Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte jammert over wantrouwen Kamer

Oppositie constateert patroon: premier houdt telkens informatie achter
Joop

Politie zet waterkanonnen en pepperspray in tegen anti-G20 betogers

  •  
06-07-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
GERMANY-G20-SUMMIT-PROTEST

© 2017-07-06 20:58:59 Riot police detain a protester during the "Welcome to Hell" rally against the G20 summit in Hamburg, northern Germany on July 6, 2017. Leaders of the world's top economie

In Hamburg zijn vanavond ongeregeldheden uitgebroken bij protesten tegen de G20. De politie heeft daarbij waterkanonnen en pepperspray ingezet tegen de demonstranten.
De politie hield de deelnemers aan de mars ‘Welcome to Hell’ donderdagavond tegen, omdat meerdere leden van het zogenoemde “Zwarte Blok” hun gezichten hadden bedekt. Daarna is de situatie geëscaleerd. Volgens de politie gebeurde dit omdat de betogers agenten bekogelden met flessen en andere voorwerpen. Hierbij zouden zes agenten gewond zijn geraakt.
Via Twitter had de politie de betogers eerst gevraagd hun vermomming af te doen. Vervolgens voerde de oproerpolitie een charge uit waarbij ook waterkanonnen werden ingezet.
Aan de demonstratie deden naar schatting zo’n 12.000 mensen mee, volgens de politie droegen 1000 van hen gezichtsbedekking. Een onbekend aantal mensen raakten tijdens de ongeregeldheden gewond.
Bron: ANP

Meer over:

g20, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (127)

Uitgekleed
Uitgekleed7 jul. 2017 - 19:12

Waar protesteren die 12000 mensen precies tegen?

1 Reactie
Cliff Clavin
Cliff Clavin8 jul. 2017 - 12:58

Tegen politieke praktijken die wereldwijd voor honger, oorlog, armoede, en andere ellende leiden. De geadresseerden, dus die G20, die regelen daar onderling dat al dit geweld, en al deze uitbuiting versterkt door kan gaan. En dan heb ik de opwarming van de aarde, waartegen niets ondernomen mag worden van die G20, nog niet genoemd.

pvlaren
pvlaren7 jul. 2017 - 15:57

"Politie zet waterkanonnen en pepperspray in" Dat is eerlijk gezegd gezien het straat terrorisme nogal teleurstellend mild.

1 Reactie
Cliff Clavin
Cliff Clavin7 jul. 2017 - 17:04

Wat had jij in gedachten?

Gutt
Gutt7 jul. 2017 - 15:42

Toevoeging: https://twitter.com/PolizeiHamburg/status/883283387271835650 Er worden dodelijke katapulten gebruikt door demonstranten.

ruma ankka
ruma ankka7 jul. 2017 - 14:21

Wie kaatst kan de bal verwachten.

bob b.
bob b.7 jul. 2017 - 14:18

Het lijkt een beetje een traditie te worden in Duitsland. De 1 mei vieringen waren altijd al luidruchtig en dan is zo'n G20 natuurlijk een uitgelezen kans om helemaal los te gaan. Het lijkt alsof de protesten steeds meer gaan lijken op die in de VS. Daar zijn vooral conventies van Republikeinen en Democraten het doelwit. En minstens zo hard als hier. Het is vreemd dat we daar zo weinig over horen. Je zou kunnen zeggen dat we hier kijken naar de Veramerikanisering van het harde protest. Een beter welkom had Trump niet kunnen krijgen, het is nu net of hij thuis is.

Driekeerlinksisrechts
Driekeerlinksisrechts7 jul. 2017 - 14:07

Dat dit soort decadente verveling van millenials eigenlijk aandacht krijgt is op zich al een gotspe. Negeren is nog teveel eer. Een schandalige vertoning van linkse terreur, oh sorry, demonstranten, die natuurlijk allemaal vakantiedagen hebben opgenomen om in Hamburg stampij te gaan maken. Het is om je rot te schamen.

MarcoG
MarcoG7 jul. 2017 - 11:29

Voor al die goedpraters hier: https://www.youtube.com/watch?v=7sRjonStJv0 Of verdienen die mensen het om de autos in brand gestoken te zien? Zijn het een stelletje kapitalistische zwijnen om zomaar in die straat te parkeren?

3 Reacties
GeenSJW
GeenSJW7 jul. 2017 - 12:27

Ik had hem al gezien. Ze gooien werkelijk lukraak brandbommen winkels en auto's in. Het is domweg wachten op de eerste dode.

BarendDeVries
BarendDeVries7 jul. 2017 - 15:32

Wat een lafaards. Nu snap je waarom ze vermomd zijn. Je zou toch je ogen uit je kop schamen voor dergelijke smeerlapperij.

Cliff Clavin
Cliff Clavin7 jul. 2017 - 17:06

Er is geen zinnig mens die dit niet afkeurt - en noch Paul, noch ik zijn dan ook verplicht om rechtse figuren naar de mond te praten met een of andere schuldbelijdenis die onnodig is. Dank je.

Donnie D
Donnie D7 jul. 2017 - 10:20

het was vooraf aangekondigd dat je je gezicht niet mocht bedekken. dat doe je ook echt maar met 1 reden. om niet herkend te worden tijdens het rellen. als de politie vervolgens gewoon zijn werk doet is het lachwekkend dat de demonstranten over buitensporig politie optreden klagen. had je je gezicht niet bedekt en niet 30 auto's in de hens gezet dan was de politie niet in actie gekomen en had je rustig mogen demonstreren.

[verwijderd]
[verwijderd]7 jul. 2017 - 9:37

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
Langbroek
Langbroek7 jul. 2017 - 11:11

Dat lijkt me sterk dat ik ook aan de beurt kom, ik woon aan de andere kant van de wereld.

