Joop

Politici en corona-experts tonen geen gevoel, enkel zielloos beleid

  •  
21-02-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
71 keer bekeken
  •  
31443246335_d500b4fa41_k

© cc-foto: Michael Schober

Wanneer gaan ze eens rekening houden met hoe wij ons voelen? De jongeren, de bejaarden die we niet mogen bezoeken, de ondernemers, wie eigenlijk niet?
Zo kan het niet langer, het is mooi geweest. Ik verdraag de manier waarop we worden behandeld niet meer. Het OMT kan me gestolen worden, cijfers over het virus interesseren me niet meer. Ik wil dat mijn dochter (16) weer naar school kan en dat mijn zoons (26 en 18) gewoon met hun vrienden op pad mogen. We worden behandeld alsof we stompzinnig zijn, er is geen beleidsmaker die onze gevoelens serieus neemt.’
Soms heb ik even geen controle over mijn emoties, en dan flap ik er teksten als bovenstaande uit. Steeds vaker. Het heeft te maken met de voortdurende corona-ellende en het ontbreken van helder perspectief, maar vooral met de manier waarop het ons allemaal wordt verkocht. Of opgelegd.
Ze zeggen wel dat het moeilijk is, de politici die het op alle zenders verkondigen, maar vanuit hun gevoelsleven dringt weinig tot mij door. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze vooral genieten van de media-aandacht, het belangrijk zijn. Empathie is bij de autoriteiten een ingewikkeld begrip uit een andere taal. Ze kletsen alsof ze de ‘gewone’ mensen begrijpen, maar is er echt contact met het gevoel in de samenleving?
Er moet eerst maar eens keihard wetenschappelijk bewezen worden dat we er psychisch onder lijden zeggen de ‘verstandige’ mensen. Maar: gevoel is meestal niet in een getal te vangen. Als je de deur uit loopt en je voelt je haar nat worden, dan regent het toch? Moet het KNMI dat bewijzen?
Mensen zijn, net als alle andere zoogdieren, beestjes die eerst en vooral worden geleid door hun gevoel, door primitieve emoties en onbewuste processen. Wat ons anders maakt is het talent daar even over na te kunnen denken. Als we iemand irritant vinden slaan we er niet direct op los… Ons denkvermogen is een groot goed. Zonder ons verstand waren we nooit gekomen waar we nu zijn, en het leven is voor de meeste mensen nog altijd best de moeite waard.
Maar: als je het verstand alles laat bepalen, en je negeert de onderliggende gevoelens, dan gaat het onvermijdelijk een keer fout. Je kunt de onvrede van mensen niet wegrationaliseren. Mensen die in opstand komen handelen vanuit hun gevoel, niet vanuit hun verstand. Trump-aanhangers die het Capitool bestormen zijn geen andere diersoort, en de mensen die strijden tegen een militaire dictatuur in een ver land ook niet: wij zijn emotionele beestjes met een klein beetje rem op onze impulsen. Die rem heet hersenschors. En als de emoties maar hoog genoeg oplopen schieten we er vanzelf doorheen.
Naar een premier die, tot tranen toe geroerd, deelt wat deze pandemie met hem doet wil ik nog wel luisteren misschien, maar niet meer naar die koude praatjes. Ik kan geen zelfingenomen deskundige die cijfers bespreekt meer zien. Wanneer gaan ze eens rekening houden met hoe wij ons voelen? De jongeren, de bejaarden die we niet mogen bezoeken, de ondernemers, wie eigenlijk niet?
We zijn helemaal murw geraakt doordat we al een jaar onze zintuigen niet mogen gebruiken. De behoefte aan een menselijke maat (gevoel en verstand in een gezonde balans) is enorm, maar lijkt ook verder weg dan ooit. Zielloze retoriek is de treurige norm geworden, je kunt er de verkiezingen mee winnen. Maar uiteindelijk wint ons gevoel.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (78)

AloysTemple
AloysTemple22 feb. 2021 - 11:28

En de hardheid van onze medemensen vind ik ook angstaanjagend. Laatst nog werd er een man woedend in de appie omdat een vrouw haar kinderen had meegenomen en een van die kinderen moest hoesten (zonder mondkapje). Als ik de rivm cijfers bekijk dan zijn er ong 100 corona patienten in de hele gemeente, dus die woedende reactie van die man was compleet hysterisch, de kans dat dat kind corona had is minuscuul. Maar die toon voel ik veel bij mensen. Hysterie en haat naar iedereen die het niet goed doet in hun ogen.

3 Reacties
gimli55
gimli5522 feb. 2021 - 12:46

Volgens het RIVM is in hun grafiek over ziektepercentages tov besmettingen, bekend dat 1.25% wordt opgenomen en 0,35% wordt opgenomen op de IC. Omgerekend naar de 4500 positieve testen, die we dan maar meetellen als besmettingen krijgt 98% geen symtomen of blijft gewoon thuis uitzieken. Er worden dus per dag 65 mensen opgenomen, waarvan 16 op de IC terecht komen. Om dat te verlagen of omdat met een golf wordt gedreigd, ligt de economie, de winkels, kappers, scholen enz. nu al 2 maanden dicht, is er een avondklok en mag er niet meer dan 1 persoon op bezoek. Dit zijn feiten, geen veronderstellingen, geen model of schattingen. Dit is een massa psychose en hypnose. Tunnelvisie en hysterie. Uiteraard moeten andersdenkenden geneutraliseerd worden, stel je voor dat iedereen zijn eigen hersens weer gaat gebruiken. Dat er kritiek komt op het falende beleid. Op het slechte testen in het verleden, de afwezigheid van vervolgonderzoek, de late start vaccinatie en het langzame vaccinatie schema. Alle bezuinigingen in de zorg de afgelopen 10 jaar, het krimpen van het aantal IC bedden, het ontslaan van 70.000 zorgmedewerers, het niet adequaat beschermen van de kwetsbaarsten. De niet werkende app, door aanpassing van de maatregelen en zo kan ik nog wel doorgaan. Neoliberalisme is stilstand, asociaal, corrupt en afbraak

Gerygrr
Gerygrr22 feb. 2021 - 15:43

Gimli, Eens met je laatste zin. Uit je reactie: Omgerekend naar de 4500 positieve testen, die we dan maar meetellen als besmettingen krijgt 98% geen symtomen of blijft gewoon thuis uitzieken. Dat laatste is door het RIVM en van Dissel vanaf het begin gezegd. Ik herinner mij mijn toestand vorig jaar, onopgemerkt en niet onderzocht door huisarts toen ik die nodig had. Ik keek en hoorde “milde symptomen, thuis uitzieken” en dacht dat er iets heel erg fout zat. Nooit was ik zo wanhopig ziek, alle vitale organen aangedaan.... Dit virus kan alle kanten op gaan en niet alleen bij mensen met onderliggend lijden. Is het virus sowieso weg, nadat je het hebt doorlopen? Of blijft het toch sluimerend aanwezig om de kop weer op te steken bij een verminderde weerstand. Besmetting is voor mij slecht nieuws, symptomen of niet. De lijst symptomen wordt trouwens gelukkig steeds bijgesteld en aangepast. Virussen moeten jarenlang bestudeerd worden voor men ze snapt. De cijfers nu zijn geen garantie voor de toekomst.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 feb. 2021 - 0:48

Grijsje63 Ik weet het, sterkte!

