Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

OV-chipkaart makkelijk te manipuleren

  •  
25-01-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ovchip300_01.jpg

Test wijst gemak van fraude uit ... SP test mee

Met een eenvoudig Windows-programma en een kaartlezer is het saldo op de ov-chipkaart makkelijk te manipuleren. Bij wijze van proef wordt al weken, onopgemerkt, door Nederland gereisd met tien gemanipuleerde ov-chipkaarten.
De manipulatie is mogelijk doordat de controlepoortjes in trams en bussen geen extra controle uitvoeren. Het bedrag dat noodzakelijk is om mee te reizen wordt afgeboekt, maar er wordt niet gekeken naar of het geld ooit daadwerkelijk is gestort.
NOS meldt:
Helemaal onopgemerkt is de fraude niet gebleven. Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Trans Link Systems (TLS), heeft afgelopen vrijdag aangifte gedaan van fraude. Dat is drie weken nadat er voor het eerst illegaal met de kaarten is gereisd.
Van de tien kaarten is er echter slechts één geblokkeerd. De geblokkeerde kaart werkt overigens alleen bij reizen met de NS niet meer; in metro, bus en tram nog wel.
IT-onderzoeksjournalist Brenno de Winter publiceert eind deze week in het computerblad PC-Active de handleiding van de manipulatie.
De SP Tweede Kamerfractie heeft één van de kaarten in handen en reist hier al twee weken mee. De partij gaat een spoeddebat aanvragen om het gemak van fraude te bespreken. De SP wil dat op plaatsen waar de chipkaart nog niet verplicht is, de strippenkaart nog niet wordt afgeschaft.
cc-foto: Alper Çugun

Meer over:

economie, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (20)

jvanarkel
jvanarkel25 jan. 2011 - 16:10

De SP Tweede Kamerfractie heeft één van de kaarten in handen en reist hier al twee weken mee. De partij gaat een spoeddebat aanvragen om het gemak van fraude te bespreken. De SP wil dat op plaatsen waar de chipkaart nog niet verplicht is, de strippenkaart nog niet wordt afgeschaft. ===== Als ze nu gewoon de afschaffing en de her invoering van de strippen kaart weer doen, dat ding kon je niet opladen, en werkte altijd, niemand hoeft bang te zijn dat je strippen kaart geskimmed wordt. Alleen al die klote kaart en het geOH erover kost meer dan iedereen een onbeperkt reizenkaart aan te te bieden. En wat is het volgende trein of bus project welke geld gaat kosten en niets met de inhoud te maken heeft; op tijd rijden in een veilige droge omgeving.

Nikos2
Nikos225 jan. 2011 - 16:10

Fraude... volgens mij was dit allang bekend. Bij ons in Groningen is het ook leuk. QBuzz heeft wel paaltjes maar die werken niet, je hoeft dus alleen maar je pas aan de chauffeur te laten zien. Of je week of weekend OV hebt staat niet op je pas. Denk dat daar heel veel studenten instappen met weekend OV.

grolschje2
grolschje225 jan. 2011 - 16:10

Dit is toch al maanden bekend....

eeweew
eeweew25 jan. 2011 - 16:10

Waarom versast mij dit niet?

Joeri2
Joeri225 jan. 2011 - 16:10

Hoezo is het fraude? Het is gewoon niet zo'n goed systeem om een geldkaart in de markt te zetten waar via een magneet strio geld gemaakt kan worden. Daar is niet goed over nagedacht. Dat bleek wel toen bleek dat er niet eens een vergunning voor was aangevraagt. Toen het project al miljoenen had gekost is er opeens toch maar een bank vergunning verleent aan de ov-kaart anders zou het project daar op ploffen. Geef nou maar toe, als de huisprinters met een klein software pakket euros zou kunnen printen dan zou die printer verboden worden... Maar dankzij algehele digibetica mag een lekke ov-kaart gewoon z'n doorgang hebben. Schandalig.

HugoSpanje
HugoSpanje25 jan. 2011 - 16:10

De optelsom van burgerlijke ongehoorzaamheid, straatcriminaliteit, fraude en tal van andere overtredingen zorgt ervoor dat overheden constant op zoek moeten naar nieuwe middelen om dit te voorkomen. Door deze overheden als tegenstander te zien en voortdurend te zoeken naar onvolkomenheden in beleid en maatregelen gooit de burger feitelijk zijn eigen glazen in, faciliteiten worden bijkans onbetaalbaar. Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van al die slimmerikken die er een nationale sport van hebben gemaakt om overheden en faciliterende bedrijven dwars te zitten. Degenen die wel bereidt zijn zich aan wetten en afspraken te houden betalen zoals gezegd de rekening en die rekening wordt verdraaid hoog.

walstroom
walstroom25 jan. 2011 - 16:10

Ik begrijp al die ophef niet... Waarom zoveel geld uitgeven aan beveiliging, pasjes, poortjes, spoorwegpolitie, kaartjes controle, wissel- en kaartautomatenen, subsidies, onderlinge verrekeningen, accountants controles, kamervragen, domme internet fora opmerkingen etc, etc. GRATIS OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN. Het is dan een verlegging van de geldstroom geworden waar iedereen plezier van kan hebben. Wat kan het allemaal simpeler...

Janssen3
Janssen325 jan. 2011 - 16:10

Tijd om eens achter te komen hoe transparant onze overheid nou is. Op tafel met die specificaties!

vaclavklaus
vaclavklaus25 jan. 2011 - 16:10

Wat een gejammer in de reacties hieronder. Prima als jullie willen doorleven in de jaren 60, maar ik ben blij met vooruitgang. Ik koop regelmatig kaartjes voor de trein in het buitenland - en wachten in de rij voor 10 minuten (of langer) is niet echt mijn hobby. Het OV chip systeem maakt het makkelijker doordat je niet en een treinkaartje moet kopen en een strippenkaart. Daarnaast hoef je niet elke reis apart een kaartje te kopen. Dat het duurder zou zijn is echt onzin. Alle kaartjesverkopers in ere houden, of de vorige kaartmachines is echt niet goedkoper op langere termijn. Ja, er zijn problemen en ja, die problemen zijn onderschat. Echter over tien jaar heeft niemand het erover en geniet iedereen van het makkelijke systeem en op vakantie grinnikt men om "echte" buskaartjes.

eeweew
eeweew25 jan. 2011 - 16:10

Net nog een reden gezien waarom de ov-chipkaart niet werkt. Toen ik op mijn metrohalte aankwam stonden daar twee mensen die geen Nederlands en gebrekkig Engels spraken met een kind, ouders hadden allebij een anonieme ov-chipkaart maar het kind had niets. Omdat dit een onbewaakte halte is accepteert de automaat geen contant geld. Ik heb voor die mensen moeten pinnen anders waren ze daar niet legaal weg gekomen. Ten tijde van de strippenkaart was dit nooit een probleem geweest.

JoopSchouten
JoopSchouten25 jan. 2011 - 16:10

OV-chipkraker uitverkocht. Het nieuws over het gemak waarmee gratis gereisd kan worden op een ov-chipkaart heeft in ieder geval één bedrijf heel blij gemaakt: de fabrikant van het leesapparaatje dat alles mogelijk maakt. Het apparaat is momenteel uitverkocht. Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/media-technologie/article3397745.ece/OV-chipkraker_uitverkocht_.html Leverancier: http://www.dealextreme.com/p/srr220a-usb-13-56mhz-mifare-compatible-rfid-card-reader-with-developer-kit-iso14443-a-compliant-17729 OV-chipkaart: http://www.ov-chipkaart.org/

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen25 jan. 2011 - 16:10

Beste SP, is dit nu serieus een spoeddebat waard? De papieren strippenkaart werd ook op dag 1 gekraakt (u weet nog wel, inwrijven met kaarsvet). Dat betekent nog niet dat het daarmee ook mislukt is, of, als dat wel zo mocht zijn, dat het een probleem is dat het waard is besproken te worden. Laten we ons met belangrijker zaken bezig houden in den haag. Staatsecretarisje pesten over dit type non-issues tast de geloofwaardigheid van de Politiek aan, en leidt de roep van kiezers om sterke leiders. Bah!

[verwijderd]
[verwijderd]25 jan. 2011 - 16:10

Dat wisten we toch al? What's new?

1 Reactie
Yggdrasil
Yggdrasil25 jan. 2011 - 16:10

What's new? ============== Je kunt er donder op zeggen dat wanneer de SP meedoet dat daar een bepaalde reden aan ten grondslag ligt, dit is namelijk het punt waar de SP zo sterk in is, de praktijk, in de straten, in de wijken en op de stations. De SP zal ongetwijfeld geconstateerd hebben dat het probleem weliswaar bestond maar dat niemand er iets mee deed en dan komt zij in verzet terwijl andere politieke partijen roepen ja sorry hoor, dat het zo erg was wisten wij ook niet. Want je hoeft geen econoom te zijn om te constateren dat dankzij de mogelijkheid tot manipuleren van de OV-chipkaart de exploitatiekosten zullen stijgen wat dan weer tot gevolg heeft dat de vervoers-prijzen weer gaan stijgen om de kosten van de fraude te kunnen dekken. En de openbaar vervoer markt werkt hetzelfde als de frites-fabrikant die de prijs van zijn frites in jaar X verhoogt omdat er grotendeels een mislukte oogst is geweest maar die er niet over peinst om in het jaar Y wanneer de oogst gewoon weer goed is de prijs weer te verlagen.

mogime
mogime25 jan. 2011 - 16:10

Een land dat zoiets eenvoudigs als een robuuste OV-kaart al niet weet te realiseren, zou veel terughoudender moeten zijn met het geautomatiseerd verwerken van vingerafdrukken en medische gegevens van zijn burgers. Die projecten moeten worden stopgezet totdat Nederland technologisch verder is. Als Trans Link claimt dat het kaarten binnen 36 uur blokkeert, moet het dat ook doen trouwens, en niet zonder overleg met de kaarthouder de fraude voort laten gaan in het belang van het politieonderzoek. Er waren wel wat voordelen aan de strippenkaart. Een voordeel was dat je aan een strippenkaart, die thuis rondslingerde kon zien hoeveel strippen er nog op zaten. Nu stap je met een OV-kaart de bus in om erachter te komen dat het saldo onvoldoende is, en kan je dan een los kaartje kopen. Een ander voordeel van de strippenkaart was dat je met drie personen op een kaart kon. Nou moet iedereen zijn eigen OV-kaart bij zich hebben. Stapt hij in, en blijkt het saldo op te zijn, dan moet hij een los kaartje, ook al heeft zijn collega genoeg saldo op zijn naamloze kaart staan. Een derde voordeel was het gemak: een enkele handeling als je de bus inging, dan kon je hem opbergen. Een vierde voordeel was dat je niet hoefde op te letten of je je plaatsbewijs wel goed langs de scanner haalde bij het uitstappen, op straffe van verlies van de maximumritprijs. Je hoefde hem helemaal nergens langs te halen.

1 Reactie
eeweew
eeweew25 jan. 2011 - 16:10

Translink is iets anders dan de Nederlandse overheid, er is helemaal geen verband te vinden tussen het opslaan van vingerafdrukken en de OV chipkaart. Met andere woorden, dat Trans Link systems niet in staat is een veilige OV-chipkaart te maken wil niet zeggen dat al onze vingerafdrukken op straat liggen. Dat neemt niet weg dat dat vingerafdrukken systeem vast ook wel problemen zal hebben, maar het verband is er niet.

