Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Opstand tegen idiote verpakkingen

  •  
28-09-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
237 keer bekeken
  •  
bananas_300.jpg
Supermarkt glijdt uit over voorgepelde banaan
De Oostenrijkse supermarktketen Billa heeft klanten in opstand gebracht met een nieuw product: Voorgepelde bananen, verpakt in plastic folie. Dus om de banaan te eten moet je het folie er af halen. Waar doet dat aan denken? Juist, aan een bananenschil. Die ze er eerst af hebben gehaald.
De supermarkt heeft het product uit het assortiment gehaald nadat er een storm van protest losbarstte op Facebook , meldt HetKanWel. Maar wat te denken van voorgesneden appel , de voorverpakte ijsblokjes of de kant-en-klare eierdooier? Ken je voorbeelden van volstrekt overbodige verpakkingen? Laat het weten in de reacties.
RTEmagicC_peeled-bananas.jpg
Video: Voor wie het niet weet, zo pel je het snelst een banaan.

Meer over:

nieuws, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (33)

Zjenny
Zjenny28 sep. 2012 - 15:52

Decadent tot op het bot die multinationals en grootgrutters. Heerlijk dat klanten er niet voor vallen..grijns. zelf je eigen banaan schillen, dat laat je je toch niet afnemen???

ElKlaasTasso
ElKlaasTasso28 sep. 2012 - 15:52

portieverpakkingen kaas en worst

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods28 sep. 2012 - 15:52

En die bananen moeten ze waarschijnlijk ook nog besproeien met een of ander conserveermiddel, anders worden ze zwart. Belachelijk! En goed dat de consumenten ertegen geprotesteerd hebben. Verder, leuk filmpje! Outsmarted by a monkey.... {:-)

Xoral
Xoral28 sep. 2012 - 15:52

Imperialistische bananen.

leeuwenvanj
leeuwenvanj28 sep. 2012 - 15:52

Hoe zit het met de verpakkingsbelasting? Burgers betaalden dit en producenten bleven alles maar verpakken en verpakken.

christiaane
christiaane28 sep. 2012 - 15:52

Zodra je dit pakketje opent moet je ze direct allemaal op (laten) eten, want anders zijn ze direct bruin. Beter is dus om elke geschilde banaan apart in een eigen plastic schil te verkopen ... :)

clara51
clara5128 sep. 2012 - 15:52

Ik gaf het voorbeeld al eerder: een nieuw Kips-worstje in een sarcofaagje: http://bit.ly/beterlevenworst

MG1968-2
MG1968-228 sep. 2012 - 15:52

Die zes plankjes aan het eind van onze rit.

tinekea2
tinekea228 sep. 2012 - 15:52

wat te denken aan elke banaan, elke kiwi en elke appel ( om er een paar te noemen), die allemaal een eigen stickertje hebben.......

adriek
adriek28 sep. 2012 - 15:52

Bouwmarkten met bijna individueel verpakte schroefjes. (Al lijkt die trend inmiddels een beetje te keren) Het absolute en eenzame toppunt zijn natuurlijk de banken die ons telkens weer voor veel geld gebakken lucht en sigaren-uit-eigen-doos weten aan te smeren als zijnde 'financiële producten'.

elskronenburg
elskronenburg28 sep. 2012 - 15:52

Ik erger me al lang aan de waanzin van allerlei voorverpakt zogenaamd gemak: een zakje met sneetjes stokbrood (ik heb het opgemeten, ik snij een heel stokbrood in iets meer dan een halve minuut), kaas in blokjes, plakjes worst, voorverpakte ijsblokjes, gesneden ui, allemaal gekker dan gek. Allemaal nauwelijks tijdbesparend, nog afgezien van de hogere prijs en het extra verpakkingsmateriaal. Eén van de weinig uitzonderingen vind ik gesneden boerenkool, en een zakje gemengde sla - simpelweg omdat je met twee personen die geen grote eters zijn anders lastig een mix met een paar soorten sla kunt maken. Maar het meeste is echt totale onzin en vooral geld uit de zak klopperij.

Dehnus
Dehnus28 sep. 2012 - 15:52

Verpakking van computer onderdelen. Koop maar eens een moederbordje of Grafisch kaartje. Meer doos dan hardware.

