Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

'Bevolking snakt naar toekomstvisie'

Grote zorgen over gevolgen voor MKB
Joop

Parijs verlaagt maximumsnelheid in stad naar 30 km/u

  •  
31-08-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
50766217037_ce7d6b8670_k

© cc-foto: Alexandre Prevot https://flic.kr/p/2km38E6

In Parijs geldt vanaf deze week een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor gemotoriseerd verkeer. De maatregel is in de hele stad van kracht, op de peripherique en enkele belangrijke doorvoerwegen, zoals de Champs-Elysees, na.
Geen video? Klik hier.
Met de snelheidsbeperking wordt de geluidsoverlast verminderd, het milieu minder belast en vallen er minder verkeersslachtoffers. Uit een enquête bleek dat een ruime meerderheid van de stadsbevolking voorstander is van de verlaging.
De autolobby protesteert. NRC schrijft :
"Automobilistenvakbonden hebben zich uitgesproken tegen de beleidswijziging. Die heeft volgens Franse media onder meer als gevolg dat taxiritten langer duren en daarom prijziger worden. De aanpassing van de maximumsnelheid maakt onderdeel uit van langer lopend beleid van burgemeester Anne Hidalgo om auto’s, motors en scooters zoveel mogelijk uit Parijs te weren. Zo heeft zij parkeertarieven verhoogd en sommige wegen alleen toegankelijk gemaakt voor voetgangers."
Hidalgo wil van de Franse hoofdstad een zogeheten 15 minuten stad maken waar alle voorzieningen voor burgers in hooguit een kwartier fietsen op lopen te bereiken zijn. Tot enige jaren terug moesten drastische maatregelen genomen worden, zoals het stilleggen van – delen van – het autoverkeer om de ernstige luchtvervuiling tegen te gaan. Uit onderzoek bleek dat auto’s de helft van de publieke ruimte in beslag nemen maar slechts 13 procent van de reizen verzorgen. Slechts een derde van de Parijzenaars heeft een auto en die wordt voornamelijk in het weekend gebruikt. De stad gaat daarom het aantal openbare parkeerplaatsen halveren, van 140.000 naar 70.000. De vrijgekomen ruimte wordt gebruikt voor mensvriendelijker verkeer als fietsen en voetgangers.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (30)

Ewout Pool
Ewout Pool1 sep. 2021 - 17:04

Klinkt als een zeer Nederlandse oplossing. Ik woon zelf in de grote stad (voor NL begrippen dan), en heb én auto én fiets. Beide hebben zo hun voordelen. Maar in de stad 30 behalve op doorgangswegen lijkt mij een prima idee. (En is hier vaak al het geval)

Freddy2
Freddy21 sep. 2021 - 7:03

Het domste wat je kunt doen is de mogelijkheid weg te nemen zonder dat je de noodzaak weg neemt. Daarmee creeer je alleen maar chaos.

Herr Vorragend
Herr Vorragend1 sep. 2021 - 6:47

Op de peripherique kan je normaliter alleen maar harder dan dertig tussen 3 en 4 uur 's nachts. Zeg maar de korte periode tussen de late avond- en de vroege ochtendspits. Dus dat gaat niet veel zoden aan de dijk zetten. Beter is het om aan de rand van de stad grote P+R parken in te richten om zodoende auto's uit het centrum te weren en in het centrum alleen toegang met auto voor bewoners

1 Reactie
JanB2
JanB22 sep. 2021 - 0:22

Heerlijk verkeer. Spitsrijden op de peripherique heeft dan ook een totaal eigen charme. Heel wat keren met de stroom meegereden. Het staat verassend zelden helemaal stil trouwens. De dag van de begrafenis van prinses Diana was een unicum: midden op de dag lekker doorplanken want zeer weinig verkeer.

Kaas2
Kaas231 aug. 2021 - 20:37

Het is natuurlijk de grootste onzin dat dit mede voor het milieu gedaan word dan zou de snelheid wel verhoogd worden naar 70. https://www.cerema.fr/fr/actualites/emissions-routieres-polluants-atmospheriques-courbes Benieuwd of dit de verkeersveiligheid ook echt ten goede komt. Het zou zomaar kunnen dat mensen zich gaan vervelen en andere dingen gaan doen. Het zelfde zie je hier al op de snelweg. 100 is dermate traag dat je je verveelt en met je telefoon gaat spelen.

3 Reacties
Welp2
Welp231 aug. 2021 - 21:17

@Kaas Qua verkeersveiligheid is verlaging van de maximum-snelheid wel het meest aantoonbaar. Vergeet niet dat naast de kortere remweg, ook de impact bij een botsing een lagere snelheid duidelijk effect heeft, vooral als het gaat bij botsing met voetgangers en andere 'onbeschermde' weggebruikers. Ik betwijfel dat in de stad een lagere maximum-snelheid zo zeer leidt tot meer smartphone-gebruik ; de stad is niet zo eentonig als een snelweg. Qua milieu klopt het dat bij het aanhouden van een constante snelheid lage snelheid contraproductief is voor verreweg de meeste automotoren. Let wel op, dat gaat over het aanhouden van een constante snelheid. Optrekken (en afremmen) is wel iets dat een grote rol speelt op brandstofverbruik/emissie, en dat is iets wat je meer hebt in een stadssituatie. Het kan per stad verschillen wat het netto-effect is van deze 2 effecten.

adriek
adriek1 sep. 2021 - 9:13

" 100 is dermate traag dat je je verveelt en met je telefoon gaat spelen." mafkees.

rvb2
rvb21 sep. 2021 - 10:30

Gewoon z.s.m. verbrandingsmotoren verbieden in de bebouwde kom. Het is verouderde technologie. De auto met verbrandingsmotor hoort in een museum naast de stoomtrein en paardentram. Ik hoop dat u nooit aangereden wordt door iemand die heel traag 100 km/u rijdt. Wie met zijn telefoon speelt achter het stuur verdient een boete.

Eid
Eid31 aug. 2021 - 18:09

Ha ha zie je het voor je met al die scooters? Leuk handhaven wordt dat..

1 Reactie
Grietje Genot
Grietje Genot1 sep. 2021 - 9:46

Kom 's met wat nuttigs, of denk even na. Dat handhaven was met 50 km/u net zo lastig.

Thuiszitter
Thuiszitter31 aug. 2021 - 18:09

Als ik in Parijs ben dan rij ik naar de parking en zie mijn auto pas weer op de dag van vertrek. Die metro brengt je overal heen . Taxi’s , distributie , werkverkeer zal blijven bestaan . Niet iedereen kan zijn ding doen met de metro of fiets zoals Berend voorstelt. Overigens valt fietsen niet mee in die stad .

1 Reactie
Berend22
Berend221 sep. 2021 - 8:43

Dat fietsen in de stad niet meevalt komt door de auto's dus als iedereen (in de stad) nou wat minder vaak de auto pakt. En stel je eens voor wat een (peper dure) ruimte er beschikbaar komst als de auto helemaal uit het centrum wordt verbannen.

itsme3
itsme331 aug. 2021 - 17:45

Ik denk dat behoorlijk wat parijzenaars blij zouden zijn als ze 30 kms per uur zouden halen.

1 Reactie
Hank Nozemans
Hank Nozemans31 aug. 2021 - 20:28

De gemiddelde snelheid in dat deel is16 km/h. Het is politiek voor de buhne.

Berend22
Berend2231 aug. 2021 - 16:05

Het blijft verbazen dat er nog mensen zijn die in de stad de auto gebruiken. Een fiets is veel goedkoper, sneller, beter voor milieu en gezondheid, veel makkelijker te parkeren en neem geen kostbare stadsruimte in beslag. En als iedereen fietst kunnen stoplichten en drempels etc weg.

2 Reacties
Freddy2
Freddy21 sep. 2021 - 6:45

Niet iedereen die in de stad komt, komt uit de stad en niet iedereen die in de stad komt kan op een acceptabele manier met het OV in de stad komen. Het is dat ik nu thuis kan werken, maar als ik met het OV naar de klant waar ik nu werk toe moet, kost mij dat 6 uur per dag aan reizen. Met de auto kost mij dit 1.5 uur per dag. Daarom ging ik dan ook met de auto naar de stad. Hoe irritant het ook mag wezen, zelfs met de ergste file die ik ooit heb gehad was ik minimaal 2x zo snel met de auto dan met het OV.

Berend22
Berend221 sep. 2021 - 8:42

@Freddy Mijn ervaring met het OV zijn niet zo rampzalig als jij beweert maar idd trager dan de auto. Daarom had ik het ook over de fiets die (in de stad) over het algemeen sneller is dan de auto en dus veel sneller dan het OV. Zet je je auto aan de rand van de stad of net buiten de binnen ring en ga je op de fiets verder. Doe ik ook soms (meestal moet ik niet in het centrum wezen). Is even wennen maar bevalt uitstekend

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland31 aug. 2021 - 15:57

waarom niet gewoon naar 10 ?

Salama.
Salama.31 aug. 2021 - 15:43

Beter stap je op de fiets dan in zo’n suf koekblik in de file te staan. Maar de fietspaden zijn vermoedelijk nog niet dik gezaaid in Parijs.

adriek
adriek31 aug. 2021 - 14:48

Ik ben benieuwd of de scootertjes zich ook aan die maximumsnelheid gaan houden. Automobilisten wel: snelheidscamera's zijn best goedkoop tegenwoordig.

Greendutch
Greendutch31 aug. 2021 - 14:48

als taxiprijzen omhoog gaan krijgen taxichauffeurs weer een goed salaris, waarvan ze rond kunnen komen in een hoofdstad. dat de autoindustrie klaagt was te verwachten, lieden die veel geld verdienen zijn bang om dat te verliezen of minder te hebben. die vergeten altijd -net als hier VVD/CDA/ja21/ftd/SGP- dat een Samenleving iets anders is dan een groep die de economie 'dient'. paar jaar geleden op tv een mooie reportage gezien waarin het verhaal verteld werd van de overlast aan geluid en luchtvervuiling in die stad. goede burgemeester, goede aanpak, de stad voor de mensen, voor iedereen, niet alleen voor de elite, wordt het ook weer leuk om er eens heen te gaan , kun je op je gemak rondlopen en kijken

2 Reacties
Welp2
Welp231 aug. 2021 - 15:17

@Greendutch "als taxiprijzen omhoog gaan krijgen taxichauffeurs weer een goed salaris" Het punt van de taxi-vakbonden is voornamelijk dat er nu in Parijs de taxi-markt al regels hebben die verbonden zijn aan hun ritduur/snelheid, welke (nog) niet aangepast zijn aan de beleidswijziging van het omlaag brengen van de snelheid. Hierdoor moeten taxi-chauffeurs meer geld afstaan / belasting betalen onder de nieuwe regels voor dezelfde rit. Zelfs meer dan de toename in ritduur doet vermoeden. Dit terwijl andere branches, bijvoorbeeld "private chauffeur services" of VTC, niet binnen dit afdrachten-systeem vallen.

Jozias2
Jozias231 aug. 2021 - 16:38

Als taxiprijzen omhoog gaan doordat een rit langer duurt. Kun je minder ritten op een dag uitvoeren. Het is dus maar de vraag of de taxi chauffeurs hier iets mee opschieten.

RaRa17
RaRa1731 aug. 2021 - 14:31

Wat nog beter zou zijn: 20km, elektrische auto’s uitgezonderd. Stimulans om mensen uit de stink benzine/diesel auto te halen.

6 Reacties
rvb2
rvb231 aug. 2021 - 14:53

nog beter: verbrandingsmotoren weren, alleen elektrische auto's. verbrandingsmotoren zijn stinkende vervuilers, en horen in een museum naast de stoommachine.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland31 aug. 2021 - 15:59

goed beschouwd moeten ze gewoon weg

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland31 aug. 2021 - 16:36

https://www.youtube.com/watch?v=rSSNlM3Au1A Let's Ban Cars! (Seriously)

Eid
Eid31 aug. 2021 - 18:10

@rvb Misschien af en toe toch eens de echte wereld instappen...

Hank Nozemans
Hank Nozemans31 aug. 2021 - 20:30

Eerst maar wat laadpalen regelen

LHTJ
LHTJ31 aug. 2021 - 23:20

heel slim. Lijkt me ook veilig en haalbaar als de hele stad met 20 door de stad kachelt op een enkele uitzondering die harder mag.