Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Op de redactie van NOS Sport werd porno gekeken en kleinerend gesproken over vrouwen

  •  
27-12-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6967 keer bekeken
  •  
ANP-313511530

Medewerkers die porno kijken op de werkvloer, een stalkende eindredacteur aan het werk en mannen die kleinerend spraken over vrouwen. Dit gebeurde allemaal op de redactie van NOS Sport, meldt het Noordhollands Dagblad. De krant sprak met verschillende (voormalige) medewerkers.

Er werd regelmatig porno gekeken op de werkvloer, dat als ‘kwajongensstreken’ werd afgedaan maar waar toch ongemak door ontstond. Bijvoorbeeld als er seksuele beelden afgespeeld werden, terwijl gasten uit de uitzending voorbijliepen. Dat vertelt een voormalige medewerker aan de krant. 

Daarnaast zou er jarenlang denigrerend en negatief gesproken zijn over vrouwelijke medewerkers. De toon was altijd ongeveer hetzelfde, vertelt een medewerker. ‘’Negatief, hard, met als conclusie dat er weinig vrouwen geschikt zijn voor de sportredactie.’’ Zo zouden vrouwelijke presentatoren bijvoorbeeld uitgescholden worden als ze een naam verkeerd zouden hebben uitgesproken in de uitzending. 

Door een ‘sterk hiërarchische cultuur’ op de redactie voelden redacteur zich niet veilig om melding te maken van deze misstanden. Of een melding maken geholpen zou hebben is ook nog maar de vraag. Een vrouwelijke medewerker zou meerdere malen hebben aangegeven dat ze lastig werd gevallen door een eindredacteur. De desbetreffende eindredacteur zou nog steeds voor een ‘vooraanstaande voetbalprogramma’ van NOS Sport werken. Ook de Volkskrant meldde dat vijftien jaar geleden klachten waren ingediend over seksueel grensoverschrijdend gedrag op deze redactie en dat daar nooit iets mee gedaan is. 

Presentatoren zouden zich ook af en toe schuldig maken aan grensoverschrijdend gedrag, maar worden hiervoor nooit op het matje geroepen. "Zij zijn de boegbeelden van de sportprogramma’s en genieten een haast onaantastbare status. Zelfs als er een melding wordt gedaan van ongewenste omgang door een presentator met een vrouwelijke medewerker, blijft die status overeind." De hoofdredactie zou klachten over deze presentator hebben ontvangen, maar hebben genegeerd. Zo zou de presentator ook nog steeds werken voor NOS Sport. 

De NOS wilde niet reageren op de vragen van de krant, omdat het onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer van NOS Sport nog loopt. "Het is van het grootste belang dat deze inventarisatie (naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag) zorgvuldig verloopt. In het kader van deze zorgvuldigheid en de privacy van onze medewerkers, kunnen we niet inhoudelijk op de vragen ingaan. Ook het weerspreken of beantwoorden van vragen, kan de inventarisatie of medewerkers namelijk schaden.’’ 

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (27)

RuuDW
RuuDW28 dec. 2022 - 10:34

De werkvloer van de NPO is een afspiegeling van de samenleving, dus dit gedrag zal op menig werkvloer voorkomen.

Berend22
Berend2228 dec. 2022 - 6:59

Bijzonder triest dat sommige reacties de gebeurtenissen bij de NOS misbruiken om af te geven op het feit dat de NOS een publieke zender is waar belasting geld heen gaat. Alsof het bij “the Voice” niet zou kunnen gebeuren omdat dat door commerciële zender wordt uitgezonden. Commercieel of publiek heeft hier helemaal niks mee te maken.

2 Reacties
Wakker Dier
Wakker Dier28 dec. 2022 - 13:48

Juist omdat de NOS met gemeenschapsgeld wordt gefinancierd zouden ze het goede voorbeeld moeten geven, daar mag de lat best wat hoger liggen dan voor commerciëlen waar je qua ethiek niets van kunt verwachten.

Pietje Puk139
Pietje Puk13928 dec. 2022 - 15:21

Dat belastinggeld voor de publieke omroep wordt betaald door alle burgers. Maar, waar haalt RTL zijn geld vandaan? Van de reclame inkomsten. Maar wie betaalt dat geld? De verkopers van de producten die je ziet op de reclame. En waar krijgen de verkopers van die producten hun geld van? Juist. Van de burgers die hun producten kopen. En wat is nou het verschil?

MicroWolf
MicroWolf28 dec. 2022 - 4:12

Overal waar je een groep witte cis-heteromannen bij elkaar zet zie je dit gebeuren. Hoogste tijd om hun macht te breken, voor eens en altijd. Kan me voorstellen dat het er bij Omroep Zwart ietsje anders aan toe gaat.

13 Reacties
Wakker Dier
Wakker Dier28 dec. 2022 - 8:57

Is blijkbaar in omroepland veel voorkomend gedrag, beetje voorbarig om te roepen dat het bij die ene omroep die jij sympathiek vindt niet zal voorkomen. Daar loopt toch een als agressief bekend staand alfamannetje rond?

Jozias2
Jozias228 dec. 2022 - 9:56

@microwolf Daar jat de oprichter een laptop van een andere omroep.

oproerkraaier
oproerkraaier28 dec. 2022 - 10:32

De haat tegen omroep zwart kun je ook wel racistisch noemen.

Wakker Dier
Wakker Dier28 dec. 2022 - 11:07

Oproerkraaier noemt zo'n beetje alles racistisch, dus dat is compleet betekenisloos geworden.

Berend22
Berend2228 dec. 2022 - 11:54

Vervang "witte cis-heteromannen" door een willekeurige andere veel gebruikte aanduiding van bepaalde groepen in onze samenleving en een rel is geboren. Maar dit mag zonder probleem worden opgeschreven, waarom is dat? Begrijpt men soms niet wat racisme precies inhoudt en waarom het zo verderfelijk is?

Pogingtotratio
Pogingtotratio28 dec. 2022 - 15:18

We kunnen natuurlijk heel wat leren van al die niet-witte mannen in de rest van de wereld wanneer het gaat om hoffelijkheid jegens vrouwen...

Pietje Puk139
Pietje Puk13928 dec. 2022 - 15:25

Racisme tussen mensen bestaat niet, vanwege het simpele feit dat Homo Sapiens een ras is. En meer mensenrassen bestaan er niet meer. Want die andere mensenrassen zijn allemaal uitgestorven. https://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras Wat je wél hebt, is discriminatie op grond van huidskleur.

amarissimo
amarissimo28 dec. 2022 - 15:40

Nou, dat is wel gebleken /not. Waar komt die wereldvreemde opvatting vandaan dat als de uitvoering ligt bij mensen van kleur, gender of eender welke minderheid, dan alles anders en vooral beter gaat. Eigenlijk beschouw je die minderheid dan als een naïef goeiig clubje mensen die naar precies de gewenste uitkomst werken . Over stereotypering gesproken zeg.

toentomatentomaten
toentomatentomaten28 dec. 2022 - 22:21

@ kraaier Je rabiate haat tegenover witte cis-mannen begint pathetische vormen aan te nemen. Je overschreeuwt jezelf maar je hebt het niet door want je bent ziende stokkeblind.

Grijs gebied
Grijs gebied29 dec. 2022 - 8:33

@oproer de haat tegen bijna alles wat wit is, is óók racistisch

Peterrr3
Peterrr329 dec. 2022 - 13:34

Oproerkraaier is een rechtse trol, dat niemand dat doorheeft. Door telkens maar alles racisme te noemen, of heel ongenuanceerd linkse stokpaardjes te berijden, creëert Oproerkraaier bewust antipathie tegen alles wat met links te maken heeft. Check zijn 'timeline' maar eens. Pure provocatie door een rechte trol die telkens dubbel van het lachen ligt als er weer gehapt wordt.

MicroWolf
MicroWolf29 dec. 2022 - 17:43

@ Jozias2 e.a.: Dat je een laptop meeneemt van een witte man die jou, na verschillende vriendelijke verzoeken het niet te doen, jou toch dezelfde domme vraag stelt als alle witte interviewers daarvoor, over een opmerking tijdens een demonstratie waarvan iedereen snapt dat het zuiver metaforisch bedoeld is, dan heeft Akwasi een staaltje engelengeduld getoond door geen seconde eerder uit zijn slof te schieten dan hij deed.

Peterrr3
Peterrr329 dec. 2022 - 22:34

@MicroWolf, wat een onzin dat je goed probeert te praten dat Akwasi die laptop afpakte omdat hem vragen werden gesteld die hem niet zinde. Prima dat hij weg was gelopen uit het interview, prima dat hij boos was geworden, maar dat hij spullen afpakt van een ander, dat is niet prima. Ik snap trouwens niet waarom de huidskleur van de verslaggever voor jou meespeelt in je redenatie.

Doris Otten
Doris Otten27 dec. 2022 - 23:29

Studio Sport en DWDD zullen niet de enigen blijken als theaters van grensoverschrijdend gedrag, waarbij het van belang is te erkennen dat het niet alleen seksueel door mannen richting vrouwen is, maar ook in bredere zin algemeen door mannen en vrouwen met een machtspositie of in een ons-kent-ons-kliek zich grensoverschrijdend te buiten gaand. Bij DWDD waren ook meerdere vrouwelijke personen verantwoordelijk voor grensoverschrijdend misbruik. De mythe dat het niet of nauwelijks, of dan ten minste minder, bij de publieke omroep zou voorkomen, en nog minder bij de progressieve omroepen, is nu wel geloochenstraft.

1 Reactie
Zandb
Zandb28 dec. 2022 - 11:09

Doris Ik wist niet dat een dergelijke mythe - bij de Publieke Omroep en de progressieve omroepen nog minder, zijn gevrijwaard van machtsmisbruik en seksueel grensoverschrijdend gedrag - bestond. Maar ik ken u als iemand die bronnen vindt voor de bizarste stellingen dus ook hier zal u wel de nodige bronnen voor kunnen vermelden.

toentomatentomaten
toentomatentomaten27 dec. 2022 - 20:31

Waarom gaat er nog zoveel belastinggeld naar de NPO? Doordat ik ook belasting betaal ben ik mede verantwoordelijk voor deze wanpraktijken.

4 Reacties
Norsemen
Norsemen27 dec. 2022 - 23:46

Waar slaat dit nu weer op

Andreas4
Andreas428 dec. 2022 - 2:45

Want op de niet-NPO sportredacties zal dit soort wangedrag nooit plaatsvinden?? Naïef hoor.

Zandb
Zandb28 dec. 2022 - 7:11

toentomatentomaten Als u vindt dat u verantwoordelijk bent, dat is mooi. Heel mooi. Maar wat voor invulling geeft u nu - als mosterd na de maaltijd? - aan die verantwoordelijkheid? Doet u dat op dezelfde manier als u zich verantwoordelijk acht voor, pak 'em beet, toeslagenaffaire, het coronabeleid, Sieuwertgate, ons slavernijverleden, Arib, de gaswinning?

oproerkraaier
oproerkraaier28 dec. 2022 - 10:33

Er zijn wel ergere dingen waar u medeverantwoordelijk voor bent. Ik noem het racisme probleem hier ten lande.

Hect0rro
Hect0rro27 dec. 2022 - 18:42

Absoluut niet goed, laat me daar mee beginnen. Maar laten we niet vergeten dat er mensen zijn die willen dat er minder geld naar de NPO gaat, en die mensen zijn het echte probleem.

7 Reacties
Kapitein_Haddoque
Kapitein_Haddoque27 dec. 2022 - 19:56

Ik wil dat er veel minder, of liever gezegd helemaal geen geld meer naar de NPO gaat. Hoezo ben ik een probleem? U kent me amper...

toentomatentomaten
toentomatentomaten27 dec. 2022 - 20:31

Wat een onzin.

Hect0rro
Hect0rro28 dec. 2022 - 9:58

Simpel. De NPO is het enige wat ons kan beschermen van het fake news van extreem rechts, ze hebben twitter overgenomen. Er moet veel meer geld naar de NPO om tegenwicht te bieden.

de passie preker
de passie preker28 dec. 2022 - 12:44

@Hect0rro: “Maar laten we niet vergeten dat er mensen zijn die willen dat er minder geld naar de NPO gaat, en die mensen zijn het echte probleem. ” … “Er moet veel meer geld naar de NPO om tegenwicht te bieden.” Het probleem van het discriminerend en seksistisch gedrag bij de NPO wordt volgens @Hect0rro veroorzaakt doordat er te weinig geld naartoe gaat ? En de oplossing is dan een bak met nog meer belastinggeld er tegenaan gooien ? Ik krijg hier kortsluiting van in mijn hoofd, en weet echt niet meer hoe ik hier nog rationeel op in moet gaan.

Hect0rro
Hect0rro28 dec. 2022 - 16:17

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcasme

de passie preker
de passie preker28 dec. 2022 - 19:15

@Hect0rro: Als u in het vervolg sarcastische reacties plaatst, plaats die dan a.u.b. als reactie op een bestaande post, in plaats van een nieuwe post te beginnen.

Hect0rro
Hect0rro29 dec. 2022 - 9:07

"Als u in het vervolg sarcastische reacties plaatst, plaats die dan a.u.b. als reactie op een bestaande post, in plaats van een nieuwe post te beginnen." Zorg jij er maar voor dat je sarcasme detector ten alle tijden goed gekalibreerd is, want ik bepaal dat zelf wel.

Wakker Dier
Wakker Dier27 dec. 2022 - 17:35

Inmiddels krijg je de indruk dat dit in omroepland de Leitkultur is, jammer als je daar moet werken.

Olav Meijer
Olav Meijer27 dec. 2022 - 17:11

Ontluisterend. Maar ja, het is natuurlijk naïef te denken dat dit soort gedrag zich niet overal kan voordoen.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin28 dec. 2022 - 7:24

Ergo, het doet zich overal voor!

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen28 dec. 2022 - 13:39

Het is ook een wijdverbreid verschijnsel. Wat kun je er aan doen? Een meer open organisatie waar ook mensen van buiten meekijken, om kliekvorming tegen te gaan. Een minder hiërarchische structuur, een onafhankelijk vertrouwenspersoon, de aandacht die er sinds een aantal jaar voor dit soort dingen is in de media. Het zal allemaal wel een beetje helpen.

Grijs gebied
Grijs gebied29 dec. 2022 - 8:50

Heeft u helemaal gelijk in. Van de autogarage tot en met (blijkbaar) de sportredactie bij NOS. Wil alleen nog aanvullen dat 'porno kijken' en 'minderwaardig spreken' net zo goed door vrouwen wordt gedaan. Zet een groep gelijkgestemden bij elkaar en mensen worden vrijpostig. Of dat nu in de bioscoop is bij '50 tinten grijs' of 'Magic Mike', of vroeger bij de Chippendales. Kleinerend spreken over mannen is vrouwen natuurlijk ook absoluut niet vreemd (al maken sommige mannen het daar zelf naar...:))

Rechtse   Bal
Rechtse Bal27 dec. 2022 - 16:51

Zulk soort mismanagement krijg je als de leiding en medewerkers niet meer op kennis en/of ervaring worden geselecteerd. Zal heus wel veel meer voorkomen bij (semi-) overheidsinstellingen met eigen personeelsbeleid.

Brutus de tweede
Brutus de tweede27 dec. 2022 - 16:46

Ze kunnen zo de politiek in !