Buitenstaander
Buitenstaander22 feb. 2021 - 7:34

We mogen dan blijkbaar te veel bezuinigd hebben op een deel van de Zorg, maar waar dat zeker niet het geval is, is op het gebied van -logen; -aters.... Het ongeveer 'aanpraten' van depressies; 'moeilijke; zware tijd'; onherstelbare schade en een enorm percentage (80%!) opkomende burnouts bij jongeren, wordt bijna zielig. Misschien kan de psychiater dan ook nog even verklaren waarom zoveel Nederlanders waaronder veel jongeren na 5 jaar!! Tweede Wereldoorlog met veel angstigere beperkingen, een land weer opbouwden en met avondstudie de verloren tijd inhaalden, en een enorme veerkracht toonden?

1 Reactie
Dick Roelofsen
Dick Roelofsen22 feb. 2021 - 10:50

"Misschien kan de psychiater dan ook nog even verklaren waarom zoveel Nederlanders waaronder veel jongeren na 5 jaar!! Tweede Wereldoorlog met veel angstigere beperkingen, een land weer opbouwden en met avondstudie de verloren tijd inhaalden, en een enorme veerkracht toonden?" Tja, ik denk omdat er toen nog gewoon relaties gestart konden worden, je elkaar kon troosten, geen 1,5 meter afstad hoefde te houden, kortom, je hoefde je nature als sociaal groepsdier niet te onderdrukken.

Paul Spijkers
Paul Spijkers22 feb. 2021 - 0:47

Gevoelens en verstand zijn niet zo apart. Als de regereing een onverstandig beleid voert, is het niet vreemd dat men zich gefrustreerd gaat voelen. In landen waar regeringen WEL het virus verbannen hebben, en de mensen dus wel naar school en het cafe kunnen gaan en hun zaak open hebben, heb je dat dus lang niet zo erg. Daar heb je een gevoel dat iedereen wel samen optrekt voor een oplossing. Want die oplossing is er al. De Nederlandse regering koos er voor het virus te behouden. Huilen is ook een vorm van rhetoriek. Als Rutte behalve glimlachen en fronsen en redelijk tonen ook nog huilt, word je mischien nog een paar dagen gefopt, en dan is het klaar.

1 Reactie
gimli55
gimli5522 feb. 2021 - 8:51

Perspectief en alternatief, geen van beiden wordt geboden door dit kabinet. De belofte van het eerste wat we doen is de avondklok afschaffen, wordt een paar dagen al weer gebroken. Aanhangers vinden dat acceptabel, terwijl de grondrechten geschonden zijn, zonder een inhoudelijke discussie of dat wel kan. Het bekende halfuurtje bij of af is exemplarisch voor het neoliberale beleid. Waarbij de principes te grabbel worden gegooid voor politiek gewin. Doe eens een stap terug en bedenk of je ooit zonder inhoudelijk debat ooit de grondrechten van de burger zou inleveren. Daarnaast is het stuitend dat nu juist de "extreem" rechtse partijen en nog wat integere partijen die grondrechten beschermen. De aanhangers roepen nu dat de grondrechten helemaal niet afgebroken zijn, want het is democratisch gebeurt. Daarmee geven ze juist aan dat de grondrechten wel degelijk zijn afgebroken, het is echter op democratische wijze gedaan. Wanneer hebben we dat eerder gezien, of mag er geen Godwin geplaatst worden. Naast dat de effectiviteit niet aangetoond is, waardoor er geen rechtvaardiging is, is de rechtspraak en het parlement ook misbruikt voor politiek gewin. Dat een meerderheid akkoord is gegaan, betekent alleen dat een meerderheid akkoord is gegaan. De laatste 10 jaar zijn er vele slechte wetten met hele slechte gevolgen aangenomen in het parlement. Iedere week komt weer een nieuw schandaal bovendrijven, veroorzaakt door slechte wetgeving en onbehoorlijk bestuur. Rutte liegt voortdurend, doet beloftes die hij niet nakomt en de meerderheid vind hem nog steeds de beste premier. Volgens mij zitten vele mensen in een massa psychose en hypnose.

Cave Canem
Cave Canem21 feb. 2021 - 19:03

De man heeft het helemaal gehad met al die maatregelen, net als wij allemaal. Hij wil dat we rekening houden met zijn en onze gevoelens en enkel om die reden terugkeren naar het oude leven. Dat het vervolgens gierend uit de klauwen loopt schijnt aan hem voorbij te gaan. Of het interesseert hem gewoon niet. Het is de typische reactie van een verwend schoolkind, dat ongevoelig is voor feiten.

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 feb. 2021 - 18:45

'een relatief kleine verhoging' Het is maar wat je 'klein' noemt. GZZ crisisopvang heeft het er erg druk mee. Niet iets om lichtzinnig over te doen. https://www.trouw.nl/wetenschap/pubers-zijn-heel-flexibel-maar-nu-is-de-rek-er-wel-uit~b3102cff/ https://www.ggznieuws.nl/steeds-meer-jongeren-komen-in-de-knel-sinds-corona/

Juppé🎗
Juppé🎗21 feb. 2021 - 18:06

Dank voor deze info.

JanB2
JanB221 feb. 2021 - 17:55

Al dat gezanik over gevoel begint me de keel uit te hangen. En flink ook. We zijn nu een jaar aan het aankloten (iets anders kun je het niet noemen). Ik ben daarbij nog NIEMAND tegengekomen die vrolijk wordt van deze toestand. Wat mij echter nu somber begint te stemmen is het schrikbeeld dat men het nu echt aan het verkloten is, als respons op gezeur zoals in het begeleidend artikel. Voorheen zag ik altijd licht aan het einde van de tunnel. We komen hier doorheen was mijn idee. Dat licht begint nu te doven. We komen hier NIET doorheen als roeptoeters als Bakker indirect mede het beleid gaan bepalen. Dit wordt een derde golf op deze manier. Met alle extra risico’s van mutatie’s die vaccins minder effectief of volledig ineffectief maken vandien. En dan zijn we terug bij af. En DIE angst is niet irreëel.

9 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗21 feb. 2021 - 18:05

« Al dat gezanik over gevoel begint me de keel uit te hangen. « ....Juist

Mark Huysman
Mark Huysman21 feb. 2021 - 18:17

Amen.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194721 feb. 2021 - 18:32

"Al dat gezanik over gevoel begint me de keel uit te hangen." Ik sluit me daar bij aan.

vdbemt
vdbemt21 feb. 2021 - 19:25

Sterker nog. Het is 'het gevoel' waardoor Rutte c.s iedere keer weer te laat en te slap in hebben gegrepen. Het gevoel dat de economie toch wel moest blijven draaien. Het ging en gaat niet eens om het voorkomen van de veelheid aan doden. Het gaat erom dat de, door Rutte tot minimum-omvang bezuinigde zorg, de situatie aankan. Het niet alert en adequaat streng ingrijpen, zoals de voorbeeldlanden met resultaat hebben laten zien, heeft ons gebracht in deze situatie waarin we van alles niets hebben. En steeds meer mensen, verstandsverbijsterd, radeloos om 'open gooien' schreeuwen, daarmee de deur opengooiend voor alle varianten. Van dit crisismanagement word je ook radeloos. Dat is niet de beste gesteldheid om oplossingen te spuien. Adem blijven halen en vooral blijven nadenken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 feb. 2021 - 20:27

De oversterfte was in 2020 in Zweden lager dan in Nederland. Ze praten ook minder over hun gevoelens.

Archie Bunker
Archie Bunker21 feb. 2021 - 21:02

Inderdaad, en jaar lang aankloten. Fout beleid en foute cijfers. Een jaar lang kansen laten liggen om IC uit te breiden. Een jaar lang kansen laten liggen voor profylactische behandeling. Een jaar lang kans laten liggen om ventilatie aan te pakken. Het is nu wel mooi geweest. Hoogste tijd voor iets anders.

Paul Spijkers
Paul Spijkers22 feb. 2021 - 0:53

Het virus is niet verbannen. Dan kan je een volgende golf niet stoppen. Bakker is niet anders dan wat voorheen al tig keren gebeurt is. Dat de regering er bij blijft dat het virus niet verbannen mag worden vraagt telkens weer om draagvlak vernietiging. Ik ben het niet met Bakker eens, maar vind het niet een verrassing. Van onmenselijk beleid worden mensen niet goord.

Paul Spijkers
Paul Spijkers22 feb. 2021 - 4:11

Het nieuws vandaag: scholen deels open, kappers mogen aan de slag Als het virus er nog gewoon is, het niet verbannen is zoals bij andere landen, wat denk je dan dat er gebeurt? Wel meer besmettingen of niet meer besmettingen?

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 feb. 2021 - 0:55

Eens! Maar ik heb het helaas al opgegeven, ik denk niet dat er iets gaat veranderen. Ik vraag me overigens af waar ineens al dat 'gevoel' in de samenleving vandaan komt. Neem nu Baarsma, ik heb haar nog nooit op enig gevoel kunnen betrappen! En ze is niet de enige! Ik denk dat we dichter bij zelfmedelijden zitten.

HappyBuddha
HappyBuddha21 feb. 2021 - 17:31

Je zal er maar zitten daar in Den Haag, rekening houden met 17,4 miljoen gevoelens. Lastig

5 Reacties
Ryan2
Ryan221 feb. 2021 - 22:51

Weinig Buddha aan zo'n reactie.

vdbemt
vdbemt22 feb. 2021 - 10:24

Niemand hier zegt dat dat makkelijk is. Zeker nu niet. Maar je mag wel wat verwachten van de leider van je land. Helemaal als die leider, na 10 jaar ook andere ellende teweeggebracht te hebben (Groningen, toeslagenaffaire, woningmarkt, de zorg, etc, etc. ), ZELF heel graag doorgaat. Hij vindt het dus, ondanks dat het een enorme zware positie is, erg leuk. Daar hoef je toch geen medelijden mee te hebben. Heb medelijden met de kwetsbaren in de samenleving. Die hebben al 10 jaar niets aan deze, zo aardige, man. En gaan dat ook nooit krijgen.

HappyBuddha
HappyBuddha22 feb. 2021 - 11:18

@Ryan 21 februari 2021 at 23:51 Weinig Buddha aan zo’n reactie. Natuurlijk is dat erg Buddha's. Ik ben op eigen kracht compleet en volledig ontwaakt. Nu de rest van de wereld nog.

LaBou
LaBou 22 feb. 2021 - 11:25

Dat doet Rutte dan ook niet, dat "rekening houden met 17,4 miljoen gevoelens". Hij houdt hooguit rekening met de gevoelens van zijn echte achterban.

HappyBuddha
HappyBuddha22 feb. 2021 - 17:50

@LaBou 22 februari 2021 at 12:25 Dat doet Rutte dan ook niet, dat “rekening houden met 17,4 miljoen gevoelens”. Hij houdt hooguit rekening met de gevoelens van zijn echte achterban. Die achterban wordt gezien de peilingen wel erg groot dan.

P Haan
P Haan21 feb. 2021 - 17:13

Vreemd verhaal voor iemand die zich als psychiater profileert. Geen beste, denk ik? Het is wat het is.

Bouwman2
Bouwman221 feb. 2021 - 16:33

Het is wel een hard oordeel dat door jou geveld wordt, Bram Bakker. . Wat is dan warm, menselijk beleid? Het is zaak wel prioriteiten te stellen. Wat is belangrijk, dat je zelf kunt "genieten"van het leven of dat je buren op hun buik op de IC terecht komen? Het christelijk denken richt zich ruim op je buren, en op een zekere mate van ascese voor jezelf. Houd je een beetje in. Maar omdat christendom met God te maken heeft en God is weggesneld - overiges niet helemaal verbazingwekkend, is e sindsdien spoorloos met medenemen van medenemen van het ouderwetse familiekapitaal. verwenen. Me dunkt dat de burgerij aan een lichte herkerstening - een réveil- toe is, . We moeten eens af van de altijd maar maakbare smenleving, van die merkwaarge vise, want die pradijselijke maatschappij komt er nooit. En ook van het idee van steeds maar hoger en steeds beter. De wereld is een tranendal, maar wat dan dienstig kan zijn is een doos tissues of een grote verpakking met allerlei pleisters. .Veel mooier kan het niet gemaakt.j En als ik dan toch nog bezig ben met iets van visie, schaf dan de titel van filosoof des vaderlands en econoom des vaderlands, of presentator des vaderlands meteen maar af. Dat is pretentieus. Je hebt ook geen viswijf of praatjesmaken r des vaderlands. Hoewel, presentator des vaderlands, die Pieter Jan Hagens, die heeft volgens mij niet voor niets een sabatical genomen. ,

2 Reacties
HappyBuddha
HappyBuddha22 feb. 2021 - 11:20

????

OlavM
OlavM23 feb. 2021 - 0:44

@ Bouwman: [Je hebt ook geen viswijf of praatjesmaken r des vaderlands.] Hiervoor zijn vast wel goede kandidaten te vinden. Wat dacht je van Thierry Baudet?

