Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Opvang asielzoekers pakt veel duurder uit door wanbeleid ultrarechts kabinet

  •  
27-11-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
4855 keer bekeken
  •  
faber

De overheid zou een miljard euro per jaar kunnen besparen op de opvang van asielzoekers, als de spreidingswet in stand blijft en er wordt gekozen voor permanente opvang in plaats van noodopvang. Dat stelt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).

Plekken in de noodopvang, bijvoorbeeld in hotels of in vakantiehuisjes, zijn veel duurder dan reguliere opvangplaatsen, schrijft de NOS. Zelfs de opvang in sporthallen is duurder, omdat die maar kort gebruikt kunnen worden en voor veel geld verbouwd moeten worden. Een plek in de noodopvang kost bijna 70.000 euro per jaar, terwijl normale opvang 30.000 euro kost.

De NOS meldt: “Dat het kabinet nu alvast een miljardenbesparing inboekt op de asielopvang in 2027, vindt het COA dan ook onverstandig omdat dat beleid de opvang op langere termijn duurder kan maken. De opvangorganisatie vraagt juist om beleid en genoeg geld waardoor er altijd 41.000 gewone asielopvangplekken beschikbaar kunnen zijn. Dat zijn locaties die, na een verbouwing, ook door senioren of studenten bewoond kunnen worden. Dus mocht het kabinet het lukken om de instroom echt omlaag te krijgen, dan is dat geen weggegooid geld.

Meer over:

actueel, asielopvang, coa
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (13)

Gajes
Gajes
28 nov. 2024 - 0:02

Hoeveel leef en eetgeld krijgt een asielzoeker per week ?

Zodra jouw asielprocedure begint, ontvang je vaak ook leefgeld. Dit is voor iedereen even hoog: €14,47 per week. Op sommige locaties ontvangen bewoners geen leefgeld, maar ontvangen ze verzorgingsproducten van het COA.

..

Eetgeld voor mensen die alle maaltijden zelf moeten koken

Bij een gezin van 1 tot 2 personen

• Volwassenen krijgen €59,50 per week

• Kinderen krijgen €49,49 per week

• Alleenstaande kinderen die nog geen 18 jaar of ouder zijn, krijgen €59,50 per week

8 Reacties
vdbemt
vdbemt28 nov. 2024 - 9:33

Aardig om te weten. Wil je hier ook wat mee zeggen?

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 nov. 2024 - 11:15

Vergelijking met NIBUD cijfers mbt voedselkosten zou interessanter zijn.

Gajes
Gajes28 nov. 2024 - 12:14

vdbemt,

Ja, ik wilde de kosten van het huisvesten in reguliere AZC met eten ed , vergelijken met die van 1 cruiseship the Galaxy, die door de voorgenomen blokkade van de spreidingswet weer een half jaar langer blijft liggen.

1 schip kost meer dan 50.000 asielzoekers, en dat per week . Alleen die vergelijking is verdwenen dus mijn post die nu ook anders staan , hebben nu ff geen relatie met elkaar.

Dus mijn punt is dat asielzoekers ansich niet zoveel kosten, in onderhoud.

Het is het beleid van oa dit kabinet wat asiel zo duur maakt.

a.doorgeest
a.doorgeest28 nov. 2024 - 12:42

@ Gajes - Uitstekende en zeer relevante bijdrage van u. En @ Van der Bemt: leuk spelletje om je zo van de domme te houden. Dit soort cijfers spreken voor zich, denk ik. Schunnig weinig leefgeld voor asielzoekers, schraler dan schraal. Wat dan weer tot kleine winkeldiefstalletjes in de buurt van AZC's kan gaan leiden of (noodgedwongen) niet betalen in het OV, dus onnodige en makkelijk te voorkomen maatschappelijke overlast. Bovendien een vergoeding die iets van rechtsongelijkheid in zich meedraagt. Iedereen snapt dat een mens van 14,47 euro per week niet kan leven. Wees solidair met dit soort mensen en probeer het zelf een week uit. Na een halve dag loop je al naar een geldmaat om bij te tanken, denk ik.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 nov. 2024 - 12:47

Voor een volwassene in een 2-persoonshuishouding vermelde het Nibud ca 8 euro per dag.

MGHDamen
MGHDamen28 nov. 2024 - 19:22

@Gajes: Lees ik het zo goed dan??

Hoeveel leef en eetgeld krijgt een asielzoeker per week ?

Zodra jouw asielprocedure begint, ontvang je vaak ook leefgeld. Dit is voor iedereen even hoog: €14,47 per week. Op sommige locaties ontvangen bewoners geen leefgeld, maar ontvangen ze verzorgingsproducten van het COA..