1 Reactie
eeweew
eeweew28 sep. 2012 - 15:52

Hoe wil je dat voorkomen? ASUS moederborden zitten alleen in een anti-statische zak en een doos. Die dingen worden veelal via internet verkocht en moeten dus fatsoenlijk verpakt zijn. Mijn grote videokaart was wel nogal overdreven verpakt, doos in doos en daarna nog blokken schuim, dat had een doos minder kunnen zijn. Processoren zitten tegenwoordig (op de processor zelf na) volledig in karton. Dit lijkt me de branche waar je je met minste zorgen over moet maken. HHD's zitten zelfs alleen maar in een zakje.

adriek
adriek28 sep. 2012 - 15:52

Bijna het toppunt van krankzinnigheid.... Als wij (als consumenten) nu eens massaal stoppen met onzinproducten kopen scheelt dat - een heleboel schapruimte in de winkels - een heleboel verpakkingsmateriaal - een heleboel energie en andere grondstoffen - een heleboel geld voor de consument. Veel van die zooi wordt enkel en alleen bedacht om basisprodicten die weinig winst opleveren voor veel meer geld te verkopen. Ben benieuwd naar de prijs van die superbananen ten opzichte van gewone bananen aan een tros... Laat U niet bedotten, rotzooi Boycotten!

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger28 sep. 2012 - 15:52

Ik ken een land waar ze dit en ander fruit al gepeld verkopen in perfect gesneden plakjes die dan weer apart zijn verpakt...) ik zal niet zeggen welk land het is anders wordt het mogelijk als trend gezien.

Gogol
Gogol28 sep. 2012 - 15:52

Dit is gewoon in het verlengde van voorgeschilde worteltjes, gesneden uiringen, gesneden champignons, als dure wokgroenten verkochte prei, peen en ui (goedkoopste groenten!) en al die andere peperdure onzinnige producten die al jaren in de schappen liggen. Verbaast me dus niets. Waanzin, ik hou me er verre van. A fool and his money are easily parted, zeggen de Britten. Soms denk ik dat we iets te veel 'fools' en iets te veel 'money' hebben op deze wereld. Geef dat geld dan aan een goed doel of zo...

1 Reactie
eeweew
eeweew28 sep. 2012 - 15:52

Ja, maar die zaken zijn echt makkelijker. Of ze wenselijk zijn is natuurlijk de vraag. Maar een zak voorgesneden sla is zeker makkelijker dan een krop. Voor dit product geldt dat absoluut niet, er zit geen enkel voordeel aan. Het is wel degelijk een fundamenteel verschil.

[verwijderd]
[verwijderd]28 sep. 2012 - 15:52

Het valt me trouwens tegen dat de banaan niet in hapklare brokjes is gesneden ...

1 Reactie
ValsPlat
ValsPlat28 sep. 2012 - 15:52

...of zelfs voorgekauwd.

Bernie2
Bernie228 sep. 2012 - 15:52

Fantastisch filmpje, hoe de aap haar doorontwikkelde soortgenoten anno 2012 zwaar voor lul zet :-) Processed food heet dat geloof ik, hoever gaan die druiloren met het volslagen onzinnige en onnodige (voor)bewerken en verpakken van voedsel? In een inktzwart scenario zie ik Albert Heijn haar magnetron maaltijden in China verkoopklaar maken. Met als belangrijkste innovatie dat in een fabriek honderden Chinezen voor een hongerloon de maaltijden pre-processen: voorkauwen. Zodat het product inclusief het belangrijke speeksel doorslikklaar in magnetronbakjes wordt teruggeplaatst... ...zodat de zwaar vermoeide consument in Europa het alleen nog maar hoeft door te slikken. For Godsake.

1 Reactie
Klungel2
Klungel228 sep. 2012 - 15:52

Leuk, maar al veel eerder gedaan bij Ook Dat Nog. Kennen we hem nog? ;-) http://www.youtube.com/watch?v=rmUl0yiAupE

Andy40
Andy4028 sep. 2012 - 15:52

Maar is het drinken van bronwater uit de fles (of erger, de grote tanks op kantoren) niet net zo erg? Ik kan me niet voorstellen dat iemand het verschil proeft. Ik vind de verontwaardiging altijd zo willekeurig. Natuurlijk zijn deze bananen een toppunt maar er zijn honderden voorbeelden van. Soms zijn verpakkingen trouwens wel nuttig; ik denk aan Doutze Kroes bijvoorbeeld ;-)

1 Reactie
eeweew
eeweew28 sep. 2012 - 15:52

Ja, dat is ook belachelijk. Net als restaurants die weigeren kraanwater te schenken. Je kunt de verontwaardiging selectief noemen, maar ik ben vooral blij dat deze er is. Wat het veroorzaakt heeft maakt dan weinig uit.

Hanspuntnl
Hanspuntnl28 sep. 2012 - 15:52

Ben ik nu de enige die hier vraagtekens bij zet. Iedereen valt over elkaar heen om dit nog erger af te keuren. Maar het zijn vage foto's en niemand weet te vertellen in welke winkel de foto is genomen. Dat vind ik raar. Ik weet niet of je wel eens hebt geprobeerd om een banaan te schillen en 1 dag te bewaren in een plastic bakje. Iedereen heeft daar wel beeld bij als ik het zo stel. Zijn er nu nog mensen die het bericht geloven ?

2 Reacties
hannogroen
hannogroen28 sep. 2012 - 15:52

'Ik weet niet of je wel eens hebt geprobeerd om een banaan te schillen en 1 dag te bewaren in een plastic bakje.Iedereen heeft daar wel beeld bij als ik het zo stel. Zijn er nu nog mensen die het bericht geloven ?' Jij hebt i.t.t. die fabrikanten dan ook niet de technische middelen om bananen lucht- en gasdicht te verpakken, waardoor ze veel langer houdbaar worden.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen28 sep. 2012 - 15:52

Zoek op "Modified Atmosphere Packaging"

Klungel2
Klungel228 sep. 2012 - 15:52

- Scharen zitten vaak in een plastic blister verpakt, waar je een schaar(!) voor nodig hebt om ze er uit te halen. - Bijna Sinterklaas. Let eens op al het speelgoed. Bij voorbeeld een BabyBorn pop: met tiewraps vastgemaakt op een plastic mal, daaromheen een grote doos met venster. Autootjes idem. Puzzels die in een plastic zak in de doos zitten. - Bij de drogist: Lipgloss (je weet wel, zo'n soort lippenstiftje die vastzit op een kartonnen blister. Kammen en borstels waar een kartonnetje aan is vastgemaakt met een tiewrapje. Waarom is dit allemaal? Omdat het dan beter gepresenteerd/uitgestald kan worden, zodat de consument (u en ik dus) eerder dit product zullen kopen. Dus: Uiteindelijk zijn wij met zijn allen als consument hier schuldig aan. Als wij die meuk niet kopen, zal het vanzelf minder worden. Zolang wij als consument al die overbodige troep voor lief blijven nemen, zal er niets veranderen. Sterker nog: dan gaan ze de bananen pellen, om ze weer in te pakken in een plastic folietje, want "dat verkoopt beter"....

2 Reacties
Candide2
Candide228 sep. 2012 - 15:52

Probeer eens een pak melk te openen, zeker die met schenkdop, of verpakte vleeswaren met zo'n klein lipje. Producten verpakken kan de verpakkingsindustrie wel, maar of consumenten de verpakkingen kunnen openen?

ValsPlat
ValsPlat28 sep. 2012 - 15:52

Waarom die grote verpakkingen? Ook om diefstal moeilijker te maken.

jaapvos
jaapvos28 sep. 2012 - 15:52

Wij als consument hebben 'de macht' en krijgen de waren zo aangediend zoals wij het willen. Is er een scheurtje in de verpakking, zit er geen deuk in het blik soep (want dan zit er natuurlijk minder in, ha, ha, ha) is het 1 dag over datum of iets anders kleins dan pakken we gelijk het artikel wat er wel perfect uitziet uit het schap. Wij willen met zijn allen een zogenaamde niet te bevredigen perfectie en voldoe daar maar eens aan als producent. Een mens is en blijft een visueel ingesteld beest.......

1 Reactie
Klungel2
Klungel228 sep. 2012 - 15:52

"zit er geen deuk in het blik soep (want dan zit er natuurlijk minder in, ha, ha, ha)" Ik neem aan dat je hier een grap maakt, maar ben je er wel van op de hoogte dat je dus nooit conservenblikken met een deuk erin moet kopen? Bij zo'n deuk gaat het blik aan de binnenkant corroderen, waardoor je eten giftig kan worden. Maar je hebt wél gelijk wat betreft de houdbaarheidsdatum. Dat is enkel een richtlijn voor verkopers, om schadeclaims te voorkomen indien mensen producten kopen die bedorven blijken te zijn. Vaak zijn producten nog dagenlang of zelfs wekenlang prima eetbaar. Ik heb zelf gewerkt als manager van een tankstation en ik heb regelmatig met pijn in het hart hele vuilniszakken vol eten moeten weggooien, dat nog best geconsumeerd had kunnen worden. Zelf mee naar huis nemen mocht ook niet van de oliemaatschappij (want dan zou er misschien wel eens mee gefraudeerd kunnen worden). Eeuwig zonde, dus! Ik heb er toen maar voor gekozen minder in te kopen, met het risico op lege schappen, wat de maatschappij ook weer niet goed vond...

Lucyfer
Lucyfer28 sep. 2012 - 15:52

@ Klungel: hahaha, idd vorige Sinterklaas was ik uren aan het worstelen met het speelgoed uit de verpakkingen te halen. "Nee, nog ff, hier zit zit nog een elastiekje omheen, en néé dit moet losgeschroefd, hebben we zo'n klein schroevendraaierjte?!" De kleinkinderen waren allang afgehaakt en gingen 'n DVD''tje kijken;-) enjaaaa, het zal best wel weer tegen diefstal zijn, maar soms overdrijven ze het wel hoor!!

1 Reactie
Klungel2
Klungel228 sep. 2012 - 15:52

Precies! Detectiepoortjes en oplettend personeel zouden voldoende moeten zijn...