Markzelluf
Markzelluf21 feb. 2021 - 15:23

Een van de kritiekpunten van Bakker luidt dat ‘het allemaal eerst wetenschappelijk bewezen moet worden’ dat we psychisch lijden anders doet de overheid niets. Laat nu net de kritiek van mensen die tegen de avondklok zijn, luiden dat de overheid juist niet kan bewijzen dat die werkt. De overheid zou juist teveel op gevoel opereren. Opvallend is dat Bakker in zijn stukjes zo kortzichtig overkomt. Alsof het lijden en zelfs overlijden van Corona patiënten geen effect heeft op de emoties van nabestaanden. Immers, het openstellen van de samenleving leidt weliswaar tot meer leefplezier op korte termijn voor sommigen, maar ook tot meer besmettingen, zieken en doden. Dat heeft - ook voor hun omgeving - een hoge prijs. Ik zie nergens dat Bakker zich dat realiseert, laat dat hij voorrekent hoe de som uitpakt

The Apple
The Apple21 feb. 2021 - 15:18

Gelukkig, eindelijk eens een deskundige die "de onderbuik" serieus neemt. "Naar een premier die, tot tranen toe geroerd, deelt wat deze pandemie met hem doet wil ik nog wel luisteren misschien," Vooral als hij net zo geloofwaardig overkomt als Rutte. Elke keer als die man op TV komt moet ik denken aan de zware last die hij op zijn schouders torst als hij de KLM weer een paar miljard extra toeschuift. Waar die man allemaal doorheen moet bijten voor onze eigen bestwil. Het is geen ambt wat hij draagt, maar een zwaar kruis.

3 Reacties
The Apple
The Apple21 feb. 2021 - 15:23

Het gevolg van deze corona-crisis is wel dat de ene na de andere beroepsgroep haar geloofwaardigheid verliest. Soms is het net of je naar een film van Hugh Grant zit te kijken.

Buitenstaander
Buitenstaander22 feb. 2021 - 7:25

@Apple Wel fijn dat u blijkbaar, als het uitkomt, de onderbuik ineens serieus neemt?

LaBou
LaBou 22 feb. 2021 - 16:15

Ik denk niet dat Apple norm ooit serieus gaat nemen, dus norm kan rustig doorslapen.

Sonic2
Sonic221 feb. 2021 - 14:58

Ik denk dat de Jonge en Rutte( en al helemaal de virologen) geen idee hebben wat het betekent als ze zeggen dat er weinig tot geen ruimte is voor versoepelingen. Of dat we pas in 2022 alles pas normaal wordt. Dat soort opmerkingen zijn zo enorm draagvlak slopend. Osterhaus en al die virologen ook trouwens. Het zijn elke keer mokerslagen. Je kunt met lockdown verschillende kanten op. Een tijdje geleden had ik het over een lockdown die heel streng begint. Eerste paar dagen met stay at home order, maar waar als na 5 tot 7 dagen de basisscholen kappers open gaan. En daarna weer meer versoepelingen. Je begint de maand Februari( om maar voorbeeld te noemen) met een dichte samenleving en je eindigt het 4 of 6 weken later met een volledig open samenleving. Of je begint eerst met alles dicht gooien en je schroeft om de 2 weken de samenleving met alle sectoren weer beetje open. Eerst een dicht restaurant en dan een restaurant waar je een handvol mensen in mag. En tot dat het steeds meer open gaat. Of je houdt alleen de sportscholen open en de musea. Of dat je restaurants open houdt. Zodat je nog IETS kan. En niet elke keer de natuur in moet of naar het strand omdat de rest dicht is. Maar nooit perspectiefloos mensen 2 a 3 maanden in een lockdown laten zitten. En dan weer roepen dat je niet positief bent en weer alles 3 weken verlengen.

6 Reacties
Winterdepressie
Winterdepressie21 feb. 2021 - 16:18

Het draagvlak erodeert ook steeds verder omdat het steeds aannemelijker is dat elke nieuw maatregel bovenop het oude vertrouwde pakket erg weinig effect lijkt te hebben. Een soort "law of diminishing returns" en het gevoel dat dit aan de hand is kunnen ze met de cijfers maar slecht weerleggen. Naast iedereen 20 dagen lang opsluiten, zijn er niet zoveel extra maatregelen die je kan treffen om het huidige aantal besmettingen momenteel tussen de 3000 of 5000 per dag tegen te gaan. Dat zijn gewoon statistisch pechvogels. Dat is ook niet puur een resultaat van mensen die zich niet aan de maatregelen houden, als alleen deze verantwoordelijk voor verspreiding waren, dan was R waarde ook veel lager. Het is gewoon het resultaat van het feit dat in de winter ook asymptomatische besmettelijke personen boodschappen moeten doen. Deze kunnen zich zo goed mogelijk aan de maatregel houden als ze willen, maar dat houdt het virus simpelweg niet 100% tegen. Wanneer straks blijkt dat de vroege lente ook een duidelijk impact heeft op de infectiegraad, dan zal het voor iedereen duidelijk zijn dat een hoofdfactor in verspreiding seizoensgebonden is en dat wel of niet de horlepiep dansen geen enkel meetbaar effect heeft bovenop afstand en hygiëne. Het enige dat draagkracht verdient is om voor de herfst in ieder geval alle risicogroepen te hebben gevaccineerd, anders zal het hetzelfde liedje zijn als in 2020.

LBNB
LBNB21 feb. 2021 - 16:40

@Sonic Ik vraag me toch echt sterk af wanneer het besef nou is doordringt tot mensen wat er wordt aangericht. Lockdowns werken niet, alleen in het prille begin. Corona zal ons gezondheidsysteem niet meer doen laten instorten, wat men ook steeds beweert. Zelfs niet als we nu alles opengooien. Dit bewijs wordt gewoon geleverd door staten in de USA als Florida, South Dakota en natuurlijk door Zweden. Zweden heeft minder oversterfte over 2020 dan 2/3 van de Europese landen. Dit is een feit en kan niet meer ontkent worden. In the lancet vandaag ook een enorm kritisch artikel op het corona beleid:https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(21)00036-0/fulltext Besef wat de jeugd wordt aangedaan en strijdt mee voor een eerlijker corona beleid.

Frans Kwakman
Frans Kwakman21 feb. 2021 - 17:26

Ik probeer mij niet al te druk te maken over het coronagebeuren. Maar omdat ik veel Belgische TV kijk weet ik dat de hele zaak best wat soepeler geregeld is daar. Misschien alleen maar mijn indruk. Maar 1 ding weet ik zeker, dagcijfers zijn misschien belangrijk maar het aantal besmettingen zijn niet maatgevens voor de mate waarin die corona ons leven zal benvloeden. Daar is het aantal overlijden veel belangrijker denk ik ik zou graag willen dat de bangmakerij verdwijnt. In mijn reguo wordt de stand bij gehouden van besmettingen, in de krant. Ze zijn bijna bij een totaal van 5000. Er gaat nooit iets af. Het enige wat zo'n groot getal doet is angst zaaien. Twee jaar terug, toen een griepepidemie heerste was het aantal doden in 1 week hoger dan nu. Geen enkele paniek. Dus ik verwacht dat eea spoedig normale proporties aanneemt. Alleen bevreemd mij dat je blijkbaar geen afspraak voor vaccinatie kunt maken verder dan 1-2 weken. Bij mij ligt het vaccinatiecentrum op loopafstand, maar onmogelijk nu een afspraak te maken. Onbegrijpelijk voor mij. Heeft dat RIVM zo'n korte horizon?

