Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Over racistische drek en hoe Schoof Wilders tot politicus in de marge maakt

  •  
07-07-2024
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
4029 keer bekeken
  •  
wildersschoof

We hebben veel armoede in ons land, de wachtlijsten in de zorg rijzen de pan uit, huizen zijn er amper te krijgen, jongeren zitten niet lekker in hun vel en vallen massaal uit van school, het klimaat en de natuur verslechteren in rap tempo en ondertussen gaan de politieke debatten vooral over omvolkingstheorieën, hoofddoeken, tweets die vanuit het kabinet gestuurd worden, over de vraag of bewindspersonen wel of niet racistisch zijn en waarom een minister een debat over mest op het laatste moment afzegt en daarmee duizenden boeren in het onzekerheid laat. Het is  treurig en het land ligt er lam van.

Helaas zijn zulke debatten nodig. Tot voor kort was het vanzelfsprekend dat ministers en staatssecretarissen niet racistisch waren en dat ze geen complottheorieën aanhingen, maar tegenwoordig moet dat duidelijk gezegd worden. En dit komt niet doordat de oppositiepartijen lastig zijn en proberen de bewindspersonen onderuit te halen, maar het komt doordat de bewindspersonen zelf vreemde dingen hebben gezegd of gedaan. Minister Klever zat vorig jaar nog met Zwarte Piet bij Ongehoord Nieuws om de boel op te kloten en sprak herhaaldelijk over omvolking en de ondergang van onze beschaving, minister Faber sprak over omvolking, noemde Arnhem ‘Arnhemistan’ toen Ahmed Marcouch daar burgemeester werd en gaf van ongeveer alles dat misgaat in dit land asielzoekers en migranten de schuld. Faber riep ooit dat ze de grenzen dicht wilde en nog nul migranten wilde opnemen en nu is ze minister van migratie. Als ze haar eigen ambitie volgt hoeft ze dus niets te doen op haar ministerie. Niets anders dan de grenzen dichthouden. Dat is toch wonderlijk. En dan heb ik het nog niet over de voorzitter van de Tweede Kamer die regelmatig over omvolking sprak en een boek schreef waarin hij zich zo positief uitliet over de apartheid in Zuid-Afrika dat hij nu een held is bij witte Afrikaanse boeren die terugverlangen naar de tijd van apartheid met alle discriminatie die daarbij komt kijken.

Zo kan ik nog wel even doorgaan over PVV-ers die nu in Tweede Kamer of het kabinet zitten. Over hoe ze riepen om minder Marokkanen, hoe ze de islam een achterlijke cultuur vinden, een hoofddoek per definitie als symbool van onderdrukking zien en een ‘kopvoddentax’ wilden invoeren, hoe ze de slavernijherdenking afdoen als gezeur, over hoe ze lachten om Keti Koti, vluchtelingen ‘mensen uit achterlijke zandbaklanden’ noemen, de Nakba ontkennen en zeggen dat het Palestijnse volk niet bestaat. In vrijwel al die uitspraken worden moslims over één kam geschoren en belachelijk gemaakt. Het is dus logisch dat er nu vragen komen over of dit kabinet er wel echt voor alle Nederlanders is. Als je een moslim of asielzoeker bent wordt je duidelijk niet voor vol aangezien en collectief in de hoek getrapt van achterlijke en criminele mensen die onze beschaving bedreigen. Als je verslaafd bent heb je trouwens ook niets aan de PVV. Je krijgt dan nog een kans en anders kun je naar een heropvoedingskamp, zonder medicatie en zonder begeleiding. De menselijke maat en empathie ontbreekt helemaal bij de mensen die namens de PVV opereren. Of je moet er erg naar zoeken.

PVV-leider Wilders probeerde de opmerkingen over het racisme weg te wuiven door te zeggen dat de PVV de grootste vriend van Israël is. Heel overtuigend was dat niet. Israël wordt er immers van verdacht zich te gedragen als een klassieke kolonialist die een apartheidsstaat heeft gesticht waarin iedereen die niet joods is een tweederangsburger is, waar leger en politie het toestaan dat mensen uit hun huis en van hun land worden gejaagd en waar de premier onwelgevallige media verbiedt. Wilders en Bosma vinden dit misschien prachtig, maar een goed voorbeeld van een vrije en open samenleving is het niet. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de verdenkingen van oorlogsmisdaden en genocide en de talloze keren dat Israël op de vingers is getikt voor het schenden van mensenrechten. Niet alleen vanwege de vergelding van 7 oktober, maar ook eerder al vanwege het bouwen van de muur rond Gaza en de illegale nederzettingen. Het is bijzonder dat Wilders de opvattingen van hemzelf en de mensen die namens hem in de regering zitten, goed denkt te praten door onvoorwaardelijke steun uit te spreken voor dit land.

