Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Oostenrijk verdeeld, helft kiest toch extreem-rechtse Hofer als president

  •  
22-05-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
norbert
De eerste prognoses van de verkiezingen in Oostenrijk zijn binnen en het lijkt erop dat Norbert Hofer van de extreem-rechtse Vrijheidspartij (FNÖ) gewonnen heeft. De populist haalde net op het nippertje een 50.1 procent van de stemmen binnen. Zijn tegenstander van de Groenen Alexander Van der Bellen haalde 49,9 procent.
De foutmarge is ongeveer 1.6 procent en kan dus nog verschil maken. Daarbij komen er maandag pas nog schriftelijke stemmen binnen van 700.000 tot 800.000 Oostenrijkers. Dat is ongeveer 10 procent van de stemgerechtigden.
De FPÖ is een populistische xenofobische partij die anti-immigratie is. Christian Rainer, hoofdredacteur van het Oostenrijkse weekblad Profil zei het volgende in Buitenhof:
"Er wordt vaak gezegd dat er in Oostenrijk veel fascisten zijn, maar slechts 5 procent van de stemmers op Hofer zijn zelf rechtsextremistisch. Maar de achterliggende ideologie (van de FPÖ, red.) is gevaarlijk en vreemd. En de partijleider – Hofer is niet de partijleider – de opvolger van Jörg Haider, dat is Christian Strache, die heeft zijn jeugd doorgebracht tussen de neo-nazi’s die allerlei vreemde spelletjes speelden. Dus hij heeft wel een dubieuze en extreemrechtse achtergrond."

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (115)

Andre19652
Andre1965223 mei 2016 - 16:13

Een zwarte dag voor Europa. Weer een cultureel-marxist op de troon en bovendien een milieu-fanaat. Daar zaten we op te wachten......

1 Reactie
Mark Huysman
Mark Huysman23 mei 2016 - 18:35

Leg uit wat je bedoelt met ‘cultureel marxist’. Ik weet tamelijk zeker dat Van der Bellen niks maar dan ook niks met marxisme te maken heeft.

Ryder
Ryder23 mei 2016 - 14:41

Van der Bellen heeft gewonnen, met klein verschil, maar toch.

truusbeek2
truusbeek223 mei 2016 - 14:29

Alexander Van der Bellen is het geworden 49,9 tegen 50,1

Juppé🎗
Juppé🎗23 mei 2016 - 13:52

Nou Le Monde meldt dat Horfer het niet wordt. Gelukkig maar alleen vervelend dat die andere het nu wordt.

Moeder Pietje
Moeder Pietje23 mei 2016 - 13:06

Extreem rechts? Tuurlijk, zet maar steeds grotere aantallen mensen weg met deze duidelijk afkeurende benaming. Erdogan wint ook op 1 of andere manier de verkiezingen. Is hij Links omdat het een moslim is? neen, de man is gewoon een rechtse dictator. Misschien is het wel gerechtvaardigder hem extreem rechts te noemen dan partijen die in Europa proberen de na eeuwen opgebouwde samenleving te behoeden voor totale ontwrichting door de import van een vijandige cultuur.

Albert Einstein
Albert Einstein23 mei 2016 - 11:44

Doordat links zich zo onmogelijk gedraagt, wordt door deze uitslag ook de groene agenda de nek omgedraaid (eigen schuld dus). Maar aan de andere kant is het veel beter voor natuur en landschap dat er niet nog een miljoen mensen bij komen in dat prachtige Oostenrijk. Dat zouden de populisten in de campagnes best wel eens mogen benadrukken!

HenkieJa
HenkieJa23 mei 2016 - 9:53

"De FPÖ is een populistische xenofobische partij die anti-immigratie is." Dat krijg je toch een beetje als je jarenlang alles binnen laat zonder enige controle, en dan de eigen inheemse bevolking ook nog de ouderenzorg en zorg en onderwijs veel duurder maakt!

nomen nescio
nomen nescio23 mei 2016 - 9:28

72% opkomst (DiePresse). In 2010 was het maar 53.6% Bij een 50/50 resultaat heb je dan: 1/3 van de Oostenrijkers heeft geen problemen met de influx van immigranten; 1/3 van de Oostenrijkers heeft geen trek in immigranten. 1/3 van de Oostenrijkers vond de zaak niet interessant genoeg om te komen stemmen. De conclusie dat de helft van de Oostenrijkers xenofoob is, raakt kant noch wal.

2 Reacties
Snugger
Snugger23 mei 2016 - 11:28

De inzet van de verkiezingen lijkt mij duidelijk. Voor of tegen massa-immigratie. Lijkt erop dat ongeveer de helft van de stemmers tegen ongebreidelde aanwas van nieuwkomers is. Dat als populisme wegzetten doet onrecht aan de zorgen van Oostenrijkers. Populisme is enkel een synoniem voor "onwelgevallig".

Albert Einstein
Albert Einstein23 mei 2016 - 13:09

Ja, misschien is het wel tweederde. Die mensen die niet gestemd hebben denken waarschijnlijk dat Oostenrijk sowieso ten onder gaat aan immigratie, en dat stemmen niets helpt.

Poezenmens
Poezenmens23 mei 2016 - 9:01

Oostenrijkers hebben collectief nooit, zoals dat in Duitsland wel is gebeurd, het boetekleed aangetrokken om wat ze hebben aangericht vanaf de Anschluss in 1938 en de oorlogsjaren daarna. Zonder slag of stoot werd een nazi-kanseliernbrnoemd. Joden werden direct op grote schaal vernederd. Pas in 1998 werden voor het eerst de slachtoffers van het naziterreur herdacht. http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2013/maart/de-anschluss-75-jaar-geleden.html http://www.isgeschiedenis.nl/toen/duitse-troepen-bezetten-oostenrijk-op-bevel-van-adolf-hitler/

3 Reacties
Neill Page
Neill Page23 mei 2016 - 10:19

En daar zijn hedendaagse Oostenrijkers verantwoordelijk voor? Turkije ontkend gewoon keihard de genocide die hun voorouders hebben gepleegd. Zij maken vervolgens ook een extreem nationaliste theocraat president, waarom wordt daar geen schande over gesproken maar wel over de Oostenrijkers?

Albert Einstein
Albert Einstein23 mei 2016 - 11:29

Ze hebben er wel van geleerd dat de Anschluss bij de EU een grote fout is geweest. Dit vanwege de toename van het antisemitisme die het lidmaatschap van de EU met zich heeft meegebracht.

Poezenmens
Poezenmens23 mei 2016 - 12:57

@Neill Page Een land dat massaal opnieuw het rechts extremisme omarmt heeft niets geleerd van zijn donkere geschiedenis. Maar dat kan ook niet anders, als je die geschiedenis verwaarloosd hebt, in tegenstelling tot de Duitsers. Turkije erbij halen is appels met peren vergelijken. Turkije is, godzijdank, geen EU-land.

Nick Ros
Nick Ros23 mei 2016 - 7:45

"Zijn tegenstander van de Groenen Alexander Van der Bellen haalde 49,9 procent". Dat met steun van alle andere partijen, die ook weer wat gaan terug eisen. Ook dat zal niet gaan werken. Die Alexander krijgt het mes op de keel van links en rechts.

schleborsjki
schleborsjki23 mei 2016 - 7:05

Dale S 22 mei 2016 at 22:45 'Het verschil mag dan marginaal zijn (en dat is het) maar het feit dat minimaal 50% dit niet ziet als een Extreem Rechtse partij zegt genoeg.' Hahahahahahahaha.

Bernie2
Bernie223 mei 2016 - 7:04

Notabene Oostenrijk (!!) hijst na 80 jaar opnieuw een nazi op het leidersschild. Met de joden zijn ze klaar, nu wordt de jacht op moslims en andere minderheden geopend. De openlijke terugkeer van het fascisme in Europa. Dit nooit meer? "Jah doch bitte, es schmeckt so gut." En natuurlijk kijkt de wereld alleen maar toe, het is immers zoals democratie werkt. De snelle opmars van fascistoïde tuig in Europa, het is beangstigend en ik kan helaas geen genoegen nemen met de platte dooddoener die zegt dat 'de gevestigde politiek geen afdoende antwoorden hadden op de stinkende onderbuiken van het electoraat die dit mogelijk maakt.' De snelle opmars van het roomblanke tuig overal in Europa dat met fascistoïde modellen op de hongerige onderbuiken van vooral grofgebekte en zwakbegaafden inbeukt. Geef ze wandelschoenen en een uniform en vervolgens hapklaar politiek junkfood waarmee ze op de doelgroepen kunnen in slaan. Wilders, Le Pen, DeWinter, Szegedi, Michaloliakos, Petry om er maar een handvol te noemen. Ze kruipen overal hun holen uit, ruiken succes en bedienen met fingerspitzengefühl hun achterban. Golfbeweging? De wereld staat nare jaren te wachten.

6 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend23 mei 2016 - 7:57

Nou Bernie, extremistische uitspraken zijn jou kennelijk ook niet vreemd. Het ligt allemaal echt wel wat genuanceerder maar dat soort beschouwingen lijkt niet aan jou besteed. Daarom maar een ongenuanceerd weerwoord, een beetje in jouw eigen jargon dus: Waarom heeft links destijds gekozen voor het neo-liberale duivelse grootkapitaal en daarom de lage- en middenklasse van zich vervreemd De mensen die nog steeds netto-betaler en slachtoffer zijn van het monetaire wanbeleid. De schuldenberg van de EU die steeds groter wordt door de imperialistische politiek van Brussel komen ook voor hun rekening. Elitair links heeft geen oog en oor voor deze zaken. Dan de instroom van immigranten in die wijken waar de zwakkere autochtonen wonen. Zij kregen alle lasten op hun bordje maar zijn decennia lang bij iedere wanklank weggezet als racisten en nazi's. Iets waar ze inmiddels allang immuun voor geworden zijn. Zo zijn ze door de huidige politiek in de armen gedreven van de rechts-extremisten doordat de gevestigde elitaire politiek al jaren los gezongen is van de werkelijkheid en zich uitsluitend nog neerbuigend kan uitlaten over de mensen die zij dienden te vertegenwoordigen. Ze nu grofgebekt en zwakbegaafd noemt. 50% van de Oostenrijkers is nu dus zwakbegaafd. Binnenkort ook in de USA en in Nederland hoor. Ga eens echt praten met mensen die PVV e.d. stemmen i.p.v. ze meteen weg te zetten als racisten en nazi's. Je zult merken dat racistische ideologieën nauwelijks leven bij hen. Xenofobe overwegingen zijn er wat meer maar de meesten maken zich gewoon heel grote zorgen over hun eigen situatie en die van hun wijk, buurt of stad. Ook ik maak me zorgen om deze extreem-rechtse partijen die als rattenvangers van Hamelen het electoraat aan zich binden. Maar als de broodnodige sociale tegenbeweging uitblijft en zich uitsluitend uit in tenenkrommende neerbuigendheid wordt de toekomst alleen maar nog vervelender.

Rootman2
Rootman223 mei 2016 - 8:09

[De snelle opmars van het roomblanke tuig overal in Europa dat met fascistoïde modellen op de hongerige onderbuiken van vooral grofgebekte en zwakbegaafden inbeukt.] Het aantal stemmers is niet dramatisch veranderd, dit ´tuig´ stemde voorheen centrum-links en centrum-rechts. Ze vullen het gat, gecreeërd uit onvrede door de arrogante 3e weg sociaal-democratische en andere neoliberale pro-EU partijen . Links is helaas vaak te policorr om deze kiezers aan te trekken, en niemand meer dan Tsipras heeft het vertrouwen van hen in linkse partijen geschaad.

Bernie2
Bernie223 mei 2016 - 9:58

Herr Vorragend, ik schroom inderdaad niet soms wat gepeperde kwesties te doneren en sinds de opkomst van de stampende fascisten vergeet ik ook nog wel eens politiek correct te zijn. Ter zake: als iemand Wilders electoraal steunt en daarmee PVV'er wordt, valt deze wat mij betreft automatisch in de categorie racist en ondersteuner van het opkomende fascisme. De reden lijkt me evident. Wilders fascistoïde strijd (ik benoem zijn methodes nadrukkelijk zo) tegen een wereldreligie en de aanhangers ervan die hij criminaliseert, demoniseert etc, en andere minderheden is duidelijk, zonder omhaal en concreet. Steun je Wilders dan verklaar je je akkoord met zijn vuige hardcorebusiness. Een PVV'er is dus een Wilders-adept dat zijn ideeën accepteert. Niets meer, niets minder dan dat. Tuig dat ik en de mijnen succesvol uit mijn sociale actieradius weer. Far away, the further the better.