Buitenstaander
Buitenstaander22 feb. 2021 - 7:23

ik ben natuurlijk geen epidemiedeskundige zoals Sonic, maar heb t idee dat veel mensen denken dat een lockdown gewoon even een dingetje is en dat je daarna, ongeacht de status vh land of de cijfers, gewoon weer kan afbouwen, want anders worden de mensen ontevreden.... Misschien hebben we wel veel te veel virologen in NL, maar zeker te veel agogen, logen en aters. Dat oneindige gewauwel over onherstelbare schade, 80% vd jongeren die tegen een burn out aan zou zitten. Ja ik begin nu ineens te begrijpen waarom er volgens al die;'geleerden' er zoveel kinderen in de jeugdzorg zitten waarbij een onnoemelijk aantal instaties zich ook daar nog eens tegenaan menen te moeten bemoeien. Je moet wat als je afgestudeerd bent in weer zo'n mens-vak. Als we al die redenaties volgen dan had 5 jaar Tweede Wereld oorlog bij iedereen die het heeft overleefd een totaal maar dan ook totaal onherstelbae schade aangericht. Ik heb daar niet zoveel van gemerkt bij mijn ouders. Ze pakten gewoon de draad weer op, en haalden met avondstudie de achterstand in. Makkelijk? Nee, maar ze zeurden niet.

vdbemt
vdbemt22 feb. 2021 - 10:26

Vervelend, dat dat virus niet meewerkt.

HappyBuddha
HappyBuddha22 feb. 2021 - 11:22

@Norm 22 februari 2021 at 08:23 Misschien hebben we wel veel te veel virologen in NL 17.4 miljoen.

Contramine
Contramine21 feb. 2021 - 14:34

Het mag hard klinken, maar volgens mij houden ze bij het beleid echt wel rekening met hoe al die groepen zich voelen. Er loopt alleen een heel klein probleempje in 't land rond waardoor dat gevoel in dit geval niet doorslaggevend kan zijn. Ik zat vroeger wel eens met lucifers te spelen; dat gaf best wel een lekker gevoel, maar mijn vader wilde daar toch geen rekening mee houden.

1 Reactie
sjaak5
sjaak521 feb. 2021 - 19:14

Heeft je vader toen ook bij alle buren/familie/de plaatselijke winkeliers, de lucifers weggehaald?

Gerygrr
Gerygrr21 feb. 2021 - 14:12

“We zijn helemaal murw geraakt doordat we al een jaar onze zintuigen niet mogen gebruiken.” In coronaverband een prikkelende uitspraak. Voor degenen met de pech covid, al dan niet de korte of de lange variant, te hebben doorstaan, of nog met de zintuiglijke gevolgen kampen een wrange constatering. Ik begrijp de verzuchting, maar zou graag dezelfde empathie zien voor de psychologische gevolgen voor wie covid heeft of had. Neurologische schade plus de ontkenning bij artsen van de ernst van de langdurige gevolgen.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin23 feb. 2021 - 1:04

Misschien is een therapie waarbij hij zijn denken moet veranderen waardoor het gevoel veranderd, wel aanbevolen. De zogeheten cognitieve therapie. Ik vraag me werkelijk af wat hij zo dadelijk zijn patiënten nog geloofwaardig gaat aanbevelen.

Mark Huysman
Mark Huysman21 feb. 2021 - 14:08

Bedoelt gevoelsmens Bakker nu dat deskundigen met tranen in hun ogen en gebarsten stem hun analyses moeten geven? Of vindt hij dat we de gezondheidszorg in elkaar moeten laten storten en de beperkingen zo snel mogelijk moeten opheffen? Scholen open, winkels open en weer lekker emotioneel met elkaar brullen bij Gerard Joling?

7 Reacties
gimli55
gimli5521 feb. 2021 - 14:42

Welke zorg stort in elkaar? Kijk naar de cijfers, die lopen alleen door mekaar. Kijk naar andere media dan de regering en het RIVM. 98% van de besmettingen leidt niet naar symptomen en van die 2% wordt maar een klein deel opgenomen, of op de IC of overlijd. Er werd gesuggereerd dat de Britse variant wel 70% besmettelijker was, daarna 30% en toen opeens 1,5 x zo besmettelijk. Lansingerland liet iets anders zien en uit de VK kwam een beswettelijkheid van 6%. De stijging aldaar kwam door de Kerst, waarbij meer mensen mekaar in familie verband zagen. Zoals hr. Bakker al zegt : Er is meer dan Covid in dit Nederland, je kunt niet 365 dagen later (1 jaar) alles wegcijferen en zeker niet gezien alle fouten en blunders dit kabinet en het RIVM laat zien. Ik hoef ze toch niet allemaal opnieuw op te noemen. Er is meer dan Covid, je kunt een maatschappij niet 1 jaar gijzelen en de economie, psychologie, jeugd en het totale leven opsluiten. Er wordt door dit kabinet geen perspectief geboden en Rutte heeft net iets te vaak gelogen. Het weer wordt beter en afgelopen week heeft laten zien wat Rutte eigenlijk is. Een grenzenloze machtwellusteling, die zelfs de Trias Politica opoffert om zijn gelijk te krijgen. Terwijl een rechter inhoudelijk heeft aangetoond dat de argumenten niets bewijzen. Stop met die angsthazerij en ga weer eens leven, ga je eigen hersens gebruiken en praat niet de grootste leugenaar na. Hij heet niet voor niets : Pinokkio. Wordt wakker.

ton14024
ton1402421 feb. 2021 - 15:06

.. en als het effe kan een uitvaart. Lekker janke man, gewoon omdat je niet anders kan.

Mark Huysman
Mark Huysman21 feb. 2021 - 18:36

@gimli55 Er zijn al minimaal 15.000 mensen overleden aan Covid en vermoedelijk heel wat meer. En dat in een situatie waarin enorm veel beperkingen bestaan en de meeste mensen contacten proberen te vermijden. Wil je dat ontkennen? Of vind je dat niet zo’n probleem? Bedenk daarbij dat er ook heel veel uitgestelde zorg is die op de iets langere termijn voor extra verlies van levensjaren zorgt. Op dit moment loopt het aantal besmettingen weer op en lijkt een derde golf onafwendbaar. Wil je die golf een extra zetje geven door de boel open te gooien? Dat betekent -naast vele extra doden- meer kans op mutaties die vaccins minder effectief maken, zoals JanB hier ergens uitlegt. En vaccinaties zijn onze beste kans om hieruit te komen. Maar ja, we kunnen het ook verknallen. Ja, er is meer dan Covid en niemand vindt de lockdown leuk. En in mijn ogen had het anders kunnen lopen als het kabinet een daadkrachtig beleid gevoerd zoals veel landen van Azië en NZ en Australië gedaan hebben. Maar dat heeft Rutte niet gedaan, juist omdat hij de economie (lees: bedrijfswinsten) zo belangrijk vindt. Daarom zitten we nu in deze shitsituatie. Maar nu gaan versoepelen is het allerdomste wat je kunt gaan doen.

gimli55
gimli5521 feb. 2021 - 23:37

@Mark Er sterven jaarlijks 150.000 mensen aan van alles en nog wat, wil je die ook allemaal gaan redden? We hebben in Nederland ern van de strengste lockdown en die beslissing wordt genomen op cijfers uit een model, via een cirkel redenering kloppend gemaakt. Ga eens in op enige manier op mijn inhoudelijke argumenten, jij en velen zijn een repeteerwekker die constant paniek roept en dat al 1 jaar lang. Dat is waanzin en dat kost binnenkort 20% van de winkels in de centra. De bijkomende schade is vele malen groter dan de schade nu. Er is maar 1 onderwerp en dat is het al een jaar lang, en dat is slopend. En maar denken dat het vaccineren de oplossing brengt. Dat gebeurt nu toch ook niet in de verplerghuizen waar de oudjes gevaccineerd zijn. Daar gelden alle restricties nog steeds.

Mark Huysman
Mark Huysman22 feb. 2021 - 7:52

[Er sterven jaarlijks 150.000 mensen aan van alles en nog wat, wil je die ook allemaal gaan redden?] Het verschil is dat de directe en indirecte Covid-doden te redden zijn. Dat zie je in landen waar ze a) krachtige en tijdige lockdowns hebben gedaan en b) een goed test-, traceer en isoleerbeleid hebben. In die landen is het leven daardoor nu ook vrijer dan hier. Daarnaast: 15.000 is maar liefst 10% van 150.000. En vergeet niet dat als we niks gedaan zouden hebben dat het aantal doden dan een veelvoud zou zijn. [We hebben in Nederland ern van de strengste lockdown] We zijn gedwongen tot die lockdown omdat Rutte -net als de meeste Europese leiders- eerst zo lang de kat uit de boom heeft gekeken. Als er in september/oktober een korte strakke lockdown ingezet was -toen de cijfers opliepen- dan was het mogelijk geweest het virus in te dammen. [Ga eens in op enige manier op mijn inhoudelijke argumenten, jij en velen zijn een repeteerwekker die constant paniek roept en dat al 1 jaar lang.] Jouw argument is dat maar een klein deel van de besmette mensen op de IC’s terecht komt en/of doodgaat. Ja: maar omdat zoveel mensen besmet worden gaat al met al een hele grote groep kwetsbaren er aan onderdoor. En nogmaals: zonder maatregelen zou die groep nog veel en veel groter zijn. Een ander argument van jou is dat het onduidelijk is hoeveel meer besmettelijker de Britse variant is. Dat vind ik zelf irrelevant. Het aantal besmettingen loopt nu weer op dus het is krankzinnig om -zoals de regering wil- dingen weer open te gooien. Nog een argument van jou is dat er meer is dan Covid en dat de gevolgen voor ‘de economie, psychologie, jeugd en het totale leven’ groot zijn. Ja, natuurlijk zijn die gevolgen groot. En iedereen lijdt daaronder. Dat geldt voor alle landen, behalve de landen die vanaf het begin een strak beleid gevoerd hebben. Maar er is geen alternatief. Als je het virus de ruimte geeft dan vallen er nog meer doden en dan zakt de zorg door de hoeven. Bovendien, zoals al zo veel mensen stellen: wat denk je van al die mensen die familie verliezen door Covid of die staan te wachten op een belangrijke operatie die steeds uitgesteld wordt? Denk je dat die geen psychische problemen hebben? Er is nu n.b. eindelijk wat uitzicht op verbetering door vaccinaties. Kijk naar de wereldcijfers, die nemen af. Kijk naar wat landen ons vertellen die al veel verder zijn met de vaccinaties: bijna alle doden die nu nog vallen zijn mensen die nog niet gevaccineerd zijn. En dan zouden wij -met het zicht op de finish- alsnog in een derde golf belanden omdat types als Bakker en neoliberalen als Baarsma en Teulings met allerlei non-argumenten de druk proberen op te voeren om de boel open te gooien.

gimli55
gimli5522 feb. 2021 - 9:15

@Mark Tegen welke prijs, Mark. Tegen welke prijs. 2% van alle besmettingen worden ziek. 98% heeft niet eens symptomen. Van die 2% wordt maar een heel klein gedeelte opgenomen, of komt met complicaties op de IC. Een nog veel kleiner gedeelte overlijdt. Is het niet vreemd dat die cijfers amper beschikbaar of zichtbaar zijn. In absolute getallen zijn dat er een heleboel, dat ben ik zeker met je eens. Er gaan echter gewoon ook 150.000 mensen per jaar dood. Een voorzichtige schatting van het MKB geeft aan dat na 3 maart 20% van de winkels, van alle winkels, failliet gaan. Dat staat toch niet in verhouding met Covid. Al die winkeleigenaren blijven met grote schulden zitten, komen mogelijk op straat te staan. Dat is al gebeurt, dus dat gaat zeker gebeuren. Tegen welke prijs, Mark. En dan heb ik het alleen over de winkels, als die medewerkers en bedrijven die de winkels bevoorraden en de mensen die daar werken. Bedenk dat opeens 20% van de economie instort, dat is niet een veronderstelling, maar dat gaat gebeuren. Het is wachten op de klap. Hoe wordt alles dan opgelost, op neoliberale manier. Iedereen kan zien wat dat voor gevolgen zal hebben. Nog meer van hetzelfde als de laatste 10 jaar. Die crisis wordt op dezelfde wijze aangepakt als de vorige en de huidige. Slecht, slechter, slechtst, dat is wat nu gebeurt. Kijk naar afgelopen jaar en de puinhoop die Rutte 3 heeft gemaakt. Slecht testen, slecht vervolgonderzoek, slechte app en slechte vaccinatie strategie. Een opeenstapeling van blunders en fout beleid, korte termijn oplossingen en machtsmisbruik om andersdenkenden via de rechter onschadelijk te maken. Nu hebben we 2 wetten over het zelfde onderwerp. Blijft mijn vraag staan, tegen welke prijs Mark.

Mark Huysman
Mark Huysman22 feb. 2021 - 11:24

Hoe slapper het beleid hoe groter de prijs. Kijk naar hoe de landen er voorstaan waar ze strakke, tijdige lockdowns hebben afgekondigd en middels effectief brononderzoek, quarantainebeleid en massaal testen het virus ingedamd hebben. Daarnaast: ja, maatregelen hebben grote economische gevolgen. Maar wij zijn een superrijk land. De rijkste 1% bezit een derde van al het vermogen. Wat mij betreft wordt dat geld -evenals de superwinsten van postorderbedrijven en supermarkten- deels aangewend om de verliezers van deze pandemie te compenseren.

Dehnus
Dehnus21 feb. 2021 - 13:30

Als je nu geld had om twee testen (van je eigen risico) te betalen, dan mocht je lekker naar voetbal en met bier gaan staan gooien en met elkaar hossen! De beelden zijn zeer tragisch, laat wel weer zien dat er twee maten zijn. 18 jarige die naar negen uur buiten is, vs hossende voetbalrellers (die ook avondklok mensen in elkaar trimmen) krijgen weer eens hulp van Zeist.

Miss Piggy
Miss Piggy21 feb. 2021 - 13:20

Ik heb het al eerder hier gezegd, maar ik begin steeds meer vragen te stellen bij de harde lockdown. En dan met name de kosten baten analyse. Ik hou me zelf netjes aan de regels. Maar dan zie ik afgelopen vrijdag dat mijn favoriete koffietentje moet sluiten. Ze mochten open blijven, maar zijn afhankelijk voor hun klandizie van winkelend publiek. Wat er nu nauwelijks is. Ook met de aanvullende vergoeding van de overheid houden ze het niet meer vol. En zie hetzelfde dit weekend op het nieuws: een kledingzaak die het water nu boven de lippen hangt. Een freelance schoonheidsspecialiste die een maandelijkse vergoeding van 750 euro krijgt, terwijl haar huur alleen al 1000 euro is. En goedkoper wonen zit er met de huidige woningnood ook niet in. We staan vlak voor een faillisementsgolf in de horeca en het MKB als dit zo nog maanden doorgaat en er niets mogelijk is. En dat zal op langere termijn ook z'n weerslag hebben op de rest van de samenleving. Je zag bij deze ondernemers zowel berusting als ook ontzettend verdriet in de ogen. En dan hier idd Brams betoog voor meer empathie. Zowel jongeren als ouderen die nauwelijks nog in levende lijve contact met anderen hebben, zich opgesloten voelen. Ik merk zelf ook om me heen. Collega's, vrienden en familieleden bij wie de pijp leeg is. Telkens als er wordt geroepen om iets meer ruimte, of om iig gecontroleerd te testen of er alternatieve mogelijkheden zijn wordt er ijzereheinig gewezen op 'het virus'. Ook hier. Of de oorlog wordt er maar weer eens bij gehaald om aan te geven dat de jongeren niet zo moeten piepen. Gelukkig zijn er nu wel wat initiatieven om te kijken wat kan, in het theater en dit weekend in het voetbal waar bij De Graafschap - Nec beperkt publiek mag zijn.

3 Reacties
gimli55
gimli5521 feb. 2021 - 14:49

@Miss Piggy, De kappers zijn dicht, terwijl als er ergens met afspraken gewerkt wordt is het in de kapperswereld of in de nagelstudio's. Het zijn contactberoepen, maar waarom mag de kapper wel naar de fysiotherapeut en de fysiotherapeut niet naar de kapper. Kun je zeggen, de fysiotherapeut is noodzakelijk. Nou als ik de verschillende politici met hun uitgroei zie, is het noodzakelijk omdat ik anders weet hoe grijs ze in werkelijkheid zijn en wat er een bos stro op hun hoofd zit.

Mark Huysman
Mark Huysman21 feb. 2021 - 15:03

@Piggy Je stipt een heleboel problemen aan die ook op een andere manier opgelost kunnen worden. Als kleine ondernemers het niet vol houden dan moet daar gewoon meer geld naar toe. Als wonen te duur is dan moeten mensen de mogelijkheid krijgen van huuruitstel/afstel. Verslapping van de regels is het allerstomste wat je nu kunt doen. Dan gaan de cijfers weer omhoog, dan wordt druk op gezondheidszorg opnieuw onhoudbaar, dan gaan er meer mensen dood, dan moeten we een nog diepere lockdown in, etc. Natuurlijk was dit allemaal niet nodig geweest als Rutte vanaf het begin een daadkrachtig beleid gevoerd had maar dat wilde ie niet. Liever toekijken en wachten tot het te laat is en nu zitten we er mee. Toch is het niet helemaal hopeloos want de coronacijfers dalen de afgelopen weken wereldwijd onder invloed van de lockdowns en vaccinaties. Als ook hier de lockdown een beetje volgehouden wordt en de vaccinaties krijgen wat meer snelheid dan gaan we mogelijk een betere tweede helft van 2021 tegemoet. Gezien de incapabele politieke leiding ben ik er echter niet gerust op.

Miss Piggy
Miss Piggy21 feb. 2021 - 19:22

@ Mark Huisman. De insteek van de overheid ten opzichte van de ondernemers is op zich goed met de toegezegde steun. Maar toch verzand veel in hetzelfde soort regelgepriegel wat we bij de Toeslagen Affaire (en nu weer de ZZP-ers steun) zagen. Zo wordt er op de steun beknibbeld als freelancers Kinder-alimentatie ontvangen. Je verzint het ook niet. Maar iig mogen we wel binnenkort weer naar de kapper! :-)

ton14024
ton1402421 feb. 2021 - 13:19

Een beetje bevreemd dit me wel. Ik roep al jaren om meer samenleving en minder individu. Nu is er een noodzaak voor meer individueel gedrag, wil iedereen ineens meer samenleving. Watjes, draaikonten en complotwaanzin.

Visionair NL
Visionair NL21 feb. 2021 - 13:17

Niet alleen geen gevoel, ook geen kennis van zaken en huilend incompetent bestuur. Verantwoordelijkheid wordt afgeschoven op "experts" die bok na bok schieten. Maar gelukkig zijn er de Viruswaarheid gekkies die Rutte uit de wind houden, zodat elke -terechte- kritiek op het rampzalige covid19-beleid wordt gedelegitimeerd. Zet Agnes Kant (SP) neer als minister van Volksgezondheid en laat die winnaar van de Wolfert van Borseleprijs schoenen gaan poetsen in Marrakech.

Winterdepressie
Winterdepressie21 feb. 2021 - 12:48

Het lijkt allemaal steeds meer op een oefening "Never waste a good crisis" zo vlak voor de verkiezingen. Wanneer we nu een uitgedachte uitrol van maatregelen hadden, dus niet in bundels met controle regios zodat er daadwerkelijk een beter beeld zou zijn van welke maatregelen werken, welke werken elkaar tegen en welke versterken elkaar, dan zouden we ook al lang een goed idee hebben waar en hoe we zouden kunnen versoepelen. Ik bij culturele instellingen van de zomer gezien hoe ze de boel corona-proof probeerden te maken. Ook veel "niet essentiële winkels (Ik walg van die definitie trouwens)" hebben hun stinkende best gedaan op de boel zo veilig mogelijk te maken. Het kan er bij mij niet meer in dat deze plekken, helemaal nu de lente opgestart is, veilig open kunnen in combinatie met andere maatregelen. We hebben alleen geen enkel idee welke combinatie omdat het beleid niet deugt. Een museum met bezoek op afpraak, een uitgezette route en een schoonmaak regime waar een operatiekamer een puntje aan kan zuigen, daarvan geloof ik niet dat het een significant aandeel zal hebben in de besmettingsgraad, helemaal niet vergeleken met supermarkten waar eigenlijk niets veranderd in is een jaar tijd. Daarbij zijn supermarkten nu zo ongeveer de enige plek waar mensen naast essentele levensbehoeften, ook hun wekelijkse gram normaliteit kunnen halen. Het zou voor de algemene geestelijke gezondheid zo veel helpen wanneer er af en toe een cultureel uitstapje gemaakt kan worden of even een niet "essentiële winkel" te bezoeken, maar dankzij een volledig incompetente regering is daar, door hun beleid, geen ruimte voor. Deze eerste 2 lente dagen zullen effectiever blijken tegen de pandemie dan de afgelopen maanden Rutte III.

5 Reacties
ton14024
ton1402421 feb. 2021 - 14:43

´´niet essentiële winkels Ik walg van die definitie trouwens´´ Raar, iemand als jij, die de longen uit het lijf schreeuwt, moet wel naar lucht snakken.

Winterdepressie
Winterdepressie21 feb. 2021 - 15:05

@Ton3.14159 Iemand als ik... Stumper.

GHS
GHS21 feb. 2021 - 15:13

Houdt moed, ik vermoed, dat enkele weken( dagen) voor de verkiezing er verlossende maatregelen komen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 feb. 2021 - 19:00

'Het zou voor de algemene geestelijke gezondheid zo veel helpen wanneer er af en toe een cultureel uitstapje gemaakt kan worden of.. ' Precies! Ik ben erg gehecht een paar keer per week zwemmen en dat was qua Corona voor de lock-down prima geregeld, beter dan in de gemiddelde supermarkt. Het is schadelijk dat dat soort instellingen als een kip zonder kop worden gesloten omdat men te lui (of te dom) is om gedetailleerd beleid te maken.

ton14024
ton1402421 feb. 2021 - 19:35

Weer zo´n krachtterm. Die lucht gebruik je beter voor je hersenen dan voor je stembanden.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen21 feb. 2021 - 12:34

"Ik kan geen zelfingenomen deskundige die cijfers bespreekt meer zien." Precies, we've had enough of experts: https://www.youtube.com/watch?v=sz1_LHtfuCI Maar ja, het blijft kennelijk lastig om offers te brengen als je zelf geen gevaar loopt. Of denkt te lopen.

sjaak5
sjaak521 feb. 2021 - 12:31

Het gaat gewoon om stemmen. Zolang de meerderheid van de bevolking er belang bij heeft (vanuit angst voor Corona) dat het huidige beleid wordt voortgezet zal de coalitie geen (grote) stap opzij zetten. Die meerderheid bestaat uit ouderen en/of mensen met een zwakke gezondheid en de mensen om hen heen. Die maken een logische keus. Leven of dood. De rest is bijzaak voor ze.

Phil2
Phil221 feb. 2021 - 12:07

Het is grootste gemene deler beleid, zonder enige differentiatie. Voorbeeld: fitnesscentrum waar ik van gebruik maak is 1000 m2. Met 30 aanwezigen per keer, heb je dus ieder ruim 30 m2. Die passeren elkaar dan ook veel ruimer dan in de supermarkt mogelijk is. Daarom, potverdikkie, gooi de sportscholen van voldoende formaat nou eens open. Het niks doen, is zeeeeeeeeeeeer slecht voor lichaam en geest.

7 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗21 feb. 2021 - 13:09

« Het niks doen, is zeeeeeeeeeeeer slecht voor lichaam en geest. ».....waarom moetU niets doen?....Er zijn alleen wat dingen die U niet op de voor U ideale tijd, plaats of manier kunt doen. De meeste oefeningen kunt U met een beetje creativiteit ook zonder die instrumenten met wat meubilair oid doen. Thuis, in de tuin of als U naar stil parkje fietst. Lopen mag ook voor 21 uur zover U wilt. Dan ziet U honderden vogeltjes en planten in plaats van 29 hijgende dikke lichamen om U heen. Er goed voor Uw lichaam en vooral voor de geest. Die geest wordt veel te veel belast met klagen en het verzinnen van drogredenen om toch precies die dingetjes te doen die nu eenmaal niet de bedoeling zijn als er een hoge besmettingsgraad is en de ziekenhuizen vol zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 feb. 2021 - 15:06

Fitnesscentra voldoen wat mij betreft aan geen enkele behoefte al is mijn huis niet geschikt voor sport. Recreatieterreinen waar ik voortdurend anderen tegenkom ook niet.

Gerygrr
Gerygrr21 feb. 2021 - 16:01

Er zijn keuzes gemaakt, klopt. Daar kun je van mening over verschillen. Ik moet zwemmen, dat is goed voor mijn gezondheid en gewrichtklachten. Vorig jaar

Juppé🎗
Juppé🎗21 feb. 2021 - 16:04

« Fitnesscentra voldoen wat mij betreft aan geen enkele behoefte al is mijn huis niet geschikt voor sport. »....voor mij hoeven ze ook niet, Danielle en ik kom binnen niet verder dan wat arm en beenoefeningen. Zou ook nog iets met gewichten kunnen, maar een kennis hier komt met wat simpele gewichten en veren heel ver. Het is voor mij dus te gemakkelijk om zonder sportschool te kunnen, maar volgens deze redeneringen zou mijn favoriete restaurant ook open kunnen, omdat het veel ruimte heeft. Ik mis het vreselijk, maar begrijp toch wel dat dat op dit moment geen prioriteit kan hebben.

Gerygrr
Gerygrr21 feb. 2021 - 16:10

Mijn reactie werd per ongeluk onaf verzonden. Ik werd dus vorig jaar waarschijnlijk in het zwembad besmet. Sindsdien, niet meer kunnen zwemmen. Voor mijn lichamelijke gewrichtsklachten gaat ook mijn fysio fitness bij een revalidatiecentrum niet door. Ik kies op grond van mijn eigen coronabesmetting voor het ten strengste volhouden van de strenge maatregelen, ik zie geen opoffering voor de medemens maar absolute noodzaak!

Juppé🎗
Juppé🎗21 feb. 2021 - 18:17

« Ik moet zwemmen, dat is goed voor mijn gezondheid en gewrichtklachten. » In een accuut medische situatie zal dat voor U uiteraard moeten kunnen. Dat is wat anders dan een fricandel/bier buikje wegwerken. Dat kan ook met blokjes hollen.

Gerygrr
Gerygrr21 feb. 2021 - 22:37

Juppé, Dat is niet het geval. Al veel jaar doe ik die activiteiten op advies van mijn reumatoloog vanwege een aangeboren aandoening. Beide zijn door coronamaatregelen gesloten.