De Telegraaf publiceerde zaterdag een artikel over asielzoekers, waarin het een groep asielzoekers onder de kop ‘Kansloze asielplaag ongehinderd verder’ wegzet als ongedierte. En plagen, dat weet iedereen, die moeten uitgeroeid worden. Op de dehumaniserende kop werd met veel verontwaardiging gereageerd. Het leidde uiteindelijk zelfs tot de oproep tot een reclameboycot. De hashtag #StopXenofoobTelegraaf is al twee dagen trending op Twitter, en is een initiatief van Arzu Aslan.
Diverse prominenten, waaronder Anousha Nzume en Rutger Bregman roepen bedrijven als KLM, Blendle, Corendon en Van Lanschot op te staan tegen de haatzaaierij van De Telegraaf. Ook Peter R. de Vries spreekt zijn afschuw uit over de wijze waarop De Telegraaf aan “berichtgeving” doet. Een bloemlezing van de tweets:
Op Twitter wordt er ook een parallel getrokken tussen de kop in een antisemitisch blad De Misthoorn , waar in de jaren 40 van de vorige eeuw nog gesproken werd over een ‘jodenplaag’.