Joop

Petitie om Wopke Hoekstra vooral geen hoge klimaatfunctie te geven in korte tijd duizenden keren ondertekend

  •  
29-08-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
14280 keer bekeken
  •  
ANP-476253834

De petitie tegen de aanstelling van Wopke Hoekstra als Eurocommissaris voor Klimaat is dinsdag, krap een dag na de start, de grens van 10.000 ondertekenaars gepasseerd. De actie is georganiseerd door campagnebureau DeGoedeZaak (DGZ) en roept de Tweede Kamer op een kandidaat voor te dragen "die de klimaatcrisis serieus neemt".

De organisatoren streven naar 20.000 handtekeningen, meldt ANP. Ze beschouwen de voordracht van Hoekstra door het kabinet als "De laatste stuiptrekking van de oude bestuurscultuur".

"De toekomst van ons klimaat is óók in handen van Brussel", zegt DGZ-directeur Jurjen van den Bergh. "Hoekstra’s profiel klopt niet: een oud Shell-bestuurder die eerder KLM zonder blikken of blozen steunde met een miljardenpakket en het stikstofprobleem niet onder ogen wilde komen. Over zo’n voordracht moet de Kamer minstens debatteren."

De CDA'er Hoekstra, demissionair minister van Buitenlandse Zaken en vicepremier, werd afgelopen vrijdag voorgedragen als kandidaat-Eurocommissaris. Hij moet PvdA'er Frans Timmermans opvolgen, die in Brussel het klimaatbeleid in zijn portefeuille had.

In het Europees Parlement kwam al snel kritiek op de voordracht van Hoekstra. De sociaaldemocraten, maar ook anderen, willen niet dat de CDA'er het klimaatdossier overneemt.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (96)

Ron321
Ron32130 aug. 2023 - 15:23

25.k tegen dan zijn er dus bijna 18.miljoen voor prima keuze dus. Afremmen die onzin.

1 Reactie
LaBou
LaBou 30 aug. 2023 - 17:04

Kijk aan, deze reaguurder kan hollands rekenen. En dus is zijn reactie onzin.

Caroline61
Caroline6130 aug. 2023 - 12:54

De petitie is inmiddels al door meer dan 25,5 duizend mensen getekend. En terecht! Het is ronduit een schande dat een figuur als Hoekstra benoemd is. Rutte is weg, maar het gekonkel gaat kennelijk gewoon verder! BAH!

Break on through
Break on through30 aug. 2023 - 10:18

Petitie net getekend. Ook jij kunt iets doen. Teken de petitie! :)

agnar123
agnar12330 aug. 2023 - 9:32

Als mini-ster van Financien heeft hij NIETS gedaan om de bankroverij door manipulatie van de debetrente aan te pakken. Zie: "Antwoord Minister van Financien Wopke Hoekstra" op open brief met daarin de verzoeken: - Handhaving Europees Consumentenrecht - Optreden tegen de Rabobank - Optreden tegen de rentemanipulatie door de banken bron: https://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=2814 Daarnaast is hij schuldig aan belastingontwijking. Zie: "Pandora Papers: Wopke Hoekstra investeerde via belastingparadijs" Bron https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5257963/pandora-papers-minister-hoekstra-financien-investeerde-belastingparadijs Als senator zat hij ook in een commissie waar de strijd tegen belastingontwijking aan bod kwam. Dat hij daarbij niet meldde dat hij een aandelenbelang had in een brievenbusfirma in een land dat bekend staat als vrijhaven voor bedrijven die zo min mogelijk belasting willen betalen is 'onacceptabel', aldus Christoph Demmke in Trouw. "Beneden alle standaarden", vindt de hoogleraar en integriteitsexpert. Deze boef hoort in de gevangenis, niet op een goed betaalde functie, waar hij op kosten van de belastingbetaler de grote bedrijven kan beschermen tegen milieu maatregelen.

Freek74
Freek7430 aug. 2023 - 7:40

Tja, we hadden Frans Timmermans op die post. Die moest opeens terig naar Nederland. Dan komt er een vervanger en in de politiek gaat het dan om vriendjespolitiek. PvdA / GL hadden Frans Timmermans gewoon in Brussel moeten laten daar deed hij prima werk. De linkse stemmers kunnen prima SP stemmen :-) Doe ik ook.

2 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk30 aug. 2023 - 8:49

Inderdaad is SP een prima links alternatief. Zelfs als je wel op GL/PbdA wilt stemmen, waarom moest Timmermans nu al terugkomen uit Brussel. Hij had ook kunnen wachten tot er een nieuw kabinet is en dan kunnen aantreden.

Martin van der Linde
Martin van der Linde30 aug. 2023 - 9:24

Freek en Gelijk, denk je nu echt dat Timmermans niet heeft gepeild of ze hem nodig hadden. Hij had nog maar een jaar te gaan voor een ander zijn plek kreeg. Verder is het erg opzichtig hoe jullie de teloorgang van de SP proberen te verbloemen door de schuld bij Groot Links te leggen.

Y bardd i chwilio am y gwir bennill
Y bardd i chwilio am y gwir bennill29 aug. 2023 - 19:05

'Ze beschouwen de voordracht van Hoekstra door het kabinet als "De laatste stuiptrekking van de oude bestuurscultuur'. Ik vrees dat de stuiptrekkingen nog tientallen jaren zullen doorgaan. De oude bestuurscultuur wordt waarschijnlijk uiteindelijk wel cultureel erfgoed en geen enkele petitie zal daar ook maar iets aan veranderen.

1 Reactie
de waarheid ligt in het midden
de waarheid ligt in het midden30 aug. 2023 - 5:57

En daar hebben alle partijen maar dan ook alle partijen van A t/m Z al die jaren en de jaren daarvoor vrolijk aan meegeholpen. Nu met de verkiezingen voor de deur is het grote “beloven” weer begonnen. Daar moeten we niet intrappen want geen enkele partij in ons kiessysteem zal de absolute meerderheid hebben om deze beloftes na te komen en moet er dus water bij de wijn gedaan worden. En met hetzelfde gemak wordt door dezelfde partijen beloftes die gedaan zijn in verkiezingstijd over de schutting gegooid!

de waarheid ligt in het midden
de waarheid ligt in het midden29 aug. 2023 - 19:00

Vroeger luisterende je naar meningen van anderen zonder de ander de maat te nemen. Wat maakt het uit dat iemand iets anders denkt dan wat jij denkt. Dat mag gewoon in dit land. Daar hoef je helemaal geen politieke kleur bij te halen. Als ik sommige reactie zie dan denk ik, tsjonge had je dat nu ook gedaan als je tegenover deze persoon had gestaan i.v.m. van achter een beeldscherm, iPad, laptop iemand onheus te bejegenen. Dit is nu precies waarom het zo verkeerd gaat in dit land, wederzijds respect is compleet verdwenen.

3 Reacties
Proletarier
Proletarier30 aug. 2023 - 8:29

@ de waarheid ligt in het midden Ah dus we moeten respect hebben voor mensen die stikstof en wetenschap ontkennen en claimen voor het redelijke midden te staan? Helder!

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk30 aug. 2023 - 8:57

Ja, tolerantie betekent dat je respect hebt voor anderen die voor hun moverende redenen hun keuzes maken.

de waarheid ligt in het midden
de waarheid ligt in het midden31 aug. 2023 - 11:15

@Proletarier Dit is precies wat ik bedoel, mijn opmerking is u onwelgevallig en dus legt u het direct negatief uit. Sta ervoor open dat andere mensen ook een mening hebben. Het is uw waarheid die u opschrijft, zoals een ander personen ook een eigen waarheid hebben. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Door een dialoog met andere personen aan te gaan kun je op een normale manier personen laten zien waarom u het anders ziet, net als zij dat kunnen. Door gelijk het in het negatieve te trekken en uw gelijk op te leggen bent u de verliezer en neemt men u niet serieus. Gemiste kans!

korheiden
korheiden29 aug. 2023 - 17:26

De petitie is ketelmuziek. Het is een politieke benoeming die niet door 20000 handtekeningen wordt gestopt.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...29 aug. 2023 - 15:26

