Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

OV-chipkaart; hét voorbeeld van wat er mis is in Nederland

  •  
03-08-2012
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
OV-chipkaart is een slecht uitgewerkte oplossing voor een niet bestaand probleem. Een megalomaan plan dat miljarden kost, en mensen degradeert tot transacties
De verkiezingen komen eraan, en de Nederlandse politieke partijen, althans de serieuzere onder hen, hebben een probleem. Aan de ene kant willen ze zo veel mogelijk mensen aan zich binden door zo min mogelijk mensen af te schrikken (reden om en masse mee te varen met de gay pride, bijvoorbeeld: de nieuwe politiek-correcte “must-do”); aan de andere kant zijn er vijanden nodig.
Je moet immers laten zien waar je tegen bent. Vandaar dat Hans Spekman vandaag in de Volkskrant zich nog eens afzette tegen de SP, de SP tegen de huidige coalitiepartijen VVD en CDA, CDA tegen de PVV (nu wel), de PVV tegen de VVD (en tegen Europa) en de VVD tegen zachtjes rijden op de snelweg, betutteling en overbodige regels. Oh, en GroenLinks is ook ergens tegen, maar ik weet niet precies wat.
Natuurlijk hebben we na de verkiezingen elkaar weer nodig, dus al die vijandschap kan rustig met een korrel zout genomen worden. Behalve dan als je graag in de oppositie wil zitten.
Vijandschap werkt! Alle politieke leiders weten het: hoe meer je mensen ervan kan overtuigen dat er een vijand is, hoe meer er een noodzaak is om er “met zijn allen tegenaan te gaan”. Theater gaat om conflict en actie, en nergens wordt het politieke theater beter gespeeld dan met een (al dan niet kunstmatig gecreëerde) vijand.
Het is dan ook jammer en nutteloos dat de politieke partijen elkaar als vijand benaderen. Of politiek waar andere partijen (of zijzelf) verantwoordelijk voor waren. Zoals ik net al schreef: na de verkiezingen hebben ze elkaar weer nodig. En bovendien: het is overduidelijk wie de grootste vijand is van Nederland en het Nederlandse volk.
De OV-chipkaart Als je vroeger met de trein ging kocht je een kaartje en ging je naar het perron. Als je niet wist waar je naartoe moest, was er een mijnheer met een pet en die kon je helpen. Maar de mijnheer werd te duur, en het kaartje was te ingewikkeld, dus het moest allemaal makkelijker en met plastic. En toen kwam de OV-chipkaart.
De OV-chipkaart is hét voorbeeld van wat er mis is in Nederland. Het begint met de basis: waar je vroeger een papiertje had waarop stond dat je betaald had voor een reis van A naar B, heb je nu een plasticje, waarop je vooraf moet betalen, en als je dan gaat reizen, wordt er het maximale bedrag afgehaald, waarbij dan dat gedeelte dat je niet verreisd had, teruggestort wordt. Dit betekent dat jij, als reiziger, twee keer het vertrouwen moet bieden aan een anoniem apparaat (door de kaart te laden), terwijl  je niet kan controleren of dat goed gaat.
Maar zo werkt vertrouwen toch niet? Vertrouwen moet van twee kanten komen.
Tegelijkertijd is het opladen en reizen ondoorzichtig. Vooral voor 65plussers, die verschillende niet-compatibele abonnementen kunnen hebben, zodat ze met twee of drie kaarten moeten rondlopen. Ook de logica van dat je met de bus of tram wel moet uitchecken en met de trein niet ontgaat me. De uitzondering daarop is natuurlijk als je met de Thalys rijdt maar van een ander station komt: om de zakkenrollers een beetje te helpen moet je dan eerst naar de stationshal om uit te checken, en dan weer naar boven.
De website voor de OV-chipkaart is een grap. Als je meerdere kaarten hebt (bijvoorbeeld als je kinderen hebt), moet je voor elke kaart een apart account aanmaakt. Maar dat kan weer alleen als je met Windows Explorer werkt.
Als je dan een keer een kaart hebt aangevraagd, en er saldo op hebt geladen, is dat nog geen garantie dat je met de trein mag. Je moet eerst een “reisproduct aanvragen”. Ik weet niet precies wat dat is, maar het schijnt een soort toestemming van de NS te zijn om in hun vaak smerige wagons vervoerd te mogen worden. Tsja, wie wil dat nou niet.En het is iets toverachtigs dat op die kaart gezet moet worden.
Hier kom je alleen achter als je een conducteur tegenkomt, maar gelukkig is dat niet zo vaak. De informatie wordt gegeven op borden, en de controle vindt straks plaats met poortjes.
Kortom: de OV-chipkaart is een slecht uitgewerkte oplossing voor een niet bestaand probleem. Een megalomaan plan dat miljarden kost, en mensen degradeert tot transacties die met een succesgraad van een procentje of 95 worden afgehandeld. Het is de ontmenselijking van het vervoer, en symbool voor de anonimisering van de Nederlander en alles wat hij doet. De OV-chipkaart is de vijand van Nederland.
Dit artikel verscheen eerder op het weblog Baruch Blogt. Volg Robbert Baruch ook op Twitter

Meer over:

politiek, opinie

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (36)

HanvanderHorst1
HanvanderHorst13 aug. 2012 - 19:03

Applaus. Exact. Geweldig. Geniaal. De spijker op de kop. Precies zoals het is. Een zalf op de etterende wondes die het openbaar vervoer steeds maar in mijn huid slaat. Jammer dat deze waarheid zal verklinken. Dat we allemaal het leplazerus kunnen krijgen.

denmol
denmol3 aug. 2012 - 19:03

Zo is het maar net. Ik koop gewoon een kaartje als ik de trein pak en dat is vaak het geval.

Gavi5
Gavi53 aug. 2012 - 19:03

Ik blijf maar in de milieuonvriendelijke auto zitten totdat dit onzinnige gedoe weer van tafel is, nog afgezien van de oeverloze hoeveelheid storingen en de vertragingen.

leeuwenvanj
leeuwenvanj3 aug. 2012 - 19:03

Het is een product waar grote bedrijven flink aan verdienen, zelfs wapensbedrijf Thales. Volgens mij gaat het daarom en niet om gemak van reizigers of veiligheid. Geld verdienen aan onzinnige dingen waar niemand op zit te wachten.

rbakels
rbakels3 aug. 2012 - 19:03

Die OV-chipkaart is inderdaad zeer fout, maar om andere redenen. Om te beginnen is het gierige idee dat je precies per kilometer wordt afgerekend (nou ja, ook niet altijd, zie onderaan). Dat lijkt heel rechtvaardig, maar daarvoor zit je met de heisa van het in- en uitchecken. In steden als Berlijn en München zijn enkeltjes iets duurder dan hier (ca. € 2,50), maar bij drie enkeltjes loont al een dagkaart, en bij drie dagkaarten al een weekkaart. Laatst nog in Berlijn kocht ik een weekkaart (voor €28,70 voor die hele miljoenen stad) en was ik verder van alle gedonder af. Verder is het een publiek geheim dat de NS deze kaart heeft doorgedrukt omdat die hun zo'n leuk inzicht geeft in de reizen die de mensen maken, en niet alleen met de NS. Niet voor niets hebben andere vervoerders geklaagd dat de NS zo concurrentiegevoelige informatie in handen krijgt. Maar de NS is op de één of andere manier heilig voor Den Haag. Steevast wordt beweerd dat we niet zonder NS kunnen. Onzin. Om te beginnen is het helemaal niet meer nodig om één spoorwegmaatschappij hebben voor het hoofdrailnet, nu de rails niet meer van de NS zijn. En anders kan bijv. de Deutsche Bahn er best nog een landje bij hebben. Dat je nog steeds niet kunt overstappen van/naar NS zonder opnieuw het instaptarief te betalen is een schande - en laat tegelijk pijnlijk zien dat de Minister de NS niet tot de order kan of wil roepen. De NS is dan wel geprivatiseerd, maar de overheid is de enige aandeelhouder. Tot slot nog een tip: als je op een langere reis niet uitcheckt kan dat goedkoper zijn dan wanneer je wel uitcheckt. Laatst maakte ik een trip met de Randstadrail en vergiste ik me doordat die een trein- en een tramsysteem combineert (zodat je respectievelijk op het perron en in de tram moet in- en uitchecken. maar toen bleek de reis duurder te zijn dan € 4, Jaja, zo maakt vergeetachtigheid je nog strafbaar. Maar ik denk dat ze genoeg geld binnen krijgen door al die mensen die vergeten uit te checken (en dat ook niet terugvorderen).

rbakels
rbakels3 aug. 2012 - 19:03

Ook in andere landen trof ik chipkaartensystemen in het openbaar vervoer, van Lissabon tot Riga. Alleen heb ik nergens zo'n debiel systeem gezien met in- én uitchecken.

roher
roher3 aug. 2012 - 19:03

Komt een student van een ´wereldreis´ terug en heeft zich overal verdiept hoe je als student het beste kan reizen, nergens problemen. Komt bij Amstel aan en checkt in voor huisbestemming. Pech! In de trein heisa… verkeert ingecheckt, in plaats bij NS paal per abuis ingecheckt bij GVB paal., staan vlak naast elkaar! Dat wordt dokken!

JoopSchouten
JoopSchouten3 aug. 2012 - 19:03

Sterke metafoor. Goed verhaal. .... Deze zin vond ik verwarrend.: 'Het is dan ook jammer en nutteloos dat de politieke partijen elkaar als vijand benaderen' Het schijnt nuttig te zijn om stemmers op deze wijze te overtuigen.

Utrecht2
Utrecht23 aug. 2012 - 19:03

Er staan veel feitelijke onjuistheden in dit artikel. (...) waarop je vooraf moet betalen, en als je dan gaat reizen, wordt er het maximale bedrag afgehaald, waarbij dan dat gedeelte dat je niet verreisd had, teruggestort wordt'. Niet waar. Er wordt een instaptarief geheven naar de aard van het voertuig. In de bus €4, in de trein €10 als je een abonnement hebt en €20 als je geen abonnement hebt. Hoe dan ook niet het maximale bedrag want een enkel treinticket kan je zeker meer dan €10 kosten. Dit is enkel en alleen om fraude te voorkomen (expres vergeten uit te checken). 'Ook de logica van dat je met de bus of tram wel moet uitchecken en met de trein niet ontgaat me. De uitzondering daarop is natuurlijk als je met de Thalys rijdt maar van een ander station komt: om de zakkenrollers een beetje te helpen moet je dan eerst naar de stationshal om uit te checken, en dan weer naar boven.' De logica is check/in-check/out per vervoerder. Als je met Thalys rijdt gebruik je een internationaal treinticket en gebruik je dus niet de OV-chipkaart. De niet-compatibele abonnementen zijn inderdaad een probleem. Overigens is een groot deel daarvan al opgelost, niet alles, maar wel een groot deel. 'De website OV-chipkaart is een grap. Als je meerdere kaarten hebt (bijvoorbeeld als je kinderen hebt), moet je voor elke kaart een apart account aanmaakt. Maar dat kan weer alleen als je met Windows Explorer werkt. ' Complete lariekoek. Windows Explorer? Dat gebruikt u om de harde schijven van uw eigen computer te bekijken. Bedoelt u Internet Explorer? De website van OV-chipkaart werkt net zo goed met andere webbrowsers. En als u Internet Explorer hedendaags nog gebruikt, kunnen we u eigenlijk sowieso niet serieus nemen. 'Als je dan een keer een kaart hebt aangevraagd, en er saldo op hebt geladen, is dat nog geen garantie dat je met de trein mag. Je moet eerst een "reisproduct aanvragen". Ik weet niet precies wat dat is, maar het schijnt een soort toestemming van de NS te zijn om met in hun vaak smerige wagons vervoerd te mogen worden. Tsja, wie wil dat nou niet. En het is iets toverachtigs dat op die kaart gezet moet worden.' Vroeger, bij het kopen van een treinkaartje, moest je iedere keer aangeven of vertellen welke klasse je wilde reizen. Het reisproduct op de OV-chipkaart ('Reizen op saldo' bij NS) is ervoor bedoeld om dit eenmalig in te stellen (tweede of eerste klas dus). Handig toch? Kortom: slecht artikel vol feitelijke onjuistheden. En ontmenselijking van het vervoer? Het openbaar vervoer is (misschien samen met de fiets) hét type vervoer waar je veel andere mensen tegenkomt. Het gebruiken van de OV-chipkaart of het kopen van een kaartje bij de automaat... Ik zie het verschil niet.

Jokerman
Jokerman3 aug. 2012 - 19:03

Ik zie het verband niet echt tussen het eerste gedeelte van het artikel over politieke vijandbeelden en het tweede gedeelte over de OV Chipkaart. Wel ben ik het van harte met de schrijver eens dat het een onding is; totaal overbodig; nodeloos ingewikkeld; en de helft van de tijd niet eens goed werkt. Waar ik het niet mee eens ben, is het stuk over politieke vijandbeelden. Er is namelijk wél zoiets als een tweedeling in de politiek tussen politici en partijen die het goed voorhebben met het land en haar bevolking, en politici en partijen die het niét goed voor hebben met volk en vaderland. VVD, CDA en PVV vallen onder de laatste categorie. Zij dienen buiten regeringscoalities gehouden te worden, geen enkele macht te krijgen en aan hun eisen en wensen dient niet tegemoet gekomen te worden. Dan zal het Nederland in de toekomst een stuk beter vergaan.

Florian2
Florian23 aug. 2012 - 19:03

Dit weekend voor het eerst met de OV Chipkaart gereisd met vrienden. Ontzettend onhandig: voor een treinritje van 3 euro MOET je de kaart met 20 euro hebben opgeladen. Met zijn allen in de metro MOET iedereen zijn EIGEN anonieme OV chipkaart kopen (in plaats van 1 strippenkaart voor de hele groep) en ga zo maar door. Onduidelijk, klantonvriendelijk en ingewikkeld: snel terug naar mijn leaseauto :-)

adriek
adriek3 aug. 2012 - 19:03

- Als je kaart verloopt na een paar jaar (waarom eigenlijk?) moet je een nieuwe kaart kopen, en bovendien betalen om je eigen geld (restsaldo op de kaart) terug te krijgen. - Je kunt geen van A naar B abonnement op de kaart zetten: je moet voor elke vervoerder een abonnement uitzoeken (en dat is een lastig klusje...) - Het minimale bedrag van 20 euro voor treinreizen is absurd, met name voor de incidentele treinreiziger. Vooral omdat dit ook voor een kaart op naam geldt. - De privacy van reizigers is slecht (of niet) geregeld. Ondanks een aantal fouten in het artikel is de strekkking ervan prima: de OVchip kaart is, in tegenstelling tot wat door translink gesuggereerd wordt, niet gemaakt om het de reiziger makkelijker te maken, maar primair voor de vervoerders.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos3 aug. 2012 - 19:03

De stoom komt je uit de oren als je in de bus staat en je probeert in te checken en er staat geen saldo op. Ja, dat kan ik van de buitenkant niet zien (als ik geen geld heb voor een kaartje uiteraard wel). Uitstappen dus maar weer. Een kwartier voor niets gewacht en ergens op zoek naar een oplaadpunt. Ik heb dat een keer ergens midden op het Groningse platteland gehad. Nergens een oplaadpunt te bekennen. Gelukkig mocht ik op het saldo van een medereiziger met compassie. Ook leuk is proberen uit te checken in een volle bus, zodanig dat je net met je hand met kaart naar het apparaat kan maar niet kan zien of horen of je uit hebt gecheckt (je hoort namelijk nog tien piepjes van medereizigers). Gaat uiteraard regelmatig mis. Ook spannend is wel inchecken maar er dan achter komen dat onderweg het systeem defect is geraakt zodat je niet kunt uitchecken (al twee keer binnen het jaar). Mag je weer online je geld proberen terug te halen (dat doe je op een gegeven moment niet meer natuurlijk). Verder is het ondoenlijk om te kijken hoeveel een reis nu kost. Kon je vroeger gewoon de zones optellen en wist je bij de chauffeur wat je moest betalen, je moet nu maar afwachten hoeveel er wordt afgeschreven en of je nog genoeg hebt voor de terugreis. Dat bedrag kan je even heel snel zien als je uitcheckt maar ja, die volle bus. Met de trein ga ik nog gewoon op ouderwetse kaartjes. Heerlijk. What you see is what you get. En zonder al die gratis privacyschendingen.

Joeri2
Joeri23 aug. 2012 - 19:03

OV kaart moet bij wet verboden. We hebben de Euro als wettig betaalmiddel. Het OV moet zelf weten hoe ze het bewijs van betaling regelt maar niet met het invoeren van een eigen 'credit-card'/betaaleenheid. Dat dit gebeurt is is fijn voor NxP of weet ik veel wie die makkelijk te kraken chip troep heeft gemaakt. Maar is ronduit buitensporig belachelijk voor zoiets simpels als een kassabon. Niet één organisatie met klanten en concurrentie heeft zo'n belachelijk systeem. Een winkel print nog steeds een kassabon. Het betalen gaat met een geldig betaal middel naar keuze en de bewijslast van betaling wordt gedeeld door consument en leverancier. Omdat er geen concurrentie is op het OV kunnen ze doen wat ze willen, als ze willen dat je de lengte van je lid op een pet moet dragen dan is er geen alternatief dan dat maar gewoon te doen. De OV-Chip is hetzelfde, OV-ers hebben geen keus, als ze die hadden dan was de chip geflopt. Blijft de vraag waarom geen van de politici ( behalve die van de SP ) ons heeft gered van deze onzinnige nieuwe vorm van geldstroom. De makkelijkste manier van bewijs van betaling is natuurlijk gewoon gratis OV. En met gratis bedoel ik: geen JSF en wel vervoer. Erg handig ook voor toeristen, bovendien in de grote steden betaald toch al niemand voor openbaar-vervoer. Mocht dat dan te duur zijn dan kun je nog een tabje in je belasting aangifte kunnen doen dat je ook met de trein naar je werk wil. Dan betaal je iets meer belasting. Facebook gaat al gezichtsherkenning doen, dus pro-rail weet allang wie er hoe vaak met de trein gaat. Al dat 'per meter betalen' zorgt er alleen maar voor dat de NS besluit dat plassen te duur wordt. Opzouten met dat systeem, ga maar eens in Zwitserland ofzo ( Zweden, Japan ) kijken hoe veel leuker het leven wordt als de burger voor de helft van z'n loon ook dingen van de staat terug krijgt waar hij dagelijks van kan genieten.

willemdeonttovernaar
willemdeonttovernaar3 aug. 2012 - 19:03

Ik gebruik de OV-chipkaart vanaf het begin. Er is toen een of twee keer wat fout gegaan. Daarna geen klachten. Sterker: ik vind het een zegen. Het ding laadt automatisch op, nooit saldotekort, keurige overzichten voor mijn administratie en geen geklooi meer met styrippenkaarten die net op zijn of die je nergens kunt krijgen. Ik ben van de weeromstuit aanzienlijk meer gebruik gaan maken van het OV.

amsterdam2000
amsterdam20003 aug. 2012 - 19:03

Een aantal problemen zijn niet opgelost bijv. wanneer ik om 8.55 met de trein van Maastricht naar Groningen ga, dan betaal ik met mijn OV jaarkaart het volle pond en krijg niet de 40% korting( reizen na 09.00u) > Veel mensen weten dat niet en kunnen dus naar hun geld fluiten. Bovendien wordt gigantisch verdient aan de buitenlandse toeristen die nooit hun anonieme kaart volledige opgebruiken bijv. aanschaf kaart € 7,50 + daarna het saldo wat er nog opgezet moet worden. Op Schiphol kun je de kaart weggooien, want inleveren en een bedrag terugkrijgen bestaat niet bij het OV, dus pure winst.

Tom Meijer
Tom Meijer3 aug. 2012 - 19:03

Ik ben het voor de volle 100% eens met Robbert. Afschaffen de hele heisa.

1 Reactie
Grootbekje
Grootbekje3 aug. 2012 - 19:03

Afschaffen de hele heisa. Weet je wat dat kost?! En wat zal het buitenland wel niet van ons denken?! Bovendien zetten we met het afschaffen van de OV-chipkaart ongetwijfeld duizenden banen op het spel. Nee, lekker aan blijven modderen...

jonh16144
jonh161443 aug. 2012 - 19:03

Geloof me, mijn generatie (studenten) vindt dit ding ook maar k*t. Ik ken niemand die dat ding wilde, behalve degene die nu die miljarden in hun zakken stoppen terwijl ze lachen om hun briljante uitgevoerde hoax.

1 Reactie
BioMike
BioMike3 aug. 2012 - 19:03

Ja studenten, die moeten ook altijd in en uit checken... waarom? Het systeem is natuurlijk ideaal om iedere reisbeweging te volgen (na de reis zouden die gegevens verwijderd moeten worden, maar is aangetoond dat dit natuurlijk niet het geval is). Vandaar dat studenten moeten in- en uitchecken. Anonieme chipkaart? Zodra je die met je bankpas oplaadt, niet meer anoniem. Opladen met muntgeld is mogelijk, maar is een stuk omslachtiger. Ook de voorgestelde "proef" om mensen met de ov-chipkaart in kiosk aankopen te laten doen, zou ook een bulk aan informatie opleveren. Informatie die adverteerders (en mogelijk anderen) maar graag zouden willen hebben.

JanVG2
JanVG23 aug. 2012 - 19:03

... eh, volgens mij moet je ook bij de NS uitchecken!!! Anders kost elke reis 10 Euro ... wel goedkoop als je naar Maastricht of Groningen gaat ... Verder is er veel tegen de OV-chipkaart, en vooral de manier waarop hij ingevoerd is,te zeggen, maar wat hier staat heeft toch een hoog gehalte van vroeger was alles beter. Vergelijkbare uitingen waren er bij de invoering van de strippenkaart - waarnaar men nu terugverlangt. Een GOED digitaal systeem is weldegelijk beter dan de losse kaartjes voor van alles en nog wat. Het probleem is dat het systeem niet goed is ...

1 Reactie
keck66
keck663 aug. 2012 - 19:03

... eh, volgens mij moet je ook bij de NS uitchecken!!! Anders kost elke reis 10 Euro ... wel goedkoop als je naar Maastricht of Groningen gaat ... Kun je 2x doen... de 3e x ben je je kaart kwijt...

hannogroen
hannogroen3 aug. 2012 - 19:03

Goed artikel! Het maffe is dat Nederland er bij dit soort projecten, die vaak al jaren probleemloos werken in het buitenland, voortdurend in slaagt zoveel bizarre eisen te stellen dat het uiteindelijk een slecht werkend gedrocht wordt. Wat dat betreft wordt het tijd dat we net zoals veel andere landen een ministerie van techniek oprichten. Techniek is zo belangrijk en complex dat je het er niet even bij kan doen. Je hebt er specialisten voor nodig om te voorkomen dat je je als leek een oor laat aannaaien.

1 Reactie
BioMike
BioMike3 aug. 2012 - 19:03

"Wat dat betreft wordt het tijd dat we net zoals veel andere landen een ministerie van techniek oprichten. Techniek is zo belangrijk en complex dat je het er niet even bij kan doen. Je hebt er specialisten voor nodig om te voorkomen dat je je als leek een oor laat aannaaien. " Op zich geen slecht idee, maar ik zou het in de vorm van een adviesraad/denktank gieten (veel goedkoper). Het probleem is wel dat het kabinet daar wel naar moet luisteren, ook als het advies negatief is. Bij veel technische projecten werd al van tevoren gezegd "doe het niet" door diverse mensen die er verstand van hadden, maar een minister negeerde dat en zette het prestigeproject voort. Ook wordt te weinig naar het buitenland gekeken naar problemen die te verwachten zouden kunnen zijn.

Zjenny
Zjenny3 aug. 2012 - 19:03

Ik ben steeds blijer met mijn afgelegen woonplek waar het openbaar vervoer al zolang zo slecht is. Ik ben aangepast. Ik rij auto.

1 Reactie
Joeri2
Joeri23 aug. 2012 - 19:03

Ik heb ook geen alternatieve euro. Ik zal dan ook aan de rechter uitleggen dat ik Euro's op zak had en dat mij geen normale mogelijkheid werd geboden om te betalen. En normaal is een systeem zoals in de boodschappenwinkel, bloemenzaak, sigarenwinkel, cafe, beddenzaak, etc. Ik betaal NADAT het goed of de dienst is geleverd. Alleen Nuts bedrijven mogen van mij een voorschot vragen. Maar het OV is allang geen Nuts meer.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen3 aug. 2012 - 19:03

Beste Robbert, Er was weldegelijk een bestaand probleem, waarvoor de OV-chipkaart werd ingevoerd. Het probleem is: privatisering. De privatisering zorgde ervoor dat de bedrijven hun deel van de koek opeisen, want de strippenkaart werd beheerd door de overheid en er was een verdelingssysteem op basis van vele duizenden enquettes. Dat vinden de bedrijven oneerlijk. Om te voorkomen dat iedere busmaatschappij z’n eigen kaartjes ging verkopen kwam men ruim 7 jaar geleden met deze oplossing. Het was dus een oplossing voor een zelf gecreerd probleem. Dus dat de kaart voor het publiek is ingevoerd, dat is echt een framing van jewelste. In de vergaderingen waar ik over OV mocht meepraten valt het woord “reiziger” echt heel weinig. Het is gewoon een verrekensysteem… meer niet. Ik heb die kaart al ruim 7 jaar. Ik kreeg ‘m cadeau toen ik nog gemeenteraadslid was in Spijkenisse. Het was het wondermiddel voor het reizen en tegen zwartreizen. Het resultaat hebben geweten. Ik weet nog heel goed dat we dat inbrachten in de debatten over de invoering van de kaart. - Prijzen zouden scherp omhoog gaan omdat zones verdwenen - Kaarten gaan snel stuk en hoe dan vervangen? - Uitchecken was bij de start al een zorgenkindje, vooral op drukke lijnen - Aantal reizigers zou afnemen - Aantal zwartreizigers zou niet afnemen. - Service verlening zou afnemen en onpersoonlijker worden - Privacy zou worden geschonden Alles is uitgekomen. Alles en alleen voor de markt. Een paar jaar geleden durfde de directie van de RET zelfs extra subsidie te vragen omdat het reizigersaantal op de metro met 10 % was gedaald, direct na de invoering van de OV-chipkaart. Sindsdien is het adagium: We hebben een mooi bedrijf, maar balen dat er reizigers zijn. Als we het reizen moeilijker maken en de prijzen hoger hebben we ondanks minder reizigers meer winst. Terwijl de redenering toch andersom zou moeten zijn. - De prijzen zijn sterk verhoogd en dat gaat nog wel even door, zeker op minder rendabele lijnen. - Probeer maar eens zonder internet een kaart te vervangen - Tot op de dag van vandaag gaat het fout met uitchecken. Ik ben een goed geïnstueerde reiziger. Bij mij gaat het per 20 ritten nog altijd 1 x fout en ook al 7 jaar bij dezelfde halte. - Zwartreizigers zijn niet te meten, want ze worden niet geregistreerd. Wel is het zo dat ik nooit zwart meeging met de strippenkaart. Nu ongeveer 1x per 2 maanden wegens storing. Dan is het niet zwart, maar zegt de chauffeur schouderophalend…. Ga maar zitten hoor…het is weer zo’n rit. Dan opeens zitten er 40 niet betalers in de bus. Maar dat is natuurlijk geen zwartreizen. Het effect is wel hetzelfde. - Service is sterk afgenomen. Service punten gesloten en je moet op eigen kosten reizen naar een servicepunt om iets te laten corrigeren. Mooi voorbeeld. Zijn er problemen in Spijkenisse, dan moet je tegenwoordig naar Centrum Rotterdam om e.e.a. te laten herstellen. Want als je het wilt oplossen via internet, dan is reizen er de komende weken niet bij, op je ov-chipkaart. Kosten reizen naar service punt, retourtje € 6,40. - Dat de privacy wordt geschonden is reeds aangetoond en er zijn boetes voor aangekondigd. Het vreemde is verder dat je moet betalen om te mogen betalen. Dat ook de geldigheid verloopt, zonder dat de kaart kapot is. Ik vergelijk het met de groenteboer die aan de ingang van de winkel entree vraagt als je binnen boodschappen komt doen. En dan nog die privacy. Dat je anoniem kunt reizen is onzin. Je moet er zelfs extra voor betalen, want kortingen, daar doen ze bijna niet aan op anonieme kaarten. Anoniem opladen is in de Rijnmondregio vrijwel onmogelijk en als het al dan kan moet je met een zak vol Euromunten aankomen, want die automaten accepteren geen bankbiljetten. Vaak zijn ze ook nog kapot. Resultaat…. Geef maar een dreun tegen de deurtjes en dan maar zwart reizen. Weet u…er is zo’n makkelijk systeem… je ziet het hier: http://www.youtube.com/watch?v=dj2nFKWd48A Of, zoals ik merk tijdens mijn reizen in het buitenland, je betaalt 1 muntje (vaak ook gewoon 1 dollar) en die ben je kwijt als je uitstapt. Overstappen{ weer een muntje. Wedden dat we met z’n allen veel goedkoper uit zijn en de bedrijven beter af. Want het aantal muntjes kunnen ook dienen als basis voor het subsidie verdeelsysteem. Die muntjes kun je overal kopen, ook bij de chauffeur. Het privacyprobleem is ook in een klap opgelost. Bij de trein ligt dat wat anders, maar daar hebben we nog een mooi systeem voor: treinkaartjes.

1 Reactie
peterh2
peterh23 aug. 2012 - 19:03

Dit is precies de reden waarom ik zo blij ben dat rekeningrijden er nooit gekomen is: in theorie een eerlijker systeem maar een potentiele ICT en privacy nachtmerrie van jewelste. Vroeger had ik altijd wel een strippenkaart in mijn portemonee en pakte ik soms de bus. Nu moet ik nog steeds een keer zo'n kaart regelen en pak ik de auto. Denk dat ik niet de enige ben die dat doet...

Vanes2
Vanes23 aug. 2012 - 19:03

Ook met de trein moet je in- en uitchecken bij overstappen. Ik maakte de reis Meppel Schin op Geul waarvoor je gewoon een kaartje kunt kopen in de automaat. Maar ik had een OV-chipkaart en dacht: da's veel handiger. Dus ik check keurig in in Meppel en uit in Schin op Geul: FOUT!! In Roermond had ik bij het overstappen uit moeten checken bij de NS en in moeten checken bij de lokale treinmaatschappij. Nergens heb ik die automaten zien staan ( ze zullen er wel zijn ) en één kaartje was achteraf veel handiger geweest.

1 Reactie
BioMike
BioMike3 aug. 2012 - 19:03

Hoe je het beschrijft was volgens mij ook de oorspronkelijke bedoeling van de ov-chipkaart, maar nooit geïmplementeerd. Snap niet helemaal hoe je gereisd bent, als het over het traject Nijmegen/Roermond (Veolia) was, heb je zowel in Nijmegen als Roermond moeten in- en uitchecken en dan nog eens in Maastricht (voor traject Maastricht/Schin op Geul, wat ook Veolia is). Grap zal wel zijn dat bij iedere overstap van maatschappij dan ook wel weer extra betaalt.

EpBo2
EpBo23 aug. 2012 - 19:03

Huilen met de wolven. Ook de heer Baruch ontkomt niet aan de populistiche neiging om af te geven op het OV en wat daarmee samenhangt. Reist hij wel eens met de trein? Dan zou hij toch moeten weten dat hij nog steeds een kaartje kan kopen. Juist de NS is wrg prudent met het invoeren van de OV Chipkaart. Gelukkig zijn er anderen die voor mij waren en hem wezen op pertinente onjuistheden in zijn verhaal. Anderen die hem bijvielen hadden vaak ongunstige ervaringen, die ze door zich een beetje te oriënteren of op letten hadden kunnen voorkomen. Overigens zounhet jiet liggen aam het grote aantal zure columnisten en anonieme reaguurders dat er iets mismia isin Nederland?

3 Reacties
Utrecht2
Utrecht23 aug. 2012 - 19:03

Ach, het is vooral de inherente angst voor verandering die veel mensen hebben (hoewel je het op Joop wat minder zou verwachten). Volgens mij ging de invoering van de strippenkaart destijds ook gepaard met veel kritiek en angstbeelden voor hogere prijzen e.d., u weet wel: die strippenkaart die sommigen nu uit nostalgie omarmen. Vergeten wordt bijvoorbeeld de archaïsche zone-structuur: heel fijn als je net vóór een zonegrens woonde, maar als je erachter woonde werd je iedere keer "gepakt". Daar hoor je niemand over! Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken uiteraard, maar ja: nostalgie is moeilijk met argumenten te overreden. Ik ben relatief jong en heb de strippenkaart slechts heel kort meegemaakt, en vond die zones altijd maar vreemd. Een kilometertarief vind ik veel logischer. De prijs is voor mij nooit gestegen: het was goedkoper of dezelfde prijs met de OV-chipkaart als met de strippenkaart. Overigens: ik kan me voorstellen dat de meerderheid van Joop wel achter een vorm van kilometerbeprijzing van autogebruik staat, want dat is toch eerlijk enzo? Vreemd dat, als het over het OV gaat, je ineens heel andere geluiden hoort. Tot slot: het idee is simpelweg dat iedereen een OV-chipkaart in zijn portemonnee heeft, naast het bankpasje en de zorgverzekeringspas om zo maar te zeggen. Dat veel mensen dat zo vreemd vinden begrijp ik niet. Zoals de heer Lichti hierboven. Hij heeft het over zijn leaseauto, waarvoor hij ongetwijfeld ook een pasje in zijn portemonnee heeft zitten. U weet wel, het rijbewijs. Zoiets is er dus ook voor ALLE vormen van het OV. De OV-chipkaart. Voor diegenen die echt nooit met het OV gaan op die ene keer in hun leven na, zijn er wegwerpkaarten bedacht. Dat zal ongetwijfeld een erg kleine groep worden want de "nieuwe generatie" is gewoon gewend aan de OV-chipkaart en zal er ongetwijfeld één in zijn of haar portemonnee houden.

peterh2
peterh23 aug. 2012 - 19:03

Tot 2013 kan dat begreep ik. Daarna zijn de kaartjes daar ook weg... Wordt het toch een OV kaart of de auto.

Jokerman
Jokerman3 aug. 2012 - 19:03

Nee, het ligt aan mensen met oogkleppen op, zoals u. Vraag het 10 Nederlanders en 9 zullen het met de schrijver van deze column eens zijn: de OV Chipkaart is een onding. Te duur, ingewikkeld, klantonvriendelijk, onduidelijk, onhandig en onnodig.

EpBo2
EpBo23 aug. 2012 - 19:03

Wie weet nog hoe er gekankerd werd bij de invoering van de strippenkaart? Nogmaals veel kritiek komt volgens mij van mensen die of niet de moeite nemen zich even in de systematiek te verdiepen of nooit het ov nemen en nu een keer van de koude kermis thuiskomen.

1 Reactie
Joeri2
Joeri23 aug. 2012 - 19:03

"Wie weet nog hoe er gekankerd werd bij de invoering van de strippenkaart? " Ik. Ik wil best betalen voor OV. Het liefst met een vast bedrag per belasting en dan alle vervoer "gratis" als ik opstap. Ook leuk voor toerisme ( binnenkort inkomst #1 voor een Nederland dat niets meer maakt ). Wat ik niet wil is dat het bewijs dat ik betaald heb ( het kaartje ) opeens een wettelijk geldig betaalmiddel wordt en het wettig geldig betaalmiddel ( geld ) geen waarde meer heeft ( of opeens veel minder waard is ). Toch is dit nu gebeurt. Het "probleem" van controle of ik wel betaald heb of niet is op de meest debiele manier opgelost. En ligt nu volledig bij de reiziger. Ik weet zeker dat als dit bij een niet monopoly zoals de winkel zou gebeuren zou die winkel failliet gaan. Stel de AH gaat zeggen dat je alleen nog maar boodschappen mag doen door je bonuspas op te laden en dan met je bonuspas te betalen... Maar dan wel met flauwekul als "Je kunt er in alle AH mee betalen" en "Je krijgt geen bon maar kunt thuis via internet alles nakijken"... "We traceren al uw boodschappen maar 3 jaar" en "Het traceren is in uw voordeel zodat we u gerichter aanbiedingen kunnen doen". Och, nu ik dit zo opschrijf denk ik dat er mensen genoeg zijn die niet snappen waar het addertje zit.