Plus stuurt rekening prijzenoorlog door naar leveranciers
• 23-09-2013
• leestijd 2 minuten
Supermarkten tekenden afgelopen maand gedragscode die eenzijdige kortingen verbiedt
Plus wil zijn leveranciers laten betalen voor de gevolgen van de nieuwe prijzenoorlog. Dat blijkt uit een brief die de supermarktketen aan een aantal leveranciers van de zogeheten A-merken heeft gestuurd, zo meldt de NOS. Volgens de fabrikanten is Plus niet de enige supermarkt die dit doet.
In de brief schrijft de commercieel directeur van Plus dat door de “huidige marktontwikkeling” er minder verdiend wordt op veel A-merkproducten. Plus schrijft genoodzaakt te zijn “het opgetreden margeverlies bij u in rekening te brengen.” De aangeschreven leveranciers krijgen veertien dagen om een door Plus berekend bedrag hebben overgemaakt, meldt de NOS.
Albert Heijn ontketende twee weken geleden de nieuwe prijzenoorlog door de prijzen van A-merken te verlagen. De aanval zou gericht zijn op budget-concurrent Lidl, maar aangezien deze geen A-merken verkoopt lijken andere speler op de markt zoals Plus en Jumbo het werkelijke doelwit. Gedragscode Vorig jaar ontstond ook al commotie toen Jumbo en Albert Heijn hun leveranciers kortingen oplegden. Afgelopen maand hebben de supermarktconcerns hebben daarom een Gedragscode Handelspraktijken ondertekend in Brussel. Daarin is afgesproken geen eenzijdige kortingen aan leveranciers op te leggen.
Volgens een woordvoerster van Plus is de aan de leverancier niet in strijd met deze regel. De leveranciers wordt in de brief de mogelijkheid geboden om zelf met alternatieven te komen om het ‘ontstane margeverlies’ te compenseren.
Philip den Ouden, directeur van de branchevereniging van levensmiddelenfabrikanten, FNLI, noemt het “vreemd dat supermarkten de consequenties van hun eigen concurrentie zo makkelijk bij anderen neerleggen.”