Zijn belangrijkste taak als eurocommissaris wordt eind dit jaar Europa in Dubai vertegenwoordigen op de belangrijke klimaatconferentie COP28. Daar heb je vooral een goede diplomaat en oliemannetje voor nodig, hier lijkt hij met zijn ervaring als minister van BZ wél geschikt voor. Qua kennis van de 'Green Deal' zal vooral moeten varen op zijn ambtenarenapparaat. Hoekstra wordt hier afgeschilderd als een nitwit en politieke brekebeen, dat valt IMO best wel mee. Wat voor een grote steken- muv van de controversiële KLM-aandelen deal -heeft hij dan precies laten vallen op financiën en BZ? Ik denk dat hij het als Eurocommissaris beter gaat doen dan bv Kaag als minister op financiën, dat was pas echt een mismatch.

dirk den boer
dirk den boer29 aug. 2023 - 15:14

Hehehe, wat een onzin. Al die mensen die strenge maatregels willen tegen de klimaat crisis, vliegen wel jaarlijks 3x naar Kreta of elders. En Hoekstra wil dat graag in redeljke banen houden, niet te snel jongens, anders breekt het lijntje!!

1 Reactie
Andreas4
Andreas429 aug. 2023 - 16:31

"Al die mensen die strenge maatregels willen tegen de klimaat crisis, vliegen wel jaarlijks 3x naar Kreta of elders." Wat een pathetisch en uitgekauwd whataboutisme! Het is gewoon onzin, uitgekraamd door een fossiel, verzuurd mens die niet kan accepteren dat zijn fossiele gedrag misdadig is geworden.

De Greet
De Greet29 aug. 2023 - 14:52

Als we dan toch burger inspraak wensen, dan maar een referendum of verkiezingen over de kandidaat. zijn er eigenlijk beschikbare alternatieven?

1 Reactie
de waarheid ligt in het midden
de waarheid ligt in het midden30 aug. 2023 - 7:01

Die was er wel in de vorm van een raadgevend referendum. Eerste daad van D’66 tijdens kabinetsdeelname was om deze afgeschaften… Snel weer herinstalleren!

Proletarier
Proletarier29 aug. 2023 - 14:52

Het lijkt erop dat ze het bij het CDA nooit leren Kan niet wachten tot ze bij de verkiezingen worden weggevaagd De tranen zullen dan slechts een bonus zijn

Robbin_T
Robbin_T29 aug. 2023 - 14:26

Hoekstra zou oude bestuurscultuur en niet betrokken met het klimaat zijn. Als ik Frans Timmermans bio erop na sla zie ik hem alleen maar op BuZa en in de kamer verder weinig klimaatgerelateerd. Hij ging pas iets met klimaat doen nadat die niet verkozen was tot baas van Europa. Het is gewoon een erebaantje waar je politici kan dumpen als ze in NL even niet zo lekker liggen.

1 Reactie
de waarheid ligt in het midden
de waarheid ligt in het midden30 aug. 2023 - 6:58

Zo zijn er wel meer erebaantjes, de banencarrousel zit er overvol mee. Snel afschaffen net als wachtgeld.

Noordermeer2
Noordermeer229 aug. 2023 - 13:10

Ik kan nog wel een paar ministers noemen, waarvan het profiel ook voor geen meter past bij hun ministerie. Sterker, het aantal ministers wat wel affiniteit met hun ministerie heeft is op één hand te tellen.

Karingin
Karingin29 aug. 2023 - 12:15

Nog los van het feit dat hij inderdaad een milieuramp is: Hoekstra moet gewoon op BuZa blijven, ook al is het een lul de behanger. Dat is een van de meest cruciale posten op 't moment, en dat departement heeft verdomme in ruim 10 jaar tijd 9 (!) ministers versleten. En om nu nog een nieuwe persoon in te werken, die ook alle contacten opnieuw moet gaan leggen... Tegen de tijd dat dat allemaal een beetje in kannen en kruiken is, komt er een nieuw kabinet en dus wéér een nieuwe BuZa minister...dat zou dan nr. 11 zijn. Je zal er maar werken, niet te doen!

3 Reacties
Karingin
Karingin29 aug. 2023 - 12:19

Herstel, het waren er 8....Kaag heeft er 2x gezeten (voor een paar maanden...)

Gerygrr
Gerygrr29 aug. 2023 - 13:20

Kortom 10 jaar lang is er door veel mensen ingewerkt. Ministerie van buitenspel gezette zaken, dus.

Frits Jansen
Frits Jansen29 aug. 2023 - 15:20

De Kamer wordt voor de gek gehouden dat ministers de leiding hebben op ministeries. Gelukkig heeft Nederland vele bekwame diplomaten die zich niets aantrekken van politici.

hgroen2
hgroen229 aug. 2023 - 12:13

Hoezeer hij ongeschikt is, blijkt wel uit feitenrelaas in NRC over de eerste weken van de Oekraine oorlog. BuZa, waar Hoekstra minister is, liet zich in Brussel niet zien. Alleen Justitie medewerkers waren aanwezig die niet geëquipeerd waren. Ondanks herhaald aandringen van Justitie, hield Hoekstra de boot af. Terwijl BuZa het aangewezen ministerie is om te onderhandelen over de maatregelen tegen Rusland.

4 Reacties
Karingin
Karingin29 aug. 2023 - 12:17

Oh dat wist ik niet....nog een grotere lul de behanger dan ik dacht. Maar toch, hij moet op BuZa blijven; zie mijn post hier boven

ZakPatat
ZakPatat29 aug. 2023 - 13:19

''Hoezeer hij ongeschikt is, blijkt wel uit feitenrelaas in NRC over de eerste weken van de Oekraine oorlog. BuZa, waar Hoekstra minister is, liet zich in Brussel niet zien.'' Ben je niet in de war met Minister van Buitenlandse zaken Timmermans? De burgeroorlog in Oekraïne is gelijk na de door het Westen gesteunde coup in februari 2014 gestart. En Timmermans, nog enig andere Westerse potentaat kreeg een diplomatieke oprisping om het geweld waarmee het Azovlegioen Oost-Oekraïne bestookte te veroordelen en of te zorgen dat het oorlogsgeweld niet nog verder uit de hand zou lopen. Minister van Buitenlandse zaken Timmermans bleef zelfs op zijn handen zitten toen al lang duidelijk was dat het niet zo slim was om met burger vliegtuigen over oorlogsgebied te vliegen waar het ene na het andere Azov gevechtsvliegtuig uit de lucht werd geknald. Met de MH17 ramp als gevolg. En zo erg heeft Minister van Buitenlandse zaken Hoekstra het nog niet gemaakt. Hij heeft weliswaar zinloos met Azov lopen paraderen op het Maidanplein zonder diplomatiek in te grijpen maar wie niet?

Andreas4
Andreas429 aug. 2023 - 16:44

@Zak: een stevig staaltje van misinformatie en verdraaide feiten, petje af!

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 aug. 2023 - 9:08

Kees houdt vol

geitenbreier
geitenbreier29 aug. 2023 - 11:25

Klimaat is door God gegeven, het doet er niet toe wie op het pluche zit

3 Reacties
Mirzas
Mirzas29 aug. 2023 - 14:47

Volgens die redenering maakt het überhaupt niet uit wie er op pluche zit. En of er pluche bestaat om op te zitten. Sorry. Maar wat een kul.

Palipka
Palipka30 aug. 2023 - 5:55

Hm tja u stemt cda zeker?

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 aug. 2023 - 11:28

Bidden voor het klimaat dan maar?

Bert van der Neut
Bert van der Neut29 aug. 2023 - 11:14

De feiten kloppen niet. Hoekstra is nooit bestuurder bij Shell geweest, zoals men hier schrijft. Hij heeft er gewerkt, relatief kort en in commerciële functies.

5 Reacties
Proletarier
Proletarier29 aug. 2023 - 14:54

@ Bart Als je bij Shell werkt ben je uitschot, geen enkele nuance. Bestuurder of niet als je daar je geld verdient is er een speciale plek in hel voor je

LaBou
LaBou 29 aug. 2023 - 16:12

Ja, en? Daarmee is hij dan ineens wél gekwalificeerd?

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine29 aug. 2023 - 17:40

@Proletarier, "Als je bij Shell werkt ben je uitschot, geen enkele nuance", voor mensen met dergelijke extreme opvattingen zou er ook tijdens het leven een speciaal plekje moeten zijn, zou het leven voor de rest een stuk aangenamer maken.

Zakenpief
Zakenpief29 aug. 2023 - 18:15

@Proletarier, Wat een zeldzaam domme en onbeschofte opmerking weer. Maar zo kennen we je.

