Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Parijs vreest voetbalwedstrijd Frankrijk-Israël donderdag, joodse beweging organiseert provocatie

  •  
10-11-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
10312 keer bekeken
  •  
ANP-493852971

De politie van Parijs trommelt maar liefst 4000 politieagenten op vanwege de wedstrijd Frankrijk-Israël in het Stade de France. Die match in het kader van de Nations League vindt donderdag plaats. Alleen al in het enorme stadion, met een capaciteit van ruim 80.000 bezoekers, zullen 1600 agenten aanwezig zijn om ongeregeldheden te voorkomen dan wel te bestrijden. Duizenden anderen bewaken de omgeving en het openbaar vervoer. Het is een zelfs voor Parijse begrippen ongebruikelijk hoge inzet. Er zouden tot nu 20.000 kaarten verkocht zijn voor de wedstrijd. Israël raadt staatsburgers af naar Parijs af te reizen.

Het is verboden Palestijnse vlaggen mee het stadion in te nemen. Alleen Israëlische vlaggen en de nationale driekleur zijn toegestaan. Er wordt zeer streng gecontroleerd. Alle tickets zijn persoonsgebonden en kunnen donderdag na 12 uur niet meer verhandeld worden.

Hoofdcommissaris Laurent Nunez spreekt van een hoog risico-wedstrijd "in een zeer gespannen geopolitieke context". Hij waarschuwt dat de politie een zero tolerance beleid zal voeren voor en na de wedstrijd. De maatregelen volgen na de schrikbarende ongeregeldheden in Amsterdam waarbij agressieve Israëlische supporters burgers belaagden die openlijk met Palestina sympathiseren en pro-Palestijnse raddraaiers op jacht gingen naar willekeurige Israëlische staatsburgers en hen vervolgens intimideerden en mishandelden.

Olie op het vuur is volgens de Huffington Post de aankondiging van een internationale rechtse Joodse organisatie om aan de vooravond van de wedstrijd in Parijs een protestbijeenkomst tegen antisemitisme te houden met als gast een extreemrechtse Israëlische minister.

De spanning is er langer in het stadion. De Franse minister van Binnenlandse Zaken dreigde afgelopen week spandoeken in stadions te verbieden nadat fans van Paris Saint-Germain bij de match tegen Atletico Madrid een enorme banner voor een vrij Palestina uitrolden. Geheel volgens Franse traditie was het spandoek voorzien van een filosofische slogan: Oorlog op de grond maar vrede in de wereld.

In Nederland blijkt de komst van Israëlische supporters en de problemen die ze met zich meebrengen meteen te leiden tot inperking van burgerlijke vrijheden. Tot komende donderdagochtend geldt in de stad die zichzelf graag afficheert als burcht van vrijheid een noodverordening. Er mag in die tijd ook niet meer gedemonstreerd worden tegen bijvoorbeeld het aanhoudend Israëlisch militair geweld tegen Palestijnse burgers. In Gaza en Libanon werden ook vandaag weer tientallen mensen om het leven gebracht, waaronder vrouwen en kinderen.

Honderden demonstranten en belangstellenden negeerden zondag in Amsterdam de door de rechter goedgekeurde vrijheidsbeperkende maatregel. Ze demonstreerden op de Dam voor Palestina. Vijftig van hen werden opgepakt. Honderden anderen werden verplaatst.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (18)

IkBenPetra
IkBenPetra
11 nov. 2024 - 13:10

Op dezelfde dag vindt in Parijs het ‘Israel is Forever gala’ plaats .

Over provoceren gesproken…

4 Reacties
IkBenPetra
IkBenPetra11 nov. 2024 - 13:35

waarvoor Smotrich is uitgenodigd!!

(Waarom verdween die toevoeging in mijn reactie?)

Sachs
Sachs11 nov. 2024 - 15:26

Direct arresteren en uitleveren aan het Internationaal Strafhof.

Soesie
Soesie11 nov. 2024 - 16:48

om te kotsen

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 nov. 2024 - 11:17

Per omgaande overdragen aan het Internationaal Strafhof.

JoostJK
JoostJK
11 nov. 2024 - 10:10

Het is te hopen dat de rode loper wordt uitgelegd voor deze ongetwijfeld met olijftakken getooide voetbalsupporters.

Anders, immers : pogrom! antisemieten vallen vredelievende supporters aan!

Zouden ze in Frankrijk dat akkefietje van vorige week in Israël al vergeten zijn?

1 Reactie
JoostJK
JoostJK11 nov. 2024 - 10:11

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/israelische-politie-belaagt-en-arresteert-franse-diplomaten-in-jeruzalem-tijdens-kerkbezoek-minister

geronimo3
geronimo3
11 nov. 2024 - 9:44

Rusland boycotten maar het beloofde land niet ondanks alles wat zij nu doen, verder is al het andere gepraat afleiding om het hierover niet te hebben, benoem het eens dan dit gedraai, het land niet willen aanpakken daar is grote WOEDE over, ook bij mij!!! Zat net spraakmakers te beluisteren op radio, draai er maar om heen hoor, ik niet in ieder geval, boycotten dat land!

Olav Meijer
Olav Meijer
11 nov. 2024 - 9:32

[Olie op het vuur is volgens de Huffington Post de aankondiging van een internationale rechtse Joodse organisatie om aan de vooravond van de wedstrijd in Parijs een protestbijeenkomst tegen antisemitisme te houden met als gast een extreemrechtse Israëlische minister.]

Dus bij voorbaat een "protestbijeenkomst tegen antisemitisme"!

Meer en meer bekruipt me de gedachte -mede vanwege de Mossad-agenten die meegereisd waren naar Amsterdam- dat de acties van de Israëlische hooligans door Israël zijn opgezet, om aan de hand van de daarop volgende confrontaties met tegenstanders de antisemitisme-kaart te gaan trekken en de genocidale oorlogsmisdadige acties van het IDF in de Palestijnse gebieden zo veel mogelijk te "rechtvaardigen" en uit de publiciteit te houden.

4 Reacties
IkBenPetra
IkBenPetra11 nov. 2024 - 14:23

Inderdaad Olav, mijn ‘ondebuik’ begint zich ook te roeren..

Mirzas
Mirzas11 nov. 2024 - 21:12

ja, die gedachte is ook bij mij opgekomen. Vanuit een andere hoek overigens, ik vond het verzoek aan Bender om zijn camera uit te zetten 'voor zijn eigen veiligheid' zo eigenaardig. Dat is toch niet iets wat hooligans doen als ze net lekker aan het hooligannen zijn? Daarnaast ook geluiden over signalen onder Maccabilieden die er daarna voor zorgden dat er gegroepeerd werd. Eea riekt toch een beetje naar coördinatie. En ik houd mezelf daarin tegen, aangezien complotdenken iets is waar ik me liever verre van wil houden. Maar toch.

Mirzas
Mirzas11 nov. 2024 - 21:30

Misschien is dit dan toch een staaltje van de gewetenloze genialiteit van Netanyahu waar Martin Sijes het over heeft

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 nov. 2024 - 11:20

De acties van de Israëlische hooligans komen Israël in ieder geval goed uit.

vdbemt
vdbemt
11 nov. 2024 - 9:23

"Het is verboden Palestijnse vlaggen mee het stadion in te nemen. Alleen Israëlische vlaggen en de nationale driekleur zijn toegestaan."

??????????????????

Als je het conflict wil dempen, doe dan helemaal geen buitenlandse vlaggen. Nu wordt gekozen voor de voortgaande afslachting van Gaza.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt11 nov. 2024 - 9:31

Herstel: ik was nog niet scherp. Israël is natuurlijk 1 van de spelende landen. Dan zijn vlaggen alleen al om die reden natuurlijk niet gek.

Zandb
Zandb
11 nov. 2024 - 8:43

Fijn. zo' potje voetbal.

Babette4
Babette4
11 nov. 2024 - 8:38

Voor mensen die zich er op voorstaan het "uitverkoren volk" te zijn, zijn ze nu niet bepaald een lichtend voorbeeld voor de rest van ons stervelingen...

Van tuil
Van tuil
11 nov. 2024 - 6:58
Deze reactie is verwijderd
2 Reacties
Zandb
Zandb11 nov. 2024 - 8:47

Tuil

Houd eens op met die poging om het debat te vergiftigen met een eenzijdige voorstelling van zaken. De Israëlische supporters waren net zo goed - logischerwijs iets minder effectief r - op zoek naar inwoners van ons land.

JoostJK
JoostJK11 nov. 2024 - 19:40

@Van Tuil

"Maar"

Zoals in : Alles wat ik hiervóór beweerde was niet wat ik eigenlijk bedoelde?

Ramon147
Ramon147
11 nov. 2024 - 4:13

Wat ze ook eventueel kunnen doen is "hoog risico-wedstrijden" : zonder toeschouwers laten plaats nemen .

Ongeveer zelfde scenario als hoe ze het tijdens Corona tijd organiseerden . Geen toeschouwers en een demonstratie verbod voor beide partijen op d zelfde dag en tijdstip .

Dit is , Los van welke partij gelijk heeft en wie allemaal zich aan misdrijven schuldig maakt , niet gezond voor

de veiligheid van d omstanders . Wat als een zwangere vrouw daar op straat rond loopt , schrikt en een miskraam krijgt ?

Kan jij de veiligheid niet garanderen dan moet jij als burgemeester maatregelen nemen , vind ik .

2 Reacties
Mirzas
Mirzas11 nov. 2024 - 21:32

eigenaardig specifiek, die zwangere vrouw en haar miskraam

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 nov. 2024 - 11:23

Mirzas

Vreemd inderdaad. Voor een miskraam is wel meer nodig dan schrikken.

Gajes
Gajes
11 nov. 2024 - 0:25

_ Olie op het vuur is volgens de Huffington Post de aankondiging van een internationale rechtse Joodse organisatie om aan de vooravond van de wedstrijd in Parijs een protestbijeenkomst tegen antisemitisme te houden met als gast een extreemrechtse Israëlische minister._

Alsof anti Israël hetzelfde is als antisemitisme.....

Maar prima hoor, ga jezelf lekker als slachtoffer of vermoorde onschuld neerzetten. Hypocriet gebeuren.

Dus wat er met dat clubje gebeurd, boeit me niet. Ik hoop gewoon dat alle burgers van Parijs veilig blijven, alle burgers !

Amandla
Amandla
10 nov. 2024 - 22:24
Deze reactie is verwijderd
Amandla
Amandla
10 nov. 2024 - 22:22
Deze reactie is verwijderd
hgroen2
hgroen2
10 nov. 2024 - 21:34

[Het is verboden Palestijnse vlaggen mee het stadion in te nemen. Alleen Israëlische vlaggen en de nationale driekleur zijn toegestaan.]

gelukkig hanteert de franse overheid een neutraal beleid.

ohhhh wacht....

8 Reacties
Van tuil
Van tuil10 nov. 2024 - 22:08
Deze reactie is verwijderd
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen10 nov. 2024 - 22:38

Er speelt een Israëlische tegen een Franse club, heeft dus niets met (een gebrek aan) neutraliteit te maken.

Ofir Yigal Tuyva Herstein
Ofir Yigal Tuyva Herstein10 nov. 2024 - 23:59

Wat valt er niet te begrijpen aan de zin Frankrijk versus Israël?

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2024 - 7:41

Inderdaad van de zotte!

Zandb
Zandb11 nov. 2024 - 8:53

tuil

Kijk, dat klopt wat mij betreft nou eens. Ga zo door.

(Al vind ik wel, dat je tegenwoordig wel een heel bedenkelijk standpunt vertegenwoordigt, wanneer je trots zou zijn op dat Israël van Netanyahu, wat dan jouw Israël zou zijn. Palestijnse vlaggen zouden in dat 'milieu' niet misstaan. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Als ik veratnwoordelijk zou zijn voor deze kwestie, zou ik ook kiezen voor puur de Israëlische en de Frans vlag.)

Molly Veenstra
Molly Veenstra11 nov. 2024 - 8:55

@van Tuil -

Het zou kunnen, dat Israëlische supporters gaan demonstreren tegen Arabieren, net als ze dat hebben gedaan in Amsterdam, net alle geweldadige excessen die daar bij hebben plaats gevonden. Dat zou weer de aanleiding kunnen zijn voor een reactie. Moeten de Fransen dat willen?

vdbemt
vdbemt11 nov. 2024 - 9:27

@van Tuil. Zeker. Maar hoe noem je het als de ene groep wel mag protesteren en de andere niet?

Van tuil
Van tuil11 nov. 2024 - 9:42
Deze reactie is verwijderd
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...
10 nov. 2024 - 21:14

Het is triest maar hopelijk mijden Joodse/Israelische supporters deze wedstrijd. Je moet problemen niet opzoeken.

Het lijkt mij niet onaannemelijk dat pro-Palestijnse elementen ook daar en masse op Jodenjacht gaan...

5 Reacties
Ofir Yigal Tuyva Herstein
Ofir Yigal Tuyva Herstein11 nov. 2024 - 0:01

Ik blijf veilig thuis

DEMSiRi
DEMSiRi11 nov. 2024 - 8:38

Ik denk ook dat die Israëlische hooligans het zullen laten deze keer om 'en masse' op arabisch uitziende migranten te gaan lopen jagen... anders krijgen ze wederom de deksel op hun neuzen! Ze zijn niet in hun fascistische apartheidsstaat waar ze onder gewapende militaire bescherming de lokale bevolking ongestraft kunnen provoceren, tergen en terroriseren!

