Onderzoek Raad voor het openbaar bestuur: Politici moeten sociale media beter benutten
Politici en politieke partijen moeten veel meer actief zijn op sociale media en ook ‘sociale redactionele netwerken’ als Joop.nl, GeenStijl.nl, Telegraaf en Elsevier aanboren. Dat is de conclusie van de Raad voor het openbaar bestuur die onderzoek deed naar de potentie van de interactiviteit en mobilisatiekracht van politici en politieke partijen.
Door op die plekken wel te gaan meedoen aan het debat, kunnen ze begrip kweken voor complexe vraagstukken en nieuwe argumenten inbrengen”, aldus de raad in het rapport.
De raad vindt dat politici sociale media nog te willekeurig inzetten. Door meer een strategie uit te zetten kan er volgens hen veel meer bereikt worden.
Binnen sociale redactionele media als GeenStijl, Joop, Fok.nl, Elsevier. nl en Telegraaf.nl en sociale netwerken als Facebook discussiëren veel mensen over een grote verscheidenheid aan politieke onderwerpen. Het leeuwendeel van de mensen doet dan wel niet mee aan deze debatten, maar de bezoekers kijken wel mee. Daar komen vaak mensen die wellicht weinig affiniteit met politiek en complexe politieke besluitvormingsprocessen hebben, maar die wel open staan voor een sprankelend digitaal debat. Politici en partijen zouden zich vaker moeten mengen in het debat op dergelijke fora. Ze moeten kleur bekennen op deze sites en uitleggen waarvoor ze staan. Door hun deelname aan het politieke en maatschappelijke debat op redactionele sociale media, kunnen politici het bestaande wantrouwen ten aanzien van politici verminderen.
Ook ziet de raad een rol weggelegd voor de overheid om de kwaliteit van informatie op internet te waarborgen. Zo zouden politici en politieke partijen veel de druk van ‘populaire informatie’ kunnen wegnemen door zichzelf actiever op te stellen door snel internetsites of communities op te zetten over belangrijke thema’s die veel mensen raken om op die manier zelf het beheer te houden.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.