[verwijderd]
[verwijderd]25 jan. 2011 - 16:10

Het verhaal wordt eentonig.....Mijn reactie erop ook...... Of je het nu over de Betuwelijn, de HSL, de Noord-Zuidlijn, de Afghanistanmissie, de as. politietrainingsvechtmissie, de OV- chipkaart hebt: Het mocht ff wat kosten, maar dan heb je ook wat,eh..........niks. Nog blij dat dat kastje voor die km-heffing voorlopig niet doorgaat........

1 Reactie
peterh2
peterh225 jan. 2011 - 16:10

Als ICTer kan ik verklappen dat we echt blij mogen zijn dat het rekeningrijden niet doorgegaan is: tijdens de lunch konden we zo al 10 manieren bedenken hoe we dat systeem gingen saboteren, het zou echt een mega fail geworden zijn... Iedereen die nu een mobieltje met GPS heeft weet dat vaak je er tientallen meters naast zit, of helemaal geen signaal hebt. Wat als je idd 'bewust' het GPS signaal was gaan storen naast dat kastje? Dan dacht het kastje toch echt dat je al weken in een ondergrondse parkeergarage had gestaan. Etc. etc. En omdat het systeem in alle 8 miljoen voertuigen zit ingebouwd is het vrijwel onmogelijk om achteraf een lek te dichten. Nee dit was echt een miljardenfail geworden... Op zich kon ik me nog best wel in het concept vinden, maar je moet echt proberen niet alles met techniek op te lossen. Je ziet dit nu ook met de OV chip, want was een jaarkaart die je gewoon alleen hoefde te laten zien aan de conducteur zoveel onhandiger dan?

peterh2
peterh225 jan. 2011 - 16:10

Kijk... waarom moeilijk doen als het makkelijk kan: http://tweakers.net/nieuws/72238/nieuwe-hackerstool-laat-gebruiker-ov-incheck-omzeilen.html Gewoon dus thuis 2 kaarten aanmaken, een voor de heenreis en een voor de terugreis. En je kunt gratis reizen, met een pakkans van 0 want de server van translink krijgt geen enkele melding... Wat was er eigenlijk ooit mis met de strippenkaart en het huidige treinkaartje? Tenzij het doel van de OVchip gratis OV voor nerds is natuurlijk ;-)

1 Reactie
mogime
mogime25 jan. 2011 - 16:10

"Wat was er eigenlijk ooit mis met de strippenkaart en het huidige treinkaartje?" Het ging ze geloof ik om de verrekening tussen de ov-bedrijven. Als je een strippenkaart in Leiden kocht, en je gebruikte hem in de bus in Den Haag, dan wist het ov niet beter of ze hadden in Leiden geld verdiend. Ze willen dat onderling precies gaan afrekenen. Bovendien willen ze verschillende tarieven per ov-bedrijf gaan hanteren. We moeten afwachten op de evaluatie van het systeem, of er daadwerkelijk verschuivingen in de inkomsten optreden. Als dat per saldo niet zo is, dan is het systeem voor niets ingevoerd. Overigens vind ik wel, dat, nu het er toch is, je het maar beter kunt gebruiken. In tegenstelling tot burger- en biometrische gegevens (denk aan de identiteitsfraude waarmee Israël een Hamaslid in Dubai neutraliseerde), is fraude met een OV kaart maatschappelijk gezien geen halszaak. Ik zal ook niet de enige zijn die absoluut geen behoefte heeft om het OV op te lichten. Iedereen snapt, dat als niemand betaalt, er geen OV is. Maar waarom kan je niet gewoon bij de automaat een anonieme kaart kopen, en die bij aankomst weer in de automaat stoppen voor je statiegeld ? Dat scheelt weer als je je eigen kaart een keer niet bij je hebt, onverwacht met het OV moet, of een buitenlandse bezoeker bent. Waarom heeft de bus/trambestuurder geen knop waardoor je meerdere keren kan scannen als je met meer mensen en een enkele kaart bent ? Waarom zit er geen kleurenstrip op de kaart, net als bij batterijen, waarmee je op de kaart zelf kunt zien of er nog saldo op staat ?