Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Frankrijk krijgt internationale hulp in strijd tegen toenemende bosbranden

'Oorlog tegen het vuur' vereist Europese aanpak
Joop

Ziedende veeboeren dreigen met slachtpartij bij Tweede Kamer

  •  
28-06-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2392 keer bekeken
  •  

Updates onderaan

De wilde protesten van veeboeren tegen dreigende maatregelen om de stikstofcrisis aan te pakken krijgen steeds meer kritiek. Aan het begin van de actie peilde een enquêtebureau nog dat een forse minderheid van 45 procent de veehouders steunt maar na de hinderlijke acties die voor veel overlast zorgen, liggen de kaarten anders, meldt de NOS.

Directeur van het Centrum voor Openbare Orde en Veiligheid Jan Brouwer vermoedt dat de sympathie voor de demonstranten is gedaald. "Wat de activisten nu doen is derden die niets met besluitvorming over stikstofaanpak te maken hebben met overlast en economische schade opzadelen. Dat is een kwalijke zaak." Vooral omdat het ook nog eens gaat om een illegale vorm van protest, benadrukt Brouwer.

Op sociale media regent het klachten over de overlast die de blokkeerboeren veroorzaken. Hier en daar zijn de woedende veehouders overgegaan tot brandstichting om hun eisen kracht bij te zetten. Op verschillende plekken werden strobalen op de  openbare weg in brand gestoken.

Door de blokkades liepen onder meer ambulances vertragingen op. "Egoïsten die boeren. Wij kunnen niet bij het ziekenhuis komen met onze dochter. Bedankt hé! Kunnen we weer weken wachten op een afspraak met de kindercardioloog," schrijft een gedupeerde op Facebook.

Na een opvallend lange stilte heeft premier Rutte aangekondigd dinsdag om 11:45 met een verklaring te komen over de protesten. 

Update:

Premier Rutte noemt de gevaarlijke situaties die ontstaan door de boerenprotesten onacceptabel. "Het is niet acceptabel dat er gevaarlijke situaties ontstaan. En dat er bestuurders worden geïntimeerd." Ook minister Yeşilgöz-Zegerius bekritiseert de veeboeren. Ze benadrukt dat het demonstratierecht een groot recht is. "Maar demonstreren doe je niet door te intimideren en agressie te gebruiken." 

Update 13:08

Redeloze veeboeren dreigen met het slachten van een koe voor de Tweede Kamer als de volksvertegenwoordiging instemt met de plannen van het kabinet om de natuurvernietigende stikstofuitstoot terug te dringen. Dat meldt Omroep West:

Demonstrerende boeren bij de Tweede Kamer zeggen één van de twee koeien die ze hebben meegenomen naar het protest, naar het slachthuis te brengen wanneer de Kamer akkoord gaat met de stikstofplannen. Daarmee dreigen ze in een brief die een van de boeren bij zich heeft. Naast tractoren, namen de boeren dinsdag ook de twee koeien mee naar het protest in Den Haag. De twee koeien willen volgens de briefschrijver 'graag naar huis', maar wanneer de Kamer 'ja' zegt tegen de plannen wordt één van de koeien naar het slachthuis gebracht. 'Dat is hoe de halvering van de veestapel eruitziet', staat in de brief.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (46)

Pater
Pater1 jul. 2022 - 2:32

Ze zijn er misschien gek genoeg voor, maar er is geen sprake van slachten bij of voor de 2e kamer, zoals de kop en het artikel melden: de koe wordt volgens de boeren naar het slachthuis gebracht.

onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 5:15

#Premier Rutte noemt de gevaarlijke situaties die ontstaan door de boerenprotesten onacceptabel. "Het is niet acceptabel dat er gevaarlijke situaties ontstaan. En dat er bestuurders worden geïntimeerd."# Prima uitspraak van Rutte. De vraag blijft echter: Wat ga je er nu concreet aan doen? Of blijft het alleen bij de uitspraken en is daar de kous mee af? Rutte heeft de beschikking over de KM met haar materiaal en ook nog 16 van de Duitsers geleasde Leopards die niets staan te doen. Gebruik die, schuif die trekkers van die boeren terroristen de greppel of de sloot in en gebruik ze als schietschijven. Doen die tanks ook nog eens wat nuttigs. Namelijk de rechtsstaat verdedigen tegen domestic terroristen. Kom op Rutte, waar blijf je met je : dan rot je maar op.

Pindaklaas
Pindaklaas28 jun. 2022 - 14:32

Nog even en we hebben complete chaos in dit land.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jun. 2022 - 21:18

Ja, precies. Ze gaan dan straks met de ME die boeren ontruimen? Met het leger? En wat gaat de BBB achterban dan doen? Die partij heeft nu 18 zetels. Die achterban gaan de boeren beschermen, verdedigen ? En dan ? Even over het stikstof verhaal zelf. Ik heb geen verstand van CO2 en stikstof etc,etc. Maar, laten we voor nu zeggen dat het een probleem is, de stikstof. We zeggen nu even, dat dit een probleem is, voor nu en het moet stoppen. Dan zie alsnog ik ook een groot probleem, in een overheid die zomaar mensen kan gaan onteigenen. Want, wat is dan de volgende stap? Hoeveel macht geven we ze dan wel niet? En wat doet macht ook alweer? Corrumperen?

E.Hop
E.Hop28 jun. 2022 - 14:19

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

7 Reacties
Mohawk2
Mohawk228 jun. 2022 - 14:50

Hop vraagt ons of we elke ochtend in dankbaarheid willen bidden voor (vee)boeren die 80% van hun productie exporteren naar het buiten nadat ze hun stikstofdepositie hier hebben achtergelaten - en dat al tientallen jaren lang. Daar kan best wel een procent of 30 á 40 vanaf. Dan staat er 's morgens nog steeds ons eitje bij ons ontbijtje en eet er niemand ook maar een boterhammetje minder om in Nederland.

Zandb
Zandb28 jun. 2022 - 14:56

Hop Dus wie kritiek heeft op boeren is maar een ondankbaar stuk vreten? Dat wilde u maar even kwijt? Overigens is mij niet duidelijk dat u ergens om vraagt, laat staan dat ik zou weten wat dat was. Ik respecteer boeren als alle andere mensen. Maar ik heb desalniettemin oog voor de problemen waarmee ze te maken hebben - het stikstofprobleem is niet het enige en zeker niet het belangrijkst - en die ze veroorzaken. Ik ben er wel van overtuigd dat deze acties niet bij dragen aan wat voor oplossing dan ook.

Norsemen
Norsemen28 jun. 2022 - 15:23

Dat is zeker teveel gevraagd. Het idee dat wij de intensieve veeteelt dankbaar moeten zijn voor wat er op ons bord ligt is belachelijk.

Mohawk2
Mohawk228 jun. 2022 - 15:57

*naar het buitenland (exporteren)

onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 5:18

@E.Hop 28 jun. 2022 - 16:19 Hop: De worteltjes die ik gisteren heb gegeten komen uit Kenia, de aardappelen uit Israël, het vlees uit Argentinië. Die boeren ben ik erg dankbaar. De nederlandse terroristische boeren?! Neen, die kunnen de koleire krijgen [excusé lets mots]

DaanOuwens
DaanOuwens29 jun. 2022 - 5:27

@ E.Hop Jij schrijft: 1 minuutje dankbaar zijn voor hetgeen jullie op je bord hebben liggen ,of is dat zelfs teveel gevraagd Dat is veel te veel. Als het even kan liggen er op mijn bord een producten die afkomstig zijn van een Nederlandse boer. Tenzij het met aandacht voor milieu en dier is geproduceerd dat sluit dus 96 % van de Nederlandse boeren uit. Waar haal jij eigenlijk het lef vandaan om deze vraag te stellen? Wat geeft jou het recht dit soort dingen van anderen te eisen?

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 jun. 2022 - 11:54

Ik begin de dag met koffie.

Phantom3
Phantom328 jun. 2022 - 13:53

Die overlast valt reuze mee. Laten we niet overdrijven. En dat er 5 mensen op twitter schrijven dat ze wel overlast ondervinden lijkt me niet representatief.

1 Reactie
Zandb
Zandb28 jun. 2022 - 15:03

Phantom Alsof uw mening, dat het met die overlast reuze meevalt, dan wel representatief te noemen is.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jun. 2022 - 13:05

Ik vraag me vooral af, hoe ze dit willen sussen. De incompetente Rutte kliek, gaat dit alles oplossen, deze chaos? Ze kunnen dat niet en willen dat niet, want 'Rutte heeft geen visie'. Hij heeft geen visie, maar wilt wel graag de baas zijn. Dat vind ik altijd vreemd. Hij weet hoe het moet met Nederland, maar hij weet niet hoe het moet met Nederland. De woningcrisis, het stikstof verhaal, refugee crisis, covid verhaal, vertrouwenscrisis, crisis in de zorg. Hoe gaat opportunist Rutte dit alles oplossen? Jullie praten hier vol haat, over die boeren. Niet zo mooi, om te zien. En het is alleen maar meer olie op het vuur. Ik snap wel dat je in opstand komt, als je levenswerk aangetast wordt. Wat zou jij doen?

4 Reacties
Zandb
Zandb28 jun. 2022 - 15:11

Baloemenz. Kan dat nou niet anders? Het is toch een beetje dom redeneren, wat u hier met alle goede bedoelingen, doet? Want volgens u haat ik boeren omdat ik geen begrip heb voor hun acties. (En impliciet haat u mij dan weer omdat u wel begrip hebt voor de acties van de boeren?)

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jun. 2022 - 18:55

Ja. Laat ik het zo zeggen. Als de overheid besluit je te onteigenen, kom je in opstand. Dit is toch allemaal gewoon heel logisch. Sommige mensen, hoor ik vol walging en haat over boeren spreken. Dit is niet zo mooi om te zien Ik zeg niet dat jij boeren haat. Maar sommige mensen zie ik vol haat over ze schrijven/praten

Zandb
Zandb29 jun. 2022 - 5:33

Baloem..... Ja, hallo..... Wie een bekeuring krijgt, verzet zich, wanneer hij meent dat die bekeuring onterecht is. Maar als iemand dat zou doen door bv met een trekker de weg te blokkeren, of die agent thuis op te zoeken dan ben ik nogal dom bezig. En als u sommigen "vol walging" over boeren hoort spreken, dan spreekt u die maar aan. Dan hebt u het niet over "jullie hier". Gelukkig bent u nog niet zo stom dat u beweert, dat ik boeren haat maar ik wel een van die "jullie hier".

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jun. 2022 - 13:46

Ja, Zand Die boeren hebben zoiets van : niets meer te verliezen. En dan gaan mensen de wet overtreden Het lijkt een beetje op wat krakers doen. Die hebben ook zoiets van : dit systeem werkt tegen mij en ik heb niets meer te verliezen, dus ik kraak en ik eis ruimte op, met of zonder 'de wet' Zo werken mensen nou eenmaal, zo gaat politieke strijd. De vraag is nu voornamelijk, hoe willen Rutten en Kaag deze massa nu gaan temmen? Een beetje zoals ze dat ook met de 'wappies' deden? Wapenknuppels en honden?

MG1968-2
MG1968-228 jun. 2022 - 12:59

Het dreigement laten specificeren. Als daarmee die andere koe niet naar het slachthuis gaat wil ik wel eens zien hoe ze dat garanderen… Beide koeien worden geslacht. Wat een onzin weer van die boeren.

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert28 jun. 2022 - 12:31

De verklaringen van Rutte en Yeşilgöz-Zegerius klinken hopeloos - ze hebben geen zeggingskracht, geen overtuiging. Het zijn uitdrukkingen die passen bij mensen die weten dat zij zelf de contrôle en het overzicht kwijt zijn; en dat ze geen behoorlijke bestuur kunnen uitoefenen. Het niveau is van: ja als het hard regent dan word je nat en dat is niet zo fijn en corona was best wel erg als je erop terugkijkt. Zo bezien staan de terreurboeren al met 3-0 voor; een verlenging is uitgesloten en de VAR is helaas overspannen naar huis vertrokken. Eén dingetje nog: blijkens dit verslag werden er bestuurders door de veehouders "geïntimeerd". Gingen de boeren die automobilisten liefdevol knuffelen? Was dat grensoverschrijdend? "Boer Zoekt Vrouw", maar dan wel heel direct?

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens28 jun. 2022 - 13:55

@ drs. H.C. Queyncken Tollaert Jij schrijft: Gingen de boeren die automobilisten liefdevol knuffelen? Was dat grensoverschrijdend? Ik ga er eigenlijk vanuit dat je begrijpt dat met de bestuurders de ministers en provinciale bestuurders bedoeld worden. Maar omdat ik de rest van je tekst ook niet erg sterk vind wil ik je er toch even op wijzen. Het is namelijk een onderwerp van enig belang. Zelfs als bestuurders geen zeggingskracht en geen overtuiging hebben mogen ze toch niet bedreigd worden.

JoostdeF
JoostdeF28 jun. 2022 - 12:28

Dat is een demonstratie van het type laten zien waar je als boer mee bezig bent. Er worden maandelijks namelijk meer dan 17 miljoen dieren geslacht. Als er een half jaar geen nieuwe dieren worden opgefokt, is het aantal dieren via de reguliere slacht gehalveerd.

E.Hop
E.Hop28 jun. 2022 - 12:26

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

5 Reacties
Volrin
Volrin28 jun. 2022 - 13:09

Klets geen onzin. Het overgrote deel wordt verkocht voor de export. En veel boeren doen het meer voor de winst dan onbaatzuchtig voor de medelander.

Volrin
Volrin28 jun. 2022 - 13:09

Je hebt geen idee wat reageerders voor de samenleving doen.

Pietje Puk139
Pietje Puk13928 jun. 2022 - 13:11

Dit is nepnieuws. De meeste boeren werken helemaal niet. Het werk wordt namelijk gedaan door hun dieren en hun machines. En die 70 tot 80 uur mag je ook met een pallet zout nemen. Waar halen ze anders de tijd vandaan om met hun tractoren naar weet ik veel te rijden en de hele dag op een weiland te protesteren?

Norsemen
Norsemen28 jun. 2022 - 15:30

Opkomen voor de medemens? Denk je nu echt dat de boeren en hun aanhang daar mee bezig zijn?

Gnoom
Gnoom28 jun. 2022 - 18:53

Thomas Eshuis 28 jun. 2022 - 15:09 "Klets geen onzin. Het overgrote deel wordt verkocht voor de export. En veel boeren doen het meer voor de winst dan onbaatzuchtig voor de medelander." Dat heet ondernemerschap, u weet wel, datgene waar geld mee verdiend wordt waardoor wij hier in Nederland allemaal zo comfortabel kunnen leven. In Nederland worden nog heel veel meer producten gemaakt waarvan het grootste gedeelte wordt geëxporteerd en dus niet alleen voor de eigen consumptie bestemd is.

Paul250371
Paul25037128 jun. 2022 - 11:52

Klopt helemaal wat Rutte zegt. En nu? Wat gaat hij er aan doen? Wat een armoede, wat een treurigheid. Stoere en ferme taal bewaart hij voor Nederlanders met een kleur.

2 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas28 jun. 2022 - 14:34

En voor mensen in de bijstand. Die kunnen zich immers geen trekker en strobaal veroorloven.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jun. 2022 - 11:47

Precies, Pindaklaas, dat is het meer. Ze komen ermee weg, dus ze doen wat ze willen. Als je geen geld hebt, kan de overheid doen wat zij wilt met je. Zeker nu de sociale advocatuur afgeschaft is. Je bent gewoon aangeschoten wild, als je niet rijk bent. Mag niet gezegd worden

r v b
r v b28 jun. 2022 - 11:32

koe ietsje eerder naar het slachthuis, dat maakt niet zo veel uit. Boeren eerder in de cel, dat helpt WEL tegen het stikstofoverschot.

SuperieurLinks
SuperieurLinks28 jun. 2022 - 10:51

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

KM2
KM228 jun. 2022 - 10:32

Mijn steun hebben de boeren, ik begrijp precies waar de frustratie vandaan komt.

2 Reacties
Zandb
Zandb28 jun. 2022 - 15:18

KM2 U hebt er begrip voor dat jaaaarenlang kiekeboe spelen ons gebracht heeft wat het ons gebracht heeft: een situatie waar in feite niet aan te ontkomen valt maar waar we de ogen voor de zoveelste maar moeten sluiten: kiekeboe!

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jun. 2022 - 11:51

Zandb En waarom pakken ze KLM dan niet aan? Waarom wordt dat niet afgebouwd ? Waarom de boeren ? En wat als we dan straks zonder boeren zitten, wat dan ? En Nederland moet dus een voortrekkende rol hebben, in de klimaat transitie. En China en Rusland en Iran en de VS volgen dan, vanzelf? Die gaan dan ineens ook vergroenen ? China stoot per dag uit wat Nederland in een jaar uitstoot, ofzo. En zij wilt echt niet haar supermacht afstaan. Dat zijn allemaal dingen die je je kan afvragen. Maar, het Joop publiek houdt daar niet zo van, kritisch nadenken. Ik denk dat ze wel die boeren gaan onteigenen. En dan ? Dan hebben we een overheid met nóg meer macht en geen boeren meer. Dus dan zijn we afhankelijk van zowel de zeer machtige staat en andere voedselproducenten.

Volrin
Volrin28 jun. 2022 - 10:24

Nou, ze zijn even streng toegesproken. Dat gaat vast zoden aan de dijk zetten.

Tony Soprano
Tony Soprano28 jun. 2022 - 9:58

Zojuist op radio 1 bij Standpunt.nl de stelling "acties boeren gaan inmiddels te ver". Eens: 7% Oneens: 93%

3 Reacties
rosarosa
rosarosa28 jun. 2022 - 12:13

van die pagina: "De uitslag van deze stelling is niet representatief. Deze kan niet worden veralgemeniseerd naar de rest van de Nederlandse bevolking"

Mohawk2
Mohawk228 jun. 2022 - 14:54

@Rosa Touché! 👍🏻

LaBou
LaBou 28 jun. 2022 - 16:27

Een stelling waar massaal door boeren werd tegengestemd.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine28 jun. 2022 - 9:51

Ach, de regering heeft ook maar steun van een derde van de bevolking.

1 Reactie
Pietje Puk139
Pietje Puk13928 jun. 2022 - 13:13

Ja. NU. Dat hadden ze in 2021 moeten bedenken, toen ze (weer) stemden op de persoon die OPZETTELIJK 60.000 gezinnen in de ellende deed belanden. Maar blijkbaar is dat niet erg als het om "buitenlanders" gaat.

Ranonkel2
Ranonkel228 jun. 2022 - 9:48

Zoals de meeste demonstraties komt ook deze demonstratie met overlast. Aangezien het verleden en de toekomst van complete gezinnen op het spel staat zullen we er dus even met zijn allen door heen moeten. Hopelijk zien ze in den haag snel in hoe idioot ze bezig zijn en zij de protesten niet langer nodig.

6 Reacties
Volrin
Volrin28 jun. 2022 - 13:11

De meeste demonstraties overteden niet op grote schaal de wet l, frusteren de gezondheidszorg niet en gaan ook niet gepaard met doodsbedrijgingen.

r v b
r v b28 jun. 2022 - 13:15

Den Haag ziet al lang hoe idioot de boeren bezig zijn met hun onterechte protest. Dat protest is onnodig en ongewenst, we moeten nu doorpakken met het stikstofoverschot, dus boeren, met name veehouders, onteigenen.

Pietje Puk139
Pietje Puk13928 jun. 2022 - 13:17

De maatregelen tegen stikstof zijn opgesteld om aan de eisen van Brussel te "voldoen". Waarom "voldoen" tussen aanhalingstekens? Omdat ik heel zeker weet dat het in de openbaarheid brengen van die maatregelen is bedoeld om Brussel voor de gek te houden, niet om ze DAADWERKELIJK uit te voeren. Mochten die maatregelen serieus in wetten worden gegoten, dan ben ik er zeker van dat die wetten niet zullen worden uitgevoerd, omdat de verantwoordelijk ambtenaren een telefoontje zullen krijgen dat het niet zo bedoeld was. Dit is hoe Den Haag werkt. Dat noemt men "politiek".

DaanOuwens
DaanOuwens28 jun. 2022 - 13:50

@ Ranonkel2 Jij schrijft: Aangezien het verleden en de toekomst van complete gezinnen op het spel staat Het verleden en de toekomst staat voor talloze Nederlandse gezinnen reelmatig op het spel. Mensen die ziek worden, mensen die werkloos worden, mensen die slachtoffer worden van een misdrijf, mensen die ziek worden van landbouwgif, mensen die vluchten voor oorlog en hier asiel aanvragen. Is er enige reden waarom boeren rechten hebben die anderen niet hebben?

Zandb
Zandb28 jun. 2022 - 15:22

Ranonkel Zonder het te bedoelen geeft u de kern van het probleem weer: "Aangezien de toekomst van complete gezinnen op het spel staat zullen we er dus even met zijn allen door heen moeten." Alleen ben ik bang dat u zich alleen iets gelegen laat liggen aan boerengezinnen.

Wie o Wie
Wie o Wie28 jun. 2022 - 17:58

Daan, jammer dat je niet ziet dat je vergelijking niet op gaat. Je betoog is ook niet sterk.

r v b
r v b28 jun. 2022 - 9:39

Hopelijk komt Rutte niet aan met begrip voor terreurboeren.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jun. 2022 - 13:05

Rutte zegt/vind gewoon, wat hem op dat moment uitkomt. Rutte vind niet echt iets. Rutte is beroeps oppertunist