Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Oranjefeest in Duitsland ontsierd door racistische taferelen

  •  
17-06-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
17241 keer bekeken
  •  

Op beelden van feestende Oranjefans in Hamburg zijn personen te zien die zich uitdossen met blackface. In buitenlandse media wordt geschokt gereageerd op de racistische taferelen. Bij bijvoorbeeld de BBC zijn klachten ingediend wegens het uitzenden van de kwetsende beelden. De Britse publieke omroep heeft in een reactie laten weten niet verantwoordelijk te zijn voor de ontsierende taferelen omdat deze beelden rechtstreeks worden aangeleverd door de Duitse omroep. Blackface types waren duidelijk te zien tussen de verder vrolijke massa Oranjefans.

De Daily Mail, de Engelse equivalent van De Telegraaf, schrijft:

"Een nogal zure nasmaak blijf achter nadat sommige supporters hun gezichten zwart verfden om op Gullit te lijken. Blackface is een oude praktijk die zo'n 200 jaar teruggaat. Het wordt gezien als racisme en veel mensen vinden het uitermate beledigend."

In Duitsland zelf laait de discussie over het walgelijke gedrag van enkele zogenaamde oranjefans ook op.

De mannen in kwestie zeggen zich uit te willen dossen als Ruud Gullit. De antiracistische actiegroep Kick Out Zwarte Piet laat er geen misverstand over bestaan. "Je lijkt niet op Ruud Gullit maar op Zwarte Piet". Dat blackface geen verkleedpartij is maar een denigrerende racistische uitdossing is zelfs in Nederland inmiddels al enkele jaren duidelijk. Niettemin voeren hardleerse media als Omroep Brabant de 'fans' op zonder enige kritiek op het verderfelijke karakter van hun actie.

Ook de Volkskrant doet alsof de neus bloedt en laat een blackfacer aan het woord die beweert dat hij bijdraagt aan de feestvreugde: "Omdat Gullit dé blikvanger was op het vorige, voor Nederland zo glorieus verlopen EK in Duitsland, in 1988, was dit dé gelegenheid om zijn gezicht weer van schmink te voorzien en zijn Gullit-tenue en -pruik uit de kast te halen." Dat de racistische praktijk niet voor iedereen 'feestelijk' is blijft in de krant onvermeld.

NRC laat het in de tv-recensie bij een ironisch commentaar

"Drie mannen hadden zich verkleed als oud-voetballer Ruud Gullit, in blackface. Deze oer-Hollandse racistische traditie wordt in het buitenland niet altijd begrepen, zo bleek uit de reacties op X en in Britse kranten."

KOZP vraagt de (inter)nationale voetbalorganisaties maatregelen te nemen tegen het wangedrag. Tien jaar geleden leidden de racistische uitdossingen ook al tot grote zorgen. De FIFA zei destijds 'onderzoek' te zullen doen.

Nederland versloeg in het eerste treffen op het Europees Kampioenschap Polen met 2-1. De doelpunten werden gemaakt door Cody Gakpo en Wout Weghorst.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (36)

Eric Minnens
Eric Minnens
18 jun. 2024 - 1:51
Voor mij doorslaggevend is de reactie van KOZP. Van hun website: ▪︎Drie mannen die onderdeel waren van de Oranjemars hebben ervoor gekozen om hun gezicht Bruin te schminken en een 'rastapruik' op te doen in een poging Ruud Gullit te na te doen🤡🤡🤡. Dit is een vorm van blackface, en blackface is racisme 🚫Dat de PVV een circus maakt van de Nederlandse parlementaire politiek betekent niet dat het acceptabel is dat witte mensen zich bruin schminken om Zwarte mensen na te doen🤔🤔🤔 Voetbal kan verbinden, mensen samenbrengen en vreugde geven❤️⚽️. Het Nederlandse elftal bestond vandaag voor meer dan de helft uit Zwarte spelers met Surinaamse, Caribische en Afrikaanse roots. We roepen de @officialknvb en @onsoranje op om stelling te nemen tegen racisme en blackface geen podium te geven op social media! We willen geen blackface zien in 'Ons Oranje'‼️🚫 🚫Media zoals @omroepbrabant zijn onderdeel van het probleem door @djrastaruud een podium in blackface te geven. Bart van de Ven je lijkt niet op @ruudgullit maar op zwarte piet. Stop ermee‼️ Weet iemand wie die andere twee gasten zij? 🚫In een tijd waarin extreem-rechts gedachtegoed steeds meer genormaliseerd wordt in de maatschappij is het van belang dat we ons tegen alle vormen van racisme blijven uitspreken, ook als het leuk en goed bedoeld is! Stop Blackface▪︎ ------------ Het gaat niet om de intentie, maar om de perceptie (van de zwarte gemeenschap). Die ervaren het als racisme.
8 Reacties
Jozias2
Jozias218 jun. 2024 - 6:07
@eric 1. Ze doen geen zwarte mensen na ze verkleden zich als Ruud Gullit, en die heeft toevallig een donkere huidskleur. 2. Maakt het uit wat zwarte mensen er van vinden of maakt het uit wat Ruud Gullit er van vind (die vind het prima) 3. Welke negatieve stereotyperingen worden uitvergroot? (Dat was altijd het argument bij zwarte piet en blackface).
Peterrr.
Peterrr.18 jun. 2024 - 6:09
Het is een klein groepje dat zegt dat ze het als racisme ervaren. Een klein groepje dat denkt dat hun visie op het leven de enige juiste visie op het leven is. Een klein groepje dat elke discussie uit de weg gaat en vindt dat iedereen naar hen moet luisteren. Een klein groepje dat van mening is dat wie niet naar hen luistert maar moet voelen en dus aangepakt dient te worden. Een klein groepje dat vooral voor polarisatie zorgt. Kortom, een klein groepje dat je gewoon niet zo serieus moet nemen.
Eric Minnens
Eric Minnens18 jun. 2024 - 7:45
@Peterrr @Jozias Nou ja, Bart van de Ven, alias Rastaruud heeft in ieder geval meer begrip in zijn lijf. Vers van de pers, het volgende bericht: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4491613/bart-stopt-na-veel-ophef-over-ruud-gullit-act
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 10:43
"Het is een klein groepje dat zegt dat ze het als racisme ervaren." Het is een klein groepje dat zegt dat ze het niet als racisme ervaren. Dat groepje heeft als locatie Nederland. Of jij het racisme vind of ik, Kozp of Jozias is in deze niet relevant. De wereld (minus onze enclave) vind het zwartverven van gezichten per definitie een uiting van racisme.
Jozias2
Jozias218 jun. 2024 - 10:51
@mg Lees de buitenlandse reacties op X even na. Op een enkeling na ziet niemand er een probleem in en ageert tegen overtrokken gevoelige reacties van een enkeling.
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 13:15
@Jozias Dat jij ontkende dat mensen in het buitenland zwart geschilderde gezichten als racisme ziet was al duidelijk tijdens de zwarte piet discussie. Toen vond je zelfs voorstanders onder buitenlands extreem rechts van jou standpunt. Het neemt niet weg dat het zwart schilderen van het gezicht niet gewaardeerd wordt. Maar natuurlijk vind je dat iedereen als jou er bij zou moeten feesten. Dit was geen racisme. Maar dom om je zo uit te dossen in het buitenland. Daar is de kans nogal groot dat het wel zo geduid wordt. Wat begrijp je daar niet aan?