Burger3
Burger37 jul. 2017 - 11:25

Ja, de politie is vermomd omdat het niet gaat om de poppetjes. De individuele personen zijn irrelevant, daar zij de staat vertegenwoordigen. Je weet wel, dat collectief van mensen die gekozen zijn door de burgers om hun belangen te vertegenwoordigen. Kun je het mee oneens zijn, maar dan kun je ook de politiek in gaan ipv te rellen. Komt nog bij dat als de zogenaamde anti-fascisten de identiteit te weten komen van de individuele agenten deze hun leven niet zeker zijn. Zegt opzich al genoeg. "Ja maar 'wij' kunnen ook niet anoniem ons ding doen". Ja klopt. Maar zolang je de wet niet overtreedt is er niks aan de hand. Geldt voor elke burger. Zo zijn de regels. Mee oneens? Dan ga je toch lekker de politiek in of stemmen op partijen die voor jouw belangen opkomen?

wesley2811
wesley28117 jul. 2017 - 11:26

onzin als je je gewoon gedraagt niet met stenen gooit geen auto's in brand steekt geen winkels plundert komt het waterpistool ook niet tevoorschijn en blijft de pepperspray ook gewoon dicht. als je je misdraagt zoals de activisten nu dan verdien je niet anders en mag je blij wezen dat het in hamburg is als activist zijnde. probeer dit soort shit maar eens buiten de eu.

Paddy3
Paddy37 jul. 2017 - 11:43

Ik steek geen auto's in de brand, dus ik denk dat het voor mij wel meevalt.

Herr Vorragend
Herr Vorragend7 jul. 2017 - 12:08

@Nenad Duitse ME heeft persoonlijke rugcodes die gefotografeerd kunnen worden.

JStokx
JStokx7 jul. 2017 - 12:53

Het lijkt me sterk dat ik morgen aan de beurt ben, want ik steek geen auto's in de hens.

Paul250371
Paul2503717 jul. 2017 - 9:05

Waarom demonstreert Rechts eigenlijk niet tegen deze top? Oh natuurlijk, sla niet naar de hand die je voedt en laat H&I na de verkiezingen maar de tyfus krijgen. De stem is binnen, de uitbuiting kan beginnen.

4 Reacties
GeenSJW
GeenSJW7 jul. 2017 - 10:49

Rechts is over het algemeen doordeweeks gewoon aan het werk. Daarbuiten zíen díe vrijwel allemaal het nut niet in van willekeurige vernielingen en brandstichtingen.

jopiejoop
jopiejoop7 jul. 2017 - 14:23

Paul250371 7 juli 2017 at 11:05 Waarom demonstreert Rechts eigenlijk niet tegen deze top? Ik kon geen vrij krijgen van m,n baas.

Nico de Mus
Nico de Mus7 jul. 2017 - 16:07

!!sla niet naar de hand die je voedt!! En wie denk je,voedt die linkse linkse hand.

Poubelle
Poubelle8 jul. 2017 - 2:52

Recht is in deze vorm wat rustiger. Kritische rechtse mensen stemmen FvD. Volwassen mensen lossen hun meningsverschillen nu eenmaal op in het hokje. Het is wel grappig, maar ook pathetisch dat je nu afvraagt waar rechts nu blijft. Rechts Nederland heeft onlangs een referendum afgedwongen. Wat je van het referendum vindt boeit me niet. Alleen SP en PvdD hadden het lef om zich uit te spreken. Alle andere partijen zaten op schoot bij de macht. De EU, en diezelfde EU is momenteel weer aanwezig bij de G20 Rechts heeft zich al doen gelden via de politieke wegen die men heeft. Daar waren vooral linkse progressieve partijen en mensen in de weer om het rechtse alternatief te blokkeren. Maar ja, jullie waren te druk bezig om de boodschapper aan te vallen. Daardoor konden er weer afspraken gemaakt worden op EU niveau waar wij geen enkele zeggenschap over hebben.

jazekert
jazekert7 jul. 2017 - 8:55

extreem rechts heeft de naam gewelddadig te zijn maar ze inmiddels lang en breed ingehaald door extreem links.

Josef K
Josef K7 jul. 2017 - 8:28

Lees net dat vrijdagmorgen al 20-30 auto's de hens in zijn gegaan en met molotov cocktails word gesmeten. Enig besef wat het betekent als je iemand daar mee raakt of zelf in de fik gaat? Totaal krankzinnig.

Cliff Clavin
Cliff Clavin7 jul. 2017 - 8:24

Dat een kleine minderheid tot overtredingen en misdrijven over zou gaan, dat werd ingecalculeerd - het valt niet goed te praten dat bijvoorbeeld het bezit van gewone mensen (auto's en meer) vernield werd. Ik sta onveranderd 100% achter alle vreedzame demonstranten. Dit verhaal is het meest genuanceerde dat ik tot dusver tegengekomen ben. Men heeft ook heel uiteenlopende reacties eronder geplaatst. http://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2017-07/g20-protest-welcome-to-hell-hamburg-polizei Sommige reageerders doen deze suggesties: laat die gevaarlijke politieke dwazen hun volgende masturbeerfeest maar op een vliegdekschip midden in de Grote Oceaan, of in de Sahara, of in de Gobi-woestijn vieren. Dan kunnen gewone mensen hun gewone leven leven. Gespuis (de G20) trekt gespuis aan, helaas.

3 Reacties
Vuurrood
Vuurrood7 jul. 2017 - 13:32

Cliff: Er is nog iets wat mij opvalt. Bijna niemand hier op Joop welke reageren heeft een flauw benul wat G20 is en waar G20 voor staat! Al deze regeringsleiders hebben een oortje in. Welbekend van het wielrennen. Aan de andere kant van dat oortje zitten de Multinationals welke de in hun dienst zijnde regeringsleiders influisteren wat zij wel of niet moeten zeggen!

Geert6
Geert67 jul. 2017 - 15:58

Nu noem je de demonstranten zelf gespuis.

Cliff Clavin
Cliff Clavin7 jul. 2017 - 17:09

@ Vuurrood - ja, het heeft er wel de schijn van. Niet vreemd, als je beseft dat de democratische speelruimte ook bij ons nihil aan het worden is. We kijken naar fictie, als we naar het politieke bedrijf kijken. @ Geert - scherp gezien. Ik vind mensen die zomaar auto's vernielen, van gezinnen met kinderen (zo te zien), gespuis. Ze zijn echter erg in de minderheid.

JStokx
JStokx7 jul. 2017 - 8:19

Ongeveer 100 agenten zijn gewond geraakt. Deze betogers zijn geen haar beter dan de voetbalhooligans waar menigeen altijd op afgeeft hier.

1 Reactie
watsgebeurt
watsgebeurt7 jul. 2017 - 12:32

Ik heb een voetbal hooligan nog nooit een molotov cocktail zien gooien. Dat is gewoon een poging tot doodslag! Oppakken en de cel in, of wordt er voor links tuig ander recht gesproken?

Sgt Pepper3
Sgt Pepper37 jul. 2017 - 8:07

"Politie zet waterkanonnen en pepperspray in tegen anti-G20 betogers" Daar zijn die waterkanonnen en pepperspray precies voor bedoeld, om in te zetten tegen gewelddadige relschoppers. Ik zie het probleem niet zo. Waar die relschoppers trouwens de tijd vandaan halen om hieraan mee te doen, gewoon tijdens kantooruren, het blijft me een raadsel. "Eins, zwei, Polizei Drei, vier, Grenadier Fünf, sechs, alte Hex' Sieben, acht, gute Nacht!" https://youtu.be/dSy2DcATYUo

6 Reacties
spagaat
spagaat7 jul. 2017 - 10:03

Neun, zehn, schlafen gehn!

spagaat
spagaat7 jul. 2017 - 10:07

Het is trouwens: Fünf, sechs, salte Kecks.

Cliff Clavin
Cliff Clavin7 jul. 2017 - 10:34

Zit jij je teksten onder kantooruren in te tikken?

Sgt Pepper3
Sgt Pepper37 jul. 2017 - 12:03

@spagaat, bedankt voor de verbetering. Ik twijfelde inderdaad toen ik de lyrics opzocht en zag meerdere versies online staan en kon het niet zo goed verstaan, is ook alweer zo lang geleden.

Sgt Pepper3
Sgt Pepper37 jul. 2017 - 12:09

@Cliff Clavin "Zit jij je teksten onder kantooruren in te tikken?" Als het even kan wel ja. In mijn eigen tijd doe ik toch liever leukere dingen, een goed boek lezen bijvoorbeeld. Ik probeer bijvoorbeeld ook altijd betaald te poepen en doe dat liever niet in mijn eigen tijd. Is soms in de weekenden best lastig, maar ja dan heb ik maandag wel echt weer zin om naar het werk te gaan.

polygoonjournaal
polygoonjournaal7 jul. 2017 - 13:10

JA Cliff, niet elke reaguurder hier zit in de bijstand, ww, aow, wajong en wat er allemaal nog meer is om de onrendabelen van geld te voorzien, sommigen werken echt (hard) voor hun centen. Ikzelf heb in mijn hele leven 6 weken volledige ww genoten, en ik werk nu praktisch 40 jaar dit jaar

BarendDeVries
BarendDeVries7 jul. 2017 - 7:55

Welcome to hell: https://youtu.be/Ey60nshXegs

Derck Walters
Derck Walters7 jul. 2017 - 7:24

De feiten: Deze aanpak is niet vanwege het demonstreren wat een basisvrijheid is, waar dan ook ruim plaats en tijd gelegenheid toe is, maar vanwege het aangekondigd willen blokkeren (een vorm van geweld) van andermans vrijheid namelijk die van vrije vergadering, en een eveneens met daartoe benodigd geweld door willen dringen in de zogenaamde "rode zones" die ten behoeve van de vrijheid van vergadering van die anderen, of ten behoeve van veiligheid van onschuldige vrij gaande en staande burgers ingesteld zijn. Dit Zwarte Blok wat vooraf heeft aangekondigd d.m.v. blokkades en doordringen in hen niet toegestane gebieden ingesteld i.v.m. andermans vrijheden, veiligheid, en openbare orde en desondanks met alle nodige geweld zich daar niets aan gelegen te laten worden nu als slachtoffer gepresenteerd die onrecht wordt aangedaan? Laat me niet lachen.

7 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 8:28

"De feiten:" Wat is dat toch een prachtige stijlfiguur voor rechtse mensen die hun mening willen verkopen als de ultieme waarheid. Het wachten is alleen tot de overheid die zogenaamde “rode zones” ook eens instelt ten behoeve van de vrijheid van vergadering van de autonomen, zoals in het geval van acties van bijvoorbeeld Occupy. Raar genoeg komen ze in dat geval ook steeds opdraven met hun knuppels en hun traangas. Zij mogen een hele stad platleggen voor 20 regeringsleiders en hun gevolg, terwijl aan een verzameling/vergadering van duizenden burgers datzelfde democratische voorrecht niet wordt gegund. De burger moet zelfs toestemming vragen om een recht te kunnen waarnemen. De overheid zou toestemming behoren te vragen om een burgerrecht te beperken en die toestemming slechts bij hoge uitzondering behoren te krijgen. Per geval, -niet bij verordening, regel of wet. Als rechtse mensen niet de meesters zijn, dan zijn het wel degenen met de grootste slavenmentaliteit, die voordeel proberen te behalen bij hun meesters door hun onderdanigheid en gedienstigheid. Het begrip vrijheid kennen ze slechts van horen zeggen.

ruma ankka
ruma ankka7 jul. 2017 - 11:00

Jammer dat er niet meer agenten gewond zijn. Je praat wel over mensen die gewoon hun werk moeten doen he? Ik ben oprecht verbaasd dat zo'n misselijke opmerking dan weer wél door de moderatie komt.