Proletarier
Proletarier29 aug. 2023 - 18:27

@ A little bit of sunshine Ik heb een extreme opvatting? Laten we even de feiten op een rijtje zetten. Shell weet al decennia dat het verbranden van fossiele brandstoffen lijd tot vernietiging van het klimaat. Uit korte termijn winstbejag en aandeelhouders winsmaximalisatie steken ze al die jaren hun kop in het zand. Erger nog ze doen aan greenwashing. Pretenderen de transitie naar duurzaam te maken maar op de totale investeringen pot geven ze kleingeld uit aan duurzaamheid. Als alle fossiele bronnen van shell zouden worden leeggepomt dan zouden we al ver boven de 1,5 graad uitkomen. Maar dat is niet genoeg, shell boort MEER bronnen aan want aandeelhouders winstmaximalisatie. Maar IK heb volgens jou een extreme mening? Ik heb meer respect voor de lokale coke dealers dan dat ik heb voor shell. Tuig en uitschot dekt de lading niet.

Inzicht
Inzicht29 aug. 2023 - 10:58

Het lijkt me ook niet onbelangrijk dat het CDA inmiddels op 3 zetels in de peilingen staat. Het zijn weliswaar maar peilingen maar er is daarmee een gerede kans dat over een half jaar de Nederlandse eurocommissaris geleverd wordt door een splinterpartij. Petities gericht tegen personen in de politiek vind ik overigens niet fatsoenlijk en het werkt vooral polarisering in de hand.

2 Reacties
Volrin
Volrin29 aug. 2023 - 16:22

"Petities gericht tegen personen in de politiek vind ik overigens niet fatsoenlijk en het werkt vooral polarisering in de hand." Aangezien de politiek het volk moet vertegenwoordigen vind ik dat JUIST een voorbeeld van een groep mensen is waar petities tegen mogelijk moeten zijn.

Palipka
Palipka30 aug. 2023 - 5:58

Op zich eens met de polarisatie maar wat dan? Dit is net als met de aanstelling van bergkamp weer handjeklap en daar heb ik mijn buik vol van. Op inhoud de beste mensen neerzetten niet op politieke kleur. Valt me ook tegen van Ursula.

Schanulleke59
Schanulleke5929 aug. 2023 - 10:53

Deze aanstelling van een bestuurder met 0,0 bestuurlijke kwaliteiten en geen binding met het klimaat is een blamage voor Nederland.

2 Reacties
Proletarier
Proletarier29 aug. 2023 - 14:55

@ Schanulleke Ja maar ja maar hij heeft bij een gerenommeerd consultancy bureau gewerkt

Freek74
Freek7430 aug. 2023 - 7:52

Eens. PvdA had Frans Timmermans in Brussel moeten laten, die was goed.

Ejoth
Ejoth29 aug. 2023 - 10:22

Tijd voor een referendum jongens !

1 Reactie
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk29 aug. 2023 - 12:24

Gezien de ervaringen met eerdere referenda zullen de stemmen hier wellicht niet zo optimistisch over zijn?

ChefSache
ChefSache29 aug. 2023 - 10:21

Zoals ik al eerder riep: wraakactie van Rutte om Kaag een hak te zetten. En wel een begrijpelijke wraakactie, want het was Kaag die goedkeuring verleende aan een motie van wantrouwen aan het adres van Rutte.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt29 aug. 2023 - 12:49

Het is anders dankzij Kaag dat een Rutte4 mogelijk werd.

Andreas4
Andreas429 aug. 2023 - 16:49

"Zoals ik al eerder riep..." Inderdaad roep je wel vaker allerlei soorten onzin hier op Joop. Ben je er trots op?

ChefSache
ChefSache29 aug. 2023 - 17:58

@vdbemt Ja? En?

Martin van der Linde
Martin van der Linde29 aug. 2023 - 10:18

Frans Weisglas schreef daar vandaag over in de Volkskrant. 10 redenen om een ander te nemen. Hij noemt Tom de Bruin van D66 en Diederik Samson als veel geloofwaardiger en meer ingevoerd in de materie.

3 Reacties
Freek74
Freek7430 aug. 2023 - 7:49

PvdA had een prima persoon in Brussel zitten: Frans Timmermans. Door Timmermans naar Nederland te halen heeft de PvdA dit mogelijk gemaakt. Ze weten zelf maar al te goed hoe de achterkamertjes werken.

Martin van der Linde
Martin van der Linde30 aug. 2023 - 9:28

Freek, Timmermans is niet naar Nederland gehaald, hij is vrijwillig naar Nederland gekomen. Rutte heeft vrijwel alleen besloten Hoekstra dit baantje te gunnen, niet de PvdA.

Freek74
Freek7430 aug. 2023 - 15:27

Timmermans is natuurlijk gevraagd. Dan komt er dus een post vrij. Tja.

Fronabulax
Fronabulax29 aug. 2023 - 9:52

Al die eurocommissarissen en andere hoge functionarissen in Brussel zijn toch nooit gekozen, maar altijd in achterkamertjes en met handjeklap benoemd? Dus wat is het probleem nou precies?

16 Reacties
Beisser
Beisser29 aug. 2023 - 10:21

Wat het probleem nou precies is? Zoals de petitie dat omschrijft: "Hoekstra’s profiel klopt niet: een oud Shell-bestuurder die eerder KLM zonder blikken of blozen steunde met een miljardenpakket en het stikstofprobleem niet onder ogen wilde komen." De verkeerde man op de verkeerde plaats dus. Een smerig één-tweetje van VVD en CDA om een van hun mensen nog een jaartje een lucratief baantje te bezorgen en tegelijkertijd Timmermans' "Green Deal" te torpederen.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk29 aug. 2023 - 10:33

"Dus wat is het probleem nou precies? " Omdat de keuze voor Hoekstra nu voor sommigen politiek gezien niet uitkomt. Zeker voor D66 zulen de druiven zuur zijn.

ChefSache
ChefSache29 aug. 2023 - 11:09

Kaag had dan weer minder moeite met achterkamertjes en handjeklap toen Vera Bergkamp naar voren werd geschoven als kamervoorzitter..

Olav Meijer
Olav Meijer29 aug. 2023 - 13:07

@ Beisser: Precies dat.

ChefSache
ChefSache29 aug. 2023 - 14:19

@beisser 'Een smerig één-tweetje van VVD en CDA om een van hun mensen nog een jaartje een lucratief baantje te bezorgen en tegelijkertijd ' Snap je nou echt niet wat Rutte heeft gedaan? Het was Kaag die een motie van wantrouwen steunde tegen Rutte net voor het zomerreces. Dat is Rutte niet vergeten. Lucratief is het baantje niet, zeker als je het vergelijkt met de vorige werkgevers van Hoekstra..

Bert van der Neut
Bert van der Neut29 aug. 2023 - 15:05

T'is alleen jammer dat Hoekstra nooit bestuurder bij Shell is geweest. Hem zo noemen is simpelweg stemmingmakerij.

Fronabulax
Fronabulax29 aug. 2023 - 15:19

@Beisser. Ah, een ex Shell man. Tja dan ben je bij voorbaat al af.

Frits Jansen
Frits Jansen29 aug. 2023 - 15:24

Eurocommissarissen zijn in wezen ambtenaren en dat is maar goed ook want nog een orgaan met een politieke agenda is vragen om moeilijkheden.

Frits Jansen
Frits Jansen29 aug. 2023 - 15:28

Als Hoekstra instemt met deze onbedoelde troostprijs vind ik hem echt een zak. Ik vermoed dat ook voor hem een "functie elders" werd gezocht, waar hij geen risico meer is voor het Kabinet. Het lijkt mij een consilium abeundi.

Palipka
Palipka30 aug. 2023 - 5:59

Dat we dat niet meer willen nu niet nooit niet

Beisser
Beisser30 aug. 2023 - 9:25

ChefSache ['Snap je nou echt niet wat Rutte heeft gedaan?'] VVD = Rutte Het was Kaag die een motie van wantrouwen steunde tegen Rutte net voor het zomerreces. Dat is Rutte niet vergeten. Dat Rutte , behalve aalglad ook rancuneus en wraakgierig is is geen nieuws. Lucratief is het baantje niet, zeker als je het vergelijkt met de vorige werkgevers van Hoekstra.. Ik wou dat mijn pensioen in de buurt ervan kwam, al was het maar halverwege. Zou m’n leven een stuk makkelijker maken

Beisser
Beisser30 aug. 2023 - 9:29

B vd n ['T'is alleen jammer dat Hoekstra nooit bestuurder bij Shell is geweest. Hem zo noemen is simpelweg stemmingmakerij.'] Wikipedia: "Voor zijn ministerschap was Hoekstra partner bij organisatieadviesbureau McKinsey en voorzitter van de Raad van Toezicht van het Scheepvaartmuseum. Eerder werkte hij voor Shell in Berlijn, Hamburg en Rotterdam.[7]']

Beisser
Beisser30 aug. 2023 - 9:31

Fronabulax ['Ah, een ex Shell man. Tja dan ben je bij voorbaat al af.'] Wie zegt dat?

Fronabulax
Fronabulax30 aug. 2023 - 12:50

@beisser Wie zegt dat? De communis opinio in links nederland en hier op Joop. Of was je dat nog niet eerder opgevallen? Shell bashing is bijkans een nationale sport!

Beisser
Beisser30 aug. 2023 - 14:42

Fronabulax [' Wie zegt dat? De communis opinio in links nederland en hier op Joop. Of was je dat nog niet eerder opgevallen? '] Nee dat was me nog niet opgevallen. Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel met de communis opinio. Ik vorm mijn eigen meningen. Elke overeenkomst met bestaande meningen is toeval. ['Shell bashing is bijkans een nationale sport!'] Ook dit was me nog niet opgevallen, maar misschien maakt shell het er wel naar. Of heb jij toevallig aandelen Shell?

Fronabulax
Fronabulax30 aug. 2023 - 15:25

@beisser Volgens mij ben je gewoon niet zo opmerkzaam

Joop  den Uil
Joop den Uil29 aug. 2023 - 9:42

Heb zo mn bedenkingen tegen een petitie. Wil zeggen dat (commerciele) bureaus een positie kunnen blokkeren maar ernstiger, een kandidaat zelf ''bepalen''.

6 Reacties
Zandb
Zandb29 aug. 2023 - 10:27

Joop Als u een petitie aangeboden krijgt, waarom zou u zich dan gedwongen moeten voelen om te doen wat daarin gevraagd wordt?

MichielV2
MichielV229 aug. 2023 - 10:27

Een petitie is een verzoek. Niks meer, niks minder. Wat u hier opschrijft is onzin.

LaBou
LaBou 29 aug. 2023 - 10:34

Onzin.

Karingin
Karingin29 aug. 2023 - 12:10

Dit wordt georganiseerd door De Goede Zaak, da's een ngo, nix commercieels aan. En ze dragen geen nieuwe kandidaat voor, hoe kom je daar nou bij? Je moet die dikke duim eens uit je mond halen

ChefSache
ChefSache29 aug. 2023 - 14:20

@Karingin 'Dit wordt georganiseerd door De Goede Zaak, da's een ngo, nix commercieels aan.' Een hele linkse 'NGO', maar dat vergeet je er toevallig bij te vermelden.

ChefSache
ChefSache29 aug. 2023 - 14:26

@karingin Het is trouwens gewoon een campagnebureau, niks 'NGO'.

Mathijsco
Mathijsco29 aug. 2023 - 9:32

Alhoewel ik de edele klimaatzaak een zeer nobele vind, ben ik niet van de klimaat-kerk. En toch vind ik dat ze hier een zeer goed punt hebben: dit is hetzelfde Ruttiaanse principe, als Ton -wat is een IP-adres- Elias voorzitter maken van de enquetecommissie ICT.

5 Reacties
Stheno
Stheno29 aug. 2023 - 10:19

Mathijsco, Je kunt het ook anders bekijken: Hoekstra is zich nu bewust van de gevolgen van Europees beleid. Europees beleid waar Timmermans (bij aanvang) dezelfde achtergrond had als Hoekstra (BuZa). Of de schrijver ook dan tegen Timmermans een petitie zou hebben ingediend is zeer twijfelachtig. Evenals een petitie tegen bijvoorbeeld Jetten (stifstof is een verstikkende deken, met een kernenergie kun je geen huis verwarmen enz) of Ollongren ('wat is het verschil tussen een sergeant en majoor') of Kaag (twittert over alles behalve over financien, haar ministerie). Toevallig D66-ers, maar er zijn genoeg andere voorbeelden waar je een petitie tegen in kan dienen (vd Wal v Gennip).

Zandb
Zandb29 aug. 2023 - 10:30

Mathijsco Om nou overál de hand van Rutte in te framen, dat is ook wel weer een tikkeltje overdreven.

LaBou
LaBou 29 aug. 2023 - 10:35

In dit geval niet beste zandb.

hgroen2
hgroen229 aug. 2023 - 12:14

@zandb Ja Rutte heeft wel degelijk een belangrijke stem bij voordracht die door kabinet wordt gedaan.

Lalanke
Lalanke29 aug. 2023 - 12:17

Zeg, vriendelijke vriend? Zou je nou eens kunnen reageren op de vele vragen van diverse mensen met betrekking op jouw insinuaties over Gerrit Hiemstra? Je nederige excuses aanbieden zou al een goed begin zijn.

Polarisario
Polarisario29 aug. 2023 - 9:30

Ik denk dat Hoekstra zelf ook liever een andere klus krijgt binnen de EU. Ik vind dan ook deze petitie wat voorbarig. Weten we al aan welke post gedacht gaat worden? Buiten dat is het voor een jaartje of zo en dan zijn er alweer verkiezingen in Europa waarbij alle kaarten opnieuw geschud zullen worden. Timmermans op dit dossier was trouwens ook niet helemaal onomstreden met zijn sterke pleidooi voor biomassa. Inhoudelijk was Samsom bij de green deal verder de grote genius achter het beleid. Dat geeft maar weer aan dat het niet het poppetje zelf hoeft te zijn die het beleid bedenkt, maar dat de achterliggende inhoudelijk sterke assistentie ook van groot belang is.

2 Reacties
Zandb
Zandb29 aug. 2023 - 10:36

Polarisario Ik hoop niet dat ik uw reactie zo moet verstaan, dat we iemand moeten benoemen die 'onomstreden' is. Dat wordt namelijk wel een hele klus. Maar ik ben het natuurlijk wel met u eens, als u dat ook vindt, dat de een een logischer keuze dan de ander zou zijn. Gezien de affiniteit die Hoekstra met het milieu toonde, is het inderdaad maar te hopen dat het zijn sterkte zal worden om een inhoudelijk goed verhaal van z'n medewerkers op inspirerende wijze te vertolken.

Wenlin
Wenlin29 aug. 2023 - 11:52

@ Polarisario [Ik denk dat Hoekstra zelf ook liever een andere klus krijgt binnen de EU. Ik vind dan ook deze petitie wat voorbarig. ] Zo maak je het ook moeilijker de eer aan zichzelf houden. Hugo de Jonge in zijn plaats, mede als strafmaatregel voor zijn ziekelijke grappen, naar Brussel . De Jonge's (uitvoerende taak) wordt wat de meerderheid in het EP voorschrijft

Vuurrood
Vuurrood29 aug. 2023 - 9:28

Als CDAer traineerde Hoekstra het landbouwklimaat akkoord. Als minister van Buitenlandse zaken traineerde CDAer Hoekstra de sancties tegen Rusland. Als EU commissaris vertrouw ik CDAer Hoekstra de uitvoering van de EU klimaatplannen niet toe. De manier waarop Hoekstra fractie voorzitter van het CDA is geworden is tekenend voor de bestuurlijke kwaliteiten van Hoekstra.

3 Reacties
ChefSache
ChefSache29 aug. 2023 - 10:21

'Als minister van Buitenlandse zaken traineerde CDAer Hoekstra de sancties tegen Rusland. ' Dit heb ik even gemist?

Frits Jansen
Frits Jansen29 aug. 2023 - 15:36

De ultieme ambtenaar weet precies hoe hij voorkomt dat hij iets moet doen, want wie iets doet kan fouten maken en dat kan pijn doen.

Andreas4
Andreas429 aug. 2023 - 17:05

"Als minister van Buitenlandse zaken traineerde CDAer Hoekstra de sancties tegen Rusland." Het was eigenlijk vooral het ministerie BuZa zelf dat de boel traineerde, uiteraard met Hoekstra als eindverantwoordelijke, maar die laatste had (toen?) nauwelijks binding met zijn ministerie (je verwacht het niet :P).