Eetgeld voor mensen die alle maaltijden zelf moeten koken

Bij een gezin van 1 tot 2 personen

• Volwassenen krijgen €59,50 per week

• Kinderen krijgen €49,49 per week

• Alleenstaande kinderen die nog geen 18 jaar of ouder zijn, krijgen €59,50 per week

...

1 van de cruiseschepen , cruiseship Galaxy, kost ons aan belastinggeld, een kleine 3 miljoen euro per maand. Dus elke dag gooit Faber alleen al voor dit schip 110.000 euro van ons belastinggeld weg..

We hebben 3.500 boten door heel Nederland, zeker niet zo duur als dit schip maar de getallen per dag lopen op als we naar alle hotels, vakantiehuisjes en noodopvang kijken...

De spreidingswet kan deze bedragen flink naar beneden krijgen door vaste AZC locaties te gaan gebruiken.

Waar, in tijden dat deze vaste locaties niet gebruikt worden, dit als woonruimte kan dienen voor studenten, dan hoeft de belastingbetaler niet te betalen voor lege ruimtes.

...

https://www.parool.nl/amsterdam/noodopvang-op-de-ms-galaxy-wordt-voor-derde-keer-verlengd~b78b73b6/

Gajes
Gajes28 nov. 2024 - 22:05

MGHDamen

Ja, alleen had ik een rekenfout gemaakt ,Galaxy kost 3 miljoen per week ipv per maand. Dat is wel het duurste schip en daarbij had ik een berekening gemaakt van de overige 3.500 asielboten, en een grove berekening van de gemeentelijke noodopvang. En dat afgezet tegen reguliere AZC opvang.

Maar dat hele stuk ontbreekt dus nu is het onduidelijk.

..

Conclusie:

Mensen die hier asiel zoeken krijgen imo dan, te weinig leefgeld. Als de spreidingswet zou continueren, zou ons dat miljoenen per week schelen.

Dat zou ook de gemeentes veel geld schelen, want dan gaat het via de reguliere AZC.

Een deel van het geld zouden we dan kunnen vrijmaken om het leefgeld te verhogen.

Dat bevordert waarschijnlijk ook het contact met een dorp, winkels verkopen dan meer. Je kunt dan ook af en toe iets leuks voor jezelf of je kinderen kopen, het voelt dan wat meer welkom en je voelt je wat meer mens worden.

Het kan ook wat kleine criminaliteit verminderen. Mensen kopen dan echt een buskaartje, jatten geen maandverband ed, en ook dat kan het contact met een dorp wat gezelliger maken.

Ik denk dat als mensen zich wat meer welkom voelen, dat het helpt met de verwerking , en het thuis voelen in den vreemde.

..

Plus Nederland houdt dan ook geld over voor de zorg, onderwijs ed dus de spreidingswet werkt kan positief 2 kanten opwerken.

vdbemt
vdbemt29 nov. 2024 - 13:53

@Gajes. Dank voor je reactie. Helder. Het moderaten door Joop gooit wel eens wat in de war.

Gajes
Gajes
27 nov. 2024 - 23:51

1 van de cruiseschepen , cruiseship Galaxy, kost ons aan belastinggeld, een kleine 3 miljoen euro per maand. Dus elke dag gooit Faber alleen al voor dit schip 110.000 euro van ons belastinggeld weg.

..

We hebben 3.500 boten door heel Nederland, zeker niet zo duur als dit schip maar de getallen per dag lopen op als we naar alle hotels, vakantiehuisjes en noodopvang kijken.

..

De spreidingswet kan deze bedragen flink naar beneden krijgen door vaste AZC locaties te gaan gebruiken.

Waar, in tijden dat deze vaste locaties niet gebruikt worden, dit als woonruimte kan dienen voor studenten, dan hoeft de belastingbetaler niet te betalen voor lege ruimtes.

..

https://www.parool.nl/amsterdam/noodopvang-op-de-ms-galaxy-wordt-voor-derde-keer-verlengd~b78b73b6/

1 Reactie
a.doorgeest
a.doorgeest28 nov. 2024 - 12:43

@ Gajes - Prima bijdrage. Zo voer je en win je discussies !

Inzicht
Inzicht
27 nov. 2024 - 21:44

Dat er iets zou worden gedaan aan het verdienmodel van mensensmokkelaars, zou ik toejuichen. (De EU is hier gelukkig ook mee bezig.) Maar dat de opvang teruggeschroefd wordt voordat de instroom is afgenomen, is bewust aansturen op onmenselijke omstandigheden.

Het COA heeft groot gelijk. De investering in voldoende vaste opvangplekken verdient zich snel terug. Niet alleen doordat er bespaard wordt op tijdelijke opvang maar ook doordat de asielzoekers sneller mee kunnen draaien in de samenleving.

hgroen2
hgroen2
27 nov. 2024 - 19:56

niet geheel on topic maar toch belangwekkend artikel voor iedereen die beweert dat ze rechts stemmen omdat Links geen verhaal heeft.

https://www.vn.nl/rechts-bedriegt-de-middenklasse

scherp en goed interview met Jesse Klaver. hoezo geen visie op de toekomst.

Rechts liegt en bedriegt. Daarbij geassisteerd door velen op soc media die rechtpraten wat krom is.

7 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist27 nov. 2024 - 22:27

Probleem met mensen als Klaver is dat ze zelf vrolijk meededen met rechts.

Rechts breekt de boel af, links bouwt op. Daarom is Klaver dus rechts.

Verder kunnen types als Klaver lullen als Brugman. De mensen herinneren daden.

En omdat mensen van nature een vreselijke hekel hebben aan hypocrieten moet juist voormalig links het meer ontgelden dan rechts.

Die zijn gewoon eerlijk: "wij zijn er voor de rijken en de rest kan stikken"

Karingin
Karingin27 nov. 2024 - 23:37

Kreeg hem via de VL-nieuwsbrief, was er erg van gecharmeerd. Zo jammer dat Jesse niet het boegbeeld is geworden

LaBou
LaBou 28 nov. 2024 - 8:44

"Verder kunnen types als Klaver lullen als Brugman. De mensen herinneren daden. "

Sommige mensen zijn inderdaad experts in het uit de sloot halen van ouwe koeien.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen28 nov. 2024 - 8:59

@Anna R. Chist,

Aha...Eindelijk een adequate verklaring voor het stemmen op rechts. Dat is vanwege hun eerlijkheid.

vdbemt
vdbemt28 nov. 2024 - 9:37

"Rechts liegt en bedriegt. Daarbij geassisteerd door velen op soc media die rechtpraten wat krom is."

Mag ik u voorstellen:

Anna R. Christ: "Probleem met mensen als Klaver is dat ze zelf vrolijk meededen met rechts. Rechts breekt de boel af, links bouwt op. Daarom is Klaver dus rechts..........."

MG1968-2
MG1968-228 nov. 2024 - 9:41

@Anna

.

De mensen die een extreem rechts beleid willen continueren en aan een meerderheid willen helpen herinneren zich de daden van mensen die ze daartoe instrumenteel kunnen inzetten.

.

Ondertussen geen enkele twijfel meer dat jij zo opereert.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 nov. 2024 - 11:22

Karingin

ik had Klaver ook liever gezien als "boegbeeld", desnoods op plaats 2 van de gecombineerde lijst maar dat verstoorde de systematiek.

DaanOuwens
DaanOuwens
27 nov. 2024 - 18:58

In Rotterdam voert Leefbaar hetzelfde beleid. Eerst werden de arbeidsmigranten op straat gezet en nu de uitgeprocedeerde asielzoekers en daklozen. Dom beleid levert altijd problemen op. Inmiddels is er alsnog noodopvang gecreëerd voor dakloze arbeidsmigranten omdat Leefbaar raadsleden werden benaderd door Leefbaar kiezers die klaagden over arbeidsmigranten die hun behoefte deden in hun portiek omdat ze elders niet terecht konden.

Hetzelfde gebeurd nu met dakloze asielzoekers. Na 1 januari geen opvang meer. Het is wachten op dezelfde routine. De leefbaar kneus die wethouder is vergat ook nog even dat nachtopvang voor reguliere daklozen op 1 november beschikbaar moest zijn en zijn locatie voor deze groep nog niet op orde was. Ook gedoe en gezeik. Fout tegen hele hoge kosten hersteld.

Het probleem met extreem rechts is dat de kortzichtige en benepen opvattingen van de kiezer worden omgezet in beleid en dat daardoor de onvermijdelijke problemen ontstaan. Omdat domheid het probleem niet oplost maar groter maakt. Rotterdam heeft al geruime tijd ervaring met extreem rechts bestuur en de stad wordt er echt niet beter van.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe28 nov. 2024 - 11:23

Minder arbeidsmigranten zou het probleem niet oplossen maar wel verlichten.

DaanOuwens
DaanOuwens28 nov. 2024 - 13:10

@ DanielleDefoe

In Den Haag en Rotterdam zouden de problemen echt wel veel en veel kleiner zijn.

MGHDamen
MGHDamen28 nov. 2024 - 19:29

DaanOuwens: Heel goed verwoord..zag van de week kort even de Pauluskerk artsen en hun commentaar...dappere mensen in een van cynisme doorrokken wereld..

Anna R. Chist
Anna R. Chist
27 nov. 2024 - 17:31

Racisme mag wat kosten.

1 Reactie
MG1968-2
MG1968-228 nov. 2024 - 9:43

Met jou instemming.

.

Want waarom neem jij dan anders altijd stelling tegen degene die daar stelling tegen nemen en niet terug willen naar de jaren 30 van de vorige eeuw?

Joop  den Uil
Joop den Uil
27 nov. 2024 - 17:01

Het enorme tankschip genaamd Asiel heeft afgelopen jaren stuurloos een onduidelijke koers gevaren...

.

Met de nieuwe kapitein Freule Faber als roerganger is de logge schuit bezig aan een ferme ommezwaai naar een nieuwe stip op de verre horizon, terwijl gigantische golven tegen de steven beuken en een forse tegenwind nog wel enige tijd zal voortduren.

.

Alleen de roepende stuurlui aan wal begrijpen nog steeds niet dat alle stuurmanskunde nodig is om de boeg de gewenste richting in te laten koersen.

.

Maar ... weest gerust !! Reeds vanaf de fameuze 17e Gouden Eeuw heeft Nederland bewezen elke zee te kunnen doorstaan en overwinnen.

Dat, geachte scheepsjongens- en meisjes zal dra te zien zijn als de Freule Faber veilig en wel begin 2025 de rede heeft bereikt met haar misschien enigszins gehavende slagschip, maar zelfverzekerde stuurmanskunst.

.

9 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens27 nov. 2024 - 18:49

@ Joop den Uil

Dom.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen27 nov. 2024 - 19:37

Marjolein Faber- van de Klashorst is van alles, maar zeker geen freule, tenzij zelfs haar huwelijk fantasie is.

Gentleman
Gentleman27 nov. 2024 - 20:20

En dit is nu precies waarom Sander Schimmelpenninck rechts, dom rechts noemt.

Inzicht
Inzicht27 nov. 2024 - 21:32

Mijn inziens (ik zal me dan ook maar archaïsch uitdrukken) is het COA in deze bezwaarlijk aan te duiden als de spreekwoordelijke stuurlui aan wal. Het COA betreft immers het orgaan dat met de uitvoerende taken is belast.

In ogenschouw genomen dat het gehele bovenstaande relaas enkel afhangt van deze aanname en dat deze aanname foutief blijkt te zijn, zou ik dit relaas als volslagen onzinnig willen bestempelen.

a.doorgeest
a.doorgeest27 nov. 2024 - 23:20

@ Den Megadruil - Gênante domheid die je hier tentoonspreidt. Het lijkt erop alsof je tegenwoordig op een dagelijkse portie olienootjes bent overgestapt.

...

Wie de asielketen doelbewust sloopt, uit pure rancune en xenofobie bewust onnoemelijk schade berokkent, tekent voor toekomstige megaproblemen die de belastingbetaler - dus ook het PVV-volk dat op de door u kennelijk geliefde FF gestemd heeft- miljarden en miljarden gaat kosten. Zij zien dat niet - zijn meer van huilie huilie en jank, jank - en hun duistere idool Faber is dan allang vertrokken.

...

Probeer bovenstaand artikel daadwerkelijk te begrijpen; lees wat aanvullende informatie, elders op deze site aangereikt en bezin u eens op de inhoud van je snavel. Verder dan bombastisch geformuleerde onnozelheid kom je ook vandaag niet...

Karingin
Karingin27 nov. 2024 - 23:42

🤣🤣🤣🤣

Je loopt te kwijlen Joop

Zandb
Zandb28 nov. 2024 - 8:22

Joop

Hoe zal je nou toch ooit een stip aan de horizon, zou die er al zijn, bereiken als je de tanker - om maar in de idiote beeldspraak te blijven - tot zinken brengt.

Olav Meijer
Olav Meijer28 nov. 2024 - 17:56

@ Joop den Uil:

Je kan een opgedofte schrijfstijl aan betere dingen besteden dan onnozele,

MGHDamen
MGHDamen28 nov. 2024 - 19:33

Joop den Uil

En nu naar bed en rustig slapen lieve kijkbuiskindertjes...

Karsu
Karsu
27 nov. 2024 - 16:38
Deze reactie is verwijderd
Frits Jansen
Frits Jansen
27 nov. 2024 - 16:21

Wilders is heel handig in het omdraaien. Die enorme kosten brengen hem maar tot één conclusie: alle grenzen moeten dicht! De landsadvocaat mag zeggen wat dat gaat kosten, maar dat advies blijft uiteráárd geheim.

EnToenWasIkEr
EnToenWasIkEr
27 nov. 2024 - 16:18
Deze reactie is verwijderd
6 Reacties
r v b
r v b27 nov. 2024 - 18:24

inderdaad. Dus stop met migratie tegen te werken. Dat is een onrealistische dystopie.

DaanOuwens
DaanOuwens27 nov. 2024 - 19:54

@ EnToenWasIkEr

Jouw aanwezigheid voegt weinig toe gezien jouw tekst.

Een onrealistische ideaal is bijvoorbeeld de enorme overproductie van de agrarische sector. Het ideaal van een kleine groep agrariërs die miljonair wil worden. Als we dat ideaal eens bijstellen tot het niveau dat noodzakelijk is.

Dan halveren we het aantal bedrijven en zijn als gevolg daarvan 500.000 minder arbeidsmigranten nodig. Dan kunnen mensen die vluchten voor oorlog en geweld gewoon fatsoenlijk opgevangen worden.

EnToenWasIkEr
EnToenWasIkEr27 nov. 2024 - 20:10
Deze reactie is verwijderd
Karingin
Karingin28 nov. 2024 - 0:23

ETWIE (wie?) Uuhm...heb je het artikel niet begrepen? Neejaaa tuurlijk wel, jij bedoelt natuurlijk dat er sowieso geen noodopvang moet zijn, of eigenlijk gewoon geen opvang. Want jij hebt van Gele Geert gehoord dat als je gewoon de tent sluit, je direct van alle problemen af bent. Jij hebt van de bananenman geleerd dat het opvangen van mensen in nood een dure linkse hobby is, een extravagant ideaal, iets waar je gewoon mee op kunt houden.

Wake up kid! Nog even los van het morele punt; de realiteit is dat je de keus hebt tussen mensen opvangen of ze de straat op schoppen. Ze zíjn hier en zullen blijven komen, ze gaan níet gewoon weg als je met je toverstokje, of je leren zweepje zwaait*. Dus wil jij je belastingcenten goed besteed zien, dan zou ik maar pleiten voor meer permanente, goedkópere opvang. Óf de realiteit aanvaarden van duizenden dakloze ongedocumenteerden in je achtertuin.

Jíj bent degene met het onrealistische "ideaal" (wat dus een verrotte moraal behelst, maar dit terzijde)

--

* om de 1 of andere reden heb ik de hele tijd al 'n beeld van een Peroxideblonde Dominator met een stel onderdanige, gedweee slaafjes in mijn hoofd...

Zandb
Zandb28 nov. 2024 - 8:53

Wasuermaargeweest.....

Tja. Dat denk ik ook wel eens, als ik dit Kabinet zie stuntelen: En voor dat idiote geluchtvlieg, daar moet ik nog voor betalen ook! Nu weer, weet ik hoeveel euro aan dwangsommen, alleen omdat de opvang, nota bene in Nederland, niet geregeld zou kunnen worden! Terwijl dat altijd kon.

EnToenWasIkEr
EnToenWasIkEr28 nov. 2024 - 10:12
Deze reactie is verwijderd
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
27 nov. 2024 - 16:08

Hoe schattig dat er nog steeds mensen zijn die denken dat de PVV en de VVD deze zogenaamde asielcrisis op willen lossen. Dat willen ze niet. De VVD niet omdat die zogenaamde crisis als kapstok voor het falen van de kabinetten Rutte kan dienen én omdat de VVD achterban van de noodopvang profiteert, de PVV niet omdat die club haar bestaansrecht aan ellende en racisme ontleent. Dus straks zoveel mogelijk dakloze asielzoekers en migranten die overlast veroorzaken en de PVV is weer voor jaren van haar voortbestaan verzekerd.

vdbemt
vdbemt
27 nov. 2024 - 15:41

Het hoge doel, discriminatie/wit eigen volk eerst, mag wat kosten.

1 Reactie
R.A Post
R.A Post27 nov. 2024 - 16:07

Toch leuk dat Wilders aan immateriële belangenbehartiging doet want financieel zal dit alles de PVV-kiezer alleen geld kosten. Uiteindelijk zal de PVV ons allen miljarden kosten en als je de sloop van het onderwijs, cultuur, enz. meerekent loopt het in de tientallen miljarden. Ik hoop dat de roomblanke PVV-kiezer hier blij mee is.

Andre JN
Andre JN
27 nov. 2024 - 15:37

Regeren is vooruitzien.... HAHAHAHAHA, wat een geit.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor