Joop

Opnieuw gooien de Palestijnse leiders in Europa hun eigen glazen in

  •    •  
20-05-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3565 keer bekeken
  •  

Om aan spionnen in Palestina te komen doen de instanties van Israël het volgende: zij drogeren vrouwen en maken naaktfoto's van hen. Die krijgen ze te zien. Als ze niet met de geheime dienst meewerken, gaan de compromitterende beelden linea recta naar de familie. De aldus gechanteerden kunnen geen kant meer op en moeten wel meewerken. Zo maakt de Israëlische geheime dienst misbruik van de preutsheid en vrouwvijandige mentaliteit die in zoveel moslimkringen heerst.

Dat vertelt de Nederlands Palestijnse filmmaker Hany Abu-Assad in de VolkskrantHij is voor geen kleintje vervaard want hij kon over dit thema in Hollywood een thriller maken, Huda´s Salon. Daarin wordt de doortraptheid van de Israëlische geheime dienst blootgelegd. 

Je zou zeggen dat Abu-Assad  met zijn spelers  grote helden zijn in Palestijnse kring. Het tegendeel is waar. De Palestijnse actrices Manal Awad en Maisa Abd Elhadi moesten onderduiken want hun leven is nu in gevaar. Eén slachtoffer wordt namelijk na gedrogeerd te zijn naakt getoond.

Naakt. 

Dat kan niet.

Dan ben je je leven als vrouw niet meer zeker. De context doet er niet toe. 

Hany Abu-Assad had voor de veiligheid een zedige versie gemaakt voor vertoning in de Palestijnse gebieden maar dat mocht niet baten. De oorspronkelijke film  met het naakte slachtoffer van Israëlische chantage werd op internet gezet en ging viral in de hele Arabische wereld.

Vandaar dat de actrices moesten onderduiken. Steun van de Palestijnse overheden bleef uit. Het ministerie van Cultuur heeft de film veroordeeld, zo vertelt Abu-Assad. Hij weet dat vooraanstaande Palestijnen Huda´s Salon bewonderen maar ze kijken wel uit dat te zeggen. Anders zijn ook voor hen  de rapen gaar.

De ongekuiste versie was al vóór de officiële première op internet terecht gekomen. Dat moet gedaan zijn door instanties die goed de weg weten op de servers van Hollywood. Het zou mij niet verbazen als de Isräelische geheime dienst erachter zat. Die heeft er immers belang bij te laten zien dat de Palestijnen een onaangename samenleving kennen zonder enige vorm van democratie maar met veel dubbele moraal en onderdrukking van vrouwen. Anders zaten Manal Awad en Maisa Abd Elhadi immers niet ondergedoken.

En de vrome Palestijnen zijn er met boter en suiker in gegaan. In plaats van deze onthullende film te begroeten en juichend binnen te halen hebben zij een kijkje gegeven in hun eigen duistere gedachtenwereld.

Men vraagt zich wel eens af waarom Europeanen zo kritiekloos solidair zijn met Oekraïne terwijl zij hun schouders ophalen over het lot van de Palestijnen. Welnu, daarvoor zorgen dit soort incidenten. Zij maken immers duidelijk dat ze een dwangstaat in de maak hebben waarvan de normen en waarden haaks staan op wat Europese landen verdedigen.

Natuurlijk mag je volkeren niet gelijkstellen met hun overheden en geestelijke leiders maar dit is wel wat de Palestijnse politieke en geestelijke leiders voor elkaar weten te krijgen, steeds maar weer. Ik moet aan Martin van Amerongen zaliger denken. Die zei: "De Palestijnen hebben gelijk maar de joden moeten winnen".

Zolang zich onthullende incidenten voordoen zoals dat rond Huda´s Salon zullen heel veel Nederlanders deze uitspraak met een glimlach tot zich nemen.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen.

Beluister Het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis.

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (111)

FYM
FYM23 mei 2022 - 17:25

He gatver, wat een een misselijkmakend artikel dat zo uit de koker van het CIDI, Thiery en andere aanverwante criminele vrienden zou kunnen komen. En ik maar denken dat in het superieure westen mensen niet be- en veroordeeld worden op uiterlijk, geloof, ras, sekse etc. en al helemaal niet op al dan niet sympathiek gedrag. Want "we" zijn me toch een partij moreel superieur en hebben daartoe allerlei internationale wetten en overeenkomsten getekend waar Israel natuurlijk de diepbruine uitgang mee afveegt. Maar Han meent ons te moeten vertellen over de gevolgen van het verliezen van de sympathie-verkiezing met als zwak alibi dat hij alleen de gevolgen beschrijft. Verder zwijgt hij natuurlijk als het graf over de meer dan 50 jaar! durende oorzaken. Nou Han, de Palestijnen kunnen inmiddels (inter)nationaal op steeds meer sympathie rekenen want al is de leugen nog zo snel ........ Dat ervaar ik in mijn directe omgeving en zie dat steeds vaker op media waar bekende sporters, musici, acteurs, etc. met hun onverholen steun voor de Palestijnse zaak, rolmodellen zijn voor een generatie die zich niet meer laat foppen door Christelijk rechts. Kennis is macht en de feiten onweerlegbaar.

Lopez
Lopez22 mei 2022 - 17:31

@Han van der Horst [Ik beschrijf alleen maar wat de gevolgen zijn van een incident als dat rond deze film.] 1/2 Ja, en ik zeg dat ik dat een oppervlakkige waarneming vind, die allerlei vragen oproept. Want die Europeanen zeggen in feite, met een beroep op Europese normen en waarden nog wel, dat de Palestijnen onder Israëlische bezetting moeten blijven leven omdat zij anders een puinhoop van hun eigen staat maken. Dat is een bizar en laakbaar standpunt dat niets met ‘Europese normen en waarden’ te maken heeft, en ik zou verwachten dat u dat op z’n minst opmerkt in plaats van met enige graagte te melden dat de Palestijnse leiders ‘opnieuw hun eigen glazen ingooien’. Uw artikel heeft een onaangenaam Blaming-the-victim-gehalte. Er is in de Europese houding ten opzichte van de Palestijnen iets heel anders aan de hand dan bezorgdheid over vrouwenonderdrukking. De Europeanen die zogenaamd bezorgd zijn over de vrijheid van de Palestijnse vrouw steken ook na 55 jaar bezetting geen poot uit om een eind aan die bezetting te maken. En de 750 duizend Palestijnen die in 1948 werden verdreven en de 400 duizend die in 1967 datzelfde lot beschoren was mogen wat die Europeanen betreft nog generaties in hun vluchtelingenkampen blijven zitten, in armoede en statenloosheid. Fuck them.

2 Reacties
Sachs
Sachs22 mei 2022 - 22:12

@ Lopez 1/2 [Ja, en ik zeg dat ik dat een oppervlakkige waarneming vind, die allerlei vragen oproept.] 1/2 In Nederland jankt men 75 jaar na dato de ogen uit de kassen vanwege een bezetting die vijf jaar duurde. De Palestijnen leven al 55 jaar onder bezetting, maar dat is voor veel Nederlanders geen beletsel om hen aan te speken op hun (vermeende) normen en waarden. Lobbyclubs als Cidi en NIW, politici van CU, SGP, VVD, PVV, JA21, BBB en FvD, media als De Telegraaf of Opiniez, en talloze opiniemakers komen handen en voeten tekort. Han blaast al jaren zijn deuntje mee. Delegitimatie van de Palestijnen is het enige wapen dat de Israël-lobby heeft. ‘Maar zij deugen ook niet’ is het standaard argument dat al vele, vele decennia wordt opgebracht wanneer Israël op zijn misdaden werd (en wordt) gewezen. Hamas, de PFLP, ‘terroristen’, godsdienstfanaten, aanslagen, …., de lijst van voorbeelden is lang. De expliciete boodschap: de Palestijnen zijn minderwaardig en deugen niet. Hun rechten doen er niet toe. Israëls misdaden worden hiermee ‘geneutraliseerd’ en denderen ongeremd voort. Tekenend: in Nederland gaan verreweg de meeste Kamervragen over vermeende Palestijnse ‘misstappen’ in plaats van over Israëls misdaden.

Sachs
Sachs22 mei 2022 - 23:06

@ Lopez 2/2 Zo wordt een rel over Huda’s Salon aangegrepen om de Palestijnen eraan te herinneren waar wij als Europeanen staan. Han komt soepel tot de conclusie dat de Palestijnen ‘een dwangstaat in de maak hebben waarvan de normen en waarden haaks staan op wat Europese landen verdedigen’. Hij verwijt Palestijnen die al 55 (feitelijk 74) jaar in een dwangstaat leven dat zij een dwangstaat op het oog hebben. Het feit dat de Palestijnen in een dwangstaat leven is cynisch genoeg te danken aan de door Han genoemde ‘normen en waarden van Europese [Westerse] landen’, die ‘verdedigt’ worden door massieve steun voor de Israëlische bezetting en kolonisering. Dat is waar Europa staat. Aan de zijde van de bezetter. En Han blaast zijn deuntje mee.