Op sociale media, en vooral op X, maakt dit allemaal niets uit. Daar lijkt de racistische drek en haat, tegen met name moslims, alleen maar toe te nemen. Ik heb amper nog zin om erop te reageren. Het lijkt ook geen zin te hebben. Argumenten doen er niet meer toe. Sinds de partij van Wilders de grootste is, lijkt de onderbuik vrij te mogen spreken en is haten en haatzaaien geen enkel probleem meer. Wie nuance probeert aan te brengen is een ‘deugmens’, wie zorgen uit is ‘zuur links’ en wie argumenten aandraagt moet ‘niet zo geleerd over willen komen’ en de waarde van ‘de universiteit van het leven’ leren inzien. Er is geen beginnen meer aan. Inhoudelijk wordt er amper iets uitgewisseld en in plaats daarvan wordt er alleen maar op de man gespeeld. Wie gestudeerd heeft is verdacht, wie een boek gelezen heeft snapt niets van het leven en wat niet fijn is kan niet waar zijn. Eigenlijk gaat het in de samenleving net als in de politiek. Of andersom.

Toch heb ik een nog klein beetje hoop. De debatten van afgelopen week leken op een kleuterklas, maar premier Schoof deed het niet verkeerd. Hij liet zich misschien openlijk beledigen, maar hij leek dit te doen om duidelijk te maken hoe de verhoudingen liggen. Schoof gaf Wilders alle ruimte om te schreeuwen en te proberen hem te sturen en hij gaf steeds rustig terug zijn eigen woorden te kiezen en voor het kabinet te gaan staan. Dat leek misschien ‘slappe hap’, zoals Wilders het noemde, maar ik denk dat het een strategie was van premier Schoof. Hij wees Wilders steeds zijn plek. Wilders moet alleen nog even wennen aan die plek. Wilders is slechts fractievoorzitter en verantwoordelijk voor zijn fractie in de kamer en zijn eigen woorden en verder heeft hij weinig invloed. Hoe hard hij ook schreeuwt en tiert. Schoof is minister-president en verantwoordelijk voor het kabinet en hoeft verder helemaal niets met de aanwijzingen en ongevraagde adviezen van Wilders te doen. Schoof geeft Wilders alle ruimte om te schreeuwen en kan die woorden steeds naast zich neerleggen. Daar zal Wilders aan moeten wennen. Zijn partij is de grootste, maar hijzelf heeft slechts een plek in de marge. Ergens tussen de coalitie en de oppositie en zonder directe macht.

Zo wordt Wilders dus een beetje een triest figuur. En dat was hij al. Het wordt mij steeds meer duidelijk dat hij losgezongen is van de werkelijkheid. Wilders lijkt te zijn blijven hangen in de wereld van 11 september 2001 en de opkomst van Pim Fortuyn. Door alle bedreigingen komt hij zelden buiten en ervaart hij amper hoe het nu gaat met dit land. Hij leeft dus deels in een fantasiewereld en veel mensen geloven zijn spookverhalen. Dat laatste is en blijft geen beste zaak. Hij heeft inmiddels een heel leger om met hem te vechten tegen zijn windmolens en zijn soldaten smullen van woede en rancune. Na de verkiezingsuitslag in november zeiden mensen dat ik een slecht verliezer was. Dat kan zo zijn, maar helaas kan ik nog altijd niet zien waarom de democratie toen gewonnen heeft. Degene die toen op Wilders stemden hebben ons nergens gebracht. We zijn en blijven een land in verval. Die vrije val is ruim tien jaar ingezet en de kiezer doet niets om de val te breken. Integendeel. Ze volgen politici die problemen ontkennen of zondebokken aanwijzen en die helemaal niets doen om het land weer aangenaam te maken. De zon van Wilders mag misschien zijn gaan schijnen, maar over het land trekt een zeer donkere schaduw. Er is genoeg te doen, maar zo komen we nergens.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (11)

pengelen
pengelen
8 jul. 2024 - 23:07
Met het debat van Schoof werd al duidelijk dat deze coalitie het einde van het jaar niet zal halen. Bij de volgende verkiezingen gaat PVV een nederlaag krijgen en wordt het populisme de mond gesnoerd. Wilders heeft geen toekomst, en Nederland heeft geen toekomst met Wilders.
1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa9 jul. 2024 - 18:51
Wilders heeft geen toekomst, en Nederland heeft geen toekomst met Wilders. Precies. Al zou het kunnen dat men na Wilders massaal voor FVD gaat. Dat men FVD een kans wilt geven En dan als FVD faalt, dan is de hele FVD/PVV tak afgestorven Maar dan zijn we wel een paar jaar verder
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
8 jul. 2024 - 13:02
We hebben veel armoede in ons land, de wachtlijsten in de zorg rijzen de pan uit, huizen zijn er amper te krijgen, jongeren zitten niet lekker in hun vel en vallen massaal uit van school, het klimaat en de natuur verslechteren in rap tempo en ondertussen gaan de politieke debatten vooral over omvolkingstheorieën, hoofddoeken Precies. Dit zijn allemaal helemaal geen prioriteiten. Natuurlijk kan je het over de islam hebben en de vraag stellen wanneer een religie te ver gaat en zich voorbij de parlementaire democratie positioneert. Maar dat lijkt me in deze tijd van crisis geen speerpunt Ik bedoel, je hebt allerlei religies en in het liberalisme (Dus de sociaal democratie en het neoliberalisme) mogen mensen religies aanhangen. In Amerika heb je zelfs een grote satanistische gemeenschap. Mensen met vrij radicale ideeën. Alleen gaat de staat er niet over wat jij leest en denkt. Als je dat onzin vind, dan moet je maar communist worden, of fascist. In die systemen kan de overheid een religie gaan uitbannen. Men mag dan alleen maar geloven in de doctrine van de staat. Zodra moslims zich aan de wet houden, zijn ze gewoon burgers van het systeem. De staat komt niet achter de voordeur. Doet zij dat wel, dan is het niet echt meer een liberale staat te noemen. Deze constructie heeft uiteraard voor en nadelen. Maar ik sta er persoonlijk wel achter. Omdat ik de alternatieven gevaarlijk vind. Een staat die boeken gaat verbieden en religies, wat voor staat is dat? Een soort DDR ?
Frits Jansen
Frits Jansen
8 jul. 2024 - 11:16
Ik vind wel dat ze zo snel mogelijk met al die Racistische Ruis moeten stoppen, al was het maar omdat PVV-ers zichtbaar genieten van ruzie maken, en doodsbang zijn dat ze nog de handen uit de mouwen zouden moeten steken. Laat Aagje Agema maar zweten op een plan om de bureaucratie in de zorg terug te brengen.
Frits Jansen
Frits Jansen
8 jul. 2024 - 5:16
Kritiek op Rutte was: problemen in de zorg en in de volkshuisvesting komen allemaal door marktwerking. Maar dat is veel te ingewikkeld voor de doelgroep van Wilders, dus die geeft de migranten van alles de schuld (voorheen moslims). NRC commentator Tom Jan Meeus heeft het door: Wilders' methode is de extreme vereenvoudiging. Die past bij "volks" debatteren: als je ongelijk krijgt herhaal je je standpunt luidkeels, en als dat nog niet helpt word je kwaad. In elk geval laat je je dan niet verleiden tot het uitwisselen van argumenten.
1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 jul. 2024 - 19:20
Maar dat is veel te ingewikkeld voor de doelgroep van Wilders, dus die geeft de migranten van alles de schuld (voorheen moslims). Ja precies. Maar het is links dus niet gelukt om de Henken en Ingrids te bereiken met het echte verhaal! Want waar was links mee bezig? Links had/heeft onderling ruzie De woningcrisis komt niet door Stef Blok, maar door Achmed uit Rotterdam. En Henk en Ingrid geloven het. Omdat ze alles geloven
Olav Meijer
Olav Meijer
8 jul. 2024 - 0:29
Hmm. Wilders is inderdaad al lang "losgezongen van de werkelijkheid". Maar hij heeft niet "slechts een plek in de marge". Als leider van de grootste fractie in de TK blijft hij grote invloed uitoefenen op het publieke debat, terwijl hij zijn vazallen in het kabinet kan aan- of bijsturen. Wat Schoof van zijn positie maakt, moeten we nog maar afwachten. Het is de vraag welke zijn eigen politieke opvattingen eigenlijk in werkelijkheid zijn, en ook of hij voldoende weerstand aan Wilders' politiek despotische neigingen kan bieden.
3 Reacties
Pater
Pater8 jul. 2024 - 1:08
Helaas heeft Olav m.i. het gelijk aan zijn kant.
Frits Jansen
Frits Jansen8 jul. 2024 - 5:21
Wilders schept zijn eigen werkelijkheid, zoals te doen gebruikelijk in De Populistische Methode. Verschillende dictators in de geschiedenis profiteerden van de chaotische situatie in hun land. Hitler bouwde op de puinhopen van de Eerste Wereldoorlog, Poetin op de puinhopen van Jeltsin. Maar Wilders heeft het moeilijker: die moet eerst zijn eigen puinhoop creëren, althans maken dat men denkt dat er een puinhoop bestaat. Dus roept hij heel hard dat Nederland overspoeld wordt door een tsunami van (moslim-)migranten - en dat dit zelfs opzettelijk gebeurd door duistere snoodaards die een omvolking beogen. Maar zondebokken doen het goed bij het publiek. Succes verzekerd.
adriek
adriek8 jul. 2024 - 6:34
Wilders heeft al vele jaren heel veel invloed op het debat binnen en buiten de kamer. Maar dat maakt de leugens en complottheorieën die hij verspreidt nog niet waar en maakt de haat en de verdeeldheid die hij over de samenleving uitstort niet minder.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
8 jul. 2024 - 0:25
Soms denk ik dat de deadline Stoltenberg op te volgen ons hier heeft gebracht, je kan Stoltenberg niet opvolgen als je mp van Nederland bent dus heeft de vvd een kabinetsval geforceerd zodat Rutte de handen vrij had hem op te volgen, tel daarbij op dat hij ook het fractievoorzitterschap beëindigde, Rutte gaat nu naar de Navo, moest eerst met de pet rond zoals we van hem kennen, het land in een deplorabele toestand achterlatend, ik heb nog even naar zijn afscheidsspeech gekeken, totaal onecht, geen spoortje authenticiteit, Yesilgöz kreeg de vrije hand te doen met het land wat in dat wufte lege hoofd opkwam, overigens typisch tweeling (sterrenbeeld), ik wil niemand beledigen maar in de politiek zijn het m.i. de grootste rampen, liegen alsof het een 2e natuur is, andere voorbeelden Trump, Guiliani, Taylor Greene, hier Jorritsma, Ollongren en de gewraakte Yesilgöz dus, klinkt misschien zweverig maar er is geen koe zo bont of er zit een vlekje aan. “Schoof geeft Wilders alle ruimte om te schreeuwen en kan die woorden steeds naast zich neerleggen. Daar zal Wilders aan moeten wennen.” Daar geloof ik niet in, maar we zullen zien als het zover komt.
a.doorgeest
a.doorgeest
7 jul. 2024 - 21:04
Beregoed artikel, dat getuigt van een zeer kloppende zienswijze. Met veel plezier gelezen !
Joep van den Bosch
Joep van den Bosch
7 jul. 2024 - 15:13
In de media wordt nogal negatief gereageerd op de "wan"vertoning in de 2e kamer tijdens het debat met Schoof onze nieuwe MP. Daarbij krijgt vooral links de zwarte Piet toegespeeld. Ik ben het daar totaal niet mee eens. De partij, waar ik op gestemd heb, doet dit ook namens mij en dat is wat ik ook wil. In de regering zitten namelijk een aantal lieden die niet alleen racistisch zijn, maar ook facistisch. Dat zijn de NSBers van 80 jaar geleden. Ik ben het aan mijn ouders verplicht dat we er alles aan doen om een herhaling van toen te voorkomen. Zij hebben en velen met hen zeer geleden onder die terreur. Dus petje af voor die "drammers". We moeten die facisten moderne stijl geen eerlijke kans geven zoals in hoofdredactioneel artikel in het AD stond.
1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen8 jul. 2024 - 5:37
Natuurlijk is het zorgelijk, alleen werkt etiketten plakken niet zo verhelderend. Fascisme, wat is dat ook weer precies? Ja, Hitler was een fascist, en Mussolini. Wikipedia leert me: "Het fascisme (Italiaans: fascismo) is een extreme vorm van autoritair nationalisme en is antidemocratisch, anticommunistisch, antiliberaal en antiparlementair." Verrek, "racistisch" staat daar niet eens bij. Ook het woord "populisme" kan verwarren. Waar het op neer komt is dat de kiezer wordt bedrogen met onmogelijke oplossingen voor gelogen problemen. Concreet: alle problemen komen door een tsunami van migranten dus moeten de grenzen dicht en de reeds aanwezige buitenlanders weg. Dus moet Aagje Agema de bureaucratie in de zorg beteugelen door migranten te weren.
onyxcumulus
onyxcumulus
7 jul. 2024 - 12:30
Spijkert op zijn kop, maar ik denk dat het electoraat er niets van zal begrijpen, als ze het al willen begrijpen. Het overgrote deel van het electoraat is dom zei een gerespecteerd iemand eens. Dat onderschrijf ik van harte. Nederland is verworden tot het grootste open riool in Europa waar de stront erg veel ruimte krijgt om te vloeien
2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen8 jul. 2024 - 5:45
Ik hoor van mensen die nog in militaire dienst zijn geweest dat je dan als "hoger opgeleide" in aanraking komt met mensen die dommer zijn dan je zou durven vrezen. Dat kunnen zij niet helpen, maar het dwingt je wel te beseffen dat sommige mensen onbereikbaar zijn voor bepaalde boodschappen. Ik wed dat veel mensen op Wilders stemmen omdat hij zo lekker tegendraads is, zonder ook maar een flauw benul te hebben dat het land onbestuurbaar wordt met een PVV-regering. Politicologen leerden me dat er elites zijn, in de specifieke betekenis van hoog opgeleide politici die zich de belangen van lager opgeleiden aantrekken. Wilders brengt een misselijke variant in het spel: als hoog opgeleide snapt hij precies hoe hij lager opgeleiden kan manipuleren. Een pure demagoog dus.
Gerygrr
Gerygrr8 jul. 2024 - 12:03
Wat een vreemde post. Hoger opgeleiden, die pas in militaire dienst in aanraking kwamen met “domme” mensen. Daar zegt u nogal wat. - gescheiden naar school gegaan, want pas in diensttijd in aanraking met anderen gekomen. - die anderen, zogenaamd “dom” kunnen nu eenmaal niets begrijpen. - er zijn elites hoogopgeleiden, die zich de belangen van lager opgeleiden aantrekken. Dit is het probleem. De kloof beschreven. De kloof naar de gemixte groep lager opgeleiden, die echt niet wit of zwart zijn maar vrolijk gemixt. En in die mix is men gaan stoken. Het onderzoek in de geme3nte Amsterdam naar ervaren discriminatie en pesten onder ambtenaren laat e.e.a. overduidelijk zien. 55% van de ambtenaren (lager) gaf aan dit ervaren te hebben. Verder waren in 60% van de gevallen de leidinggevenden de daders. Dan zie je dat de kleine groep de leidinggevenden veel vaker dan de ondergeschikten onderling in de fout gaan. Arrogantie ten top. Er was een mooi programma Zij en wij over een hoogopgeleide Marokkaanse vrouw, een psychiater. Haar zoontje werd op school gepest. De jongen werd gepest op een school, waar hij het eerste Marokkaanse jongetje was. Het eerste! Dat in de stad met de talloze “zwarte” scholen. De lager opgeleide kinderen van al die kleuren pesten elkaar niet om hun afkomst of kleur!
weereenmening
weereenmening
7 jul. 2024 - 12:03
Zonder de polariserende invloed van links zou Wilders waarschijnlijk nooit een kans hebben gehad. Zijn opkomst en populariteit kunnen gezien worden als een directe tegenreactie op het progressieve beleid en de retoriek van linkse partijen. Hoewel links niet direct verantwoordelijk kan worden gehouden voor de daden en uitspraken van Wilders, heeft het politieke klimaat dat zij hebben helpen creëren wel de weg vrijgemaakt voor zijn opkomst. In die zin zou men kunnen stellen dat links, wellicht onbedoeld, bijgedragen heeft aan de geboorte van dit politieke 'Frankenstein-monster'. Linkse partijen hebben vaak ambitieuze en soms radicale plannen gepresenteerd, zoals de groene beleidsmaatregelen vanuit Brussel, die ze nog verder wilden versterken. Voorstellen zoals het snel overgaan op elektrische auto's en het volledig gasvrij maken van woningen binnen vijf jaar, werden vaak als te extremistisch en onrealistisch gezien door een deel van de bevolking. Deze plannen en de vaak onbuigzame houding van links op deze onderwerpen hebben bijgedragen aan een groeiende onvrede en vervreemding onder burgers, wat de voedingsbodem vormde voor een politicus als Wilders om te floreren.
23 Reacties
Gentleman
Gentleman7 jul. 2024 - 12:48
Deze reactie is typerend voor rechts, we hebben zo ongeveer 40 jaar rechts beleid achter de kiezen en het enige wat rechts zegt is, het is de schuld van links.
Vuurrood
Vuurrood7 jul. 2024 - 13:10
weergeenmening: Jij gedraagt je als die man die voor Mussert de radiopraatjes hield. Zeg maar de minister voor propaganda 2.0 Het is toch echt Wilders die de racistische/fascistische nazi doctrine aanhangt en dat doet hij echt helemaal zelf. Niks de schuld van links. Het is zelfs zo dat ongeveer 2 miljoen kiezers dezelfde racistische/fascistische nazi doctrine aanhangen. Dat is exact de reden waarom zij op Wilders gestemd hebben. Groene beleidsmaatregelen worden niet verzonnen door links maar zijn noodzakelijk en worden onderbouwd door niet de minste wetenschappers. En die zijn echt niet allemaal links. En inderdaad een deel van de bevolking, het domrechtse PVV kiezersdeel, zien milieumaatregelen en daarop gebaseerde beleidsmaatregelen, als te extremistisch en onrealistisch. Waarom? Omdat zij domrechts zijn met slechts een doel en wel, minder migranten en al helemaal minder migranten met een Islam achtergrond. Voor die houding zullen ze zelfs de toekomst van een land, de toekomst van onze kinderen, op het spel zetten! Heeft Wilders ook maar ooit een voorstel gedaan of zelfs maar gesteund om van dit land een socialer land te maken? Hij stemde gewoon met die andere afbraakpartij mee. Zelfs jij moet toch kunnen verzinnen welke partij bedoelt wordt!
Babette4
Babette47 jul. 2024 - 13:13
"Voorstellen zoals het snel overgaan op elektrische auto's en het volledig gasvrij maken van woningen binnen vijf jaar, werden vaak als te extremistisch en onrealistisch gezien door een deel van de bevolking." En de rest van de bevolking kan met leden ogen toezien hoe extreem rechts het leven op de planeet molt en het voor mensen behoorlijk onaangenaam maakt. Liever een klimaatgekkie dan een onwetende appelflap! Misschien moeten al die Wilders aanhangers zich beter laten informeren in plaats van al die verbale diarree op X te lezen... Bovendien is migratie het enige waar blonde Greet zich op profileert...
DaanOuwens
DaanOuwens7 jul. 2024 - 13:13
@ weereenmening Jij schrijft: Deze plannen en de vaak onbuigzame houding van links op deze onderwerpen hebben bijgedragen aan een groeiende onvrede en vervreemding onder burgers, wat de voedingsbodem vormde voor een politicus als Wilders om te floreren. Ongetwijfeld heb je gelijk. De linkse voorstellen maken dat mensen met extreem rechtse opvattingen extreem rechts gaan stemmen. Maar mensen die links zijn willen nu eenmaal betere maatschappelijke verhoudingen, zorg voor het milieu en een menselijke behandeling van vluchtelingen. Dat dit jou een zorg zal zijn moet je links niet verwijten.
Pindaklaas
Pindaklaas7 jul. 2024 - 13:14
Lol, Links is al sinds eind jaren 70 niet meer aan de macht. En even voor de duidelijkheid, er moeten drastische maatregelen genomen worden om te zorgen dat we adapteren aan het veranderende klimaat, en we lopen héél ver achter.
MG1968-2
MG1968-27 jul. 2024 - 13:23
"Zonder de polariserende invloed van links zou Wilders waarschijnlijk nooit een kans hebben gehad. " Dus als Wilders alle ruimte kreeg zou hij geen kans hebben gehad. Gekke stelling die me doet afvragen. Is jou mening er eentje van je zelf of eentje in reactie op? En als je zelf denkt dat jij dat onderscheid kunt maken waarop baseer je dat anderen dat niet kunnen? Wat je doet is rechts niet serieus nemen. Heb je dat door?
Wimtel
Wimtel7 jul. 2024 - 13:47
Zonder de desinformatiecampagne van de VVD was de PVV niet zo groot geweest. Zowel migratie als vastgoedsituatie gaat de VVD niet graag veranderen. Hun échte achterban gaat zich dan roeren. De VVD dacht kiezers te trekken (TK 2023) met hun standpunten over vooral asielzoekers. Een behoorlijk deel van de bevolking dacht: "daar trappen wij na > 10 jaar VVD aan de macht niet meer in" en dat deel is bij onder andere de PVV terecht gekomen.
weereenmening
weereenmening7 jul. 2024 - 13:57
@Gentleman Dertig jaar geleden hadden de middenpartijen de overhand in de Nederlandse politiek. Dit veranderde echter met de opkomst van partijen zoals GroenLinks, de Partij voor de Dieren en het vernieuwde D66. Deze partijen wisten kiezers aan te trekken met vaak onrealistische en populistische standpunten, waardoor ze zetels afsnoepten van de traditionele middenpartijen. Om toch aan de macht te blijven, zagen deze middenpartijen zich genoodzaakt om hun standpunten naar links te verschuiven. Zo hadden de linkse partijen indirect invloed, doordat ze de politieke koers van de middenpartijen bepaalden. Tegenwoordig zien we een soortgelijke dynamiek, maar dan aan de rechterkant van het politieke spectrum. Extreme standpunten van rechts trekken de middenpartijen nu in hun richting. Hierdoor worden de politieke standpunten van het midden steeds conservatiever en rechtser. Dit toont aan dat de invloed van extremere politieke krachten niet onderschat mag worden; ze hebben de kracht om het politieke midden te vervormen en te herschikken, afhankelijk van welke kant op dat moment sterker is.
weereenmening
weereenmening7 jul. 2024 - 14:04
@Pindakaas Het is voor middenpartijen strategisch voordeliger om naar links op te schuiven. In het verleden waren er geen significante rechtse partijen, terwijl er wel een sterke aanwezigheid van linkse partijen was. Door zich naar links te positioneren, konden middenpartijen zowel de linkse kiezers als de gematigde kiezers aantrekken. Dit stelde hen in staat om zetels van beide kanten te winnen en een brede electorale basis te behouden. Met de opkomst van radicaal rechts is deze strategie echter niet langer houdbaar. Middenpartijen staan nu voor een moeilijke keuze: ze moeten beslissen of ze naar links of naar rechts willen opschuiven. Het is niet meer mogelijk om kiezers van beide uitersten aan zich te binden zonder een duidelijke positionering te kiezen. Deze nieuwe politieke realiteit dwingt middenpartijen om hun strategieën te heroverwegen en zich te herpositioneren binnen het veranderde politieke landschap.
hgroen2
hgroen27 jul. 2024 - 14:44
weereenmening 7 jul. 2024 - 15:57 ah de volgende whataboutism zonder enige onderbouwing. Even feitelijk : groenlinks heeft met name niet kunnen groeien, omdat kiezers veelal strategisch pvda stemde om tegenwicht te bieden tegen de al decennia dominante rechts beleid. pvdd heeft een nieuw bron van kiezers aangeboord. ten dele komen die van groenlinks vandaan. dus pvda had daar amper last van d66 bestaat al sinds jaren zeventig en is al jaren een middenpartij die vooral van groenlinks zetels afsnoept. kortom je hele verhaal deugt van geen kanten en is een lange drogreden. wat al eerder is gezegd: rechts geeft links de schuld van rechts beleid. Wat tekenend is, want op rechts is nemen van verantwoordelijkheid / reflecteren, de olifant in de kamer
hgroen2
hgroen27 jul. 2024 - 14:50
weereenmening 7 jul. 2024 - 16:04 wat een ongelooflijke onzin kraam je nu weer uit. GEen significante rechtse partijen ? op welke planeet leef jij? CDA en haar voorlopers domineren als sinds de oprichting van onze parlementaire democratie, onze TK. incluis SGP trouwens. En dat zijn toch echt rechtse partijen VVD is haar oprichting, toch echt rechts is ook al decennia dominant. D66 ook rechts, sinds jaren 70 ook regelmatig betrokken bij kabinetsvormingen linkse partijen stellen, behalve pvda, amper wat voor. Groenlinks had bijna niet bestaan. SP leeft al jaren een bestaan in de niche. pvdd doet het redelijk maar is nog altijd kleine partij. echt, stop eens met de schuld te geven aan anderen omdat je weigert te reflecteren op het beleid van rechts dat sinds Den Uyl de politiek domineert. hier leestip voor je: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_kabinetten hint: alleen wat rood gekleurd is, zijn linkse partijen. zoek en gij zult vinden
weereenmening
weereenmening7 jul. 2024 - 15:14
@HGroen2 "CDA en haar voorlopers domineren als sinds de oprichting van onze parlementaire democratie, onze TK. incluis SGP trouwens. En dat zijn toch echt rechtse partijen VVD is haar oprichting, toch echt rechts is ook al decennia dominant." CDA is een middenpartij. En waarom denk je dat Sophie Hermans minister van Klimaat en Groene Groei is geworden? Omdat de VVD zich nog steeds graag als groen profileert.
TheBigLebowski
TheBigLebowski7 jul. 2024 - 16:34
Zegt ie na 40 jaar rechts beleid.
a.doorgeest
a.doorgeest7 jul. 2024 - 21:26
@ alweer een meninkje - Volgens mij draai je om de hete brij heen. In veel westerse landen is immigratie een probleem van belang geworden. Wilders weet dit ongenoegen te mobiliseren en wist er een electoraal succesnummer van te maken. Als goedgebekte doch nogal vileine racistische-xenofoob is hij daar buitengewoon goed in. Daar gaat het om. De rest waarmee u komt - schuld van links, etc is onzin. Daar gaat het de gemiddelde PVV kiezer helemaal niet om: die wordt geconfronteerd met globalisering waardoor hij het gevoel heeft dat hij geen greep meer heeft op zijn land, de ergernis, het ongenoegen over immigratie die hij als overmatig, bedreigend en ergerniswekkend ervaart. Die trouwens grotendeels veroorzaakt werd door CDA en VVD met hun voorliefde voor goedkope arbeidskrachten en gezinshereniging. Verlies aan koopkracht, de volstrekt mislukte euro met haar bijkomende inflatie, dreigende internationale verhoudingen met fors gestegen energieprijzen. Delen van ons land die overbevolkt zijn geraakt en een tekort aan woningen. Als je het over een voedingsbodem hebt, kom dan met reële oorzaken van de huidige veenbrand en verschuil jezelf niet achter aantoonbare onzin om je eigen opvattingen en sympathieën te verhullen. Lijkt me beter en wel zo eerlijk... En dat Grote Geertje dat allemaal gaat verhelpen is een illusie. Hij is pyromaan, geen brandweerman.
a.doorgeest
a.doorgeest7 jul. 2024 - 22:15
NB - Wel feitelijk blijven graag. Ons land wil in 2050 stoppen (verplicht) met het gebruik van (aard)gas. Je creëert een vals frame op basis van onjuiste informatie. Leuk discussietechniekje, maar feitelijk nogal hol en misleidend.
Hermen B
Hermen B7 jul. 2024 - 22:36
Man wat een onzin weer. Links polariseert? Weet ik niet. Pvda ging toch met Rutte in zee? Was dat nou een links kabinet? De linkse kiezer vond van niet want die liet niets heel van pvda de volgende verkiezingen. Die Sir in Engeland die de verkiezingen voor Labour gewonnen heeft kan wel een rooie trui aantrekken maar dat maakt hem nog geen socialist. Dat moet nog maar blijken. Je riedel is een stuk voorgekauwd eten wat je telkens weer uitspuugd om er iets nieuws aan toe te voegen in de hoop dat het op den duur te vreten is. Met als laatste nieuwe toevoeging de polarisatie van links. Hou toch op.
JosephHenricus
JosephHenricus7 jul. 2024 - 23:28
De grappigste twee woorden in het quatschverhaal van weer een mening? "Wellicht onbedoeld"!
Emeritus
Emeritus8 jul. 2024 - 0:04
@ weereenmening 'Links' is m.i. niet zo polariserend bezig geweest. Kijk je naar de sociale media (bv Youtube) dan zie je vooral filmpjes vanuit extreem-rechtse kant, waarbij links 'gesloopt' wordt door rechts. Het linkse weerwoord ontbreekt vrijwel volledig, men trekt zich jammer genoeg terug in een veilige omgeving zoals Joop.nl. Ik denk dat je wel gelijk hebt als je constateert dat links een groot deel van de bevolking niet mee heeft kunnen krijgen waar het bijvoorbeeld de urgentie van de klimaatagenda betreft. Verder lijkt het helder dat er een aantal majeure problemen in de samenleving aanwezig zijn (migratie, woningnood, overbevolking) die weliswaar door rechtse kabinetten niet zijn aangepakt maar door domrechts aan links worden toegeschreven. De SP legt veel beter de vinger op de zere plekken dan de PVV. Toch trekt Wilders cs veel meer stemmen. Wie heeft hiervoor een verklaring? Tot slot: het zou fijn zijn als de doctorandussenpartijen GL en PvdA zich weer begeven in de haarvaten van de samenleving.
Pater
Pater8 jul. 2024 - 1:07
Toch knap van weereenmening om zoveel nonsens bij elkaar te krijgen.
vdbemt
vdbemt8 jul. 2024 - 8:50
Na 6 woorden al weet je: ooh, dit is weer eens weereenmening. Links is polariserend. Het is deze onnozelheid waarop Wilders inspeelt. Hij weet dat wat hij roept door zijn aanhang kritiekloos ontvangen en aangenomen wordt. Het waarheidsgehalte maakt niet uit. En is in zijn geval dan ook heel laag. Als Wilders Kaag voor heks uitmaakt, moet hij dat kunnen zeggen. En dus is Kaag een heks. Als 2 van zijn ministers gewezen worden op haatdragende racistische uitlatingen en gedrag, dan is dat een heksenjacht op zijn ministers. En dus is het een heksenjacht op zijn ministers. Als de kunstenaar in polariseren roept: links polariseert, komt WEM met de tekst: "Zonder de polariserende invloed van links zou......."
vdbemt
vdbemt8 jul. 2024 - 8:52
Zeg WEM, valt jou niet op hoeveel weerstand jij met je bevlogen tekst(en) oproept? Wat zou dat zeggen?
Gerygrr
Gerygrr8 jul. 2024 - 12:09
Groene plannen met een energiemarkt plus woningmarkt in handen van de markt werken tegen, dat mensen er op kunnen vertrouwen, dat ze niet bedrogen gaan uitkomen. Het kapitaal wint. Groen of grijs, boeit niet, winst uitkeren aan de aandeelhouders. Dat is omarmd ook door de PvdA. Neoliberalisme daarvan afstand nemen! En verder: Leer van de Fransen. Maak elkaar niet af.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 jul. 2024 - 19:24
Vergeet ook niet alle filmpjes van pownews, waar ze in gesprek proberen te gaan met antifa en met XR. Dat was een grote PVV campagne Links moet echt even mediatraining krijgen. Ik geloof dat die Bob van leftlaser dat ook zei.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
7 jul. 2024 - 12:00
De kiezer doet juist wel alles om de val te breken. Ze gaan meer en meer stemmen op de partijen die schoppen tegen de huidige politiek. En in ons land kom je dan bij extreem rechts uit. Dat is wat je krijgt als je je land verpatst aan de grote bedrijven en slaafs achter de VS aanloopt. Helaas kijken deze mensen niet langer dan hun neus lang is en beseffen niet dat Wilders voor hen helemaal niets gaat betekenen, in tegendeel zelfs. Maar het is een wanhoopsdaad. Dat is de schuld van alle partijen maar waar het de schuld van (voormalig) links is: Die zouden er moeten zijn om de val te breken maar werkten zelf eraan mee waardoor deze partijen dus niet meer links te noemen zijn. Elke verkiezingen zouden prijsschieten behoren te zijn voor 'links'. Maar dat gebeurt niet omdat ze zelf net zo verantwoordelijk zijn voor de afbraak dan de rechtse partijen. Ze zijn amper oppositie te noemen. Wilders wel.
3 Reacties
Gentleman
Gentleman7 jul. 2024 - 12:49
Wilders heeft geen oppositie gevoerd, hij stemde bijna altijd met de VVD mee.
hgroen2
hgroen27 jul. 2024 - 14:53
Ikweet niet welke programma; s je kijkt, maar linkse partijen zijn de afgelopen jaren echt wel 'los' gegaan op het rechtse beleid van RUtte. daarnaast bezig jij ook een lange tirade van drogredenen. Tsja het is altijd de ander nietwaar.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 jul. 2024 - 20:16
Helaas kijken deze mensen niet langer dan hun neus lang is en beseffen niet dat Wilders voor hen helemaal niets gaat betekenen, in tegendeel zelfs. Maar het is een wanhoopsdaad. Uiteindelijk zou niemand er verder echt iets aan hebben als er geen hoofddoekjes meer te zien zijn in het straatbeeld Zitten Henk en Ingrid nog steeds met schimmel in hun woning Dezelfde sociale realiteiten, alleen dan zonder moskee Jongeren kunnen geen huizen vinden en er is oorlogsdreiging, maar we hebben gelukkig geen last meer van hoofddoekjes Wilders is een verzuurde, verbitterde intrigant

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor