Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Dat hele gedoe om groen te zijn is onzin, een dure tesla is niet voor iedereen daar komt bij de beperkte mogelijkheden een stel pensionado's die een caravan hebben kunnen er niets mee. Daar komt bij de beperkte actie radius en het lange opladen onderweg. De stroom is heel vaak niet groen die dingen zijn ook nog eens zwaar zodat de wegen ook sneller kapot gereden wordt. De accu's zijn per definitie millieu vervuilend alleen de productie en transport als die dingen af zijn na een jaar of 5 gaan ze misschien naar Afrika met een zonnepaneel en als ze het dan niet
Het niet meer doen gaan ze de sloot in. Komt bij het slavenwerk dat de kinderen moeten doen om de grondstoffen naar boven te krijgen. Ander probleem is dat nooit genoeg opladers in de straten geplaatst kunnen worden, kortom het is achterlijk om te denken dat dit soort vervoer groen is. Ga maar nadenken over waterstof Bovendien de huidige auto is lang zo vervuilend niet als wordt aangenomen beter gezegd zelfs de nieuwste diesels zijn schoner dan de benzine variant waarvan de 3 cylinder heel hard moet werken en dus veel benzine nodig heeft zeker in een grote en zware auto
Dit is uiteraard symboolpolitiek. In Rotterdam is een dergelijke maatregel teruggedraaid omdat het geen merkbaar verschil maakt. Nogal wat kleine zelfstandigen rijden in een busje dat nodig is voor het werk. Overigens zullen door de waanzinnige parkeertarieven steeds meer automobilisten de stad mijden, dus het komt vanzelf wel goed.
Amsterdam zou binnen de ring A10 autovrij moeten zijn, dit is maar gepiel in de marge.
Ik heb nog steeds geen antwoord van bijvoorbeeld de milieuorganisaties wat zij hieraan denken te doen: het ongebreideld leegroven van de grondstoffen in Afrika voor de accu’s voor onze elektrische auto’s die in mensonterende toestanden worden gedolven door de lokale bevolking, inclusief kinderen en de corrupte regeringen de opbrengsten in dollars in hun zakken steken. Het is een schandalig uitbuiting die alle perken te buiten gaat. Elektrische autorijders zal het schijnbaar een zorg zijn. Nog nooit een kritisch geluid gehoord.
En omdat JIJ nooit een kritisch geluid bent tegengekomen, ga je met de vinger wijzen naar 'bijvoorbeeld de milieu-organisaties' ipv naar de mensen, organisaties, bedrijven die dat doen? En de politiek (regeringen) die dat toestaan? Dat jij nooit die geluiden hebt gehoord, wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Kijk eens hiernaar: https://milieudefensie.nl/actueel/shell-racisme-afrika. Of zeg je dit alleen omdat je geen geloof hebt in de elektrische auto?
Als je nog nooit een kritisch geluid gehoord hebt moet je hoognodig je oordoppen eens uit doen. Vij fminuten op google levert al een half uur leesvoer op, en er is nog veel meer: https://www.ad.nl/auto/tesla-apple-en-andere-techbedrijven-aangeklaagd-voor-kinderarbeid~a5c70ff78/ https://groenlinks.nl/nieuws/zo-kunnen-500-miljoen-consumenten-een-vuist-maken-tegen-kinderarbeid https://www.parool.nl/nieuws/congo-betaalt-de-prijs-voor-onze-accu~be1184fa https://rijelektrisch.natuurenmilieu.nl/over-elektrisch-rijden/duurzame-autobatterijen-een-beladen-onderwerp/
Het is pure symboolpolitiek, elke vliegtuig die start of land op Schiphol maakt het effect nihil, Sterker nog.. een boeing 747 heeft de uitstoot van een miljoen! vrachtwagens. Dus die paar brommertjes of oude diesels dat maakt het verschil helemaal niet.
Het waren natuurlijk veel meer dan een paar brommertjes en diesels. Dit is de afronding van iets dat weldegelijk uitmaakt. Als we alle 'kleine beetjes' niet doen, omdat het toch niet uitmaakt, dan schieten we weinig op. Heel veel kleine beetjes (van allerlei soorten maatregelen) maken toch wel uit. Rijd jij nog zo'n stinkbrommertje dat je niet kwijt wilt?
"... een boeing 747 heeft de uitstoot van een miljoen! vrachtwagens ..." Google vertelt mij dat een 747 in kruisvlucht zo'n 13.750 per uur gebruikt. Een zware vrachtauto gebruikt zo'n 30 tot 40 liter diesel per honderd kilometer, dat is zo'n 25 liter per uur.. Een miljoen zware vrachtauto's dus zo'n 25.000.000 liter per uur. Jij stelt dus dat een 747 bijna tweeduizend keer meer vervuiling uitstoot per liter brandstof dan een vrachtwagen. Dat lijkt mij nogal overdreven, dus graag een bron vermelden.
--- Dit bericht is verwijderd —
Dat klopt wel. Iedereen die minder dan 2x modaal verdient moet vroeger of later de stad uit omdat het onbetaalbaar wordt, dus dit lost zich vanzelf op.
Over hoeveel hebben we het. Meestal hobbieauto’s. Zelf hou ik een oude 504D in stand. We rijden er minder dan 2000km per jaar mee. Symboolpolitiek soms best zin hebben, maar dit is contraproductief.
Prima plan. Nu nog in derest van NL en dan ook meteen doorpakken op alle auto's ouder dan 15 jaar (om mee te beginnen) of 3-dubbele wegenbelasting onder het motto 'de vervuiler betaalt' waar we hier altijd zo'n voorstander van zijn.
Een bescheiden benzineauto's van 15 jaar oud wordt meestal gereden door iemand die zuinig is op zijn spullen en op zijn gaspedaal en stoot veel minder vervuilende stoffen uit dan een nieuwe leasebak met een haastige Yup erin of een hypermodern dieselbusje met haast, om nog maar niet te spreken over de tweetaktbrommertjes die nog al olie verbrandend rondrijden. Bij jouw aanpak is het niet de vervuiler die betaalt. Het weren van die paar vervuilende diesels en andere 'probleemgevallen' kost een hoop gedoe aan wetgeving en handhaving en levert hooguit enkele procenten minder vervuiling op. Als Amsterdam (en dat geldt voor veel andere overvolle binnensteden) echt moed wil tonen maken ze de binnenstad gewoon in een klap autovrij, dat zet zoden aan de dijk en is helder. Of eigenlijk autoluw: OV, bezorgers, minder validen - er zijn nog wel wat doelgroepen die een goede reden hebben om de stad in te moeten/willen. Maar dan wel zonder uitstoot.
Heel goed idee. Een koopwoning is al iets voor de elite en autorijden moet dat ook worden!
[Als Amsterdam (en dat geldt voor veel andere overvolle binnensteden) echt moed wil tonen maken ze de binnenstad gewoon in een klap autovrij, dat zet zoden aan de dijk en is helder. Of eigenlijk autoluw: OV, bezorgers, minder validen – er zijn nog wel wat doelgroepen die een goede reden hebben om de stad in te moeten/willen. Maar dan wel zonder uitstoot. ] Ik vind dit zo'n dood doener. Wat dacht je van gewone bewoners die geen lease auto hebben? Hoor vaak dat je maar het OV moet pakken maar het OV brengt je echt niet overal. Zeker met een kind is het OV niet de meest voor de hand liggende optie. Leen auto's zijn leuk maar je betaald je scheel in tegenstelling tot een eigen autotje en altijd moeten plannen is geen doen (de auto moet terug zijn wanneer de volgende hem gehuurd heeft). Je betaald voor de tijd die je huurt en niet de tijd dat je hem daadwerkelijk rijdt. Dus betaal je altijd teveel omdat je op tijd thuis bent. De gemeente lijkt alleen maar bezig met het groen maken van de stad en daarmee te vergeten dat het in eerste instantie is wat de naam zegt, een stad. Een plek waar mensen wonen..
@RonVa dat is niet van belang, we willen toch schone lucht in de binnensteden? Een paar oude dieseltjes weren gaat dat niet voor elkaar krijgen, daar zijn ingrijpende maatregelen voor nodig. Ook elektrische auto's lossen het probleem maar voor een deel op: het meeste fijnstof komt van remmen, banden en andere slijtage. Eruit dus met die auto's. Maak steden mensvriendelijk. Binnensteden zijn klein genoeg om aan de rand een paar mooie goed bereikbare parkeergarages te plaatsen die met de fiets of zelfs lopend bereikbaar zijn.