Lopez
Lopez22 mei 2022 - 17:30

@Han van der Horst 2/2 Israël mag intussen alles. Afgemeten aan de Europese normen en waarden is het door iedere denkbare ondergrens gezakt, maar het mag ook na 55 jaar bezetting, kolonisering en onderdrukking van een heel volk zijn gang blijven gaan. Dat Europa zich medeplichtig heeft gemaakt aan die onderdrukking door er niets tegen te ondernemen - ach, de meeste Europeanen vinden dat prima en schamen zich er ook niet voor heel hard ‘antisemitisme!’ te gillen als iemand voor een boycot van Israël pleit. Nee, dan Oekraïne en Rusland. Rusland wordt ongenadig hard aangepakt vanwege zijn imperialistische Oekraïne-politiek, de hele BDS-kist gaat open: van Russische componisten tot katten, alles gaat in de ban. De vluchtelingen uit Oekraïne zijn vanzelfsprekend welkom, het zijn tenslotte geen Palestijnen. De hypocrisie is verbijsterend.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 mei 2022 - 23:00

The Oppression of Women in Israel https://jewishcurrents.org/the-oppression-of-women-in-israel No, You Can’t Be A Feminist And A Zionist https://forward.com/opinion/387675/no-you-cant-be-a-feminist-and-a-zionist/

1 Reactie
Y-Line
Y-Line22 mei 2022 - 10:46

Deze links maken je verhaal er niet echt beter op.., maar nogmaals: eens kijken hoe consequent je in de toekomst gaat zijn.

JaapBo
JaapBo21 mei 2022 - 21:46

Eerlijk gezegd vind ik dat Palestijnen racistisch stereotypeert. Ze zijn volgens hem "vroom", "zonder enige vorm van democratie" (vergeet niet dat het Westen de dictator Abbas voluit steunt, en dat het Westen na de verkiezingsoverwinning van Hamas dit resultaat niet wilde accepteren), en hebben "hun eigen duistere gedachtenwereld". En dan zegt hij "Natuurlijk mag je volkeren niet gelijkstellen met hun overheden en geestelijke leiders maar dit is wel wat de Palestijnse politieke en geestelijke leiders voor elkaar weten te krijgen, steeds maar weer", terwijl het natuurlijk gewoon Han van der Horst is die dat doet. Israël voert een apartheidsbewind over de Palestijnen, en doet aan etnische zuivering, landroof en bezetting, maar Israël heeft wel de sympathie van Han van der Horst. Wie is hier nou hypocriet?

Wie o Wie
Wie o Wie21 mei 2022 - 15:22

“ Eén slachtoffer wordt namelijk na gedrogeerd te zijn naakt getoond. Naakt. ” Meneer van der horst vindt dat zijn mening universeel is. Het is maar naakt, en dat moeten de Palestijnen dan ook maar vinden. Gewoon lekker met schoenen de moskee in en dan roepen, het zijn maar schoenen. Of met een cocktailtje door Palestina lopen. Haha, het is maar alchohol. Kom op, pas je aan mij aan.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst21 mei 2022 - 21:52

Je zal je dochter maar zijn. Of je zus.....

Lopez
Lopez21 mei 2022 - 10:08

@Han van der Horst [Ik moet aan Martin van Amerongen zaliger denken. Die zei: “De Palestijnen hebben gelijk maar de joden moeten winnen”.] Ik moet aan Harry de Winter denken. Die zei: ‘Israël is een mislukt experiment.’ Ik ben het met hem eens en ik ken veel andere Joodse Nederlanders die er zo over denken. De tragiek, Han, is dat ‘de Joden’ helemaal niets te ‘winnen’ hebben, maar wel veel te verliezen, juist door geassocieerd te worden met Israëls overheersing van de Palestijnen. Dan krijg je dit: ‘Die bezetting, die oorlogsmisdaden, daar zit niet Israël achter, maar “de Joden”.’ Dat is klassiek antisemitisme, en het is de gotspe van de eeuw dat uitgerekend Israël en zijn hulptroepen (CIDI e.d.) zich er schuldig aan maken door Israëls koloniale avontuur op te hangen aan het ‘Joodse volk’ en fictieve ‘Joodse rechten’. Het getuigt van diepe verloedering. En ik maar in het buurthuis in Amsterdam-West aan Marokkaanse jochies uitleggen dat ze vooral onderscheid moeten maken tussen Israël en ‘de Joden’. Het is om te janken. Ik weet niet wanneer en in welke context Van Amerongen zijn uitspraak heeft gedaan, maar anno 2022 is de breuk tussen Israël en een groeiend deel van de Joodse diaspora - die we decennia hebben zien aankomen - een voldongen feit. Om in uw jargon te spreken: ‘Dit hebben de Israëlische politieke en geestelijke leiders voor elkaar weten te krijgen.’

5 Reacties
Y-Line
Y-Line21 mei 2022 - 13:16

'En ik maar in het buurthuis in Amsterdam-West aan Marokkaanse jochies uitleggen dat ze vooral onderscheid moeten maken tussen Israël en ‘de Joden’. Het is om te janken. ' Nu moeten we niet doen alsof Joden vóór de oprichting van de staat Israël wel goed behandeld werden in Europa en het Midden-Oosten.

Sachs
Sachs22 mei 2022 - 9:19

@ Y-Line [Nu moeten we niet doen alsof Joden vóór de oprichting van de staat Israël wel goed behandeld werden in Europa en het Midden-Oosten.] 'We' doen dat ook niet, waarbij bovendien aangetekend dat Joden in het Midden-Oosten in de regel een normaal leven leidden. Maar de boodschap is dat er niets Joods is aan Israëls misdaden. De poging om die wit te wassen door ze als Joods voor te stellen is antisemitisme in zijn zuiverste vorm. Capito?

Y-Line
Y-Line22 mei 2022 - 10:49

@Sachs 'waarbij bovendien aangetekend dat Joden in het Midden-Oosten in de regel een normaal leven leidden. ' Waar dan precies? Want volgens mij wonen er niet zo veel joden meer in het M-O (buiten Israël) Mijn woonplaats (M-O) is een van de weinige plekken waar joden (sinds kort) welkom zijn én een normaal leven kunnen leiden.

Sachs
Sachs22 mei 2022 - 20:10

Y-Line Reconstructie: U Nu moeten we niet doen alsof Joden vóór de oprichting van de staat Israël wel goed behandeld werden in Europa en het Midden-Oosten. Ik 'We' doen dat ook niet, waarbij bovendien aangetekend dat Joden in het Midden-Oosten in de regel een normaal leven leidden. U Waar dan precies? Want volgens mij wonen er niet zo veel joden meer in het M-O (buiten Israël) Ik Grapjas.

Sachs
Sachs22 mei 2022 - 20:29

@ Y-Line [Mijn woonplaats (M-O) is een van de weinige plekken waar joden (sinds kort) welkom zijn én een normaal leven kunnen leiden.] U kletst uit uw nek. Tijd om te verkassen en wat kennis op te doen.

Rick van de Kreek
Rick van de Kreek21 mei 2022 - 8:49

Er valt veel op Israël af te dingen, daar ben ik het met de meeste critici wel eens. Maar misschien moet je Israël niet vergelijken met westerse landen als Nederland, Duitsland of Zweden, maar met landen in de buurt zoals Syrië, Irak en Jordanië. En daar steekt Israël dan weer gunstig tegen af. Vrije pers, eerlijke verkiezingen, ruimte voor minderheden, evenveel rechten voor vrouwen als voor mannen.

7 Reacties
JohnVKR
JohnVKR21 mei 2022 - 10:01

"Vrije pers, eerlijke verkiezingen, ruimte voor minderheden, evenveel rechten voor vrouwen als voor mannen." Tja Rick... zoveel naïviteit heeft ook wel iets...

Zandb
Zandb21 mei 2022 - 12:05

Rick "Er valt veel af te dingen op Israel", zegt u. Als u dat nodig vindt, doe dat dan. Maar als u dan van wat er dan op Israel af te dingen zou zijn, wilt afzien door positieve punten te benadrukken, dan schiet dat niet echt op.

Mark Huysman
Mark Huysman22 mei 2022 - 8:35

Misschien moet je Israël überhaupt niet vergelijken met andere landen maar moet je gewoon kijken wat dat land doet. Het verdrijft de inheemse bevolking, het bezet en koloniseert de overgebleven gebiedjes van die inheemse bevolking en het is -zoals de belangrijkste mensenrechtenorganisaties aangetoond hebben- in essentie een apartheidsstaat (de ‘ruimte voor minderheden’ die er volgens jou heerst is nogal beperkt als je kijkt naar de rechten van de Palestijnen). Of dat beter dan wel erger is dan sommige andere landen in de regio lijkt me niet zo relevant. Israël is een schurkenstaat die telkens wegkomt met grove schendingen van mensenrechten omdat het steun krijgt vanuit het Westen waaronder Nederland. Dat laatste lijkt me reden genoeg om keer op keer de criminele activiteiten van dit land aan de orde te stellen.

Sachs
Sachs22 mei 2022 - 9:45

@ Rick van der Kreek [Maar misschien moet je Israël niet vergelijken ...] Irak kreeg een illegale invasie over zich heen (2003-2010) vanwege het in bezit hebben van verboden massavernietigingswapens [sic]. Syrië staat bloot aan zware sancties. Pleit u ervoor om Israël vergelijkbaar te behandelen? Overigens kent Israël geen vrije pers, geen eerlijke verkiezingen, en worden minderheden er bij wet zwaar onderdrukt.

JaapBo
JaapBo22 mei 2022 - 9:52

Syrië, Irak en Jordanië zijn niet gebaseerd op kolonisatie, etnische zuivering, landroof en apartheid. Israël wel. Daarnaast is je argument "whataboutisme": vergeleken met de Holocaust valt alles mee, dus geef ze maar het voordeel van de twijfel....?

Y-Line
Y-Line22 mei 2022 - 10:53

@Sachs 'Overigens kent Israël geen vrije pers' Als je wél Al-Jazeera gaat verdedigen lijkt me dit geen valide argument.

Sachs
Sachs22 mei 2022 - 19:57

Y-Line [Als je wél Al-Jazeera gaat verdedigen lijkt me dit geen valide argument.] Rick beweert dat Israël een vrije pers heeft. Dat is niet zo, stellen +972, Haaretz e.v.a. Reden: de militaire censuur. Kennelijk volgt Rick de Israëlische media niet, vandaar de correctie. Kennelijk kunt u die waarheid niet aan. Google eens, zou ik zeggen, dan weet u volgende keer waar u het over heeft. Wat Al-Jazeera met de Israëlische censuur te maken heeft ontgaat me, maar dat gaat u vast uitleggen. Hoewel, u bent van de oneliners, valt me op.

Lopez
Lopez21 mei 2022 - 8:24

2/2 Het is volstrekt duidelijk hoe de sympathie zou liggen als Europese normen en waarden het criterium zouden zijn. Dan ook zou Israël, als kampioen-schender van bindende VN-resoluties, allang zware sancties voor de kiezen hebben gekregen. De vloek is juist dat in Den Haag en Brussel alle normen en waarden overboord gaan als het om Israël gaat. En voor veel burgers hetzelfde geldt. Zonder die grenzeloze Europese (en Amerikaanse) steun zou het Israëlische regime van bezetting, apartheid en kolonisering allang ten onder zijn gegaan. Leestip, vers van de pers: https://rightsforum.org/israel-geeft-groen-licht-voor-duizenden-nieuwe-woningen-voor-kolonisten/ En voor wie zich bekommert om de rechten van Palestijnse vrouwen nog deze suggestie: laat de Palestijnen hun eigen emancipatiestrijd voeren en hun eigen samenleving inrichten. Zorg dat ze daarvoor zo snel mogelijk de ruimte en vrijheid krijgen. Dat recht gunnen we Israël al 74 jaar, en dat is na al die tijd nog minstens zo ver van de Europese normen en waarden verwijderd als de Palestijnen. Kijk alleen al naar de ‘onthullende incidenten’ van de afgelopen paar weken: groen licht voor de deportatie van de Palestijnen van Masafir Yatta; idem voor meer dan 6.000 nieuwe kolonistenwoningen; de dood van Shireen Abu Akleh; en de krankzinnige taferelen rond haar uitvaart. Voor het overige ben ik van mening dat iedereen deze petitie moet tekenen: rightsforum.org/burgerinitiatief

11 Reacties
Y-Line
Y-Line21 mei 2022 - 9:37

'En voor wie zich bekommert om de rechten van Palestijnse vrouwen nog deze suggestie: laat de Palestijnen hun eigen emancipatiestrijd voeren en hun eigen samenleving inrichten.' Je schuift het onder het tapijt, en je argumenten om het onder het tapijt te schuiven vind ik niet echt sterk 'want dat recht heeft Israël ook'.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 mei 2022 - 12:13

Lopez, mooie bijdrage! Ben het met je eens.

Lopez
Lopez21 mei 2022 - 22:19

@ Y-line Welnee, ik veeg niets onder het tapijt. Ik probeer juist te bedenken wat je eraan kunt doen. En ik constateer dat in een versnipperde samenleving onder bezetting het noodzakelijke emancipatieproces onmogelijk is. Daarvoor is vrijheid en eigen verantwoordelijkheid nodig. Zoals die noodzakelijk zijn om überhaupt een samenleving vorm te kunnen geven. Mensen die zich bekommeren om de rechten van Palestijnse vrouwen doen er daarom goed aan zich in te zetten voor een eind aan de Israëlische overheersing. Ze zullen veel Palestijnse vrouwen aan hun zijde vinden. [en je argumenten om het onder het tapijt te schuiven vind ik niet echt sterk 'want dat recht heeft Israël ook'.] U vat mijn woorden verkeerd op. Mijn opmerking sloeg op het recht om in vrijheid je eigen samenleving te kunnen opbouwen, ongeacht de eventuele puinhoop die je daarvan in onze ogen maakt. Dat recht geven we Israël al 74 jaar, maar volgens Han verdienen de Palestijnen dat recht volgens menig Europeaan niet, omdat ze anders een puinhoop (‘dwangstaat’) aanrichten - zij moeten bijgevolg onder bezetting blijven leven, kwestie van ‘Europese normen en waarden’.

Olav Meijer
Olav Meijer22 mei 2022 - 0:49

@ Lopez: Glashelder uiteengezet.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen22 mei 2022 - 11:06

Lopez "En ik constateer dat in een versnipperde samenleving onder bezetting het noodzakelijke emancipatieproces onmogelijk is. Daarvoor is vrijheid en eigen verantwoordelijkheid nodig. Zoals die noodzakelijk zijn om überhaupt een samenleving vorm te kunnen geven. Mensen die zich bekommeren om de rechten van Palestijnse vrouwen doen er daarom goed aan zich in te zetten voor een eind aan de Israëlische overheersing." Kijk, dít vraag ik me dus af. Waarom kunnen je opvattingen over wat vrouwen wel of niet mogen niet tijdens een bezetting veranderen? De Palestijnse schrijver Shafeeq al-Talouli keurt de film af en pleit voor censuur, het is volgens mij niet alsof Israël hem daartoe dwingt. Welke redenen heb je om aan te nemen dat in een onafhankelijke Palestijnse staat dit soort stemmen niet ook de doorslag zullen geven? Waarom zou die Palestijnse staat in dit opzicht afwijken van andere landen in de omgeving met een vergelijkbare cultuur? Begrijp me goed: de Palestijnen hebben net als alle andere volkeren zelfbeschikkingsrecht en het is onrechtvaardig dat dit hen ontzegd wordt. En iedereen heeft het recht om zijn eigen fouten te maken. Maar ik zie gewoon geen reden om optimistisch te zijn op dit punt.

Mark Huysman
Mark Huysman22 mei 2022 - 19:19

@Kees [Kijk, dít vraag ik me dus af. Waarom kunnen je opvattingen over wat vrouwen wel of niet mogen niet tijdens een bezetting veranderen?] Omdat dat niet vanzelf gaat. Net als in Nederland of waar dan ook veranderen de opvattingen van mannen over sekse-verhoudingen onder druk van vrouwen. Natuurlijk vechten Palestijnse vrouwen -net als vrouwen overal- tegen patriarchale opvattingen en verhoudingen maar het is in Palestina een van de vele gevechten die gevoerd moeten worden omdat de hele Palestijnse samenleving moet zien te overleven onder omstandigheden van bezetting, kolonisering en etnische zuivering. Uiteraard geeft bevrijding van die bezetting geen garantie dat vrouwen gelijke rechten winnen of dat reactionaire opvattingen naar de marge gedrukt worden. Het is wel een voorwaarde ervoor.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout22 mei 2022 - 20:02

Kees, hier wat opmerkingen over de educatie van Palestijnen onder de bezetting om de opmerkingen van @Lopez beter te begrijpen: In 1948 Palestinian aspirations for educational self-rule were destroyed with the creation of the state of Israel and the ethnic cleansing of the majority of the indigenous population. Formal education received by Palestinians in the oPT was not concerned with preserving Palestinian historic-cultural distinctiveness or advancing political and social aspirations (Brown, 2003a). Instead, a technicist educational ‘culture of positivism’ (Giroux, 1984) emerged to ahistoricise educational processes and undermine local and collective means to knowledge production. These developments reinforced for Palestinians the role of education as a tool for securing socio-economic mobility and redressing the impact of national exclusion (Barakat, 2007). Award-bearing formal education was a means to survival, which may account for why for many years Palestinians have had the highest rate of participation in education in the Arab World. (Fronk, Huntington & Chadwick, 1999). The instrumentalist function of education for socio-economic and meritocratic self- 3 promotion weakened its potential to enhance individual and collective agency in combating the hegemonic forces and patriarchal elites behind social injustice and political exclusion. https://www.rosalux.ps/wp-content/uploads/2016/02/Microsoft_Word_-_RLS_Study_29_11_15_-_final.pdf zie vervolg

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout22 mei 2022 - 20:20

Vervolg (zelfde link): During the Israeli occupation of the West Bank and Gaza in 1967, military authorities targeted the education system (Abo Hommos, 2013; Asaad, 2000), despite the increasingly reductive and purely functionalist role of education. Repressive measures reached emergency proportions during the intifada civil protest movement starting in 1987, when Israeli military forces closed down schools and universities for periods of up to two years and disrupted, through harassment, informal attempts at educational provision (Mahshi and Bush, 1989). The adverse impact on Palestinian education was enormous, leading to a long lasting decline in academic standards at all levels of education (Nicolai, 2007; Sfeir and Bertoni, 2003) reaching emergency proportions by 1993 (Rigby, 1995). Apparently, despite the increasingly alienating apparatus of the school system, Israeli occupation authorities nevertheless identified in traditional modes of education a significant threat to their military rule. Naast deze intellectuele onderdrukking is er terreur, hier kort samengevat in een Noors rapport: 10 attacks on Palestinian education per month by Israeli authorities and settlers https://www.nrc.no/news/2020/november/10-attacks-on-palestinian-education-per-month-by-israeli-authorities-and-settlers/

Lopez
Lopez23 mei 2022 - 1:12

@Kees van Bemmelen Voor een emancipatieproces is open debat, het recht op vereniging en politieke organisatie, een vrije pers enz. een voorwaarde. Daar is onder de Israëlische bezetting allemaal geen sprake van. Sterker, de Palestijnen van Gaza, de Westoever, Oost-Jeruzalem en Israël kunnen elkaar amper bereiken, en de vluchtelingen in de diaspora (het grootste deel van de Palestijnse bevolking) worden al helemaal buiten alle grenzen gehouden. Israël doet er alles aan om te voorkomen dat de in 1948 vernietigde Palestijnse samenleving zich kan herstellen. Het erkent Palestina niet, het Palestijnse recht op zelfbeschikking niet en zelfs de meest basale Palestijnse mensenrechten niet. En het krijgt daarbij steun van Europa en de VS. De Europeanen die zich nu (zie artikel Han) opwinden over de vrijheid van de Palestijnse vrouw hebben nooit een poot uitgestoken om een eind aan die situatie te maken en zijn dat ook niet van plan. Die beweende Palestijnse vrouw moet gewoon onder bezetting of in haar vluchtelingenkamp blijven leven en geen babbels over vrijheid hebben - wat denkt ze wel niet, dat ze een Oekraïense is of zo? Nee, wij doen alsof haar lot ons interesseert omdat we dan kunnen roepen dat de Palestijnen hun eigen glazen weer ingooien. Wat, racisme? Welnee, normen en waarden. Voor het overige ben ik van mening dat iedereen deze petitie moet tekenen: rightsforum.org/burgerinitiatief

Lopez
Lopez23 mei 2022 - 1:14

@Kees van Bemmelen [Welke redenen heb je om aan te nemen dat in een onafhankelijke Palestijnse staat dit soort stemmen niet ook de doorslag zullen geven?] Ik heb in de loop der jaren veel Palestijnen leren kennen, vrouwen en mannen, veel jongeren ook. Ik luister geregeld naar hun webinars en lees hun artikelen, en ik ben vaak onder de indruk van hun talent, kennis, opvattingen en strijdbaarheid. Ik was optimistisch over een Palestijnse staat, ik zag het enorme potentieel en maakte me geen zorgen over gelijkberechtiging e.d. Los daarvan vind ik dat iedere samenleving zijn eigen proces moet (kunnen) doorlopen. En dat het Westen op dit punt een minder grote broek moet aantrekken, in aanmerking genomen hoe kort en onvolmaakt onze eigen traditie van gelijkheid is en hoe zelfs basale vrouwenrechten elders in het Westen nog allerminst vanzelfsprekend zijn - zie de abortusgekte in de VS. Ik spreek in de verleden tijd, want het boek ‘onafhankelijke Palestijnse staat’ is dicht. Het visioen van twee staten is door Israël onder het asfalt van de nederzettingen begraven, het ‘from the river to the sea-zionisme’ heeft gezegevierd. Bennett, Netanyahu, Gantz, Shaked, Herzog en noem de hele kliek maar op hebben hun zin, met dank aan Europa en de VS. Er is nog maar één staat tussen de rivier en de zee, en de enige relevante vraag is hoe die om te vormen van een gewelddadig apartheidsregime tot een democratische staat met gegarandeerde rechten voor alle inwoners.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen23 mei 2022 - 11:52

Lopez, Huysman en Fernhout, Bedankt voor jullie bedachtzame antwoorden. Ik geloof best dat een bezetting om allerlei redenen remmend kan werken bij een emancipatieproces. Het verschaft om maar wat te noemen diegenen die dat proces willen frustreren immers altijd het argument dat 'we nu andere zaken aan ons hoofd hebben.' Maar je blijft toch altijd verantwoordelijk voor je eigen opvattingen. De vraag was: welke redenen heb je om te denken dat het beter zal gaan in een onafhankelijke Palestijnse staat. Ik kan niet zeggen dat jullie me erg gerustgesteld hebben, vooral het punt dat de landen in de omgeving al heel lang onafhankelijke staten zijn en het daar ook niet zo vlot met de emancipatie is jammer genoeg niet aangeroerd. En Lopez: "dat het Westen op dit punt een minder grote broek moet aantrekken, in aanmerking genomen hoe kort en onvolmaakt onze eigen traditie van gelijkheid is en hoe zelfs basale vrouwenrechten elders in het Westen nog allerminst vanzelfsprekend zijn - zie de abortusgekte in de VS." Ik geloof dat vrouwen in Saudi-Arabië nu net auto mogen rijden. Ik weet niet langs welke standaard je precies meet om tot je oordeel te komen, maar als het gaat om wie een grote broek mogen aantrekken, kijk eens naar de landenrangschikking van het GIWPS, daar valt wel een patroon op: https://giwps.georgetown.edu/wp-content/uploads/2021/11/WPS-Index-2021.pdf Wat betreft de abortusrel in de VS moet ik je dan weer gelijk geven.

Lopez
Lopez21 mei 2022 - 8:24

@Han van der Horst [Men vraagt zich wel eens af waarom Europeanen zo kritiekloos solidair zijn met Oekraïne terwijl zij hun schouders ophalen over het lot van de Palestijnen. Welnu, daarvoor zorgen dit soort incidenten. Zij maken immers duidelijk dat ze een dwangstaat in de maak hebben waarvan de normen en waarden haaks staan op wat Europese landen verdedigen.] 1/2 Dus die Europeanen met hun normen en waarden vinden dat de Palestijnen best nog wat langer onder bezetting kunnen leven omdat zij een ‘dwangstaat in de maak hebben’? Die bezetting is geen ‘dwangstaat’? Die voldoet wel aan de Europese normen en waarden? In Nederland hebben we de Duitse bezetting 77 jaar na dato nog niet verwerkt, en klinkt bij iedere herdenking plechtig ‘dat nooit meer’, maar Palestijnen moeten het na een bezetting die over 2-3 weken de leeftijd van 55 jaar bereikt (ja, dat is elf maal zo lang als de Duitse bezetting van Nederland) maar uitzoeken, want anders richten ze een ‘dwangstaat’ op en daar moeten wij met onze Europese normen en waarden niets van hebben? Ligt het aan mij of is dit onnavolgbaar?

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst21 mei 2022 - 10:19

Ik beschrijf alleen maar wat de gevolgen zijn van een incident als dat rond deze film.

Wie o Wie
Wie o Wie21 mei 2022 - 6:52

De auteur is er helemaal ingetrapt. De film gaat over de keuze tussen loyaliteit of verraad. De Palestijnen kiezen voor Loyaliteit aan hun waarden. De beste keuze. Zelfs voor hun aartsvijand Israël willen ze nog geen naakte onderdanen tonen. Dat is laten zien dat je voor je eigen waarden staat. En de auteur maat roepen dat ze hun eigen waarden maar over boord moeten gooien voor een film over Israël. Value driven organisaties komen het verst.

5 Reacties
Y-Line
Y-Line21 mei 2022 - 9:45

'Zelfs voor hun aartsvijand Israël willen ze nog geen naakte onderdanen tonen. Dat is laten zien dat je voor je eigen waarden staat.' Dat zijn heel wat bochten waar je je in moet wringen om religieuze achterlijkheid goed te praten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 mei 2022 - 10:05

Staat een film je niet aan vanwege een naaktscene ga dan niet kijken. Maar begin niet te roepen om censuur.

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 mei 2022 - 10:23

De waarden om vrouwen te verketteren, buiten te sluiten of als ondieren te behandelen? Je zegt dat men vrouwen geen rechten als mens hoeft te gunnen. Prima dat ze moeten onderduiken. Dat is een anti-value. Die komen ver, in de zin dat georganiseerde criminaliteit ver komt.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 mei 2022 - 11:34

Off topic? Enige tijd geleden kreeg een andere film, 'Much Loved' van de Marokkaanse regisseur Nabil Ayouch, ook te maken met de nodige hypocrisie. Volgens een officiële verklaring was de film een grove belediging voor de normen en waarden van het land. Tsja, ook gebaseerd op bestaande praktijken. https://www.vpro.nl/nooitmeerslapen/speel~RBX_VPRO_3251105~over-prostitutie-in-marokko-de-verboden-film-much-loved~.html

Mokker
Mokker22 mei 2022 - 17:05

Wat een prachtig betoog om de achterlijkheden van de strenge religieuzen te verdedigen. Het moderne 'value driven' jasje maakt het helemaal af.

Markzelluf
Markzelluf20 mei 2022 - 18:33

Ik lees hier kritiek op de opinie van Van der Horst omdat hij ‘onze’ cultuur boven de Palestijnse stelt. Dat naakt daar niet mag, hebben wij en Palestijnse vrouwen dus), maar te accepteren. Iets met culturisme, begrijp ik. Tja, zo geredeneerd, is het feit dat gereformeerden geen vrouwelijke ambtsdragers willen, ook cultuur. Idem conservatieve Amerikanen die tegen abortus zijn of Russen die vinden dat homoseksualiteit niet mag. Mijn cultuur is inderdaad anders, beter, vind ik zelf.

Karingin
Karingin20 mei 2022 - 15:52

Uuh, nou de orthodox Joodse gemeenschap is minstens zo streng als de orthodox islamitische, met min of meer dezelfde regels, en toch steunen we van ganser harte (nou ja, ik niet dus) Israël - dat diezelfde orthodoxen landjepik laat doen, want een liberale Israëli zou dat niet snel doen (en is vaak tegen dat "beleid"). Ik heb een lichtbruin (ja het is al zo donker....) vermoeden dat onder de Palestijnen hetzelfde aan de hand is, in mijn kennissenkring heb ik ook meer, minder en totaal niet zo religieuze moslims. Alleen kunnen mensen daar veel minder makkelijk weg, ze zitten opgesloten in dat strenge regime en hun leefgebied wordt kleiner en kleiner.... Ik snap wat je zegt Han, maar ik word toch een beetje naar van dat "Natuurlijk mag je volkeren niet gelijkstellen met hun overheden en geestelijke leiders maar dit is wel wat de Palestijnse politieke en geestelijke leiders voor elkaar weten te krijgen" want die lat wordt niet gehanteerd bij Israël , die in feite hetzelfde doet. Behalve dat mensen wel weg kunnen dan, maar - oh ironie - dus wel verantwoordelijk is voor het feit dat Palestijnen dat meestal níet kunnen... Hè bah, ik vind echt dat je een vervelend, zelfs populistisch narratief hanteert, waarbij je - ondanks die ieniemienie "nuance" - de Palestijnen als een homogene, nare bevolkingsgroep wegzet....ben je toch besmet geraakt met het Wildersvirus....?

13 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst20 mei 2022 - 16:10

Helemaal niet. Dit gaat over propaganda en psychologische oorlogsvoering. Het laat ook iets zien over het effect dat zo´n triest verhaal als het bovenstaande heeft op het imago van de Palestijnen in het westen. Ik denk niet dat je de Palestijnse zaak dient door dit soort zaken te veronachtzamen of te vergoeilijken.

Y-Line
Y-Line20 mei 2022 - 18:01

'ben je toch besmet geraakt met het Wildersvirus....? ' Poeh wat een intellectuele armoede zeg..

Y-Line
Y-Line20 mei 2022 - 18:12

@Hanvanderhorst 'Ik denk niet dat je de Palestijnse zaak dient door dit soort zaken te veronachtzamen of te vergoeilijken. ' Wat Karingin laat zien is een PERFECT voorbeeld van racism of low expectations.

Satya
Satya20 mei 2022 - 18:50

"Ik snap wat je zegt Han" Serieus? Begrijp er geen bal van. Voor apartheid is geen excuus. Maar goed Karinghin de race naar het dieptepunt is ingezet, niet meer te stoppen. Voorheen redelijke mensen beginnen over collectieve schuld. Heb het artikel nu 3 keer gelezen en elke keer is het deprimerender. Han bedenkt excuses voor apartheid.

Khalid3
Khalid320 mei 2022 - 19:27

@Han ‘’Helemaal niet. Dit gaat over propaganda en psychologische oorlogsvoering.’’ Jouw artikel is ook een vorm van propaganda en psychologische oorlogsvoering met je slappe argumenten. Omdat de Palestijnse autoriteiten corrupt en achterlijk zijn scheer je alle Palestijnen over één kam. Weet je wel waarover de film gaat? De film is gebaseerd op waargebeurde verhalen waarbij de Israëlische geheime dienst meerdere Palestijnse vrouwen chanteert met sextortion. Deze misbruikte Palestijnse vrouwen zijn slachtoffers van de Israëlische overheid en niet van de Palestijnse overheid. Deze vorm van Israëlische ‘’staatsterrorisme’’ hoor jij te veroordelen maar dat doe jij niet. In plaats daarvan focus je op de achterlijkheid van een groepje Arabische mannen zodat jouw negatieve beeld over Palestijnen bevestigd kan worden. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/de-naaktheid-in-huda-s-salon-heeft-me-in-palestina-veel-hoofdpijn-bezorgd~b212d6aa/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Pater
Pater21 mei 2022 - 2:17

Je hoeft de Palestijnen niet als een homogene groep neer te zetten om wel de vrouwenonderdrukking, door PLO en Hamas, aan de kaak te stellen. De Joodse orthodoxie is net zo erg, absoluut, ik denk erger, maar die heeft het niet voor het zeggen.

Rick van de Kreek
Rick van de Kreek21 mei 2022 - 8:46

Nee, op de die orthodoxe joden valt ook veel aan te merken. Daar heb je gelijk in. Als die de dienst gaan uitmaken in Israël, wordt het land ook een soort Afghanistan. Maar tot nu toe hebben ze het gelukkig niet voor het zeggen.

JohnVKR
JohnVKR21 mei 2022 - 10:23

@Satya "Han bedenkt excuses voor apartheid." Klopt. Maar dat doet Han al jaren. Maar wat Han nog steeds niet begrijpt is dat het uiteindelijk de Israëlische leiders zijn die hun eigen glazen ingooien. Han denkt nog steeds dat Israël met apartheid, onderdrukking, diefstal, vernedering, moord, etnische zuivering ongestraft kan wegkomen. Maar er komt een moment dat de dagelijkse vernederingen die Palestijnen moeten ondergaan, uitmonden in een dusdanige tegenreactie dat het voortbestaan van de staat Israël daadwerkelijk in gevaar komt. Die tegenreactie is hetgeen Israëlische leiders al decennialang aan het zaaien zijn. Of het nu nog een jaar duurt, vijf jaar of 25 jaar, ooit zal het tot een kookpunt en uitbarsting komen. En hoewel we allemaal vrede willen, vrees ik dat het Israël zelf is die aan haar eigen vernietiging werkt. Het zijn de Israëlische politiek leiders die de grootste vijand van Israël zijn. Geen land komt op lange termijn weg met misdaden zoals Israël die nu begaat.

JohnVKR
JohnVKR21 mei 2022 - 10:30

@Khalid3 Je hebt gelijk. Maar bedenk, Han heeft de misdaden van Israël altijd gebagatelliseerd. Ook in Huda's Salon is Israël de daadwerkelijke dader, maar hij weet het in zijn artikel weer zodanig te draaien dat hij zijn pijlen niet richt op de werkelijke daders maar op onbekwame Palestijnse leiders die zich door Israël laten misbruiken. Zodat Han de door hem zo geliefde Israëlische onderdrukkers vrijuit kan laten gaan.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 mei 2022 - 10:31

De Palestijnse schrijver en criticus Shafeeq al-Talouli pleit voor censuur vooraf zodat er in het vervolg geen fims meer kunnen worden geproduceerd met scenes die in strijd zijn met de Palestijnse goede zeden. Hij en het publiek hadden er beter aan gedaan zich druk te maken over de issues die de film aankaart, het werven van Palestijnse vrouwen als informant door ze chantabel te maken, dan over een naaktsscene. Ook het bedreigen van actrices dient geen redelijk doel.

Hanvander Horst
Hanvander Horst21 mei 2022 - 10:33

Ik heb geen goed woord over voor de Israelische geheime dienst maar dat is blijkbaar niet genoeg.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 mei 2022 - 10:39

PS ik ben een tegenstander van de Israelische politiek. Altijd geweest ook.

Lopez
Lopez21 mei 2022 - 21:26

@Pater/Michel Vergis je niet, het is de orthodoxie die bepaalt wie Joods is (en de meeste privileges heeft) en wie niet, wie met wie mag trouwen en wie naar het buitenland moet uitwijken om te trouwen, wie bij de Klaagmuur mag bidden en wie niet (denk aan de krankzinnige toestand rond Women of the Wall), enz. Het is ook geen toeval dat er op shabbat geen openbaar vervoer rijdt. Los van dit religieuze stempel op de samenleving is er meer dat in beschaafdere delen van de wereld de wenbrauwen doet fronsen. Denk aan de Basiswet (Grondwet) die bepaalt dat Israël niet de staat van en voor zijn inwoners is, maar de ‘natiestaat voor het Joodse volk’. Denk aan het Hooggerechtshof, dat tal van oorlogsmisdaden goedkeurt omdat in Israël het internationaal recht ondergeschikt is aan Israëlische wetgeving (in Nederland en de EU andersom).

onyxcumulus
onyxcumulus20 mei 2022 - 15:32

==>Men vraagt zich wel eens af waarom Europeanen zo kritiekloos solidair zijn met Oekraïne terwijl zij hun schouders ophalen over het lot van de Palestijnen. Welnu, daarvoor zorgen dit soort incidenten. Zij maken immers duidelijk dat ze een dwangstaat in de maak hebben waarvan de normen en waarden haaks staan op wat Europese landen verdedigen.

Satya
Satya20 mei 2022 - 14:38

"Natuurlijk mag je volkeren niet gelijkstellen met hun overheden en geestelijke leiders maar dit is wel wat de Palestijnse politieke en geestelijke leiders voor elkaar weten te krijgen, steeds maar weer." Had het daarbij gelaten. "De Palestijnen hebben gelijk maar de joden moeten winnen". Walgelijk, echt om van te gruwelen. Europa heeft genocide gepleegd en hun schuld op Palestijnen afgeschoven. Jij zult de Mau Mau ook wel als de daders zien ipv vrijheidsstrijders.

mordicant
mordicant20 mei 2022 - 13:40

Ik ben al heel lang geleden gestopt met enthousiast partij kiezen in het wespennest wat midden oosten heet. Israël? Hartstikke fout natuurlijk, aantoonbare etnische zuiveraars, aan apartheid grenzend gedrag. Aan de andere kant de Palestijnen die in hun wanhoop terroristische acties uitvoeren maar die ook heel consequent niet pragmatisch willen onderhandelen.. In mijn visie woont een klein mannetje (Palestijn) naast een hele sterke Bully (Israël) De Bully is vervelend en dominant en het kleine Palestijntje pikt het niet, dus elke avond dondert ie een baksteen door de ruit van zijn buurman, die vervolgens prompt naar buiten komt en zijn buurmannetje helemaal in elkaar schopt. Is dat slim van het Palestijntje? Nee. Soms moet je gewoon accepteren dat je iets niet kunt winnen dus wat slikken en pragmatisch een probleem oplossen.

9 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman20 mei 2022 - 20:45

[Soms moet je gewoon accepteren dat je iets niet kunt winnen dus wat slikken en pragmatisch een probleem oplossen.] Alsof de Palestijnen dat niet al heel lang doen. Zowel de PLO als Hamas accepteren een oplossing langs de lijnen van het internationaal recht: twee staten, gedeelde hoofdstad, grens van voor de Zesdaagse oorlog. Dat is niet alleen zeer pragmatisch maar ook een gigantische concessie van de Palestijnen omdat ze daarmee genoegen nemen met slechts 22% van historisch Palestina. Maar Israël wil daar niks van weten omdat dat land zoveel mogelijk gebied met zo weinig mogelijk Palestijnen erop wil bezitten. Vandaar dat men continu doorgaat met koloniseren, annexeren en etnisch zuiveren. Ik weet niet wat de Palestijnen nog meer moeten slikken dan de voor hun zeer ongunstige tweestatenoplossing. Totale marginalisering in een paar omsingelde Bantustans? Leven als een stel tweederangs burgers in een apartheidsstaat? Is dat pragmatisch?

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 mei 2022 - 22:01

Ze wonen niet langs elkaar. Israel bezet de west bank en de Palestijnen zijn daar minder als burger en hun huizen en gronden worden nog steeds verder geroofd.

mordicant
mordicant21 mei 2022 - 6:42

@Mark H. Ik snap wel wat je zegt en zou de 2 staten oplossing ook toejuichen maar zeg nou zelf zijn die rakketten van Hamas nou echt nuttig? Neersteken van Joden?

Mark Huysman
Mark Huysman21 mei 2022 - 11:38

[….maar zeg nou zelf zijn die rakketten van Hamas nou echt nuttig? Neersteken van Joden?] Nee, dat is niet nuttig. Maar zolang de wereld toekijkt en accepteert dat een zwaar bewapende apartheidsstaat het gebied van een ander volk blijft bezetten en koloniseren zul je dat blijven houden. De Palestijnen hebben nauwelijks middelen om terug te vechten en Nederland, Europa en de VS vinden dat prima. Nooit worden er sancties ingesteld tegen Israël (ook niet als er journalisten doodgeschoten worden), laat staan dat de Palestijnen bewapend worden zodat ze zich fatsoenlijk kunnen verdedigen tegen de criminele praktijken van Israël.

Y-Line
Y-Line21 mei 2022 - 13:17

@Mark 'De Palestijnen hebben nauwelijks middelen om terug te vechten en Nederland, ' Iran voorziet ze gewoon van wapens.

Mark Huysman
Mark Huysman21 mei 2022 - 21:22

[Iran voorziet ze gewoon van wapens.] Dat stelt geen ene bal voor. Zeker niet in vergelijking met de miljarden en miljarden aan militaire steun die Israël vanuit de VS ontvangt. Vandaar dat de apartheidsstaat er geen enkele moeite mee heeft om zo’n twee miljoen mensen gevangen te houden in Gaza. Vandaar ook dat de bezetting, kolonisatie en zuivering van Oost-Jeruzalem en de Westoever al tientallen jaren lang zonder veel problemen doorgevoerd worden. En vandaar ook dat er onnoemelijk meer Palestijnse slachtoffers vallen dan Israëlische. Tussen 2008 en 2020 waren er bijna 25 keer meer dodelijke Palestijnse slachtoffers dan Israëlische. Dat zegt iets over de militaire krachtsverhoudingen tussen de onderdrukker en de onderdrukten.

Y-Line
Y-Line21 mei 2022 - 22:14

@Mark 'Zeker niet in vergelijking met de miljarden en miljarden aan militaire steun die Israël vanuit de VS ontvangt. ' Israël heeft dat Amerikaanse geld eigenlijk ook helemaal niet nodig, aangezien ze zelf ook veel wapens produceren.

mordicant
mordicant22 mei 2022 - 7:20

Precies, de machtsverhouding is dusdanig dat Palestina geen enkele schijn van kans maakt. Derhalve is hun verzet (terrorisme in andermans ogen) volslagen zinloos en contraproductief. Ze schieten zichzelf er mee in de voet en verspelen steeds meer internationale sympathie, net als in het topic ook al beschreven wordt. Ik heb ook geen oplossing maar ergens zal iemand water bij de wijn moeten doen.

Mark Huysman
Mark Huysman23 mei 2022 - 10:29

@mordicant [Ik heb ook geen oplossing maar ergens zal iemand water bij de wijn moeten doen.] Zoals ik hierboven schrijf hebben de Palestijnen al gigantisch veel water bij de wijn gedaan door de tweestatenoplossing te aanvaarden waarbij zij slechts 22% van historisch Palestina krijgen. Israël wil dat echter niet omdat dat land het hele gebied in bezit wil hebben met zo weinig mogelijk Palestijnen erop. Zelfs tijdens zogenaamde ‘vredesonderhandelingen' ging de bouw van illegale nederzettingen gewoon door. Daarmee is die tweestatenoplossing onmogelijk geworden en rest er nog slechts één oplossing: één binationale democratische staat in het hele gebied (van de rivier tot de zee). Een einde aan de apartheid dus. Israël zal dat echter nooit uit zichzelf implementeren en de Palestijnen zijn zoals je schrijft te zwak om dit af te dwingen. Dus wat rest is druk vanuit de internationale gemeenschap. BDS. Dat heeft uiteindelijk ook het apartheidsregime in Zuid-Afrika de das omgedaan.

Hallahan2
Hallahan220 mei 2022 - 12:51

Arme Han, Veel Jopers zijn van mening dat wanneer je iets negatiefs zegt over de Palestijnen, je automatisch pro-Israël bent...

2 Reacties
Zandb
Zandb20 mei 2022 - 14:16

Arme Hallehan Je zal het maar nodig vinden om zoveel onnozelheid aan de openbaarheid prijs te geven.

Y-Line
Y-Line20 mei 2022 - 22:55

@Hallahan Triest hè? Zoveel hokjesdenken.. hier op Joop. En wat hebben ze het er moeilijk mee, want als iemand kritiek levert op Palestijnse autoriteiten MOET die persoon wél pro-Israël zijn. Zelfs als het gaat om zaken zoals deze..

JohnVKR
JohnVKR20 mei 2022 - 12:03

Han, ik weet dat je de afgelopen periode stil bent gebleven over Israël/Palestina. Je hebt er namelijk veel moeite mee je eigen ongelijk te erkennen. Je bleef op deze site maar herhalen dat Israël geen apartheidsstaat is. Toen je ongelijk ondubbelzinnig werd bewezen, begon je te zwijgen. Hier nog een goede les: https://www.youtube.com/watch?v=LumgWaM72nU Dat je nu weer begint over een falende Palestijnse overheid is prima. Maar dat je alleen over Israël/Palestina begint zodra je hebt gelezen over Huda´s Salon omdat je dan terechte kritiek kan uiten op de Palestijnse overheid, daar waar je de misdaden tegen de menselijkheid van Israël door de jaren heen hebt gebagatelliseerd, is tekenend. Bedenk: Israël heeft er vanaf het begin alles aan gedaan om verdeeldheid tussen verschillende Palestijnse groeperingen te zaaien. En de Palestijnen hebben dat laten gebeuren. Zo heeft Hamas met steun van Israël een machtsbasis in Gaza kunnen opbouwen met als doel verdeel en heers. Maar realiseer je wel: de dader, de agressor, de occupier, de ethnic cleanser is Israël. De oprichter van de apartheidsstaat is Israël. Je richtte je pijlen in het verleden vooral op de regeringen Netanyahu, maar niet op de hele Israëlische apartheidsstaat waar de vroeger nog sterke Arbeiderspartij nog wel het meest verantwoordelijk voor is.

6 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman20 mei 2022 - 12:44

Helemaal mee eens John. Opvallend ook dat hij die walgelijke uitspraak van Van Amerongen aanhaalt. Ten eerste zijn het niet de joden die het leven van de Palestijnen onmogelijk maken maar de Israëli’s. Heel veel joden zijn tegen de apartheid, de etnische zuiveringen, de bezetting en het kolonialisme. Ten tweede: ook als er dingen misgaan in een samenleving (en natuurlijk gebeurt dat, helemaal als die samenleving onder bezetting lijdt) verdient een volk soevereiniteit. Alleen een vrij Palestina biedt voorwaardes voor vrede, gelijkwaardigheid en democratie. Geen garanties natuurlijk maar dat geldt voor elke nationale bevrijding.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout20 mei 2022 - 13:51

Eens. Even dacht ik zelfs dat Han het satirisch bedoelde. En dan te bedenken dat de inmiddels overleden nestor van de Israëlische vredesbeweging Uri Avnery goede argumenten had toen hij stelde dat Israël meer leek op Iran leek dan op een westerse democratie. Nu kan ik verder gaan, maar één ding houd me tegen: Sommige mensen zijn mentaal niet in staat om het leed van joden en de holocaust los te koppelen van de ontwikkelingen in Israël. Ik vermoed dat Han van der Horst gezien het patroon van zijn uitlatingen daarbij hoort. Avraham Burg schreef er een boek over. Joden in Israël legitimeerden de slachtpartijen in Gaza door te stellen dat daar geen gaskamers stonden. "The holocaust is over" is een boek om rationele politiek mogelijk te maken.

dude86
dude8620 mei 2022 - 14:16

Niet alleen wordt er verdeeldheid tussen de Palestijnen gezaaid. Israël heeft er baat bij om een common enemy te hebben om de verschillende Joodse groepen in Israël te verenigen. Prof. Grassiani van de UvA heeft hier uitvoerig onderzoek naar gedaan: Israël gebruikt het leger om een nationale identiteit te creëren. Zonder die nationale identiteit, zonder leger, zonder die common enemy zou het zomaar tot burgeroorlog kunnen leiden. En ik bedoel dan tussen de Joodse Israëlieten: tussen de 1 miljoen Russische Joden, de ongeveer 1 miljoen Marokkaanse Joden, de donkere Ethiopische Joden etc etc. Die allen een eigen cultuur meenamen bij emigratie naar Israël. Arm vs rijk. Wit vs donker. Dat er illegaal door kolonisten land ingepikt wordt op de Westelijke Jordaanoever zegt natuurlijk veel over hoe graag Israël vrede wilt. Met vrede geen common enemy en geen nationale identiteit. Trieste situatie.

Satya
Satya20 mei 2022 - 19:42

Vind deze opmerking van Han erg triest. "Ik denk niet dat je de Palestijnse zaak dient door dit soort zaken te veronachtzamen of te vergoeilijken. " Er is niemand die dat vergoeilijkt. Behalve Han, die probeert daarmee apartheid te vergoelijken. Hij wil immers dat Israël wint oftewel de apartheid in stand houdt. Anders had hij die uitspraak niet aangehaald. Binnenkort denk ik een artikel waarom apartheid in ZA eigenlijk het beste was.

Y-Line
Y-Line20 mei 2022 - 22:59

@Mark/'Arjan' Jullie hebben het er nogal moeilijk mee.. gevalletje cognitieve dissonantie.

Olav Meijer
Olav Meijer22 mei 2022 - 0:34

@ Y-line: [@Mark/'Arjan'.....] Moet die gratuite opmerking een "argument" voorstellen?

Miss Piggy
Miss Piggy20 mei 2022 - 11:36

Het is een 'Damned of you do and damned' you don't situatie daar. Een Israelische overheid die nog steeds onrechtmatig Palestijnen in de bezette gebieden van hun land jaagt. En er behoorlijk discutabele methodes in de Geheime Dienst op nahoud. Chantage is een welbekend middel om informatie te verkrijgen, maar ik wist niet dat ze zo meedogenloos te werk gingen. En aan de andere kant heb je de Palestijnse instanties, organisaties en geestelijken, die vastzitten in blinde haat, corruptie en een Middeleeuws gedachten goed. Deze arme vrouwen zijn slachtoffers, maar door de kronkels in de Arabische cultuur nu opgejaagd wild. Voor een Europeaan wordt het dan wel erg moeilijk om sympathie voor de Palestijnse zaak te krijgen.

1 Reactie
Satya
Satya20 mei 2022 - 14:32

"Voor een Europeaan wordt het dan wel erg moeilijk om sympathie voor de Palestijnse zaak te krijgen." Dat vind ik dus erg raar. Alsof leiders voor de gemeenschap staan. Je zou ook gewoon tegen onderdrukking kunnen zijn op etnische basis en tegen onderdrukking op culturele of religieuze basis.

Martin van der Linde
Martin van der Linde20 mei 2022 - 10:55

Terechte nuancering in een precair debat dat teveel gaat over de politieke intenties van Israël en te weinig over de macht en de leugens van Palestijnse leiders. It takes two to tango. Palestijnse leiders zijn deels verantwoordelijk voor de manier waarop de Israëlische overheid met de Palestijnse bevolking omgaat. Daar ontlenen zij hun macht aan. Dus hebben ze baat die situatie in stand te houden.

5 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers20 mei 2022 - 12:40

Dit zijn geen vergelijkbare dingen. Culturele achterbaksheid is niet een legitimatoe voor bezet, kolonisatie, onderdrukking, apartheid, diefstal en zuivering.

Martin van der Linde
Martin van der Linde20 mei 2022 - 13:26

Paul, dat klopt. Zo zou het niet moeten zijn maar in de praktijk komt het daar wel op neer. Zowel extreem rechts als de Palestijnse leiders hebben baat bij die status quo. Dat Israël zo ver naar rechts schoot is een direct gevolg van de Palestijnse politiek. En dat is altijd de opzet van de Palestijnen geweest. Net als het de opzet van Israël is om de Palestijnen zo te behandelen. Wetend dat de reactie van de Palestijnen altijd in hun straatje past. Beide partijen hebben baat bij die status quo. Zo was het en zo zal het altijd blijven. Met dat verschil dat de standpunten aan beide zijden steeds verder radicaliseren.

Mark Huysman
Mark Huysman20 mei 2022 - 20:49

[Dat Israël zo ver naar rechts schoot is een direct gevolg van de Palestijnse politiek.] Dit is net zo onzinnig als dat je zou zeggen dat de genocide op de inheemse volkeren van Amerika een direct gevolg is van de acties van die volkeren. Hadden ze zich maar niet moeten verzetten toen de blanke man hun gebied in kwam pikken.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 mei 2022 - 22:14

Het is niet links of rechts. Het is bezettende staat en gekoloniseerd volk. De west bank is bezet, en word nog steeds verder gekoloniseerd. Palestijnen hebben niet dezelfde rechten en zijn als gevangennen, en hun leiders deels machteloos deels helpend deels kapo, terwijl hun land stoffen en en huizen verder worden geroofd.

Martin van der Linde
Martin van der Linde21 mei 2022 - 14:51

Mark, het gaat niet om het verzet van de Palestijnen maar zoals dat door de Israëlische overheid gebruikt wordt om nog repressiever op te treden.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout20 mei 2022 - 10:55

Ja, in de bezette gebieden maken de Palestijnen natuurlijk ''meer kans'' als men zich overgeeft aan de westerse cultuur?? Toen men Gandhi ooit aansprak over de Engelse cultuur, antwoordde hij dat hij dit wel een aardig voornemen vond.

11 Reacties
Hallahan2
Hallahan220 mei 2022 - 12:43

Dus vrijheid van meningsuiting is volgens jou westerse cultuur? Daarmee impliceer je dat de westerse cultuur dus op een hoger niveau zit dan andere culturen?

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen20 mei 2022 - 12:51

Arjan, Nou ja, als jij als Palestijns meisje of vrouw wist dat jouw gemeenschap je bij het uitlekken van dergelijke foto's zou omarmen als slachtoffer in plaats van je te bedreigen of te verstoten zou je natuurlijk wel minder chantabel zijn. En als die houding typisch westers (daar valt over te discussiëren, in ieder geval niet uniek westers) is dan is het westen in dat opzicht beter, wat Gandhi daar verder ook van vond.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout20 mei 2022 - 13:19

@Hallahan2 Je begrijpt mijn reactie niet. Ik stel juist - met twee vraagtekens - dat ik het nonsens vind om te stellen dat Palestijnen hun eigen glazen ingooien door culturele verschillen. Ieder volk heeft naast het recht op zelfbeschikking het recht om zelf het tempo voor het verwerven van burgerrechten, emancipatie enz. te bepalen. Dat is een interne zaak. Het is Han die hier met een hiërarchisering van culturen komt. Willem Schinkel hanteerde hier in "Denken in een tijd van sociale hypochondrie" een eigen term voor: culturisme. Bij Schinkel is culturisme een functioneel equivalent van racisme.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 mei 2022 - 15:03

Wat Gandhi van deze kwestie zou vinden interesseert mij persoonlijk niet zo.

Hanvander Horst
Hanvander Horst20 mei 2022 - 16:17

Culturisme, die kende ik nog niet. Zal ik onthouden. Komt in aanmerking voor het fileermes. Maar nu iets anders: hoe kom je erbij dat ik culturen hiërarchiseer? In 1948 is de universele verklaring van de Rechten van de Mens aangenomen en die is universeel en geldt voor iedereen, ongeacht de cultuur. Dat die actrices moesten onderduiken wijst op een vorm van buitengewoon kwaadaardige onderdrukking. Daar vind ik iets van. Daar zeg ik iets over. En ik leg uit wat de negatieve effecten van dit soort onderdrukking zijn als je elders in de wereld ondersteuning zoekt voor je zaak. Verder meen ik bijvoorbeeld niet dat zaken als eerwraak gewettigd kunnen zijn omdat culturen nu eenmaal het recht hebben om in eigen tempo te evolueren. Dat is goedpraterij van misdaad en voor de rest niks.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout20 mei 2022 - 19:12

@DanielleDefoe Nogal wat westerlingen (Nederlanders) hebben - onder invloed van de media, bijvoorbeeld door de bezetting een conflict te noemen en nog veel erger - geen beeldvorming over wat de Palestijnen wordt aangedaan. In veel omstandigheden en zeker in Gaza is er sprake van (incrementele) genocide. Er zijn wel artikelen om mensen wat dat betreft te sensibiliseren. In het volgende artikel vind je observaties over Gandhi, de Palestijnen en de "beschaving'' van de westerlingen (Engelsen), waaruit een stukje: The British Empire Was Much Worse Than You Realize = Kikuyu, who, having been dispossessed by the British and then, during the Second World War, enlisted to fight for them, had plenty of reason to resist. In 1957, a British colonial governor informed his superiors in London that “violent shock” was the only way to break down hard-core adherents, justifying a brutal campaign called Operation Progress. More than a million men, women, and children were forced into barbed-wire village compounds and concentration camps for reëducation in circumstances that the colony’s attorney general at the time called “distressingly reminiscent of conditions in Nazi Germany or Communist Russia.” https://www.newyorker.com/magazine/2022/04/04/the-british-empire-was-much-worse-than-you-realize-caroline-elkinss-legacy-of-violence

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout20 mei 2022 - 19:48

Er wordt door mij helemaal niets goed gepraat. Europeanen die kritiekloos solidair zijn met Oekraïne terwijl zij hun schouders ophalen over het lot van de Palestijnen, hebben geen beeld van wat Palestijnen wordt aangedaan en daar help jij aan mee door te stellen: oei, oei, een vlekje bij de Palestijnen. We hebben het hier over een bezetting sinds 1967. Hoe haal je het in je hoofd om een cultureel mankement - de eigen glazen ingooien, waar heb je het over? - op hetzelfde niveau te behandelen. In het ergste geval heeft een dubieuze Oekraïner op die manier kennelijk ook een argument als deze stelt dat Hannie Schaft niet helemaal jofel was. Misschien ben je door dit stuk te sensibiliseren: 'Israël heeft geen enkel recht om aan te vallen' https://www.trouw.nl/nieuws/israel-heeft-geen-enkel-recht-om-aan-te-vallen~b5cd7a9d/

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout20 mei 2022 - 21:58

Tweede poging. Dat ik iets zo bagatelliseren aan eerwraak, onderdrukking bij Palestijnen en misdaden is een stroman. Ik stel nergens zo iets. Han claimt letterlijk dat Europeanen beter zouden luisteren naar de Palestijnen in hun protesten tegen de bezetting als deze zich beter zouden gedragen. Dat is een argumentum ad absurdum. Je schopt een gezin ook niet uit hun huis als de vader betrapt wordt als inbreker o.i.d. Europeanen reageren nauwelijks bij illegale huisuitzettingen van Palestijnen door Israël die aan de orde van de dag zijn. En dat zou dat liggen aan de misdaden van hun leiders?? Waanzin. En dat is maar een klein voorbeeld.

Y-Line
Y-Line20 mei 2022 - 23:01

@Hallahan2 'Daarmee impliceer je dat de westerse cultuur dus op een hoger niveau zit dan andere culturen?' Dat is inderdaad wat Arjan eigenlijk zegt, maar eventuele misstanden in Israël/Palestina... nee dat is 'cultuur'. Dat moeten we respecteren. Eens kijken hoe consequent Arjan op dit gebied is..

Y-Line
Y-Line21 mei 2022 - 9:44

@Arjan ' Europeanen die kritiekloos solidair zijn met Oekraïne terwijl zij hun schouders ophalen over het lot van de Palestijnen, hebben geen beeld van wat Palestijnen wordt aangedaan en daar help jij aan mee door te stellen: oei, oei, een vlekje bij de Palestijnen. ' Dat kun je ook omdraaien, waarom is de Islamitische wereld solidair met Palestina maar interesseert het ze niet wat er in Syrië of Afghanistan allemaal gaande is?

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 mei 2022 - 11:04

Mijn expertise ligt niet op het terrein van de "Palestijnse kwestie" en ik ga mij daar ook niet mee bezighouden. Ik sprak mij uit tegen onderdrukking van vrouwen ongeacht of dat cultureel politiek of religieus is gemotiveerd. Dat Palestijnse vrouwen kunnen worden geworven als informant voor de Israelische geheime dienst heeft alles te maken met een oerconservatief gedachtengoed mbt passend gedrag van vrouwen. Dat wordt nog eens extra geaccentueerd door de reacties op het naakt in de film.

Herr Vorragend
Herr Vorragend20 mei 2022 - 10:32

Wij denken al heel snel dat mensen die zich terecht tegen tirannie en/of onrecht verzetten, democratisch, individualistisch en inclusief denkende mensen zijn. Meestal is dat niet het geval. Ik gun de Palestijnen van harte een eigen staat, maar een baken van democratie zal dat welhaast zeker niet worden. Zelfde voor het toekomstige Oekraïne. Als ze hopelijk de tirannieke Russen er uit kunnen werken, en zelfstandig kunnen blijven, zal een eventueel EU en/of NAVO-lidmaatschap nog een hele kluif blijken te zijn, als de criteria daarvoor nageleefd worden. Als je alleen al naar de Azov-regimenten kijkt moet je je ook het één en ander afvragen. Ik ben bang dat op het gebied van bijvoorbeeld eng nationalisme en homofobie de Oekraïners de Polen en Hongaren nog voorbij streven.

4 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde20 mei 2022 - 13:40

Daar ga ik grotendeels in mee. Maar je moet verder kijken. Vooral naar de culturele achtergronden. Oost Europa is zo omdat het onder vijftig jaar onderdrukking leefde. Hetzelfde geldt voor de Palestijnen. Dat poets je niet zo maar weg. Onze westerse vrijheidsidealen hebben lange tijd kunnen rijpen en staan net zo goed onder druk. Kijk naar de VS, dat zich zelf terug lijkt te katapultiseren naar een tijd waarin de kerk bepaalt wat mag en niet mag.

Sachs
Sachs20 mei 2022 - 20:46

@ Herr Vorragend [Ik gun de Palestijnen van harte een eigen staat, maar een baken van democratie zal dat welhaast zeker niet worden.] Dat valt te bezien. Israëlische bezetting, onderdrukking door PA en Hamas, en de onmogelijkheid voor veel Palestijnen om zich in hun eigen land te vestigen (uit het Midden-Oosten, Europa, de VS en Zuid-Amerika) maakt dat een groot potentieel aan Palestijnen niet de kans krijgt om die democratie vorm te geven.

Y-Line
Y-Line21 mei 2022 - 10:07

@Sachs 'Dat valt te bezien. ' Mwuah.. dat valt denk ik niet te bezien. Nu woon ik in het Midden-Oosten (in een relatief vrij/open land) maar onder dat dunne laagje pracht en praal zit gewoon een dikke laag Islamitisch fundamentalisme én tribalisme. Voor een gemiddelde toerist zal dit niet opvallen, maar als je er een tijdje woont.., ik vind daar wel wat van maar respecteer het wel, het is immers hun land; hun normen en waarden.

Sachs
Sachs21 mei 2022 - 21:34

@ Y-Line [Mwuah.. dat valt denk ik niet te bezien. Nu woon ik in het Midden-Oosten (in een relatief vrij/open land) maar onder dat dunne laagje pracht en praal zit gewoon een dikke laag Islamitisch fundamentalisme én tribalisme.] We hebben het over de Palestijnen, right, niet over de Golfstaten. Palestina kent geen pracht en praal waaronder van alles verborgen ligt, maar wel een grote drang naar een seculiere democratie, en een ongekend potentieel, ook in de diaspora. Maar ze hebben geen vrijheid om dat te benutten. De enige reden daarvan is het Israëlische bezettingsregime. Verdwijnt dat, dan verdwijnt de PA en kunnen de Palestijnen het in vrije verkiezingen uitvechten. In die volgorde. [Voor een gemiddelde toerist zal dit niet opvallen, maar als je er een tijdje woont.., ik vind daar wel wat van maar respecteer het wel, het is immers hun land; hun normen en waarden.] Han denkt daar duidelijk anders over, en Israël al helemaal. Los daarvan: ik doorkruis het Midden-Oosten al decennia, heb in meerdere landen gewoond en gewerkt, en werk al vele jaren intensief met Palestijnen samen. En iedere keer ben ik in Europa weer perplex van het beeld dat hier van hen wordt gecreëerd. Zij moeten eerst maar eens hun menselijkheid bewijzen voordat we het over hun rechten hebben, laat staan ons voor hen inzetten. Mind you: als enigen ter wereld. Lees Han's bijdrage aan 55 jaar bezetting als voorbeeld van die praktijk. Disgusting.

Volrin
Volrin20 mei 2022 - 10:01

Han generaliseert er lekker op los. Daarnaast: two wrongs don't make a right.

5 Reacties
VictoriaX
VictoriaX20 mei 2022 - 10:10

Ik zie weinig problemen met de bijdrage van Han. Misschien kun je uitleggen waar hij de plank misslaat?

Hanvander Horst
Hanvander Horst20 mei 2022 - 10:47

O

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 mei 2022 - 11:07

Met dit soort gedrag gooien Palestijnen bij mij hun eigen glazen in. Daar komt geen hogere wiskunde bij kijken.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen20 mei 2022 - 11:11

Danielle, Precies, en bovendien wordt dit gedrag door Han ook niet aangevoerd ter rechtvaardiging van de praktijken van de Israëlische geheime dienst, zoals Thomas suggereert.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 mei 2022 - 12:51

Kees van Bemmelen Los daarvan keur ik de Israëlische politiek al decennia af.

VictoriaX
VictoriaX20 mei 2022 - 9:50

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Paul250371
Paul25037120 mei 2022 - 9:35

Ik veroordeel de apartheidsstaat Israël maar ik heb absoluut geen hoge pet op van de Palestijnen op het gebied van politiek, rechtstaat, en universele mensenrechten.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 mei 2022 - 11:09

ditto

Y-Line
Y-Line20 mei 2022 - 18:07

Aan de reacties hier zijn er heel veel mensen die het zelfde denken (waaronder ondergetekende) maar zo vastgeroest zitten in hokjesdenken dat ze Han er zelfs van beschuldigen een PVV-er te zijn...