DaanOuwens
DaanOuwens23 mei 2016 - 10:03

@ Herr Vorragend Je schrijft dit: Ga eens echt praten met mensen die PVV e.d. stemmen i.p.v. ze meteen weg te zetten als racisten en nazi’s. Je zult merken dat racistische ideologieën nauwelijks leven bij hen. Even los van de toon van de discussie. Jouw bewering is gewoon niet waar. Die racistische ideologieën zijn er wel. Het is exact waar Wilders aan appelleert. Deze mensen willen een blanke wijk, met mensen die hetzelfde zijn als zij. Een monocultuur. Het is ook niet nieuw begin jaren 70 van de vorige eeuw werd dit ook gewoon uitgesproken op straat. En keer op keer komt het weer op als er een politicus is die deze groep weet te mobiliseren. Wilders is niet ander dan Verdonk of Fortuyn. En ook in de omringende landen gebeurd exact hetzelfde. Interessant is nu ook Polen. Die hebben gekozen voor fascisten maar nu protesteren 250.000 mensen tegen de eigen regering en voor de EU. Dat is echt te danken aan een paar maanden extreem rechts beleid. Grote groepen in Polen hebben nu al spijt. Ik vind dat logisch want extreem rechts groeit door mensen uit te spelen tegen elkaar. Extreem rechts kan nooit meer een hele bevolking aan zich binden. Dus een extreem rechtse regering zal altijd ter discussie staan.

slopsma
slopsma24 mei 2016 - 7:51

DaanOuwens 23 mei 2016 at 12:03 Deze mensen willen een blanke wijk, met mensen die hetzelfde zijn als zij. Domme praat! Praat nu eens echt met deze mensen en je zult zien dat om te beginnen huidskleur niets uitmaakt voor het overgrote deel. Aziaten worden meestal nog geroemd, om hun werklust e.d. Surinamers/Antillianen zijn dermate geintegreerd dat ze ook nooit genoemd worden, het gaat de mensen om de islam. Die ideologie, dat is waar ze terecht bang voor zijn, en niet willen. Maar het is natuurlijk makkelijker om ze allemaal weg te zetten als racist/facist. Alleen wordt de PVV groter en groter, net zoals F.N e.d.

vrije denker
vrije denker24 mei 2016 - 8:45

@Bernie: Je schreef: " De reden lijkt me evident. Wilders fascistoïde strijd (ik benoem zijn methodes nadrukkelijk zo) tegen een wereldreligie en de aanhangers ervan die hij criminaliseert, demoniseert etc" Wilders waarschuwt voor die religie. Heb je enig idee van de inhoud van de Koran? Als er iets alles dat ook maar enigszins anders is of denkt/gelooft criminaliseert is het wel DIE religie/koran. Ik denk niet dat je dat in het partijprogramma van de PVV terugvindt, maar wel in de koran. Blader dat boek eens door, en zie hoe vreselijk hypocriet je reacties zijn.

voxpopuli2
voxpopuli223 mei 2016 - 6:34

Aan de voorspelling te zien zal er een voorkeur zijn voor de groene kandidaat , de briefstemmers zijn volgens de Oostenrijkse media meer voor de groene ipv de fpo kandidaat. Dus het zal erom spannen

robvaniren
robvaniren23 mei 2016 - 5:40

Om het maar even zwart-wit te houden: ik ben ook extreem rechts.Discussie kennelijk overbodig.

1 Reactie
Zandb
Zandb23 mei 2016 - 7:41

Alleen als u dan zo'n sneu "extreemrechts" figuur bent waarmee het inderdaad zinloos is om te discussiëren.

Juppé🎗
Juppé🎗23 mei 2016 - 5:28

Beangstigend zo'n volksxenofoob. Maar het alternatief was milieuidioot. Soms heb je dan ook nog de keus uit een godsdienstfanaat. Heb je geen gezellige humanisten in een dikke diesel uit het midden meer?

Achterberghen2
Achterberghen222 mei 2016 - 22:42

De islam werd een paar honderd jaar geleden bij Wenen gestopt. De geschiedenis zal zich herhalen.

Hugh Jizzler
Hugh Jizzler22 mei 2016 - 21:59

Iemand die oprecht gelooft dat zijn/haar land naar de verdoemenis gaat noemt men een populist, maar in feite is hij bezorgt om het land en de inwoners. Wat is daar verkeerd aan? Theedrinktijd is al heel lang over, het werkt namelijk niet! Multikul samenleving is al jaren failliet.

x2
x222 mei 2016 - 20:51

de trots van de westen zal ik maar zeggen.hitler praktijken. en vergelijk IS niet met islam.zoals je wilders niet vergelijkt met assad. alhoewel terroriseren ze allebij

2 Reacties
Rootman2
Rootman223 mei 2016 - 8:15

Vergelijk salafisme niet met de islam, populistisch rechts niet met fascisten, hardcore evangelicals of opus dei niet met christenen en likud zionisten niet met joden. Assad zou ik erbuiten laten en Wilders is een niemand.

cockpol
cockpol23 mei 2016 - 15:14

Aan x, Er zijn islamieten die een rationele verlichte islam willen, maar ze zijn sterk in de minderheid. Zolang die mensen zo sterk in de minderheid zijn, is de islam niet te vertrouwen. De theologen van de Al Hazar universiteit zijn zwaar in de meerderheid, en het verschil tussen die mensen en isis, is er slechts een van tactiek. Wat isis nu wil bereiken met het zwaard, wil Al Hazar berijken via andere wegen, of ze vinden de tijd nog niet rijp voor het zwaard. Maar theologisch is er niet veel verschil tussen de main stream islam (Al hazar) en Isis. Dat zou je nu toch eens moeten begrijpen, of misschien wil je het niet begrijpen.

Dale S
Dale S22 mei 2016 - 20:45

Het tij keert. Op grote schaal. Links heeft zijn tijd gehad. De partij zal in deze kringen gerust als extreem Rechts worden gezien, maar de bevolking denkt hier dus anders over. Het verschil mag dan marginaal zijn (en dat is het) maar het feit dat minimaal 50% dit niet ziet als een Extreem Rechtse partij zegt genoeg. Vaak wordt de geschooldheid van Rechtsstemmers negatief in beeld gebracht en is volgens de Linkse Kerk iedereen die niet minimaal 2 vluchtelingen in huis neemt een tokkie, maar je kunt mij niet vertellen dat 50% van Oostenrijk ongeschoolde xenofoben zijn. De opmars van het Rechts realisme is een feit. Dit ziet men overal in Europa gebeuren. Ook hier in Nederland. Mijn stem hebben ze.

7 Reacties
Mary Jane
Mary Jane22 mei 2016 - 21:47

Niks nieuws onder de zon: een jaartje of 80 geleden gebeurde in Duitsland precies hetzelfde.

JanB2
JanB223 mei 2016 - 0:19

De partij zal in deze kringen gerust als extreem Rechts worden gezien, maar de bevolking denkt hier dus anders over. Hitler was ook gekozen niewaar. Voor alle duidelijkheid: de enige conclusie die we hier kunnen trekken is dat 50% van de kiezers (dus niet de hele bevolking, een misvatting die je wel vaker op rechts tegenkomt) niets maar dan ook niets heeft geleerd. Zulks wellicht omdat het lerend vermogen gewoon wat aan de beperkte kant is binnen deze groep. Hitler werd per slot van rekening ook voornamelijk door de linker helft van de IQ-gausscurve gekozen. Nog al twijfelachtig dat u zichzelf hierin herkent.

Piet de Geus
Piet de Geus23 mei 2016 - 2:41

"het feit dat minimaal 50% dit niet ziet als een Extreem Rechtse partij zegt genoeg." Het zegt alleen dat er ergens in hun achterhoofd nog iets knaagt dat hen belet om te zien wat ze werkelijk zijn. "Mijn stem hebben ze." En tegen de tijd dat je wordt kaalgeschoren natuurlijk mekkeren dat je het niet zo slecht bedoelde.

Dale S
Dale S23 mei 2016 - 6:28

Mary Jane. Tja de Godwin. Sorry maar die werkt niet meer. Termen zoals racisme en discriminatie, islamfobie of xenofobie zijn uitgehold en worden ingezet om de discussie dood te slaan. Het is het failliet van Links die containerbegrippen van deze termen heeft gemaakt juist omdat zij deze al 40 jaar gebruiken om elke vorm van kritiek de kop in te drukken. Kom eens met wat nieuws. Een argument misschien?

JanB2
JanB223 mei 2016 - 7:43

Tja de Godwin. Sorry maar die werkt niet meer. Dat zegt genoeg! QED, als het ware.

Zandb
Zandb23 mei 2016 - 7:48

Kijk Dale; het feit dat u de opmerking van Mary Jane al niet meer als een zinnige opmerking kan zien, dat is nu net waarom uw reactie zo te denken geeft. En "gelukkig" bedient u zich niet van "uitgeholde begrippen" als "de linkse kerk" en "een Godwin" en "links" en "tokkie" en "xenofoob" - als er nu één dat begrip "uitholt" bent u het wel, want "iedereen die geen twee vluchtelingen in huis neemt is xenofoob" beweert u: Dus iedereen is xenofoob.........

Moeder Pietje
Moeder Pietje23 mei 2016 - 13:36

Wat verbijsterend blijft is dat van mensen die zich willen verzetten tegen de opmars van een fascistoide religge/ideologie onbeschroomd beweerd wordt dat zij "zogenaamd hun lesje niet geleerd zouden hebben". Het verzet tegen een wereldreligie is een teken dat je fout zit? Hoe lang moet het nog duren, wat moet er gebeuren vooraleer deze positivo's gaan inzien dat de Islam een gevaarlijke religie is en niet vergelijkbaar met andere religies?

Dick3
Dick322 mei 2016 - 20:43

Gek hè? "Volgens een deskundige van de politiedirectie is de situatie in Stiermarken al “bedreigend”. De Moslimbroederschap zou zich gevestigd hebben. Salafisten en Jihadisten zouden veel nieuwe aanhangers krijgen. Weliswaar zou de Moslimbroederschap nog geen strafbare feiten hebben gepleegd, maar de beweging zou zich in de openbare dienst en “zeer zeker” in een politieke partij gevestigd hebben. “Het is een klassieke ondermijning die er plaatsvindt”, wordt een deskundige van de politie in mediaberichten geciteerd." http://zuerst.de

2 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman22 mei 2016 - 22:50

Ah! Fijn dat je Der Stürmer citeert!

Zandb
Zandb23 mei 2016 - 7:52

En, Dick, om een "klassieke ondermijning" te ondermijnen, juicht u een "klassieke ondermijning" toe? Vreemd.

x2
x222 mei 2016 - 20:39

het zat er in moest eruit gehaald worden de haat .islam fobie heeft het eruit gehaald. in 75 jaar is de haat van joden naar islam gegaan.morgen zoeken we de andere vijand samen. 50% procent van de mensheid is dom heeft dit iets te maken met de uitkomst stemmen?.

2 Reacties
Bartje822
Bartje82222 mei 2016 - 21:50

Oh duidelijk, alleen u heeft het bij het rechte eind. There are nearly 3000 gods, all of them are fake except YOURS. Zoiets?

Mark Huysman
Mark Huysman22 mei 2016 - 23:00

[Oh duidelijk, alleen u heeft het bij het rechte eind] Nee, 50% heeft het bij het verkeerde eind want ze steunen een partij met wortels in het nazi-verleden.

voxpopuli2
voxpopuli222 mei 2016 - 20:37

Van populist naar populair , zo snel kan het blijkbaar gaan. Het alternatief zijn de zwakkeren van geest in die maatschappij , de Groenen en links die vergeefs al jaren integratie probeerden. Dus nu terecht een andere koers .

2 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman22 mei 2016 - 23:01

Yes! Nazi’s aan zet!

JanB2
JanB223 mei 2016 - 0:21

U zegt het zelf: de stem van het gepeupel.

x2
x222 mei 2016 - 20:34

En de hitler praktijken duurden voort in de beschaafde westen.niks veranderd in de beschaafde westen. toen waren het joden nu de islam en morgen de mars mannetjes?.

1 Reactie
Buzzer
Buzzer23 mei 2016 - 6:38

Verwijder de balk uit uw oog, de Hitler praktijken vinden vandaag de dag plaats in Turkije.

bob b.
bob b.22 mei 2016 - 20:19

Bij dit soort verkiezingen moet er minimaal 10% verschil zijn. Anders is er geen basis om je macht aan anderen op te leggen.

2 Reacties
panterarosso65
panterarosso6522 mei 2016 - 20:41

iets zegt me dat als blijkt dat de ander 50.001 % heeft er wordt gesproken van een grote overwinning op het kwaad

Frank Straathoff
Frank Straathoff22 mei 2016 - 20:42

Hoe stel je je de procedure voor om tot dat verschil te komen bij slechts twee kandidaten?

Wesley Nielsen
Wesley Nielsen22 mei 2016 - 20:12

Raar dat deze partij "exteem" wordt genoemd. Dat is feitelijk gewoon niet juist. Ik ben geen voorstander van deze partij, maar toch heb ik het liever dan de groene partij, dan gaat het land er namelijk aan. Multiculturalisme werkt niet.

2 Reacties
JanB2
JanB223 mei 2016 - 0:28

Ik ben zo ongeveer half opgegroeid in de thuisbasis van Haider. Mijn ervaring: de aanhang van deze partij is zo bruin als dunne stront en het "gedachtengoed" stinkt overeenkomstig. Ooit mensen openlijk horen zwijmelen over de tijd onder Hitler? Ik wel!

Zandb
Zandb23 mei 2016 - 7:56

Wesley: Vindt u niet, dat een partij die er naar streeft om een deel van de burgers buiten spel te zetten "extreem" genoemd mag worden? Want is dat niet ook de reden, dat u zo tegen "multiculturalisme" bent, want dan "gaat het land er aan"?

slopsma
slopsma22 mei 2016 - 19:51

Mooie overwinning die helemaal in de lijn van de tegenwoordige tijd ligt. De willen niet dat de islam dominant wordt, want de gevolgen van zoiets zie je in alle islamitische landen. Ik ben tevreden, het gaat langzaam de goede kant op. Nu de rest van Europa nog!

4 Reacties
slopsma
slopsma22 mei 2016 - 20:52

De *mensen willen niet dat de islam dominant wordt

Mohawk2
Mohawk222 mei 2016 - 21:26

"De *mensen willen niet dat de islam dominant wordt" Leg me aub uit... hoe kan in Oostenrijk, Europa of in Nederland de islam dominant worden als het aantal moslims al jaren en jaren en jaren maar amper 5% van de totale bevolking uitmaakt?

Benillup
Benillup23 mei 2016 - 5:15

Mohawk, kan je nagaan wat die 5% terweeg brengt. En dan spreken ze nog dat ze achtergesteld worden die 5%, burgermeester, kamervoorzitter enz enz.

Zandb
Zandb23 mei 2016 - 8:08

slopsma; met een meerderheid de principes van de rechtsstaat aan de laars lappen vanuit de idee, dat het nota bene niet mogelijk mag zijn dat een meerderheid de principes van de rechtsstaat aan de laars gelapt worden, dat is een hele gevaarlijke - want in principe fascistische - gedachte. U bent daar echt tevreden over? Het gaat de goede kant op?

Buzzer
Buzzer22 mei 2016 - 18:24

Je kan maar een ding zeggen: het oostenrijkse volk heeft gesproken en het volk is het blijkbaar niet eens met het vluchtelingen beleid, of wij dat nu leuk vinden of niet.

1 Reactie
Zandb
Zandb23 mei 2016 - 8:13

Buzzer: Als de tol die betaald moet worden voor "het niet eens zijn met het vluchtelingenbeleid" is, een fascistoïde regering die een bepaalde bevolkingsgroep buiten spel zet, dan vind ik niet of ons niet meer rest dan dat maar "leuk te vinden of niet". Dat klinkt mij zo "Wir haben es nicht gewusst-ig" in de oren.

Meta Foor
Meta Foor22 mei 2016 - 18:02

Oostenrijk eerst ; USA zal de volgende zijn; Brazilie werd het afgelopen maand ; het hele Arabische continent is het al .... Duitsland en Nederland zijn begin komend jaar aan de beurt. Als een vrolijk virus zet de verrechtsing van deze aarde zich in een stroomversnelling, oa aangejaagd door de klimaatverandering ... o sorry, door de vluchtelingenstromen ... Oorzaak ? Bush junior

2 Reacties
peterh2
peterh222 mei 2016 - 19:34

[Oorzaak ? Bush junior] Dat is toch echt teveel eer: de echte achtergronden zijn te vinden in globalisering, robotisering, sociale media en internet, afbraak van de verzorgingsstaat, opkomst van de islam, financiële wanorde, imploderende pensioenen en inderdaad ook de machtspolitiek van de VS (en de reactie daarop van de andere grootmachten).

Mary Jane
Mary Jane23 mei 2016 - 1:27

Als het virus vrolijk is, is de gastheer ziek.

ATM2
ATM222 mei 2016 - 17:52

Het mooie is dat de ophef over dit soort verkiezingen nergens voor nodig zijn. Wat maakt het nou uit of de lintjes worden doorgeknipt door een links - of een rechtsextremist of door Pipo de Clown. In Oostenrijk heeft een president geen enkele invloed op de politieke besluitvorming.

2 Reacties
Buzzer
Buzzer22 mei 2016 - 18:26

En u denkt dat het alleen bij de presidentsverkiezing blijft? Er is een sterk signaal afgegeven. Wanneer ik de ontwikkelingen in Turkije zie hoop ik dat we de Turken straks bij hun grenzen tegen kunnen houden en niet halverwege Europa.

cockpol
cockpol22 mei 2016 - 19:35

@ ATM De Ostenrijkse president kan de regering ontbinden, en een nieuwe aanstellen. Ik denk niet dat Pipo de Clown dit kan.

Albert Einstein
Albert Einstein22 mei 2016 - 17:48

Toch knap dat rechts, ondanks demonisering en stigmatisering door de pers, toch nog 50% scoort. Bij onpartijdige berichtgeving had Horfer waarschijnlijk 75% van de stemmen gekregen.

2 Reacties
Zandb
Zandb23 mei 2016 - 8:25

Einstein; De werkelijkheid is, dat zo'n 50% van de bevolking een, in principe fascistoïde, oplossing voorstaat om zo'n 5% van de bevolking te demoniseren en te stigmatiseren om ze vervolgens buiten spel te kunnen zetten. Realiseert u zich, wat dat over u zelf zegt, dat u liever gezien had, dat 75% van de bevolking daartoe bereid was?

Moeder Pietje
Moeder Pietje23 mei 2016 - 15:23

Klopt, Einstein. Net als elders schromen er altijd veel mensen om te kiezen op de partij met wie ze het feitelijk erg eens zijn.

voxpopuli2
voxpopuli222 mei 2016 - 17:38

In 2015 heeft Oostenrijk de volgende wetten ingevoerd Dus zo vreemd is deze verkiezingsstrijd niet : Geen buitenlandse financiering meer voor islamitische clubs. En groepen die claimen dat ze de moslims in hun land vertegenwoordigen, mogen alleen nog een standaard Duitse koranvertaling gebruiken. Moslimorganisaties zijn niet gelukkig met een islamwet die het Oostenrijkse parlement woensdag aannam. Regeringspartijen SPÖ (socialisten) en ÖVP (conservatieven) hadden geen andere partijen nodig om voor de maatregelen een meerderheid van stemmen te krijgen. Dat is maar goed ook, vinden ze. De wet zou essentieel zijn bij het bevorderen van de integratie van moslims en bij het tegengaan van extremisme. Oostenrijk telt zo'n 560 duizend moslims. De wet heeft ook gevolgen voor imams die hun salaris uit het buitenland ontvangen: zij krijgen een preekverbod. Dat kan vooral problemen opleveren voor Oostenrijkse Turken, want veel Turkse imams worden betaald en aangestuurd door het Turkse presidium voor godsdienstzaken. Daarover zwaait premier Erdogan de scepter. Wanneer de Oostenrijkse overheid vermoedt dat een groep zich niet aan de wet houdt, kan die haar erkenning kwijtraken. In tegenstelling tot Nederland houdt Oostenrijk een lijst bij van erkende religies. Wie daar niet op staat, kan geen aanspraak maken op een aantal religieuze rechten, zoals het bouwen van eigen godshuizen.

4 Reacties
Buzzer
Buzzer22 mei 2016 - 18:51

Dit lijken me toch reële maatregelen om islam extremisme aan banden te leggen, het is absurd dat er in Nederland imams uit het buitenland hun haat tegen het westen mogen verkondigen en dat moskeeën gefinancierd mogen worden door bv Saudi-Arabië.

slopsma
slopsma22 mei 2016 - 19:45

Mooi he! ik zou willen dat wij dit soort maatregelen konden invoeren. Lijkt erop dat ik nog even geduld moet hebben.

Donostia2
Donostia222 mei 2016 - 20:16

Het kan dus wel. De Oostenrijkse socialisten en conservatieven voeren degelijk en verstandig beleid ten aanzien van de Islamisering. Onder de 5 % is er sprake van verdringing, aanpassing en gedogen van halal voedsel, gebedsruimten, ritueel slachten en haat predikers. Boven de 5 % is er kans op no go area's, Sharia rechtbanken, eigen orde diensten. Nederland zit op het kantelpunt. Indien Denk een succes wordt zal de Islam een politieke machtsfactor worden. Vanaf 20% is het land overwonnen en volledig geïslamiseerd. Een mooi voorbeeld hiervan is Indonesië.

Zandb
Zandb23 mei 2016 - 8:37

Donostia: "Het kan dus wel", met dien verstanden, dat het invoeren van dergelijke maatregelen inderdaad geen enkel probleem vormt, mits in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt. Als dergelijke maatregelen bedoeld zijn om alleen de islam aan banden te leggen, dan zijn die simpelweg onrechtmatig. Als maatregelen - om alleen de islam aan banden te leggen - niet langer onrechtmatig zijn, dan hebben we duidelijk te maken met een ondermijning van de huidige rechtsstaat. En hebben we te maken met een in principe fascistische dictatuur voor wat de betreft de volgende kenmerken: Het fascisme streeft naar de instelling van een politieke dictatuur. Het fascisme streeft naar een totalitaire staat — de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties. Het fascisme pleit voor een continue strijd om de eigen natie te kunnen doen overleven te midden van andere staten.

rechtdoorzee
rechtdoorzee22 mei 2016 - 17:33

Een populistische xenofobische partij die anti- immigratie is. Dat hoor je niet vaak! Benieuwd of de EU nu weer sancties gaat doorvoeren. Als de helft op deze man stemt, hoe kan je dan spreken over extreem. De term extreem wordt weer eens uitgehold.

2 Reacties
cockpol
cockpol22 mei 2016 - 19:53

@ Rechtdoorzee. De maatregelen door voxpopuli hierboven omschreven zijn bij mijn weten doorgevoerd door een centrumlinkse regering, met medewerking van de socialistische partij. Te vergeefs. Blijkbaar gingen die maatregelen niet ver genoeg, en willen de kiezers een nog strenger beleid.

Gert1002
Gert100222 mei 2016 - 20:08

Extreem populistisch rechts verdedigt de waarden waar links vroeger voor stond. Homorechten, vrouwenrechten, de verzorgingsstaat, etc.

Demotje
Demotje22 mei 2016 - 17:22

Dit laat zien dat ultra links voor de rijken is en extreem rechts voor het volk. Dus de ultra linkse zullen wat meer pluche in moeten gaan leveren. Maar ,een rat in het nauw, kan rare sprongen maken.

4 Reacties
Buzzer
Buzzer22 mei 2016 - 19:00

Het schrijven van onzin is een kunst die je wel in de vingers moet hebben.

Ben Joop
Ben Joop22 mei 2016 - 19:29

Jij bent echt volkomen gestoord.

Benillup
Benillup23 mei 2016 - 5:18

Nee Ben joop dit is niet gestoord maar de realiteit.

Rootman2
Rootman223 mei 2016 - 8:30

U bent gewoon bordjes met labels aan het verhangen.

Overdeweg
Overdeweg22 mei 2016 - 17:20

Laat zien dat politieke partijen die de Islam niet series nemen, zelf ook nog amper serieus worden genomen.

Bartje822
Bartje82222 mei 2016 - 17:11

Europa begint te ontwaken. In steeds meer landen krijgen rechtse partijen gelukkig steeds meer steun. Niemand wil blijkbaar het 2e Zweden worden.

JStokx
JStokx22 mei 2016 - 16:57

Het zegt genoeg over de huidige politici dat deze politicus de helft van de stemmen krijgt. Des te meer, omdat de middenpartijen zich achter de Groenen hebben geschaard. Zulke signalen kunnen binnenkort niet meer onder het tapijt worden geveegd.

1 Reactie
Pietersen2
Pietersen222 mei 2016 - 17:22

Goed beschouwd is het de anti-beweging tegen de gevestigde politiek. Is hier niet anders. Hoe meer het het onbehagen blijft schofferen, hoe groter de steun voor het anti-geluid zal zijn. Hier is ook iedere PVV'er geen Wilders fan. De gevestigde politiek is alleen overtuigd van het eigen gelijk en gaat maar door...dat beloofd niet veel goeds

voxpopuli2
voxpopuli222 mei 2016 - 16:48

Het lijkt mij een duidelijk signaal dat er het e.e.a. broeit en de helft van de stemmers kan je niet zomaar wegzetten als racisten islamofoben idioten of anderszins "lovende" teksten. Kortom wat de uitkomst ook moge zijn, dit gaat een zekere kant op.

DaanOuwens
DaanOuwens22 mei 2016 - 16:48

Slechte keuze van Oostenrijk. Op zich ben ik erg nieuwsgierig hoe dit nu verder gaat. Wat het gevolg is voor de Oostenrijkse samenleving. Ik verwacht dat een zekere mate van ontbinding gaat ontstaan. Dat er geen gemeenschappelijke normen meer zijn. Verzet tegen overheidsmaatregelen, harde confrontaties tussen burgers onderling. Ik ben over dat soort zaken erg somber. In die zin kan dat wat in Oostenrijk gebeurd inzicht geven in wat in Nederland kan gebeuren als een kabinet met Wilders wordt gevormd. Enigszins cynisch misschien maar het is wel prettig om een beetje te weten wat er kan gebeuren. Als de linkse kandidaat had gewonnen was er de kans geweest dat hij door zich verzoenend op te stellen toch een soort legitimering van de gehele bevolking zou krijgen. De rechtse kandidaat zal dat niet proberen en het zou hem ook niet lukken. Kortom de samenleving in Oostenrijk is zwaar verdeeld, het is hier natuurlijk ook niet veel beter.

8 Reacties
LodeHere
LodeHere22 mei 2016 - 16:59

@DaanOuwens: "Ik verwacht dat een zekere mate van ontbinding gaat ontstaan." Dat zal daar in ieder geval niet door moslims veroorzaakt worden, want die zullen er nauwelijks zijn.

il viaggiatore
il viaggiatore22 mei 2016 - 17:01

Wellicht ontgaat het U. Dat maakt niets uit overigens. Maar links verzet is er genoeg. Kijk naar de rellen bij de Brennerpas. Kijk naar de rellen in Parijs. Ik vind dat geweld beangstigend. Natuurlijk wordt er ook vanuit extreem rechts standpunt geweld toegepast. Kijk gerust eens rond bij de NVU. Maar dat U hoopt dat een rechtse regering hopelijk zich verzoenend kan opstellen omdat U van mening bent dat een rechtse regering dat niet kan is natuurlijk walgelijk. Links is natuurlijk veel intoleranter, alleen willen ze dat nog niet inzien.

voxpopuli2
voxpopuli222 mei 2016 - 17:19

@lodehere Oostenrijk telt 560.000 moslims op een totaal van 8400000 inwoners Dus zo weinig zijn dat er niet. Procentueel vergelijkbaar met Nederland. Dus is dat een probleem ? boven ruwweg 5% aandeel in een land, wat overigens neerkomt op 50% in wijken van steden vanaf een bepaalde grootte ontstaat er verzuiling en verdringing. Overigens heeft Oostenrijk al maatregelen genomen om buitenlandse predikers en geldstromen te verbieden.

DaanOuwens
DaanOuwens22 mei 2016 - 17:28

@ Handige Harry De rellen in Parijs zijn meer rechts geweld dan links geweld. Kijk naar de doelen van de stakers sterke overeenkomst met het PVV programma. En extreem rechts is de PVV. Een verzoend gebaar van rechts is volgens mij onmogelijk. Het past niet in de visie van rechts op de samenleving. Een extreem rechtse politicus kan nooit beweren dat hij het beste wil voor alle inwoners van het land. Maar ik zal mijn ongelijk zeker bekennen als iets dergelijks gebeurd. Ik zou een geheel nieuw inzicht opdoen. De vraag is meer of u kan inzien als iets dergelijks juist niet gebeurd. Dat betwijfel ik nogal sterk.

Buzzer
Buzzer22 mei 2016 - 18:22

@DaanOuwens Waar haal je dat nu weer vandaan dat de rellen in Frankrijk uit de rechtse hoek komen? De socialistische regering van Hollande versoepelt o.a. het ontslagrecht(ja die socialisten toch) en daar komen de vakbonden tegen in opstand. Hadden we in Nederland ook moeten doen tegen het neo-liberale beleid van de PvdA.

il viaggiatore
il viaggiatore22 mei 2016 - 18:52

Hahaha altijd lachen met de ontkenners. nuit debout streeft een linkse agenda na. Dat ze uiterst gewelddadig blijken te zijn past eventjes niet dus zetten we het maar weg als extreem rechts. Een rechtse regering zal wellicht een ander kader raadplegen dan een linkse regering om mensen te beoordelen. Dat u van mening bent dat rechts denkende politici racisten moeten zijn omdat U ze niet begrijpt is eigenlijk een uitstekend voorbeeld dat U juist hier diegene bent die kortzichtig is.

cockpol
cockpol22 mei 2016 - 19:48

@ Daan Ouwens, wil je de rellen als gevolg van de "nuits debout" acties nu framen als uiterst rechts? Kom nou, het is voor de overgrote meerderheid links geweld. Een van de eisen van "nuits debout" is meer toegang voor vluchtelingen. De acties zijn ontstaan als protest tegen een te rechts beleid van de socialistische regering, dat kan je nu toch niet ontkennen.

slopsma
slopsma22 mei 2016 - 19:49

Handige Harry 22 mei 2016 at 19:01 Maar links verzet is er genoeg. Kijk naar de rellen bij de Brennerpas. Kijk naar de rellen in Parijs. dit zware geweld wat al een hele tijd aan de gang is, wordt vakkundig uit de msm gehouden hier. En daar is Facebook nou weer goed voor!

joan2
joan222 mei 2016 - 16:46

Wat een vrolijk bericht, ik hoop dat we dit in Nederland ook snel gaan mee maken.

3 Reacties
Ryder
Ryder22 mei 2016 - 20:09

Dat zijn twee erg grote stappen: 1. monarchie afschaffen 2. een rechtsradicale president Dat zal dus niet gebeuren.

x2
x222 mei 2016 - 20:41

en wie wordt nederlandse hitler.toen waaren het joden nu islam morgen mars mannetjes?

Buzzer
Buzzer23 mei 2016 - 6:41

@X u kan blijkbaar niet veel meer dan nietszeggende vergelijkingen met hitler maken

[verwijderd]
[verwijderd]22 mei 2016 - 16:44

--- Dit bericht is verwijderd —

9 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens22 mei 2016 - 17:58

@ Timwitten Ik ben benieuwd welke informatie jij dan krijgt. Assad Syrië = rechts, Poetin Rusland = rechts, Erdogan Turkije = rechts, Netanyahu Israël = rechts. Om er eens een paar te noemen. De feiten wijzen toch op veel meer rechts nationalistisch geweld. Ik denk niet dat het een monopolie is maar zeker een heel erg groot marktaandeel.

Buzzer
Buzzer22 mei 2016 - 18:59

Ik snap niet waar je dat vandaan haalt, kan je dan onderbouwen want daar ben ik erg benieuwd naar.

il viaggiatore
il viaggiatore22 mei 2016 - 19:30

Is het leven onder Assad echt erg? De mogelijkheid krijgen om elk geloof aan te hangen wat je aan wilt hangen. Opleidingskansen, werk. Mogelijkheid om jezelf tot ontplooiing te brengen. Tuurlijk stelt Assad keiharde grenzen, en als je die grenzen overtreedt dan treedt hij meedogenloos op. Alle andere optie`s ten opzichte van minderheden zijn veel minder tolerant. Of kijkt u liever niet naar de yazidi`s die momenteel in AZC`s onder geweld moeten lijden van Tsjetsjenen (moslims). Het gebeurt gewoon onder onze ogen, maar als je daar over wilt praten ben je een racist en xenofoob. Moslims zijn geen opgejaagd volk, ze zijn geen aangeschoten wild. Ze zijn niet zielig. Ze zijn gewoon onderdeel van het probleem. Alleen linkse politicor wensdenkers zien dat nog niet in. Daarom zijn die ook verbaasd over een partij als DENK. Hoe kunnen die vreemdelingen zich nu tegen ons keren. We hebben ze toch altijd netjes gevoed. Je noemt putin en erdogan rechts, maar waarom komen we wel massaal op voor erdogan als hij beledigd wordt en niet voor putin.

cockpol
cockpol22 mei 2016 - 19:58

@ Daan Ouwens Stalin = links Pol Pot = links Mao = links En zo kan ik er nog een aantal noemen. Geweld moet de politiek uit, het is geen monopolie van links of rechts, beiden hebben boter op hun hoofd. het is de pot die de ketel verwijt.

Ryder
Ryder22 mei 2016 - 20:19

Timwitten, je leeft blijkbaar in je eigen besloten wereldje waarin het nieuws maar moeilijk doordringt. De presidentskandidaat is van De Groenen, waar je met geen mogelijkheid extreem-links in kunt ontdekken. Al helemaal niet in deze keurige bejaarde man, die blijkbaar door vrijwel alle partijen in Austria wordt gewaardeerd. En noem me even een paar landen waar links een monopolie op geweld heeft. En kom dan niet aan met linkse rebellenbewegingen, het gaat hier om partijpolitiek.

x2
x222 mei 2016 - 20:44

en wie wordt nederlandse hitler.toen waaren het joden nu islam morgen mars mannetjes?

x2
x222 mei 2016 - 20:48

Hoe kunnen die vreemdelingen zich nu tegen ons keren. We hebben ze toch altijd netjes gevoed. ? gediscrimeerd bedoel je net als de slaven van nederland in de slaverij tijd. opvoeden kunnen julie goed.sinterklaas heeft zwarte piet ook zo goed opgevoed .nu komen ze opstand.

Buzzer
Buzzer22 mei 2016 - 21:13

@Cockpol nu kunnen we natuurlijk een discussie over het begrip : "de laatste tijd" hebben, de voorbeelden, in mijn definitie zijn deze massamoordenaars: Stalin = links Pol Pot = links Mao = links niet van de laatste tijd.

il viaggiatore
il viaggiatore22 mei 2016 - 21:54

@ x Ik ontken ook niet dat wij in Nederland een probleem hebben ten opzichte van Racisme. Ik heb zelf ook een racistische inborst. Nouja, die opwelling probeer ik te onderdrukken en door middel van daden hoop ik dat die racistische gedachten niet de overhand krijgen. Racisme is echter niet iets wat enkel gebeurt tussen blank en zwart. Natuurlijk gebeurt dat binnen NL wel meer door middel van de demografische ligging. Maar racisme gebeurt ook tussen zwarten onderling. U zegt het goed, en ik val daarbij linkse politicor denkers aan. Die hebben mensen met een andere culturele achtergrond altijd als zielig bestempeld. Ze hebben zich ontfermd over hun alsof ze ervoor moesten zorgen. Die gedachte is inderdaad racistisch. Mensen met een andere culturele achtergrond zijn helemaal niet zielig, ze zijn gewoon volwaardig mens alleen met een ander denkpatroon. Misschien dat politicor linksdenkend nederland eindelijk eens beseffen dat ze gewoon net zo racistisch zijn als hun rechts-in-de-leer verkerende broeder zijn. Misschien wordt ik dan ook niet meer weggezet als een fascist maar als iemand met een andere mening.