Ik begrijp het probleem niet zo goed. Verdragen worden doorgaans omgezet in wetgeving (implementatie). Deugt die wetgeving niet in het licht van het verdrag dan laat de nationale rechter die wetgeving in een individueel geval buiten toepassing. Twijfelt de rechter dan stelt hij prejudiciele vragen aan de internationale rechter die over het verdrag gaat. Dat alles is in het desbetreffende verdrag opgenomen, en die mogelijkheid tot prejudiciele vragen en/of die rechtsgang kun je nooit bij wet uitsluiten zonder het verdrag zelf op te zeggen. Een verdrag bij wetgeving verkeerd uitleggen kan dus niets opleveren.
Toevoeging (vergeten), om in de beeldspraak te blijven : zonder Hawkeye (prejudiciele vragen) en zonder Umpire ( nationale rechter interpreteert verdrag rechstreeks en los van de implementatiewetgeving) geen verdrag.
Heel goed geschreven. De VVD is in veel punten zeer conservatief en staat voor een sterke staat. Op het gebied van waarden en mensenrechten is de VVD helemaal niet liberaal.
"Op het gebied van waarden en mensenrechten is de VVD helemaal niet liberaal." Dat klopt. Sterker nog: de VVD is vanaf de oprichting geen liberale maar een conservatieve, vaak eigenlijk zelfs reactionaire partij geweest.
De VVD denkt haar neoliberale wereldbeeld maakbaar te maken door mensen monddood te maken.
Hmm. Ik meen me te herinnerren dat veel van jouw linkse vrienden Geert Wilders veroordeeld wilden hebben, terwijl hij gebruik maakte van de vrijheid van meningsuiting. Voor de goede orde: ik ben tegen het voorstel van de VVD, maar uw verontwaardiging is selectief. En met neo-liberaal heeft het niets te maken, maar dat wist u al.
Het is wellicht niet fraai, maar een staat kan natuurlijk altijd een verdrag opzeggen. Het Internationaal Recht is in theorie leuk, maar recht kan uitsluitend functioneren als; 1. Iedereen het accepteert 2. Er straffen kunnen worden opgelegd door een omnafhankelijke rechter Aan beide criteria wordt vooralsnog niet voldaan.
@Frans ==Het is wellicht niet fraai, maar een staat kan natuurlijk altijd een verdrag opzeggen.== Nou en? Bovendien, men kan verdragen niet zo makkelijk opzeggen. Verdragen zijn juridisch bindende overeenkomsten. Als ik jou een huis verkoop en de sleutels in je hand leg, dan is het voor jou niet zo makkelijk om je aan het betalen te onttrekken. En ervaring leert dat heel weinig staten verdragen opzeggen. Er is geen enkel staat uit het VN gestapt of uit de mensenrechtenverdragen. Het aantal lidstaten van ICC is in tien jaar 121 geworden. Het aantal verdragen groeit exponentieel, terwijl opzegging vrijwel nihil is. ==Het Internationaal Recht is in theorie leuk, maar recht kan uitsluitend functioneren als; 1. Iedereen het accepteert== Zou dat in Nederland niet hetzelfde zijn? Als morgen 50% van de bevolking aan de linker kant van de weg rijdt, dan is het afgelopen met het recht. Ook ervaring leert dat de meeste staten, de meeste tijd het internationaal recht respecteren. ==2. Er straffen kunnen worden opgelegd door een omnafhankelijke rechter== Niet noodzakelijk. Bovendien schieten de internationale rechtbanken als paddenstoelen uit de grond. In 1900 bestonden er geen internationale rechtbanken. Daarna kwamen er het Internationaal Gerechtshof, het Permanent Court of Arbitration, International Tribunal for the Law of the Sea, WTO, Nuremberg + Tokyo, de Europese-, Inter-Amerikaanse en het Afrikaanse mensenrechtenhoven, het oneindige aantal tribunalen, zoals het Internationaal Strafhof, tribunalen voor Hariri, Rwanda, Cambodja, ex-Joegoslavie, Charles Taylor, Sierra Leone, Oost-Timor etc. Het idee dat machtige boeven terecht moeten staan, verspreidt zich als een olievlek: Bashir al Assad, Charles Taylor, Gaddafi, Mubarak, Saddam Hussein, Milosevic, Karadžic, Pinochet, Ceausescu of Pol Pot ontmoeten hun lot in de beklaagdenbank. Zelfs Bush durfde niet naar Zwitserland, bang voor arrestatie. Dus het aantal rechtbanken en 'the rule of law' groeien alleen.
ik ben er zeer voor dat internationale verdragen ondersgeschikt zijn aan het nationale parlement = de wetgever. dit parlement is democratisch tot stand gekomen. bij internationale verdragen wordt voor komende generaties bepaald hoe zij met van alles en nog wat om moeten gaan. wetten moeten veranderd kunnen worden, internationale verdragen ook nationale democratisch gekozen wetgevers zouden dit moeten kunnen
[ik ben er zeer voor dat internationale verdragen ondersgeschikt zijn aan het nationale parlement = de wetgever.] Maar dat is ook het geval. Het Nederlandse Parlement kan gewoon besluiten om een verdrag op te zeggen.