Vuurrood
Vuurrood11 nov. 2024 - 8:42

Bevalt dat een beetje of ben jij verslaaft aan liegen?

Zandb
Zandb11 nov. 2024 - 8:56

Nou ja, zeg....

Laten we vooral streven naar een situatie dat wie een voetbalwedstrijd wil bezoeken, niet z'n leven op het spel zet.

Het lijkt mij overigens net zo aannemelijk dat Joden op Palestijnen-jacht gaan, zouden ze zich als Palestijn kenbaar maken.

Volrin
Volrin11 nov. 2024 - 9:09

En negeer vooral dat extreemrechtse Israëliërs al een protestactie aan het plannen zijn....

Karingin
Karingin
10 nov. 2024 - 20:51

Fucking football seems to bring fucking war to our streets!

11 Reacties
Peterrr.
Peterrr.10 nov. 2024 - 22:12

Hahaha, lekker naïef om voetbal de schuld te geven. Dan snap je er echt helemaal niets van hè!

Ofir Yigal Tuyva Herstein
Ofir Yigal Tuyva Herstein11 nov. 2024 - 0:01

Voetbal is niet de oorzaak, slechts een doorgeefluik van de sluimerende veenbrand die al vele tientallen jaren onder ons is. Begrijp trouwens niet waarom u zo vaak met scheldwoorden moet oreren?

alweertelaat
alweertelaat11 nov. 2024 - 7:25

Die extreemrechtse Israëlische minister die een voetbal interland als propaganda gebruikt om de 70% vrouwen en kinderen in Gaza die geslachtofferd zijn door hem en zijn maatjes goed te praten, daar is niks naïefs aan Peterrr3.

Waterman3
Waterman311 nov. 2024 - 7:32

Voetbal brengt altijd oorlog mee. Als we de miljarden die gaan naar politie inzet en andere preventie, zouden kunnen gebruiken voor vredesinitiatieven, zag de wereld er een stuk leuker uit. Gewoon uitzenden op rv en de stadions leeg houden.

Ps, bijna alle elftallen draaien op bijstandsniveau en moet staatssteun bij.

Zandb
Zandb11 nov. 2024 - 8:57

Peterrr

U weet blijkbaar niet wat "It seems...." betekent.

Hahaha.

Karingin
Karingin11 nov. 2024 - 11:30

Nou meneertje Goudland wordt gered door de Goede God Herstein, scheldwoorden zijn taaldingetjes waarmee je betekenis geeft aan de wereld om je heen en die frustratie uitdrukken

Karingin
Karingin11 nov. 2024 - 11:34

Oh kut ik heb letters door elkaar gehaald en nou klopt mijn vertaling niet 🤨🤭😖

Peterrr.
Peterrr.11 nov. 2024 - 13:34

@Zandb, wat al eerder in het draadje uitgelegd is. Voetbal is niet de oorzaak van de rellen in Amsterdam. Dus voortaan even nadenken voordat je een ander de les gaat lezen!

@alweertelaat, Het is heel triest dat die minister dat doet. Maar neem Wilders in ons land. Die heeft helemaal geen voetbal nodig voor zijn ranzige tweets. Dus het is heel naïef om te denken dat voetbal invloed heeft gehad op deze rellen. Ja, dan kun je zeggen 'als die wedstrijd er niet was geweest, dan waren die rellen er niet geweest'. Klopt, maar de haat over en weer is er wel en komt dan wel op een andere manier naar buiten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 nov. 2024 - 11:30

[scheldwoorden zijn taaldingetjes .. ] Klopt helemaal. Probeer ook eens creatief te schelden in het Nederlands.

Mirzas
Mirzas12 nov. 2024 - 19:04

Klotenvoetbal, klotenoorlog. Het bekt toch minder lekker.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 nov. 2024 - 21:58

Een Nederlands hoogtepunt iwerd bereikt in de scheldkritieken van Lodewijk van Deyssel maar creatief schelden is inmiddels in onbruik geraakt. Ook voor professionele vertalers zijn scheldwoorden vaak een probleem.

Van tuil
Van tuil
10 nov. 2024 - 20:40
Deze reactie is verwijderd
4 Reacties
Claudette van der Beek
Claudette van der Beek11 nov. 2024 - 6:42

ik zou als jood me inzetten tegen antisemitisme door Israëls handelen en de genocide sterk te veroordelen.

Zandb
Zandb11 nov. 2024 - 8:59

tuil

U, als jood, zou zichzelf zichzelf al voor de zekerheid maar discrimineren.

Volrin
Volrin11 nov. 2024 - 9:12

Ook u negeert de extreemrechtse Israëliërs die hier al plannen voor maken.

JoostJK
JoostJK11 nov. 2024 - 15:18

Ik denk dat veel moslims in Frankrijk dat gevoel wel herkennen.

migrant
migrant
10 nov. 2024 - 20:36

Zonde van de mankracht. Israel hoort, als oorloghitser helemaal niet mee te doen.

2 Reacties
Peterrr.
Peterrr.10 nov. 2024 - 22:13

Isreël ligt bovendien niet in Europa. Daarom is het al helemaal raar dat ze meedoen aan de Europese competities.

Ofir Yigal Tuyva Herstein
Ofir Yigal Tuyva Herstein11 nov. 2024 - 0:03

u haalt oorzaak en gevolg door elkaar.

Anna R. Chist
Anna R. Chist
10 nov. 2024 - 20:32

Wees dan even redelijk. Geen vlaggen bij de wedstrijd. Nu mag je wel de genocidevlag zwaaien maar niet die van de slachtoffers.

Beter is gewoon die hele zooi af te blazen.

10 Reacties
hgroen2
hgroen210 nov. 2024 - 21:34

precies. gelijke monniken, gelijke kappen.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...10 nov. 2024 - 22:13

Het gaat om de interlandwedstrijd Frankrijk-Israel, er speelt geen Palestijns elftal...

Peterrr.
Peterrr.10 nov. 2024 - 22:15

Dit is een valse vergelijking. Als Frankrijk tegen een ander land dan Israël zou spelen, dan zouden alleen de vlaggen uit dat land toegestaan worden.

Anna R. Chist
Anna R. Chist10 nov. 2024 - 23:24

[er speelt geen Palestijns elftal...]

En weet u waarom dat is?

Ofir Yigal Tuyva Herstein
Ofir Yigal Tuyva Herstein11 nov. 2024 - 0:05

De genocide vlag? Het gaat om voetbal. Tussen Frankrijk en Israël. Heeft niks te maken met slachtoffers enz.

Zandb
Zandb11 nov. 2024 - 9:03

Peterrr

Normaal er is geen expliciete regel over welke vlaggen wel of niet mogen. Wel is er een regel dat politieke statements niet thuishoren bij een voetbalwedstrijd. en vanuit dat standpunt bezien is de Israëlische vlag net zo 'besmet' als de Palestijnse.

Volrin
Volrin11 nov. 2024 - 9:13

@Peterrr

"Dit is een valse vergelijking. Als Frankrijk tegen een ander land dan Israël zou spelen, dan zouden alleen de vlaggen uit dat land toegestaan worden."

Dat maakt het geen valse vergelijking.

Een valse vergelijking zou zijn als er bijvoorbeeld bij een wedstrijd tegen Rusland (als die nog mee mocht doen) Oekraïnse vlaggen verboden werden.

Maar Rusland is wel degelijk uitgesloten door hun crimineel gedrag, i.t.t. Israël.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2024 - 9:54

Het halve Palestijnse voetbalelftal leeft niet meer. Daarnaast zijn er geen voetbalvelden meer in Gaza.

Een reden om de Palestijnse vlag juist wel toe te laten.

Peterrr.
Peterrr.11 nov. 2024 - 13:37

@Volrin, ik vind het ook heel raar dat Israël aan Europese competities mee mag doen en al helemaal na de wandaden van dat land. Maar daar gaat het nu even niet over.

Het gaat erom dat het niet iets raars is als vlaggen van een ander land, of van een andere club verboden worden bij een wedstrijd. Puur om provocaties en escalaties te voorkomen. Ik heb de indruk dat jullie denken dat de Palestijnse vlag om een andere reden verboden is bij die wedstrijd. Nou, dan heb je het mis.

Peterrr.
Peterrr.11 nov. 2024 - 13:40

@Zandb, je eerste deel van je uitleg klopt. Je tweede deel niet. Supporters van Israël verbieden om de vlag van het eigen land te tonen zou heel raar zijn bij een sportwedstrijd. Behalve als je er een verkeerde uitleg aan gaat geven. Dat die supporters dat niet doen om hun land te steunen, maar om te provoceren.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor