Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Ovulerende vrouwen willen winnen

  •  
01-03-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
63 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_gezond_150_215.jpg
Elke dag een gezond weetje van Ivan Wolffers: vandaag over ovulatie en gedrag
Als vrouwen in de vruchtbare week van de maandelijkse cyclus zitten zijn ze een beetje anders. Volgens onderzoek van de University of Texas at San Antonio (UTSA) en de University of Minnesota Carlson School of Management zouden ze meer competitief en status-bewuster worden. Ik ben terughoudend om zulke dingen hardop te beweren omdat je al snel beschuldigd wordt van het in de wereld brengen van stereotypen en wie wil dat nou? Maar laten we eens naar het onderzoek gaan kijken.
De onderzoekers deden verschillende experimenten. Ze deden bijvoorbeeld het dictatorspel. Dat is een populair spelletje voor onderzoekers die willen weten hoe groot de gemeenschapszin is en hoe sterk het egoïsme. Hoeveel is de dictator bereid met anderen te delen (en met welke anderen).
Knettergek Als de vrouwen in de vruchtbare periode zitten (dat wil zeggen zo om en na bij de eisprong; ovulatie, het eitje leggen) zijn ze keihard als het aankomt op het delen van geld. Als ze niet ovuleren dan zijn vrouwen precies zoals de spelers van dit spel in het algemeen. Ze zijn bereid om tot ongeveer 50 procent van wat ze hebben te delen. Wie meer dan de helft wil delen is knettergek of solliciteert naar regelrechte toelating tot de hemel. Als ze ovuleren delen vrouwen met andere vrouwen maar maximaal 25 procent. Een duidelijk verschil. Ze zien andere vrouwen blijkbaar ineens als meer bedreigend.
Uit een andere test bleek dat de vrouwen hun persoonlijke inkomsten wilden opofferen als ze daarmee een hogere plek in de sociale rangorde wisten te veroorloven en dat deden ze door aanschaf van voorwerpen en kleding die op een of andere manier status vertegenwoordigen. Dat verklaart waarom die oerlelijke en peperdure Guccitassen ooit verkocht kunnen worden en aan wie.
Apen De onderzoekers roepen natuurlijk razendsnel dat het helemaal overeenkomt met de evolutietheorie. Bij apen zie je iets dergelijks: de ovulerende vrouwtjes worden agressiever tegenover andere vrouwtjes. Boeiend was wel dat de vrouwen in het dictatorspel met mannen bereid waren meer dan de helft te delen en de onderzoekers zien dat als een soort flirten.
Het is allemaal wel enigszins in overeenstemming met de stapels ander onderzoek naar het gedrag van vrouwen tijdens de ovulatie. Een onderzoek uit 2010 laat bijvoorbeeld zien dat vrouwen die tijdens de ovulatie gaan shoppen met seksier kleding thuis komen (kleren waar ze zich de rest van de maand minder gemakkelijk in voelen). Ander onderzoek uit 2010 liet zien dat ovulerende vrouwen killer tegenover hun vader worden en dat zou misschien een oud mechanisme zijn om inteelt te voorkomen. Onderzoek uit 2011 laat zien dat ovulerende vrouwen meer vooroordelen hebben ten opzichte van onbekende mannen.
Probeer daar maar eens een mooi eenduidig verhaal uit te breien. De onderzoekers van dit nieuwe onderzoek doen dat overigens niet eens. Die hebben alleen maar één belangrijke boodschap: in marketing moet je dus met dit gedrag van vruchtbare vrouwen rekening houden. Niet vreemd als je beseft dar de onderzoekers uit de hoek van de marketing komen.
 
 
Volg Ivan Wolffers ook op Twitter Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag:  klik hier voor een overzicht
 
 
 
 
 

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.