Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

'Parkeerplek zwaar gesubsidieerd'

  •  
29-07-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Flickr_Parkeren_CrystianCruz_300
'Voor elke autobezitter betaalt de rest van Nederland 717 euro per jaar'
Ondanks hoge parkeertarieven wordt parkeren nog steeds fors gesubsidieerd, stelt de website Verkeersnet.nl. Voor elke autobezitter betaalt de rest van Nederland 717 euro per jaar. Dat blijkt uit berekeningen van bureau Ecorys in opdracht van CROW, een kenniscentrum voor infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer.
In het onderzoek zijn alle kosten voor de ongeveer 8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen in Nederland bij elkaar opgeteld, zo is op Verkeersnet te lezen. Meegerekend werden grondkosten, kosten voor het aanleggen van voorzieningen, maar ook maatschappelijke kosten, zoals aantasting van het leefmilieu en verkeersonveiligheid.
De directe kosten voor parkeren komen uit op ongeveer 4 miljard euro per jaar. De maatschappelijke kosten bedragen zo’n 1,6 miljard euro per jaar. Via de parkeermeter en aan boetes krijgt de overheid een kleine 1 miljard euro binnen. Het verschil komt zo uit op 4,6 miljard euro.
Voor elke parkeerplaats moet dus jaarlijks 524 euro worden bijgelegd. Omgerekend komt dat er op neer dat de autobezitter voor het parkeren van zijn auto op openbare parkeerplaatsen een ‘maatschappelijke subsidie’ ontvangt van 717 euro per jaar, aldus Verkeersnet. “Iedere belastingbetaler betaalt fors mee aan de openbare parkeerplaatsen, of hij nu over een auto beschikt of niet en of hij gebruik maakt van een openbare parkeerplaats of niet”, aldus de onderzoekers. 

Meer over:

economie, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (34)

pakmelk
pakmelk29 jul. 2014 - 11:50

Tja, en zo leveren accijns en btw mbt auto's miljarden meer op, en die opbrengsten komen ook ten goede van iedereen, en niet slechts voor autobezitters. vreemd dat de andere inkomsten niet worden meegerekend.

Andy40
Andy4029 jul. 2014 - 11:50

En nu nog even de maatschappelijke opbrengten van het mobiel zijn erbij en we kunnen een conclusie trekken

Goverman
Goverman29 jul. 2014 - 11:50

Er zijn in Nederland om en nabij 8 miljoen personenauto's op Nederlandse kentekens. Over al die kentekens moet houderschapsbelasting worden betaald. De opbrengsten van die belasting (die overigens niet rechtstreeks bij gemeenten terecht komt) moet natuurlijk wel even worden meegenomen... Daarnaast worden diezelfde 8 miljoen auto's worden bestuurd door 8 miljoen belastingbetalers in Nederland. Er zijn in Nederland ongeveer 12 miljoen belastingbetalers (waaronder tweepersoons huishoudens met één auto). Ofwel: de groep "belastingbetalers" komt vrijwel overeen met de groep "autobezitters". Dat maakt een discussie over verdeling van kosten al een stuk minder zinnig... Want: of je nu via de belasting of via een vergunning/kaartje betaalt, betalen doen we uiteindelijk toch collectief... De gemeente is de belangrijkste overheid waar het gaat om ruimtelijke kwaliteit. Parkeren is een van de onderdelen daarvan en moet dus ook in dat bredere kader van ruimtelijke kwaliteit worden afgewogen. Dat betekent dat bij nieuwbouw, herinrichting van straten en stedelijke bouw rekening moet worden gehouden met parkeren (en dat gebeurt ook). Wie betaalt daarvan de kosten? Tja, soms zijn het de bewoners van een vinex-achtige wijk die een huis kopen (via gronduitgifte en OZB), soms via de investeerder die een winkelpand + parkeerdek financiert... (en vervolgens de winkelruimte verhuurt) En, jawel, ook dat zijn belastingplichtige instellingen.

janwijn
janwijn29 jul. 2014 - 11:50

Iedere Nederlander maakt gebruik van parkeerplaatsen of deze nu een auto heeft of niet. Alleen al door mee te rijden met een autobezitter, of gebruik te maken van leveranciers aan je deur. De meeste parkeerplaatsen worden ook betaald door de grondkosten die behoren bij het bouwrijp maken voor woningbouw. Deze worden dus indirect door huurders of eigenaren van de panden betaald. Dit onderzoek is duidelijk gericht als rechtvaardiging om de lasten voor autobezitters te verhogen terwijl die in Nederland al de hoogste zijn van Europa.

Max1232
Max123229 jul. 2014 - 11:50

Zo ken ik er nog wel een paar: "Eigenaren oprit/garage krijgen villasubsidie op hun parkeerplek!" "Openbare ruimte zwaar gesubsidieerd" "Openbaar vervoer nog zwaarder gesubsidieerd" "Joop zwaar gesubsidieerd" enz. enz. Trouwens, onterecht dat boetes bij de berekening worden meegenomen. Die moeten gewoon naar de algemene middelen.

belneste
belneste29 jul. 2014 - 11:50

Een beetje nogal eenzijdig artikel. De totale belastingen op auto is 20 miljard per jaar. Daarvan is slechts 5 tot 6 miljard voor het gehele wegennet (nieuwbouw en onderhoud). Dus zo'n 14 miljard verdwijnt in de pot met algemene middelen, per jaar! Dan is het stukje "parkeren gesubsidieerd" een beetje nogal zeurderig en spijkers op laag water zoeken.

123456zeven
123456zeven29 jul. 2014 - 11:50

Als er helemaal geen parkeerplaatsen zijn dan kan je je auto nergens parkeren. En dan heeft het geen zin om een auto te kopen. En dus raakt het Rijk alle inkomsten kwijt die ze nu wel hebben gegeven het autobezit. Parkeerplaatsen zijn dus een vorm van het aanmoedigen van autobezit, zodat je er lekker belasting op kan heffen. Kost die voor de baat uitgaat, heet dat in goed Nederlands.

itsme3
itsme329 jul. 2014 - 11:50

" In het onderzoek zijn alle kosten voor de ongeveer 8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen in Nederland bij elkaar opgeteld, zo is op Verkeersnet te lezen. Meegerekend werden grondkosten, kosten voor het aanleggen van voorzieningen, maar ook maatschappelijke kosten, zoals aantasting van het leefmilieu en verkeersonveiligheid. " Leefmilieur? Verkeersonveiligheid? Als ik een dermate prutsonderzoek aan mijn klanten zou leveren, zouden deze weigeren te betalen.

JanB2
JanB229 jul. 2014 - 11:50

Het openbaar vervoer is ook zwaar gesubsidieerd. Per slot van rekening is het hele spoorwegennet van belastinggeld aangelegd. Face it and get real: infrastructuur kost geld.

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort29 jul. 2014 - 11:50

Gaap. Bezigheidstherapie onderzoek. Next.

opgeheven
opgeheven29 jul. 2014 - 11:50

Het aantal parkeerplaatsen wordt hier gelijk gesteld aan het aantal auto bezitters. Daardoor komen er zulke bizarre bedragen uit, het geeft alleen geen realistisch beeld. Het aantal parkeerplekken is namelijk niet gelijk aan het aantal auto’s. [Voor elke parkeerplaats moet dus jaarlijks 524 euro worden bijgelegd. Omgerekend komt dat er op neer dat de autobezitter voor het parkeren van zijn auto op openbare parkeerplaatsen een 'maatschappelijke subsidie' ontvangt van 717 euro per jaar, aldus Verkeersnet. "Iedere belastingbetaler betaalt fors mee aan de openbare parkeerplaatsen, of hij nu over een auto beschikt of niet en of hij gebruik maakt van een openbare parkeerplaats of niet", aldus de onderzoekers. ] Ja, zo gaat dat met belastingen. Zo betaal ik al mijn hele werkzame leven voor de bijstandsuitkering van een ander waar ik geen gebruik van maak.

wvdstraat
wvdstraat29 jul. 2014 - 11:50

Een onoplosbaar probleem, waarvan ik denk dat daar niet al te veel moeite en tijd ingestoken moet worden; dat maakt het alleen maar nóg duurder. We kunnen wegen, paden en lanen aanleggen, óf, we kunnen het niet doen. De beste normen die aangelegd kunnen worden is het ontzien van natuur en leef/woonomgeving, daar waar mogelijk, wat op zich heel ver mag gaan. Wanneer iedere stoeptegel, klinker of m2 asfalt verdisconteerd moet worden, houdt het echter op !

Paul22
Paul2229 jul. 2014 - 11:50

Bij alles woden alleen maar de lasten maar niet de lusten berekend ,zodat er straks wel weer een of andere parkeerbelasting zal worden gegenereerd. Nog fnuikender, bejaarden worden ook ´zwaar gesubsidieerd´ en gaan om die reden natuurlijk ook extra betalen . Deze nieuwe maatregels die fors koopkracht gaan kosten ,laag belastingtarief ouderen verdwijnt ,daar hoor je vreemd genoeg niets over http://www.citareg.nl/nieuwe-belastingplannen-drama-voor-gepensioneerden/

Marc Marc
Marc Marc29 jul. 2014 - 11:50

Zonder onderliggend rapport is er geen zinnige discussie te voeren of de cijfers kloppen.

Rdetje
Rdetje29 jul. 2014 - 11:50

717 Euro is nog niet alles, vergeet niet de 717 euro aan subsidies, onderzoekskosten, commissiekosten, de belegde broodjes voor de commissieleden, publicatiekosten van de gegenereerde rapporten, de kamervragen enz. Een parkeerplaats komt op ruim 1500 euro.

Paulpeters
Paulpeters29 jul. 2014 - 11:50

Ik heb even op de website van CROW gekeken, en er staat wel een publicatie over parkeerbeleid op maar die is alleen (wel gratis) te bestellen en niet te downloaden... Dus we kunnen het zo snel allemaal niet nalezen. Welke organisatie heeft nu nog geen download-mogelijkheid op de site voor zijn gratis publicaties??? Verder vind ik het een weinigzeggend verhaal. Natuurlijk kost het onderhoud van wegen en ook van parkeerplekken geld. En als ik voor alle prestaties in het publieke domein minimaal de kostprijs betaal, dan lijkt het me fair dat de inkomstenbelasting ook wordt afgeschaft. Want dan zijn er geen collectief te financieren voorzieningen meer omdat alles al volledig aan de individuele burger die er gebruik van maakt wordt doorberekend. Ik denk dat dat allemaal veel te omslachtig zou worden, dus dat moesten we maar niet doen.

BioMike
BioMike29 jul. 2014 - 11:50

Ik heb geen auto, en dat ik die paar honderd euro er via de belasting voor betaal, maakt mij niets uit. Sterker nog, alle parkeerplaatsen zouden gratis moeten zijn. Dat zou volgens mij een hoop parkeerproblemen oplossen. Ten tweede zou bij ieder (zeker in woonwijken) nieuwbouwproject onder het neer te zetten pand een parkeergarage gebouwd moeten worden, voor ten minste het aantal mensen die in het pand kunnen wonen of werken. Ook weer vrij parkeren voor iedereen, al kan daar in sommige situaties van afgeweken worden. Indien mogelijk, zouden wijken ook autoluw ontwikkeld moeten worden, zodat op straatniveau zo min mogelijk auto's hoeven te komen (zodra de auto's een wijk in willen gaan ze ondergronds via het netwerk van parkeergarages onder de wijk).

spyro1005
spyro100529 jul. 2014 - 11:50

Wij betalen wegenbelasting en parkeerplaatsen horen daar nu eenmaal bij. dus dat zal wel meevallen.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen29 jul. 2014 - 11:50

Rinkeldekinkel, daar gaat het sprookje van te hoge parkeertarieven aan diggelen. Maar ja, onderzoek en wetenschap is tegenwoordig ook maar een mening.

2 Reacties
RvDugt
RvDugt29 jul. 2014 - 11:50

Noemje dit soort prutberekeningen wetenschap?

JanB2
JanB229 jul. 2014 - 11:50

Maar ja, onderzoek en wetenschap is tegenwoordig ook maar een mening. Helaas wel. Dit onderzoek lijkt daar een mooi voorbeeld van.

[verwijderd]
[verwijderd]29 jul. 2014 - 11:50

ik begrijp niet waarom men in dit land zoveel geld over heeft voor kinderachtige rekensommetjes. Automobilisten betalen schatten aan de schatkist middels accijns op benzine, allerlei belastingen, zelfs wordt autogebruik in veel gevallen bij het inkomen opgeteld. En nu isoleert men een paar getalletjes en wordt er een groteske conclusie gepresenteerd. Ik denk dat men in dit land een vermogen kan besparen, als men kritischer is aan wat er allemaal voor een nutteloze duurbetaalde onderzoeken plaatsvinden.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg229 jul. 2014 - 11:50

"Automobilisten betalen schatten aan de schatkist middels accijns op benzine" Dat compenseert het opruimen van de uitstoot en het herstellen van de gezondheidsschade nog niet eens. Om maar te zwijgen van het beslag op de openbare ruimte.

dino_radja
dino_radja29 jul. 2014 - 11:50

de parkeertarieven moeten dus opgehoogd worden, of er moet een einde komen aan gratis parkeren op de openbare weg. Ik zie vooral in dat laatste wel wat. We zijn nu in ieder geval af van het fabeltje van de automobilist als melkkoe. Automobilisten zijn de melkers, de niet-autobezitters zijn de koeien.

2 Reacties
Nico de Mus
Nico de Mus29 jul. 2014 - 11:50

@@einde komen aan gratis parkeren op de openbare weg. @@ kletskoek van een waarschijnlijk niet autobezitter ,ooit gehoord van wegenbelasting en de acijns op benzine? misschien moet er fietsbelasting komen want de fietspaden worden ook door de wegenbelasting betaald.

Marco19702
Marco1970229 jul. 2014 - 11:50

Inderdaad. Het kan niet zo zijn dat bijstandsmoeders moeten bloeden (voor hen is 700 euro veel geld), voor de mobiliteitseisen van bezitters van dikke auto's. Volgens de getallen in het artikel zouden de parkeertarieven dan een factor 4 omhoog moeten. Dat komt dan op 40 euro per uur in Amsterdam. Om alleen maar de gemaakte kosten te vergoeden!

RvDugt
RvDugt29 jul. 2014 - 11:50

"maar ook maatschappelijke kosten, zoals aantasting van het leefmilieu en verkeersonveiligheid." Het is schijnbaar beter om ze op de stoep te zetten , dat tast het leefmilieu minder aan en is vast veel veiliger.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg229 jul. 2014 - 11:50

"Het is schijnbaar beter om ze op de stoep te zetten" Nog beter: op je eigen erf in plaats van op andermans stoep.

Arend Wortel
Arend Wortel29 jul. 2014 - 11:50

Zo kunnen we vast ook uitrekenen wat een politiebureau de belastingbetaler jaarlijks kost. Of de Publieke Omroep. De spoorwegen. Of wat een theater kost. Per stoel. We kunnen vast ook een prijskaartje hangen aan een meter fietspad, waar mensen die geen fiets hebben tòch aan meebetalen (en terecht!) Wat kost het Openbaar Ministerie wel niet, afgemeten aan het aantal zaken dat ze jaarlijks behandelen? Terwijl sommigen nooit een strafbaar feit plegen! Wat kost het onderhoud van natuurgebieden? Wat kost een brandweerkorps? Een lantaarnpaal? Laten we het allemaal maar niet uitrekenen. Er zijn veel zaken van algemeen nut die een hoop geld kosten. Die zijn er niet voor niets. Laten we alsjeblieft blij zijn dat dit er allemaal is in Nederland en niet gaan zeuren over de kosten als de één er toevallig meer gebruik van maakt dan de ander! Of is het bedoeling dat automobilisten, als ze meer moeten gaan betalen voor parkeerplaatsen, op hun beurt eisen dat bijvoorbeeld autoloze theaterliefhebbers meer voor hun theaterkaartjes moeten gaan betalen? Omdat sommige automobilisten geen zin meer hebben om voor cultuursubsidies te betalen, terwijl ze nooit in een theater of museum komen? Of als mensen niet meer willen betalen voor de studie geneeskunde van een aankomend arts, omdat hun eigen kinderen niet verder kwamen dat het vmbo? Ook mensen die geen auto hebben, hebben er direct of indirect belang bij dat er parkeerplaatsen zijn.

1 Reactie
rabotnikeh
rabotnikeh29 jul. 2014 - 11:50

100% Raak!

richarrd
richarrd29 jul. 2014 - 11:50

Er valt dus nog flink wat te winnen. Ik bedoel; als je al dat geld in nuttige dingen zou steken zoals onderwijs, sport, duurzame projecten zoals verticaal boeren, de ruimtevaart, de natuur, fietspaden, de toekomst van de jeugd en hun gezondheid en van Nederland, dan zou het hier een paradijs worden met schone lucht en gezonde, blije mensen.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer29 jul. 2014 - 11:50

Mee eens. Afgezien dan dat sport niet nuttig is en er al te veel geld naar toe gaat. Hobbies horen niet gesubsidieerd.

omaoeverloos
omaoeverloos29 jul. 2014 - 11:50

"Meegerekend werden grondkosten, kosten voor het aanleggen van voorzieningen, maar ook maatschappelijke kosten, zoals aantasting van het leefmilieu en verkeersonveiligheid." Aantasting van het leefmilieu is nu net niet aan de orde bij een geparkeerde auto en verkeersonveilig is zo'n geparkeerde auto natuurlijk ook niet.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg229 jul. 2014 - 11:50

Uitgekookt Oeverloos! De volgende stap is natuurlijk dat je betaald wilt worden voor ieder uur dat een auto geparkeerd staat, omdat dat goed is voor de verkeersveiligheid en het leefmilieu.