Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

OV-chipkaart spekt vervoerbedrijven

  •  
12-08-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ovchip.jpg
Vergeten uit te checken? Vervoerbedrijven zijn je dankbaar en strijken 30 miljoen euro op
Bij het inchecken in bus, tram, metro of trein wordt bij wijze van borg een instaptarief gerekend. Bij het uitchecken wordt dit bedrag met de feitelijke kosten van de reis verrekend. Wie vergeet uit te checken is het instaptarief kwijt. De reizigers kunnen hun geld wel terugvragen, maar slechts tien procent zou dat werkelijk doen.
De vervoersbedrijven zijn wel blij met het voordeel van 30 miljoen. De beheerskosten van het chipkaartsysteem is met vijf miljoen euro namelijk veel hoger dan het geval was bij het papieren kaartje. Ze vinden dan ook dat ze die kosten van het miljoenenvoordeel mogen aftrekken.

Meer over:

economie, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

cormol
cormol12 aug. 2013 - 7:08

Als de poortjes, zoals in het buitenland, wel goed dicht werden gehouden zou de opbrengst ook vel hoger zijn. Die kosten van dat nadeel mogen we dan weer bijtellen.

rbakels
rbakels12 aug. 2013 - 7:08

Tip: als je een lange reis maakt (duurder dan €4 met het streekvervoer of € 20 met de NS) kun je het beste "opzettelijk vergeten" om uit te checken, dan verdien je eraan. Eerlijk als ik ben deed ik dat een keer per ongeluk, en toen ik hoorde hoe het zat kwam ik op dit idee. Als je bijv. met de Randstadrail van Zoetermeer naar Rotterdam gaat zit je al gauw aan de €4. En er zijn ook zat treinreizen van meer dan €20. Als ze dit door krijgen zal de borg wel verhoogd worden, maar dat brengt de afschaffing van het systeem ook dichterbij, want dat zal de weerstand alleen maar verhogen. In veel steden heb je tegenwoordig OV-chipkaarten (tot in Istanbul en Tbilisi toe), maar nergens dat stomme uitchecken. Verder kun je zo'n kaart bij vertrek meestal weer inleveren en dan krijg je je geld geheel of gedeeltelijk terug, bijv. ook de Londense Oyster-kaart. Overal betaal je een vaste, min of meer symbolische bijdrage aan het doorgaans flink gesubsidieerde lokale vervoer. Maar wij hebben het stomme systeem dat je per kilometer afrekent. Boze tongen beweren trouwens dat de NS dat heeft doorgedrukt om meer informatie te krijgen om het streekvervoer te beconcurreren. Want zo zijn ze. Ik houd van het Duitse systeem: daar is een los kaartje tamelijk duur, maar met drie kaartjes loont een dagkaart, en met drie dagkaarten loont een weekkaart. En als je in een stedelijke agglomeratie beter een stukje met de trein kan gaan is dat uiteraard inbegrepen. Maar daar maken in de stedelijke gebieden ook niet de vervoerders zelf de dienst uit, maar de regionale "Verkehrsverbünde" die zorgen voor een integraal aanbod van trein, S-Bahn, U-Bahn, tram en bus, vaak over een gebied zo groot als een kleine provincie. Zo rekenen ze Venlo en Nijmegen nog tot het Verkehrsverbund van Düsseldorf (Rhein-Ruhr genaamd).

adriek
adriek12 aug. 2013 - 7:08

"De beheerskosten van het chipkaartsysteem is met vijf miljoen euro namelijk veel hoger dan het geval was bij het papieren kaartje." En alweer een voorbeeld van negatieve kostenbesparing bij een (overheids) automatiseringsproject. De reiziger is veelal duurder uit, de OV bedrijven zijn duurder uit, het reizen is er nauwelijks makkelijker op geworden (met name niet voor de incidentele reiziger). Nog een leuke kostenpost: Na vijf jaar wordt je zelfgekochte kaart, inclusief saldo, ongeldig verklaard door translink. Je moet dan een nieuwe kaart kopen en kunt het resterende saldo alleen tegen aftrek van administratiekosten terugclaimen. Makkelijk verdiend! Voor wie is er nu eigenlijk voordeel? Blijkbaar alleen voor Translink en de automatiseerder? De OV Chip is dus uiteindelijk een leuk werkgelegenheidsproject.

Nescio2
Nescio212 aug. 2013 - 7:08

Als ov-chipkaarthouder met kortingskaart bij de NS, kan je binnenkort géén papieren kaartjes met korting meer kopen. Wil je van je korting gebruik maken dan moet je met 'reizen op saldo met de chipkaart' reizen. Ik ben nog niet seniel of dement. Nog niet eens Abraham. Zeg maar van deze tijd. Maar enkele weken geleden, terugkerend uit een nachtdienst, vergat ik weer eens uit te loggen. Het met een kaartje reizen zit namelijk al ruim dertig jaar in mijn systeem ingebakken. Die gewoonte slijt slechts langzaam. Enfin, ik dus het desbetreffende telefoonnummer gebeld om mijn eigen geld terug te vragen wat de NS automatisch van je kaart afschrijft als je niet uitlogt. Vertelt de vriendelijke mevrouw aan de andere kant van de lijn mij dat het reeds de 4de keer was dit jaar en dat ik daarom geen recht meer heb op teruggave. 'Dat staat in voorwaarden waar u voor getekend hebt, meneer', voegde ze me toe. Ik was op z'n zachtst gezegd verbijsterd. Enkele reis van mijn werk naar mijn woonplaats kost met korting 1,30 euro. Niet uitloggen kost 10,- euro. Stopt de NS toch mooi 8,70 euro in haar zak. Leve de marktwerking op het spoor, jongens... Diefstal!

HomoRidenti
HomoRidenti12 aug. 2013 - 7:08

Als je met twee vervoerders reist (bijv NS en Arriva) betaal je gezellig twee keer opstaptarief. Als ik met de OV chipkaart bijv van Amsterdam naar Hoogezand ga, betaal ik méér dan wanneer ik een papieren kaartje koop. Betalen per kilometer bij de NS? Gelul. Als ik van Amsterdam naar Groningen ga via Lelystad dan is dat een aanmerkelijk kortere route dan via Amersfoort. Ik betaal echter wel dezelfde prijs.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder12 aug. 2013 - 7:08

Ik wil een bonnetje bij het uitchecken.

Nadiana
Nadiana12 aug. 2013 - 7:08

Het is toch best wel je eigen schuld als je vergeet uit te checken. Zo moeilijk is een pasje voor een paaltje houden immers niet.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder12 aug. 2013 - 7:08

Hoe snel zouden er maatregelen genomen worden als iedereen vergeet in te checken.

msj_meijerink
msj_meijerink12 aug. 2013 - 7:08

Je hóeft niet persé uit te shecken, maar je bent wel een dief van je eigen portemonnaie als je dat niet doet.

Prettin
Prettin12 aug. 2013 - 7:08

Ik hoor en maak al jaren mee dat de OVchip meer frustratie oplevert dan effectief werkt. Ondertussen zijn er miljarden geïnvesteerd met een mooi verhaal, waar achteraf bleek dat het wederom een 'eigen' ICT-project is. Dat het systeem voort strompelt is iedereen wel duidelijk, maar wanneer wordt er eindelijk eens ingegrepen? Als er wereldwijd voorbeelden zijn van beter projectmanagement en OV-systemen, waarom leren we daar niet van. Pure naïviteit en arrogantie als je het mij vraagt. Ondertussen wordt grof geld verdient door het geld dat overal weglekt.

RemkoV
RemkoV12 aug. 2013 - 7:08

Ik reisde van Groningen naar Zwolle. Met m'n ov-chipkaart ging me dat 9,95 euro kosten. Te laat om het alsnog te doen ontdekte ik dat ik vergat uit te checken. Hm, dat wordt een dure reis, dacht ik. Dat bleek mee te vallen. NS bracht mij 10 euro in rekening. Dat is de boete voor de eerste paar keren dat ik het vergeet, begreep ik later. Maar tot nu toe maakt het geen onsympathieke indruk op me. Het is wel zaak van dat uitchecken een gewoonte te maken. Is eigenlijk wel eens uitgezocht hoeveel het openbaar vervoer verdiende aan verloren vervoersbewijzen van papier? Dat leverde immers ook een boete op of ten minste de noodzaak een tweede kaartje voor dezelfde reis te kopen.

1 Reactie
lembeck
lembeck12 aug. 2013 - 7:08

Voor jou en Kees en iedereen: http://www.chipinfo.nl/inchecken/ Kees - je mag TWAALF keer vergeten zijn uit te checken!! Niet maar 4.

RobGeurtsen
RobGeurtsen12 aug. 2013 - 7:08

Nederlandse burgers zijn consumenten en op de vermeende 'vrije markt' is de vrager, de consument, de individuele burger vrijwel altijd de gewantrouwde, de machtelozere, degene die geen invloed kan hebben op de spelregels. Het wordt tijd dat de geest van Martijn van Dam weer wakker geroepen wordt. Wat hij deed met de abonnementen moet op veel breder consumentengebied gebeuren. Waar blijven consumentenbond, Rover, parlement, etc.?

1 Reactie
rbakels
rbakels12 aug. 2013 - 7:08

De klant van de vervoersmaatschappijen bent niet u als reiziger, maar dat zijn de concessieverleners. De overheid dus. Die verleent eens in de paar jaar een concessie. Op een echte markt kan de klant slechte service afstraffen door de dienst niet meer te kopen. Een reiziger kan hoogstens op een partij stemmen die (na vele jaren) een concessie niet meer verlengt. Vooral storend vind ik het automatisme waarmee de concessies van de NS almaar worden verlengd. Ik weet niet of dat ligt aan de handigheid van de NS of het feit dat de NS "in bed ligt" met de ambtenaren van het Ministerie, zoals bij de recente Fyra affaire pijnlijk duidelijk naar buiten kwam. Stomme politici trappen in kul-argumenten zoals dat de NS niet zou kunnen investeren als die geen langjarige concessie krijgt, en in elk geval een concessie moet krijgen voor het winstgevende hoofdrailnet om minder rendabele regionale lijnen te financieren. en dan nog het argument dat geen bedrijf groot genoeg is om de NS te vervangen. Wat een onzin! Investeren zou alleen een probleem zijn als de vraag naar treinvervoer structureel zou afnemen - anders kan de NS hun materieel gewoon overdoen aan de volgende concessieouder. Dat het hoofdrailnet rendabeler is betekent dat de NS de reiziger op de langere afstand een poot uitdraait, schandalig! En tenslotte zou en Arriva best de hele NS kunnen overnemen, dat is tenslotte een dochter van de DB. Maar de NS zou ook in verschillende bedrijven kunnen worden opgedeeld. Die wat mij betreft dan liefst op dezelfde lijn rijden, om en om. Als de NS nog maar om de andere trein naar Maastricht mag rijden zullen ze wel leren service te verlenen om niet weggeconcurrereerd te worden door Arriva of wie de andere exploitant wordt. In Duitsland wordt al het openbare verkeer in de regio gecoördineerd door een "Verkehrsverbund". Geen club die licenties uitdeelt en na een paar jaar pas weer komt kijken, maar een organisatie die zorgt voor een integraal aanbod en de kwaliteit daarvan bewaakt. Daar moeten de spoorwegen ook aan geloven voor zover ze regionaal verkeer verzorgen. Niks dubbel opstaptarief. Zo'n Verkehrsverbund bestrijkt een regio zo groot als een kleine Nederlandse provincie.

[verwijderd]
[verwijderd]12 aug. 2013 - 7:08

Wij zijn gewoon helemaal gestopt met het gebruiken van openbaar vervoer. Niet te betalen en met teveel risico's verbonden voor mensen boven de 60.

1 Reactie
lembeck
lembeck12 aug. 2013 - 7:08

Die mogelijkheid heeft niet iedereen. Ik ben verplicht mijn kortingskaart binnenkort te activeren en op te laten met minimaal 20 euro. Echt idioot vind ik het. Bovendien is het buitengewoon klantonvriendelijk en zeker naar toeristen toe die gewoon een kaartje van karton in hun handen willen hebben en die nu staan met een mond vol tanden: WAT NU?? De medewerkers van de NS zijn lang niet allemaal goed in hun vreemde talen. Vaak genoeg springt er een andere passagier in dat gat. Zodra ik weet hoe die ellende functioneert zal ook ik weer bezig zijn om de toeristen die ons land bezoeken en hier gastvrijheid zoeken (en amper krijgen tegenwoordig!) te helpen met het verkrijgen van hun dagkaartjes via een automaat en ze uit te leggen dat dit goedkoper is. Voor de NS dan.... en dat het zo fijn zoveel extra centen oplevert omdat de mensen vergeten uit te checken. Dat van die 4 keer wist ik niet. Dat vind ik echt helemaal te idioot voor woorden! Die je er nog een klacht over in, Kees? Doen hoor...