Joop

Opkomst SUV’s een van de belangrijkste redenen dat CO2-uitstoot blijft stijgen

  •  
18-10-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
227 keer bekeken
  •  
suv-rood

© Cc-foto: Pezibear

De toenemende populariteit van SUV’s is een van de belangrijkste redenen dat de wereldwijde broeikasgasuitstoot blijft stijgen. In het afgelopen decennium steeg de CO2-uitstoot door SUV’s met bijna 550 megaton naar circa 700 megaton. Dat schrijft het Internationaal Energieagentschap.
SUV’s leverden daarmee sinds 2010 de op een na grootste bijdrage aan de wereldwijde toename aan CO2-uitstoot. De broeikasgasuitstoot van de grote auto’s nam sneller toe dan de uitstoot van bijvoorbeeld de zware industrie of de luchtvaart. Alleen in de elektriciteitssector was de CO2-toename groter dan bij de SUV’s.
co2uitstootsuv
Personenauto’s zijn goed voor ongeveer een kwart van de wereldwijde vraag naar olie. Wereldwijd rijden er inmiddels 200 miljoen SUV’s rond. In 2010 waren dat er nog ‘maar’ 35 miljoen. SUV’s gebruiken gemiddeld een kwart meer benzine dan een auto van een normale omvang.
40 Procent van alle verkochte personenauto’s is inmiddels een SUV. Daarmee worden alle investeringen in zuiniger auto’s en elektrische modellen ruimschoots teniet gedaan. In vergelijking met 2010 zijn er nu dagelijks 3,3 miljoen vaten olie extra nodig voor personenauto’s.
Cc-foto: Pezibear

Meer over:

klimaatcrisis, nieuws, suv,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (75)

De waakzame
De waakzame25 okt. 2019 - 20:19

Ik vraag me af, hoelang de huidige auto nog zal bestaan. We lopen misschien wel te mopperen over de grote PS Hoofd tractors, of over oude vervuilende auto's, maar er komt een moment, dat de aardolie schaars en duur gaat worden. Er zal op een dag de laatste liter aardolie opgepompt worden, en dan is het over en uit voor de huidige auto's die benzine of diesel gebruiken. Gelukkig zijn we in staat om steeds betere technieken te ontwikkelen. Misschien is de hyperbool in de toekomst wel het meest ideale vervoermiddel, wie zal het zeggen? Nu is het milieu een belangrijke factor, maar ik vind wel, dat we een beetje erg ver doorgeschoten raken. De regering wil de CO₂uitstoot beperken, maar waarom heeft men de maximum snelheid dan verhoogd naar 130? Die zou juist verlaagd moeten worden naar 100, dat scheelt bij de meeste auto's al 25% in het verbruik. Beter voor het milieu, en we kunnen langer met de nu nog bestaande voorraden doen. En dat geeft de wetenschappers dan weer meer tijd om andere technieken uit te vinden. En bovendien zullen er iets minder doden in het verkeer vallen. En waarom wordt de salderingsregeling in 2023 afgeschaft? Het beste instrument om huishoudens aan de zonnepanelen wordt zo de nek omgedraaid! Mijn dak ligt vol, maar als ik nu zou moeten beginnen met zonnepanelen, dan denk ik dat ik er van zou afzien, want de overheid zorgt er straks wel voor dat de zonnepanelen niet meer rendabel zijn. Kortom, ik vind de overheid in Nederland erg onbetrouwbaar!

Zelfblijvennadenkenaub
Zelfblijvennadenkenaub20 okt. 2019 - 15:27

96% van de CO2 uitstoot komt van de oceanen. De mens en al zijn activiteiten is slechts verantwoordelijk voor 3%. Met die SUV's wordt het waarchijnlijk 3,00000001%. En niemand heeft het over al die scootertjes met tweetaktmotoren en mengsmering.

2 Reacties
Tim Timson
Tim Timson21 okt. 2019 - 4:18

Hoe kom je in VREDESNAAM aan dat belachelijke getal? De oceanen absorberen 25% van de extra anthropogene emissies, en jij komt met 'we zouden totaal geen broeikaseffect hebben ware het niet voor de oceanen'! Zelfs als je naar bruto emissie kijkt, en niet naar het feit dat netto de oceanen *meer* opnemen dan dat ze verliezen, kom je nog maar aan 43%. En die capaciteit om netto meer op te nemen? Die is aan het afnemen nu de bovenste laag van de oceaan verzadigd begint te raken. Nog maar 20 a 30 jaar te gaan..

Tim Timson
Tim Timson21 okt. 2019 - 4:18

Ik vergaat een bron te vermelden: https://skepticalscience.com/human-co2-smaller-than-natural-emissions.htm

Phil2
Phil219 okt. 2019 - 16:32

Erger is dat in de poging om een succesvol product, de SUV, toch te combineren met 'green appeal', worden ze op batterijen gezet. Nog erger, is dat overheden erin trappen en erin meegaan door ze met miljarden te subsidiëren. Een tot voor kort vanwege alle subsidies populaire electro SUV, de Jaguar i-Pace, heeft 600 kg aan batterijen aan boord. Aangezien deze meestal zakelijk wordt gereden, is de 2,3 ton zware SUV dus meer bezig die batterijen heen en weer te bewegen dan die ene passagier, de bestuurder. En aangezien meer dan 80 procent van alle energie nog fossiel wordt opgewekt, kun je dit soort EVs dus als vervuilend opvatten, met een veelste grote eco-footprint.

Quibus2
Quibus219 okt. 2019 - 9:38

Nou lijken die SUVs me geen goed idee (temeer omdat er vooral SUVverds in rijden zonder oog voor overig wegverkeer), maar dit is een nogal discutabele statistiek. De 165 miljoen extra SUV's hebben vermoedelijk (ongeveer) 165 miljoen minder 'andere auto's' tot gevolg. Als 'andere auto's' 80% van de benzine van een SUV gebruiken, is zou 80% van die 550 megaton, dus 440 megaton alsnog worden uitgestoten, maar dan in de categorie 'other ICE'. Dat levert een ander plaatje op. Wat onverlet laat dat die domme dingen gewoon verboden zouden moeten worden.

Mr Ed
Mr Ed18 okt. 2019 - 17:07

SUV is een dom containerbegrip. Dat autootje op de foto verbruikt echt niet meer dan een gemiddelde middenklasser. Het gaat natuurlijk om de range rovers en andere pc hooft tractors.

vdbemt
vdbemt18 okt. 2019 - 16:37

De auto op de foto is geen SUV, maar een cross-over. Niet zo heel groot. De nieuwere modellen van deze types komen met schonere motoren zoals ze ook in de klasse van Golf, Focus, etc doen. Grotere auto's zijn in het algemeen grotere slurpers.

Pensionada2
Pensionada218 okt. 2019 - 16:21

Wanneer je dit soort cijfers publiceer is het raadzaam om eerst een goede definitie te maken welke auto’s men als SUV beschouwd. Is een Nissan Qashqai of een Peugeot 3008 een SUV? Ik rij zelf wel degelijk in een SUV. Een Volvo XC60 diesel. Rijdt 1 op 16 en met minder CO2 uitstoot dan een middenklasser op benzine. Hij weegt 1600 kilo en dat is dus 600 kilo minder dan een Tesla. Dus geeft ook minder schade aan de wegen. Ik vindt eigenlijk dat ik heel goed bezig ben maar daar zullen de meningen wel over verschillen hier op dit forum he Katootje?

6 Reacties
Quibus2
Quibus219 okt. 2019 - 9:28

Euh... 1 op 16, dat kan ook in een jaren 90 blik. Anno 2019 is dat een nogal fors verbruik voor een autootje. Geen idee welke middenklasser op benzine jij in gedachten hebt die meer CO2 zou uitstoten. En sowieso is een benzineauto een stuk schoner qua... stikstofuitstoot. Tesla's doen omgerekend 1 op 60. Gecorrigeerd voor de efficientie van een energiecentrale nog ruim 1 op 30 - voor zover die Tesla op 'fossiele' electriciteit rijdt. Onze wegen zijn redelijkerwijs ook gebouwd op terkkers (zeg, 7 ton) en ach, betonmixers (tot 50 ton), dus die 2,2 ton kunnen ze ook heus wel hebben. Dus, linksom en rechtsom: de XC60 lijkt me niet zo'n goed idee.

Katootje2
Katootje219 okt. 2019 - 9:42

Zelf heb ik de beste herinneringen aan een Peugeot 106.

Buitenstaander
Buitenstaander19 okt. 2019 - 12:57

@Katootje Nou fijn dat u zo'n mooi gevoel over hebt gehouden aan de 106. Dus dat is dan, uw overige postings bekijkend, ook een beetje de maatstaf naar anderen. Duidelijk. Allemaal in kleine autootjes, en anders o wee.

Purper Floyd
Purper Floyd19 okt. 2019 - 17:31

He Quibus, ik heb gewoon een auto, stationcar, uit 2006, en met enige moeite haalt dat ding 1 op 9, gemeten over stad en autosnelweg. Ik kom zelden op provinciale wegen.

Katootje2
Katootje220 okt. 2019 - 9:45

Norm - Ik had gewoon behoefte aan een vervoersmiddel, niet aan een statussymbool. Maar dat jij daar wel op kikt kan ik me goed voorstellen.

Katootje2
Katootje220 okt. 2019 - 11:16

Overigens was dat ding behoorlijke pittig en had een fantastische wegligging: op die bochtige weggetjes hier liet ik al SUV's ver achter me.

Willem D2
Willem D218 okt. 2019 - 15:58

We worden door de goed bedoelende, maar niet nadenkende EU wel de SUV ingeduwd: https://www.nu.nl/auto/5840649/is-de-betaalbare-stadsauto-ten-dode-opgeschreven.html

mordicant
mordicant18 okt. 2019 - 15:32

De oplossing (in Nederland) is heel simpel. Zorg dat de SUV's (met name de pickups) niet meer onder grijs kenteken (kunnen) vallen en 90% van de SUV's is in een oogwenk van de weg. Een kennis van mij is zzp boekhouder en rijd in een F150.. Tja, je moet toch al die bakken met bonnetjes van je klanten kunnen vervoeren.. Maak een uitzondering voor die ZZPérs die aan kunnen tonen dat ze écht niet zonder kunnen, zoals een hovenier of een bosbouwer.

2 Reacties
Abma
Abma19 okt. 2019 - 2:57

De mogelijkheid om goedkoop op een grijskenteken te rijden is al belachelijk natuurlijk. Iedereen moet zijn eigen broek ophouden .....maar heb je een bedrijf dan kost het allemaal wat minder zoals daar ook allerlei voordelen zijn op het gebied van belasting voordelen.

Salama.
Salama.19 okt. 2019 - 11:51

Ik moest wel even googelen op afbeelding om erachter te komen wat een f150 eigenlijk is. Die kennis van jou moet zeker iets heel kleins compenseren.

Greendutch
Greendutch18 okt. 2019 - 13:50

Inderdaad , ik vraag me ook al harens f waarom in een land ter grootte van een postzegel er SUV ‘s gekocht worden? Dat een incidentele parkwachter op de Veluwe of Loonse en Drunense duinen zoiets zou kunnen hebben, ok!? Maar nergens zijn betere wegen, meer afslagen en andere voorzieningen dan hier. Er moet nog wel een minister komen die achterstallig onderhoud in de crisisjaren oppakt i.p.v. nog meer asfalt te willen. De hoge instap wordt hier als ouwelullen ding afgeschilderd: ik heb vanwege fysieke beperking ook gekozen voor een iets hogere instap, nl een hybride chevrolet spark ???? die ik deel met mijn zoon Overigens begrijp ik niet dat een groen kabinet deze wagens niet ?x meer belast omdat de schade toegebracht aan wegdek groter is?

2 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas18 okt. 2019 - 14:16

Dat heeft allemaal te maken met een persoonlijkheidsstoornis. Compensatiedrang.

vdbemt
vdbemt18 okt. 2019 - 17:01

Een groen kabinet zou dat wel doen. We hebben geen groen kabinet. We hebben een kabinet waarin de auto nog altijd een heilige koe is.

Freek3
Freek318 okt. 2019 - 13:48

Tja, traktor of PC-Hooft-traktor, het maat niet uit. Allebei rijp voor de sloop.

Tom Meijer
Tom Meijer18 okt. 2019 - 13:27

Waarom worden die dingen niet gewoon verboden? Neem een maximum voor de uitstoot en verbied alles wat daarboven zit. En ook hier weer reacties van een aantal autofanaten. Ik zou zeggen: ga fietsen (uiteraard zonder hulpmotor).

3 Reacties
JanKlaasen
JanKlaasen18 okt. 2019 - 14:38

Omdat we ook met de auto op vakantie moeten van Jesse. Als we tweezitters kopen moeten we alsnog vliegen met de kinderen en de bagage.

Quibus2
Quibus219 okt. 2019 - 9:30

Alle niet-SUVs zijn tweezitters? Met de trein kun je niet op vakantie? ... bijzonder.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 okt. 2019 - 19:09

Het probleem zit in het gebruik. Beetje binnenshuis wat old-timers poetsen lijkt me geen probleem.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 okt. 2019 - 13:15

Ik denk er over een trekker te kopen Heeft precies alle voordelen van een dikke auto maar je mag er ook mee parkeren voor provinciehuizen en op grasvelden, man je kunt er zelfs mee panden inrijden, dat lukt je met een fiets al amper. Hoeveel milieuvervuiling is dat? En zijn er ook Tesla trekkers?

1 Reactie
Freek3
Freek318 okt. 2019 - 13:50

Bovendien als iemand zo brutaal is jouw parkeerplaats bezet te houden, dan kun je er simpleweg bovenop parkeren.

JanB2
JanB218 okt. 2019 - 13:15

Ouwe lullenauto's (hoge instap)!

5 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt18 okt. 2019 - 14:59

Ja, Jan, nog geen keer mijn hoofd gestoten in mijn X-Trail. Al 16 jaar. Fijne auto, in niets te onderscheiden van een stationwagen van welk merk dan ook. Jan, ons gezin doet het met 1 auto, vraag mij af wat anderen hier op Joop hebben. Ik zie vaak 2 of 3 automobielen. Zou je dat niet ook aan willen pakken?

Loebkesman
Loebkesman18 okt. 2019 - 18:26

Is wel fijn hoor.

JanB2
JanB218 okt. 2019 - 21:52

@ Klaas Punt Ik rijd zweeds. Duurzaam want niet stuk te krijgen. Geen toonbeeld van zuinigheid maar ook geen drankorgel en met een juiste rijstijl slobber ik minder dan menigeen hier. Wat is er trouwens mis met 2 of 3? Je kunt er maar in 1 tegelijkertijd rijden. Ik heb er trouwens 2, waarvan er eentje binnenkort 50 wordt maar al jaren niet meer buiten is geweest ivm groot onderhoud (verder prima emissiewaarden).

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 okt. 2019 - 11:19

Geen auto. Overbodige luxe.

Klaas Punt
Klaas Punt19 okt. 2019 - 15:19

Danielle, overbodige luxe, voor mij zeker. Ik spek alleen maar de staatskas en subsidieer al die lui die tienduizenden KMs rijden. Ik hoop dat er binnenkort een kleinkind in rijdt anders moet ie wegl

Katootje2
Katootje218 okt. 2019 - 12:01

Norm kan geen elektrische auto betalen en daarom doet hij nou heel stoer met zijn tweedehandse SUV en vind zichzelf een hele vent omdat hij zich asociaal gedraagt.

3 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander18 okt. 2019 - 12:54

@Katootje Dat is nou t probleem met sommige mensen: Ze maken constant de foute veronderstellingen, baseren daar hun redenaties en 'waarheid' op en gunnen anderen niet meer dan ze zelf hebben.

Magische
Magische18 okt. 2019 - 13:22

En wat is er mis met een tweedehands auto? Uw reactie onderstreept perfect wat Norm zegt. Het is spijtig te zien dat er zoveel jaloezie is in Nederland.

Katootje2
Katootje218 okt. 2019 - 18:53

Dat is nou t probleem met sommige mensen: Ze maken constant de foute veronderstellingen, zoals de veronderstelling dat het om jaloersheid zou gaan.

MountEverest
MountEverest18 okt. 2019 - 11:22

Als ik het geld ervoor had, kocht ik er ook een maar dan wel een elektrische. Dat wordt de toekomst alleen moeten we dan het net nog even op niveau brengen. Omdat een auto gemiddeld 18 jaar meegaat, duurt het nog wel even voordat ze allemaal vervangen zijn.

5 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander18 okt. 2019 - 12:58

"..18 jaar meegaat…" of je doet net als met die progressieve stikstof voorstellen: Je verbiedt auto's ouder dan 15 of10 jaar,om mee te beginnen, dat scheelt de helft in het oude NLse wagen park. …. en uitstoot….

JanB2
JanB218 okt. 2019 - 13:17

Je verbiedt auto’s ouder dan 15 of10 jaar,om mee te beginnen, dat scheelt de helft in het oude NLse wagen park. …. en uitstoot…. Nonsens. Die auto's moeten gesloopt, verwerkt en het metaal moet omgesmolten worden. Wat denk je dat dat kost aan emissie.

korheiden2
korheiden218 okt. 2019 - 14:11

@Norm en @JanB : 'Je verbiedt auto’s ouder dan 15 of 10 jaar'. Nogal wat auto's zijn veel ouder en ik zou mezelf ook geen raad weten als ik volgend jaar mijn kleine autootje (Fiat Panda) om deze reden weg zou moeten doen. Ik mag toch hopen dat dit soort draconische maatregelen achterwege zullen blijven.

JanB2
JanB218 okt. 2019 - 22:01

@ Kor Het aanbod aan elektrische nieuwe auto's is bovendien lachwekkend laag. Tesla heeft leveringsproblemen (deels door de vraag) en verder heeft geen enkel merk iets vergelijkbaars in (grootschalige) productie. Dus alleen om die reden al is zo'n verbod bolledig losgezongen van de realiteit. En zelfs als het aanbod aan nieuwe elektrische auto's flink op gang komt duurt het nog jaren voordat je een 2e-hands markt van enige omvang hebt. Men is gewoon (zoals met zoveel) weer eens vet te laat. Deze materie had 20 to 30 jaar geleden opgepakt en aangepakt moeten worden. Bovendien, ook de Teslarijder rijdt gewoon fossiel (behalve in Frankrijk, daar wordt nucleair gereden).

Katootje2
Katootje219 okt. 2019 - 0:02

Een Fiat Panda van meer dan 15 jaar oud? Gelijk in de mottenballen zetten, binnenkort zijn ze geld waard: zeldzaamheidswaarde. De meesten vallen na 5 jaar al van ellende uit elkaar.

TigressApril
TigressApril18 okt. 2019 - 11:12

"zuiniger auto’s en elektrische modellen ruimschoots teniet gedaan." De elektrische auto op kolenstroom of """groen""" met biomassa doet zichzelf grotendeels te niet, daarnaast vervuilende accu productie en gigantische fijnstof uitstoot doordat EVs vaak veel zwaarder zijn. Elke zware EV met een grote actieradius is op dit moment een complete milleuaanslag. Een goede EV (voor klimaat en milleu) is zo ligt mogelijk en gebruikt de milieuvriendelijke lithium titanate cellen in hun accus, actieradius ~100 km inpv 500. Maar je laad ze op in 6 minuten of in 1 minuut als je een hotswapable accu ontwikkeld via ruilsysteem. Deze SUVs worden trouwens gekocht omdat mensen zich veiliger voelen in een grote bak, en als het een zwaar frame betreft klopt dat echter zijn SUVs van tegenwoordig vaak plastic hoopjes van sneuheid die je helemaal niks bieden qua extra veiligheid.

2 Reacties
ton14024
ton1402418 okt. 2019 - 12:16

Wisselen van accu´s vind ik ook een beter systeem. Maar dat vergt samenwerking.

JanB2
JanB218 okt. 2019 - 13:20

De elektrische auto op kolenstroom of “””groen””” met biomassa doet zichzelf grotendeels te niet. Tot op zekere hoogte. Het rendement van de elektromotor is wel stukken hoger dat dat van een verbrandingsmotor. Blijft de vraag wat de leidings- en laadverliezen zijn. Maar je hebt gelijk: zolang elektriciteit fossiel wordt opgewekt rijdt ook de elektrorijder........inderdaad, fossiel.

Gi Raf
Gi Raf18 okt. 2019 - 11:03

Goed ''wetenschappelijk'' onderzoek weer over SUV, energiecentrales etc. Maar wat doen (milieu) hypocrieten ermee? Wanneer worden de mega vervuilende kolen/biomassa centrales gesloten die nu moeten voorzien in de aldoor stijgende vraag naar elektriciteit? Wanneer wordt nu eindelijk die maximum snelheid verlaagd en rekeningrijden ingevoerd? Veel vervuilen per kilometer ook veel laten betalen per kilometer. Denk er ook aan dat Tesla's met subsidie alleen kolen/biomassastroom met subsidie rijden. In ieder geval zolang die mega vervuilende elektriciteitscentrales niet gesloten kunnen worden door de stijgende vraag naar elektriciteit. (niet de SUV's maar elektriciteitscentrales zijn de grootste boosdoeners in stijging CO2 in het hier aangehaalde ''wetenschappelijk'' onderzoek. En dat een dieselmotor minder CO2 uitstoot dan een benzinemotor.

Mat C.H. Visser
Mat C.H. Visser18 okt. 2019 - 10:47

Ben er voor om deze aso-bakken sowieso in de 10 grootste agglomeraties van ons land te verbieden. Vraag me ook af wat je wilt bewijzen door zo’n bak aan te schaffen. En verder moet iedereen die zo’n auto bezit en zichzelf politiek als progressief wenst te afficheren zich kapot moet schamen, écht!

4 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander18 okt. 2019 - 11:14

@Matt Vooral oudere mensen zoals ik vinden Cross-Overs en 'SUV's heerlijk: makkelijk met in- en uitstappen en goedzicht op de weg. En ik ben niet progressief dus hoef mij niet te schamen. En u kunt er blijkbaar geen een betalen , want anders…. En... ik hoef niks te bewijzen hoor en ook me niet te verantwoorden ….

adriek
adriek18 okt. 2019 - 11:17

Je zit zo lekker hoog en ziet zo lekker veel... Helaas gaat dat niet meer op als 'iedereen' die redenering volgt. (Overigens zie je niet veel meer als je op je telefoon zit te staren...)

Magische
Magische18 okt. 2019 - 11:22

Als iemand zo’n auto mooi vindt en het ervoor over heeft om zijn grote motor te voeden met dure benzine waar de staat heel veel aan verdient en aan allerlei milleu, subsidie en uitkeringszaken mee bekostigen. Laat lekker gaan. Een bankdirecteur verdient ook absurd veel maar ja, had ik maar door moeten leren. Reacties als die van dat men dit soort auto’s moeten verbieden, kapot belasten etc. ruiken naar afgunst en dat siert deze personen niet. SUVs zijn er met dikke motoren maar de meeste moderne uitvoeringen hebben kleinere en zuinigere motoren dan de gemiddelde middenklasser van enkele jaren geleden. Als iemand zijn oude meer vervuilende middenklasser wil omruilen voor een schonere en zuinigere suv uit Duitsland, wordt hij dit ook nog eens heel ontmoedigd door torenhoge BPM. Nederland begint een heel eng land te worden met zoveel jaloerse mensen die dan maar eisen of verwachten van de overheid in te grijpen. Als dezelfde overheid dan ergens ingrijpt is het vaak ook weer niet goed want we zijn allemaal vrije mensen.

ton14024
ton1402418 okt. 2019 - 15:32

Magisch is grappig en schrijft: ´´Als iemand zijn oude meer vervuilende middenklasser wil omruilen voor een schonere en zuinigere suv uit Duitsland, wordt hij dit ook nog eens heel ontmoedigd door torenhoge BPM´´ De bpm voor een personenauto hangt vooral af van de CO2-uitstoot.

tempest
tempest18 okt. 2019 - 10:45

Op zich goed om mensen bewust te maken van de milieu-nadelen van de SUV ten opzichte van kleinere autos, maar in dit artikel ben je eigenlijk om het daadwerkelijke probleem heen aan het draaien. Namelijk het aantal auto's! Het totale aantal personenauto's stijgt al jaren, vooral door de groei in Azië, maar ook hier in Europa. Volgens een artikel van NRC zijn er momenteel zo'n 1.3 miljard auto's op de wereld en als de trend doorzet, dan wordt voorspelt dat dat aantal zal stijgen tot 2.5 miljard in 2050. Momenteel is het aandeel elektrische auto's wereldwijd nog niet significant en dat is dan ook nog niet in die trend berekening meegenomen. Leuk hoor om de SUV als sub-groep van personen-auto's uit te zonderen als oorzaak, en ja, de extra uitstoot van de SUV heeft de besparingen van de kleinere, zuinigere auto's teniet gedaan, maar de kern van het probleem is het aantal auto's en de hoeveelheid kilometers die we maken met fossiele energie. Greenpeace stelt dan ook dat niet alleen de auto's kleiner, zuiniger en duurzamer moeten worden, ook moeten het er heel veel MINDER worden. Nadruk op car-sharing. Overstap op elektriciteit en die dan 100% duurzaam opwekken.

3 Reacties
adriek
adriek18 okt. 2019 - 11:19

Minder mensen is de oplossing. Zolang de wereldbevolking blijft groeien blijven we op termijn in de problemen komen. Daar valt niet tegenop te krimpen of te transitie-en. Hoe we geboortebeperking wereldwijd moeten stimuleren weet ik ook niet, maar daar ligt de enige weg.

tempest
tempest18 okt. 2019 - 11:48

@Eirda De Westerse wereld groeit alleen doordat er mensen van buiten komen. Dus wat betreft geboortebeperking is de Westerse leefwijze stimuleren veruit de meest effectieve.

madbako
madbako18 okt. 2019 - 16:06

@tempest 18 oktober 2019 at 13:48 @Eirda De Westerse wereld groeit alleen doordat er mensen van buiten komen. Dus wat betreft geboortebeperking is de Westerse leefwijze stimuleren veruit de meest effectieve. Als die mensen van buiten nadat ze volgens westerse leefwijze leven ook allemaal SUV gaan kopen ben je nog verder van huis. Dat is wat je dus niet zou moeten willen.

Rick Hofland
Rick Hofland18 okt. 2019 - 10:21

Aso bakken zijn het. Van mijn part wordt de belasting op die dingen verviervoudigd. Het is volstrekt onnodig om in zo’n automaten rijden. Alles groter dan een eenvoudige middenklasser is onzin, heeft niemand nodig.

5 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 okt. 2019 - 10:31

dat zou wat zijn je wegenbelasting per kilo

tempest
tempest18 okt. 2019 - 11:02

De belasting op grotere auto's is toch al heel lang flink hoger dan de kleintjes? Blijkbaar heeft het niet voldoende sturende werking gehad, maar onze overheid zal vast ook maar beperkte speling hebben door EU regels. Duitsland (maar ook Frankrijk) beschermen echt wel hun autoindustrie (en in veel andere EU landen zitten toeleveranciers, dus landen zijn ook voorzichtig). Een overstap naar kleinere, zuinigere en dus goedkopere benzine/diesel auto's zou enorme impact hebben op deze bedrijven, als in: een enorme krimp.

Buitenstaander
Buitenstaander18 okt. 2019 - 11:08

Zeker, want u heeft er geen een, en door de afgunst gedreven moet iedereen terug naar wat u een goede norm vindt. Stokpaardje van sommige mensen, vooral voorschrijven hoe anderen moeten leven. Zullen we eens voorstellen om alle auto's ouder dan 15 jaar uit het straatbeeld te halen; die aso bakken met hun ouderwetse vervuilende uitstoottechniek? Scheelt ook files.

Purper Floyd
Purper Floyd19 okt. 2019 - 17:38

Grietje, de factor gewicht levert al het belangrijkste aandeel in de hoogte van de houderschapsbelasting.

Purper Floyd
Purper Floyd19 okt. 2019 - 17:39

Oeps, Grietje = Griezel Sorry Grietje

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 okt. 2019 - 10:21

ik herinner me nog een tirade van een franse bekende van me over de nederlanders die suv's kopen in een land met prima wegen en geen wildernis van betekenis waar je met een auto door moet

3 Reacties
Ch0k3r
Ch0k3r18 okt. 2019 - 11:05

Die bekende heeft dan ook groot gelijk. Roep dit ook al jaren. Allerstomste; Nederlanders in een Amerikaanse Pickup van Dodge of zo'n Ford F150. Die dingen passen niet eens op een parkeerplaats

Katootje2
Katootje218 okt. 2019 - 11:56

Of een lelijke eend/Mehari.

Katootje2
Katootje218 okt. 2019 - 19:18

Nee, deze: https://www.youtube.com/watch?v=3zQHVTnktaI Maar dan met 4 elektrische motoren in de naaf van de 4 wielen, zodat je de motoren net als de onderdelen van de carrosserie kunt vervangen met een schroevendraaier en een sleutel. Topsnelheid 60km, bereik 60km en we noemen hem de Jegue (ezel), naar het dier dat hij moet vervangen. Ik durf wedden dat je er miljoenen van verkoopt.

Kaas2
Kaas218 okt. 2019 - 10:20

Prachtige auto die g op de foto. Vooral in de AMG uitvoering totaal overbodig maar daarom des te leuker.

2 Reacties
ton14024
ton1402418 okt. 2019 - 19:24

AMG is toch van Daimler?

Kaas2
Kaas218 okt. 2019 - 22:23

@Ton14024 Er stond eerst een foto van een Mercedes g bin het artikel.

I am Legion
I am Legion18 okt. 2019 - 10:17

Electrisch of met fossiele brandstof aangerdreven SUV's zullen per kilogram gewicht auto niet meer bijdragen aan CO2 als "gewone" elektrisch of fossiel aangedreven auto's. Het is dus zaak alle nu nog fossiele brandstof aangedreven auto's van welk type ook binnen redelijke termijn te laten vervangen door elektrisch aangedreven auto's.

Dehnus
Dehnus18 okt. 2019 - 10:14

Het is niet de omvang, maar vooral de wind weerstand en het gewicht. Een Combi/Tourer/Station/Break is vaak groter dan een SUV, een Minivan ook. Ook zijn de SUV's onveiliger en rammen ze voetgangers in een keer morsdood. Maar de automakers blijven ze maar pushen.

2 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander18 okt. 2019 - 11:10

Wat een mooie analyse. Vooral dat van die voetgangers. Iedereen in de Suzuki Alto! Lekker socialistisch.

ton14024
ton1402418 okt. 2019 - 12:20

Vinger op de wond, Norm.