Misschien dat de Lidl in Duitsland, in de grensstreek een grote concurrent is van de Appiehappie.
Wat een wereldvreemd verhaal. het gaat gewoon om handel. Iedereen wil zo veel mogelijk krijgen voor zo weinig mogelijk geld, en alle leveranciers willen zo weinig mogelijk leveren voor zo veel mogelijk geld. Dat hoort elkaar in evenwicht te houden, al kunnen er schommelingen optreden. De vraag waar het om gaat is of er machtsblokken worden gevormd die het evenwicht structureel verstoren. Monopolies kunnen zowel aan de kopers- als aan de verkoperskant bestaan. De Amerikanen zijn de kampioenen van de vrije markt. Maar als een marktpartij daar een machtspositie heeft én die machtspositie misbruikt dan zwaait er wat. Dan kan een directeur maar beter een tandenborstel en een pyjama meenemen naar zijn werk, want dan is de kans groot dat hij de nacht in het gevang moet doorbrengen.
Met de merkleveranciers geen medelijden. Prima van Plus. Of het schap uit, er zijn genoeg alternatieven.
Winkels brengen een gevoel over bij klanten en die verhalen zoals hierboven beschreven kon je al boodschappend participerend consument al aanvoelen. Mn. omdat je door prijzenknallers aflopend, vergelijkingsmateriaal hebt tussen de verschillende winkelbedrijven. Bij de een voel het zus(dat alles met alles samenvalt) bij de ander voelt het zo (het gevoel dat je uit elkaar wordt getrokken) Ligt er een saucijzenbroodje bij de prijzenknallers en ligt er bijv. altijd maar één dan stijgt de adrenaline naar je hoofd -rijen met de kar- de kans dat hem vlak voor je neus weg grist ligt op de loer! En bij de concurrent liggen er altijd bakken vol en betaalbaar en dat voelt beter. Maar kijk uit, een blikje artisjokbodem is dan weer tien keer zo duur, dus het blijft uit je doppen kijken en goed opletten.
Vreemd zaakje met een luchtje. AH start een prijzenoorlog en het is de PLUS die negatieve publiciteit krijgt door hun reactie op deze aanslag op hun concurrentiepositie. Ik snap sowieso niet wie deze brief heeft laten lekken, of beter ik snap het wel en verbaas me weer over de cutthroatmentaliteit in deze branche. Ik heb te doen met de PLUS, in mijn buurt probeerden ze jaren terug voet aan de grond te krijgen en werden meedogenloos weggespeeld door maar liefst 3 AH filialen op loopafstand erbij in de maanden na de opening. Ze hebben het daarna geen jaar uitgehouden terwijl ze toch best een fijn assortiment boden. En wat gebeurde er toen? Het dichtstbijzijnde AH filiaal werd weer gesloten. Cutthroat ik kan niks anders zeggen.
Van marktwerking en concurrentie is in Nederland allang geen sprake meer van. Hoe kan het dat, ondanks de zogenaamde open grenzen van de EU, geen enkele Franse, Duitse of Belgische supermarktketen voet aan de grond krijgt? Aldi en Lidl worden gedoogd omdat het geen reguliere supermarkten zijn. Plus, Jumbo en AH kennen elkaar natuurlijk ook maar al te goed via het old boys network. Deze prijzenslag is niet gericht op de collega-supermarkten maar op de leveranciers. En dus uiteindelijk op de onderste op de hiërarchische ladder, de gewone boer en zwartwerkende Pool. Na de prijzenslag gaan de prijzen gewoon weer terug naar het oude nivo, maar hebben de leveranciers wel hun prijzen verlaagd.
Jij snapt de vuile trucs Wendy. Ik blijf gewoon lokaal inkopen.Zoveel mogelijk bij de boer voor een eerlijke prijs.
De marktwerking is juist heel goed in Nederland. Ga maar eens in Belgie kijken daar zijn de prijzen veel duurder. Belgen gaan in de grensstreek zelfs massaal in Nederland inkopen. http://www.levensmiddelenkrant.nl/9754/belgische-supermarkten-fors-duurder. En hoezo zijn de Aldi en Lidl geen reguliere supermarkten? Hele volkstammen doen daar al hun boodschappen.
De Mediamarkt en Saturn (van hetzelfde concern) hebben hier wel voet aan de grond gekregen. geen supermarkten - maar de grenzen zijn blijkbaar toch niet helemáál dicht. Als de toegang tot de Nederlandse markt werkelijk geblokkeerd zou worden voor Duitse concerns dan zouden die een goede casus hebben voor de rechter. Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is. Zou de Nederlandse markt niet aantrekkelijk zijn voor Duitsers - juist vanwege de meedogenloze concurrentie? Duitse supermarkten behalve Aldi en Lidl zie je hier weer niet. Duitse ketens als REWE of Tengelmann zijn hier volstrekt onbekend. Een andere verklaring kan zijn dat de Duitsers hier wel degelijk meedoen, doch niet met eigen winkels maar als aandeelhouder van multinationale concerns.
Ach zogenaamd prijzenoorlog. De kip is alweer duurder bij AH. Ter compensatie van andere artikelen. We worden bij de neus genomen !
Nou, dat plan van PLUS om haar margeprobleem bij de leveranciers te leggen lijkt me beter dan het bij de consumenten te leggen.
@Gerwin, en waarom niet gewoon bij Plus zelf? Die wil meedoen aan een prijzenoorlog. En dan komen de eigen marges onder druk. Nou en? Zou ik misschien ook een brief moeten schrijven naar Plus? Zo in de trant van: "Omdat mijn maandelijkse marges zijn gekrompen in de laatste tijd, verwacht ik van Plus dat ze aan mij een bedrag X over maken om deze marges weer een beetje op orde te krijgen"... Ik denk dat ze me uitlachen...