Jozias2
Jozias218 jun. 2024 - 16:39
@mg Misschien even die honderden reacties uit het buitenland even lezen die heel goed snappen dat dit geen racisme is maar een verering van Ruud Gullit.
JaapBo
JaapBo18 jun. 2024 - 19:51
Mijn perceptie van KOZP in dit geval is dat het doorgeslagen wokisten zijn, en zoals bekend: het gaat om de perceptie, niet om de intentie!
Olav Meijer
Olav Meijer
17 jun. 2024 - 22:20
Deze stupide types maken Nederland te schande, en werpen een smet op het als voetbalfeest bedoelde toernooi. In plaats van de prima actie van Mbappé te ondersteunen.
1 Reactie
Jozias2
Jozias218 jun. 2024 - 6:08
@olav U wil dat deze Nederlanders gaan stemmen bij de Franse verkiezingen?
JaapBo
JaapBo
17 jun. 2024 - 18:43
Wat een overdreven gezeik. Die mensen willen er uit zien als Gullit. Dat is een compliment, geen belediging!
E w T
E w T
17 jun. 2024 - 17:23
4+ weken voetbal gezeik. Nu de supportert ook nog "politiek" correct in hoe ie Erbij loopt. Trouwens Daily Mail equivalent van de Telegraaf. Betekend dat dat het nu geen erbij gesleept onzin journalistiek is?
Kapitein_Haddoque
Kapitein_Haddoque
17 jun. 2024 - 15:54
Volgens mij zijn die uitingen op de tribune toch echt een eerbetoon aan een zeer geliefde en geronomeerde Nederlandse voetballer. Dan.moet he toch echt met enorm veel fantasie, oogkleppen en vooroordelen om de hoek komen om ditals racistische te bestempelen. Ach, misschien ben ikgewoon een ouwe zak aan het worden en van een heel andere, meer relaxte tijd, waarin niet iedereen continu getriggered was de hele dagen door. Die relaxte 90's...Mis ze toch wel hoor bij tijd en wijle...
MG1968-2
MG1968-2
17 jun. 2024 - 15:09
De mensen die vinden dat degene zich in Nederland bevinden zich aan de Nederlandse mores te houden vinden -voorspelbaar- dat dat voor hun niet geld als ze zelf in het buitenland zijn. Ook als je zelf vind dat het zwart verven van je gezicht geen uiting van racisme is omdat het het een traditie is of omdat je er je helden mee eert of.. of........ de rest van de wereld vind dat wel racisme.
15 Reacties
De Poenschepper
De Poenschepper17 jun. 2024 - 17:07
Kan het zijn dat ik dit punt van je gemist heb toen een kleine, gewelddadige, minderheid allerlei eisen ging stellen aan universiteitsbesturen - of moesten we toen juist wel naar de inhoudelijke argumenten van die kleine minderheid luisteren in plaats van naar de mening van de meerderheid, en ben jij heel selectief in het toepassen van jouw logica?
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 18:53
@MG, de rest van de wereld is helemaal niet met deze flauwekul bezig. Wie Gullit nog als voetballer kent zal het vooral mooi vinden dat hij 36 jaar na dato nog steeds op handen gedragen wordt. Maar ja, idioten houd je altijd.
Carbonarius
Carbonarius17 jun. 2024 - 19:31
@MG "Nederlandse mores te houden vinden -voorspelbaar- dat dat voor hun niet geld als ze zelf in het buitenland zijn." Behalve dat het geen Duitse krant is (waar de Nederlanders daadwerkelijk te gast zijn), maar een Engelse (waar ze dus niet te gast zijn). "de rest van de wereld vind dat wel racisme" Welke rest van de wereld? Vertel mij eens hoeveel mensen in Azië, het Midden-Oosten of zelfs in Afrika dit racistisch vinden.
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 19:34
@Poenschepper Welke minderheid? De wereldbevolking ziet dit zwartgeschilder in overgrote meerderheid als racistisch. Dit is in Duitsland. Daarnaast maakt dat natuurlijk ook niet uit. Als iets als racistisch wordt ervaren en je houd daar geen rekening mee dan kun je dat afdoen met alle argumenten die je hebt. Dat neemt niet weg dat degene die het als racistisch ervaren dat blijven doen. Je kunt er voor kiezen dat te doen wat je altijd deed. Moet jij weten.
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 19:36
@Peter Het stuk hierboven geeft twee voorbeelden. En net als bij zwarte piet is het gewoon zo dat blackface gewoon als racistisch wordt ervaren... wat jij er ook aan uitleg aan wenst te geven en het zelf niet vind.
De Poenschepper
De Poenschepper17 jun. 2024 - 19:48
@MG in een samenleving (letterlijke zin van het woord) kan je niet verwachten dat dingen worden aangepast enkel obv hoe mensen iets ervaren. Als een boodschap niet racistisch bedoeld is, en het objectief/feitelijk niet is (wijs me op een rechterlijke uitspraak die dit verbiedt) maar slechts racistisch wordt ervaren, dan moet je je afvragen of het aan de zender of aan de ontvanger ligt. Als de ervaring van mensen leidend gaat zijn voor het handelen van een ander, dan kan je geen samenleving vormen. Dan kan je met je eigen, door een ander niet te verifiëren, ervaring macht uitoefenen over de acties van anderen en dat is zeer ongewenst.
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 20:32
@MG, Blackface was idd racistisch, maar een eerbetoon aan de aanvoerder van Oranje dat heel Nederland op zijn kop zette in 1988 is dat niet. Ik las overigens dat die gasten hun gezicht oranje geschminkt hadden. Heb het zelf niet gezien, maar als het oranje schmink is, wat vind je er dan van? Dan is het wel prima?
Jozias2
Jozias218 jun. 2024 - 6:04
@mg Waar is die buitenlandse massale ophef dan? Er reageerden drie mensen uit Nederland op dit beeld en die ‘ophef’ was aanleiding voor het Britse artikel wat helemaal niet zozeer dit als racisme betitelt maar ging over de ophef op Twitter. Op Twitter staan er enkele berichten gevolgd door honderden reactie (ook bij buitenlandse posts) door mensen uit het buitenland die het tegenovergestelde vinden.
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 10:48
@Jozias Als jij niet weet dat het zwart verven van het gezicht in het grootste gedeelte van de (westerse @poenschepper) per definitie als racisme wordt ervaren is dat een ontwikkelingsstoornis aan jou kant. Maar je weet dat wel. Want in de zwarte pieten discussie ben jij daar (o.a. door mij) veelvuldig op gewezen. Dus je kiest er voor om dat domweg te negeren en te doen alsof jou neus bloed. Extreemrechtse manier van handelen is dat. Je dikke ikke vooropstellen en leven of de wereld om jou moet draaien. Niettemin: je hebt nog steeds niet aangegeven waarom je vind dat mensen als jou zich niet in het buitenland hoeven aan te passen aan de daar heersende mores terwijl je dat zelf omgekeerd wel eist.
Jozias2
Jozias218 jun. 2024 - 10:57
@mg Als je je gezicht zwart verft om mensen met een donkere huidskleur belachelijk te maken en als inferieur weg te zetten dan is daar terecht kritiek op. Als je je uitdost als de aanvoerder van het Nederlands elftal wat het EK heeft gewonnen als eerbetoon is die kritiek er niet. Lees maar hier in de reacties bijvoorbeeld: https://x.com/tariqpanja/status/1802319338281611361?s=61&t=BaAbPVNppmLPatZkK2oVpw
De Poenschepper
De Poenschepper18 jun. 2024 - 11:54
@MG: wat Jozias hierboven zegt. Blackface was een Amerikaanse traditie, waar blanken in het kader van vermaak “n*germuziek” maakten (ik quote even hoe het toentertijd werd aangekondigd) en een overduidelijke neerbuigende karikatuur maakten van zwarte mensen. Dat dat ontoelaatbaar is, sta ik volledig achter. Het betekent niet dat je gezicht schminken per definitie hetzelfde is. Net als dat padvinders in een bruin overhemd niet de nazi’s verheerlijken en een kok (met zijn muts) of een Saudi met een witte jurk niet de KKK. Dat Amerikanen niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is en hun schandelijke verleden projecteren op anderen is voor hun rekening, maar heel veel mensen voelen zich niet geroepen zich aan die beperkte blik aan te passen. Dat is niet racistisch.
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 13:20
@Jozias @DePoenschepper Je mag vanuit je eigen positie blijven verklaren wat je wil. Het is niet relevant hoe in het het buitenland dit gepercipieerd wordt. "Lees maar hier in de reacties bijvoorbeeld: " Ja joh. Kom je ook nog eens uit je eigen bubble. Je al eens bedacht waarom jij berichten die starten met "Dutch fans have brought a lot of fantastic colour to Hamburg today. These lads might have misjudged it a little with their homage to Ruud." jij wel en ik niet gepresenteerd krijgen? Weet je nu nog niet hoe X werkt?
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 13:25
@Poenschepper "Dat Amerikanen niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is en hun schandelijke verleden projecteren op anderen is voor hun rekening, maar heel veel mensen voelen zich niet geroepen zich aan die beperkte blik aan te passen" In tegenstelling tot @jozias hierboven erken jij in elk geval dat het zo werkt en geef je gewoon aan het er niet mee eens te zijn. En dat kan natuurlijk. Ik geloof ook niet dat de intentie racistisch was. Ik geef alleen maar aan dat die duiding die ik of jij maakt in het buitenland veelal niet gemaakt wordt. En dan -rekening houdend met de mores en het rechtssysteem van dat land (dat wil jij immers ook met betrekking tot de bezoekers alhier)- is het niet zo slim op je in het buitenland je gezicht zwart te schminken. Daar wordt dat immers als racistisch gezien. Wat je er ook zelf van mag vinden. Dat is daar niet relevant. Het weerhoud je b.v. niet van een veroordeling.
De Poenschepper
De Poenschepper18 jun. 2024 - 13:51
@MG wat mij stoort aan deze bredere maatschappelijke discussie (niet aan jouw persoonlijke reactie) wordt verwoord door jouw “Je mag vanuit je eigen positie blijven verklaren wat je wil”. Dit wordt nu tegen mij ingebracht om te zeggen: verklaar wat je wil maar de rest hoeft er niet naar te luisteren. Maar aan de andere kant is dat ook precies het argument wat gebruikt wordt waarom we wel zouden moeten luisteren naar wat in dit geval het buitenland vindt. Tegen hen zou ik ook willen zeggen: “Je mag vanuit je eigen positie blijven verklaren wat je wil….” Ik vind het overigens ook allemaal selectieve verontwaardiging. Een Gullit pruik en gezicht en de wereld is te klein, maar Palestijnse kleding op een vreedzame demo is helemaal goed. Prima dat iemand die demo support maar de argumentatie die gebruikt wordt om dingen goed te praten of juist niet is enorm gelegenheids-gedreven en wat mij betreft daarom geen zinnig argument. Wel om je mening te uiten, niet om je gelijk te krijgen.
Peterrr.
Peterrr.18 jun. 2024 - 14:45
@MG jij schrijft: "Weet je nu nog niet hoe X werkt?" Gaan we X ineens serieus nemen? Dus ook al die idioten die achter Baudet staan, of de enorme groep die denkt dat Gekke Geert wat voor elkaar gaat krijgen als de PVV aan de macht komt. Als er lui in het buitenland te lui en onnozel zijn om zich af te vragen waarom die drie fans zich zo uitgedost hebben, dan hoef je ze totaal niet serieus te nemen. Als je een punt wil maken en dat wil beargumenteren met 'ja maar op X is daar ophef over', dan heb je geen punt. X is net als de Telegraaf... vooral inhoudsloos.
Jozias2
Jozias2
17 jun. 2024 - 13:04
In 1987, toen links nog humor had, deed Henk spaan al een persiflage van Ruud Gullit, bruin geschminkt en met dreadlocks, toen hij naar ac Milan vertrok
4 Reacties
bv-user-84900
bv-user-8490017 jun. 2024 - 15:44
Links heeft ontzettend veel meer humor dan rechts ooit zal hebben. 1987 waren echt andere tijden. Verder is de bruine diarree die over ons heengestort wordt ik bedoel dan kabinet bruin1 niet een reden om te lachen jammer genoeg.
stokkickhuysen
stokkickhuysen17 jun. 2024 - 17:41
Ja blackface is humor. Tijd om deze drie zakken in de zak te doen. En Jozias past er eigenlijk ook nog wel bij. Gewoon, lachen. Maar als ze thuis komen in het dorpscafe worden ze als helden onthaald.
Jozias2
Jozias217 jun. 2024 - 19:15
@stock Bij zwarte Piet ging het om het uitvergroten van negatieve stereotypen (dikke rode lippen, gouden oorringen en kromme taal). Waar zijn hier de negatieve stereotypen en als die er zijn welke worden uitvergroot? Verkleden als Gullit is niets nieuws en in het verleden had Gullit daar in het geheel geen problemen mee. Dus wat is hier nu precies black face aan en hoe is dit te vergelijken met een fenomeen uit de VS?
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 10:51
@Jozias Doe niet zo dom. Alsof je na de zwartepieten discussie nog niet weet dat buiten nederland het grootste deel van de westerse wereld vind dat het zwart verven van het gezicht per definitie racisme is. Nederland is die automobilist die roept 'één spookrijer? 1000e!'. En dan dat het er helemaal niet meer toe of die automobilist wellicht ook nog een punt heeft.
Jozias2
Jozias2
17 jun. 2024 - 12:50
Als alles racisme is is tegelijk niets racisme
8 Reacties
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 14:57
@Jozias2 Niet alles is racisme. Dus je uitspraak is weer bedoeld om kracht bij te zetten dat je klagen over racisme maar gezeur vind en je jezelf altijd als anti-woke. Het is geen nieuwe zienswijze van jou en volgens je eigen normen daarmee niet relevant (https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/vvders-woest-vanwege-slappe-houding-yesilgoz-ze-moet-weg) Wat de bedoeling van deze drie was daar valt over te twisten. Hoe een groot gedeelte van de wereld (buiten nederland) dit percipieert is het dat ook. Het is niet KOZP dat de daily mail en die duitse krant hebben verplicht tot het schrijven van hun stukje. Je kunt voorspellen wat voor reactie je in het buitenland krijgt bij het zwart maken van je gezicht.
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 15:14
*Hoe een groot gedeelte van de wereld (buiten nederland) dit percipieert valt niet over te twisten.
Zandb
Zandb17 jun. 2024 - 15:43
Jozias Zo is dan ook niet alles racisme. Dat zou u toch kunnen (moeten) weten.
stokkickhuysen
stokkickhuysen17 jun. 2024 - 17:43
Wow, Jozias als wijze man Ook maar eens proberen: als niks racisme is, is tegelijk alles racisme
Jozias2
Jozias217 jun. 2024 - 17:59
@mg Hoe kom je er bij dat ik ‘klagen over racisme maar gezeur vind’? Natuurlijk is klagen over racisme geen gezeur. Als je geen stageplaats krijgt maar je klasgenoten wel op basis van je huidskleur, als je om die reden geen huurwoning kunt krijgen of niet eens wordt uitgenodigd voor een sollicitatie, als je een discotheek niet inkomt omdat je sportschoenen draagt, etc etc etc Volkomen terecht dat mensen klagen en dat soort uitwassen moeten we bestrijden. Maar je tijdens het EK in Duitsland verkleden als de aanvoerder van het team wat Nederland in Duitsland Europees kampioen maakte als eerbetoon aan deze speler is geen racisme. Daarover klagen is ridicuul. Bij de senageleze supporters bij het wk heb ik u niet gehoord. https://images.app.goo.gl/Mye1etgbjQJb27T89
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 19:39
@Jozias "Bij de senageleze supporters bij het wk heb ik u niet gehoord." Vertel eens. Waarom zou ik daar wat bij moeten zeggen. Sterker nog. Als ik zeg dat de rest van de wereld het ervaart als racisme zegt niet dat ik het racisme vind. Of is de positie die jij pakt 'zwitserland' alleen geldig voor jou? "Daarover klagen is ridicuul. " Meld je bij iedereen buiten nederland die geen boodschap heeft aan je regionale uitleg van je regionale blackface. Die vinden dat niet ridicuul.
Jozias2
Jozias217 jun. 2024 - 20:31
@mg En de paar mensen op Twitter (die altijd wel iets vinden om aanstoot aan te nemen omdat ze de context niet kennen) die jij de rest van de wereld noemt, die mogen dat vinden. Dat is het mooie van zowel de vrijheid van meningsuiting en om je te kleden als je idool. Maar dat betekent niet dat je daarom die paar twitteraars maar hun zin moet geven omdat ze niet weten wie Ruud Gullit is.
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 10:56
@Jozias "Maar dat betekent niet dat je daarom die paar twitteraars maar hun zin moet geven omdat ze niet weten wie Ruud Gullit is. " Dat is helemaal niet de reden waarom de (westerse) wereld in grote getalen het zwart verven van het gezicht per definitie racisme vind. En sinds de zwarte pieten discussie ben je er op gewezen dat je particuliere 'reden' waarom het geen racisme is geen opgeld doet. Als je zo in het grootste gedeelte van die westerse wereld zo opdoft en je verschuilt je niet in de massa (supporters, toeristen of of) is er een grote kans dat je gewoon opgepakt wordt. En vanuit de perceptie (mores) van dat land terecht. En je weet dat. Maar je vind jezelf zoveel meer en boven alles verheven. Je zou het welhaast extreemrechts denken noemen.
henk-alexander
henk-alexander
17 jun. 2024 - 12:41
Die paar 'blackface' individuen vallen in het niet bij de 'white face' meute die stompzinnig van links naar rechts en andersom hossen - niemand die zich daar druk over maakt.
1 Reactie
Noam Salomon II
Noam Salomon II17 jun. 2024 - 15:36
Wat maakt het uit wat de huidskleur van de supporters is? Wees blij dat ze niet alleen maar naar links of naar rechts hosten.
Gerygrr
Gerygrr
17 jun. 2024 - 12:40
Keti koti 1 juli. Kamervoorzitter Bosma opgeroepen om weg te blijven bij herdenking slavernij https://www.nu.nl/discriminatie/6317117/kamervoorzitter-bosma-opgeroepen-om-weg-te-blijven-bij-herdenking-slavernij.html Kijk dit is de juiste manier. Politieke invloed: ga stemmen. En als rot ieders grote schrik de extremen winnen. Dan krijg je deze racistische vertegenwoordiging. Dan kun je voor jezelf opkomen door vriendelijk doch dwingend de persoon Bosma te vragen niet te komen. Of ziek te melden of een ander excuus te laten verzinnen.
luispels
luispels
17 jun. 2024 - 12:24
Waarom is iemand vereren meteen racisme. Maken ze Gullit belachelijk, nee. Kleineren ze hem: nee. Hadden ze zich wel als Koeman mogen verkleden: ja. De mensheid is al tijden helemaal van het rationele padje.
2 Reacties
Zandb
Zandb17 jun. 2024 - 15:49
luispels Dat niet alles is wat het lijkt, dat geldt voor mensen die zich zwart maken net zo goed als voor mensen die dat niet doen. Aan een hoofddoek kunt u bv lang niet altijd niet aflezen waarom die persoon die hoofddoek draagt. En als u denkt dat u dat in een bepaald geval wel kunt, dan kan u het nog mis hebben ook. Anders gezegd: Het is wat ingewikkelder dan u hier voorstelt. Waar u wel gelijk in hebt is, dat de mensheid - waar u gelukkig ook deel van uit maakt, hetgeen u dan ook hier gelukkig goed demonstreert - al sinds het begin der tijden van het rationele pad af is.
stokkickhuysen
stokkickhuysen17 jun. 2024 - 17:46
Waarom is domme vragen stellen genormaliseerd? Maakt Luispels zichzelf belachelijk? Daarover verschillen de meningen. De een zegt, 'oh man, nou en of', luispels zegt: 'waarom?' En dan verder met een uitglijer van de mensheid.
PGS
PGS
17 jun. 2024 - 12:12
Als je niet weet wie Ruud Gullit is maar overal Zwarte Piet ziet, heeft wel heel veel last van tunnelvisie.
2 Reacties
Zandb
Zandb17 jun. 2024 - 15:51
PGS Je moet echt nog veel meer weten, wil je zo'n verbeelding kunnen verklaren. En er een oordeel over hebben.
PGS
PGS17 jun. 2024 - 17:06
Ach, typisch het linkse antwoord. Je weet niet genoeg. Je moet je mond houden en luisteren. En als je 80 boeken gelezen, is het nog niet genoeg. Nogmaals: als iemand niet weet wie Ruud Gullit is, zegt dat meer over die persoon dan de fans die na al die jaren nog steeds deze man op handen dragen.
onyxcumulus
onyxcumulus
17 jun. 2024 - 12:10
Man , man, blijkt wel weer hoever men gaat om alles maar meteen racisme te noemen. Persoonlijk vind ik dat zxe het wel keurig gedaan hebben. Dat moet een professioneel grimeur geweest zijn.
2 Reacties
Zandb
Zandb17 jun. 2024 - 15:53
onyx De mensen die dit geen racisme willen noemen, gaan net zo ver. Tenminste, voor wie een beetje logisch nadenkt, toch?
onyxcumulus
onyxcumulus18 jun. 2024 - 9:32
@Zandb 17 jun. 2024 - 17:53 onyx ###De mensen die dit geen racisme willen noemen, gaan net zo ver. Tenminste, voor wie een beetje logisch nadenkt, toch?### Wellicht zou je dat laatste eens mee moeten beginnen?! Gebeurd regelmatig dat ik niet kan concluderen dat je over wat je neerplempt nagedacht hebt. Voor nadenken heb je een aantal parameters waarvan ik zeker weet dat die jou mankeren....
korheiden
korheiden
17 jun. 2024 - 11:29
Werkelijk alles schijnt racisme te zijn. Gullit is een beroemdheid, daar gaat dit over. KOZP kan zich beter over andere zaken druk maken.
7 Reacties
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 12:11
En weer is het duidelijk. Iedereen die zich in nederland bevind moet zich aanpassen aan de nederlandse mores maar de nederlander in het buitenland vind dat voor zich zelf niet van toepassing.
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:07
@MG, je draait het om. Als mensen zich schminken om op een van de beste en populairste voetballers uit Nederland te lijken, dan heeft dat niets met racisme te maken. Maar nu willen dwazen zoals jij die overal racisme in zien dat zij zich aan hun mores aanpassen. Bij ZP kan ik me nog wel voorstellen dat je daar moeite mee hebt, maar bij Ruud Gullit nee. Dan ben je op zoek naar iets dat er niet is!
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 19:46
@Peter "Als mensen zich schminken om op een van de beste en populairste voetballers uit Nederland te lijken, dan heeft dat niets met racisme te maken." Dat deze mensen dat niet vanuit een racistisch motief gedaan hebben geloof ik je op je woord. Dat neemt niet weg dat er nogal wat mensen op deze wereld zijn (in de westerse wereld, de meerderheid) die iedere blackface als een uiting van racisme zien. Wat je particuliere uitleg van die blackface dan ook mag wezen. Dus ook in duitsland. En daar wees ik op. Dat degene die altijd roepen dat iedereen in nederland zich heeft aan te passen aan de nederlandse mores dat niet vind als ze zelf in het buitenland zijn. Degene die 25 jaar geleden als zp verkleden en zwartverven deden dat niet met een racistisch motief. Degene die zich heden ten dage nog zo uitdossen doen dat met een racistisch motief. Deze drie deden deze Gullit niet uit racistisch motief. Schilderen ze zich morgen nog zwart in duitsland dan wel. En nogmaals: de particuliere reden achter het zwart verven wordt niet meegenomen door de meerderheid buiten Nederland: de connotatie is racisme. Daar wijs ik op.
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 20:36
"Dat deze mensen dat niet vanuit een racistisch motief gedaan hebben geloof ik je op je woord. Dat neemt niet weg dat er nogal wat mensen op deze wereld zijn (in de westerse wereld, de meerderheid) die iedere blackface als een uiting van racisme zien." @MG, in dit geval ligt het probleem bij de mensen die een verkeerde conclusie trekken. Het zou goed zijn als ze dan niet meteen gaan schreeuwen dat iets racisme is, maar even op onderzoek uitgaan. 'Educate yourself', was het motto toch? Misschien moeten de dit-is-racisme-roepers dat zelf ook eens doen.
Olav Meijer
Olav Meijer17 jun. 2024 - 22:47
@ MG1968: [.....er nogal wat mensen op deze wereld zijn (in de westerse wereld, de meerderheid) die iedere blackface als een uiting van racisme zien.] Precies, met je eens. Daarom vind ik dat dit Nederland inderdaad internationaal te kijk zet. Stupide.
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 10:58
@Peter Je blijft hangen in je Nederlandse duiding. Die wordt internationaal domweg niet als valide gezien. Dat is de werkelijkheid. "'Educate yourself', was het motto toch? Misschien moeten de dit-is-racisme-roepers dat zelf ook eens doen." Meld je bij die landen en vertel ze dat jou perceptie van racisme de juiste is en die van hun bullshit.
Peterrr.
Peterrr.18 jun. 2024 - 11:49
@MG1968-2, bij welke landen moet ik me melden? Bij de VS waar ze Trump weer president gaan maken? Of Engeland waar ze zo idioot zijn om uit de EU te stappen? Aan Argentinië, waar een president is gekozen die met een kettingzaag op het podium stond? Of al die landen waar extreem rechts de verkiezingen gewonnen hebben? Houd toch op met je 'andere landen'... Ga nou niet mee in de onzin die er op X geroepen wordt door een stelletje onwetenden, die alleen maar op zoek zijn naar dingen waarover ze kunnen roepen 'dat is racisme'...
De Poenschepper
De Poenschepper
17 jun. 2024 - 11:21
“ nadat sommige supporters hun gezichten zwart verfden om op Gullit te lijken” Mensen vinden Gullit (incl zijn uitstraling) zo’n enorme held en boegbeeld, dat ze graag op hem zouden lijken, stiekem een beetje jaloers zijn dat ze zelf een bleek nikszeggend gezichtje hebben, dat ze zich graag als hem uitdossen. De een noemt het adoratie, verering, erkenning. De ander noemt het racisme… tja… in de ogen van de timmerman is alles een hamer, in de ogen van de fanatieke anti-racisme is alles racisme. Stel je voor dat iets geen racisme is, dan heb je niks om tegen te ageren en verlies je je relevantie. Want dat is belangrijker, niet dat alle racisme wordt uitgebannen maar dat jij een podium krijgt.
5 Reacties
Zandb
Zandb17 jun. 2024 - 15:54
Poen Maar het kan natuurlijk ook zo maar heel anders is elkaar zitten.
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:08
@Zandb, het kan ook gewoon kloppen wat De Poenschepper zegt. Dus reageer nou alleen als het zinvol is.
De Poenschepper
De Poenschepper17 jun. 2024 - 17:09
@zandb, zou kunnen, maar laten we die mensen voor de zekerheid maar alvast voor racist uitmaken, dan zitten we zelf in elk geval veilig
Olav Meijer
Olav Meijer17 jun. 2024 - 22:43
@ De Poenschepper [Stel je voor dat iets geen racisme is, dan heb je niks om tegen te ageren en verlies je je relevantie. Want dat is belangrijker, niet dat alle racisme wordt uitgebannen maar dat jij een podium krijgt.] Een domme, buitengewoon kinderachtige generalisatie en poging tot verdachtmaking, die niets bijdraagt aan een discussie.
Peterrr.
Peterrr.18 jun. 2024 - 6:16
@Olav Meijer, er is helemaal geen discussie. Een groepje onwetenden heeft bedacht dat dit een racistische actie is. Punt. De rest moet daar maar naar luisteren en jij gaat daarin mee. Je vraagt je niet af wie ze uitbeelden - de voormalige aanvoerder van het succesvolste Oranje aller tijden - en je oordeelt net als de onwetenden van KOZP... probeer nou eerst eens na te denken voordat je reageert. Overigens, als je van mening bent dat één Engelse krant en een handje vol twitteraars symbool staan voor de 'hele wereld', dan vind ik dat best wel een beetje aandoenlijk.
Gerygrr
Gerygrr
17 jun. 2024 - 11:13
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/oranje-fans-hossen-broederlijk-met-polen-iedereen-hier-wil-samen-feest-vieren-europa-is-een-op-dit-ek~b231c3fa/?referrer=https://www.google.com/#:~:text=Omdat%20Gullit%20d%C3%A9%20blikvanger%20was,uit%20de%20kast%20te%20halen. Kijk naar de foto’s. Ik vermoed, dat de Engelsen niet blij zijn met de prestaties van hun eigen team.
JongMHF
JongMHF
17 jun. 2024 - 11:03
En dan al die gladstrijkende praatjes. Dit zijn de mensen met het gedrag dat ook historische fonteinen in de vernieling slaan, anderen de kop inslaan. Dit zijn gedragingen die dus geduld worden tot ze bij de goedpraters de ramen ingooien.
8 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend17 jun. 2024 - 12:12
Hele groepen over één kam scheren. Waar ken ik dat ook al weer van?
Gerygrr
Gerygrr17 jun. 2024 - 12:30
Dat zijn clubsupporters geweest. Oranjesupporters zijn anders.
Gerygrr
Gerygrr17 jun. 2024 - 12:35
JongMHF, Kijk je wel e3ns televisie? Het is een en al nostalgische verwijzing naar het succeselftal van 1988. Tot en met de gebroeders Koeman op de bank. Ga eens praten met mensen, die er toen bij waren. Vraag wie de helden waren. Vraag naar de pruiken van toen. Is de foto van de Engelse evenknie van de Telegraaf niet gemanipuleerd? En zijn de mannen niet dezelfde mannen als op de Volkskrant foto? Doe wat Mbapé zegt: Ga stemmen!
Jozias2
Jozias217 jun. 2024 - 12:48
@jong Dat van die historische fontein was in belangrijke mate fake News
Zandb
Zandb17 jun. 2024 - 15:54
Jong En u hebt daar de bewijzen van/voor?
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:10
@JongMHF, als je geen kennis van zaken hebt, dan kun je beter iets minder hoog van de toren blazen. Je komt nu wel heel onnozel over.
Jozias2
Jozias217 jun. 2024 - 18:07
@zandb Ja hoor. De berichten in de media ging Overveen schade van 8 miljoen en het slopen van de fontein. In werkelijkheid ging het meer om het schoonmaken van de fontein en het repareren van enkele kleine beschavingen. Die reparaties waren de volgende dag al klaar voor een fractie van het bedrag (paar duizend euro). “Maar daadwerkelijke schade was op de foto’s en beelden niet echt waarneembaar. Wel: veel rommel. Bierflesjes, rood-witte ballonnen, sigarettenpeuken.” “De Romeinse cultuurwethouder Giovanna Marinelli maakte de verwarring nog wat groter - en de schade juist kleiner. De reparaties aan de fontein hadden ‘minder dan 10.000 euro’ gekost, aldus Marinelli op navraag van NRC. Vooral een zwarte rookplek was vervelend, maar een dag na de wedstrijd was de boel gelukkig weer netjes en schoon.” https://www.volkskrant.nl/a-b658e261 https://1908.nl/artikelen/de-mythe-van-de-fontein-combinatie-tussen-een-klassiek-broodje-aap-en-een-moderne-mediahype
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 19:04
@Jozias2, grappig om te lezen. Ik ben best wel een voetbalnieuwsvolger, maar dat het een broodje-aap-verhaal was had ik al die jaren gemist. Nou ja, waarschijnlijk zullen er altijd wel nitwits zijn die dit verhaal weer oprakelen. Net als het onzinverhaal dat in 1992 de spelers van Denemarken van het strand gehaald werden om het EK te spelen (en nog winnaar werden ook)... Ze waren gewoon op trainingskamp gebleven, omdat de kans heel groot was dat Joegoslavië niet mee mocht doen, maar ja dat verhaal is niet zo spannend om te vertellen...
Karingin
Karingin
17 jun. 2024 - 10:52
Holy crap...hoe zet je je land wereldwijd gigantisch voor lul...
9 Reacties
Jozias2
Jozias217 jun. 2024 - 12:59
@karin Of er iemand voor kul staat is maar de vraag. Enerzijds een marginaal clubje structureel verontwaardigden en anderzijds de rest van de wereld https://www.vi.nl/nieuws/oranje-fans-gaan-wereld-over-waanzin-heel-hamburg-is-oranje
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 15:04
@Jozias Natuurlijk. De wereld valt dan ook niet over die 99.99% die zichzelf niet zwart geverfd hebben en kijkt naar die 99.99% met bewondering. Niettemin dit marginaal clubje kan best wel zichzelf niet gerealiseerd hebben hoe dit zwart verven gepercipieerd wordt in de rest van de wereld. Jij wel. Maar dat maakt jou niets uit. Racisme heb je niet zo'n moeite mee. En wat anderen denken al helemaal niet. Jij vind het geen racisme dus is het dat niet. En daar heeft de wereld zich maar aan aan te passen. De wereld moet niet zo woke zijn nietwaar...
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:11
Alleen de mensen die hier racisme in zien zetten ons land gigantisch voor lul.
Jozias2
Jozias217 jun. 2024 - 19:18
@mg Mensen die zich willen laten kwetsen vinden altijd wel een reden.
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 19:50
@Jozias "Mensen die zich willen laten kwetsen vinden altijd wel een reden. " Vertel dat tegen dat deel van de wereldbevolking dat in blackface racisme ziet. Maar ook jij vind dat iedereen die hier op bezoek komt zich aan heeft te passen aan de mores hier maar -wetende dat het zwart schilderen in de wereld niet gewaardeerd wordt- je bewust niet aanpast want 'ridicuul, vinden toch altijd wel een reden' etc. Het gaat hier eens niet over wat Kozp vind. Lees het artikeltje nog eens. En hoe vaak is je al niet verteld dat in het buitenland het zwart schilderen van je gezicht NIET gewaardeerd wordt en dat je kunt uitleggen wat je wilt maar dat het NIET gewaardeerd blijft. Maar maakt je niets uit. En je weet waarom.
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 19:53
@Peter "Alleen de mensen die hier racisme in zien zetten ons land gigantisch voor lul. " De mensen die hier racisme in zien beoordelen ons land en zijn geen nederlanders. Je moet wel helemaal van het padje zijn als je vind dat ze met hun oordeel Nederland voor lul zetten. Daar gaat het artikel dan ook met name over. Dat de reactie van Kozp gelijkluidend is aan die van 'hoe buiten nederland hierover gedacht wordt' is overigens niet verrassend.
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 20:38
@MG1968-2, waar is al die ophef eigenlijk te vinden? Eén artikel in een Engelse krant las ik. Waar is er nog meer ophef hierover te vinden?
Olav Meijer
Olav Meijer17 jun. 2024 - 22:35
@ MG1968: [.....dit marginaal clubje kan best wel zichzelf niet gerealiseerd hebben hoe dit zwart verven gepercipieerd wordt in de rest van de wereld.] Precies. Deze actie maakt Nederland internationaal te schande, hoe fanatiek ook sommigen hier weer voor het Zwarte Piet-fenomeen in de bres willen springen.
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 11:02
@Peter Een tweede voorbeeld is met link gewoon in het artikel te vinden. Van een duitse krant. Ik ga niet verder zoeken want mij is het bekend dat het zwart verven van het gezicht in het grootste gedeelte van de westerse wereld per definitie als racisme wordt gezien. En sinds de zwarte pieten discussie zou jij dat ook moeten weten.
De gewone nederlander
De gewone nederlander
17 jun. 2024 - 10:48
Ik kan mij niet voorstellen dat hier sprake van een racistisch motief is. Volgens mij is het ook niet bij wet verboden. Dus waar zeuren ze over.... Juist met dit soort artikelen zorg je voor tegenstellingen in plaats van verbinding.
Gerygrr
Gerygrr
17 jun. 2024 - 10:47
De look met het lelijke oranjeshirt en de dreadlocks van held Gullit hadden ze nog in de kast liggen. Google eens op oranjefans 1988, Gullit pruik, met dreadlocks. De hoofdband van Memphis is het modeartikel van nu. Die blijft ook in de oranjekast. Voor de toekomstige toernooien beschikbaar, om hem te kunnen eren ooit na zijn winnende doelpunt (hopelijk). Ik vind de ingevlochten haren zoals van Xavi mooi. Kan ook zomaar tot hedendaags pruikje worden. En bewondering uiten, symbolen voor de hedendaagse generatie voetballers vinden bij de vorige succesploeg is niet racistisch. Het is na de slechtere oranje elftallen een verademing voor de supporters, dat ze de spirit van toen weer terugzien in dit elftal. Een elftal waar we weer enthousiast over kunnen zijn.
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:13
Je zult vast zien dat er idioten zijn die over een tijdje gaan gillen dat het racisme is als een blanke met een hoofdband loopt, zoals Depay nu doet. Depay vindt het trouwens alleen maar mooi dat hij een rage heeft gecreëerd. Die begrijpt wel hoe het werkt.
Lark V
Lark V
17 jun. 2024 - 10:34
Deze reactie is verwijderd
Joop  den Uil
Joop den Uil
17 jun. 2024 - 10:24
Oranjefeest wordt gekaapt vanwege een zeer kleine minderheid die niet beter weet.
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:14
Deze kleine minderheid weet heel goed dat Oranje vooral dankzij Ruud Gullit ooit Europees kampioen is geworden. De kleine minderheid die niet beter weet zijn de mensen die gillen dat dit racisme is.
weereenmening
weereenmening
17 jun. 2024 - 10:13
Deze reactie is verwijderd
bv-user-83544
bv-user-83544
17 jun. 2024 - 10:12
Wel grappige dat de middelste man een echte zwart man lijkt te zijn. Mag een zwarte man zich ook al niet meer kleden als een andere zwarte man?
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:14
Als anti-racismedrammers een reden nodig hebben om 'racisme' te roepen, dan is ook dat een mooie stok om mee te slaan. Dat er geen sprake is van racisme, dat is totaal niet relevant.
JoepJos
JoepJos
17 jun. 2024 - 10:11
Heb zo’n vermoeden dat t erger is Gullit te vergelijken met Black Piet, dan je als wit mens uit te dossen als idool Gullit.
Jozias2
Jozias2
17 jun. 2024 - 10:09
Deze reactie is verwijderd
Erikbo
Erikbo
17 jun. 2024 - 9:59
Ben eerder benieuwd wat Gullit hier zelf van vindt. Dit lijkt me eerder een eerbetoon, dat misschien niet zo slim was om zo uit te voeren. Om dit gelijk racistisch te noemen.
2 Reacties
Erikbo
Erikbo17 jun. 2024 - 13:22
Btw Gullit heeft zich hier in het verleden over uitgelaten "I hit it off with the Chelsea fans straight away. I remember the dreadlock wigs they wore for my first games. Their supporters were fantastic, always, even when I left, and they still are now. I loved it. I loved the way they were with me and I will always treasure that."
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:16
Gullit kennende vindt hij dit geweldig. Prachtig toch dat je na 36 jaar nog zo op handen gedragen wordt, door mensen die toen misschien niet eens geboren waren.
luispels
luispels
17 jun. 2024 - 9:40
Deze reactie is verwijderd
Anna R. Chist
Anna R. Chist
17 jun. 2024 - 9:35
Deze reactie is verwijderd
Gio Servas
Gio Servas
17 jun. 2024 - 9:27
Als eerste zijn het geen rasta vlechten maar dreadlocks die vanaf de oude Kelten en Grieken tot aan Ethiopiers gedragen werden en pas sinds de laatste 10 jaar toegeeigend zijn door een groep mensen waardoor de rest het niet meer mag dragen (dat is pas racistisch) en als je al racistisch bezig bent als je je als je idool wilt uitdossen, dan is er iets mis met de wereld en niet met jou.
4 Reacties
JongMHF
JongMHF17 jun. 2024 - 11:01
Tja, als je zo wil kijken, dan blijft er weinig anders over dan te erkennen dat racisme ook maar een mening is, toch ...?
hgroen2
hgroen217 jun. 2024 - 12:24
ER zijn genoeg witte vrouwen die ook dreadlocks laten invlechten. En niemand die er aanstoot aan neemt. Dus je hele verhaal raakt kant noch wal. Je verzint ter plekke een verhaaltje en gaat vervolgens dat aanvechten. Tsja, drogargumentatie ten top. [stropop]
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen17 jun. 2024 - 13:00
hgroen2, "ER zijn genoeg witte vrouwen die ook dreadlocks laten invlechten. En niemand die er aanstoot aan neemt (...) Je verzint ter plekke een verhaaltje en gaat vervolgens dat aanvechten. Tsja, drogargumentatie ten top. [stropop]" Alleen zijn er wel degelijk mensen die daar aanstoot aan nemen en is het dus geen 'drogargumentatie': https://everydayfeminism.com/2015/07/white-people-black-hairstyles/ En niet alleen in Amerika, een tijdje terug kreeg de Duitse zangeres Ronja Maltzahn gezeik omdat ze blank was en dreadlocks had: https://taz.de/Kulturelle-Aneignung-bei-FFF-Demo/!5840424/ Niks 'verzonnen verhaaltje dus', er zitten aan onze kant van het spectrum een stel vervelende scherpslijpers. Die zijn weliswaar niet zo gevaarlijk als wat er aan de andere kant allemaal voor figuren te vinden zijn, maar toch jagen ze mensen weg met hun hang naar zuiverheid. Dat toegeven en die lui de wacht aanzeggen is het beste dat we zouden kunnen doen.
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:20
@JongMHF, racisme is geen mening. Maar soms heb je het gewoon mis, zoals nu. Hier is geen sprake van racisme. @hgroen, er zijn ook schreeuwers die vinden dat blanken geen dreadlocks in mogen doen. Google maar eens en je krijgt flink wat hits, omdat het culturele toe-eigening zou zijn. Een woordje dat verzonnen is door zogenaamde antiracisten om in onschuldige dingen racisme te zien.
Herr Vorragend
Herr Vorragend
17 jun. 2024 - 9:18
"Walgelijk gedrag en verderfelijk karakter". Toe maar! We moeten blij zijn dat de overgrote meerderheid van de supporters, waaronder uiteraard ook heel veel donkere mensen, (de middelste "Gullit" is zo te zien een donkere man) heel trots is op dit elftal dat inmiddels in meerderheid uit donkere jongens bestaat. Geen racistische wanklank gehoord w.b. het Nederlands Elftal. Dat dan mensen zich gaan uitdossen als hun idolen is niet meer dan logisch. Ik weet zeker dat Gullit hier nog steeds trots op is, en zich zeker niet beledigd zal voelen. Ik zou zelf een beetje oppassen met dit soort naargeestige, artikeltjes die vooral exclusiviteit uitstralen, in plaats van inclusiviteit. Het kan als een boemerang terugkomen (uiteraard de boemerang als stijlvorm want een boemerang echt gebruiken is, tenzij je een native Australian bent, cultural appropriation)
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:23
Die boemerang is allang teruggekomen. Wilders kan het zich zelfs permitteren om volkomen ongeschikte ministers naar voren te schuiven, zonder dat hij er op afgerekend wordt. Dat komt mede door deze onzin.
Constatijn
Constatijn
17 jun. 2024 - 9:10
HAHA je kon er op wachten..... verkleedpartijen mogen niet meer want vermeende 'blackface'. Iedereen die zich een beetje verdiept in geschiedenis weet dat dit werkelijk niets hier mee te maken mee heeft. Is die NL supporter die een indianentooi draagt al opgepakt wegens 'cultural appropriation' - die andere uit de US overgewaaide gekte?
Jan Man
Jan Man
17 jun. 2024 - 9:03
Ik denk dat Ruud Gullit het wel leuk vind dat hij nog steeds een voetbalheld is voor veel oranjefans. De associatie Ruud Gullit en zwarte piet door kozp vind ik juist ongemakkelijk.
de passie preker
de passie preker
17 jun. 2024 - 8:54
Ik zag een jongetje op de tribune met gullitpruik en snor, en iedereen om mijn heen riep nog “wat leuk”. Als je hier ook al racisme in ziet : maak je eens druk over “echt” racisme. Want de strijd tegen racisme sneeuwt zo wel een onder.
Willem D2
Willem D2
17 jun. 2024 - 8:48
Ik denk dat Ruud dit ook verschrikkelijk vind. 36 jaar na het toernooi waar jij de held was.
Zandb
Zandb
17 jun. 2024 - 8:35
Niet alles is wat het lijkt.
13 Reacties
Willem D2
Willem D217 jun. 2024 - 8:43
Eens
Hans Kreijns
Hans Kreijns17 jun. 2024 - 9:27
In Nederland was en is voor een deel blackface zeker niet racistisch bedoeld, vaak in tegendeel. Helaas hebben veel Nederlandse racisten zich in reactie op KOZP voluit en op hun manier sterk gemaakt voor het fenomeen 'Zwarte Piet', zodat dit daardoor alsnog een racistische betekenis heeft gekregen.
JohnVKR
JohnVKR17 jun. 2024 - 11:24
@Hans Kreijns Pffff, wat word ik hier moe van. U heeft de afgelopen 10 jaar echt onder een steen geleefd. Maar ik wil best voor de honderdduizendste keer uitleggen dat het niet gaat om de vraag of de intentie racistisch is, maar om het feit dat het resultaat racistisch is. Dat was 100 jaar geleden al zo, en vandaag nog steeds.
Miss Piggy
Miss Piggy17 jun. 2024 - 13:56
@JohnVKR De progressieve eminence grise van de Democraten James Carville zei recent dat Links steeds meer op een betweterige schooljuf begint te lijken. De zure reacties van een klein aantal zeurpieten bevestigt dit maar weer eens. Er is niets racistisch aan dit eerbetoon. Bovendien, er is in het VK helemaal niet zoveel ophef hierover, buiten dit artikel. Ik zie er iig niets over terug, ook niet in meer progressieve media als The Guardian. Engelse pundits (analytici) roemden juist de sfeer van de Oranje-fans.
Anna R. Chist
Anna R. Chist17 jun. 2024 - 14:01
Intentie vind ik doorslaggevend. Anders begeef je je op een hellend vlak.
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 17:26
@JohnVKR, dan zal ik je voor de 100e keer uitleggen dat als iets geen racisme is, dan wordt het ook geen racisme omdat jij er wel racisme in ziet, omdat je geen idee hebt waar het over gaat.
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 19:56
@Peter "@JohnVKR, dan zal ik je voor de 100e keer uitleggen dat als iets geen racisme is, dan wordt het ook geen racisme omdat jij er wel racisme in ziet, omdat je geen idee hebt waar het over gaat." De racist vind zich zelf nimmer een racist. Zo verrassend is dat niet. Het argument 'je weet niet waar je het over hebt' is dat evenmin. Mensen bepalen niet zelf of ze links, rechts, extreemrechts, schuldig, niet schuldig of racist zijn. Dat doen anderen.
MG1968-2
MG1968-217 jun. 2024 - 19:58
@Anna "Intentie vind ik doorslaggevend." Mee eens. Maar of die intentie er wel of niet is blijkt niet door erkennen of ontkennen er van. Dat doen anderen aan de hand van het handelen. Voorbeeldje: degene die 25 jaar geleden zich uitdoste als zwarte piet deed dat niet vanuit een racistisch motief. Degene die dat nu nog doen -de discussie kennende en wetende dat het wel degelijk als zo ervaren wordt- kun je gevoeglijk aannemen dat de intentie om het racistisch te laten voelen wel degelijk aanwezig is.
Peterrr.
Peterrr.17 jun. 2024 - 20:41
@MG1968-2, als ik jou een racist noem, dat betekent nog niet dat je een racist bent. Zo is het hier ook. Jij en nog wat andere idioten zien racisme in deze actie, terwijl er geen enkele racistisch motief te bedenken is als je de aanvoerder van het meest succesvolle Oranje ooit wil uitbeelden. Kortom, stel je niet zo aan en maak je druk over zaken die er echt toe doen.
Olav Meijer
Olav Meijer17 jun. 2024 - 22:24
@ MG1968: Daar komt bij dat het in het buitenland wel degelijk als een racistisch fenomeen wordt ervaren, en daarmee behoor je in zo'n internationaal toernooi gewoon rekening te houden.
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 11:07
@Peter "@MG1968-2, als ik jou een racist noem, dat betekent nog niet dat je een racist bent." Nee, natuurlijk niet. Ik had het dan ook over de omgekeerde stelling. Als je jezelf geen racist noemt wil dat niet zeggen dat je er geen bent. Mensen die het gezicht zwart verven worden voor het overgrote deel van de westerse gemeenschap gezien als racisten. In het buitenland zou je dat wel goed op een veroordeling kunnen komen te staan. En dan is of jij het wel of niet racisme vind niet zo verschrikkelijk relevant. Dat dit in Nederland anders wordt bezien als elders dat weet ik. En ik denk ook niet dat het vanuit nederlands oogpunt racisme was. En dat blijkt ook doordat betreffende supporters zich vandaag anders opstellen. Kwartje gevallen. Nu bij jou en @Jozias nog.
MG1968-2
MG1968-218 jun. 2024 - 11:08
@Olav "Daar komt bij dat het in het buitenland wel degelijk als een racistisch fenomeen wordt ervaren, en daarmee behoor je in zo'n internationaal toernooi gewoon rekening te houden." Exact!!
Peterrr.
Peterrr.18 jun. 2024 - 11:53
@MG, jij schrijft: "Nee, natuurlijk niet. Ik had het dan ook over de omgekeerde stelling. Als je jezelf geen racist noemt wil dat niet zeggen dat je er geen bent." Als een onwetende iemand een racist noemt omdat hij iets doet dat hij niet wil begrijpen, dan ben je in jouw redenatie dus wel een racist. Heerlijk als je zo simplistisch in het leven kan staan.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor