzoek van de Tweede Kamer onderzoek deed naar het functioneren van de democratie en rechtstaat in Nederland. Het rapport is nog niet officieel gepubliceerd maar wel ingezien door de journalisten van Trouw en RTL Nieuws die het toeslagenschandaal onthulden.
Dat schandaal was voor de Tweede Kamer, die eindeloos om de tuin werd geleid door kabinet en overheid, aanleiding de Raad om een onderzoek te vragen. De Venetië-commissie, officieel de Europese Commissie voor Democratie door Recht genaamd, werd in 1990 opgericht om Oost-Europese staten te helpen bij de overgang naar een democratisch systeem. Tegenwoordig richt de commissie, die vier keer per jaar bijeenkomt in Venetië, zich op het bevorderen van het constitutioneel recht en de democratische orde in Europa in het algemeen. Recent publiceerde de commissie harde rapporten over het gebrekkig functioneren van de democratie in Polen, Hongarije en Malta.
Er zijn verregaande hervormingen nodig in wetgeving, uitvoering en rechtspraak om een nieuwe toeslagenaffaire te voorkomen, schrijft Trouw over de inhoud van het rapport.
"Vooral de politieke en bestuurlijke cultuur van informatie achterhouden en het frustreren van Kamerleden uit coalitiepartijen moeten het ontgelden. “Het zou als acceptabel en eigenlijk als normaal moeten worden gezien dat Kamerleden van coalitiepartijen het parlement als instituut vertegenwoordigen en dat het deelnemen aan parlementaire controle geen daad van deloyaliteit is”, schrijft de commissie. In de toeslagenaffaire werd in de ministerraad juist gemopperd over het optreden van zowel oppositie- als coalitiekamerleden. Voormalig CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt werd door het kabinet, waaronder bewindslieden van het CDA, tegengewerkt in zijn vragen over het schandaal."
De Raad adviseert dat de positie van Kamerleden versterkt moet worden en hun positie verbeterd. Tegelijk wordt de Kamer bekritiseerd omdat die te weinig let op de basisprincipes van behoorlijk bestuur bij het goedkeuren van beleid.
De Raad van Europa, niet te verwarren met het EU-instituut Europese Raad, is een internationale organisatie waarvan vrijwel alle Europese landen lid zijn. De Raad richt zich op het bevorderen van democratie, mensenrechten en de rechtstaat.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (98)

Libertain
Libertain14 okt. 2021 - 8:30

@MartinvanderLinde, ("Het ligt aan ons') Pertinent niet waar. Heb ik niet op Rutte gestemd, nog op zijn maffia-clan de VVD, terwijl ik vind al lang dat de Tweede Kamer gewoon afunctioneel is, geen enkel controle over de regering voert, Omtzigt en Leyten daargelaten, dus enkel voor de sier maar blijft vergaderen. Hou 's een keertje mij hierbij te betrekken.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde13 okt. 2021 - 12:53

Het vervelende is dat de kiezer de sleutel in handen heeft maar er niets mee doet. En daarmee wordt het 'systeem' in stand gehouden. En we weten dat politici net als anderen die macht hebben de ruimte nemen die je ze geeft. Dat maakt dat Wilders en Baudet factfree hun racistische praatjes kunnen afsteken omdat er mensen zijn die om die reden op ze stemmen en het daarmee onderdeel van het democratische proces. Dat maakt dat scholen op streng religieuze grondslag hun eigen werkelijkheid mogen uitdragen ook al worden grote groepen daarmee gediscrimineerd. En het maakt dat een premier zich onaantastbaar voelt omdat zijn partij de meeste zetels in het parlement heeft zodat we worden voorgelogen over de toeslagenaffaire, de asielzoekers in Afghanistan, en alles wat ongetwijfeld nog zal volgen. Rutte doet het omdat het kan, hij heeft een enorm mandaat omdat zo veel mensen op hem stemmen. Daar ligt de kern van het probleem. Niet alleen de politici maar vooral de keizer heeft schuld. Bij de toeslagenaffaire zagen ze waar dat toe kan leiden. Kiezers wilden rechtvaardigheid in de vorm dat geen migranten of andere import Nederlanders misbruik van onze voorzieningen kon maken. De Kamer timmerde gammele regelgeving in elkaar en drong aan op strenge handhaving. Toen juristen wezen op de tekortkomingen van de regels, deden de Kamerleden er nog een schepje bovenop: in geval van twijfel moest er negatief geoordeeld worden. Met andere woorden, bij twijfel iemand toch veroordelen op misbruik. Die kamer zat daar omdat wij ze daar gekozen hebben en wij wilden dat ze zo handelden. Dus vergeef me als ik een beetje misselijk wordt van al die politiek correcte heisa dat het alleen aan Rutte ligt. Het ligt aan ons. Wij zorgen er voor dat het gebeurt. Wie dat ontkent, ontkent de werking van democratie.

2 Reacties
The Apple
The Apple13 okt. 2021 - 17:31

Als de gelegenheid de dief maakt, betekent dat dan det de dief geen schuld meer draagt?

Libertain
Libertain14 okt. 2021 - 5:39

@The Apple, voltreffer!

Verver
Verver13 okt. 2021 - 12:17

De samenleving heeft de regering die het verdient! M.a.w. u en ik willen dit. Als we dit namelijk niet willen, staat er iemand op en krijgt voldoende stemmen om het anders te gaan doen. Wie wil er graag politicus worden? Ik niet.... één verkeerd woord en je hebt doodsbedreigingen aan je adres. Maar ook dat is onze eigen schuld. Hoe vaak hebben we niet op televisie horen zeggen, dat bij de te lage straffen ze zeiden "breng die verdachte maar even bij mij..." Een pistolen Paultje die dierenmishandelaars wel even zou aanpakken, omdat in zijn ogen justitie te weinig deed. Half Nederland applaudisseerde en je hoort en leest het nog dagelijks. Zelfrichting! Regelgeving. Als er iets gebeurt en er komt iemand om het leven, wordt vanuit het volk altijd vrijwel direct geroepen om maatregelen. Neem nou onbewaakte spoorwegovergangen. Zijn die nou zo gevaarlijk? Welnee, de mensen die er oversteken kijken niet goed uit en ongelukken gebeuren. Maar nee, iedereen is vervuld van het feit dat deze overgangen mensenverslinders zijn en voor vele miljoenen moeten worden weggehaald. Dit soort oproepen vanuit de maatschappij zie je ook dagelijks: de roep om maatregelen!! Marktwerking is ook zo'n roep uit de maatschappij. Zelfde kreet als beprijzing, wat een soort omgekeerde marktwerking is, waar bijna iedereen om roept. Waarvoor voor die ander betalen? De vervuiler moet zelf maar betalen. We hebben echt wel de regering die we zelf verdienen. En iedereen die hier over Rutte loopt te emmeren; doe het zelf eens beter of stem eens vast op een partij die het wel goed doet in jouw ogen.

Karingin
Karingin13 okt. 2021 - 11:03

Zucht....dag in dag uit, jaar in jaar uit, onderzoek na onderzoek, hier en daar een schreeuwende kop, die zichzelf een paar maanden later weer herhaalt...er zullen vast nog wel meer lijken in kast zitten, maar de laatste tijd lees ik alleen maar wat allang bekend is. Democratie, rechtsstaat, menselijkheid, zijn woorden die onder Rutte geen betekenis meer hebben voor de regerende macht. Ze noemen het pragmatisme geloof ik. Eigen verantwoordelijkheid. Niemands verantwoordelijkheid. Heel gek, maar ik krijg het gevoel dat we een anarchistische regering hebben. Waanzin is het in elk geval

1 Reactie
OlavM
OlavM13 okt. 2021 - 20:59

@ Karingin: [Heel gek, maar ik krijg het gevoel dat we een anarchistische regering hebben.] Maar dan wel rechts anarchisme, oftewel libertarisme.

Joopinie
Joopinie13 okt. 2021 - 10:35

Mijn ervaring is dat niets, maar dan ook niets, niet werd ingelijfd in het neoliberale bedrijf Nederland. Overal waar nog wat vrijheid was, overal waar nog relatieve zorgeloosheid was is overrompeld en overgenomen. Ieder klein stichtinkje of vereniging werd al benaderd en meesgesleept. Ieder bedrijfje van een paar vierkante meter zit er in. Iedere handeling van de burger is gekoppeld aan een of andere monitoring en geldstroom. Zelfs je huisvuil is een winstpakker geworden waarbij jij de belaste en de te sanctioneren partij bent als burger. Het juridische landschap is dusdanig ingericht dat feiten en misstanden eenvoudigweg genegeerd kunnen worden tot aan de (bestuurs)rechter toe. Jouw verhaal bestáát gewoon niet! De bewijzen van je werkelijke situatie worden niet aangepakt of bewijsvoering mag er door opgestelde regels niet komen. Bovenstaande feiten maken duidelijk dat het gevecht tegen de burger een bewust en goed gepland vuil gevecht is. De overheid moet niet op de schop, de huidige overheidskliek moet over de schutting.

Petra Privacy
Petra Privacy13 okt. 2021 - 10:17

Vandaar dat de SP nog steeds de afdracht regeling hanteert voor iedereen die op een kieslijst wil staan. De leden van de eigen afdeling beslissen over deelname en positie op de lijst, maar tekenen voor de afdrachtregeling is daarvoor de norm. Zonder die keuze, om de bevolking van stad en land te dienen, kan je niet aan een plaats op de kieslijst komen. Het geld wat de partij 'ontvangt' van gekozen volksvertegenwoordigers, wordt o.a. gebruikt voor de hulpdiensten. Daar kan iedereen terecht voor het melden van misstanden, maar ook voor persoonlijke hulp. En ook voor campagnes die nodig zijn om mensen te mobiliseren voor samenwerking en solidariteit worden die 'gelden' gebruikt. De komende tijd zijn er weer 2 belangrijke data op de agenda voor iedereen die een modern beleid wil. Komende zondag 17 oktober het Woonprotest in Rotterdam en zaterdag 6 november de Klimaatmars in Amsterdam. Zodat vooral onze jeugd duidelijk kan maken wat voor toekomst ze willen, dus je bent van harte welkom om mee te doen.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew13 okt. 2021 - 14:28

Van het geld dat jullie overhouden door de afdrachtsregeling moet het toch mogelijk zijn om mensen aan te nemen die zich bezig houden met het beantwoorden van mailtjes? Dat gebeurt nu namelijk niet.

OpelGT69
OpelGT6913 okt. 2021 - 8:00

Kamerleden waren ooit door idealen gedreven mensen die voor een duidelijke achterban opkwamen. Nu zijn het vooral carrière gerichte beroepspolitici die het kamerlidmaatschap vooral als een tussenstap zien in een bestuurlijke carrière. Dan moet je niet te veel tegen de schenen van de machthebbers schoppen om die begeerde bestuurlijke toppositie niet in gevaar te brengen. Om op de kieslijst te komen moet je al voldoende proeven van loyaliteit afleggen, waarbij principiële standpunten vooral niet in beton gegoten mogen zijn, omdat ze dan te veel in de weg zitten. Zolang de partijbesturen een ijzeren greep hebben op de samenstelling van de kieslijst met kamerkandidaten zal er weinig veranderen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 okt. 2021 - 7:59

En dan nog dit: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/11/vijandige-sfeer-maakt-het-melden-en-voorkomen-van-misstanden-bij-de-belastingdienst-erg-moeilijk-a4061494#/handelsblad/2021/10/12/#101

Eric Minnens
Eric Minnens13 okt. 2021 - 5:56

En dan ben ik hieronder nog niet eens tegengekomen de perverse prikkels die politici, zowel in het (demissionaire) kabinet als in de Kamer, ondervinden om aan hun stoel te blijven plakken. Geen nieuwe verkiezingen hoor, want dat zou mij wel eens mijn zeteltje, of cumulatief die van mijn partij, kunnen kosten.

The Apple
The Apple13 okt. 2021 - 0:09

Er is inderdaad iets heel erg mis in Nederland met de politiek en het bestuur van Nederland en het is goed dat de Raad van Europa nog eens extra wijst op iets dat we eigenlijk al lang wisten. Het is alleen zo jammer dat de achterliggende oorzaken daarbij in het geheel niet aan bod komen. Op het gevaar af dat ik door de “usual suspects” weer eens zal worden weggezet als een oude verstarde socialist die terug wil naar vroeger, wil ik daar toch een -relatief- korte poging toe wagen. Er is veel dat wij mensen niet alleen kunnen. De Franse revolutie gaf de aanstoot voor een ontwikkeling waarbij de burger de organisatie daarvan niet langer overliet aan koningen en keizers, die dat ten eigen bate in de hand hadden genomen. Het instrument daarvoor is wat wij “de politiek” plegen te noemen. Rond 1880 begon dat steeds meer vorm aan te nemen en rond der eerste wereldoorlog kristalliseerde zich dat uit in een toenemend aantal gemeenschapsvoorzieningen. Na de tweede wereldoorlog lag Nederland in puin en groeide die ontwikkeling sterk, eigenlijk uit pure noodzaak. Ik ben vlak na de tweede wereldoorlog in het verwoeste Arnhem geboren en in de jaren '50 kon je dat als het ware gewoon zien, bijvoorbeeld aan het gemeentelijk vervoerbedrijf: de tram kwam niet terug, maar in plaats daarvan kwam die fantastische trolleybus; eerst lijn 1, toen lijn 2, enz. Verder had je dan nog de gemeentelijke kredietbank, woningstichting, het GEWAB, de GGD, teveel om op te noemen. Rond '70 kende dit zijn hoogtepunt, maar toen kwam de klad er in. Het woord “solidariteit” kwam in zwang en daarmee de tweedeling. Want waarom zou je solidair zijn met dat langharig werkschow tuig, of al dat volk dat hier eigenlijk niet thuishoort, om voor een habbekrats dat rotwerk te doen waar een Nederlaander toch wel goed betaald wilde worden? Bovendien begonnen de bestuurders ook steeds vaker misbruik te maken van hun macht. In de “achterstandswijken” bestond een vorm van solidariteit waar ze niet zo weg van waren. De “stadsvernieuwing”moest daar een einde aan maken. Niet om 40 jaar achterstallig onderhoud weg te werken, want dat kost geld zonder dat daar een huurverhoging tegenover staat. Nee, deels werden goede huizen afgebroken waar na 100 jaar nog geen scheurtje in de muren zat. In ons blok waren dat er 22, die plaats moesten maken voor 54 nieuwbouwwoningen, met een 5x (!!) zo hoge huurprijs. Deels werden huizen gerenoveerd voor duizelingwekkende bedragen, die wel konden oplopen tot bijna de helft van de waarde van een nieuwbouwhuis. Als je er dan later kwam vroeg je je af of er nou veel veranderd was, behalve dat men er in geslaagd was om met behulp van subsisie van het rijk mede die 40 jaar achterstallig onderhoud weg te werken. De nieuwe democratische verworvenheid die “inspraakavonden” werd genoemd bleek vooral een middel te zijn voor een goed voorbereidde VVD-wethouder om zijn plannen bij de ongeinforneerde en ongeorganiseerde bevolking door de strot te duwen. “Appeltje beschuldigt mij er van dat ik uit winstbejag volkseigendom met de grond gelijk wil maken”, zei de wethouder, alsof hij iemand van de “gestaalde kaders” van repliek diende. Nou had Appeltje dat héél anders geformuleerd, maar het anwoord liet zien dat de wethouder het goed begrepen had en dat Appeltje op effectieve wijze buitenspel gezet werd, -wist Appeltje onmiddellijk. Door de “tijdelijke verhuizing” liepen de wijken leeg en ging de middenstand failliet en het werd nooit meer “zoals vroeger”. Je zou kunnen zeggen dat onze bestuiurders zo hun doel hebben bereikt. De grote omwenteling kwam pas in de negentiger jaren toen alle overheidstakern werden geprivatiseerd. Daardoor kan de burger alleen nog maar op democratische wijze besluiten welke ondernemer het karwei mag uitvoeren, wat mede tot gevolg had dat alle kennis bij de overheid verloren ging en dat de noodzaak om winst te maken altijd de doorslag gaf. Maar voorspelbaar en toch overwacht bleek dit een enorme verandering in de relatie tussen overheid en de burgers met zich mee te brengen. Als de kerntaak van de overheid wordt gereduceerd tot wet- en regelgeving en de handhaving daarvan, dan ontmoet de burger die overheid alleen nog maar in haar repressieve rol van regelneef en controleur. Het -wederzijds- wantrouwen neemt daarmee met de dag toe. En dat is de situatie waarin we nu verkeren. Natuurlijk ben ik een voorstander van de voorstellen van de Raad van Europa, maar het zal niet genoeg blijken te zijn, zolang overheid en buirgers in dat rollenspel gevangen blijven zitten. Betekent dit nu dat ik terug wil naar vroeger? Zeker niet, want wie was er nu blij met de vastgeroeste verzuiling in de jaren '50 en begin zestiger jaren? Nee, ik zou graag zien dat we onze lessen trekken uit de geschiedenis om vooruit te komen. Nu ben ik buitengewoon ondogmatisch en flexibel, dus jullie mogen het zeggen.

2 Reacties
Meneer Kruk
Meneer Kruk13 okt. 2021 - 8:10

Prima verwoord appel. Power to the People en dan samenwerken. En dat kinderachtige ' anderen de schuld geven' en halve waarheden vertellen in de 1e en 2e kamer, mag ook wel eens stoppen.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen13 okt. 2021 - 9:08

"Als de kerntaak van de overheid wordt gereduceerd tot wet- en regelgeving en de handhaving daarvan, dan ontmoet de burger die overheid alleen nog maar in haar repressieve rol van regelneef en controleur. " Exact, en daarbij zou ik willen aantekenen dat, geholpen door de verregaande automatisering, de burger de overheid alleen nog maar kan "ontmoeten" in de rol van een algoritme, chatapp, mail of andersoortig digitaal loket.

sAt0Ri...
sAt0Ri...12 okt. 2021 - 20:28

En dan hoop ik eindelijk ook dat er eens wat gaat gebeuren voor de werkende armen in dit land. De mensen onderaan de middenklasse, die net teveel verdienen om ergens voor in aanmerking te komen qua ondersteuning, en net te weinig om mee rond te kunnen komen en van andere dingen mee te profiteren. En zo ook mbt die schijnconstructies voor de kleine ondernemers en de zzp'ers, die ook helemaal niets hebben gehad aan die zogenaamde corona ondersteuning. En dat gelul door de decennia heen over dat de uitkeringen te hoog zijn moet ook maar eens een kwer afgelopen zijn. De uitkeringen zijn niet te hoog, maar de lonen te laag. En dan doel ik met name op de onderkant van werkende middenklasse in dit land, die alle lof hebben gekregen, maar centen erbij ho maar. Die klasse die het land draaiende hebben moeten houden tijdens de pandemie, die geen keus hadden om thuis te blijven en die iedere dag aan de crontlinie hebben gestaan. Zonder heen draait dit land in de soep, en als ze zich daar nu eens een keer van bewust zijn, en zich geen oor aan laten praten, maar gewoon gaan staken, dan hebben ze binnen twee weken ik weet niet hoeveel erbij. Gooi dat werk en massen nu eens neer, moet je zien wat er dan gaat gebeuren? De Rutte's, Kaags, de Koolmeesjes in dit land, ze schijten in hun broek als dit gaat gebeuren. Maar iedereen laat zich maar ringeloren door de grootspraak, bangmakerij en de media die vanaf hun kant wordt ingezet. Die klasse is met zovelen, maar blijven maar achter die holle rechtse retoriek aanlopen. Hele rechtse klieken van Boer Koekoek tot de LPF's, de FvD's die weo niet voorbij zijn gekomen met hun beloftes en geschreeuw. Helemaal niets hebben ze tot stand gebracht, iig niet voor de gewone werkende man met de pet...

johannn2
johannn212 okt. 2021 - 20:07

Daar kun je het mee doen! De puinhopen van rechts. [citaat] " Vooral de politieke en bestuurlijke cultuur van informatie achterhouden en het frustreren van Kamerleden uit coalitiepartijen moeten het ontgelden. " Afbraak van de rechtsstaat. Hier zit niet alleen een Rutte-luchtje aan, maar een regelrechte stank. Rutte is niet alleen over de datum, hij is tot ontbinding overgegaan. .

Effie2
Effie212 okt. 2021 - 19:22

De kiezers lijken niet erg onder de indruk, gezien de recente peilingen. Wat gaat er mis?

3 Reacties
JoostdeV
JoostdeV13 okt. 2021 - 7:24

Simpel: Mensen zijn bang dat linkse politici en rechtse populisten er een nog grotere rotzooi van maken. Een groot deel van de Nederlanders denkt dat de VVD/CDA kliek waardeloos is, maar dat de ellende met elke andere partij aan het stuur alleen maar groter wordt. Het is de vraag waar dit beeld vandaan komt en of het gerechtvaardigd is.

LaBou
LaBou 13 okt. 2021 - 10:40

"Het is de vraag waar dit beeld vandaan komt en of het gerechtvaardigd is." Het is helemaal geen vraag waar dat vandaan komt. En gerechtvaardigd is het zeker niet als je ziet wie de afgelopen 40 jaar de dienst hebben uitgemaakt.

Wieowie
Wieowie13 okt. 2021 - 20:20

Labou weet natuurlijk het antwoord op de vraag waar hetvervolgende beeld vandaan komt; “ dat de VVD/CDA kliek waardeloos is, maar dat de ellende met elke andere partij aan het stuur alleen maar groter wordt. ”

J.janssen2
J.janssen212 okt. 2021 - 18:54

Ik ben ook bang dat er niets met dit rapport gebeurd als dezelfde poppetjes weer de dienst gaan uitmaken. en de huidige bestuurscultuur wordt voortgezet.....Rutte heeft tot nu toe geen blijk gegeven van de noodzaak tot bescherming van de democratie. In tegendeel kamer wordt onvolledig en onjuist voorgelicht, toegang tot de rechtspraak wordt ingeperkt, de pers wordt "omgekocht" en ingepalmd met flessen wijn, kritische kamerleden worden weggepromoveerd e.d. Flink de bezem er door heen anders gebeurt er niets

Pjotr Kropotkin
Pjotr Kropotkin12 okt. 2021 - 15:34

Het is een raak rapport en niet geheel overbodig in onze (bananen)monarchie. Maar ik ben bang dat het in de onderste la verdwijnt en Rutte en consorten weer overgaan tot de orde van de dag met hun dichtgetimmerd regeerakkoord.

Poeh, poeh
Poeh, poeh12 okt. 2021 - 15:18

Daar hadden we de Raad van Europa niet voor nodig. Onder Rutte zijn we terecht gekomen in een verstikkende sfeer waar politiek en (ambtelijke) overheid zodanig met elkaar verstrengeld zijn, dat iedere vorm van kritiek vanuit een van die clubs niet in een lade verdwijnt, maar gewoon in een vat met beton wordt gestopt en gedumpt.

Break on through
Break on through12 okt. 2021 - 15:09

Laat ons den revolutie kraaien. ????✌ Guess what? Nederland was een heeeeeel geschikt land voor iedereen. Maar toen kwam rechts, populistisch, Nederland. En die hebben dit er van gemaakt. Een republiek waar we wel een parlement hebben maar de vraag is eigenlijk waarom.

8 Reacties
Pjotr Kropotkin
Pjotr Kropotkin12 okt. 2021 - 15:31

Een monarchie waar we wel een parlement hebben....

LeftFuturist
LeftFuturist12 okt. 2021 - 17:10

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Rechts was al de VVD maar dat ging voor vele niet rechts genoeg. Een ander probleem is het hoge aantal narcisten gehalte wat er altijd bij de overheid gewerkt heeft. Onaantastbare figuren die andere constant vertellen dat het zo nou eenmaal hoort. Van mensen die verbeteringen aandragen binnen de overheid is geen sprake. Het gaat alleen van boven naar beneden. Het is een kaste. Er zijn uitzonderingen zoals buitenlandse zaken, omdat ambassadeurs toevallig wel hele hartige mensen zijn. Maar bij de meeste, vooral bij justitie en financiën, daar reageert eenoog.

FromValue
FromValue12 okt. 2021 - 18:09

U weet dat rond de 55% van de ambtenaren links georiënteerd is?

gimli55
gimli5512 okt. 2021 - 19:02

@Break on through Het systeem is niet rechts en niet populistisch, dat zijn lege en zinloze termen, net als links en extreem. Het is een TINAS systeem, waarbij geen alternatief bestaat. Geen perspectief voor de modale burger, waarvan het besteedbaar inkomen al 40 jaar bevroren is. Waarin de pensioenen als 10 jaar bevroren zijn, alsmede de uitkeringen. Het is het systeem waarin de kosten gesocialiseerd zijn en geminimaliseerd, terwijl de baten gemaximaliseerd en geprivatiseerd. De woningbouw afgebroken en geprivatiseerd, als ook de zorg. Waar wantrouwen prevaleert en de achterdocht leidend is, bij een verstikkende bureaucratie die kritiek doodzwijgt. Controle en Toezicht is weg gesaneerd, net als de politieke controle en toezicht wat door de kadaverdiscipline van de regeringspartijen wordt afgedwongen. Het systeem faalt en het is totaal onbelangrijk of het rechts of links is, conservatief of progressief, extreem of gematigd. De kiezers zijn op zoek, wat heeft geleid tot de politieke versplintering. De machthebbers zijn echter in uitwisselbare samenstelling altijd aan de macht en het maakt geen zak uit welke premier regeert. Nu is het al 10 jaar Rutte, daarvoor was het Balkenende met het zelfde resultaat De destructie is alleen steeds duidelijker zichtbaar, de repressie ook, Het falende systeem is al tijden goed zichtbaar, voor wie het wil zien. Er is nu geen ontkomen meer aan, echter blijven de bestaande regerende partijen steeds gezamenlijk in de meerderheid, waardoor niets verandert. Neoliberalisme is corrupt, destructief, repressief en asociaal.

Break on through
Break on through12 okt. 2021 - 20:40

"Neoliberalisme is corrupt, destructief, repressief en asociaal." Klopt. Zolang we nog bestuurders hebben die net zo makkelijk hun maatschappelijke verantwoording aan de wilgen hangen en verder door het leven gaan als lobbyist is er iets chronisch is met onze rechtse politici. Hoofdzakelijk dat ze rechts zijn! Geen moreel besef, enkel een visie op nog meer persoonlijk gewin. Wel heel bijzonder dat bij nu juist de VVD dit soort akkefietjes schering en inslag is. Je kunt alles wettelijk regelen hoor, compleet met handhaving. Waar een wil is een weg. En nu juist dat laatste mankeert het aan. Narcisten moet je gewoon exposen en /of negeren. Zingen ze direct een toontje lager. Als je echt iets over narcisme wilt weten en hoe er mee om te gaan verwijs ik met liefde naar youtube want daar vind je legio ervaringsdeskundigen die je zo in het Engels vertellen hoe je met Narcisten om kunt gaan. Narcisten zijn hele tere zieltjes waarbij het narcisme slecht een pantser is tegen hun eigen lege ik. Des te meer linkse ambtenaren des te beter. Überhaupt, des te meer linkse mensen des te beter. Rechts, en dan met name conservatief rechts hebben we nu wel van gezien hoe zo'n puinhoop hun verwrongen wereldbeeld zonder eigenwaarde van ons lang gemaakt heeft.

Mark Huysman
Mark Huysman12 okt. 2021 - 22:40

[U weet dat rond de 55% van de ambtenaren links georiënteerd is?] Als je D66 en PvdA ‘links’ noemt dan klopt dat misschien (ik geloof dat je zelfs idioten hebt die de VVD links noemen). Maar links in de zin van arbeid tegen kapitaal (oftewel links zoals links ooit bedoeld was) is slecht vertegenwoordigd bij de ambtenarij.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg13 okt. 2021 - 6:05

@ Gimli Mooie bijdrage!! @ Mark Thatcher zei het al: het doel is niet de maatschappij te veranderen, het doel is het denken te veranderen. Dat is gelukt; nog slechts weinigen denken niet in termen van kosten-barenanalyse, in economische termen, in cijfers. En ook het macchiavellistische mensbeeld in de theorieën van de mentaal gemankeerde Nash sijpelen door als wantrouwen, verdenken en controle. Het is een systeem waarin mensen met machtswellust, opportunistische trekken en een laag sociaal en/of moreel besef floreren. En dat zien we terug.

LeftFuturist
LeftFuturist13 okt. 2021 - 6:26

@/fromvalue Geloof ik ook niks van. Rechts liberalisme heeft voornamelijk de dienst uitgemaakt. Rechts omdat het de organisatie van het bedrijfsleven boven dat van de burger stelde. Verdere rechtse afsplitsingen stappen af van de macht van de organisatie en willen dat beleggen bij de “echte” Nederlander Ook sterk democratische partijen als D66 doen dat eerste en het CDA heeft een achterban die dat ook grotendeels doet. Dan heb je nog de rechtsen die links vullen. Die trekken zich niks aan van sociale arbeiderspolitiek en vinden vaak alleen technologische vooruitgang aantrekkelijk. De rest kan ze een reet roesten. Binnen links is er ook vervuiling. Er zijn elementen die toch strijden voor een groep mensen die een hogere status in maatschappij krijgen boven anderen. In een linkse visie staat geen enkele groep boven de andere. Niemand heeft recht op meer burgerschap dan de ander.

Bert de Vries
Bert de Vries12 okt. 2021 - 15:09

In de afgelopen decennia heeft rechts geregeerd. Voor rechts geldt het recht van de sterkste. Door dwaas-rechts ook wel liberalisme genoemd. Als je de sterkste bent, heeft de rest te buigen. Ook als de rest zich parlement noemt. En natuurlijk helemaal als die rest in een ontzettend gaaf landje leeft. Democratie is een illusie voor wappies.

1 Reactie
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout12 okt. 2021 - 15:30

`Democratie is een illusie voor wappies.' Wappies willen geen democratie, ze willen Baudet en fascistoïde types als Trump.

Karingin
Karingin12 okt. 2021 - 14:18

En nou opRutten verdomme!

8 Reacties
Eid
Eid12 okt. 2021 - 14:38

En wat dacht je van al die 'lichten' in de Kamer, met hun populistische moties bij t minste of geringste. Het gaat dus ook om de kwaliteit van andere politieke partijen en de volksvertegewoordiging... Maar men kiest tegenwoordig liever een mooi smoeltje dan gedegen kennis. Zo ook mbt bezetting van talkshows. De trend van deze tijd. En eerlijke politiek? Dingen in het overall belang zijn, maar ff niet uitkomen vertellen we liever niet. Zie ook het rapport dat de negatieve effecten van Timmermans' green deal. Rapport in de la. Gek he dat de burgers t niet vertrouwen..

LaBou
LaBou 12 okt. 2021 - 16:05

"Dingen in het overall belang zijn, maar ff niet uitkomen vertellen we liever niet" Gelukkig heeft toegang tot al die gegevens en hij zal niet nalaten de rest hier te pas en te onpas van van die "dingen" op de hoogte te stellen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen12 okt. 2021 - 16:38

eid linkje graag

Hallahan2
Hallahan212 okt. 2021 - 16:48

@Karingin Alleen Rutte? De hele VVD? Alle regeringspartijen van de afgelopen 12 jaar? Ook alle partijen die de regeringspartijen in de kamer gesteund hebben? Of alle partijen cq kamerleden die tegen alle moties van wantrouwen hebben gestemd onder andere ingediend door jouw grootste vijanden Wilders en Baudet? Laten we eerlijk zijn, al die figuren uit bovenstaande vraag hebben ervoor gezorgd en zorgen ervoor dat die Rutte aan de macht kan blijven.

Thuiszitter
Thuiszitter12 okt. 2021 - 17:15

Zo is het maar net Karingin !!

Wieowie
Wieowie12 okt. 2021 - 21:07

Labou: “ Gelukkig heeft toegang tot al die gegevens en hij zal niet nalaten de rest hier te pas en te onpas van van die “dingen” op de hoogte te stellen.” Helder verhaal.

LaBou
LaBou 13 okt. 2021 - 10:44

Nou alleen nog even een inhoudelijke reactie van kouwe drukte want nu is het alleen maar gezwam in de ruimte. Heb je al gezien dat je bent voorgedragen voor een flutprijs wegens al dat geblaat?

Wieowie
Wieowie13 okt. 2021 - 20:14

Labou: wat wil je zeggen met: “ Gelukkig heeft toegang tot al die gegevens” En dan laat ik de rest van “de zin” nog maar even achterwege.

agnar123
agnar12312 okt. 2021 - 14:01

Het is niet alleen de toeslagenaffaire. De zieke bestuurscultuur blijkt ook uit - de aardbevingsschade en de afwikkeling daarvan. Groningers zitten nog steeds in gescheurde huizen, die ze niet meer kunnen verwarmen, omdat de gasprijzen dat onbetaalbaar maken. - het roven en stelen door de banken en financiele instellingen en het systematisch weigeren van de gehele overheid om de burger te beschermen tegen deze grote bedrijven. Van de toeslagenaffaire en de aardbevingsschade weet ik niet genoeg om er over te kunnen schrijven. Maar over de woekerpolissen, rente-derivaten, aandelen lease en rente manipulatie kan ik wel met kennis van zaken schrijven. Hieronder een korte opsomming van bewijzen, dat het gehele politieke systeem en het Ministerie van Financien volledig zijn doorgerot. Bij alle beweringen hieronder staat bronvermelding en vaak brieven van Ministers. Je kunt alles controleren op juistheid. Sinds 1995 worden we systematisch bestolen door de banken. Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Woekerpolisaffaire: Op het weinig transparante karakter van kosteninhoudingen door verzekeraars is vanaf omstreeks 1995 herhaaldelijk kritiek uitgeoefend.In 2003 publiceerde AFM een rapport over beleggingshypotheken, waaruit bleek dat een doorsnee huishouden met een beleggingshypotheek 55 procent kans had op een restschuld. In 2006 constateerde de AFM vervolgens dat beleggingsverzekeringen ondoorzichtig en relatief duur zijn en dat de informatie bij polissen onvolledig en soms zelfs onjuist is. Alle Ministers van Financien van deze eeuw hebben de banken beschermd en ze geholpen de burgers te bestelen. Gerrit Zalm was tussen 2003 en 2007 Minister van Financien. Hij deed helemaal NIETS. Vervolgens liet hij zich rijkelijk belonen door de bedrijven, die hij had moeten aanpakken. Eerst kreeg hij een lucratieve functie bij DSB, waar het de gewoonte was om klanten systematisch te beroven met criminele producten, die Zalm als Minister had moeten aanpakken. Vervolgens ging hij groot-graaien bij ABN-AMRO, waar hij zichzelf en zijn medebestuurders een enorme salarisverhoging gaf, omdat ze zo goed waren in bankroverij, oplichting, het verkopen van onbegrijpelijke financiele producten aan nederlandse burgers en het manipuleren van de rente. Zalm werd opgevolgd door Wouter Bos. Terwijl hij minister was, bracht Tros Radar de woekerpolis in de publiciteit. En tot onze verbazing deed Wouter Bos iets. Hij vroeg de Raad voor de Rechtspraak om advies hoe hij 'mogelijke druk op de rechterlijke macht kan helpen verlichten'. Als hiervoor aanpassing van de wetgeving nodig is, dan is Wouter Bos geïnteresseerd in eventuele suggesties van de Raad. Wouter Bos werd rijkelijk beloond door de politiek en het financiele systeem. Na zijn 'tour-of-duty' in de politiek werd hij partner bij KPMG en kreeg zijn eerste beloning voor het beschermen van de verzekeringsmaatschappijen, banken en andere financiele instellingen. Zijn startsalaris was 400.000 euro. Een fraaie beloning voor het verraden en verkopen van de belangen van het Nederlandse volk. Inmiddels is Wouter Bos topman van Invest-NL, een nieuwe investeringsbank waar bedrijven terechtkunnen voor de financiering van vernieuwende projecten die gewone banken vaak links laten liggen. De overheid steekt 2,5 miljard euro belastinggeld in Invest-NL . Dit geld mag alleen gebruikt worden voor grote projecten van grote bedrijven. Het is niet de bedoeling dat gewone burgers met kleine bedrijven gebruik kunnen maken van deze mogelijkheid. Wouter Bos over Invest-NL: "voor minder dan 5 miljoen hoef je hier niet aan te kloppen". Daarna kregen we Jan Kees de Jager, eerst als staatssecretaris en daarna als Minister. Voor hij tot staatssecretaris werd benoemd, was het bij de politiek al bekend, dat hij een niet deugde. Toen hij directeur van Codim was, werden geen pensioen premies afgedragen. Dat vond de politiek eerder een aanbeveling. Toen GroenLinks, SP en PvdA aandrongen op aanvullend onderzoek, adviseerden ambtenaren toenmalig minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) geen verder onderzoek te doen. De kosten zouden niet opwegen tegen de baten. Met de schikkingen zou het boek wat de ambtenaren betreft gesloten zijn. De Jager suggereerde nog om een onafhankelijke derde naar de kwestie te laten kijken, maar de ambtenaren noemden dat 'niet verstandig'. Zij adviseerden de minister om publiekelijk de verzekeraars achter de vodden te zitten, maar de bestaande regelingen niet aan te tasten. Volgens de ambtenaren kon De Jager daarmee 'waarschijnlijk goed voor de dag komen'. Hiermee werd volgens RTL Nieuws de kiem voor latere procedures gelegd. Bron: https://www.nu.nl/nugeld/3479433/staat-had-weinig-oog-woekerpolisgedupeerden.html Daarna kregen we Jeroen Dijsselbloem. Terwijl hij Minister was, werden tussen het ministerie van Financien, de banken en de Nederlandse bank geheime afspraken gemaakt om de rente op krediet op te drijven, met als kennelijke doel: 1. de balans van de banken snel te herstellen van de kredietcrisis 2. de consumenten te straffen voor het feit, dat ze de bankroversbendes ooit vertrouwd hebben en hun adviezen hebben opgevolgd. Het Financieel Dagblad publiceerde op 21 Maart 2016 een artikel met de kop Banken rekenen rentevoordeel niet door aan klanten die rood staan. Volgens dit artikel: Een topbankier, die niet met zijn naam in de krant wil, stelt dat in de debetrente ook een strafelement moet zitten. 'Bij een te lage debetrente valt dat aspect weg.' De banken kunnen dit beleid niet uitvoeren zonder rugdekking van de staat. Vermoedelijk heeft Jeroen Dijsselbloem als mini-ster van Financiën leiding gegeven aan het tot stand komen van deze kartelafspraken. In ieder geval heeft hij geweigerd er tegen op te treden. Minister Dijsselbloem weigerde ook de variabele rente te koppelen aan internationale rente. Zie: www.groenepolitiek.info/index.php?pi=2820 Staatssecretaris Mona Keijzer en de ACM weigeren om een kartelonderzoek te doen naar de banken. Dit terwijl de debet rente in Nederland vier keer zo hoog is als in Duitsland. Het verschil tussen de debet-rente en Euribor is nu ca. 4,5% hoger dan voor 2008. Euribor ging fors omlaag, de debet-rente ging fors omhoog. Zie: www.groenepolitiek.info/index.php?pi=2805 De banken hebben variabele rente contracten na 2008 opnieuw ge-interpreteerd. Volgens de banken betekent 'variabele rente' een vrijbrief om hun winstmarge te verhogen wanneer hun dat uitkomt. Sinds 2008 volgen ze niet de internationale marktrente. ABN-AMRO en de Rabobank hebben inmiddels toegegeven, dat dat 'onjuist' was. Kifid heeft dat ook gesteld. Maar wat doet Minister Wobke Hoekstra? En wat doet de AFM? Wat doet de Tweede Kamer? En wat doet het OM? De AFM weigert handhaving van de wet. Volgens artikel 3.1 van de Wet handhaving consumentenbescherming is de AFM aangewezen om het Europees Consumenten Recht aangaande financiele producten te handhaven. De AFM weigert dit, omdat klagende consumenten geen belanghebbenden zouden zijn. Zie: www.groenepolitiek.info/index.php?pi=2835 Het gedrag van de banken in zake variabele rente contracten is in strijd met artikelen 5 en 6 van de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken van de EU. Nederland heeft de plicht deze richtlijn uit te voeren. Er is grote kritiek op Polen, omdat Polen zich niet aan de Europese afspraken zou houden. Nederland doet dat ook niet. Volgens Minister van Financien Wopke Hoekstra is hij niet bevoegd om op te treden of om de AFM te sommeren de wet te handhaven. Zie: www.groenepolitiek.info/index.php?pi=2814 Alle leden der Tweede Kamer zijn op de hoogte gesteld. Niemand vond het nodig om vragen te stellen, Geen enkele fractie heeft aangedrongen op een debat. De Tweede Kamer weigert al 25 jaar om de stelende banken aan te pakken. En wat doet het OM en wat doet de rechterlijke macht? Een aanklacht tegen Delta Lloyd wegens oplichting werd niet in behandeling genomen. In de opvolgende artikel 12 procedure stelde het Gerechtshof Leeuwarden dat klager geen belanghebbende was in de zin der wet. Een brief aan het College van Procureurs-generaal werd niet beantwoord. Zie: www.groenepolitiek.info/index.php?pi=2837 Meer informatie over het roven en oplichten van banken en financiele instellingen kun je vinden op www.aandelenlease.nl en www.schadefooitje.nl Citaat: ‘Politiek en bestuur in Nederland moeten dringend op de schop’ Deze uitspraak is veel te mild. Naar mijn mening: ‘Politiek en bestuur in Nederland moeten preventief worden geruimd.' Er moeten nieuwe verkiezingen komen. De partijen van de gevestigde orde dienen hun kieslijsten volledig op te schonen. Geen enkele politicus van de gevestigde orde mag nog op de kieslijst worden geplaatst. De partijleden moeten hun verantwoordelijkheid nemen en preventief ruimen. Het bovenstaande geldt vooral voor PvdA, CDA en D66. Niet voor de VVD. Het is zinloos om VVD partijleden te vragen hun partij te zuiveren van corrupte politici. Een VVD-er vragen om de corruptie te verlaten, is zoiets als een vis vragen het water te verlaten. In de wereldgeschiedenis is het voorgekomen, dat een vis het water verliet en landdier werd. Ik ken geen VVD-er die de corruptie verlaten heeft. Dat zou pas echt een wereldwonder zijn. LOL. Het Ministerie van Financien moet preventief worden geruimd. Alle topambtenaren dienen te worden ontslagen wegens voortdurende wanprestatie. Indien mogelijk vervolgen wegens landverraad. Of civiel rechterlijk aansprakelijk stellen voor de reputatieschade, die ons land lijdt door toedoen van de ambtelijke top. Er dient een zeer brede parlementaire enquete te komen naar het Ministerie van Financien. Bij alle grote schandalen is dit Ministerie betrokken.

6 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend12 okt. 2021 - 15:04

Erg goede analyse agnar ! Een vergelijking met de Poolse malversaties is ook helemaal niet gek.

Bert de Vries
Bert de Vries12 okt. 2021 - 15:11

Agnar123, complimenten.

Gerygrr
Gerygrr12 okt. 2021 - 15:23

Uitgebreide en juiste analyse!

Uw Psychiator
Uw Psychiator12 okt. 2021 - 16:09

@ Agnar123 (16:01u) - uitstekende en gedetailleerde opsomming. Mijn dank voor de moeite die je je getroost hebt.

gimli55
gimli5512 okt. 2021 - 19:04

Bedankt agnar123, complimenten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 okt. 2021 - 2:47

Zo gaat dat hier in Nederland, land van te koop zijnde maatpakmannen en juffertjes. Als je alles ineens op een rij ziet staan, is het een indrukwekkende lijst van malverserende sujetten. De journalist uit Italië zei het al, de maffia regeert Nederland.

develhunt
develhunt12 okt. 2021 - 13:04

En ondanks alles, de populariteit van Rutte is sky high. De overheid is de grip op het land volledig kwijt, Nederland is helaas in 10 jaar verworden tot een narcotica staat, het inkomen van de georganiseerde misdaad is bijna hoger dan van het nationale inkomen, wegkijken en nog steeds niet benoemen is de norm, een woningcrisis, een tussenwoning voor €450.000, een vijandige overheid, overbevolking, het land slipt dicht met files, ook in de steden, geen antwoord op de enorme toestroom nieuwkomers, een onbetaalbare gezondheidszorg, geen inspraak mogelijkheden bevolking, referendum is door de achterdeur stilletjes voorgoed het zwijgen opgelegd, zo kan ik nog wel even doorgaan. Ministers, staatssecretarissen, de ene na de andere stapt op en/of functioneert niet, liegen, bedriegen weglachen. Schaamteloos. Het is een wonder dat het Nederlandse volk nog zo braaf is en niet massaal in opstand komt, een land in verval.

4 Reacties
harmmeijer
harmmeijer12 okt. 2021 - 14:31

We kunnen rustig stellen dat de VVD niets heeft opgebouwd, louter alles heeft afgebroken, zoals onze verzorgingsstaat, onze wereldberoemde volkshuisvesting, het vertrouwen in de overheid, bestaanszekerheid, baanzekerheid, enz. enz. Waar een partij ‘groots’ in kan zijn.????

Karingin
Karingin12 okt. 2021 - 14:43

Dat is geen braafheid maar domheid

Ferdi Rombach
Ferdi Rombach12 okt. 2021 - 15:17

Aardig verhaal tot de aap uit de mouw komt: ''de enorme toestroom nieuwkomers''. Er is helemaal geen enorme toestroom van nieuwkomers. Misschien beter bij de Telegraaf reageren?

zekernietjoops
zekernietjoops12 okt. 2021 - 15:51

Karingin, "Dat is geen braafheid maar domheid"..?? Het is vooral ook vanwege almaar toegenomen en inmiddels allesoverheersende en/of -overschaduwende kwaadaardigheid, dat steeds meer mensen zich FEITELIJK machteloos moeten neerleggen - al is het nog zo schoorvoetend en zelfs, met zeer grote tegenzin - bij dit DUS zeer machtige en menselijkerwijs DAN vrijwel 'onvermijdelijke'. Juist dit steeds weer veronachtzamen of zelfs, niet eens in de gaten (willen) hebben, verklaart zulke machteloze mensen FEITELIJK 'schuldig' - en vooral 'rechtvaardigt' dat! - aan allerlei kwaad en kwaadaardigheid die zij niet hebben beraamd en/of bewerkstelligd. Door dit louter toe te schrijven aam z.g. 'domheid', miskent of ontkent u zelfs - zoals m.n. humanistische 'vrij'denkers - de in IEDER mens huizende neiging tot min of meer kwaadaardig gedrag die m.n. voor deze z.g. ‘vrij’denkers zelden of nooit gespreksonderwerp is… omdat die 'schuurt' met hun veel te rooskleurig mensbeeld, waarin de mens zelfs(!) de enige maatstaf is voor - vrijwel allesbepalend - goed of kwaad en ZO dus eigenlijk en feitelijk tot god wordt verheven.

Just Hein
Just Hein12 okt. 2021 - 13:01

Dat het Internationaal Gerechtshof uitgerekend in Nederland staat geeft toch wel te denken. Dat Den Haag zich internationaal roemt als land van het recht en de mensenrechten begint zo langzamerhand een gotspe te worden.

2 Reacties
Karingin
Karingin12 okt. 2021 - 14:42

Gelukkig is het dan ook een internationaal instituut en dus geen Nederlandse feestje

HarrieV2
HarrieV212 okt. 2021 - 15:17

Wel gemakkelijk dichtbij. Dit voor het geval dat ;-).

EricDonkaew
EricDonkaew12 okt. 2021 - 12:39

(,,,) de rol van rechters is te gering (...) ------------------------------------------------ Nou nee. Het grote verschil tussen parlementariërs en rechters is dat parlementariërs democratisch gekozen zijn en rechters worden aangesteld via coöptatie (want daar komt het op neer). Ik ken van nabij iemand die cum laude was geslaagd voor zijn rechtenstudie, over die studie een jaar minder had gedaan dan normaal, maar toch werd afgewezen voor de vervolgstudie Rechters in Opleiding (RIO). Reden: nadat hij in een aantal bijeenkomsten over zijn opvattingen was doorgezaagd, bleken die niet helemaal in overeenstemming te zijn met die van de gevestigde rechterlijke macht. Men heeft het wel eens smalend over D66-rechters, maar helemaal onterecht is dat niet. De rechterlijke macht vertegenwoordigt ín elk geval NIET de Nederlandse bevolking. Meer macht voor de rechters zou kunnen als ze rechtstreeks door de burgers worden gekozen. (...) en de overheid staat te weinig open voor kritiek (...) ----------------------------------------------- Dit riekt een beetje naar "naar zeer kleine minderheden moet meer geluisterd worden en ze moeten vaker hun zin krijgen." Getalsmatig kleine, maar luidruchtige groepen worden al erg veel bij de besluitvorming betrokken. Misschien wel te veel. Al met al mag het van mij allemaal zo blijven. Alleen moeten politici beter hun werk gaan doen.

7 Reacties
FromValue
FromValue12 okt. 2021 - 13:35

We zijn een beetje in een "gillocratie" terecht gekomen waar luidruchtige minderheden de agenda bepalen in combinatie met een "het-kan-toch-niet-zo-zijn-dat-doctrine". Voorbeeldje is de discussie omtrent de energiekosten. Meest eenvoudige maatregel is het verlagen van de BTW naar 6%. Eenvoudig, niet complex. Maar dan komt die laatste doctrine - "het kan toch niet zo zijn dat iemand zijn zwembad goedkoop verwarmd" - Dus komen we straks met een beleidstechnische Frankenstein - een set aan maatregelen waarbij de implementatie dusdanig complex en duur zal zijn, dat we alle zwembaden in Noord Europa voor de komende 15 jaar kunnen verwarmen - Da's Nederland.

Ferdi Rombach
Ferdi Rombach12 okt. 2021 - 13:36

''Al met al mag het van mij allemaal zo blijven.'' Dat noem ik een eerlijk conservatief standpunt. De hele lap tekst die eraan voorafgaat lijkt me verspilling van energie. Iets waar conservatieven trouwens goed in zijn. Het blijft immers nooit zoals het is. Allemaal.

Karingin
Karingin12 okt. 2021 - 14:41

Ga jij eerst meer eens een paar lesjes staatsinrichting doen, want je hebt geen flauw idee hoe de trias politica behoort te werken - en nog minder wat de eisen zijn die gesteld worden aan het beroep rechter

Gerygrr
Gerygrr12 okt. 2021 - 15:27

From Value, Het simpele systeem is er al. Op elk terrein betalen de armsten het volle pond en startbedragen en profiteren de rijksten. Het lijkt mij niet ingewikkeld om het om te draaien. Vanaf een zeker gemiddeld verbruik gaan de tarieven omhoog.

EricDonkaew
EricDonkaew12 okt. 2021 - 15:54

@Karingin ------------------------------- Oh nee? Ik heb anders wel kandidaats rechten. Ik bepleit alleen dat de rechter niet op de plaats van gekozen parlementsleden moet gaan zitten. Dat is nu precies de trias politica waar jij kennelijk dus niks van begrijpt. @Ferdi Rombach ------------------------------ Ik ben inderdaad in zoverre conservatief dat een verandering voor mij wel een verbetering dient te zijn. Tussen de regels door lees ik dat jij voor verandering vanwege de verandering bent. Leuk, maar ik doe niet mee.

Verver
Verver12 okt. 2021 - 16:43

@grijsje63 De armsten krijgen allerlei toeslagen. Het zijn de vuilnismannen, vrachtwagenchauffeurs en mensen die onderaan modaal zitten die het volle pond betalen.

Gerygrr
Gerygrr13 okt. 2021 - 11:24

Verver, Er zijn geen toeslagen voor de energierekening. De andere toeslagen hebben geleid tot steeds hogere belastingdruk op de middeninkomens en zijn in de zakken gekomen van de speculanten in de woningmarkt of van medisch specialisten. De huursubsidie laat immers toe dat de huren tot absurde hoogten stegen, speculanten hun slag konden slaan. Vrije markt ja ja. Bij de zorgpremies zie je de ontmoediging aan het begin van het jaar. Men gaat medicijnverbruik of verwijzing naar de specialist vermijden in januari. Eigen risico is op dat moment onbetaalbaar. Wie gaan er wel? Juist! Waarom kunnen de armsten steeds de hogere lasten op hun bord krijgen? Waarom is het zo moeilijk om nu eens de startconsumptie aan energie onbelast te laten bijvoorbeeld. Dan houd je de tarieven in stand zoals ze nu zijn en ga je pas die belasting betalen als je pakweg boven de €100 hebt verbruikt. Zo stimuleer je zuinig energieverbruik en je laat betalen voor de luxe van extra douchen of een zwembad verwarmen

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen12 okt. 2021 - 12:25

Van alles wat ik tot nu toe heb gelezen val ik nu niet bepaald van verbazing van mijn stoel. Iedereen die enigzins weet heeft van hoe de NL overheid werkt, weet dit al jaren. Het is goed dat dit advies er komt. Maar, iedereen die enigzins weet heeft van hoe de NL overheid werkt, weet ook wat er met dit advies gaat gebeuren. Niets.

Joop16
Joop1612 okt. 2021 - 11:46

Polen, Hongarije en Malta zullen niet blij zijn om met Nederland te worden vergeleken. Beginselen van de rechtsstaat geschonden en het clubje dat daarvoor verantwoordelijk is, gaat vrolijk door alsof er niet gebeurd is.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 okt. 2021 - 11:09

Dat is alsof je met een fietsframe naar een fietsenmaker gaat om te vragen wat er mis mee is . "ja de wielen, het stuur, de trappers en de bel ontbreken"

1 Reactie
Joop16
Joop1612 okt. 2021 - 11:56

En er zitten scheuren in het frame.

stokkickhuysen
stokkickhuysen12 okt. 2021 - 10:57

Wordt dit rapport besproken in de tweede kamer? Het is interessant hoe processen werken, in dit geval de anti-democratisering van Nederland. Ieder mini-stapje terug op zich doet niks, maar na een heleboel van die ministapjes sta je wel op een heel verkeerde plaats. Nu moet er weer een flinke stap naar voren gemaakt worden. En ongelukkigerwijs hebben we daar in eerste instantie stevigere rechtsspraak voor nodig, want van de politici uit de regeringvormende partijen moeten we het niet hebben. (of is er een meerderheid te vinden in de tweede kamer om haar macht te effectueren?

5 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 okt. 2021 - 11:41

nee, deze fiets is zo kapot dat we een nieuwe nodig hebben

stokkickhuysen
stokkickhuysen12 okt. 2021 - 14:03

@Griezel Vooruit dan, waar wil je die nieuwe fiets gaan kopen?

Karingin
Karingin12 okt. 2021 - 14:28

Jij hebt 't over achter en voor, ik zou zeggen rechts en links...maar democratie is blijkbaar ook al een linkse hobby, dus misschien is jouw frame beter

stokkickhuysen
stokkickhuysen12 okt. 2021 - 15:55

@Karingin Ik zou zeggen 'democratie eerst', en dan komt rechts en links vanzelf wel. Wat wel een interessante stelling was van een Amerikaanse conservatieve professor (Laschke) was dat voor democratie je allemaal in de min of meer zelfde schuit moet zitten. Dus niet al te grote inikomensverschillen, geen tweedeling als het gaat om toegang tot goede (gezondheids(zorg) etc. Ik denk dat die meneer zich niet links zou willen noemen, maar ik zou wel liever zijn ideeen in de praktijk gebracht zien worden dan die van iemand die zich links noemt maar in een theoretisch verhaal blijft hangen, of NL wil afgrendelen van de rest van de wereld om dan de oude verzorgingsstaat weer op te bouwen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 okt. 2021 - 16:28

Ik denk dat we zelf een fiets moeten gaan bouwen - een betere die tegen een stootje kan maar ook hard kan als het nodig is . Uiteraard moet je geen politici vragen dat te doen - die hebben alleen maar verstand van diefstal

frankie48
frankie4812 okt. 2021 - 10:52

In 2010 was er al dit rapport van de WRR. https://www.wrr.nl/adviesprojecten/toekomst-openbaar-bestuur/documenten/verkenningen/2010/06/28/het-gezicht-van-de-publieke-zaak-openbaar-bestuur-onder-ogen---23

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -12 okt. 2021 - 10:42

tjonge ... een Raad van Europa ! laten ze eens naar Polen of andere landen kijken. Of is het hen te doen om de subsidiestroom naar Nederland te korten .. Hele politiek hangt aan elkaar van de commissies ... vaak voorgezeten door ex-politici. 2e Aquarium en 1e Aquarium , met uitzicht op het Koninklijk Aquarium en de Commissaris van Aquarium.

6 Reacties
Mohawk2
Mohawk212 okt. 2021 - 12:10

"jonge … een Raad van Europa ! laten ze eens naar Polen of andere landen kijken." Dat deden ze al, zoals je zelf in het artikel had kunnen lezen: "Recent publiceerde de commissie harde rapporten over het gebrekkig functioneren van de democratie in Polen, Hongarije en Malta". Draaien we als land en samenleving toch maar weer mooi mee in de top van lijstjes, of niet Bal?

Martin108
Martin10812 okt. 2021 - 12:17

Lees t artikel eens helemaal: ze hebben recent zeer kritisch gerapporteerd over o.a. Polen.

PintOfAle
PintOfAle12 okt. 2021 - 12:20

Het scheelt als je het artikel leest... Ze zijn gevraagd door de 2e kamer om dit rapport.

stokkickhuysen
stokkickhuysen12 okt. 2021 - 12:34

Op verzoek van de tweede kamer, RB, niet zo onnozel doen en die halve pagina info even lezen.

Haz
Haz12 okt. 2021 - 13:29

Mooi rapport. Even voor de buhne boos wapperen met het rapport in de hand. En dan snel in de prullenbak. Zoals het met de meeste kritische rapportages gaat.

Karingin
Karingin12 okt. 2021 - 14:21

Zie daar, een domrechtse onderbuik, schiet meteen in de jijbak en kan blijkbaar ook al niet lezen

Paul250371
Paul25037112 okt. 2021 - 10:27

Het gave landje dat bestuurd wordt door Rovers en leugenaars die de burger voorliegen en belazeren en als lakei van het grootkapitaal fungeert. Ons land in de uitverkoop heeft gedaan en alles wat van ons allen was kapot bezuinigd. Deze mensen zouden achter de tralies moeten. Misdadigers.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 okt. 2021 - 11:42

Helaas hebt u gelijk

vdbemt
vdbemt12 okt. 2021 - 9:31

Is dat een verrassing? Nee, een bevestiging. Na 10 jaar Rutte.

1 Reactie
Break on through
Break on through13 okt. 2021 - 7:44

Klopt, zie het net zo. alleen vergeet Balkenende niet. Lijkt op een playmobil mannetje maar ondertussen net zo goed rechts beleid onder gevoerd. Ook jaartje of tien.

Wappie Kappie
Wappie Kappie12 okt. 2021 - 9:25

Er is zoveel mis met de overheid. Een paar voorbeeldjes van het afgelopen jaar die ik mee maakte: - Bezwaar gemaakt over een krankzinnige WOZ waardebepaling. Toegekend. 500 euro er af. Daarna kun je geen bezwaar meer maken dan naar de rechter te gaan. Je bezwaar was immers toegekend. Die 500 euro verlaging was gewoon een klap in het gezicht en sloeg nergens op. Men weet dat je voor ~200 euro niet naar de rechter gaat, dus op deze manier komen ze er mee weg. - Boete gekregen wegens te hard rijden. 89 waar je 80 mocht. Had mijn twijfels want ik let haast obsessief op mijn snelheid. Op de foto van de overtreding was te zien dat het flitsapparaat ver van de weg tussen de bomen stond. Ik vond de handleiding van het flitsapparaat op internet en daar was te lezen dat in die opstelling (met blokkades) de snelheidsbepaling onnauwkeurig word. Bezwaar gemaakt. Krijg een volstrekt generieke brief van het OM dat het bezwaar niet toegekend was omdat mijn bezwaar geen uitleg zou bevatten. Dat was onzin. Bezwaar maken kon niet meer dan enkel naar de rechter gaan. En wederom weet men dat je voor een paar tientjes niet naar de rechter gaat. - Afgelopen week kwamen we een agressief zwijn tegen op een druk fietspad. We konden op onze racefietsen het beest er uit rijden, maar vonden het wel verstandig om even te melden dat er een agressief wild zwijn rond liep waar veel mensen kwamen. Gemeld via 0900-8844 (politie, niet dringend). De agent van dienst was zo ongeveer beledigd dat we zoiets doorbelden. Vond het regelrechte onzin. En wat nu als een dame op leeftijd of een kind gepakt werd door dat beest, met misschien wel fatale afloop? Is het dan een gevalletje van nicht haben gewust? Een terugkerend patroon is dat de Nederlandse overheid de burger (hun klant) niet meer serieus nemen. De politieke partijen hun stemmers. De belasting hun betalers. De politie hun burgers. Je bent gewoon een nummertje en je hebt mee te draaien in het systeem dat als een soort van natuurverschijnsel opgelegd word. Je hebt er geen grip of invloed op. Je mening word niet gewaardeerd. Je hebt er maar mee te dealen.

2 Reacties
GHS
GHS12 okt. 2021 - 12:23

En dat betreft nu alleen maar overheidsinstanties. Maar deze handelwijze is ook al doorgesijpeld naar niet-overheid, m.a.w. bij gewone bedrijven krijg je ook geen antwoord meer. B.v. KPN. Probeer daar maar eens te bellen of een mail naar toe te sturen. Idem met de bureaux van kranten enz

Ferdi Rombach
Ferdi Rombach12 okt. 2021 - 13:15

''Een terugkerend patroon is dat de Nederlandse overheid de burger (hun klant) niet meer serieus nemen. De politieke partijen hun stemmers. De belasting hun betalers. De politie hun burgers.'' De Nederlandse overheid is in die zin niet anders dan Facebook, Google of Amazon. Het leidend principe is winstmaximalisatie met zo min mogelijke dienstverlening. De burger als (geoormerkte) melkkoe. Flink data verzamelen; wat schimmige algoritmes eroverheen en klaar. Nu nog even de beroepsmogelijkheden afschaffen of frustreren. ''Afgelopen week kwamen we een agressief zwijn tegen op een druk fietspad.'' Het zal aan mij liggen, maar ik dacht in de allereerste flits aan een politieagent. Mogelijk komt het door de veramerikanisering van onze maatschappij, want in Duitsland worden die ambtenaren Bullen genoemd.

Martin108
Martin10812 okt. 2021 - 9:18

"Recent publiceerde de commissie harde rapporten over het gebrekkig functioneren van de democratie in Polen, Hongarije en Malta." Mooi lijstje, maar al die ellende raakt de gemiddelde VVD stemmer niet dus, helaas.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew12 okt. 2021 - 15:59

@Martin108 -------------------------------------------- Haal 'VVD' maar weg. De rest mag blijven staan.

harmmeijer
harmmeijer12 okt. 2021 - 9:07

11 jaar Rutte heeft meer kapot gemaakt dan ons lief is. Vele keren meer dan alcohol.

2 Reacties
harmmeijer
harmmeijer12 okt. 2021 - 9:26

Ook de 19 fracties momenteel in de Kamer is niemand minder aan te rekenen dan Rutte. Het heeft ons land democratisch verzwakt. Ik vraag me af hoe elk wetsvoorstel door de vele partijen met een maar een paar Kamerleden beoordeeld kan worden.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 okt. 2021 - 12:01

19 fracties die hetzelfde willen het verdeeldheidsexcuus is daarom ongeloofwaardig