Parijs, de hoofdstad van de modewereld, heeft besloten om posters en billboards met seksistische en denigrerende beelden uit het straatbeeld te bannen. De maatregel volgt op de zoveelste rel met het Franse modehuis Yves Saint Laurent, dat er een handje van heeft vrouwen op een seksistische, denigrerende en onnatuurlijke wijze neer te zetten.
Dinsdag besloot de gemeenteraad om maatregelen te treffen. Voortaan zijn advertenties en billboards met seksistische, discriminerende of anderszins kwetsende beelden verboden. Doel van de maatregel is het bestrijden van genderstereotyperingen en het tegengaan van geweld tegen vrouwen, aldus de Parijse burgemeester Anne Hidalgo.
JC Deceaux, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de verspreiding van reclames in de publieke ruimte, zal de maatregel moeten handhaven. In een samenvatting van de gemeente staat dat ‘seksistische, lesbofobische en/of homofobe stereotypen, alsmede denigrerende en dehumaniserende representatie van vrouwen en mannen’ verboden worden. Het verbod treed eind november in werking.
Yves Saint Laurent kwam twee weken geleden wederom in opspraak vanwege twee fotoadvertenties waarop vrouwen op een denigrerende seksistische wijze in beeld waren gebracht. De Franse reclamewaakhond ARPP ontving meer dan 200 klachten dat de beelden ‘onterend’ voor de vrouw zouden zijn en sommeerde YSL dan ook de foto’s aan te passen. Het is bovendien niet de eerste keer dat het modehuis in opspraak komt vanwege de fotografie: eerder kwam het ook al onder vuur te liggen omdat het erg magere modellen opvoerde.