Joop

Op transport

  •  
25-02-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
 ‘Als onze passagiers een beetje moeten inschikken, dan doen wij dat ook!’
Ik was op veetransport gesteld van Utrecht naar ’s-Hertogenbosch. Al op het perron hadden duizenden elkaar staan te verdringen. Minister Rosenthal moet aan de oorlog denken als hij Khadaffi hoort. Ik dacht aan de oorlog toen ik op het perron stond. De trein naar Maastricht was korter dan kort. Korter dan een afgebrand luciferhoutje. Nog korter. Zo kort als het gras van Wimbledon.
Hoe ook, toen de wagon was afgesloten stonden naar conservatieve schatting veertig tot vijftig varkens dicht opeengepakt in het schapenhok dat het tussenstuk vormt tussen de ene en de andere coupé. Bewegen was onmogelijk, ademhalen een opgave. Wanneer zou de eerste van ons bezwijken? Tegen me aan hing een groot, dik varken dat aan een walmend broodje Döner kebab stond te knagen. Het geile, vochtige smakken bevond zich recht boven mijn hoofd. Naast me een zeug met oordoppen in, een smoelwerk leeg tot in de poriën. Onophoudelijk stampte een discodreun uit de neusgaten. Nog voordat we Culemborg passeerden, ging een zwijn met het volle gewicht op mijn kleine teen staan. Als een Toivonen, die geniepige gluipkoei van PSV, speelde het de vermoorde onschuld. Diep getraumatiseerd werd uiteindelijk de bisschopsstad bereikt.
Vorige week werd bekend dat het maximumsalaris van de NS-directie omlaag moet. Eerder had de Tweede Kamer het teruggebracht van 750 duizend euro per jaar naar 600 duizend. Straks zullen NS-directeuren niet méér opstrijken dan 460 duizend euro. Genereus als ze zijn hebben die kerels tegen elkaar gezegd: ‘Als onze passagiers een beetje moeten inschikken, dan doen wij dat ook!’ Knap hè?
Deze column staat ook op de site van Uitgesproken VARA

Meer over:

opinie, economie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (9)

BenJoosten
BenJoosten25 feb. 2011 - 10:27

Vandaar die wegbezuinigde toiletten: hebben we ruimte voor nog twee of drie döner eters.

Wout Berlinck
Wout Berlinck25 feb. 2011 - 10:27

Eerlijk is eerlijk, ik moest lachen. Ben er nog niet uit wat ik leiding geven over 23.630 fte waard vind. http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/artikel/include/1297323521502/jaarverslag+downloaden?p=1297323522147

Barmaley
Barmaley25 feb. 2011 - 10:27

Misschien moet het hele management van de NS, inclusief onze minister van transport, verplicht worden de leasebak met chauffeur in te leveren en al het vervoer -inclusief gezin- met het OV te doen. En dan uiteraard niet in de 1e klasse... "Eat your own dogfood"

Hanvander Horst
Hanvander Horst25 feb. 2011 - 10:27

Ik zou maar oppassen met die kop "op transport". Er kan tegenwoordig weinig in Nederland.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos25 feb. 2011 - 10:27

Toch een pluspuntje om blij van te worden, een meevallertje zal ik maar zeggen; het transport ging niet 1152 kilometer naar het oosten.

RAW87
RAW8725 feb. 2011 - 10:27

Mag ik u allen erop wijzen dat we nog steeds 1 van de beste spoorwegen ter wereld hebben... Enige nuancering is wel op zijn plaats. Ik reis ook regelmatig met de trein. Met de vertragingen valt het wel mee, dat kan nog veel erger. Het is een hele grote uitzondering als je meer dan een uur vertraging hebt. De wc's hebben geen gouden brillen, maar zijn voor een publiek toilet toch behoorlijk schoon. Het is waar, bij drukte heeft de NS vaak niet genoeg treinstellen klaar staan. En de vervangende bussen bij problemen laten ook vaak iets te lang op zich wachten. Maar bij drukte is het nog niet zo erg als in Japan bijvoorbeeld, waar men letterlijk de trein in geduwd wordt als een stel sardines in een blik. Het kan altijd beter, maar het is al heel goed geregeld.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen25 feb. 2011 - 10:27

"Mag ik u allen erop wijzen dat we nog steeds 1 van de beste spoorwegen ter wereld hebben... " Er bestaan landen waar een vertraagde trein de volgende dag de voorpagina haalt. De dag dat dat in NL ook zo is geef ik je gelijk.

[verwijderd]
[verwijderd]25 feb. 2011 - 10:27

Daarom ben ik dolblij dat er wegen worden bijgebouwd en je op sommige plekken 130 mag rijden. Nu nog meer asfalt en je bent niet meer aangewezen op de NS.

1 Reactie
Harmen2
Harmen225 feb. 2011 - 10:27

Mag ik even lachen? u kunt er dan gemiddeld 70 seconden sneller over doen:) Het is fijn met de trein!