Joop

Partij voor de Dieren wil af van kerstboom, ijsbaan en Coca-Cola

  •  
14-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
51 keer bekeken
  •  
cop. Jan R. Ubels

© cc-foto: Jan Ubels https://flic.kr/p/2i3M6V7

De Partij voor de Dieren in Groningen is er klaar mee dat er ieder jaar een grote boom wordt gekapt om een paar weken versierd voor het gemeentehuis te staan. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die de partij heeft gesteld:
"Naast het kappen van een gezonde boom om op de Grote Markt te plaatsen, zijn er ook andere argumenten om op zoek te gaan naar alternatieven voor een gekapte kerstboom. Namelijk veiligheid. Men heeft vernielingen aan de boom proberen aan te richten en vanwege het vuurwerk moest de boom hals overkop gesnoeid worden. Bent u het met ons eens dat het kappen van een zeer grote mooie boom om een paar weken als kerstboom te dienen óók niet meer van deze tijd is? Is het college bereid alternatieven te zoeken voor de gekapte kerstboom op de Grote Markt?"
De partij vraagt fijntjes aan het college of die vertoning wel vindt passen bij het coalitieakkoord dat als titel heeft ‘Gezond, groen, gelukkig Groningen’.
Het is niet alleen de boom die voor ergernis zorgt bij de ecologisch bewuste politici. Ook de energieverslindende ijsbaan die voor de feestmaand wordt uitgerold is niet meer van deze tijd. Sterker nog, de partij vindt dat vanwege de klimaatcrisis de associatie van ijs en winter losgelaten moet worden:
"Een filosoof uit het oude Griekenland, Herakleitos, zei ooit: niemand stapt ooit tweemaal in dezelfde rivier, waarmee hij bedoelde dat alles voortdurend verandert. Bent u het met de Partij voor de Dieren eens dat het tijd is om de associatie tussen winter en ijs los te laten, omdat deze twee zaken vermoedelijk steeds minder vaak zullen samenvallen? Bent u het met ons eens dat een ijsbaan in deze tijd van klimaatproblematiek niet meer te verantwoorden is? Kunt u een inschatting geven van de hoeveelheid elektriciteit die hiermee gemoeid is geweest? Waar kwam deze stroom vandaan?"
In Frankrijk hebben gemeenten vanwege de klimaatcrisis al afscheid genomen van de kunstijsbaan, meldde Joop eerder.
Tot slot keert de ecologische partij zich tegen de verdere commercialisering van de met gemeentegeld opgeroepen feestsfeer. Zo werd op het plein voor het gemeentehuis een truck van Coca-Cola geparkeerd. De frisdrankmultinational heeft de traditie van kerstman begin vorige eeuw tot marketinginstrument verheven. “Bent u het met ons eens dat bovenstaande partijen met goedkoop commercieel vertier op de proppen zijn gekomen?”
cc-foto: Jan Ubels
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (64)

[verwijderd]
[verwijderd]15 jan. 2020 - 18:48

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Hank Nozemans
Hank Nozemans15 jan. 2020 - 21:58

Bij ons in de gemeente ook. ik heb met mijn zo'n maar liefst 3 minuten geschaatst en daarna de moet opgegeven. Op plastic valt niet te schaatsen.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart15 jan. 2020 - 15:36

Inderdaad. Het wordt tijd om afscheid te nemen van die ethno-mystieke kolder en om waarlijk modern te worden en rationeel te handelen. Alsof 't geen onverklaarbaar wonder is dat we bestaan. De rest kan op dezelfde schroothoop als waar de witte wieven toeven, foetsie ermee.

3 Reacties
Katootje2
Katootje215 jan. 2020 - 20:02

Yep, ik maakte de associatie met het songfestival, maar geintjes over de "culturele" uitingen van minderheden liggen hier blijkbaar te gevoelig.

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 jan. 2020 - 10:48

Toch begrijp ik niet wat die kerstboom met dieren te maken heeft.

Katootje2
Katootje217 jan. 2020 - 4:19

Dat komt er nou van als je die PvdD-dissidenten klakkeloos gelooft.

Gefaald
Gefaald15 jan. 2020 - 13:08

Dolf Jansen kan wel uitleggen waarom we niet stoppen met vliegen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin15 jan. 2020 - 11:57

Ik dacht dat de partij van de dieren er enkel voor dieren was. Maar blijkbaar niet voor mensen maar wel voor bomen of hoe moet ik dat opvatten.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander15 jan. 2020 - 8:26

Grijze populistische muizen Gezien de reacties hier bij Joop is het nog een lange weg tot ecologische bewustwording. Het gaat natuurlijk niet om die ene boom. Maar kennelijk zijn het nogal wat klokkende coca cola drinkers die hier al boerend een populistisch plasje moeten plegen.

5 Reacties
MountEverest
MountEverest15 jan. 2020 - 12:52

@Sjoerd Ik zie jou als dé grote eco-leider die ons naar het aardse Paradijs zal voeren. Maar ik zie jou ook als een extreemlinkse stemmingmaker, die streeft naar ingrijpende veranderingen van ons economische, sociale en politieke systeem. En zoals bekend zijn dergelijke ingrijpende veranderingen een bedreiging van vrijheid en democratie.

Gefaald
Gefaald15 jan. 2020 - 13:07

"Ruime meerderheid Nederlanders wil geen cent extra betalen voor CO2-neutrale vliegtickets" https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/ruime-meerderheid-nederlanders-wil-geen-cent-extra-betalen-voor-co2-neutrale-vliegtickets/ We vliegen ook elk jaar meer. En met 20 miljoen inwoners straks zal dat vast niet veel minder worden

Katootje2
Katootje215 jan. 2020 - 19:50

Surprise: Ruime meerderheid Nederlanders vindt de belastingen ook veel te hoog.

Karingin
Karingin15 jan. 2020 - 23:14

Welk sociale systeem? Dat is al grotendeels afgebroken. En inderdaad, dat is een bedreiging van vrijheid en democratie.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander17 jan. 2020 - 11:45

@ME Zucht. Midden en extreemrechts zijn moelijk meer te onderscheiden, zien overal bedreigingen en grote gevaarlijke leiders en bekommeren zich niet om inhoud.Veranderingen, brrrr... heel eng voor onze eigen-volk-eerst vrijheid en democratie. Kijk uit een linkse wolf met flikkerend rode tanden om de hoek van de straat! Heel gevaarlijk allemaal. Blijf 'same as it ever was' rustig cola drinken ten koste van schoon drinkwater elders. Goeroe Sjoerd; wat is die man toch gevaarlijk hier op Joop.

Lowieke de Vos
Lowieke de Vos15 jan. 2020 - 5:31

Misschien een idee om in het zaaltje waar de PVDD zijn brainstormsessies houdt de verwarming uit te zetten. Dit is goed voor het milieu en houdt de hoofden fris. De ijsbaan zorgt ook voor de nodige beweging bij de jeugd. Dat is ook wat waard.

Minoes&tuin
Minoes&tuin15 jan. 2020 - 4:43

Die markt kan anders zo te zien wel een boom gebruiken. Ik zou zeggen plant er een dan ben je uit de brand.

Lijster2
Lijster215 jan. 2020 - 0:00

Sektarisch gedrag. Alles moet verboden worden , iedereen hetzelfde, lieve mensen zien jullie zelf niet dat je langzaam wordt dat waar je aan hekelt?

JanB2
JanB214 jan. 2020 - 23:19

"Bent u het met de Partij voor de Dieren eens dat het tijd is om de associatie tussen winter en ijs los te laten" Nee. Ik capituleer niet voor klimaatverandering. De PvdD kennelijk wel. De Coca-Cola truck kan echter per direct weg. Vanuit esthetieke overwegingen. Walgelijk die knalrode kleur en al die lichtjes! Opzichtige reclameuitingen in kleuren die pijn doen aan je ogen zijn uitsluitend iets voor op het voetbalveld. Éen van de redenen dat ik nooit baar een voetbalwedstrijd kijk trouwens, het is werkelijk zo vre-se-lijk lelijk om naar te kijken.

Meer Informatie
Meer Informatie14 jan. 2020 - 21:54

Tja, echt een groot probleem. Arme kerstboom. Wat zal hij pijn voelen tijdens het kappen. En zo zonder z'n wortels. Hij sterft langzaam van de dorst. Trouwens alle planten voelen vreselijke pijn als je ze snijdt en in ze bijt. Dus ook groenten eten afschaffen. Het kan echt niet meer.

RaymondenJoop
RaymondenJoop14 jan. 2020 - 20:24

Ik stelvoor om 1 april af te schaffen. De reden lijkt me duidelijk. Onzin grappen worden werkelijkheid.

1 Reactie
Meer Informatie
Meer Informatie15 jan. 2020 - 22:09

Daarom zeg ik nooit hard op wat nog door de belastingdienst belast zou kunnen worden... (En zelfs dit hier schrijven is al op het gevaarlijke randje.) ; )

Freek3
Freek314 jan. 2020 - 19:36

Ze luisteren weer eens niet naar de achter an. Onze katten zijn groot fan van de Kerstboom.

3 Reacties
JanB2
JanB215 jan. 2020 - 3:47

Wat kost dat nou jaarlijks, zo'n combo van katten en een kerstboom? Kerstballen zijn niet echt goedkoop meer per slot van rekening.

Logica12345
Logica1234515 jan. 2020 - 9:51

En wat te denken van de honden?

Herr Vorragend
Herr Vorragend15 jan. 2020 - 10:27

Haha mijn kat houdt ook erg van kerstbomen als aanval-target. Verder heeft ie ook niets met de PvdD; voer zonder vlees of vis mijdt ie als de pest.

Konings2
Konings214 jan. 2020 - 19:21

Ik vind dat het argument "dat is niet meer van deze tijd" echt niet meer van deze tijd is.

Ch0k3r
Ch0k3r14 jan. 2020 - 19:20

"Sterker nog, de partij vindt dat vanwege de klimaatcrisis de associatie van ijs en winter losgelaten moet worden" Tof, volgend jaar palmbomen op de grote markt en gratis mojito's voor iedereen!

Sam V
Sam V14 jan. 2020 - 19:15

Bent u het met mij eens dat de Groningse PvdD helemaal van het padje af is?

1 Reactie
Katootje2
Katootje215 jan. 2020 - 0:24

Nee, maar ik mocht niet zeggen waarom.

Oki Doki
Oki Doki14 jan. 2020 - 19:04

Je kunt voor iedere gekapte kerstboom ook weer één of meerdere nieuwe planten, er is nog ruimte genoeg in Nederland.

Oki Doki
Oki Doki14 jan. 2020 - 19:02

Wordt het hout van de boom dan niet gebruikt in de industrie om er bijvoorbeeld meubels van te maken?

JanKlaasen
JanKlaasen14 jan. 2020 - 19:02

Ik weet niet of ik moet huilen of lachen van zo'n bericht. Deze mensen hebben totaal geen zin in een leuke of gezellige stad. Kaal, grijs, zonder lichtjes, geen plezier meer.

Henk Tuinman
Henk Tuinman14 jan. 2020 - 18:55

Ik zocht nog naar de “tag” satire. Maar helaas dit is de nieuwe realiteit.

Henk Tuinman
Henk Tuinman14 jan. 2020 - 18:54

Compleet van het pad af. Een aantal mensen beginnen nu toch echt door te draaien in hun drang te deugen. Zal wel een gezellige boel zijn op de partijvergaderingen.

Semmel
Semmel14 jan. 2020 - 18:42

"Bent u het met de Partij voor de Dieren eens dat het tijd is om de associatie tussen winter en ijs los te laten, omdat deze twee zaken vermoedelijk steeds minder vaak zullen samenvallen? " Ik probeer al een uur te begrijpen wat ze hiermee proberen te zeggen, maar het lukt me niet. Kan iemand mij helpen, want mijn hersenen zitten waarschijnlijk anders in elkaar dan bij de PvdD.

7 Reacties
Konings2
Konings214 jan. 2020 - 19:23

Ze willen volgens mij klimaatverandering normaliseren. Men moet het blijkbaar maar normaal gaan vinden dat het tijdens de winter niet meer zo koud zal zijn.

Luneau
Luneau15 jan. 2020 - 0:53

Helaas is dat al normaal. Er is nog nooit zo'n lange tijd tussen 2 elfstedentochten geweest en in de eerste 50 jaar van de elfstedentocht geschiedenis, waren er elf elfstedentochten. In de laatste 60 jaar waren er maar 4. Bij de laatste moesten zelfs ijstransplantaties worden uitgevoerd. Als Friezin zou ik graag zien dat men wat aan klimaatverandering doet, zodat hopelijk deze mooie traditie weer plaats kan vinden.

MountEverest
MountEverest15 jan. 2020 - 11:31

@Luneau: 1985 1986 1997 In 1996 had het gekund maar werd ie al afgeblazen voordat het streng ging vriezen. Volgens weerman Paulus Paulusma hebben we binnen 7 jaar weer een Elfstedentocht maar eerst zien, dan geloven.

Semmel
Semmel15 jan. 2020 - 12:08

@Konings en Luneau : Dat snap ik, maar wat heeft dat te maken met het verbieden van een schaatsbaan?

Karingin
Karingin15 jan. 2020 - 23:09

Semmel: Meen je dit serieus? Zo moeilijk is 't niet. We associëren winter met ijs en sneeuw en schaatsen, maar dat is een aflopende zaak. Om dat winterse gevoel te behouden leggen we in die periode extra kunstijsbanen aan. Maar dat zijn energieslurpers, en daar moeten we dus vanaf. Het is dan logisch om langzaamaan in te masseren dat we niet automatisch kunnen schaatsen in de winter. De overdekte ijsbanen hoeven niet meteen dicht, maar het is wel vrij zot om voor een korte periode speciaal iets aan te leggen. Zo moeilijk hoeft 't niet te zijn om alternatieve, net zo leuke activiteiten te bedenken, die voor je het weet een nieuwe traditie zijn.

Semmel
Semmel16 jan. 2020 - 6:23

@Karingin : Zo moeilijk is het wel. Als jij een favoriete vrijetijdsbesteding van heel veel Nederlanders wilt verbieden, omdat de winters wat zachter worden, is dat heel beangstigend. Jij hoeft me niets in te masseren, omdat jou iets niet aanstaat.

Karingin
Karingin16 jan. 2020 - 23:02

Semmel: Beter lezen. Ik heb 't niet over verbieden.

wegmetons
wegmetons14 jan. 2020 - 18:21

Wat een totale onzin zeg, die hebben echt niks beters te doen...

Buitenstaander
Buitenstaander14 jan. 2020 - 18:17

Kijk, dat bedoelen we nou met doorslaan, en wat gek dat mensen (weldenkende-) afhaken. Waarom kan er nou nooit eens normaal gekeken worden naar maatregelen die echt zoden aan de dijk zetten. Wat zei dat artikel onlangs ook al weer over de kwaliteit van gemeenteraadsleden?

tempest
tempest14 jan. 2020 - 18:07

Diep triest dat de realiteit de parodie op zo’n belangrijk punt heeft ingehaald. Dit zijn dus echte “klimaat-gekkies” die niet instaat zijn hoofd van bijzaken te onderscheiden.

Joop den Uil
Joop den Uil14 jan. 2020 - 17:53

als we toch gaan afschaffen: de Paashaas en graag de Elfstedentocht. Vaderdag kan ook op de schop .

1 Reactie
MountEverest
MountEverest14 jan. 2020 - 19:57

De Elfstedentocht heeft zichzelf al afgeschaft. Laten we elk jaar op "Afschaffingsdag" een referendum houden over 5 zaken die we af willen schaffen. Als je 100.000 handtekeningen weet te verzamelen voor een "afschaffing", wordt die opgenomen in de lijst van 5.

TigressApril
TigressApril14 jan. 2020 - 17:40

"Bent u het met ons eens dat ... ... ... niet meer van deze tijd is? " Ik hekel dit recurrente statement, het is ook zeer zelden goed objectief onderbouwd waarom iets niet meer van deze tijd is. "Ook de energieverslindende ijsbaan die voor de feestmaand wordt uitgerold is niet meer van deze tijd. Sterker nog, de partij vindt dat vanwege de klimaatcrisis de associatie van ijs en winter losgelaten moet worden:" Hoezo niet dan? En wat nou als we het hele spul aan groene stroom hangen? Ik heb het hier al eens doorgerekend circa 30-50 keer je Tesla opladen is gelijk aan een maand een publieke ijsbaan hebben. Ja die associatie van winter en koud weer is echt niet meer van deze tijd, totdat de autobaan gestrooid moet worden natuurlijk. Coca Cola ik drink het alleen bij Sushi soms (het beste als het niet te koud is), als Coca Cola hun eigen geld aan marketing wil uitgeven moet ze dat lekker doen. Alle feestdagen zijn al een commercieel circus geworden zie o.a. Black Friday.

2 Reacties
Ch0k3r
Ch0k3r14 jan. 2020 - 19:22

“Bent u het met ons eens dat … … … niet meer van deze tijd is? ” "Ik hekel dit recurrente statement, het is ook zeer zelden goed objectief onderbouwd waarom iets niet meer van deze tijd is." Best grappig ook eigenlijk dat ze om dat punt kracht bij te zetten, een uitspraak van een filosoof die 2500 jaar geleden rondliep gebruiken.

MountEverest
MountEverest14 jan. 2020 - 20:06

Coca Cola is prima te gebruiken als kruipolie (IMAL).

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland14 jan. 2020 - 17:35

Ja het is vreselijk Bij die IJsbaan staat een hele batterij van die grijpautomaten . Dat lijkt een behendigheidsspel maar dat zijn natuurlijk niets anders dan hele dure gokautomaten. Die kerstboom echter staat er al sinds mensenheugenis en dan stel ik voor (je moet altijd met een leuke oplossing komen ipv dat hatelijke verbieden altijd) om op die plek gewoon een mooie boom te platen dan hebben we het hele jaar een mooie boom en met kerst kun je er dan zuinige lampjes inhangen.

1 Reactie
Marinus C.
Marinus C.15 jan. 2020 - 11:48

U bent praktisch en pragmatisch, ik mag dat wel.

FransBrinkman
FransBrinkman14 jan. 2020 - 17:30

Sterk staaltje doorzichtig cultureel marxisme met klimaatgedoe als bekend smoesje! De fik erin mensen, laat de boom branden en het ijs smelten - met een colaatje-tic toe.

11 Reacties
inktvis75
inktvis7514 jan. 2020 - 17:56

Cultuurmarxisme is een term die afkomstig is van de Alt-right beweging en doorgaans gebruikt wordt om mensen die zij aan de linkerzijde van het van het politieke spectrum vinden staan aan te duiden. De term wordt pejoratief gebruikt en heeft zijn oorsprong in de jaren 30 in Duitsland, toen fascisten de term cultuurbolsjewisme gebruikte om mensen die hen niet waren gezind weg te zetten. Bron: Wikipedia.,, weten we tenminste meteen met wie we met @FransBrinkman te maken hebben...

Marinus C.
Marinus C.14 jan. 2020 - 18:04

In het echt is Cultureel Marxisme een substroming in het Marxisme die zich, je raad het al, met cultuur bezig houdt. Het is onder andere een kritiek op de vercommercialisering van cultuur door het kapitalisme, als ik me het goed herinner.

Karingin
Karingin14 jan. 2020 - 18:25

Arme jongen. Je voert een achterhoede gevecht. Neem nog maar een bacootje.

Marinus C.
Marinus C.14 jan. 2020 - 18:55

inktvis: mijn bericht was niet voor jouw bedoeld, dat lijkt nu wel zo. Het klopt dat in 99% van de gevallen dat je tegenwoordig over CM hoort, het een, al dan niet anti-semitische extreem-rechtse samenzweringstheorie betreft, maar het is ooit begonnen als een bona fide Marxistische sub-sub-stroming.Die overigens qua inhoud niets met de onzin van het rechtse gepeupel te maken heeft.

MountEverest
MountEverest14 jan. 2020 - 20:05

@Marinus C. Ik wist niet dat dit een bestaande stroming binnen het marxisme is/was. Als ik aan marxistische cultuur denk, komen beelden van de Socialistisch Realistische (Schilder)kunst bij mij boven. Autoritaire dictaturen houden nu eenmaal niet van abstracte kunst. De nazi's hielden ook al niet van "Entartete Kunst". Ik vind het altijd wel aandoenlijk als mensen de leer van Marx nog steeds als inspiratiebron gebruiken. Marx, één van de filosofen van de achterdocht. Geef mij maar Karl Popper. Die had niets op met fascisten en communisten.

Loebkesman
Loebkesman14 jan. 2020 - 20:17

Hoe octoepasselijk dat iemand zich inktvis noemt en een ander zwart maakt.

Audio
Audio15 jan. 2020 - 10:03

@Marinus "Het klopt dat in 99% van de gevallen dat je tegenwoordig over CM hoort, het een, al dan niet anti-semitische extreem-rechtse samenzweringstheorie betreft, " De zinsnede "al dan niet anti-semitistisch" is belangrijk. Iemand die NIET antisemitisch is, staat per definitie aan de goede kant. Je opstelling tegenover de Joden en Israël bepaalt dus of je aan de goede kant staat. Positief is goed, negatief is fout.

Marinus C.
Marinus C.15 jan. 2020 - 13:25

@MountEverest, het is geen marxistische cultuur, het is een marxistische substroming die zich bezig houdt met cultuur. Je insinuaties aangaande ontaarde kunst en het Nazisme en zo zijn dus onzinnig en irrelevant. Wat je ook van Marx vind verder, de man heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van moderne samenlevingen, en zijn ideeën worden op grote schaal toegepast. Socialisme was wellicht geen groot succes, maar veel samenlevingen (NL incluus) zijn desondanks deels socialistisch, en zijn door dat socialisme een stuk gezelliger. Hij is gewoon een belangrijke speler geweest in het voortschrijdende inzicht, en wordt door veel linksmensen als dusdanig beschouwd. Ik denk dat je de rechtse neiging tot leidercultussen hier op normale mensen projecteert. Karl Popper was een libertarier toch? Zeg maar wat normale mensen een "asociale egoïst" noemen.

Marinus C.
Marinus C.15 jan. 2020 - 13:37

"De zinsnede “al dan niet anti-semitistisch” is belangrijk. Iemand die NIET antisemitisch is, staat per definitie aan de goede kant. Je opstelling tegenover de Joden en Israël bepaalt dus of je aan de goede kant staat. Positief is goed, negatief is fout." Ik weet niet precies waar je heen wilt, maar ik zie de wereld in ieder geval niet zo zwart-wit als jij schetst. De wereld is niet zwart en wit, het is een beetje zwart en wit, met een heleboel grijstinten daar tussen in. Verder is antisemitisme een vorm van racisme. Israël is een redelijk fout land wat met enige regelmaat de mensenrechten vertrapt. Kritiek daarop hoeft helemaal niets met racisme te maken te hebben.

joop12342
joop1234215 jan. 2020 - 16:06

Sterke reactie Karingin, vooral dat woordje : achterhoede gevecht. Heb ik meer gehoord van je. Klopte ook niet. Denk bijv. aan het aantal zetels van Wilders. Die zou al een jaar of vier zetelloos zijn. Lol

Karingin
Karingin15 jan. 2020 - 22:57

1234: Wat heeft Wilders hiermee te maken? En wanneer heb ik ooit gezegd dat die zonder zetels zou komen te zitten? Inhoudelijk: mensen die over "klimaatgedoe" zeuren voeren een achterhoede gevecht. Er gaan maatregelen komen, o.a. om dit soort verspilling tegen te gaan. Is namelijk best zonde, zo'n boom, en al die energie die een ijsbaan kost. Ik begrijp dat Fransje en Jantje graag blijven fikkie stoken, maar dat vinden de volwassenen niet zo'n goed idee, hoe mooi het er ook uit ziet. Maar wees gerust, je zult met redelijk zachte hand worden gecorrigeerd, er komt vast een leuke rollerskatebaan of zo. Met een bacootje meer merk je het verschil niet eens.