Burger3
Burger37 jul. 2017 - 11:21

Buitengewone woordenspaghetti.

wesley2811
wesley28117 jul. 2017 - 11:39

@klaas ' Zij mogen een hele stad platleggen voor 20 regeringsleiders en hun gevolg, terwijl aan een verzameling/vergadering van duizenden burgers datzelfde democratische voorrecht niet wordt gegund.' dit is opdraaien van feiten. 20 man willen vergaderen en activisten vinden dat niet leuk dus gaan ze massaal naar Hamburg om een stad plat te leggen. daarom zoveel politie macht nodig. als die duizenden man net als die 20 man gewoon zaaltje hadden gehuurd voor hun babbel uurtje had dat wat winkelpandje en auto's van gewone mensen gescheeld. het is namelijk in deze niet de politie die de boel terroriseren dat zijn wat gewelddadige activisten en daar komt politie natuurlijk en gelukkig maar tegen in actie om de bewoners van hamburg te beschermen. en zijn meer mensen in dat dorp namelijk dan 20 politicie en wat actievoeders

janus leanus
janus leanus7 jul. 2017 - 12:24

@klaas vaak. Soms moet vrijheid worden ingeperkt om collectief meer vrijheid te bewerkstelligen. Denk aan onze wetgeving. Afgezien van stelen moorden etc, mag je bijvoorbeeld niet te hard rijden. Je vrijheid wordt ingeperkt, om te kunnen garanderen dat anderen in vrijheid, zonder gevaar voor hun leven, hier kunnen leven. Denk ook bijvoorbeeld aan belastingen. Dit is een, weliswaar democratisch gelegitimeerde, inbreuk op je recht van eigendom. Belastingheffing is echter van belang om iedereen fatsoenlijk onderwijs, fatsoenlijke bescherming door de politie en een fatsoenlijke rechterlijke macht te kunnen garanderen. Dit komt de vrijheid van alle burgers ten goede. In de grondwet zijn een hoop van die burgerlijke rechten vastgelegd. Deze zijn allemaal echter 'behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet', wat inhoudt dat de formele wetgeving de Grondwettelijke rechten inperkt. De overheid vraagt in principe eens in de 4 jaar welke grondwettelijke burgerrechten wel of niet zouden moeten worden beperkt. Door collectief te stemmen geeft heel Nederland dit aan. Verder moet de wetgever ervoor zorgen dat de inperking van burgerlijke rechten binnen de internationale verdragen past, aangezien die in Nederland van een hogere orde zijn dan de formele wetgeving. Dit alles zorgt er uiteindelijk voor dat de overheid precies die burgerrechten mag en kan inperken zoals de Nederlandse burger het wil. En dan kan jij zelf een andere mening hebben, maar in een samenleving leef je samen en moet je bepaalde vrijheden nou eenmaal iets inperken om de, wel of niet belangrijkere, vrijheden van anderen te kunnen garanderen.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 18:31

@janus leanus - Je hoeft me echt geen lesje staatsinrichting te geven, ik weet heel goed hoe het leven van burgers aan regels wordt gebonden en hoe die regels worden gelegitimeerd. Het is me ook duidelijk dat de mensen die met die regels zijn opgegroeid die als vanzelfsprekend ervaren en het als een bedreiging zien als die ter discussie worden gesteld. Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat die regels de enige mogelijk manier zijn om een samenleving te organiseren en dat ze voldoen aan de eis dat er een gelijk speelveld bestaat voor alle deelnemers. "Well, that is our topic, that is our problem: civil obedience. Law is very important. We are talking about obedience to law-law, this marvelous invention of modern times, which we attribute to Western civilization, and which we talk about proudly. The rule of law, oh, how wonderful, all these courses in Western civilization all over the land. Remember those bad old days when people were exploited by feudalism? Everything was terrible in the Middle Ages-but now we have Western civilization, the rule of law. The rule of law has regularized and maximized the injustice that existed before the rule of law, that is what the rule of law has done. Let us start looking at the rule of law realistically, not with that metaphysical complacency with which we always examined it before. When in all the nations of the world the rule of law is the darling of the leaders and the plague of the people, we ought to begin to recognize this. We have to transcend these national boundaries in our thinking. Nixon and Brezhnev have much more in common with one another than - we have with Nixon. J. Edgar Hoover has far more in common with the head of the Soviet secret police than he has with us. It's the international dedication to law and order that binds the leaders of all countries in a comradely bond. That's why we are always surprised when they get together -- they smile, they shake hands, they smoke cigars, they really like one another no matter what they say. It's like the Republican and Democratic parties, who claim that it's going to make a terrible difference if one or the other wins, yet they are all the same. Basically, it is us against them." Matt Damon reads from Howard Zinn’s 1970 speech, “The Problem is Civil Obedience”

Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 18:32

Sorry, ik was de link vergeten - https://vimeo.com/48834336

Choff
Choff7 jul. 2017 - 7:06

'Hierbij zouden zes agenten gewond zijn geraakt' volgens anp zijn dit 79 agenten...

1 Reactie
Yoda2
Yoda27 jul. 2017 - 9:42

Ik vind de verslaggeving ook wat ingekleurd. Maar waarschijnlijk vinden sommige "hardcore" lezers dat prettiger en sluit dat beter aan bij hun visie op de werkelijkheid.

Von Frikschoten
Von Frikschoten7 jul. 2017 - 6:45

Hebben die demonstranten allemaal tegelijk ATV? Je kunt ook gewoon thuisblijven...

1 Reactie
Poubelle
Poubelle7 jul. 2017 - 11:30

Het probleem is dat er allemaal gezonde mensen een uitkering trekken en daardoor onnodig het sociale vangnet belasten. Het sociale vangnet is voor mensen die door omstandigheden niet zelfvoorzienend kunnen zijn. Zoals ziekte e.d. Daardoor wordt het voor mensen die op dat vangnet zijn aangewezen steeds schraler. Misschien moeten die gezonde jongens en meisjes eens een bijdrage gaan leveren aan een socialere maatschappij. Dat zou kunnen door belasting op te brengen waaruit de sociale voorzieningen vervolgens betaald kunnen worden. Je denkt met weemoed terug naar de 70-er jaren. Sinds die tijd is er al een flinke mars door de institutie`s geweest. Links heeft overal invloed dus ik snap het probleem niet. Wat wil je nog meer? Of is het vooral ergens tegen zijn.

jopiejoop
jopiejoop7 jul. 2017 - 6:35

76 agenten gewond is de tussenstand. Wat willen deze hooligans eigenlijk? Totale anarchie ofzo?

5 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 7:23

Als je het echt wilt weten, dan kom je daar vast wel een keer achter.

BarendDeVries
BarendDeVries7 jul. 2017 - 8:10

"Als je het echt wilt weten, dan kom je daar vast wel een keer achter. " Het blijft mij echt een raadsel wat je wilt bereiken met het in brand steken van auto's, plunderen van winkels en vernietigen van cafés. Dingen stuk maken van mensen die jou niets gedaan hebben?

jopiejoop
jopiejoop7 jul. 2017 - 8:37

Klaas Vaak 7 juli 2017 at 09:23 Als je het echt wilt weten, dan kom je daar vast wel een keer achter. U blinkt vandaag niet uit met intelligente reacties!

Langbroek
Langbroek7 jul. 2017 - 10:35

Ik ben ook wel benieuwd. Kun je niet gewoon een duidelijk antwoord geven Klaas Vaak, dan weet ik in ieder geval of ik ook van die wereld ook deel wil maken. Stel je voor dat het iets is wat totaal tegen mijn menselijk principe is, sta ik daar een beetje eigendommen van andere mensen te slopen omdat ik iets anders wil...

Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 19:02

Waarom zou ik daar een antwoord op moeten geven? Het zijn toch hooligans die worden aangesproken? Ben ik dan een hooligan? En wat is "totale anarchie" en waarom wordt die in verband gebracht met hooligans? Het kenmerk van een vraag die op die manier wordt gesteld is toch juist dat degene die vraagt in werkelijkheid zijn mening ten beste geeft en helemaal niet is geïnteresseerd in het antwoord? Ik wil best een boom opzetten over het anarchisme en wat het beoogt, maar dat doe ik niet met iemand die het bij voorbaat gelijkstelt met hooliganisme, -dat is zinloos.

omaoeverloos
omaoeverloos7 jul. 2017 - 6:32

Inleidende schermutselingen, het feest gaat pas echt beginnen wanneer de verwachte 50.000 koerden en 100.000 turken zich ermee gaan bemoeien.

2 Reacties
GeenSJW
GeenSJW7 jul. 2017 - 10:01

Ik dacht dat je een geintje maakte, maar ze verwachten echt 50.000 Koerden die tegen Erdogan komen protesteren. Nou dat kan nog leuk worden. Ik begrijp sowieso niet waarom ze de G20 midden in een stad organiseren. Pak een grieks eiland ofzo, leg er wat marine eromheen en alles is opgelost.

Poubelle
Poubelle7 jul. 2017 - 11:34

Tja, GeenSJW. Als men het op een eilandje doet afgeschermd van de buitenwereld dan is het weer dat men zich verstopt en niet transparant genoeg durft te zijn. Dat is voer voor complotdenkers.

watsgebeurt
watsgebeurt7 jul. 2017 - 6:30

Wat een tegenstrijdigheid qua berichtgeving. Als dit hooligans van een voetbalclub waren geweest dan waren het aso's, tuig, rechts extremisten etc. etc. En nu? Nu ligt het aan de politie. Terwijl het gewoon een grote groep (2.000 naar schatting) links extremistische Antifa hooligans is, die wel degelijk uit zijn op een confrontatie met de politie en daarbij het nodige slopen. De verslaggeving mag wat dat betreft best wat kritischer.

2 Reacties
Robert van Eerde
Robert van Eerde7 jul. 2017 - 7:41

Voetbal is geen politieke stroming. Je treft er lui van allerlei slag. Of het nu extreem links is of extreem rechts, a-sociaal tuig is het allemaal. Het wordt tijd dat we dat hokjesdenken eens los gaan laten, het maakt de samenleving kapot. Je hoeft het niet eens te zijn met elkaar, maar respecteer elkaar.

jopiejoop
jopiejoop7 jul. 2017 - 10:48

Robert van Eerde 7 juli 2017 at 09:41 Voetbal is geen politieke stroming. Je treft er lui van allerlei slag. Of het nu extreem links is of extreem rechts, a-sociaal tuig is het allemaal. Het wordt tijd dat we dat hokjesdenken eens los gaan laten, het maakt de samenleving kapot. Je hoeft het niet eens te zijn met elkaar, maar respecteer elkaar. Zet deze twee alinea,s eens af tegen elkaar! u spreekt uzelf tegen!

Anoniempje5
Anoniempje57 jul. 2017 - 4:57

Betogers zijn het niet, club relschoppers om rel te schoppen. Het lijkt er ook altijd op dat ze bijna nooit opgepakt en/of veroordeeld worden, misschien soms maar een enkeling die dan de volgende dag alweer vrijgelaten worden. Alsof ze stiekem eigenlijk wel gewenst zijn. Voor iedereen die door deze club alle demonstranten/activisten over 1 kam scheren, hou je van voetbal? Dan ben je een hooligan!

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 jul. 2017 - 4:49

Maar hopen dat dit niet negatief afstraalt op heel ultralinks. Of zouden veel hardcore socialisten heimelijk sympathiseren met deze notoire onruststokers en querulanten? Lijkt mij een zeer vreedzame en harmonieuze samenleving die de linkse autonomen voorstaan.

9 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 7:21

Hoezo onruststokers en querulanten en hoezo heimelijk? Is het dan niet duidelijk dat ik voor de volle 100% achter de actievoerders sta? Jij bent extreem-rechts, maar dat zul je in alle toonaarden ontkennen en dat is een belangrijk verschil tussen ons beiden: ik sta ergens voor en jij niet. Als je geen overtuigd fascist bent, dan ben je op zijn best een vadsige consument.

Voud Gespelt
Voud Gespelt7 jul. 2017 - 8:06

Klaas. Omdat jij extreem Links bent is de rest van de wereld nog niet extreem rechts.

V2
V27 jul. 2017 - 8:24

Heer Vaak , u bent supporter van deze demonstranten zoals u zelf al aangeeft, u staat voor 100% achter het geweld, de terreur en de enorme vernielingen die betaald moeten worden door de hardwerkende en belasting betalende burgers. U bent voorstander van het nodeloos in elkaar schoppen van agenten, de oorzaak van het stilleggen van een stad en de tomeloze angst bij de inwoners en winkeliers. En u bent daar trots op, alles in naam van democratie en het recht op vernielen (door u als demonstreren omschreven) en iedereen met een beetje gezond verstand en dit zinloze geweld en deze vernielingsdrang afkeurt is extreem -rechts of toch minimaal een vadsige consument. Waarom bent u dan wel zo laf om hier te zitten en onzin te tikken in plaats van samen met uw broeders mee te vechten? Of bent u niets anders dan een vadsige salon-demonstrant die vanuit zijn zolderkamertje net doet of dat u ook zo'n stoere demonstrant bent die met traangas in de ogen stand houdt tegen de extreem rechtse SA- Politie van Duitsland. Nou we hebben ze een poepje laten ruiken!! daar zullen ze bij de G20 van onder de indruk zijn..poeh.. wel op tijd je vitaminepilletje nemen he'..

BarendDeVries
BarendDeVries7 jul. 2017 - 8:37

"Jij bent extreem-rechts, maar dat zul je in alle toonaarden ontkennen en dat is een belangrijk verschil tussen ons beiden: " Belangrijk is toch dat we iedereen weer in een hokje hebben geplaatst. Scheelt een hoop luisteren en nadenken. Liever kritiekloos achter de meute aanrennen.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 jul. 2017 - 9:00

@ Klaas Vaak Je hebt mij goed in de smiezen Klaas. Ik ga dadelijk op zolder in mijn via het DarkNet aangeschafte Nazi-outfit wat nieuwe selfies maken. Ben overigens geen vadsige consument, volg al een tijdje Het LCHF-dieet.

Gringo2
Gringo27 jul. 2017 - 9:03

@Klaas vaak Inderdaad heimelijk, want je doet het veilig onder een nick name. Ik ook natuurlijk, maar ik doe dan ook niet zo stoer.

Engineer2
Engineer27 jul. 2017 - 9:05

@klaas: Dus als je het niet met iemand als u (extreem links, u geeft het zelf al aan) eens bent dan ben je dus per definitie extreem rechts? Rare gedachten houdt u er dan op na zeg...

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 jul. 2017 - 9:36

@ Klaas Vaak Ik bedacht net dat jij jouw nickname wel eer aan doet. Al die onschuldige onwetende millennials zand in de ogen strooien.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 19:21

Het rechtse volk haast zich weer eens om te verklaren dat zij toch echt normaal en de maat aller dingen zijn, -je kon er op wachten. @V - Ik volg nu eenmaal een strategie die naar mijn mening effectiever is en die zich in het verleden ook al meerdere malen zeer werkzaam heeft getoond. Maar iedereen handelt nu eenmaal in overeenstemming met zijn eigen mogelijkheden en kennisniveau en het betekent dus niet dat ik geweld per definitie afkeur. Het is integendeel een illusie om aan te nemen dat mensen die aan de macht zijn en hun handlangers, hun bevoorrechte positie zonder slag of stoot zullen opgeven. Het is dus aannemelijk en misschien zelfs noodzakelijk om de wet te breken om je doel te bereiken. Overigens loop ik tegen de 70 en geniet van mijn welverdiende rust.

jopiejoop
jopiejoop7 jul. 2017 - 3:48

Je kan de klok er op gelijk zetten.

Paul250371
Paul2503717 jul. 2017 - 1:49

https://www.youtube.com/watch?v=H6kE032DuXQ Doodziek van die smerissen

2 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 7:10

Het is wel duidelijk van wie het geweld afkomstig is: de beelden spreken voor zichzelf

Paddy3
Paddy37 jul. 2017 - 8:06

Die demonstranten dagen ook totaal niet uit. Lammetjes zijn het het.

rvb2
rvb27 jul. 2017 - 0:56

laat die politie eens het goede voorbeeld geven en stoppen met geweld. En doe die helmen eens af, zodat je herkenbaar bent als je mensen in elkaar ramt!

Paul250371
Paul2503717 jul. 2017 - 0:34

Dood en doodziek wordt van die klote smerissen. PVVstoottroepen in Nederland en de SA bestaat dus nog in Duitsland (Boomshakalakka de Godwin en weer terecht) De politie is opgericht om en heeft tot doel het grootkapitaal en aanverwante rechtse machthebbers te beschermen en te faciliteren.

7 Reacties
Paul250371
Paul2503717 jul. 2017 - 0:35

word ik

Voud Gespelt
Voud Gespelt7 jul. 2017 - 8:10

Paul. De politie wordt toch ook ingezet bij (extreem) rechtse demonstraties? Beetje gekkigheid van uw kant deze opmerking mag ik hopen?

V2
V27 jul. 2017 - 8:28

Volgens mij heeft u de bus naar Hamburg ook gemist, om nu maar hier stoer mee te doen.

gravin2
gravin27 jul. 2017 - 8:50

u bedoelt dit sarcastisch?

rbakels
rbakels7 jul. 2017 - 8:50

Mijn ervaring is de Duitse politie juist hypercorrect is, omdat de Duitsers nog steeds met een collectief trauma zitten vanwege het Nazi verleden. Hier zijn gewoon "autonomen" aan het werk. Nou ja die hebben misschien nog een maatschappijkritisch ideaal - eigenlijk denk ik dat het gewoon ordinaire relschoppers zijn, "erlebnisorientierte Jugendliche" in Duits politiejargon (vertaald: jongeren die uit zijn op een verzetje).

RationeleBurger
RationeleBurger7 jul. 2017 - 9:01

Het is duidelijk te zien dat complottheorieën zeker niet zijn voorbehouden aan de rechterkant van het politieke spectrum.

Poubelle
Poubelle7 jul. 2017 - 10:03

Politie heeft als taak o.a. handhaving. Wil je de politie besturen zal je politieke invloed moeten verwerven. Alleen dat lukt niet als je continu je potentiële kiezers wegjaagt. Wordt nu eens volwassen en begrijp dat het merendeel van de mensen niets voelen om onder het mom van protesteren weer eens lekker de beest uit te hangen. Auto`s in brand steken, ruiten gesneuveld. Als het niet van jou is dan blijf je er met je poten vanaf.

Audiomind
Audiomind6 jul. 2017 - 23:01

De G20 in Hamburg is vragen om problemen. Voetbalclub St-Pauli uit deze stad staat bekend om zijn (radicaal) linkse voetbalsupporters. Zij zullen zich prima vermaken op dit feestje in hun stad. Daarnaast zullen er wel een aantal uitnodigingen uitgegaan zijn naar de andere Europese linkse voetbalclub "Livorno" uit Italië. Zit je toch al snel op 5000 ervaren sympathisanten die wel raad weten met zo'n evenement.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak26 jul. 2017 - 21:56

Leuk hoor: "Sie sollten sich jetzt entfernen zu ihrer eigenen Sicherheit," Want de die veiligheid wordt door ons bedreigd: we spuiten jullie nat en slaan je vervolgens in elkaar. Het mankeert er nog maar aan dat hij roept dat de politie dus je beste kameraad is.

6 Reacties
LaBou
LaBou 7 jul. 2017 - 5:28

Dat zal een Duitse politiebeambte ook nooit roepen. Dat is een Nederlandse kreet uit de tweede helft van de vorige eeuw, samen met de opmerking: "die pet past ons allemaal".

V2
V27 jul. 2017 - 6:00

OH, maar Heer Vaak , het is de politie die begonnen is met geweld. Dan maakt het niet uit en is de veldslag geoorloofd, het recht om alles te slopen gaat immers boven alles. wat een armoe.

RobSon2
RobSon27 jul. 2017 - 6:21

De politie is ook je beste kameraad. Als je je normaal gedraagt tenminste.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 7:48

Wat jij "normaal" noemt doet mij denken aan hetgeen ze gewoonlijk militairen aanleren: zonder vragen gehoorzamen.

Voud Gespelt
Voud Gespelt7 jul. 2017 - 8:13

Senior. Wij zeiden vroeger in Amsterdam: "Die pet past ons allemaal, maar hij staat niemand." :D

Derck Walters
Derck Walters7 jul. 2017 - 8:22

"Vermummung bitte ablegen, dann kann es weitergehen!" De politie stond dus de demonstratie in principe gewoon toe maar zonder het zich met de vermommingen duidelijk op niet onschuldige acties zich voorbereidende Zwarte Blok wat al had aangekondigd blokkades te willen uitvoeren en door te willen dring in rode zones, die per definitie en in beide gevallen een initiatief van geweld impliceren. Na dit geweigerd te hebben en pogingen hun zin door te zetten deed de politie haar werk ten behoeve van vrijheden en veiligheid van anderen die recht hebben op vrije vergadering, en veiligheid van onschuldige burgers die ook vrij moeten kunnen gaan en staan.

Engineer2
Engineer26 jul. 2017 - 21:43

Tja dit kunnen we nu niet bepaald een verassing noemen hè? Maar het is wel een leuk verhaal voor het lief dagboek en dat is ook wat waard. Hopelijk valt nu niet heel die leuke vakantie in het water.

Berend_van_den_Achterberghen
Berend_van_den_Achterberghen6 jul. 2017 - 21:34

Je kunt de misdragingen van een paar enkelingen niet de hele groep verantwoordelijk houden. Behalve bij mensen die rechts van het midden staan natuurlijk. Dat zijn allemaal fascistische racisten die met het liefst zelf mensen in de trein naar het oosten proppen.

4 Reacties
Paul250371
Paul2503717 jul. 2017 - 0:36

Een beetje cru maar de strekking klopt

Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 4:01

Alleen de supporters van Stalin, Mao en Pol Pot zijn die mening toegedaan. De rest komt gewoon op voor de mensenrechten, in tegenstelling natuurlijk tot de mensen die rechts staan van het midden, zoals je heel terecht opmerkt.

V2
V27 jul. 2017 - 5:43

klopt!!, gelukkig stonden er ook niet zoveel demonstranten, deze enkelingen hielden de politie best wel bezig.

Langbroek
Langbroek7 jul. 2017 - 9:52

Op de telegraaf staat een filmpje waar die gasten in het zwart totaal niet worden opgejaagd. Maar toch zijn ze bezig om autos van onbekende mensen in de brand te steken. Hoe ga je dit goed praten Klaas Vaak? Collateral damage?

Rara4
Rara46 jul. 2017 - 21:05

Was te verwachten. En iedereen maar verbaasd zijn als demonstranten bij de grens worden aangehouden. De bussen lagen vol met bivakmutsen. En maar zeggen "ik doe toch niks".

1 Reactie
Pater
Pater7 jul. 2017 - 1:41

"De bussen lagen vol met bivakmutsen." Onderbouwing?

GeenSJW
GeenSJW6 jul. 2017 - 20:53

Nou Anne: kom maar gewoon terug naar NL, want je wordt door de harde kern als een muilezel voor de wagen gespannen. Hier moet je je per direct van distantiëren, anders neemt niemand je ooit nog serieus.

7 Reacties
General Kenobi
General Kenobi6 jul. 2017 - 21:17

Hier moet je je per direct van distantiëren, anders neemt niemand je ooit nog serieus. Vrees niet, types als Cliff Calvin en Frits zullen haar blijven bewonderen.

van Eersel
van Eersel6 jul. 2017 - 21:22

U begrijpt dat de status van Anne Fleur D. als activiste absoluut niet zal lijden onder een een paar gebroken ribben door de vijand.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak26 jul. 2017 - 21:26

"anders neemt niemand je ooit nog serieus." Jij matigt je nogal wat aan, -not in my name.

Paul250371
Paul2503717 jul. 2017 - 0:40

Ze is een held. Demonstreren tegen het grootkapitaal en de fascistische politie. Waarom distantieer jij je niet van dat G20 gajes dat de wereld verdeeld en vernietigd en stervend rijk wordt ten koste van 90% van de mensen?

Paul250371
Paul2503717 jul. 2017 - 0:45

verdeelt, vernietigt

RobSon2
RobSon27 jul. 2017 - 6:20

Er zijn er hier genoeg die zich aan de uiterst linkse zijde van het spectrum bevinden. Zij zullen AFD niet afvallen hoor.

Cliff Clavin
Cliff Clavin7 jul. 2017 - 17:13

Natuurlijk blijf ik Anne-Fleur steunen - en blijf ik ook een hekel hebben aan de mensen die de vreselijke ravage en de sociale kaalslag, en al het menselijk leed, veroorzaakt door de gezanten van het late kapitalisme, zich nu G20 noemend, maar niet onder ogen willen zien; alleen maar omdat het hen zelf voor de wind gaat. Dát is nu asociaal.

General Kenobi
General Kenobi6 jul. 2017 - 20:52

Wij gaan niet met kwade ideeën naar Hamburg, maar slechts om ons democratische recht op demonstratie en vrijheid van meningsuiting uit te voeren Dit is de openingszin uit het dagboek van AFD op deze site https://joop.vara.nl/opinies/g20-dagboek Ik ben benieuwd naar de eerst volgende update en of ze iets te zeggen heeft over het bedekken van gezichten en met flessen gooien.

4 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak26 jul. 2017 - 21:28

Zolang het geen molotovcocktails waren, was het blijkbaar niet zo gepland.

Paul250371
Paul2503717 jul. 2017 - 0:42

Bedekt gezicht of niet, de politiekogel maakt geen onderscheid.

RobSon2
RobSon27 jul. 2017 - 6:18

@general Kenobi, De volgende update laat zich raden. De politie is stom, wij zijn lief.

Voud Gespelt
Voud Gespelt7 jul. 2017 - 6:35

Klaas. Jij hebt goedpraten tot een ware kunstvorm verheven.

[verwijderd]
[verwijderd]6 jul. 2017 - 20:47

--- Dit bericht is verwijderd —

8 Reacties
van Eersel
van Eersel6 jul. 2017 - 21:23

Mja, dat is maar een vervelende waarheid.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak26 jul. 2017 - 21:52

Niets van te zien: een fikkie op straat en een overweldigend aantal politiemensen die er uitzien of ze zo uit StarWars zijn weggelopen. Het spannendste zijn de teksten die aan de rechterkant voorbij rollen: Hitler deed niets verkeerd, Waarom heeft hij niet alle moslims vermoord, Dood aan de communisten en meer van dat heerlijke rechtse gedachtegoed. Veel pers, wat er op wijst dat dit het spannendste is dat er op dit moment gebeurt in Hamburg. De politie dreigt nu met een waterkanon, maar het is niet duidelijk waarom, want niemand doet eigenlijk iets onoorbaars. Aha, volgens de politie is het fikkie een "barricade". Nou ja, zeg...

Paul250371
Paul2503717 jul. 2017 - 0:44

‘Volgens de politie’ is echt belachelijk, het is een regen van aanslagen op politiemensen. Slager.... vlees. Ze hebben dus hun excuus om weer ouderwets los te gaan. Politie is het gereedschap van de macht

ratio2
ratio27 jul. 2017 - 5:09

Een fikkie op straat is ook verboden. Of het nu een barricade is of niet.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 7:52

In de tijd dat ik me daarmee bezighield leefde ik bezitsloos, onder het motto: van een kale kikker kun je geen veren plukken.

polygoonjournaal
polygoonjournaal7 jul. 2017 - 13:29

En Klaas, hoe deed je dat dan met de de kosten van het leven, zoals je eten, wonen en ziektekosten? Je had geen bezittingen, maar dat zijn toch fundamentele dingen voor een mens. Hoe voorzag je daarin, kan je me dat uitleggen?

General Kenobi
General Kenobi7 jul. 2017 - 14:49

politiemensen die er uitzien of ze zo uit StarWars zijn weggelopen Mooi toch

Klaas Vaak2
Klaas Vaak27 jul. 2017 - 19:24

Er zijn dingen die je beter alleen maar uitlegt aan je vrienden en medestanders.