Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Partij voor de Dieren en PVV doen aangifte tegen 'biologisch' slachthuis Westfort

  •  
04-02-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
134 keer bekeken
  •  
geert wilders

© Cc-foto: Oscar Brak

Kamerlid Frank Wassenberg van Partij voor de Dieren, PVV-fractieleider Geert Wilders en Kamerlid Dion Graus (PVV) hebben in Den Haag aangifte gedaan tegen het ‘biologisch’ slachthuis Westfort in IJsselstein. Wassenberg deed daarnaast ook aangifte tegen de inspectie van de NVWA. RTL Nieuws publiceerde vorige week undercoverbeelden waarop te zien was dat varkens in dit slachthuis ernstig mishandeld worden. De beelden werden gemaakt door dierenwelzijnsorganisatie Ongehoord.
“Als je weet dat er iets strafbaars is gebeurd, kun je aangifte doen. Ik zie dat hier niet alleen als mijn recht, maar ook als mijn plicht. Uit de beelden blijkt dat de directie van slachthuis Westfort via cameratoezicht op de hoogte was van ernstige misstanden en dat controlerende dierenartsen van de NVWA niet hebben ingegrepen bij het vaststellen van de misstanden, maar actief hebben deelgenomen aan de dierenmishandeling”, verklaart Wassenberg op de website van PvdD.
Wassenberg vindt niet alleen de daders van de dierenmishandeling bestraft moeten worden, maar ook dat justitie de systeemfouten die opsporing en handhaving verhinderen moet aanpakken, zowel bij het slachthuis als bij de toezichthouder NVWA. “Het gaat te vaak mis in slachthuizen om nog van incidenten te kunnen spreken. De problemen zijn structureel. En als wetshandhavers niet ingrijpen bij misstanden, maar daaraan actief deelnemen, is het hek van de dam. Er zal nu justitieel moeten worden ingegrepen, zowel bij het slachthuis als bij de NVWA.”
Volgens Wassenberg zou het slachthuis hangende het onderzoek gesloten moeten worden en zouden dierenartsen van de NVWA die zich schuldig hebben gemaakt aan dierenmishandeling geschorst moeten worden.
“Wij vinden eigenlijk weinig erger dan botte dierenmishandeling. Het gaat om weerloze dieren, die al naar het slachthuis gaan. En als die dan ook nog eens worden mishandeld door mensen die daar werken en nota bene ook door dierenartsen. Dat gaat door merg en been. Ik kan daar wakker van liggen en collega Graus ook”, meldt Wilders aan NOS.
Uit de video van RTL Nieuws bleek dat de varkens in slachterij Westfort op gruwelijke wijze worden behandeld. De dieren worden aan hun staart getrokken de vrachtwagens uitgetrokken, geslagen en opgejaagd.
Minister Schouten van Landbouw verklaarde vrijdag dat er betere normen komen voor het toezicht op het slachten. “Het is helaas niet de eerste keer dat we geconfronteerd worden met vreselijke beelden van dieren die onnodig lijden op weg naar de slacht. Daar krijgt iedereen buikpijn van”, zei Schouten over de praktijken in het slachthuis tegen RTL Nieuws.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (55)

Zeurmachine
Zeurmachine5 feb. 2020 - 7:54

Ik tuin er domweg niet in, A M. Halal is gruwel, geen zegen.

2 Reacties
Appi Mohamud
Appi Mohamud6 feb. 2020 - 3:42

Blijf maar zeuren dan, zolang je niet halal gaat moet je accepteren dat dieren worden mishandeld in de zoektocht naar meer omzet.

Middenveld
Middenveld6 feb. 2020 - 10:57

@Appi Sorry hoor, maar denk je nu werkelijk dat er geen andere dan religieuze wijzen zijn om fatsoenlijk c.q. zo fatsoenlijk al smogelijk met slachtvee om te gaan? Halal maakt onderdeel uit van een religie die vanuit de kern de gelijkheid van alle mensen ongeacht geloof, geslacht en geaardheid niet erkent. Hoezo zou het voor niet-moslims dan een optie moeten zijn om Halal producten te nuttigen en daarmee bijdragen aan de financiering van deze niet zo inclusieve religie? Voor mij zal het in ieder geval nooit een optie zijn om Halal producten te nuttigen.

OlavM
OlavM4 feb. 2020 - 20:05

Prima, deze aangifte. Of die nu door de PVV of PvdD wordt gedaan -in dit geval dus door beide- maakt in principe niet uit: het gaat om de ernst van de kwestie zelf.

[verwijderd]
[verwijderd]4 feb. 2020 - 16:01

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
OlavM
OlavM4 feb. 2020 - 20:42

@ Rob S.: [Ik ben zo atheïstisch als de pest, maar als ik “de Schepper” was zou ik toch héél erg verschrikkelijk de tering in hebben over de creatie van mijn meesterwerk.] Het probleem is, dat de Schepper het uit handen heeft gegeven. Maar eens in enkele honderdduizenden jaren vaagt een grote meteoriet bijna al het leven van onze planeet weg. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Is al meermalen gebeurd in de geschiedenis van de aarde. Wellicht ziet Hij aanleiding er nu niet meer zo lang op te wachten.

Juppé🎗
Juppé🎗5 feb. 2020 - 12:25

« Maar eens in enkele honderdduizenden jaren vaagt een grote meteoriet bijna al het leven van onze planeet weg. « ......helaas moet ik Uw enthousiasme in deze wat tempereren, daar is een heel grote meteoriet voor nodig dus een planetoide of komeet. Het aan de NASA gelieerde Minor Planet Centre houdt daarvan de banen in de gaten en de gevaarlijke die in de buurt van de aarde zouden kunnen komen staan op de NEO lijst (Near Earth Objects). Deze list wordt geactualiseerd en uitgebreid mede met behulp van honderden vrijwilligers vanuit hun waarnemingen en metingen. Dreigt het ooit met een object dan moet hij een beetje uit zijn baan, wat met kernbommen kan, maar ook wat eleganter met een verfbom waardoor de zonnedruk er wat meer vat op krijgt en diverse andere technieken. Zelf neem ik deel met waarnemingen mbv gerobotiseerde telescopen op Tenerif en in Chili en binnekort Qatar..... Wat betreft het bestaan van een god zei de Catalaanse philosooof »Bij een voetbal wedstrijd in Spanje slaan 22 spelers een kruisje, als god bestaat zouden dus alle wedstrijden in een gelijk spel eindigen ».... ongewild bewees de vader van Jordi hier indirect het bestaan van god mee, want hij sloeg al enige geen kruisje en zijn team dat maar 10 kruisjes sloeg won in 90 procent van de gevallen.....

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 feb. 2020 - 19:14

Juppé???? 5 februari 2020 at 13:25 OMG!

Juppé🎗
Juppé🎗5 feb. 2020 - 20:25

Maakt U geen zorgen, Danielle, ik borduur alleen verder op de persoonlijke logica van Cruijff......overigens toen zijn zoon was geboren en hij hem in Barcelona de naam Jordi wilde geven werd dat geweigerd omdat dat een Catalaanse naam is. Hij is toen even naar Amsterdam gereden om hem daar als Jordi in te schrijven.

Joop den Uil
Joop den Uil4 feb. 2020 - 13:43

Kijk: zo kunnen de rechtse partijen ook weer eens misstanden aanpakken die de rest van de partijen gemakshalve maar links laten liggen

GHS
GHS4 feb. 2020 - 13:33

Frits Jansen: inderdaad, kijk maar eens naar natuurfilms, daar word je ook koud van als je ziet hoe een tijger een olifantenkudde opjaagt en dan uiteindelijk toeslaat.

3 Reacties
ton14024
ton140244 feb. 2020 - 16:02

Ik krijg vooral een warm gevoel als zo´n tijger een kalfje pakt. Vooral als de koe nog wat protesteert. Je ziet zo´n tijger dan vaak nog een schijnbeweging naar de koe maken. Deze houdt het dan altijd voor gezien. Vervolgens komen de welpjes. Deze beginnen aan de weke delen. Het kalfje vindt dit niet prettig. Het laat vaak een doordringend gekerm horen. De tijger vindt dit niet prettig en smoort het. Eind goed, al goed.

Klaas Punt
Klaas Punt4 feb. 2020 - 16:45

Ton, ik genoot van het filmpje waarin een paar stoere gnoes een kleine gnoe bevrijden uit de klauwen van een leeuw. Ieder zijn plezier!

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 feb. 2020 - 18:30

In de natuur hebben slimme & sterke prooidieren nog een kans om e dans te ontspringen. Dat is bij varkens natuurlijk nooit het geval. Daarom zijn natuurfilms vast ook spannender dan documentaires over de (wan)toestanden in het slachthuis.

ton14024
ton140244 feb. 2020 - 13:12

´´Oproep aan iedere dierenbeschermer die de beelden gezien heeft: doe ook aangifte, zodat de zaak niet wéér met een sisser kan aflopen!´´ Sta je straks bij het loket, zegt de agent: ´U bent nummer 10´ of nog erger: ´Ja, heb ik ook gezien.´????

1 Reactie
ton14024
ton140244 feb. 2020 - 13:15

Ik bedoel, als we het allemaal weten, is aangifte doen dan zinvol? Willen we een passief of een actief OM?

Rick Hofland
Rick Hofland4 feb. 2020 - 12:51

Tsja..... je kan er moeilijk tegen zijn. Nu las ik vandaag nog zoiets opmerkelijks, de PVV en FvD zouden zich opwerpen als voorvechters voor het behoud van bomen in de Schoorlse Duinen waar GroenLinks die bomen liever laat kappen om meer diversiteit qua natuur te creëren. Ik weet het fijne er niet van, maar bij mij in de buurt zijn laatste 10 jaar ook al enorme stukken bos gekapt op plekken waar al meer dan 100 jaar bos was om daar kunstmatig een zandverstuiving te maken. Er zit vast een goed bedoeld idee achter, net als dat zo’n beetje iedere rij volwassen bomen langs wegen in de bebouwde kom in mijn gemeente afgelopen jaren is vervangen door hele kleine nieuwe boompjes, maar ik heb er toch altijd ambivalente gevoelens bij als gezonde grote bomen gekapt worden. Misschien ben ik te achterdochtig, maar ik vraag mij wel eens af of die bomen gekapt moeten worden om een biomassacentrale te laten draaien. Kappen met dierenmishandeling en kappen met bomen kappen is mijn motto en het maakt mij niets uit welke politieke partij daar voor opkomt.

Juppé🎗
Juppé🎗4 feb. 2020 - 12:36

Bien étonné de se retrouver ensemble luidt een engels spreekwoord. Wassenberg was waarschijnlijk ook liever in gezelschap van collega’s van D66 en GL geweest.....maar die laten het op dit gebied nogal eens afweten. Goed dat de aangifte is gedaan. De wetgeving op het gebied van dierenwelzijn is vaak nog middeleeuws en dat dat zelfs niet wordt gehandhaafd is diepe tristesse.

6 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 feb. 2020 - 14:19

Bekommernis om het milieu gaat over mensenleed niet over dierenleed. Neemt dat weg dat ook GL en D66 zich tenminste druk zouden mogen maken over de handhaving van wet.

OlavM
OlavM4 feb. 2020 - 20:32

@ Juppé: [Bien étonné de se retrouver ensemble luidt een engels spreekwoord] Net zoals het Franse zegwoord: strike while the iron is still hot. :)

Juppé🎗
Juppé🎗4 feb. 2020 - 20:59

@Danielle....dat is nog wel te begrijpen, maar als het mensenleed achter komma van het koopkrachtplaatje of de stikstoffactor wordt bepaald wordt het gênant. Van hun voorstel om 400 intensieve varkensbedrijven uit te kopen worden alleen maar dieren slechter. Bedrijven met meer ruimte per dier had nog een beetje geholpen. Zeker als dat door andere maatregelen was ondersteund. Dan was het ook geen fakemaatregel tegen de stikstofuitstoot geweest

Juppé🎗
Juppé🎗4 feb. 2020 - 21:15

« Net zoals het Franse zegwoord: strike while the iron is still hot. « ....U heeft gelijk ..maar moeten we dat moment voorbij laten gaan. Een Catalaan zei ooit « Je moet schieten ander scoor je niet »

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 feb. 2020 - 10:01

Juppé: Geen enkel voorstel van Schouten cs had ook maar iets te maken met het verminderen van dierenleed. Het interesseert ze domweg niet .. De Catalaanse filosoof had gelijk maar ik vrees dat het niets gaat opleveren.

Juppé🎗
Juppé🎗5 feb. 2020 - 21:31

«Geen enkel voorstel van Schouten cs had ook maar iets te maken met het verminderen van dierenleed.« .....ze valt me heel erg tegen. Onze minister heeft pas wat wetten ingediend om varkens en kuikens wat meer leefruimte te geven. Ze is voorzichtig maar het is iig de goede richting.

Hemk
Hemk4 feb. 2020 - 12:16

“Het is helaas niet de eerste keer dat we geconfronteerd worden met vreselijke beelden van dieren die onnodig lijden op weg naar de slacht. Daar krijgt iedereen buikpijn van." Buikpijn van het extra damage control werk dat ze moet doen, niet van behandelibg varkens...

Appi Mohamud
Appi Mohamud4 feb. 2020 - 10:59

Als het werkelijk om dierenwelzijn zou gaan, zou je gewoon halal vlees kopen. Halal, staat niet alleen voor de slacht maar ook hoe de dieren hebben geleefd. https://youtu.be/quhVxLUwiBw

13 Reacties
Zeurmachine
Zeurmachine4 feb. 2020 - 14:44

Nee, wat erg, deze reactie. Wat pijnlijk: de ene gruwel met de andere vergelijken op deze manier.

Rick Hofland
Rick Hofland4 feb. 2020 - 14:44

Ja joh, houd jezelf lekker voor de gek. Ik heb de meest misselijkmakende halal abattoirs gezien bij een reis off the besten track in Marokko en ik geloof er geen snars van dat het elders in de wereld of bij ons beter zal zijn. Moslims zijn genetisch niet beter dan anderen en overal waar slachters zijn die zich wel netjes een de regels houden zijn er ook slachters die dat niet doen.

Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof4 feb. 2020 - 15:02

Als het je echt om dierenwelzijn zou gaan zou je geen vlees van onverdoofd geslachte dieren eten. Dus niet halal of koosjer maar gewoon volgens moderne inzichten geslachte dieren. Dat we iets moeten doen aan het leven van dieren is een ander punt.

dickser
dickser4 feb. 2020 - 15:07

Halal vlees is vlees van dieren die onverdoofd zijn geslacht, geloof dat dat ook onder mishandeling valt

rvb2
rvb24 feb. 2020 - 15:47

@Dick2015: Dat klopt niet. Veel halal slachterijen verdoven de dieren wel degelijk voor de slacht. Het voorstel om onverdoofd slachten te verbieden kreeg ook weinig tegenstand vanuit de islamitische hoek, wel waren er een aantal joodse groepen die de antisemitisme kaart trokken. even wat linkjes naar 2 slachterijen die halal slachten met verdoving: https://www.shv-veenendaal.nl/ons-aanbod/halal-producten https://www.clazing.nl/halal/ Dat halal slachten altijd onverdoofd is, is dus aantoonbaar onjuist.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 feb. 2020 - 18:22

Het gaat hier over misstanden in de varkenssector. Halalslacht & varken lijkt mij een vreemde combinatie. Noorwegen is onverdoofd slachten verboden bij wet. Dus ook bij halal slachten is verdoving verplicht. Maar ook de bejegening is van groot belang. Opjagen, slaan en mishandelen kan echt niet.

Appi Mohamud
Appi Mohamud4 feb. 2020 - 18:32

Zeurmachine. Better verdiepen in de materie of gewoon de link bekijken wat iemand deelt. Rick. Ok heb je ook een link, of spreek je slechts uit eigen ervaring? Jan. Verdoofd slachten is ook halal. Bekijk het filmpje wat ik gedeelt heb nou is keertje, word alles uitgelegd. Rick Nee, u vergist kosjer met halal. Bij halal gaat het meer om de wijzen dat een dier leeft en dat zo een dier binnen 1 minuut helemaal leegbloed. Niet of het dier verdoofd is of niet. Daniel. Exast dat. Bij halal komt geen varken kijken. Varkens vlees hebben de dat marktwerking waarbij je massaal moet verkopen vanwege de prijs van varkensvlees. Runder is duurder en hoeft een slager niet dagelijks honderden te slachten om te overleven.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 feb. 2020 - 19:01

Over verdoven zegt Grandin het volgende : "Well, stunning with a captive bolt that’s done correctly is absolutely instantaneous. You know, kosher slaughter — no matter how well it’s done — is not instantaneous." hoogleraarTemple Grandin is een erkend deskundige met vele jaren ervaring. https://www.biography.com/activist/temple-grandin

Middenveld
Middenveld5 feb. 2020 - 11:28

Niet moslims zouden uit principe helemaal geen Halal producten moeten nuttigen. Het is onderdeel van een religie die vanuit de kern de gelijkheid van alle mensen ongeacht geslacht, geloof en geaardheid niet erkent. Ik zou dat nooit willen medefinancieren via het nuttigen van Halal producten.

Hemk
Hemk5 feb. 2020 - 11:45

Op de een of andere manier is dit verontrustender dan de meeste beelden van massaslacht. De manier van slachten van deze kerel is dan wel wss diervriendelijker dan meeste slachthuizen, maar de manier van vetrouwen winnen en dan keel doorchoppen is ronduit weerzinwekkend (voor mij). Het vertrouwen van een levend, denkend wezen winnen en vervolgens dat vetrouwen veraden omdat je het wezen liever op je bord hebt. Klinkt dat meer als Allah of als de duivel?

Hemk
Hemk5 feb. 2020 - 11:50

Als het om leefwijze gaat? Waar in Nederland of DE vind ik halal melk, kaas of eieren? Of is het grotendeel van moslims in NL niet halal? Vind wat van kaas zonder dierlijk stremsel, maar niks van hahal gehouden kieien of kippen, of van eeb seculiere standaard die aanvaardbaar is voor halal zuivel.

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 feb. 2020 - 12:40

Met een overstap naar de massale consumptie van halal geslachte schapen/lammeren brengen we hooguit een nieuw golf van dierenellende opgang. Een oplossing is het niet.

Appi Mohamud
Appi Mohamud6 feb. 2020 - 4:01

Hemk. Sorry om dit te zeggen maar is dat dan niet wat wij zelf doen met ter dood veroordeelden? Dat laaste maal is ook bedoelt om de vertrouwen te winnen zodat ze geen herrie schoppen voor ze worden geëxecuteerd? Slachten is hoe dan ook een vreselijk daad wat iemand niet zomaar zou moeten doen. Met de mes naar de keel mag mischien vreselijk zijn in uw ogen, maar dat zelfde geld ook voor de slager die zo een daad voor het eerst verricht. Dat kweekt juist respect voor het leven wat je gaat ontnemen, en deze vertrouwen is zowel voor de slager als het dier bedoelt. Als u echt niet mee eens bent raad ik u aan vegetariër te worden, daar komt helemaal geen leed bij kijken, alhoewel planten ook leven. Wat betreft uw andre vraag. U snapt toch ook zelf wel al wonende in een land van zuivel dat melkkoeien juist de ruimte nodig hebben om melk te produceren? Wat betreft eieren, kan niet spreken voor alle muslims maar ikzelf vind losloop eieren het lekkerst. Daniel. Klopt. Kijk maar naar Saudie tijdens de bedevaart, er worden zoveel dieren geslacht dat het bijna een machine is. Ga geen link delen maar wie geïnteresseerd is is er een filmpje op YouTube. *Alvast gewaarschuwd, het is niet voor de zwakke maag. Dat kan je geen halal meer noemen, maar dat is Saudie, en niet Arabië, het heilige land. De Saudies gaan steeds verder en verder staan van de religie. Niet vergeten dat hun de meeste terroristen steunen wat vooral moslim dood maar ook westerse.

vdbemt
vdbemt4 feb. 2020 - 10:42

Was hij nou ook maar zo stoer als het gaat om het beschermen en verdedigen van ménsen in miserabele situaties.

2 Reacties
Nico de Mus
Nico de Mus4 feb. 2020 - 11:26

Ja,het is niet leuk,dat uitgerekend de pvv aangifte doet,weliswaar samen met de pvdd ,maar toch. Had liever gezien dat er meer partijen aangifte deden, gl en de sp bijvoorbeeld ook.

ton14024
ton140244 feb. 2020 - 13:48

Nico, niet samen, maar los van elkaar.

Staart2
Staart24 feb. 2020 - 10:38

Wat een prima actie, ben benieuwd wat hier uit gaat komen. Heb ik al die jaren voor nop mijn vlees bij de ecoplaza gekocht. Net als toen er wel 15000 aangiftes tegen Wilders voor zijn "meer of minder" zijn ingeleverd zou dat hier ook een goed voorbeeld geven. Hup hup regeerders op de fiets naar het politiebureau

Frits Jansen
Frits Jansen4 feb. 2020 - 10:16

Beesten verdienen een beestachtige behandeling. Zoals ze ook elkaar behandelen. Je kunt wel vertederd zijn door schattige biggetjes, maar even later vermoord je een miljoen "schattige" bacteriën met een geneesmiddel.

6 Reacties
ton14024
ton140244 feb. 2020 - 13:51

Geniet je van die kronkel in je hoofd?

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 feb. 2020 - 14:21

Afkeer van leidse juristen uitleven over de ruggen van de varkens lijkt me waarschijnlijker.

Joe Speedboot
Joe Speedboot4 feb. 2020 - 14:42

Beesten verdienen een beestachtige behandeling. Zoals ze ook elkaar behandelen. Ooit een ander beest (behalve de mens) tegengekomen wat een ander dier levenslang in een piepklein kooitje stopt om het vervolgens op te eten? Mensen zijn erger dan beesten. Beesten laten geen anorganisch afval slingeren, steken geen dingen in de fik, sluiten geen andere beesten op, slachten niet op industriële schaal etc.

OlavM
OlavM4 feb. 2020 - 20:23

@ Frits Jansen: En mensen verdienen zeker een "menselijke" behandeling als moord, doodslag en marteling? En dan hebben we het nog niet eens over de srafbaarheid van dierenmishandeling.

OlavM
OlavM4 feb. 2020 - 20:24

Laatste regel: "srafbaarheid"" = strafbaarheid.

vdbemt
vdbemt5 feb. 2020 - 10:50

"Beesten verdienen een beestachtige behandeling. Zoals ze ook elkaar behandelen." Zoals ze ook elkaar behandelen. Vind je dat ook toepasbaar op mensen? Wat is dan de behandeling waar Wilders om vraagt?

C. Pietersen
C. Pietersen4 feb. 2020 - 10:15

Nu maar hopen dat er daadwerkelijk iets met de aangifte wordt gedaan.

1 Reactie
ton14024
ton140244 feb. 2020 - 13:56

Inderdaad, normaal zouden ze naar inspectie wijzen, maar dat kan logischerwijs niet.

Zeurmachine
Zeurmachine4 feb. 2020 - 10:14

Ook hier weer de misvatting dat de dierenarts als een soort ambassadeur voor het dier fungeert. Diergeneeskunde is een agrarische opleiding, gefundeerd op de oude Hoogeschool der Veeartsenijkunde. Ze rennen de humane geneeskunde een beetje achterna. Investeren doen alleen agressieve hedgefundachtige geldschieters. Deze kloppen de veterinair consument helemaal leeg, met dure apparatuur en andere loze investeringen. Loze, want een gebrek aan behandelingsmogelijkheden wordt ruim gecompenseerd met enorm veel peperdure diagnostiek. Je geld kwijt. Je goede hoop kwijt. Kun je die onnodig dure behandeling die ze wel hebben - jouw risico, jouw beslissing - niet betalen: euthanasie is een deel van de bedrijfsvoering tot aan de universitaire klinieken toe. De veeartsenijkundigen gaan niet tegen de gevestigde orde in, ze werken er voor. Bij productieketens en overheid. Of het zijn ondernemers bij gezelschapsdierenpraktijken. Het zijn onze vrienden niet.

2 Reacties
OlavM
OlavM4 feb. 2020 - 20:20

Kan allemaal wel zijn, maar dat rechtvaardigt toch dierenmishandeling in geen enkel opzicht? (Afgezien nog van het feit dat die strafbaar is).

Zeurmachine
Zeurmachine5 feb. 2020 - 7:57

Olav, dat bedoel ik dan ook. Reken niet op de dierenarts.