Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Pieter Uitzigt blijft weer eens weg bij een debat, dit keer dat van het Jeugdjournaal

  •  
14-11-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3963 keer bekeken
  •  
ANP-483163821

De strategie van Pieter Omtzigt lijkt te zijn om gewoon helemaal niets te zeggen, zodat mensen in elk geval niet op de inhoud afknappen. Als hij die al heeft natuurlijk, want verkondigen doet hij die niet. Aan de inmiddels lange lijst van afgezegde debatten kan er nu een worden toegevoegd: die van het Jeugdjournaal. Dat meldt de doorgaans goed ingevoerde MediaCourant.

Jeugdjournaal-eindredacteur Jochem Nühn laat weten dat Omtzigt dit keer het debat aan zich voorbij laat gaan omdat dit samenvalt met het afstuderen van zijn dochter. Eerder al besloot Omtzigt, die ook zijn programma niet liet doorrekenen, ook het tweede RTL-debat te laten schieten. Lilian Marijnissen van de SP verweet Omtzigt daarop te ‘duiken’.

Dilan Yesilgöz (VVD), Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA), Rob Jetten (D66), Geert Wilders (PVV), Caroline van der Plas (BBB) en Henri Bontenbal (CDA) zijn wel aanwezig bij het kinderdebat.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (39)

Van Tax
Van Tax15 nov. 2023 - 13:18

Zolang de oppositie niets beters weet te roepen dan "je was niet bij het debat" en "je cijfers zijn niet doorgerekend" zal hij het goed blijven doen in de peilingen.

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr315 nov. 2023 - 18:34

Ik vrees dat de Omtzigt-haters ook niet verder komen dan deze verwijten. Oh ja, Omtzigt vertelt niet wie hij als MP voor ogen heeft. Dat is ook heel erg slecht !!!

Druzhni
Druzhni15 nov. 2023 - 12:29

Ohnee het debat van het jeugdjournaal (lol) missen voor je dochter. Als men niet verder komt dan dit om de NSC aan te pakken dan is dit de meest pure partij die wij in tijden hebben gezien. Debat is toch maar een show voor de eigen achterban.

android1984
android198415 nov. 2023 - 10:40

Ik kan mij ook voorstellen dat als je voor een gematigde middenkoers gaat. En wel de eindeloze mitsen en maren mee wil nemen die gaan zorgen dat zo een kinderbijslagaffaire niet nog eens zal gebeuren. Dat je dan in het jeugdjournaal niet zo goed in het jip-en-janneke, zwart/wit, aub in vijf minuutjes verhaal gaat overkomen. Genuanceerde politiek sneuvelt in tik-tok filmpjes. Daar komen zelfs nogal wat wappies vandaan bij volwassenen.

itsme3
itsme315 nov. 2023 - 8:49

Het lijkt Timmermans wel. Maar die had het te druk met zijn anti-Israel demonstratie en zijn snoepreisje naar Malaga.

onyxcumulus
onyxcumulus15 nov. 2023 - 8:36

Niet gaan vanwege zijn dochter is een zeer legitieme reden. Verder is het natuurlijk zinloos om in het jeugdjournaal vragen te gaan beantwoorden op het nivo van een kind. Dat doen de interviewers al in programma's gericht op volwassenen. Gewoon zinloos en nutteloos een interview geven in het jeugdjournaal. Straks is Sint er kunnen ze daar weer gezellig mee aan de gang.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin15 nov. 2023 - 8:21

Natuurlijk kan het een legitieme reden zijn, functie elders in werking maar het begint echter een patroon te worden dat Sint Pieter het laat afweten, acht zich ver boven dat ordinaire politieke gekonkel, een beetje visionair gaat zich niet mengen in lage politiek, misschien een kwestie van hoogmoed komt voor de val.

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr315 nov. 2023 - 18:38

'Sint Pieter' zat zondag nog aan tafel bij Mariëlle Tweebeeke en werd een half uur lang flink aan de tand gevoeld, door deze topinterviewster. Ik weet niet welk patroon jij ziet, maar dat Omzigt niet zou durven om in debat te gaan is natuurlijk onzin. Want dan had hij Nieuwsuur wel overgeslagen.

Zandb
Zandb15 nov. 2023 - 8:18

Voorbeeldje 'spijkers op laag water zoeken'.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin15 nov. 2023 - 8:17

Natuurlijk kan het een legitieme reden zijn, functie elders in werking maar het begint echter een patroon te worden dat Sint Pieter het laat afweten, acht zich ver boven dat ordinaire politieke gekonkel, een beetje visionair gaat zich niet mengen in lage politiek, misschien een kwestie van hoogmoed komt voor de val.

Paul Spijkers
Paul Spijkers15 nov. 2023 - 8:15

Slaat nergens op. Hij is in debatten programmas en gesprekken en er is een programma maar omdat ie niet alles zegt (dat doet niemand en kan ook niet) en niet overal heen gaat (doet trouwens ook niemand) 'zegt ie niks' Er is normaal veel onzin die mensen rond bazuinen maar campagne tijd lijkt wel een alibi voor het schrepste leugen schap.

EricDonkaew
EricDonkaew15 nov. 2023 - 6:49

@Pieter Uitzigt (…) ------------------------ Met de nodige inzicht, maar ook overzicht, in het aanzicht van de ondergaande zon en met uitzicht op een goed resultaat voor het redelijke politieke midden, kwam ik omzichtig, maar nu dus ook opzichtig en voor sommigen natuurlijk afzichtelijk, tot mijn stemkeuze. Het biljet is op weg naar de Ambassade in Bangkok, of daar al gearriveerd.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew15 nov. 2023 - 13:45

HET inzicht natuurlijk. Pfff.

Greendutch
Greendutch15 nov. 2023 - 4:47

je dochter studeert maar 1 x af, er zijn talloze debatten en bovendien weet iedereen hoe Omtzigt praat dus ’n keer minder maakt echt niet uit. goed dat hij voor zijn kind kiest die onthoudt dat haar leven lang, als volgende week iets misloopt is iedereen Pieter over een half jaar vergeten

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr315 nov. 2023 - 18:40

Bovendien, als hij wel was gegaan, dan was de kritiek van de haters geweest dat hij een slechte vader is die liever wil scoren op tv, dan bij zoiets belangrijks van zijn dochter aanwezig te zijn...

Mardya
Mardya15 nov. 2023 - 0:10

"Jeugdjournaal-eindredacteur Jochem Nühn laat weten dat Omtzigt dit keer het debat aan zich voorbij laat gaan omdat dit samenvalt met het afstuderen van zijn dochter." Dan heeft Omtzigt in elk geval zijn prioriteiten op orde. Er zijn meer dan genoeg debatten, en het afstuderen is wel een mijlpaal voor je kind.

Deugkeizer
Deugkeizer14 nov. 2023 - 21:59

Hij heeft een beetje een zwak voor Yesilgöz en die valt hem frontaal aan. Je weet wel die VVD-er met een typisch stemmetje van een vrouw die nog wat zegt op het moment dat ze een kussen op je hoofd drukt om een einde aan je leven te maken.

pahan
pahan14 nov. 2023 - 21:38

Ik ben ondertussen wel eens benieuwd hoe hij de invulling van de MP functie ziet. Iedereen zit zo te hijgen dat niemand hem die vraag stelt, en hij heeft er toch al een paar hele stevige uitspraken over gedaan.

3 Reacties
Marcus A.2
Marcus A.215 nov. 2023 - 10:06

Kijk z'n interview in nieuwsuur even. Dan weet je het.

pahan
pahan15 nov. 2023 - 16:11

Marcus, Dat is de aanleiding van mijn vraag.

Peterrr3
Peterrr315 nov. 2023 - 18:41

@Marcus, dat is te makkelijk. Kom op zeg !!!

EenMening4
EenMening414 nov. 2023 - 21:11

Pieter Omtzigt is zo populair omdat hij integer is en keihard werkt. Hij steekt met kop en schouders uit boven die welgedane, goedlachse, enigszins ijdele miljonair uit Limburg. Omtzigt heeft al die slappe debatjes met inhoudsloze oneliners niet nodig om het goed te doen op 22 november. Het zal volgende week woensdag waarschijnlijk een nek aan nek race worden tussen VVD en NSC. D66 en de PvdD profileren zich ten koste van VL en zullen Timmermans partij de nodige stemmen afsnoepen.

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr315 nov. 2023 - 18:42

Hopen dat de SP ook een graantje meepikt, waar het ook vandaan moet komen :-)

Daenen Raf
Daenen Raf14 nov. 2023 - 20:44

De heilige Pieter mag doen en laten wat hem goeddunkt

3 Reacties
Peterrr3
Peterrr314 nov. 2023 - 21:02

En dat is in dit geval kiezen voor zijn dochter. Fijn dat je dat respecteert!

pahan
pahan14 nov. 2023 - 21:36

@Peter, Eens. Of zou dat ook twee dagen voor het debat zijn?

Peterrr3
Peterrr315 nov. 2023 - 17:37

@Pahan, ik heb geen idee. Maar las dat dat de reden was.

Gentleman
Gentleman14 nov. 2023 - 19:38

Stop toch met al die debatten, we weten toch wat politieke partijen de afgelopen jaren allemaal uitgevreten hebben, dus baseer je stem daar op

Phantom3
Phantom314 nov. 2023 - 19:21

Afstuderen van je dochter lijkt me meer dan een ligitieme reden. Dat zou iedere vader (moeten) verkiezen boven werken.

4 Reacties
Karingin
Karingin14 nov. 2023 - 21:45

Daar ben ik het zomaar helemaal mee eens

Sonic2
Sonic214 nov. 2023 - 21:55

Het past natuurlijk wel in een patroon van continu debatten ontduiken. En laten we nu voor 1 keer dan eens met gelijke maten meten. Want we weten allemaal hoe agressief en achterlijk een heleboel reageerders hadden gereageerd als Timmermans zijn dochter of zoon had verkozen boven een debat. Ik had de reacties wel kunnen raden. Begin zelf eens met daar eerlijk over zijn. Timmermans en Yesilgoz waren afgemaakt als ze dit waren gedaan. En u weet ook wel dat dat waar is. Hypocriet gezwam van velen hier. Die niet eens hun best doen om hun totale partijdigheid te laten blijken. En hoe extreem bevooroordeeld ze zijn.

pahan
pahan15 nov. 2023 - 6:40

@Sonic, In de enorme hoeveelheid mogelijkheden om een TV momentje te pakken zal iedereen een keus moeten maken. Het zijn lange dagen, en je kan je je geen slapte veroorloven. Ik heb er geen enkele moeite mee dat niet iedereen er altijd is, zolang ze maar eerlijk zijn over de reden.

Peterrr3
Peterrr315 nov. 2023 - 18:45

Kom op Sonic, Omtzigt is vaak genoeg op tv, maar slaat wel eens wat over. Hij gaat ook niet bij VI aan tafel zitten en ik denk dat je daar weer geen moeite mee hebt. Wat is er nog wat je van hem wil weten, dat je nog niet weet? En denk jij dat zoiets naar boven komt in een debat van het jeugdjournaal? Ik denk van niet.

Peterrr3
Peterrr314 nov. 2023 - 17:34

Als je wil weten hoe de standpunten van NSC zijn, dan hoef je alleen maar even de moeite nemen om Nieuwsuur terug te kijken. Mariëlle Tweebeeke was heel scherp met haar vragen en Pieter Omtzigt was net zo scherp met zijn antwoorden. Dit is veel zinvoller dan debatjes, waarin het louter om snel scoren met oneliners gaat. https://npo.nl/start/serie/nieuwsuur/seizoen-2023/nieuwsuur_4529/afspelen

Ben  Liberaal
Ben Liberaal14 nov. 2023 - 17:31

''Pieter Uitzigt blijft weer eens weg bij een debat, dit keer dat van het Jeugdjournaal''' ik zou ook wegblijven ... steeds maar dezelfde vraag ... waanzin ten top deze 2 weken.. zelden zo een opgefokte TV-interviewers gezien

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr314 nov. 2023 - 21:01

Helemaal mee eens. Veel programma's doen er alles aan om maar niet de diepte in te hoeven. Het is puur scoren waar het om gaat.

Pedas
Pedas14 nov. 2023 - 17:29

Ik zeg functie elders.

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr314 nov. 2023 - 21:00

Klopt. In Nieuwsuur was hij wel. Uitgebreid en inhoudelijk zeer sterk interview. Dus ben je echt geïnteresseerd, dan kun je zo terugkijken.