Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Peres: Moslimkiezers bepalen Brits beleid

  •  
01-08-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
President van Israël Shimon Peres beschuldigt enkele Britse parlementsleden van het toegeven aan een anti-Israël sentiment, dat volgens hem onder hun islamitische kiezers heerst
In een interview met de joodse website Tablet zegt Peres: ‘Er zijn meerdere miljoenen islamitische kiezers (in het Verenigd Koninkrijk, -red). En voor veel leden van het parlement is dat het verschil tussen verkozen worden en niet verkozen worden.’
De uitspraak komt nadat David Cameron vorige week Gaza als een ‘gevangenis kamp’ omschreef. Critici bestempelden de uitspraak als een verharding van een anti-Israël standpunt.
Ook uit Peres kritiek op de Labour partij. ‘Ze denken dat de Palestijnen de underdog zijn’, aldus de Israëlische president. Om zijn standpunt te onderbouwen haalt hij een deel van de geschiedenis van de Israëlische Staat erbij, waaronder de terugtrekking uit Gaza. ‘We hebben 8.000 kolonisten geëvacueerd, het was erg moeilijk en kostte ons 2,5 miljard dollar. We verlieten de Gazastrook volledig. Waarom werden er alsnog raketten op ons afgevuurd? En waarom zeiden de Britten geen woord?’
Volgens Peres heeft Groot-Brittanië Israël wel vaker in de steek gelaten. Zo onthield het zich in 1947 van de VN-resolutie, hield het een wapenembargo tegen Israël in 1950 en sloot het een verdrag met Jordanië. Alleen vanuit de rechterhoek is er steun voor Israël, aldus Peres.
Volgens Diane Abott, parlementslid van Labour, zijn de uitspraken van de Israëlische president nonsens en behoeft de situatie meer uitleg. Er heerst verwarring tussen het hebben van kritiek op het beleid van de Israëlische regering en kritiek op Israël zelf. Ook weerlegde zij het idee van Peres dat parlementsleden pro-Arabische standpunten zouden innemen om meer stemmen te genereren. ‘Integendeel zelfs. De Britse mensen hebben van oorsprong sympathie voor de Israëlische bevolking als gevolg van de oorsprong van die staat, maar dat betekent niet dat er geen legitieme kritiek op het beleid van de Israëlische regering is’, aldus Abott.

Meer over:

wereld, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (38)

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa1 aug. 2010 - 17:44

Jahooor!!

RobvanderHilst
RobvanderHilst1 aug. 2010 - 17:44

Zolang de democratische staat Israël het enige betrouwbare bruggehoofd van de westerse democratieën en economieën is in een enorm gebied (mét olie, geen misverstand hierover) waar gewelddadige en corrupte dicataturen de eigen bevolking gevangen houden - vandaar de vlucht van velen uit Arabische landen naar het vrije westen - en ook elkaar af en toe naar de strot vliegen, is elke kritiek, expliciet en impliciet, op het bestaan van Israël van een niet te banken idiotie. De opmerkingen van de Britse premier David Cameron rieken hiernaar, ook al richt hij oppervlakkig gezien zijn kritiek slechts op het beleid van de Israelische regering jegens de Gaza en zijn bevolking. En ja, het leven van gewone Palestijnse burgers in de Gaza is, eufemistisch gesteld, zeer zorgelijk. Maar wat is oorzaak, wat gevolg? En wie draagt hiervoor de verantwoordelijkheid? Kritiek op het Israelische regeringsbeleid heb ook ik, wat betreft de 'Palestijnse kwestie' in de allereerste plaats. Maar wie kan in het inmiddels tot Gordiaanse knoop geworden geheel van tegenstrijdige belangen van zowel de Israeliërs onderling, de Palestijnen onderling als van deze hoofdgroepen tegenover elkaar nog (een reëele weg naar) een realistische oplossing duiden? Niet door een opmerkelijk gebrek aan historisch bewustzijn te tonen, zoals Cameron doet. Dat zet de Israeliërs, hypergevoelig voor hun eigen, nog steeds bedreigde veiligheid, meteen weer op scherp. Oftewel, Peres heeft gelijk.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa1 aug. 2010 - 17:44

De Vrede daar is de enige wijand voor Israel, dan kunnen ze geen land meer pikken, andere mensen grond bezetten, bouwen en slopen waar en waneer ze het willen. De Vrede maakt grenzen voor Isdrael en dat willen ze juist niet. Dat is het verhaal daar volgens mijn neus.

Jensson
Jensson1 aug. 2010 - 17:44

Groot Brittannië kan, dankzij het feit dat ze tijdens WOII niet werden bezet, niet door Israël worden gechanteerd zoals elk ander destijds bezet West Europees land wél. Peres tracht het land dus op een andere, niet minder valse wijze, te demoniseren. Kennelijk begint Groot Brittannië op de een of andere manier een groot gevaar te vormen voor de apartheidsstaat...!?

mees.
mees.1 aug. 2010 - 17:44

Wat het erge is,is dat doordat men niet redt wat men wil bewerkstelligen(mensen hun mensenrechten ontnemen om wie ze zijn) men de ander verwijt pro-arabisch te zijn. Zo probeert men mensen die kritiek hebben de mond te snoeren. Zijn wij niet allemaal mensen en hebben mensen niet allemaal dezelfde basisrechten? Blijkbaar niet als je Peres hoort. Hoe volkomen weird is dat uit een mond te horen van iemand die wat betreft geschiedenis zou moeten weten wat het is geen mensenrechten meer te bezitten. Het is het gijzelen van eenieder die kritiek uit op het schenden van mensenrechten.

Arslan2
Arslan21 aug. 2010 - 17:44

Wat zegt Peres: Wij mogen bezetten en doden maar de leider van UK kan daar geen negatieve mening over hebben. Want wanneer je daar een negatieve mening over hebt hoor je ook bij de moslims. Want alleen de moslims hebben daar een negatieve mening over. Een normaal denkend westerse man kan nooit tegen de bezetting van Palestina zijn. Als hij dat wel is komt dat wel door de moslims.

Arslan2
Arslan21 aug. 2010 - 17:44

Beste Wim. Je schreef:Dit heeft ook Turkije opgebroken, want nu kwam ook weer ter sprake dat Turkije de helft van Cyprus bezet, en Christenen onderdrukt. Dat komt de Turkse toeristenindustrie (toch al voor tokkies) niet ten goede. Dus volgens jou zijn alle Nederlanders die naar Turkije op vakantie zijn geweest vergelijkbaar met de tokkies. Goed zo Wim. Ga zo door. Je laat je ware gezicht zien.

CemileMerhamet
CemileMerhamet1 aug. 2010 - 17:44

'We hebben 8.000 kolonisten geëvacueerd, het was erg moeilijk en kostte ons 2,5 miljard dollar.' Volgens mij hebben ze dat toch allang weer terugverdient door medische zorg aan Palestijnen te beperken en ze voor een schamele inkomen in de fabrieken te laten werken. 'Waarom werden er alsnog raketten op ons afgevuurd?'

vaclavklaus
vaclavklaus1 aug. 2010 - 17:44

Wanneer gaat de beste man met pensioen? Volgens mij verliezen de politici in Israel het overzicht, als je zo bent betrokken bij het conflict. Zou het misschien kunnen dat de VS Israel nog steunt doordat de Joodse lobby (en geld) zo sterk is?

robheus2
robheus21 aug. 2010 - 17:44

Ja, en de zionisten bepalen het beleid van Israel. 't is de vraag wat erger is.

ErnsTT2
ErnsTT21 aug. 2010 - 17:44

" 'We hebben 8.000 kolonisten geëvacueerd, het was erg moeilijk en kostte ons 2,5 miljard dollar. We verlieten de Gazastrook volledig." Ja logisch, want die Israelische kolonisten zaten lelijk in de weg bij de witte fosfor bombardementen... *Daarom* zijn die kolonisten met grof geweld (vergeet dat ook niet te melden aub.) uit Gaza gedeporteerd, zodat er vrijelijk zonder aansziens des persoons gebombardeert kon worden... Want de westerse wereld had gevraagd om de nederzettingen op de bezette westbank te ontmantelen, maar die worden juist nog steeds uitgebouwd, o.a. door diefstal van palestijnse huizen winkels en hotels. Lashon Hora !

ErnsTT2
ErnsTT21 aug. 2010 - 17:44

"Wie bezet wie in het Midden Oosten? Dat ligt er maar net aan hoe ver terug je de geschiedenis in wil...." Och als je eerlijk zou zijn, zou je vermelden dat koning David de eerste was die Palestina van de oorspronkelijke bewoners pikte de Peleshtim, zo staat het in de bijbel immers (oude testament) , waar de joden zich te pas en te onpas op beroepen... Kortom de Joden hebben het wel als hun thuisland gekozen, maar als je werkelijk eerlijk en oprecht gaat kijken, horen ze in Zuid_Oost Turkije thuis, waar niet geheel toevallig ook de berg Arrarat ligt. Tsja, wellicht is het handig een paar lessen geschiedenis te nemen, eer je iets over de geschiedenis gaat roepen :-)

Hofman2
Hofman21 aug. 2010 - 17:44

Peres heeft wel gelijk. Reden te meer voor een Britse Geert Wilders. Ik denk dat een groot deel van de Britse kiezers ook wel een PVV-achtig geluid willen horen.

4 Reacties
Dehnus
Dehnus1 aug. 2010 - 17:44

SOrry hoor maar ben je nu werkelijk zo naive dat je al de schuld bij een partij legt? Die hele regio is een bende van haat en dat zal nooit veranderen en is altijd al zo geweest. (Ja zelfs duizenden jaren geleden). Toch vindt ik de manier waarop Peres zich uitlaat overhet democratisch proces in een ander land een beetje beangstigend. Alsof hij oproept de stem van deze mensen ongeldig te verklaren alleen om hun geloof. Beetje rare oproep toch?

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa1 aug. 2010 - 17:44

Wie bezet wie in het Midden Oosten? Wie onderdrukt wie in Palastina en in Israel? Wie heeft smmerige wapens en wie niets? Wie voor wie moet men bang zijn? op Wim of op Karim?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen1 aug. 2010 - 17:44

Misschien wat perspectief nodig Wim? http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/fisk/robert-fisk-israel-has-crept-into-the-eu-without-anyone-noticing-2040066.html

JanB2
JanB21 aug. 2010 - 17:44

Reden te meer voor een Britse Geert Wilders. Sorry mister Mosley, I mean Sir Oswald: no room for you in this country. Try the krauts, although I must say they have become quite lefty nowadays. Good luck anyway. Cheerio old chap!

Peter502
Peter5021 aug. 2010 - 17:44

Israel een democratie ? Mwah, daar valt nog wel wat op af te dingen dacht ik zo, en een rechtsstaat is het allang niet meer. Peres' uitlatingen zijn niet echt serieus te nemen, maar het zegt wel wat over hoe men zich in Israel inmiddels in het nauw gedreven voelt. Een kat in nood....

1 Reactie
RobvanderHilst
RobvanderHilst1 aug. 2010 - 17:44

Klopt: Israël voelt zich al sinds 1948 regelmatig in het nauw gedreven en het weet wat onveiligheid is. Wellicht weet u het nog: de Zesdaagse oorlog, de Jom kippoeroorlog etc.

pedens@numeo.fr
pedens@numeo.fr1 aug. 2010 - 17:44

natuurlijk heeft Peres gelijk. Ja , de Engelsen hebben de problemen tussen Palestijnen en Joden ontvlucht, nadat ze tijdens WO-2 de grenzen van Palestina hadden gesloten- Vanwege ...juist die botsingen tussen die 2 partijen, die al dateren vanaf dat de joden in grote getale van begin 1900 stukjes grond hadden "overgenomen" in Palestina .... In '47 lieten de Engelsen (en de rest vd wereld) de 2 partijen het zelf uitvechten - (waarvan eentje steun krijgt vd USA) het resultaat hiervan kennen we allemaal. Nu, 6 decennia later, kan men stellen dat veel moslims in de wereld zijn niet zo erg zijn begaan met "het lot" van de Israeliers... Peres heeft gelijk...

2 Reacties
RyanBos
RyanBos1 aug. 2010 - 17:44

als je het zo bekijkt wel ja @peter echter heeft Israel het bijna altijd pertinent bij het onjuiste eind, de palestijnen de underdogrol zo kan die ook wel weer. Als Engeland bang zou zijn voor Moslimkiezers hadden ze Pakistan niet zo onderuit gehaald. Pakistan zit misschien nog wel minder fout dan Israel. Hoop dat VS, EU, UK etc. op een gegeven moment ballen tonen en het 'Heilige Land' bezetten a la NATO en tot internationaal gebied verklaren. Laat in Jeruzalem alleen pelgrims toe (van welke monoreligie dan ook) en regel de vrije bewoning van gebied er om heen van Joden en Moslims. Klaar met het gezeik, eens en voor altijd

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen1 aug. 2010 - 17:44

Helemaal niet, het is Israel dat het M.O. beleid bepaalt in de EU, niet de moslims. http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/fisk/robert-fisk-israel-has-crept-into-the-eu-without-anyone-noticing-2040066.html

CemileMerhamet
CemileMerhamet1 aug. 2010 - 17:44

In een interview met de joodse website Tablet zegt Peres: 'Er zijn meerdere miljoenen islamitische kiezers (in het Verenigd Koninkrijk, -red). En voor veel leden van het parlement is dat het verschil tussen verkozen worden en niet verkozen worden.' En dat is democratie. Al zou een hele bevolking pro-Bassie en Adriaan zijn. Dan kan het inderdaad sneu uitpakken voor de pro- Gert en Hermien parlementariërs. Maar gelukkig ligt het allemaal niet zo zwart/wit. Of toch wel?

2 Reacties
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods1 aug. 2010 - 17:44

"Al zou een hele bevolking pro-Bassie en Adriaan zijn." >> LOL!!! :-D

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods1 aug. 2010 - 17:44

Peres moet gewoon eens een keer accepteren dat: * de joden Israël voornamelijk verlaten hebben vanwege de Romeinse onderdrukking en vanwege het economisch aanlokkelijke Westen * de Arabieren/moslims al helemaal geen schuld hadden aan de Duitse jodenvervolging * er geen sprake kan zijn van gelijke onderhandelingen als je het land van je gesprekspartner bezet Cameron heeft dus groot gelijk.

[verwijderd]
[verwijderd]1 aug. 2010 - 17:44

Peres heeft groot gelijk. Veel Engelse politici lijken zich tegenwoordig alleen nog druk te maken over hoe hun uitlatingen in moslimkringen vallen. De roep van Cameron om vooral Turkije toe te laten tot de EU, en vooral niet over te geven aan 'islamofobie', en nu deze uitglijder weer. Zeer begrijpelijk van een land waar shariarechtbanken reeds legaal opereren.

1 Reactie
HenkJansen2
HenkJansen21 aug. 2010 - 17:44

Peres heeft groot gelijk. Veel Engelse politici lijken zich tegenwoordig alleen nog druk te maken over hoe hun uitlatingen in moslimkringen vallen. De roep van Cameron om vooral Turkije toe te laten tot de EU, en vooral niet over te geven aan 'islamofobie', en nu deze uitglijder weer. Zeer begrijpelijk van een land waar shariarechtbanken reeds legaal opereren. ============================================= hear hear!!

Sagino
Sagino1 aug. 2010 - 17:44

Dat heet democratie plelez

1 Reactie
CemileMerhamet
CemileMerhamet1 aug. 2010 - 17:44

LOL! Hik.

mees.
mees.1 aug. 2010 - 17:44

'We hebben 8.000 kolonisten geëvacueerd, het was erg moeilijk en kostte ons 2,5 miljard dollar. We verlieten de Gazastrook volledig. Waarom werden er alsnog raketten op ons afgevuurd? En waarom zeiden de Britten geen woord?' U zegt het zelf hierboven,Peres Wat is in uw ogen een kolonist dan? Als die mensen daar terecht zaten volgens u waarom noemt u ze dan kolonisten Definitie van kolonisten: Mensen die met anderen een nederzetting vestigen in een ? al dan niet met geweld onderworpen - vreemd land. De groei kan niet alleen worden verklaard uit het grote aantal geboorten, maar moet voornamelijk worden gezocht in een actieve, door de staat ondersteunde uitbreidingspolitiek. Uitbreidingspolitiek,alleen het woord zegt al zoveel Landjepik en het blijft maar doorgaan En wie was de grote verantwoordelijk voor dit beleid? Meneer Sharon als minister van Volkshuisvesting

1 Reactie
Fluminis
Fluminis1 aug. 2010 - 17:44

U mist het punt van Peres helemaal. Nadat zij Gaza helemaal hadden overgeleverd aan de Palestijnen bleven er raketten op Israel vanuit die contreien geschoten worden, waarvan Engeland niets zei. Maar het schieten van raketten op anderen is volgens u een mensenrecht of is het alleen een mensenrecht als het om het vuren van raketten op Israelis gaat?

[verwijderd]
[verwijderd]1 aug. 2010 - 17:44

TS Peres kan nog zoveel zeggen als ie wil, één ding moge vooraf duidelijk gesteld worden: Peres bepaalt het Britse beleid NIET. En dat is maar goed ook.

1 Reactie
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa1 aug. 2010 - 17:44

Peres klaagt bij de makers van Israël en eerste bezetters van het Midden Oosten, de Britten.

Bouwman2
Bouwman21 aug. 2010 - 17:44

Israel heeft zichzelf in een isolement gestort, de VS zijn nog nooit zo kritisch geweest en de brug die Turkije vormde heeft Israel vaardig opgeblazen. Dat moet je de propagandapersen wel voluit laten draaien. En ziet: Israel heeft een nieuwe vriend gevonden in de beoogde Nederlandse regering die steunt op een partij die etnische registratie wil. Natuurlijk willen VVD en CDA niet dat moslims met een halve maan gaan rondlopen, maar je mag best respectvol met dat voorstel omgaan.

1 Reactie
Hofman2
Hofman21 aug. 2010 - 17:44

..[ de brug die Turkije vormde heeft Israel vaardig opgeblazen. ].. De brug die Turkije vormde heeft Turkije zelf opgeblazen door boten vol met gewapende terroristen naar Gaza te sturen. En toen Israël hen niet doorliet gingen in Ankara natuurlijk woedende moslims vlaggen in brand steken. Dat soort werk. Dit heeft ook Turkije opgebroken, want nu kwam ook weer ter sprake dat Turkije de helft van Cyprus bezet, en Christenen onderdrukt. Dat komt de Turkse toeristenindustrie (toch al voor tokkies) niet ten goede. ..[ En ziet: Israel heeft een nieuwe vriend gevonden in de beoogde Nederlandse regering. ].. Ik mag het hopen. Het enige democratische land in het Midden-Oosten moeten we als Nederland steunen.

[verwijderd]
[verwijderd]1 aug. 2010 - 17:44

Perez heeft gelijk en in Nederland is het niet anders. De moslim kiezer is voor veel linkse partijen nou eenmaal een balangrijk onderdeel. Kijk maar hoe Wouter toen liep te draaien toen tijdens de verkiezingen de Armeense genocide ter sprake kwam. Als je al bijna bereid bent om genocides te ontkennen kan een anti Israël houding er vast nog wel bij.

2 Reacties
ErnsTT2
ErnsTT21 aug. 2010 - 17:44

Maar Greet, wat vind je nu eigenlijk van Israelische beschietingen in Roemenië, mag dat dan opeens *wel* ? http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/netanyahu-romania-helicopter-crash-is-an-immense-tragedy-1.304236 Of geeft het niet als het Zigeuners zijn?

ErnsTT2
ErnsTT21 aug. 2010 - 17:44

Beste Greet, vanwaar deze reactie in mijn mailbox, vanaf een niet werkend mailadres? Zoals je zult begrijpen vind ik het erg vervelend om een prive-mailtje via een openbaar medium te beantwoorden, maar je laat me door een niet vanuit google te benaderen mailadres te gebruiken geen keus, bij voorbaat excuus. Je schreef het volgende : (ik begrijp overigens niet goed waarom dat niet hier kon) "Jouw reactie op Joop.nl bij het artikel over Peres: Maar Greet, wat vind je nu eigenlijk van Israelische beschietingen in Roemenië, mag dat dan opeens *wel* ? http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/netanyahu-romania-helicopter-crash-is-an-immense-tragedy-1.304236 Met deze opmerking van jou en die link zet jij jezelf 100% buitenspel in de discussie over Israël. Het gaat over een ongeluk in Roemenie waarbij zes Israëliers en 1 Roemeen bij om het leven kwamen. Tijdens een training/ opleiding. Als je geen engels kan ga dan geen VALSE en vooral domme beschuldigingen uiten. Als jij (op door jezelf verkeerd begrepen informatie Israël) beschuldigt van zaken die niet waar zijn, zou ik als ik jou was twee keer nadenken voordat ik anti-Israël zou zijn. Net als die ONZIN over witte fosfor... je begrijpt geen bal van de situatie."[/mailquote] Ik zou het op prijs stellen als je op zijn minst de minimale normen van fatsoen zoudt willen respecteren, die oefening bestond niet uit ene beetje rondjes vliegen, verdiep je eerst *zelf eens in de situatie, eer je mij gaat betichten dingen niet te snappen. Ik snap heel goed waar Israel mee bezig is, het lijkt me echter een doodlopende weg, als je altijd maar ruzie blijft zoeken met je buren, kun je je wel tot de tanden gaan bewapenen, echter zal dat alleen nog meer weerzin oproepen. "een vuist kun je niet schudden" De VN heeft de bombardementen met witte fosfor nota bene veroordeeld, als het niet gebeurt was zou het ook niet veroordeeld kunnne worden. Kortom voor je met je vinger richting mij wijst zou je beter eerst je eigen kennis van zaken bijspijkeren. Verder vind ik dat je het primaire fatsoen had kunnen betrachten om in Joop te blijven reageren, zodat er niet van dit achterkamertjes gerommel ontstaat, of is een open debat te pijnlijk? Ik zie je reactie gaarne *in Joop* tegemoet zoals je zult begrijpen.